Beste collega's treinvrienden, mag ik even jullie mening ?
Kan ik jullie overtuigen dat deze 2 ladingen, pakken oud papier ter recyclage zijn ?
IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/wl01.jpg/IMG
Hit :p of shit B) ?
Voor verbetering vatbaar :o) ?
Ze zitten nog niet vast, dus ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Ziet alweer erg goed uit Eric.
Hoe groot heb je de pakjes gemaakt.
In het echt zijn ze ongeveer 1m?.
Een hit!![:p] Ziet er goed uit[:p]
-Er mag nog een laagje piepschuim onder,die wagons zijn amper geladen en men rijdt niet met halflege wagons.
-de kleuren lijken mij nogal raar (roestig?)misschien eens proberen om foto's vast te krijgen van ?chte wagons?
- de wagons zelf lijken mij ook een beetje t? zwaar verroest te zijn,zo lang zijn die toch nog niet ingezet?
ook hier weer: werk volgens foto's van bestaande wagon(types) zo kan niemand wat opmerken[:)]
Voor de rest :goe bezig Rixke!!
Gerrit
nochtans lijkt die "roest" veel op uitgelopen inkt als je het mij vraagt
citaat:
die wagons zijn amper geladen en men rijdt niet met halflege wagons
Ik dacht dat men niet keek naar het
volume maar naar het
gewicht. Heeft iemand een idee hoeveel zo'n baal geperst papier weegt? Ik heb hier eens mijn telefoonrekening tussen de schuifmaat gestoken en dat is 0.1mm dik en ik denk dat dat normaal papier is van 80g/m?. Dus een massief blok van 1m? zo'n papier zou 0.08 x 10000 = 800kg wegen. Nog altijd zo'n 680kg met een dichtheid van 80%.
Papier weegt inderdaad. Al eens een verhuisdoos vol boeken gedragen ? [;)]
Ik ben ook niet helemaal zeker van de kleuren als ik die lading zo bezie, maar ik moet zeggen dat ik er nog geen in werkelijk heb gezien. Allen op zoek naar foto's !
Bij mijn weten mag men een trein zwaarder laden dan een vrachtwagen en deze mogen een mtg hebben van 44 ton in een basche? dus oplegger met zeilen. Dit in het achterhoofd houdende en plastic vaten van 1 m3 gevuld met peg600 weegt in totaal 1064kg of 1,064 ton en we laden de vloer van de vracht wagen met 24 palletten max zitten we aan een tonnage van 25,536 ton. Deze palletten zijn ook 1m op 1m op 1m.Dus als we dit nu omzetten naar een trein en we mogen die tot 100 ton laden, ( weet niet of het mag) dan mogen we er 94 palletten in stappelen. Dit dus om gerekend naar de balen van rixke 680 kg per baal is het dus 175 balen dit ter informatie
Goed bezig Eric, maar zoals al eerder opgemerkt, het papier is te roestig...en als ik me niet vergis zijn de wagens redelijk volgeladen en word er een net overgespannen en dat de pakken papier ingebonden zijn. Jammer... ik heb geen foto, als er zo eens een trein voorbij komt zal ik trachten een foto te nemen van op de voetgangers brug.
Foto's van de echte wagens, zoals ze door Ti-HO afgedrukt zijn op het bijgevoegde instructieblad.
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/Ti-HO01.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/Ti-HO02.jpg)
Ze zien er dus in werkelijkheid nog roestiger uit, dan hoe ik ze geschilderd heb !
Dat komt door het zich op de wagon vastzettende remstof (Bremsestaub), na langere inzetperiode.
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/95b.jpg)
-Dat van die netten is juist, een foto daarvan is altijd welkom ! [;)]
Zo kan ik ook zien, hoe de netten vastgemaakt worden op de wagens.
-De mijne zijn gevuld tot aan de knik in de wagen. Moet dat hoger ?
-De pakken zijn toevallig (gegokt ![:I]) op schaal 1 m? groot.
-Het papier roestkleurig ? Heeft waarschijnlijk te maken met het kunstlicht, waarbij de foto gemaakt is. Ik heb inderdaad wat zitten kliederen met kleuren om de vierkleurendruk na te bootsen.
Moet ik dan meer wit, zwart en grijs gebruiken ?
(Het gebruikte recyclagemateriaal is bruin van kleur !)
Ik dank jullie alvast voor de lof en vooral voor de tips !
Modelspoorse groeten,
Eric.
mij lijkt het ook wat laag geladen, aan 800kg per m? kan er volgens mij meer in, maar dat kan je bereken het laadvermogen staat op je wagons, de kleuren kunnen volgens mij wel gaan, het oppervlak van de balen is dan iets te vlak, deze zijn meestal geprest en zien er dus niet uit als een egaal vlak.
Jan
ik denk dat die papierblokken altijd dezelfde afmetingen hebben en 2per 2 naast elkaar in de wagon liggen
dit om ze er makkelijker met een kraan uit te kunnen nemen
maar ze zien er wel mooier uit als diegene die ik heb gemaakt
mooier is een relatief begrip, mooier als properder, netter of als natuurlijk en echter
Jan
Afmetingen zijn afhankelijk van de gebruikte balenpers - 80x80x80 en 1100x1100x1100 komen nogal veel voor.
Gewicht tussen 500 en 1000 kg per baal -
Ze worden altijd geperst van 'los' papier/karton afval en in alle richtingen automatisch afgebonden met staaldraad (kleinere balen met nylonbanden).
Het papier wordt bovendien eerst zeer sterk gesorteerd vooraleer te persen- dit heeft met de kwaliteit van het papiermengsel te maken en resulteert rechtstreeks in een verschillende prijs. 'Zuiver wit' brengt meer op dan 'gemengd'.
probeer maar eens met zoekargument 'balenpersen'in bv msn
Jan
Vergeet niet dat het laadvermogen ook gekoppeld is aan de maximaal toelaatbare asdruk op de lijn. Bij ons is het zowat overal 22 ton/as en soms al 25 ton/as. Maar een paar decennia terug was er nog veel 20 ton/as en zelfs 17 ton/as. Kijk dus een beetje naar tijdperk en type lijn dat je hebt. Zo kun je altijd een acceptabel excuus vinden[:D]
hier een foto van een dergelijke wagon:
(http://i11.photobucket.com/albums/a179/Rochevalien/PC252728.jpg)
Deze wagon is h??l vuil,vergelijk eens met de originele groene vierkanten waar de opschriften staan.Grote roestplekken zie ik echter niet(de bladveren zijn w?l geroest)
Meer info en foto's (waaronder die van hierboven )vindt je op de site van Ti-ho :
http://81.223.140.138/homep_2.html
Gerrit
eigenlijk ging het hier over de BELADING, over het vervuilen van de wagons ging het toch niet, buiten het feit dat je er maar een stukje van de buitenzijde kan zien ziet dat er voor mij heel goed uit
citaat:
Geplaatst door janjozef
eigenlijk ging het hier over de BELADING, over het vervuilen van de wagons ging het toch niet, buiten het feit dat je er maar een stukje van de buitenzijde kan zien ziet dat er voor mij heel goed uit
Dank U Jan, terug naar de belading dus :
ik heb ze een beetje aangepast, en bij natuurlijk
buitenlicht gekiekt.
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/wl02.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/wl03.jpg)
zoals jullie zien, zijn ze niet egaal vlak, zoals Jan dacht.
Ik heb tevens een dun laagje izomo bijgevoegd in de wagon, zodat ze nu hoger zitten. Zie foto hieronder.
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/wl01n.jpg)
Is het zo beter ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : @ Wim "Wisselstromer" : deze wagens worden niet met een kraan geleegd, maar in hun geheel, met een speciale installatie, omgekipt.
Inderdaad. Just echt[:p] Kunt ge er voor mij zo 25 maken?[:D][;)][:o)]
Het ziet er al veel beter uit nu nog een fijn net over of een zeil (indien dat dat er ook voor gebruikt word) en het ziet er zeer natuurgetrouw uit.
Modelspoorse groeten bart
witte gordijnen (geen overgordijnen), grof geweven zou voor een net kunnen doorgaan.
En eric met egaal vlak bedoelde ik elk pak papier afzonderlijk, precies of het een blad is dat bovenop ligt, je kunt eens proberen met de pakken wat in te krassen.
Jan
Naar mijn idee wordt oud papier op twee manieren vervoerd:
- ofwel los (hier en daarwat dikker van bvb een telefoonboek) en dan met een net er over
- ofwel samengeperste "balen", die dan waarschijnlijk geen net meer hoeven.
Ik zou denken dat vooral die laatste manier per spoor gebeurt, en de eerste manier per vrachtwagen:
Los oud papier -> Vrachtwagen -> fabriek-pers -> Verder naar verwerkend bedrijf per vrachtwagen, spoor of schip.
Een schoonbroer van me werkt bij een oudpapiercentrale. Als je wil stuur ik hem wel een mailtje.
citaat:
Geplaatst door janjozef
je kunt eens proberen met de pakken wat in te krassen.
Jan
Daar was ik dus vanmorgen mee bezig ! Is het goed zichtbaar ?
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/wl04.jpg)
Voor de netten, zou ik eerder het (verlopen) wondgaas gebruiken, dat ik ook gebruikt heb voor mijn blikvanger.
Toch dank voor de tip, Jan, en sorry dat ik U misbegrepen heb !
@ Gerolf : alle tips over zulk vervoer altijd welkom !
Ook over hoe men zulk een net bevestigd aan een wagon !
Modelspoorse groeten,
Eric.
geen probleem. Nu ziet het er inderdaad uit alsof het allemaal samengeperst is.
Jan
citaat:
Geplaatst door rixke rail
@ Gerolf : alle tips over zulk vervoer altijd welkom !
'k Zal mijn schoonbroer eens een mailtje sturen. Ben benieuwd hoe snel (of traag) hij reageert [?]
Hij reageerde snel:
citaat:
papier halen wij op in open containers en perscontainers
bij ons wordt dat dan gesorteerd en geperst in balen van ong. 700 kg voor karton en 1000 kg voor de betere soorten. balen zijn ongeveer even groot.
dan worden de balen soort per soort geladen in zeecontainers van 40 voet en naar het stinkend stadje vervoerd dat antwerpen heet. daar de boot op en op naar het verre oosten.
de balen staan niet op een pallet maar worden met een speciale heftruck (in de plaats van lepels heeft die een klem) in de containers gereden.
voor zover ik weet worden die balen niet per spoor vervoert omdat ze zowiezo in zeecontainers moeten.
als ge graag een paar foto's ziet kijk dan maar eens op de site van vopc.
zeg maar tegen uw vrienden van het modelbouwen dat ik voor mijn leeftijd nog enorm snel heb gereageerd.
Ziet er veel beter uit [;)]
enne Gerolf, uw schoonbroer was rap, en meteen weer info die we bij hebben[:)]
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Hij reageerde snel: citaat:
papier halen wij op in open containers en perscontainers
bij ons wordt dat dan gesorteerd en geperst in balen van ong. 700 kg voor karton en 1000 kg voor de betere soorten. balen zijn ongeveer even groot.
dan worden de balen soort per soort geladen in zeecontainers van 40 voet en naar het stinkend stadje vervoerd dat antwerpen heet. daar de boot op en op naar het verre oosten.
de balen staan niet op een pallet maar worden met een speciale heftruck (in de plaats van lepels heeft die een klem) in de containers gereden.
voor zover ik weet worden die balen niet per spoor vervoert omdat ze zowiezo in zeecontainers moeten.
als ge graag een paar foto's ziet kijk dan maar eens op de site van vopc.
zeg maar tegen uw vrienden van het modelbouwen dat ik voor mijn leeftijd nog enorm snel heb gereageerd.
Dank U en Uw schoonbroer, Gerolf. [;)]
Op mijn baan zullen dus wel zo rond rijden, zoals in Oostenrijk. (waar de wagens eigenlijk ingezet worden. Ondanks ze ingeschreven zijn als P-wagens bij 88 sncb (!) en 87 sncf) In combinatie met de eaos-wagens met glasafval zullen ze een mooie sleep vormen naar de recyclagefabrieken van ReciFact, verderop de lijn.
Een beetje fantasie mag toch wel, h?. [:I]
Modelspoorse groeten,
Eric.
ik heb ook iets gerecycleerd:
(http://meb.gerolf.be/spoorweg/bm/lading/autolading.jpg)
Een oud autootje van een oude Lima-wagentransporter, verpakt in huishoudfolie en met voldoende natte verf ge-airbrushed...
persoonlijk zou ik dan de papieren zakdoek preferen, of een moderne wagon nemen
Jan