hallo
ik wil al mijn marklin koppelingen gaan vervangen door fleischmann koppelingen, kan dit ze.
passen de fleischmann profi koppelingen in de nemschacht van roco en maerklin?
Bij Roco modellen moet je een beetje prutsen, maar het lukt wel. Ik heb dit ook gedaan.
wat moet je dan prutsen, is die schacht te klein of te groot ofzo of is het erin krijgen gewoon lastig
Dat zou toch zonder problemen moeten gaan.
Ik heb een alle gaartje van koppelingen met Nem en ze passen in eender welk merk van loc's en of wagons.
Anders is het geen Nem h
de koppelinge van marklin zijn nie echt kort en ze late nog al snel los tijdens het rijden.
Maar wat raden jullie nou eigenlijk aan die van roco of van fleischmann. die van roco zijn zo lang en zien er niet zo stevig uit.
maar wat zijn de voordelen van de koppeling van roco en die vaan fleischmann en wat zij de nadelen
Dag Thom, ik kan je alleen maar voordelen geven van de Fleischmann Profi-koppeling, ze sluiten prachtig tegen mekaar aan en ik heb geen problemen dat er wagons spontaan loskoppelen.
Hier even wat foto's van de Fleischmann koppeling..
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen857-1.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen1311.jpg)
Wat kosten die koppelingen Erwin?
Thom
Is het ook de bedoeling om veel te rangeren?
Indien ja, dan kan je Kadee overwegen of Fleischmann, Roco is ook een heel goede maar optisch geen gezicht.
Indien niet en je rijd met vaste stammen, dan kan je ook koppelstangen gebruiken van Ribu, M?rklin, Brawa en er zullen nog wel merken zijn die ze hebben.
Nadeel bij deze is dat bij een ontsporing meestal de rest ook uit de rails flikkerd.
(http://i81.photobucket.com/albums/j209/eric080162/ribu1.gif)
Ribu
(http://i81.photobucket.com/albums/j209/eric080162/Brawa_2250.jpg)
Brawa (heel mooi maar fragiel)
bedankt voor de foto
rangeren vind ik niet echt belangrijk
nog even een vraag over die foto van die benerlux dienst.
Die doorloop sluis is dat soepel of stug omdat het zo ingedrukt eruit ziet
Zeg Thom,
Zo tussen de koppelingen door.
Ik zie dat je in B.O.Z. woont, kom anders eens op een dinsdagavond naar R.S.D. h?.
Er zijn clubleden die vandaar met de fiets komen[:D][:D]
Dan kan je de verschillende koppelingen eens life bekijken.
@Thom, die doorloopsluis is verend uitgevoerd, echt mooi om te zien hoor, net echt.[:p]
@Anarchy, anders moeten we er samen wat bestellen, ik heb er nog minstens 50 nodig.
zeker is dat verende mooi jammer is dat bij marklin niet
citaat:
Geplaatst door ERVIN
@Anarchy, anders moeten we er samen wat bestellen, ik heb er nog minstens 50 nodig.
Erwin,
kijk eens bij onze vriend in het Waasland.
Minder dan ??n euro zulle.
Merci Eric, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.[;)]
citaat:
Geplaatst door thom h
wat moet je dan prutsen, is die schacht te klein of te groot ofzo of is het erin krijgen gewoon lastig
Bij Roco zit er bovenaan in de schacht een gat en hier kruipen de koppelingen omhoog. Daardoor zit je soms wel eens te prullen om een koppeling volledig in de NEM schacht te krijgen.
Maar dat is geen probleem hoor.
@ Anarchy: een doosje Fleischmann koppelingen betaal ik ? 35 voor een doosje van 50 stuks.
Hmm, als ik al mijn materieel hiermee moet aanpassen. Gaat wat kosten [V]
Het enige nadeel (nou ja, nadeel??) bij Fleischmann koppelingen is dat bij lichtlopende wagens, deze bij langzaam aankoppelen soms weggeduwd worden. Als ik het iets harder doe gaat het wel.
citaat:
Geplaatst door Peter
Het enige nadeel (nou ja, nadeel??) bij Fleischmann koppelingen is dat bij lichtlopende wagens, deze bij langzaam aankoppelen soms weggeduwd worden. Als ik het iets harder doe gaat het wel.
Dat is waar, maar dat kan je bij alle koppelingen hebben h?.
Als mijn M?rklin koppelingen niet op dezelfde hoogte zitten, dan durft het koppelen ook wel eens te mislukken.
Bij beugelkoppelingen heb je dat ook. Bij sommige beugelkoppelingen heb je onderaan een lipje hangen waardoor de beugels niet kunnen opwippen tijdens het rijden. Dit geeft soms zo veel weerstand dat het koppelen met lage snelheid ook wel eens durft mislukken.
Ach ja, dat is de charme van een modelbaan h
De enige die dat niet hebben is de Kaddee koppeling, maar die is dan weer vrij duur, net als de elektrische ontkoppelaar, die ook nogal omslachtig is voor in te bouwen. Ik gebruik als ontkoppelaar die van REPA (nog te koop nu Rolf Ertmer een tijd geleden overleden is???) of anders die van Herkat, beiden zeer goedkoop een heel eenvoudig in te bouwen.
Ik gebruik niets anders dan de KKK van Fleischmann; aankopen doe je het best per doos van 50, 28,75euro bij Jocadis en Vanbiervliet. Bij bepaalde schachten, ben wel het merk vergeten, moet je de KKK effen bijvijlen en alles is prima. Wat ook interessant is, is het feit dat men met de opzetmechanismen van Fleischmann oude wagens met een zelfde koppeling kan voorzien; zo heb ik Lima-M2-wagens met dit systeem uitgerust: zeer nettjes, heb niet volledig kortgekoppeld, anders moet men de ringhaakjes op de balgen wegsnijden, dat is er voor mij te veel aan (maar ja ieder zijn goesting h?).
Marcel
ik heb 2 van die profi kk van fleischmann gekocht maar ik vind ze niet echt korter koppelen dan die zogenaamde marklin kk. maar het stugge aankoppelen heb ik nog niet zoveel van gemerkt
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen1311.jpg)
@Thom , korter als dit is toch niet mogelijk, wat bedoel je precies, hoe de Marklins koppelen weet ik niet, heeft daar iemand een foto van mss??
op de fotois het moeilijk te zien maar waar wel het verschil in zit is de speling op de koppeling op die van marklin zit wel meer speling dan die van fleischmann waardoor bij de marklin kk iets minder kort is. bij stilstand zijn wel even kort.
(http://85.17.225.106/311750001-311800000/311757301-311757400/311757349_5_mCCj.jpeg)(http://85.17.225.106/311750001-311800000/311757301-311757400/311757348_6_LNcS.jpeg)
1e foto marklin koppeling 2e foto fleischmann koppeling
sorry
1e foto is fleischmaan en de 2e is marklin
citaat:
Geplaatst door thom h
sorry
1e foto is fleischmaan en de 2e is marklin
Even een tussendoortje, Thom h : je kan je eigen berichten aanpassen. Klik daarvoor op het icoontje met het potloodje.
Bij Fleischmann koppelingen zitten de koppelingen vast in elkaar. Je kan in een bocht de wagens dus niet naar elkaar toe duwen of van elkaar wegtrekken. Bij de M?rklin koppelingen kan dit nog wel.
Je kan het een beetje vergelijken met een ijzeren staaf en een plastiek staafje. Een ijzeren staaf kan je niet zomaar plooien, dat plastieken staafje kan je altijd een beetje plooien.
De Fleischmann koppelingen zijn dan de ijzeren staaf en die van M?rklin het plastieken staafje.
Beide koppelingen zijn goed, maar bij gebruik van M?rklin kortkoppelingen kan het gebeuren dat buffers in elkaar gaan haken. Bij Fleischmann ga je dat probleem veel minder snel hebben net omdat deze echt in elkaar vast koppelen. De speciale Roco kortkoppelingen kan je vergelijken met die van Fleischmann.
M?rklin kortkoppelingen kan je enkel zonder problemen op M?rklin materiaal gebruiken omdat hiervan de buffers 1 mm hoger gezet zijn.
Bij andere merken komt het meestal tot ontsporingen omdat die koppelingen achter de buffers blijven haken.
Erwin,
Nu ik jouw foto van je benelux rijtuigen met FL* profi koppeling zie overweeg ik ook mijn reizigersmaterieel uit te rusten met dit type koppeling. Maar aangezien ze zo mooi aansluiten, welke bogen kan je dan nemen?
Kortkoppelingen (de echte dan, met een kortkoppelmechaniek in beide rijtuigen) vormen eigenlijk geen beperking op de boogstraal. Op recht spoor staan de rijtuigen stijf tegen elkaar, maar in een boog wordt het anders. De buffers aan de binnenzijde van de boog blijven ongeveer op gelijke afstand, aan de buitenzijde komen de buffers los van elkaar, en de vouwbalgen ook. Hoe kleiner de boogstraal, hoe groter de opening wordt.
ik kan er met gemak de kleinste bocht meenemen en ook wissels heb er geen problemen mee.
maar korter is die niet echt als hij stil staat maar bij rijden rekt hij minder uit dan bij marklin waardoor hij bij rijden wel korter is
Voila Anarchy, de collega's hebben het al haarfijn voor U uitgelegd.[;)]
Ik denk dat ik mijn materieel ga aanpassen naar ??n type koppeling. Ik denk dat het de Fleischmann profi koppeling word. Die zien er mooi en stevig uit. Ik ga wel niet alles in ??n keer kopen, maar nu en dan eens een doosje van 50 stks om de kosten wat te spreiden denk ik [:o)]
Om de Fl.koppeling in sommige Roco rijtuigen en wagens te monteren moet ik soms de zwaluwstaart van de koppeling wat dunner vijlen, anders krijg ik ze niet in de schacht.
Spijtig is dat ik mijn Lenz V36 zijn automatische koppeling niet meer kan gebruiken.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt,
Jan
citaat:
Geplaatst door Peter
Om de Fl.koppeling in sommige Roco rijtuigen en wagens te monteren moet ik soms de zwaluwstaart van de koppeling wat dunner vijlen, anders krijg ik ze niet in de schacht.
Spijtig is dat ik mijn Lenz V36 zijn automatische koppeling niet meer kan gebruiken.
Dat is maar een kleine moeite dan [:)] Heb hier ook 2 rangeerloc's met automatisch koppeling die dan niet meer kunnen gebruikt worden maar ja ...
omwille van koppeling-buffer problemen bij OVB rijtuigen ben ik ook aan het overschakelen van marklin KK naar fleischmann profi KK;
en ook hier twee rangeerloc's met telexkoppeling waar de machinist zich in het haar zit te krabben ... hoe nog te koppelen ?
de voorste en achterste koppeling van een stam houden op marklin of beugel is iets, maar dan is het weer weinig zinvol om op de andere locs een fl.profi te zetten natuurlijk ...
ervaringen ?
weet er iemand meschien hoe ik men m2 wagonne van lima deze hebbennog steeds een vaste kopeling die hangt vast aan de wielen hoe zou ik deze kunnen vervangen dat er profi kopelingen inkunnen
Beste Delano,
er bestaan verschillende systemen, ik persoonlijk verkies Symoba : deze link (//%22http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/0/0d/Symoba_kortkoppeling_startset_120.pdf%22) voor een goeie uitleg ...
Er zijn er ook van Fleischmann, ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
@Eric: Ik wou vanmiddag eens mijn M4 rijtuigen van Lima onder handen nemen, en had hier nog de roco's liggen, maar die zijn te lang, die passen niet in de ruimte, ook niet na een hoop geknutsel, de koppelstang komt te dicht tegen de plaats waar het draaistel in de wagon zit. Zouden die van Symoba passen?
Rian, ik heb de mijne destijds vervangen door Fleischmann-mekaniekjes ...
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/flkk001.jpg)
... omdat ik de Symoba's nog niet kende. [:o)] Maar deze laatste zullen zeker passen !
Misschien zelfs zonder in uw rijtuigen te snijden of zagen.
Modelspoorse groeten,
Eric.
ja die Symoba's die passen er perfect in!
Ik heb het hier zelf ook gedaan.
Gaat goed, goed systeem en compact.[:)]
citaat:
Geplaatst door janjozef
Dat heb ik nog nooit meegemaakt,
Jan
Wat niet??
De lenz koppeling is gemaakt voor de beugel koppeling en is niet te vervangen,althans niet zonder de afstandsbediening onbruikbaar te maken.
Met de Roco universeel koppeling (die ook kort koppelt)werkt hij wel
De afstands bediening is uniek in zijn soort en werkt perfect(ook bij stilstaande lichtlopende wagens)
wim
Vandaag ook begonnen met mijn koppelingen te vervangen.
Fleischmann kk , bij roco goederenwagons ging dit vanzelf.
Bij Roco rijtuigen, exacte 87e ging dat al iets minder.
Resultaat nemschacht afgekraakt en draaistel waar nu de wielassen eruit vallen. Nu gelukkig twee reserve draaistellen en koppelingschacht liggen.
Denk dat het wellicht veiliger is om de draaistellen te demonteren en ook de hele koppelschacht van het rijtuig te halen om de fleischmann kk in die nemschacht te priegelen.
Iemand een ander trucje hiervoor....