Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: C.B. op 15 juni 2008, 21:05:46 PM

Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 15 juni 2008, 21:05:46 PM
En ik ben een beetje gestart.

Wat is er al gebeurt:

-> de ruwe plannen zijn getekend (zie hieronder)
-> ik heb 2 kamers op de zolder ter beschikking.

-> houten geraamte is al gemaakt voor 1 kamer

-> de eerste sporen worden binnen enkele dagen besteld.

imghttp://users.skynet.be/CB/Roco%20SBB%20484%20006.jpg/img

En een afscheid van de plank of wat er nog van overblijft, waar deze combinatie van de Bombardier Traxx SBB Re 484 006 en een Hupac T4 is genomen.

Wordt vervolgd.8D
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: ERVIN op 15 juni 2008, 21:29:53 PM
En natuurlijk zijn wij allemaal reuze benieuwd wat er nog komen gaat h?.[;)]
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: dingske op 15 juni 2008, 21:53:34 PM
citaat:
Geplaatst door ERVIN

En natuurlijk zijn wij allemaal reuze benieuwd wat er nog komen gaat h?.[;)]



Zeg dat wel we wachten vol spanning op de eerste foto's [;)]

Wouter
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: conducteur op 16 juni 2008, 14:33:37 PM
Ik ben ook nieuwsgierig.
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 27 juni 2008, 10:49:09 AM
Geen scanner, dan maar een foto van het spoorplan Taverne Torricella.
Even een korte inleiding.
Dit is een halteplaats op de Gotthard lijn tussen Bellinzona en Lugano, en ligt in een industriegebied.
Hier ligt ook een aftakking (enkelsporig) naar het goederenstation Lugano-Vedeggio.

De plannen heb ik door verschillende problemen ivm de zolder en de ori?ntatie ervan, moeten hertekenen zodat het helaas niet meer overeenkomt met het orgineel.
Bovenste foto omvat het 1e schaduwstation en is dus niet zichtbaar.

2e foto omvat het gedeelte +1 waarvan het linkse gedeelte in een tunnel verdwijnt en dus niet zichtbaar is.
Rechts beneden is het uiterste rechtse spoor de hoofdlijn en gaat naar een 2e schaduwstation in de andere zolderkamer.
Het spoor links op dezelfde plaats rechts, gaat naar het rangeerstation Lugano Vedeggio ook in de andere kamer maar dan op niveau +1.
Er moeten nog enkele spooraansluitingen getekend worden in Taverne Torricella, maar dit moet nog uitgewerkt worden.

Meer uitleg volgt nog.[:)]

Opgelet, dit zijn enkel schetsen, geen technische tekening met de effectieve maten van het sporenplan
Enkel de grootte van het project (afmetingen kader) is juist.
3m56 X 1m52.
Dit is dan ook de kleinste zolderkamer.

(http://www.cb-fotorail.net/2009%20TT/schets%20bovenbouw.jpg)

(http://users.skynet.be/CB/2009%20TT/schets%20schaduwstation.jpg)

Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: Michiel op 27 juni 2008, 11:09:25 AM
Taverne Torricella lijkt me een boeiend thema. Het sporenplan is, gezien de beperkte oppervlakte, interessant en lijkt me een goede balans te zijn tussen scenery en hoeveelheid sporen. Ik stel met echter de vraag of het onderste perronspoor niet erg kort uitvalt, maar gezien er louter goederenverkeer langs komt, kan ik de functie van dit perronspoor niet goed inschatten. Verder heb ik geen opmerkingen, behalve...

een leuk plan! Hou ons op de hoogte.
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 27 juni 2008, 11:50:29 AM
citaat:
Geplaatst door Saraan
... Ik stel met echter de vraag of het onderste perronspoor niet erg kort uitvalt, maar gezien er louter goederenverkeer langs komt, kan ik de functie van dit perronspoor niet goed inschatten. Verder heb ik geen opmerkingen, behalve...

een leuk plan! Hou ons op de hoogte.



Taverne ligt nog steeds op de hoofdlijn, dat betekent zowel reizigersverkeer als goederenverkeer.
Gelukkig stoppen hier geen IR's, IC's of internationale treinen, enkel de S Bahn treintjes doen deze halte aan,
daarom valt het nog wel mee..
maar inderdaad, de perronsporen zijn (ook voor mij) nog iets aan de korte kant. (ik had al heel wat compromissen moeten maken)
De 2 onderste sporen zijn wel niet voorzien van een perron.

Het was dit plan, of een heel andere situatie uitzoeken (en ik zit nu eenmaal heel lang met dit spoorweg-gedeelte in mijn hoofd)
De andere zolderkamer heb ik 4m x 2m ter beschikking en gaat dus dienen voor het rangeerstation...er moeten daar nu eenmaal containerdraagwagens opgesteld staan, ook een terminal en een beetje industrie wordt daar bijgebouwd. (is allemaal wel afhankelijk van de nog vrije ruimte op het kader, zonder dat het allemaal veel te druk wordt..)
Dus hou ik de grootste ruimte daarvoor.
(Die plannen zijn nog niet uitgetekend, ik hou mij eerst aan dit gedeelte aan.)

Nog even iets over de hoofdlijn Bellinzona - Lugano die door Taverne Torricella loopt:
In werkelijkheid is dit uiteraard dubbelsporig,
maar ik heb in de niet-zichtbare gedeeltes, dit enkelsporig gemaakt,..
waarom?
niet enkel alleen door een beetje plaatsgebrek, maar voornamelijk omdat ik hierdoor de bocht groter kan maken, waardoor de kans op ontsporingen, kleiner maakt... (zeker met de Kombimodell Hupac wagentjes moet je niet al te scherpe bochten maken)

En bijgevolg wordt dan ook het ontwerp van het schaduwstation veel eenvoudiger.
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: Peter op 27 juni 2008, 12:50:32 PM
Claudio, gewoon ter info: In het magazine MIBA nummer 06/08 staat een prachtig idee met baan plans en foto's om het station van Locarno na te bouwen. Mischien interassant om er eens in te kijken.
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 27 juni 2008, 15:15:38 PM
citaat:
Geplaatst door Peter

Claudio, gewoon ter info: In het magazine MIBA nummer 06/08 staat een prachtig idee met baan plans en foto's om het station van Locarno na te bouwen. Mischien interassant om er eens in te kijken.



Bedankt voor de info.[:)][;)]
Ik zal zeker deze Miba report eens raadplegen.
Wie weet vind ik dan geen bijkomende ideetjes voor mijn spoor-plan.
(Vermits Locarno in hetzelfde gebied ligt als Taverne Torricella).
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: Peter op 27 juni 2008, 15:36:00 PM
Claudio,

GEEN Miba report, wel het juni 2008, dus nummer 06/08 verschenen rond 23 mei.
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 27 juni 2008, 19:54:59 PM
citaat:
Geplaatst door Peter

Claudio,

GEEN Miba report, wel het juni 2008, dus nummer 06/08 verschenen rond 23 mei.


ach zo, ok...
ik zal volgende week eens op zoek gaan naar dat nummer.
(dan zit ik toch in Duitsland - moet vrijdag een treintje Antwerpen Noord - Keulen Gremberg doen, dus...[8D])
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 12 juli 2008, 12:55:50 PM
aan de beheerders hier:

Kan mijn relaas over de opbouw van Lugano V niet ergens anders geplaatst worden (bv bij sporenplannen)?
want dit hoort hier niet meer echt thuis in de categorie "praktijkvragen".[;)]
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: Gerolf op 12 juli 2008, 12:59:37 PM
Gebeurd (snel, h?) [;)]
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 12 juli 2008, 14:52:40 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Gebeurd (snel, h?) [;)]



inderdaad, waarvoor dank.[:)]
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 17 november 2008, 11:43:50 AM
Vervolg van dit project, want ik ben eindelijk van start gegaan.[:)]

Ik ben dus begonnen (met veel hulp van mijn vriendin, waarvoor dank) met het houtwerk.
Niet direkt mijn favoriete karwei, maar het moet nu eenmaal gebeuren.
Het houten geraamte heb ik in 2 delen gemaakt, 1 deel heeft een LxB van 178 cm x 156 cm, en beide delen worden nadien aan elkaar geplaatst met moeren.
Zo bekom ik dus een totale afmeting van (L) 3m56cm op (B) 1m56cm.
Dit is enkel voor het gedeelte Taverne Torricella.
1 geraamte staat al op poten (ook voorzien van verstelbare pootjes),
de andere ligt zoals je ziet op onderstaande foto nog te wachten.

(http://www.cb-fotorail.net/2009%20TT/kader%2001.jpg)

De hoogte van het schaduwstation ligt op 90cm (80cm doorkruipruimte).
Hoger niet, want hierop komt nog een niveau 1 (zichtbare gedeelte) en ik moet rekening houden met het plaatsen van bovenleiding op de baan, en de schuine kant van het dak.

(http://www.cb-fotorail.net/2009%20TT/kader%20totaal.jpg)

Vanachter aan de rechter kant,  moet er in de nabije toekomst nog een stuk bijgeplaatst worden, hier zal een brug komen richting muur, + (nog te kappen in de muur, een holte) dit zal dienen als een tunneltje, en zullen de 2 doorgaande sporen zo naar de andere zolderkamer gaan.

Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 26 december 2008, 19:03:41 PM
Dan volgen nog enkele foto's van treinmodellen die een beetje verder zijn afgewerkt. :)

(http://users.skynet.be/CB/2009%20treinmodel/SBB%20TB.jpg)

De stuurpost van een Roco SBB Re 4/4 is nogal kaal en vooral de bult in het midden is erg storend, helaas kan deze er niet af, want de aandrijving naar de wielen zit eronder.
Ik heb deze zwart geverfd, een treinbestuurder toegevoegd en ook een veiligheidsjasje (idee en uitwerking is gekomen van de Dimi, hier ook aanwezig, bedankt maat, voor de tip. :wink: )

(http://users.skynet.be/CB/2009%20treinmodel/Roco%20Re%2010-10.jpg)

Hier een totale beeld van de SBB Re 4/4 en een Re 6/6.
Als aardigheidje heb ik onze blauwe TRW wagen voorzien van een DHL container en toegevoegd aan de SBB Re 10/10.

(http://users.skynet.be/CB/2009%20treinmodel/Roco%20CRL.jpg)

De Crossrail lok's van Roco zijn ook aangepakt.
De cabine heeft nu de juiste tint grijs meegekregen (in plaats van het donkerblauw van Roco  :x )
Een treinbestuurder moest ook nog aan toegevoegd worden.

Ook zijn alle lok's van hierboven voorzien van rolgordijnen, de kopkranen zijn van een kleurtje voorzien zoals het voorschreven is bij de Zwitsers.
De foto van de spoorwegplank waar deze SBB - en Crossrail trein op staat, is rijp voor afbraak en dient dus niet voor de bouw van het project Taverne.
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: chrisdriessen op 26 december 2008, 19:58:58 PM
zeer mooi allemaal hoor

chris
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: ERVIN op 26 december 2008, 21:20:28 PM
Ja vind ik ook, vooral dat veiligheidsjasje is origineel gezien, evenals die rolgordijntjes in de bestuurderscabine.
[;)]
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: MARKLINRIJDER op 26 december 2008, 23:11:47 PM
Claudio,

Je bent herkenbaar voor mij.
Is dat de bedoeling, wellicht wel.  Dus: zeer geslaagd.

Groetjes,

David
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 28 december 2008, 11:02:38 AM
Bedankt voor jullie reactie's.[:)]
ondertussen doe ik nog wat verder met het bewerken van de lokomotieven en de (container) wagens...
De volgende in de rij is de DB Railion lok 185 109 met Schweiz pakket en de FN Cargo lok 189.

Het is al een paar maal uitgesteld geweest, maar ik hoop in februari eindelijk mijn sporen kan bestellen (nu het houtwerk voor het kader van Taverne Torricella is afgewerkt)
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 17 mei 2009, 11:58:54 AM
Zo, ik ben er weer even met een kleine update.
Ondertussen is de eerste bouwfase ook begonnen en ja , de eerste spoortjes liggen er.

(http://www.cb-fotorail.net/2009%20TT/20090516-01.jpg)

Hopelijk kan ik binnenkort een ruimere reportage aanbieden als het leggen van sporen echt goed opschiet.
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: Gerolf op 17 mei 2009, 22:53:28 PM
citaat:
Geplaatst door Re460
Hopelijk kan ik binnenkort een ruimere reportage aanbieden als het leggen van sporen echt goed opschiet.
Wij hopen mee [8D]
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 21 juni 2009, 23:28:48 PM
Ondertussen nog wat bezig geweest met belading voor de wagens van Kombimodell.
Vermits de gangbare containers niet te verkrijgen zijn , moet het maar als volgt gebeuren;

Je neemt blanco tankcontainers van Herpa en de opschriften kun je van TL-Decals voorzien;
Zo zijn de tankcontainers van Rinnen , Den Hartogh en RMI ontstaan.

(http://www.cb-fotorail.net/2010%20treinmodel/KM%20Rinnen.jpg)

(http://www.cb-fotorail.net/2010%20treinmodel/KM%20DH%20en%20RMI.jpg)
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: Anarchy op 22 juni 2009, 12:51:14 PM
Z??r mooi!
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 26 juli 2009, 17:06:00 PM
Ondertussen heb ik niet stil gezeten (niet tegenstaand dat ik de laatste tijd andere verplichte zaken had , maar dit terzijde) ... :mrgreen:

Het leggen van de rails zijn (buiten de wissels) allemaal flexibele rails , dus geen vaste bochten en vaste rechte stukken.
En ik moet zeggen : het leggen valt bijzonder mee , zeker als je dit nog nooit gedaan hebt.
Al de rails en wissels zijn van Tillig , wat (persoonlijk mening) een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Op de eerste foto krijg je een (sorry voor de rommel, maar er wordt hier gewerkt  :mrgreen: ) een totaalbeeld van het (eerste) schaduw-station te Taverne Torricella.

(http://www.cb-fotorail.net/2009%20TT/bocht%20schaduwstation%20TT%2002.jpg)

Het lijkt klein op de foto , maar in werkelijkheid valt het best mee.
De bedoeling is om lange containertreinen van 18 wagens te kunnen laten rijden.

Op de foto hieronder zie je een detail van de flex. bocht.

(http://www.cb-fotorail.net/2009%20TT/bocht%20schaduwstation%20TT%2001.jpg)

De sporen worden bij mij met zeer kleine vijsjes vastgelegd , en dus niet met nagels. (hierdoor wordt er niet te veel beschadigd indien de rails er terug uit moeten bij eventuele fouten.)

Ook in het schaduw-station heb ik de bochten voorzien van verkanting van 1 mm. (Op de foto het witte en rode draadje)
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: ERVIN op 26 juli 2009, 22:04:49 PM
ohla, dat begint er eindelijk pico bello uit te zien, je beladingen en wagons zien er prachtig uit, maar je wil 18 wagons laten rijden, dat is lang hoor, meestal rij ik hier met zo'n 14 wagons rond, en dat is eigenlijk al een serieuse sleep.

Ik blijf dit met grote bewondering en nieuwschierigheid volgen hoor.[;)]

En wat betreft die rommel, niets van aantrekken, ik ken dat maar al te goed.
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 27 juli 2009, 09:49:20 AM
citaat:
Geplaatst door ERVIN

ohla, dat begint er eindelijk pico bello uit te zien, ...


Yep, eindelijk is het goed van start gegaan , en ik moet zeggen , het bouwen gaat nog steeds goed , zonder dat er al te veel problemen zijn opgedoken , zodoende doe ik rustig verder op mijn manier.[:D]

Over die belading - bedankt - maar het kost soms wel moeite om de juiste (tank) containers te vinden of zelf te maken zoals de Rinnen, RMI en Den Hartogh.  
Op de planning staat nu een oplegger (trailer) van Essers Genk. Die zie je geregeld op de intermodale containertreinen van TRW staan.

En die sleep van 18 wagens moet lukken. Ik kan ze wel enkel uitwijken in beide schaduwstations , maar dat is zeker geen ramp om ze te laten rondrijden. enfin ik zal wel zien.[:)]

Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: Jurgen op 27 juli 2009, 11:54:12 AM
Is het maar een gedacht of liggen je rails vrij dicht tegen de rand van je plankjes?
Het lijkt me nogal gevaarlijk, een ontsporing gebeurt sneller dan je denkt en een wagon ligt nogal snel tegen de grond.

Verder ziet het er allemaal wel goed uit. 't Zal mooi zijn als't af is. [:)]
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 31 juli 2009, 09:53:51 AM
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Is het maar een gedacht of liggen je rails vrij dicht tegen de rand van je plankjes?

Verder ziet het er allemaal wel goed uit. 't Zal mooi zijn als't af is. [:)]



De wagens blijven wel mooi in de rails , maar u heeft gelijk , de buitenste bocht is inderdaad te dicht aan de rand gekomen en daar moet nog een gepaste bescherming komen , tegen eventuele ontsporingen.

En wanneer het af is? [:D] : hopelijk binnen 10 jaar ergens ... ,  (dit is nog maar het schaduwstation in opbouw) + dit geheel moet nog doorverbonden worden naar het goederenstation in de andere kamer waar nog niks in opbouw is .... dus nog werk genoeg.[8D]
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 24 oktober 2009, 22:00:06 PM
Ondertussen niet stilgezeten.
Ik ben begonnen aan het plaatsen van de spanten voor het niveau +1.
De sporen zijn allemaal gelegd in het schaduwstation.
Dit geeft volgende overzicht:

(http://www.cb-fotorail.net/2009%20TT/20091024%20Tafel%20TT%2004.jpg)

Er zijn nog maar 4 spanten geplaatst van de 10. Ook weet ik nog niet juist de afmetingen van het sporenverloop boven op het niveau +1 , daarom heb ik gewacht met de vormgeving voor het heuvelgedeelte , en is dus alles rechtgezaagd op het bovenvlak van de spant.
Links op de foto is ook al een beetje de helling in aanbouw te zien, voor naar het niveau +1 te gaan.

Vermits op het zichtbare gedeelte bovenleiding komt en in het schaduwstation niet , moest rekening gehouden worden met de hoogte van de stroomafnemer + het plaatsen van wisselmotoren voor het niveau +1 , en ik moet ook nog mijn hand kunnen tussenvoegen , ingeval er problemen opduiken.
Op de foto lijkt het wel dat de afstand tussen de stroomafnemer en de bovenkant van de spant vrij groot is , maar in werkelijkheid valt het best mee...De Crossrail lok stond in werkelijkheid dichter bij spant 2 ipv. de eerste ...

(http://www.cb-fotorail.net/2009%20TT/20091024%20Tafel%20TT%2001.jpg)

Als laatste nog eens een foto van een kleine lokparade in het schaduwstation.

(http://www.cb-fotorail.net/2009%20treinmodel/20091024%20Tafel%20TT%2003.jpg)

En voor dit doe ik het:

(http://www.cb-fotorail.net/SBB%20420%20178%20Biaschina.jpg)

Tot een volgende.
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: hobbyist op 24 oktober 2009, 22:18:53 PM
ik zou karton of dun balsa hout tegen de zijkant zetten om later niet beschadigde locs te zitten indien ze van ontsporen.
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 28 januari 2010, 23:05:23 PM
Ik heb een nieuwe reeks opgestart over dit bouwproject,
namelijk bij de topic "Ooit zal het klaar zijn" , bij modelspoor praktijk.

De reden is dat de opbouw niet meer thuis hoort in deze berichtenreeks , en dat ik ook een nieuwe update gedaan heb ivm. de foto's.
Voor meer uitleg , zie nieuwe topic :
Gotthardbahn 2010 Lugano Vedeggio.

Hier in deze reeks zal door mij niets meer gepost worden wat beterft de bouw ervan.[;)]
Titel: Lugano Vedeggio en Taverne Torricella
Bericht door: C.B. op 24 februari 2010, 00:31:27 AM
citaat:
Geplaatst door hobbyist

ik zou karton of dun balsa hout tegen de zijkant zetten om later niet beschadigde locs te zitten indien ze van ontsporen.



Ach zo , bedankt voor de tip.
Ik was al aan het denken met overschot van kurk, omdat dit mooi plooibaar is , maar ik denk dat het niet al te stevig genoeg is, om een ontsporing tegen te gaan , indien een trein uit de rails te gaat.