Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Algemeen => Topic gestart door: conducteur op 12 juni 2008, 18:40:09 PM

Titel: stijgingspercentage
Bericht door: conducteur op 12 juni 2008, 18:40:09 PM
ik heb uitgerekend dat je om 2.5 procent aan te houden in een klimspiraal voor de binnenbocht al een radius nodig hebt van 515 mm.
ik hb daarvoor geen plaats,mag dat ook r1(360mm) en r2(437.5) mm  zijn?
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Peter op 12 juni 2008, 18:47:24 PM
Niet echt aan te raden. Met 2,5% is R1 en R2 ga je nooit voldoende hoogteverschil hebben om een spiraal te maken. Er zal onvoldoende plaats tussen de spiralen zijn.
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 juni 2008, 18:49:57 PM
Nog maar eens overnieuw rekenen. Als je de radius kleiner maakt, en het stijgingspercentage gelijk houdt, dan wordt de afstand tussen de verdiepingen kleiner. Als je daar te ver in gaat past je trein er niet meer tussen.
Waarom willen mensen toch spiralen als ze er eigenlijk geen ruimte voor hebben? [|)]
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: loebaske op 12 juni 2008, 19:33:22 PM
ieder zijn keuze natuurlijk, maar een klimspiraal zou er bij NOOIT komen, eerste reden: je locs zien behoorlijk af, sneller je slipbandjes versleten, ten tweede: als je een sleep heb van rond de 2m staat die loc bijna gewoon stil en ten derde: een klimspiraal moet ten MINSTE een diameter hebben van 1m....
Je kan zoveel mooie spoorplannen maken zonder zo van het ??ne niveau naar het andere te rijden [^] en daarbij in de realiteit bestaat er zo geen niveau verschil, tenzij je Zwitsers gaat rijden....
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: modeltreinbart op 12 juni 2008, 19:35:07 PM
Waarom proberen niet met een lift steigen met 4 moters die gelijk lopen en dwarsliggers en tussen op een band voor te stijgen en te dalen. Wel niet goed koop maar effici?nt voor mensen met weinig plaats en toch hoog willen gaan.
Modelspoorse groeten Bart

Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Peter op 12 juni 2008, 19:46:30 PM
Het beste alternatief is gewoon je eisen die je aan je baan stelt wat terug te schroeven. Wat is er verkeerd aan een baan met minder sporen?
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Havoc op 12 juni 2008, 20:27:31 PM
Allemaal gemakkelijk praten voor diegenen die veel plaats hebben. Je hoeft heus geen enorme baan te willen aanleggen om nood te hebben aan een spiraal. Gewoon wat afwisseling op je baan zonder enkele vierkante meters opstelspoor is voldoende reden. Niet iedereen vindt een rangeerbaan met 2 wissels en 3 doodlopende sporen leuk. En het heeft ook niks te maken met bergentrajecten willen als je enkel een schaduwstation wil bereiken. Ook niet iedereen rijdt met slepen van 2 meter, soms wil je een spiraal voor een loc en 2 wagentjes...

Gewoon even proberen is het handigste.
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: ysbeer op 12 juni 2008, 20:54:02 PM
Ik heb een spiraal en daar is echt niks mis mee.
Alleen moet hij voldoende groot zijn,die van mij is 1 meter 40 rond.
Daar bij niets geen door slipen of treinen die nauwelijks omhoog komen.
Ik rij met treinen van 2.5 meter.
Maar ja de stijging van max 2.5 % is dan wel noodzakelijk.
En dat betekend dat je zeker 3 meter rails nodig heb per cirkel en daar komt dan weer die diameter vandaan.
Met een kleiner diam kom je eenvoudig niet hoog genoeg,of je sijging loopt onverantwoord op (diam 80Cm is al bijna 5%
En dat trekt geen enkel trein.
wim
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: loebaske op 12 juni 2008, 21:36:37 PM
Volledig met je eens Wim, die diameter is heus voldoende en dan kan je een lange sleep boven halen zonder slippen, en idd. niet iedereen heeft voldoende plaats voor een heuse baan [:(]
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Rochevalien op 12 juni 2008, 22:35:06 PM
citaat:
Geplaatst door modeltreinbart

Waarom proberen niet met een lift steigen met 4 moters die gelijk lopen en dwarsliggers en tussen op een band voor te stijgen en te dalen. Wel niet goed koop maar effici?nt voor mensen met weinig plaats en toch hoog willen gaan.
Modelspoorse groeten Bart





[?][?][?]Wat een zin! en wat een oplossing voor een simpel probleem(niveauverschil overbruggen) hou het toch maar gewoon bij een railspiraal.Dat geeft trouwens interresante mogelijkheden ivm scenery en treinverkeer.

Gerrit
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: boke op 12 juni 2008, 23:43:42 PM
Als ik dit draadje zo lees, zal een railspiraal wel nuttig zijn, maar een vlakke baan, zal minder kopzorgen met zich meebrengen! Yep, ik zit - voor wat mezelf betreft - op het goede spoor! [;)]
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: janjozef op 13 juni 2008, 08:01:07 AM
een railspiraal waar je treinen tegenop geraken kan je gebruiken, geraken ze er niet tegenop dan is hij te stijl, al de rest is niet van tel. Uitgezonderd natuurlijk dat jij het op jouw baan goed moet vinden

Jan
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Gerolf op 13 juni 2008, 09:35:23 AM
Toch even opmerken dat een spiraal niet noodzakelijk rond moet zijn.
Een ovaal met bogen van 80 ? 90 cm en een recht stuk ertussen is een alternatief dat in sommige locaties w?l kan.
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Peter op 13 juni 2008, 11:22:33 AM
Theo schreef:

citaat:
Maar niet iedereen wil dezelfde lok elke minuut door hetzelfde station zien rijden


Ik zeg ook niet dat iemand moet kleiner gaan. daar is ieder vrij in.
Maar onze hobby is er een van kompromissen, zeker wat betreft de beschikbare ruimte. Ik zou ook liever een station met x aantal sporen, en lange (zichtbare) baanvakken hebben, maar wat niet kan, kan niet en het heeft voor mij geen zin daarover te zitten kniezen.
Dan maar kleiner en met veel details. Ik moet het tenslotte goed vinden (en mijn vrouw natuurlijk)[:)][:)][:)]
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 juni 2008, 12:55:01 PM
Een spiraal wordt meestal gebruikt om naar een schaduwstation op een lager niveau te gaan. Maar heb je er al eens over gedacht om je schaduwstation op gelijk niveau achter de coulisse te leggen? Dat is vaak veel eenvoudiger te realiseren en te handhaven dan een ondergronds schaduwstation. En het vraagt waarschijnlijk nog minder ruimte ook.
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: ysbeer op 13 juni 2008, 13:46:55 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Een spiraal wordt meestal gebruikt om naar een schaduwstation op een lager niveau te gaan. Maar heb je er al eens over gedacht om je schaduwstation op gelijk niveau achter de coulisse te leggen? Dat is vaak veel eenvoudiger te realiseren en te handhaven dan een ondergronds schaduwstation. En het vraagt waarschijnlijk nog minder ruimte ook.


Nou dat kan best wel eens waar zijn,maar bij een ruimte (zolder)met schuin dak,is een schaduw station op een hoogte van circa 40 cm, onder de schuine kant,een ideale oplossing.
Ik had eerst ook een station achter de baan.
Om daar bij te komen moest je echt van de apen af stammen,of de baan 50 cm van de achter muur houden.
Nu moet ik nog wel onder de tafel kruipen maar ik kan overal makkelijk bij.
Dus er achter.
In een ruimte met rechte wanden alee wellicht waar,maar met schuine absoluut niet
wim
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: conducteur op 13 juni 2008, 14:15:51 PM
Dat station erachter gaat niet,ik heb nu al moeite met plaats,de grootste radius is een r2(437.5mm), tenzij ik de ruimte mag opruimen bij mijn meter,dan heb ik geen plaatsgebrek meer,zeker 4 op 4 m,vergeleken met nu:2.40m op 1.25 m
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: janjozef op 13 juni 2008, 15:29:51 PM
bij uw meter, ik hoor dat nooit graag zeggen, de ervaring leert dat ge binnekort (of iets langer) een andere plaatsje gaat moeten zoeken, Ik zou dan eerder zorgen voor een modulair baantje wat ge kunt uit elkaar halen

Jan
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: conducteur op 13 juni 2008, 15:37:35 PM
zo oud zijn mijn meter en peter ook niet,ik ben nog maar 13 h
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Fretbol op 13 juni 2008, 17:29:13 PM
Op mijn vorige modelbaan die intussen afgebroken is had ik een helling van zo'n 4-5 % gebouwd. Mijn locs waren sterk genoeg om de treinen van zo'n 2,5 m lengte de helling op te trekken maar echt ideaal was zo'n steile helling niet.

Ik zou het in elk geval nooit meer op een dergelijke manier oplossen. Een spiraal kost een pak meer ( alleen al door het grote aantal rails die er voor nodig zijn ) maar een constante stijging van zo'n 2 tot 2,5 % is volgens mij toch stukken beter dan een te steile helling.

Op een volgende modelbaan zal ik dus ook voor een klimspiraal moeten kiezen om hoogteverschillen te overbuggen.

Aangezien mijn volgende baan belgisch zal worden is het trouwens niet nodig om hoogteverschillen in het landschap te hebben. Net zoals de meesten hier heb ik echter niet voldoende plaats en wil ik een groot aantal verschillende locs inzetten op een modelbaan.

Het zichtbare stuk mag dan beperkt blijven tot een dubbelsporige lijn met een klein station, ik heb toch liever dat er niet telkens dezelfde trein te zien is. De zolder hier is zo'n 7m op 4m, maar het schuine dak zorgt er hier ook voor dat als ik een schaduwstation wil het een stuk lager dan de baan zal moeten liggen.

Fretbol [;)]
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Quadran op 13 juni 2008, 20:19:14 PM
waarom geen ravijnen ipv bergen? als je tafel 70 cm hoog staat kan je toch al gauw een diepe kloof maken met een mooie brug ZONDER 1mm de trein een hoogteverschil te laten overbruggen.

Titel: stijgingspercentage
Bericht door: conducteur op 14 juni 2008, 12:12:32 PM
Nee, je begrijpt het niet goed, de trein moet afdalen naar een niveau onder de baan waar er verscheidene opstelsporen liggen.
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Quadran op 14 juni 2008, 18:13:00 PM
Als het toch onder de baan gebeurt kan je toch de hele oppervlakte gebruiken van je baan?
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: ysbeer op 14 juni 2008, 20:14:38 PM
Als je het dan maar zodoet dat je er nog bij kan.
En let op,zowel bij je treinen als bij de onderkant van je tafel.
En dan niet als een soort slangen mens of een aap achtige

wim
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 juni 2008, 20:23:31 PM
citaat:
Geplaatst door Quadran

Als het toch onder de baan gebeurt kan je toch de hele oppervlakte gebruiken van je baan?
Daar zit nou juist het probleem. Op de plek waar de spiraal zit kun je bijna niks anders meer doen. De spiraal en de rest van de baan zitten elkaar in de hoogte in de weg.
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Rochevalien op 14 juni 2008, 21:32:19 PM
citaat:
Geplaatst door Fretbol

Op mijn vorige modelbaan die intussen afgebroken is had ik een helling van zo'n 4-5 % gebouwd. Mijn locs waren sterk genoeg om de treinen van zo'n 2,5 m lengte de helling op te trekken maar echt ideaal was zo'n steile helling niet.

Ik zou het in elk geval nooit meer op een dergelijke manier oplossen. Een spiraal kost een pak meer ( alleen al door het grote aantal rails die er voor nodig zijn ) maar een constante stijging van zo'n 2 tot 2,5 % is volgens mij toch stukken beter dan een te steile helling.

Op een volgende modelbaan zal ik dus ook voor een klimspiraal moeten kiezen om hoogteverschillen te overbuggen.

Aangezien mijn volgende baan belgisch zal worden is het trouwens niet nodig om hoogteverschillen in het landschap te hebben. Net zoals de meesten hier heb ik echter niet voldoende plaats en wil ik een groot aantal verschillende locs inzetten op een modelbaan.

Het zichtbare stuk mag dan beperkt blijven tot een dubbelsporige lijn met een klein station, ik heb toch liever dat er niet telkens dezelfde trein te zien is. De zolder hier is zo'n 7m op 4m, maar het schuine dak zorgt er hier ook voor dat als ik een schaduwstation wil het een stuk lager dan de baan zal moeten liggen.

Fretbol [;)]




Het is juist door hoogteverschillen te maken dat je je treinen ergens uit het zicht kan wegzetten.En dat is zeer handig als je geen of weinig plaats hebt.Hoogteverschillen verlevendigen de boel ook enorm.

Gerrit
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Fretbol op 15 juni 2008, 14:05:35 PM
Inderdaad, een terechte opmerking Gerrit.

Wat ik bedoel is dat ik dit keer geen modelbaan zal bouwen met vele tunnels en hoge bergen en rotsen, maar eerder voor een Belgisch landschap zal kiezen. Hoogteverschillen kunnen natuurlijk altijd nog gemaakt worden door hoger gelegen gedeeltes stad, een hoge berm, een paradavak op een verhoogd baanvak enz ...

Fretbol [;)]
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: EricVW op 15 juni 2008, 17:14:50 PM
Mijn spiraal is 125 cm diameter, en die werkt zeer goed.
Zelfs met wagens van 3 m lang gaat hij klimmen
En slipt niet door.
ik heb ook weinig plaats daarmee is het maar enkel spoor
Van  1oo cm overbruggen naar 150 cm
De tweede spiraal naar beneden, eveneens enkelsporing , gaat van 100cm naar 70 cm ( is in dezelfde berg ingebouwd)
En reeds vele jaren in dienst
Eric
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: just4fun op 16 juni 2008, 12:36:40 PM
citaat:
Geplaatst door Eric VW

... met wagens van 3 m lang ...

Op welke schaal werk jij [:D]?
Kon het niet laten als ik het las,
Paul
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: conducteur op 16 juni 2008, 15:09:21 PM
een schaal die ze op mars hebben uitgevonden[:D]

ik lees geboeid verder,heb al wat informatie opgedaan.
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Petdig1 op 22 juni 2008, 22:40:14 PM
Ook ik heb tot op heden geen problemen met mijn klimspiraal.   En ja  ik rij zwitsers dus heb groote hoogte verschillen te overbruggen.

Had wel de plaats om grote diameters te hanteren dus stijgingsgraad ligt bij mij ongeveer tussen de 2 en 2.25 %. Tot op heden geen problemen met loks die doorslippen of lange slepen die ontsporen.

Groetjes
Peter
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/spiraalopbouw1-1.jpg)
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: conducteur op 24 juni 2008, 09:01:15 AM
en als je nu even een spoor hebt waar de trein uitsluitend moet dalen,hoeveel % mag je dan aanhouden?
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Kees-Jan op 24 juni 2008, 09:38:16 AM
citaat:
Geplaatst door conducteur

en als je nu even een spoor hebt waar de trein uitsluitend moet dalen,hoeveel % mag je dan aanhouden?



Net zo veel (of net zo weinig).

Deze discussie is ook op een ander forum gaande (ws weet je dat zelf ook wel[;)]).

Kees-Jan
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Pol op 24 juni 2008, 21:52:23 PM
citaat:
Geplaatst door conducteur

en als je nu even een spoor hebt waar de trein uitsluitend moet dalen,hoeveel % mag je dan aanhouden?



Maximum 90?!!!! [:D][:D][:D] Sorry, ik kon het niet laten [:I]
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: conducteur op 25 juni 2008, 08:33:36 AM
mag je dan zo stijl gaan als je wilt[?][?][?][?][?][?][?][?]
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Peter op 26 juni 2008, 19:48:44 PM
Rian, ik zou als vuistregel nemen dat je hetzelfde stijgings percentage als dalings percentage gebruikt. Te steil dalen is bijna even slecht als als te steil stijgen. Bij een te steile daling duwen de wagens de lok naar beneden, waardoor de wielen van de lok ook kunnen gaan slippen, of indien ze antislipbandjes hebben, wordt die kracht overgebracht op de overbrenging waardoor je kans loopt dat tandwielen sneller slijten of zelfs beschadigd geraken.
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Michiel op 26 juni 2008, 22:36:55 PM
Naar mijn mening, als een helling te stijl wordt voor een lok om een trein de helling op te trekken (vb. doorslippende wielen) , zal diezelfde lok er tijdens het dalen de trein niet meer tijdig tot stilstand kunnen brengen in een stopblok, maar gezellig verder glijden. Wat te stijl is bij het stijgen, zal ook te stijl blijken bij het dalen. In gevolge wrijving en weerstand zal er een klein verschil zijn in de hellingspercentage (met een mooi woord: hystersis).
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: prulleman op 27 juni 2008, 03:14:50 AM
En als je te stijl daalt riskeer je problemen met de koppelingen. In de bocht gaan de wagens dan verbufferen en dan lig je uit de rails. 3 keer raden hoe ik dat weet[:I] Ben ook jong geweest. [:I] En je moet een spoor in twee richtingen kunnen berijden. Anders krijg je er later spijt van[}:)]
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: conducteur op 28 juni 2008, 19:17:24 PM
ik heb de oplossing gevonden!
mijn spoor is smin of meer een dubbelsporig ovaal,dus als ik eeen van die sporen laat zakken,of een simpel nieuw spoor met een wissel ervoor, beginnend van aan de ene kant van het ovaal,over een stuk recht spoor,door ??n van de bochten en dan lags het rechte spoor,naar de bocht onder de andere bocht door,dan kan dat spoor maar liefst 500cm lang worden,waardoor een stijgingspercentage van 1.75 ontstaat!

ik hoop dat je het een beetje verstaat!
tip als je het niet begrijpt: teken een ovaal en probeer het te ontcijferen!
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: René op 29 juni 2008, 09:07:45 AM
citaat:
Geplaatst door conducteur

ik heb de oplossing gevonden!
mijn spoor is smin of meer een dubbelsporig ovaal,dus als ik eeen van die sporen laat zakken,of een simpel nieuw spoor met een wissel ervoor, beginnend van aan de ene kant van het ovaal,over een stuk recht spoor,door ??n van de bochten en dan lags het rechte spoor,naar de bocht onder de andere bocht door,dan kan dat spoor maar liefst 500cm lang worden,waardoor een stijgingspercentage van 1.75 ontstaat!

ik hoop dat je het een beetje verstaat!
tip als je het niet begrijpt: teken een ovaal en probeer het te ontcijferen!



Kunde gij daar een tekeningske bij maken? Mij lukt het niet, ik ben en blijf toch den domme Ollander [;)]
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: Kees-Jan op 29 juni 2008, 16:28:54 PM
zo iets:

Ovaal:
(http://www.rees-cees.nl/Web%20IMGP3462.jpg)

Rond:
(http://home.planet.nl/~vesse049/Web%20IMGP4045.jpg)

meer vind je op mijn site.

Kees-Jan
Titel: stijgingspercentage
Bericht door: conducteur op 29 juni 2008, 18:26:24 PM
nee,mijn spoorbaan heeft de vorm van een ovaal,en als ik een van de twee sporen laat dalen,behalve een bocht dan kom ik er!