Modelspoormagazine forum

Mededelingen => POLL. Welk systeem gebruik je? => Topic gestart door: doomslu op 04 mei 2008, 10:21:42 AM

Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: doomslu op 04 mei 2008, 10:21:42 AM
Beste modelspoorders uit Belgi? en Nederland (en uit ?), graag had ik van jullie vernomen welk spoormateriaal jullie zo allemaal gebruiken. Het antwoord mag in dit draadje, maar ook per mail. Om een zo goed mogelijk overzicht te krijgen reken ik op een massale reaktie. ;)
Jullie mogen ook de gebruikte system in jullie clubs er bij betrekken, maar geef dan wel even op in welke club.

Om duidelijk te maken wat ik wens, zal ik zelf van start gaan.
Ik werk uitsluitend in H0. Op mijn oude baangedeelte liggen Lima rails en wissels (lekker goedkoop in die tijd). Voor het nieuwe deel heb ik geopteerd voor Piko-A spoor (code 100) in het onzichtbare gedeelte (alweer wegens de gunstige prijs/kwaliteit verhouding). De wissels van het schaduwstation zijn gerecupereerde wissels van, voornamelijk, Roco en Fleischmann.
In het zichtbare deel gebruik ik Tillig-elite (code 83). Vooral de slanke wissels hebben me over de streep getrokken :p. Ik heb ze allemaal gemaakt uit bouwpakketten, zodat ook gebogen wissels mogelijk zijn. Een deel zal uitgerust worden met betonnen dwarsliggers (ik rij tijdperk V).
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: ERVIN op 04 mei 2008, 10:33:37 AM
Veel heb ik hier eigenlijk niet te zeggen, want mijn volledige baan, inclusief de wissels en kruisingen, zijn allemaal van Fleischmann, ik gebruik de Profi-rails,en alles is in HO.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: thalysken op 04 mei 2008, 10:37:20 AM

Ik gebruik al altijd de C-rails van marklin. Ik rij tijdperk v. En heb de central station met de mobile station (marklin). En dat werkt uitstekend.

Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: nick_9450 op 04 mei 2008, 10:42:13 AM
hier moet ik me bij thalysken aansluiten.
ik ook rij tijdperk 5  met m* ms en c-rail's

zelf zit ik in oost-vlaamse modelbouw vereniging in aalst door wordt op k en c-rails gereden en via mr direct en koploper

grtz nick
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: adrievans op 04 mei 2008, 10:49:42 AM
In het schaduwgedeelte gebruik ik Roco rails van mijn oude baan.
Op het zichtbare gedeelte komt Tillig elite.
O ja,ik heb schaal HO.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Arbeco op 04 mei 2008, 11:28:58 AM
Zowel op mijn eigen baan als op de clubbaan (Messieux-Walemons), heb ik gebruik gemaakt van Roco-Line zonder ballastbed. Ik ben van mening dat er niets zo mooi is dan een zelfgemaakt ballastbed, en de Roco-sporen zien er fraai uit. Zelfs op de clubbaan, als er lange tijd niet op gereden is, is het bijna niet nodig om de sporen te reinigen. Uit voorzorg doen we dit meestal wel hoor...[;)]

Groetjes Len[;)]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: ysbeer op 04 mei 2008, 13:54:26 PM
Ik gebruik op de gehele baan uitsluitend ROCO code 83 en voor de opstel sporen (schaduw) roco code 100.
Idem voor de wissels.
Alles zonder ballastbed (van roco)
wim
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: erik de noorman op 04 mei 2008, 15:12:45 PM
Voor het schaduwstation M rails en wissels (erfstukken). Voor het zichtbare gedeelte Marklin K flexibel, Lima en Mehano rails ( zelfde reden als Luc de prijs)zelf verbouwd naar 3 rail. Op de nieuwe gedeeltes Piko A code 83 eveneens verbouwd naar 3 rail.
De wissels in het zichtbare gedeelte Marklin K, Lima en Mehano eveens verbouwd. In de toekomst wissels van Piko code 83. Waarom nu Piko A code 83. De goede prijs kwaliteit verhouding.


Erik
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Gerolf op 04 mei 2008, 15:41:32 PM
RocoLine zonder bedding, overal flexibels, zelfbouw wissels,
Recent Tillig rails op Rocoline bielsmatten (die ik nog massaal over heb van de wisselbouw)
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: janjozef op 04 mei 2008, 16:01:02 PM
Voor mij peco code 100 en voor de club MTD de ene ook peco code 100 de andere zijn fleischmann profi-rails, en de wisselstroombaan marklin K-rails en M-rails voor het schadustation, dat laatste is een grote stommiteit

Jan
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: geremila op 04 mei 2008, 16:45:05 PM
Hey Jan,
Van waar de opmerking dat dit een grote stommiteit is? Ikk heb ook nog een heleboel M-rails en wissels liggen en dacht deze ook een bestemming te geven in het niet zichtbare gedeelte?
Om op de poll te antwoorden: M-rails van Markiln in voorraad, overgeschakeld naar K-rails en nu aan het overwegen vanwege de goede rijeigenschappen om de nieuwe baan uit te bouwen in C-rails mist ik deze perfect kan verweren... dus allen Marklin. Rijden digitaal, schakelen analoog tenzij er iemand mij kan overtuigen :-) (kostprijs en eenvoudigheid speelt hier ook in mee daar ik geen electronicawonder ben...
citaat:
Geplaatst door janjozef

Voor mij peco code 100 en voor de club MTD de ene ook peco code 100 de andere zijn fleischmann profi-rails, en de wisselstroombaan marklin K-rails en M-rails voor het schadustation, dat laatste is een grote stommiteit

Jan

Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Ludwig op 04 mei 2008, 19:41:24 PM
Ik heb een Marklin k 3 rail baan maar beschik ook over een kleinere 2 rail Piko A baan.
Ik kon en kan nog altijd moeilijk beslissen.
En waarom?
Ik vind het Marklin systeem in zijn geheel knap maar duur.
En het 2 rail systeem is dan weer natuurgetrouwer .
Tja, het is wikken en wegen.
Groeten
Ludwig
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: dirkske op 04 mei 2008, 19:49:19 PM
Den deze rijd vooral op Fleischmann-profi, maar de laatste tijd durf ik me ook wagen aan de Fleischmann model-rail omdat ik het zelf ballasten (of hoe je dit ook mag noemen) wel leuk vind.
Groet Dirk.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: conducteur op 04 mei 2008, 20:02:00 PM
momenteel uitsluitend c-rail(bij bouw van baan zullen de c-rails hoogstwaarschijnlijk gerecupereerd worden voor het schduwstation(als dat er komt) zichtbare delen met k-rail)
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Stefan Appelmans op 04 mei 2008, 20:09:23 PM
Alles is Peco code 100, behalve twee gebogen wissels in piko A.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: eddy op 04 mei 2008, 20:56:01 PM
Ik ga roco code 100 gebruiken (flexxen)en peco slanke wissels omdat ik er daar een groot aantal van heb (recupmateriaal van vorige banen).
Bij ons op de club baan Scherpenheuvel peco 75 met peco wissels.
De demobaan twee railsystemen voor gelijkstroom roco code 100 met peco wissels.en voor het wisselstroomgedeelte Marklin K rails met marklin wissels.
Mvgr Eddy
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: eric op 04 mei 2008, 21:17:35 PM
Bij mij is alles code 100.
De oudste wissels zijn van Roco en vanaf de laatste 2 jaar Piko A.
De rails zijn allemaal nikkelzilver flexrails van zowel Roco, GT en Piko A.

De clubs,
De H0 banen bij MSV Post B zijn code 100 en code 83, de N baan FLM.

Bij ATA is het tweerail gedeelte Tillig Elite en het drierail gedeelte M?rklin K rail.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Frank_N op 04 mei 2008, 23:57:38 PM
Alle (16) wissels van Minitrix, ontkoppelaars (12) idem. Verder alles soepele flexen van Ibertren (heb ooit eens 2 dozen @ 20 stuks per stuk ervan gekocht) Alle railschoentjes van Fleischmann, isolatieschoentjes van Roco. De (10, vleugel) seinen zijn weer van Fleischmann.

Ben ooit bezig geweest met zelfbouwwissels, maar daar vanaf gestapt omdat "den elektriek" behoorlijk veel problemen gaf.

De rails liggen op 4mm kurk placemats van IKEA, voordat ik ga lijmen met latex voorlopig gespijkert. De spijkers gaan eruit zodra alles naar behoren functioneert.

En dat zal nog wel ff duren...................[}:)][:I]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: just4fun op 05 mei 2008, 12:29:24 PM
Ik ben eigenlijk spoorloos.
Toch heb ik een plank met een ovaaltje op om m'n locs af en toe te laten fitnessen. Op die plank liggen 'Fleischmann-Modellgleis'-sporen en hier en daar een stukje Lima ofzo. Alles in H0 en vervlogen jeugdjaren.
Paul
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: dirkkerckhofs op 05 mei 2008, 19:51:10 PM
HO, Marklin C-rails, wissels analoog, bediening met Mobile Station en 32VA transfo.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: modelbaanHO op 06 mei 2008, 08:49:36 AM
Alle sporen en wissels zijn van Peco (code 100), met uitzondering van 3 gebogen wissels in het schaduwstation - die zijn van Roco.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: dingske op 06 mei 2008, 09:23:22 AM
Marklin c en k rails. Wissels analoog bediend en treinen digitaal met het oude digitale systeem en het mobiele station.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: T03 op 06 mei 2008, 09:52:39 AM
Ik werk met HO en gebruik Peco code 100 flexibele sporen en wissels.
Ik zit met een aantal Fleischmann proffirails die wellicht deels in het schaduwstation zullen dienst doen. Later is er een HOe of HOm voorzien, ben er nog niet uit wat het wordt, wellicht ook in Peco rails.

SpGr[;)]
Marc
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: jan77 op 06 mei 2008, 14:12:55 PM
Marklin C-rail bestuurd door mobile station , Tijdperk V ben van plan om met de tijd een central station aan te schaffen.
Gr Jan
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: nijvnet op 06 mei 2008, 18:12:28 PM
Ik wil de rails en wissels van Minitrix gaan toepassen. Hoewel ik voor mn ICE spoor wil kijken naar de betonkleurige rails van Peco. Alles wordt zoveel mogelijk flex rails.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: JoVer op 06 mei 2008, 20:37:00 PM
Heb nog geen baan maar wel 2 projecten. Zullen beiden BE-banen 3-rail digitaal worden met K-rail van M* en de oude M-rails voor het schaduwstation. Digitaal systeem zal multiproticol zijn met IB en/of ECoS. Het geheel computer gestuurd met (zeer waarschijnlijk) Koploper van PaHaSoft. Met mogelijkheid tot gedeeltelijke handbesturing uiteraard. Misschien waag ik me wel aan zelfbouw 3-rail na gisteren het draadje van Erik te hebben gezien.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: JurgenM op 06 mei 2008, 21:31:26 PM
Hallo,
Ik ben aan het bouwen (in H0) met RocoLine zonder bedding. Gebruik Roco wissels en af en toe flexrails.
Groet,
JurgenM
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: marimon op 06 mei 2008, 23:39:56 PM
Ik gebruik Ho flexrails van Piko-A (code 100). Ook de wissels zijn Piko-A. Deze zijn aangedreven met geheugendraad en enkele met conrad-motortjes.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: martintje op 07 mei 2008, 00:49:48 AM
Op mijn grote module baan van 12 meter ( welke al een jaar stilligt[:I]) gebruik ik sporen van Roco 83 zonder ballast uiteraard, met wissels van Tillig, mooier dan Roco maar wel storingsgevoeliger.
Op de trambaan waar ik nu mee bezig ben gebruik ik tillig H0m, ook hier zijn de wissels af en toe wat onbetrouwbaar, maar ik ken geen beter optisch alternatief voor H0m welke voor mij in aanmerking komen, aangezien ik natuurgetrouwheid boven degelijkheid verkies.
Van de H0m haal ik overigens de helft van de bielzen weg om meer naar het voorbeeld van 1910-1920 te gaan, waarvan je overigens niets ziet, ik ballast tot bijna bovenkant spoorstaaf [:D]
Als wisselaandrijving gebruik ik zonder uitzondering de schildpadden van Tortoise, analoog aangestuurd, ik wil wel wat te spelen hebben..... wilde je nog meer weten Luc ?? [:)]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: doomslu op 07 mei 2008, 09:49:11 AM
Dat is voldoende, Marty. Precies wat ik weten wilde. [;)]

Al bedankt aan alle deelnemers.

Aan al diegenen dit dit lezen en nog niets hebben geschreven : ga je gang !
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Roderik op 07 mei 2008, 10:44:26 AM
Ik werk op mijn N-baan met Peco code 55 (rails en wissels)
Op mijn Nm-baan werk uit met Marklin Z-schaal rails en wissels.
De bovengrondse bedieningen van de Marklin-wissels wordt weggesneden en vervangen door een "ondergrondse" Blue Point Switchen.
Alles wordt met contactlijm verlijmd op kurk uit Ikea.
Beide systemen rijden digitaal met Multimaus.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: stoomloc op 07 mei 2008, 13:10:30 PM
Heb nog een deel sporen van het vroegere Lima, die ik ga gebruiken voor de aanleg van een modelbaan voor de kinderen.
Nadien ga ik voor mezelf een baan bouwen met in het schaduwstation Fleischmannwissels code 100 in combinatie met Roco zonder balastbed code 100 en de zichtbare gedeelten waarschijnlijk Roco zonder ballastbed code 83. De wissels voor de zichtbare gedeelten is nog een vraagteken.

Groeten,

Wim
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: mini-bs op 07 mei 2008, 18:07:50 PM
Ik heb gekozen voor Peco code 100 en -waar optisch niet storend- Peco Setrack. Onlangs ze na een jaar eens opnieuw onder stroom gezet en de locs reden meteen vlotjes heen en weer.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Tom op 07 mei 2008, 18:29:58 PM
Ik gebruik voorlopig enkel Roco geo-line, maar ik ben van plan later om de Roco Line sporen te gebruiken, al dan niet in combinatie met Tillig elite code 83.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: poco loco op 16 mei 2008, 19:02:13 PM
Luc,

Wordt:
RocoLine voor onzichtbaar deel,
Tillig bovengronds.
HO, zonder bedding en code 83.

Luc.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: poco loco op 16 mei 2008, 19:08:51 PM
citaat:
Geplaatst door martintje

... met wissels van Tillig, mooier dan Roco maar wel storingsgevoeliger.



Hoezo?

Luc.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: n/a op 26 mei 2008, 23:26:05 PM
vroeger had ik een modelspoorbaan in H0. ik begon met m'n 3de tot ongeveer 11 jaar. Ben nu 35 en zins een jaar of 4 weer begonnen, maar de tijd en geld ontbreekt me nog wel eens om toch regelmatig mee aan het werk te zijn. Ik rijd nu voornamelijk Fleischmann op profi-rail. Ik heb ook nog wat oud materiaal van Lima. Ik heb wel weer voor H0 gekozen, omdat het mooier gedetaileerd is en makkelijker aan te komen. 'K heb voor een deel tijdperk 2 als toeristische attractie (zeg maar) van DRG. En overige wil ik tijdperk 4 of 5 doen, materiaal DB
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: doomslu op 06 juni 2008, 22:16:27 PM
Dank je wel mannen voor al jullie bijdragen.
Deze enqu?te loopt nog steeds. Hoe meer zielen ... hoe meer vreugde (in dit geval : hoe meer informatie ik heb). [;)]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: loebaske op 07 juni 2008, 09:30:48 AM
Persoonlijk en in de club (GRA)wordt meterspoor gebruikt van Peco en Roco  code 100, wissels zijn grotendeels van Roco en enkele van Peco.
Groetjes  Eric
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 07 juni 2008, 12:50:25 PM
Ik rijd op Marklin k-rails.

Vroeger reed ik analoog, maar sedert de komst van de Mobile Station ben ik overgeschakeld op digitaal.  Intussen ook de Central Station aangeschaft.

Het voordeel van K-rails is dat ik grote boogstralen kan inplanten d.m.v. de flexrail.

Bij het ballasteren maak ik gebruik van verschillende combinaties ballast van Woodland.  Middelgroot en fijne korrel.
Zo bekom je ballast voor de hoofdlijn, oud en nieuw, zijsporen, depot, enz.

Groeten Mr tsjoektjsoek
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Pol op 08 juni 2008, 18:55:23 PM
Ik ben volop Fleischmann Profi-rails aan het sparen! Ik heb al zo'n 6 meter spoor en 0m? ruimte! Hoera [V][;)]!
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: pabe op 08 juni 2008, 21:19:04 PM
Momenteel nog op Fleischmann modelspoor code 100 messing...  heb daar teveel materiaal van om eigenlijk te switchen naar iets eleganter...

groetjes,  Paul
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Michiel op 17 juni 2008, 14:09:28 PM
Ik gebruik een combinatie van Fleischmann-N Profi-rails en GTflex-rails. Mocht ik ooit opnieuw beginnen, dan zou ik waarschijnlijk voor Peco-Code55 kiezen, om zijn laag profiel.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: knibbelknabbel op 17 juni 2008, 14:30:46 PM
Ik rij in H0 op Fleishmann Profi Rails, die overal liggen, ook in het schaduwstation en tunnels. Ze zijn zeer geleidend, nooit heeft een lok stilgestaan. Alle materiaal is Belgisch. Ik gebruik de Intellibox, in samenwerking met het programma Railroad & Co voor de besturing van de wissels, seinen, en seinopeenvolging.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: SuSke op 17 juni 2008, 20:28:05 PM
citaat:
Geplaatst door Pol

Ik ben volop Fleischmann Profi-rails aan het sparen! Ik heb al zo'n 6 meter spoor en 0m? ruimte! Hoera [V][;)]!


Dat gevoel kennen we.

De keuze is gemaakt in het voordeel van Tillig H0 Elite code 83 en de wielen die moeten vervangen worden, nemen we er maar voor lief bij [;)]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Pol op 18 juni 2008, 13:21:39 PM
citaat:
Geplaatst door SuSke

citaat:
Geplaatst door Pol

Ik ben volop Fleischmann Profi-rails aan het sparen! Ik heb al zo'n 6 meter spoor en 0m? ruimte! Hoera [V][;)]!


Dat gevoel kennen we.

De keuze is gemaakt in het voordeel van Tillig H0 Elite code 83 en de wielen die moeten vervangen worden, nemen we er maar voor lief bij [;)]



En't gaat vooruit: ondertussen al zo'n 30 meter spoor (dankzij een koopje op E-bay[8D]) en nog steeds geen cm? plaats om ze te leggen[V]. Ik krijg al bijna goesting om een treintje tot het einde van mijn tuin en terug te laten rijden[:p], maar ik vrees dat ik daarvoor in de verkeerde schaal rijdt![:(][;)]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: mnieuwlaet op 20 juni 2008, 23:27:22 PM
Ik gebruik peco code 100 omdat alles erop kan rijden. voor sporen die in beton (plaaster of schuimplaat) liggen gebeuren met lima spoor die ik voor appel en ei op romelmarkt heb gekocht.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: ysbeer op 21 juni 2008, 11:08:38 AM
citaat:
De keuze is gemaakt in het voordeel van Tillig H0 Elite code 83 en de wielen die moeten vervangen worden, nemen we er maar voor lief bij [;)]


Alleen als je zeer oud materiaal hebt behoef je de wielen te vervangen.
Ik lees hier nog altijd het sprookje,op code 83 rijden geen standaard wielen.
Onzin alles wat te koop is na (pak weg)1990 ridt zonder meer op code 83.
Nee ik zie niet in, waarom nu nog,zeker de beginner,code 100 zou moeten kopen.Code 100 te dik en te hoog.
wim
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Kees-Jan op 21 juni 2008, 12:27:38 PM
Ik rij lekker op code 100 van Piko en Peco.

Verder ook met Rocoline zonder bedding af fabriek.

Kees-jan

NB op code 83, als dat Rocoline is, rijden pizzasnijders niet alleen op de rails maar ook over de bielsen.

Kees-Jan
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: ysbeer op 21 juni 2008, 14:32:18 PM
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees


NB op code 83, als dat Rocoline is, rijden pizzasnijders niet alleen op de rails maar ook over de bielsen.
Kees-Jan



Sory kees maar wat is een pizzasnijder,en alleen echt oude en loks en wagens raken de biels.
Beweer nu a.u.b niks anders,want dat is echt onzin.
Maak alleen maar dat beginners denken dat ze alles moeten ombouwen,om op echte rails te rijden.
Wellicht oude DDR piko wagens uit de jaren 80.
Wat is zo gek vind.
Iedereen(bijna)kijkt naar zijn loks,en als er dan 8 staat waar 5 moet staan schreeuwen ze het uit"niet naar de werkelijkheid"
Maar nu brengen enkele firma s goed uitziende rails,die veel beter op schaal zijn,en nu roepen een paar mensen"die wil ik niet ,geef mij maar die oude"waarom in hemelsnaam.
Goed gelegde code 83 ziet er echt een stuk beter uit dan die hoge en brede code 100
Oja is af fabriek andere rail dan die uit de winkel[?][?][?][?]

wim

Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: janjozef op 21 juni 2008, 18:30:03 PM
Ja Wim uw ogen moeten zeer goed zijn, zelfs zo goed dat'k er fluit van geloof [:X]

Jan
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: ysbeer op 21 juni 2008, 19:07:04 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef

Ja Wim uw ogen moeten zeer goed zijn, zelfs zo goed dat'k er fluit van geloof [:X]

Jan



Wat geloof je dan niet.
Mijn ogen zijn nog perfect,ik kan nog naar de radio luisteren zonder bril.
wim
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Kees-Jan op 21 juni 2008, 19:28:39 PM
Lol,

Een "pizzasnijder" is een wiel met een hele hoge flens...........

De 1135 Hamo van Marklin rijdt niet op mijn Roco rails maar op de bielsen net als een groot aantal Piko wagens.

Voor de wagens van piko heb ik andere asjes gestoken en het probleem is over.

NB de code 100 gebruik ik alleen in de niet zichtbare gedeeltes van de baan.

Kees-Jan
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: okki op 21 juni 2008, 20:16:21 PM
ik rij fleischmann profi rails en lima ho
de fleischman rails is verouderd en van de lima rails ben ik nog
bezig de dwarsligers donker bruin te schilderen
en de railstaven zijn roest bruin geschilderd
ook gebruik ik een draaischijf van fleischman
maar dan 1 uit de de jaren 60/70 schat ik
deze is nog van metaal

mvg  okki
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: jacques timmermans op 22 juni 2008, 08:42:11 AM
Hier kan ik Wim alleen maar bijval geven.
Het verleggen van oude Lima rails, die uit getrokken aluminium railprofielen zijn opgebouwd, is op termijn onherroepelijk om problemen vragen. Aluminium is dan wel een zeer goede geleider, maar eens nadat aluminium van zijn oxide laag ontdaan is, zal het na een tijdje weer spontaan beginnen te oxideren. Gevolg: de stroomdoorgang wordt dermate belemmerd zodat men weer verplicht is om alles opnieuw te reinigen, om weer vlot over de sporen te kunnen rijden.
Zoals er op vele andere draadjes valt te lezen lijkt het lijkt wel of vele modelbouwers een heidense angst hebben om rails van een meer recentere productie (Roco Line en Tillig Elite), die van huis uit natuurgetrouwer uitzien, te verleggen. Het is natuurlijk volkomen legaal om bij de bouw van een nieuwe baan oud railmateriaal te recupereren om de geldbuidel te sparen. Het kopen van nieuw railmateriaal met een overdreven hoog railprofiel moet, uitgezonderd het M?rklin railmateriaal, is een struisvogelpolitiek die later voor problemen kan zorgen.
Bij de bouw van mijn nieuwe modelbaan heb ik ook meer dan 25 jaar oude Roco wissels, die vooraf licht gemodificeerd werden, gebruikt zodat er zelfs rijtuigen met fine scale wielstellen zonder te ontsporen er over kunnen rijden.
Wat betreft de Hamo Locomotief die Kees-Jan aanhaalde, kan ik alleen maar aan raden om nieuwe wielen te monteren, of de bestaande wielen volgens de NEM norm 310 af te draaien. Dan is het euvel beslist verholpen.

Jacques Timmermans
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: DWL op 21 juli 2008, 14:06:43 PM
Mag ik hier ook mijn steentje bijdragen, als nieuw lid op het forum (ook de eerste maal dat ik aan een forum deelneem).
Om een lang verhaal kort te vertellen, want ik ben ook niet meer bij de jeugd te reken, ik ben begonnen, lang geleden, ik was zo'n 10 jaar ( nu bijna 58 ), in schaal HO met de K rails van Marklin.
Om financi?le redenen en ook omdat andere merken ook mooi materiaal hadden, kwam er later ook spoormateriaal van Roco, Lima en Jouef (mijn eerste slanke wissels)en moest ik ook gaan combineren en ombouwen, gelijkstroom ( 2 rail ) en wisselstroom ( 3 rail ), wat extra werk maar het lukte mij wel aardig.
Rond de jaren '80 werd ik lid en later zelfs voorzitter van een modelbouwclub, hier was ik graag gezien als trekpaard op alle gebied, planning,uitwerking, opbouw en afwerking van een baan, zodat ik ook vele leden kon helpen met hun persoonlijke baan.
Maar mijn eigen baan en hobby geraakte op de achtergrond, zodat ik besloot de club vaarwel te zeggen om nog alleen voor mezelf te werken.
Ik had ondertussen een woning met tuin gekocht en zo kon ik enkele jaren later mijn grote droom verwezenlijken, namelijk een "grote" trein in de tuin, dus G - spoor (1/22,5).
Begonnen met een beginset van Playmobil, welliswaar met LGB sporen en
nu sterk uitgegroeid en verspreid over de ganse achtertuin ( 200 m2 ).
Alle sporen van LGB ( zeer veel flexibele rails van 3m = minder storingen voor een buitenbaan ).
Ik ben nu ook bezig met zelfbouw van slanke wissels ( zijn nogal duur in aankoop !)met LGB profielen.
Ondertussen ben ik ook opnieuw gestart met een HO baan ( nu heb ik terug plaats, de kinderen zijn gehuwd, dus ... kamers vrij !),
dat is werk voor in de winter of bij slecht weder.
Mijn M-rails blijven in de doos, enkel nog K-rails en wissels van Marklin terwijl ook een gedeelte van de baan met 2-rail materiaal voor gelijkstroom is voorzien, mijn oud materiaal, sporen en wissels van Roco, jouef en lima.
Eerlijk gezegd, ik kan geen afstand doen van mijn HO materiaal, maar sinds ik in mijn tuin ben begonnen,gaat mijn voorkeur naar het G-spoor uit,lekker groot en indrukwekkend en je kan ervan genieten vanop je terras bij een frisse pint of BBQ, is gezelliger dan op je kamer te kruipen, zeker weten !

Lucien
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: doomslu op 21 juli 2008, 15:02:33 PM
Bedankt voor deze eerste bijdrage, Lucien !
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: loebaske op 21 juli 2008, 19:37:22 PM
Geraak je er nog aan uit Luc, want op sommige momenten gaat het niet meer over de gebruikte code van rail maar over nutteloze heen en weer ide?n over gebruikte railcode...[;)][;)]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Gerolf op 21 juli 2008, 20:41:48 PM
We hebben hier met Lucien precies een ferme aanwinst op het forum [8D]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Stefan Appelmans op 21 juli 2008, 21:07:50 PM
Wat ik persoonlijk spijtig vind, is dat hedendaags te gemakkelik "van alle soorten rails" verkocht worden.
Met de begindozen is het natuurlijk menselijk dat elk merk zijn eigen rails in de dozen steekt...
Eens dat de nieuwe modeller iets meer wilt weten, vraagt hij dan welke rails gebruiken en, ja, iedereen "biedt voor zijn kerk" (zegt men dat ook in t'vlaams?), en de beginner is niet verder, integendeels!
Behalve M?rklin dat nogal in de "heavy duty" blijft, en Lima dat "geen cadeau" is, kan men kiezen tussen code 100 en 75, of zelfs kleiner. Met bedding of niet...
Wanneer Oma voor haar kleinzoon een beetje rails gaat kopen, heeft ze meer chance van slecht te kiezen dan goed.[:o)]
In mijn tijd....
Ik ben weg![:o)]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: janjozef op 22 juli 2008, 11:05:35 AM
Dat is effectief zo, maar dat komt omdat ze allemaal hun liefhebbers hebben, ik rijd al jaren op peco code 100 en zie geen enkele rede om te veranderen, als ze morgen zeggen dat ze code 100 afschaffen en iedereen maar met code 83 of 75 moet rijden zou ik buiten al mijn sporen te veranderen ook een deel wagons moeten aanpassen en daar heb ik helemaal geen zin in. Op een clubbaan is dat nog een stuk moeilijker want daar moet je als club bepaalde mensen gaan uitsluiten die het gewoon om financiele reden niet kunnen aanpassen.

Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: doomslu op 22 juli 2008, 11:08:41 AM
citaat:
Geplaatst door loebaske

Geraak je er nog aan uit Luc, want op sommige momenten gaat het niet meer over de gebruikte code van rail maar over nutteloze heen en weer ide?n over gebruikte railcode...[;)][;)]

Geen probleem hoor, Loebaske. Ik hou het nog steeds bij. [;)]
En nutteloos vind ik de discussies niet hoor, wel leerrijk. Ik hoor graag wat leeft onder de liefhebbers.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Stefan Appelmans op 22 juli 2008, 11:15:06 AM
Ja, dat is wel juist, ik gebruik ook peco code 100. Ik heb dat gekozen omdat ik in het begin dacht oud materieel op de beurzen te kopen, en dan "zeker" te zijn.
Eindelijk koop ik geen oud (echt oud) materiaal meer, de eerste keer was de goede keer![xx(]
Maar alles rijdt goed op Peco 100, tot RP25/110. Dat is wel niet waar met de oude Roco wissels, het is trouwens laatst in MSM goed uigelegd![:)]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Decapod op 22 juli 2008, 12:21:17 PM
Momenteel is het nog allemaal code 83. Ik heb nog wat 100, maar die vliegt de deur uit (ge?nteresseerden?). Als ik aan zelf aan het knoeien ga zal het code 70 of misschien zelfs code 55 worden, want dat past in het tijdperk en de situatie waaraan ik zit te denken. Veel zelfbouw, dus ik ga het vel van de beer nog maar niet verkopen [:D] ... .
Maar soit, met Gerolfs eigen wissels te zien en zijn uitleg te horen heb ik er weer wat moed bij!
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: bumper op 04 augustus 2008, 12:29:26 PM
Voor mijn HO drierail wisselstroom gedeelte gebruik ik mijn oude M?rklin metaalrails voor het onzichtbare gedeelte en de K rails voor het zichtbare traject. Voor het HO tweerail gelijkstroom gedeelte gebruik ik overal Rocoline sporen.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: vandomm op 04 augustus 2008, 16:07:41 PM
3 rail systeem op K rails van Marklin in HO . Alle locs van Marklin , digitaal met mobile-station. Wisselbediening analoog .

Gebouwen en scenery zijn voor mij belangrijker dan het spoor .
Tijdperk IV - V .
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 augustus 2008, 16:58:34 PM
Mijn bijdrage:

Hoofdbaan: Peco code 75 flexrail
Zijsporen: zelfgespijkerd met code 70 (Amerikaanse staven, ik dacht van Railcraft)
Wissels: zelfbouw, enkele van code 80 (N-spoorstaven), later overgestapt op code 75, staven uit de flexrail gewonnen.

Schaal H0, norm P-87.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: guyguy op 18 augustus 2008, 15:58:14 PM
Dag[:)]
Voor mij is Marklin HO  analogiek met spoor "M"
Het is niet een "modelbaan", het is een "electric trein"

guyguy[:o)]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: centauri167 op 26 augustus 2008, 15:49:20 PM
Alle sporen zijn van RocoLine ( zonder bedding ), best tevreden over.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: jefke100 op 14 september 2008, 14:10:00 PM
Ik gebruik de M rails van Marklin momenteel nog analoog bezig later eens overgaan naar Delta systeem.
Daar ik nog steeds in de bouw fase zit zien we wel wat er later van komt.
Denk eventueel aan computersturing.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: conducteur op 08 november 2008, 14:52:35 PM
Waarom zijn jullie (al dan niet) tevreden?
Wat zijn de voordelen en nadelen volgens jou?
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: n/a op 21 november 2008, 21:30:00 PM
Uitsluitend Roco Geoline, Lokmuis 2, alles in HO. Materieel: NS periode VI en V
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: n/a op 27 november 2008, 22:02:01 PM
Mijn baan is zoals mijn naam al doet vermoeden een drierail-systeem baan. In mijn schaduwstation heb gebruik gemaakt van de oude Maerklin M-rails. Vanwege de prijs heb ik een aantal handwissels zelf omgebouwd tot elektro-magnetisch wissel. Strijkregels verbeterd, enz.. Naar 'boven' toe (mijn schaduwstation ligt een niveau lager dan het modelstation 'Arnhem' in Nederland) heb ik gebruik gemaakt van tweede-hands rails (Roco bijv.) en een puntcontacten matje van Conrad. De wissels heb ik allemaal voorzien van een motoraandrijving. Rijden doe ik met deels Maerklin materieel, ook met gelijkstroommodellen, voorzien van een sleepcontact en omgebouwd naar digitaal. De gebruikte centrale is van Uhlenbrock, Intellibox.
Er valt nog meer over te vertellen,maar5 dan kom ik buiten de vragen van de enquete.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: arkema op 10 december 2008, 09:46:21 AM
Ik rijd H0, tweerail sinds altijd, maar ben meer een bouwer dan een rijder. Aangezien ik geen rondlopende baan heb, maar enkel modules ook een vrij beperkte hoeveelheid rails in Roco line (code 83). Deze heb ik bovendien nog weer aangepast qua hart op hart afstand van de biels. Materieel; vooral omgebouwd fabrieksmaterieel (NL tijdperk 2) en een enkele geheel zelfgebouwde loc en wagen.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: poco loco op 28 december 2008, 18:01:37 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Mijn bijdrage:

Hoofdbaan: Peco code 75 flexrail
Zijsporen: zelfgespijkerd met code 70 (Amerikaanse staven, ik dacht van Railcraft)
Wissels: zelfbouw, enkele van code 80 (N-spoorstaven), later overgestapt op code 75, staven uit de flexrail gewonnen.

Schaal H0, norm P-87.




een off-topic-en-late-reactie:

Klaas,

Hoe verbind jij die drie verschillende spoorstaafhoogtes tot vloeiend verloop?

groeten,
Luc.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: freri205 op 28 december 2008, 18:56:40 PM
Ik doe al 30 jaar modelspoor HO,heb het overgenomen van mijn vader (Roco/fleismann).Nu heb ik ongeveer 150 meter spoor liggen, analoog heb wel over gewogen om naar digitaal tegaan maar werdt me toch te duur .Het landschap bestaat uit bergen met de bietstalbr?ckke die in verwerkt is. Ook ik probeer alles zelf te maken seinpalen,bomen watervalen wallisser huisjes enz probeer wel wat foto's te versturen maar dat lukt me niet zo
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Steven DH op 29 december 2008, 13:52:36 PM
Bij mij wordt het hoofdzakelijk Peco code 100 (schaal HO). Code 75 materiaal van dit merk was spijtig genoeg uitgesloten wegens de afwezigheid van flexspoor met betonnen bielzen.

Steven
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 december 2008, 14:08:16 PM
citaat:
Geplaatst door poco loco

Hoe verbind jij die drie verschillende spoorstaafhoogtes tot vloeiend verloop?
Ik verbind geen spoorstaven. Door de dwarsliggers af te schuren zorg ik ervoor dat de bovenkanten van de spoorstaven op dezelfde hoogte liggen. Daarna bevestig ik de raileinden zodanig dat ze recht tegenover elkaar liggen. Railverbinders gebruik ik niet. Is ook niet nodig. Elk stukje spoorstaaf, hoe kort ook, krijgt zijn eigen voedingsaansluiting.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Jean op 29 december 2008, 19:26:28 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door poco loco

Hoe verbind jij die drie verschillende spoorstaafhoogtes tot vloeiend verloop?
Ik verbind geen spoorstaven. Door de dwarsliggers af te schuren zorg ik ervoor dat de bovenkanten van de spoorstaven op dezelfde hoogte liggen. Daarna bevestig ik de raileinden zodanig dat ze recht tegenover elkaar liggen. Railverbinders gebruik ik niet. Is ook niet nodig. Elk stukje spoorstaaf, hoe kort ook, krijgt zijn eigen voedingsaansluiting.




Heb je de linker en rechter spoorstaaf ongelijk laten verspringen? zoals bij het grote voorbeeld?

(Dus verlenging van linker spoorstaaf vindt plaats bij een andere dwarsligger dan de verlenging van de rechterspoorstaaf)


Groet,  
Jean



Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 december 2008, 19:59:26 PM
citaat:
Geplaatst door Jean

Heb je de linker en rechter spoorstaaf ongelijk laten verspringen? zoals bij het grote voorbeeld?
Niet altijd, want in Nederland gebeurt dat in het echt ook maar zelden. Meestal liggen de lassen recht tegenover elkaar.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Jean op 29 december 2008, 20:51:45 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Jean

Heb je de linker en rechter spoorstaaf ongelijk laten verspringen? zoals bij het grote voorbeeld?
Niet altijd, want in Nederland gebeurt dat in het echt ook maar zelden. Meestal liggen de lassen recht tegenover elkaar.




Weet je dat wel zeker?
Voor zover mij in stationsgebieden is opgevallen, liggen de lassen van beide staven juist heel weinig (exact) tegenover elkaar. Althans, dat is wat is blijven hangen. Ik heb niet langs het spoor staan turven.[8D]
Zodra ik weer in de buurt van de sporen ben, zal ik er nog eens speciaal op letten.

Groeten,
Jean
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: loebaske op 18 april 2009, 09:41:23 AM
De meerdere die reageerden op de enqu?te zijn code 100 liefhebbers, maar het zal binnenkort moeilijk worden om Roco code rails aan te schaffen, want de produktie is stopgezet [:(][:(]
Enne Luc, heb je een overzicht kunnen maken over de enqu?te [?]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: doomslu op 18 april 2009, 10:18:06 AM
citaat:
Geplaatst door loebaske

...
Enne Luc, heb je een overzicht kunnen maken over de enqu?te [?]

Er komt wel iets... over enkele maanden. [;)]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: loebaske op 18 april 2009, 11:29:33 AM
Je bent nog aan het ei aan het uitbroeden [:D][:D][:D]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: n/a op 31 januari 2010, 14:23:19 PM
Beste Luc,

gevraagd wat ik zoal gebruik: fleischmann profirails HO, uitstekend werkende wissels (analoog dan). digitaal met twin center = ongeveer intellibox maar daarmee nog worstelend. De 8 locs die ik heb rijden er prachtig digitaal op. Niet te verbouwen locs heb ik weggedaan.

Materiaal van Gutzold (prima!), fleischmann, wagons van marklin en pico (uitstekend) en fleischmann (te duur maar goed rijdend) en roco (minder goed gedetailleerd en soms niet goed rijdend). Lima weggedaan, engels materiaal hornby ook, koppelingen en niet goed rijden.



Standaard koppeling is nog steeds een hele studie en nog altijd niet besloten, marklin koppelingen nog voorkeur.

Hoop dat dit voldoende antwoord geeft.
Willem
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: ysbeer op 31 januari 2010, 15:38:48 PM
citaat:
Geplaatst door willem koot


en roco (minder goed gedetailleerd en soms niet goed rijdend
Standaard koppeling is nog steeds een hele studie en nog altijd niet besloten, marklin koppelingen nog voorkeur.

Willem


Waar haal je dat vandaan,de detaillering van roco is zeker niet slechter dan van fleischman.
En in de tijd dat fleischman nog met zijn beruchte rondmotor reed,had roco al een vliegwiel en 5 polig anker.
Trouwens zelfs nu heeft veel fleischmanmateriaal een lelijk gat in het front voor de koppeling en geen kolbenstangen ,geen imitatie koppeling,geen remslangen,zelfs de laatste lok heeft weer een vreemde piel onder de ketel voor de bevestiging.
Roco is een stuk goedkoperen heeft ook zijn nadelen (b.v de zelfmontage en het snelle verlies van onderdelen,maar wat maatvoering en detail betreft staan ze al jaren heel hoog
Voor de rest heb je wel gelijk,maar vergeet brawa niet.
Tenzij je marklin kortkoppeling bedoeld zie ik niks in marklin koppelingen
wim
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: n/a op 07 maart 2010, 18:02:00 PM
Hallo, ik ben nieuw hier en ben aan het verzamelen van m rails begonnen
Omdat ik een erg grote baan wil gaan maken en dit om de kosten te drukken (1,1 km aan m rails en ongeveer 120 wissels)
C rails (ongeveer een 120 mtr 53 wissels en twee draai schijven alles digitaal een weinig k rails (ongeveer een 20 mtr en 9 wissels ) dus aan rails meer dan genoeg ik heb ervoor gekozen om stoom en diesel te gebruiken omdat bovenleidingen niet te doen en is zeker niet te betalen op deze lengte ook al heb ik hier een heel groot aantal van liggen uit een erfenis met een aantal analoog en digitale treinen
Verder een 36 stoom treinen analoog en digitaal marklin en een 300 tal wagons van diverse merken
Ook een 60 tal fleischmann e.a. merken treinen 2 rail waarvan bijna alles analoog is maar weet niet of ik die beter kan verkopen of ombouwen want deze zijn echt in nieuwstaat en veel hebben nog nooit gereden en zitten nog in originele verpakking uit de jaren 70 en 80
Verder ga ik alles digitaal maken en via het centraal station besturen want die heb ik al maar weet niet of dit samen gaat met een besturing op de computer

Groetjes Stoom
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Geert SBB 460 op 07 maart 2010, 21:45:57 PM
citaat:
Geplaatst door stoom

Hallo, ik ben nieuw hier en ben aan het verzamelen van m rails begonnen
Omdat ik een erg grote baan wil gaan maken en dit om de kosten te drukken (1,1 km aan m rails en ongeveer 120 wissels)
C rails (ongeveer een 120 mtr 53 wissels en twee draai schijven alles digitaal een weinig k rails (ongeveer een 20 mtr en 9 wissels ) dus aan rails meer dan genoeg ik heb ervoor gekozen om stoom en diesel te gebruiken omdat bovenleidingen niet te doen en is zeker niet te betalen op deze lengte ook al heb ik hier een heel groot aantal van liggen uit een erfenis met een aantal analoog en digitale treinen
Verder een 36 stoom treinen analoog en digitaal marklin en een 300 tal wagons van diverse merken
Ook een 60 tal fleischmann e.a. merken treinen 2 rail waarvan bijna alles analoog is maar weet niet of ik die beter kan verkopen of ombouwen want deze zijn echt in nieuwstaat en veel hebben nog nooit gereden en zitten nog in originele verpakking uit de jaren 70 en 80
Verder ga ik alles digitaal maken en via het centraal station besturen want die heb ik al maar weet niet of dit samen gaat met een besturing op de computer

Groetjes Stoom


Amai,dat zijn nog eens cijfers. Heb je al een baan of een plan en de ruimte? Als ik je 1 tip mag geven: als het even mogelijk is gebruik je m-rails voor een verdekt schaduwstation en je c of k rails voor het zichtbare gedeelte. Wel jammer dat je zoveel lok's hebt op 2-rail
die in eerste instantie niet bruikbaar zijn op M?rklin. Inventariseer ze eens en neus wat rond op de verschillende veilingsites. Sommige zullen best aardig wat opbrengen. Het central station II van M?rklin is in feite al een computer op zich. Hier op het forum zullen wel personen zijn die je kunnen vertellen of dit combineerbaar is met een pc. Veel plezier met je hobby.
Groeten, Geert.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Mattias op 11 maart 2010, 12:55:04 PM
Ik zou op m'n modelbaan (die net van start is gegaan), gaan werken met:
Op het zichtbare gedeelte: Tillig HO-Elite
Op het onzichtbare gedeelte: 'restjes' peco-rails

Over het rijsysteem hebben we het nog niet gehad. Het zal waarschijnlijk weer Digital Plus van Lenz worden.

M.
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: edwintje op 20 maart 2010, 13:03:09 PM
Beste Luc[;)][;)]

Wij hebben nog geen modelspoorbaan,maar we hebben beslist om 2-rail te rijden met profi-rails van fleischman,digitaal met twin-centre.
Onze baan zal zich situeren in periode V en periode III.

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Geert SBB 460 op 20 maart 2010, 16:38:02 PM
Hallo,
Schaduwstation: c-rail
Bovenbouw:k-rails
Besturing: cs 2 + boosters
Verlichting en scenery: 6021 + 6040
Zoals te zien in mijn draadje "Belgisch/Zwitsrese baan
Gr, Geert
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Eres op 21 maart 2010, 15:57:14 PM
Ik ben pas weer begonnen Had eerst 40jr geleden Marklin maar nu dus Fleischmann. Heb inmiddels 4 loks oa Fleischmann en Roco en ca 10 wagons alle van Fleischmann

Omtrent rails daar ben ik nog niet uit Dit zal Roco, Peco of Piko worden

Groetjes

Wim
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: vanmiegroet op 11 juli 2010, 13:26:04 PM
marklin c rails overal .
Gebruik mobil station van marklin maar wil ook central station .
Ben van plan voor een bedieningspaneel te maken voor meer speelmogelijkheden
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: TreinTeLaat op 11 juli 2010, 18:24:32 PM
*  overal Märklin C-rails   (H0)

*  Besturing: 1x Mobile station, naar toekomst toe: Nieuwe Moblie stations en zelfs als er geld is: Nieuw Central Station van Märklin.

*  Schakelborden van Märklin: 4x "schakelbord met terugmelding" voor telkens 4 wisselaandrijvingen
 2x "Seinschakelbord" voor mijn speciaal ontworpen Schaduwstation
 1x Schakelbord voor lichtkringen  (naar toekomst toe wordt dit uitgebreid)

 (Seinen, wisselaandringen en lichtkringen op aparte transfo)
 (enkel wissels die nodig zijn, worden aangedreven, wissels op afstelsporen en wissels bij het buitenrijden van het schaduwstation zijn niet aangedreven !!)

*  Gebruik vooral gewone wissels (Märklin 24611 en 24612)
 In het schaduwstation bij gebrek aan plaats  enkele boogwissels gecombineerd met gewone wissels.
 In schaduwstation een 3-wegwissel bij het uitrijden
 Afstelsporen met 3-wegwissels
 Slanke wissels in stukken waar het gaat

*  Gebruik van zoveel mogelijk R3 en R4-bochten (vooral op zichtbare plekken)
 Door beperkte plaats soms is dit gereduceerd tot R2 en R3-wissels
 Ik vermijd R1-bochten, wel enkele boogwissels en 2 keer R1-bochten gebruikt (maar met steeds mogelijkheid R2 en R3 te gebruiken)

*  Materiaal vooral van Märklin
 Viessmann voor de verlichting
 Locs en goederenwagens van Märklin
 Ook hele hoop personenwagens van Märklin (velen nog in verpakking), maar die ga ik niet gebruiken omdat ik perfect op schaal 1:87 kan rijden...
 Locs van LS Models (Belgische locs, veel verschillende soorten)(zijn prachtig qua detaillering)
 Personenrijtuigen vooral van LS Models
 en ook:
 Roco "Clean"-wagen (binnenkort meer) , I6 van Roco (als ik ze nog ergens vind)

*  Ik rijd in tijdperk VI, maar uiteraard is er ook veel materieel van tijdperk V op mijn baan (omdat het nu eenmaal in elkaar overloopt...)
bvb. De I11-rijtuigen zijn Ep. V, maar rijden ook in Ep. VI

* Omdat ik tijdperk (V en) VI rijd, heb ik eigenlijk bovenleiding nodig, maar dat kost FORTUINEN om dat te kunnen betalen...
 Dus Bovenleiding is iets voor wanneer de portemonnee het echt kan betalen...
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Riny op 12 juli 2010, 17:06:21 PM
Mijn modelbaan bestaat uit;

M?rklin Digitaal en Roco H0e analoog.

Materialen: K- Rails, Roco H0e- rails, 60210, IB, Ecos 1, Tams mastercontole, 3x Tams Booster B2, 20x Viessmann 2511, 20x Viessmann 5217, partij Viesmann seinen, 79 locs + bijbehorende rijtuigen en goederenwagons, FCS, (Trein-software) Windigipet 2009 en FCS software Koploper 7.4 en verder alles wat ik vergeten ben.

Ik ga, na deze hitte, herbeginnen aan mijn 4de of 5de modelbaan (ik weet het niet meer)
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: mdvholland op 14 augustus 2010, 15:20:29 PM
citaat:
Geplaatst door doomslu

Beste modelspoorders uit Belgi? en Nederland (en uit ?), graag had ik van jullie vernomen welk spoormateriaal jullie zo allemaal gebruiken. Het antwoord mag in dit draadje, maar ook per mail. Om een zo goed mogelijk overzicht te krijgen reken ik op een massale reaktie. [;)]


Beste Luc en anderen,

Z-spoor is mijn schaal. Deze Nederlander met veel schoonfamilie in Nederlands en Belgisch Limburg rommelt wat met kits (verbouw) en hoopt ooit nog eens een baantje te bouwen dat zich situeert in de grensstreek B-NL. (het prachtige Z-baantje van forumlid Pieter (dat afgelopen jaar goed scoorde in MSM-baantjes wedstrijd!) is wat dat betreft voor mij een inspirerend voorbeeld).
Marklin is hoofdleverancier van spoor en materieel. Het aanbod aan rijtuigen, wagons en locomotieven in Z is beperkt voor het Belgische en zeer beperkt naar Nederlands voorbeeld - maar er is wel wat. De niche-markt wordt door de "kleinserienhersteller" af en toe verblijd, zo heb ik een NS "sik" (locomotor) in Z en enkele NS rijtuigen. Voor Belgie is er de bolle neus, een diesel rangeerlok en twee typen stomers, en een aantal goederenwagens verkrijgbaar.
Geinteresseerden kunnen een kijkje nemen op http://groups.yahoo.com/group/Z_Schaal_NL/ voor een NL-talig forum over Z-spoor.  Niet zo heel actief, maar er zijn wel een aantal leuke fotos etc te zien. En natuurlijk op dit forum onder de Z pagina?s [:D]

Matthijs
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: stanny op 18 augustus 2010, 21:14:38 PM
n spoor, roco rails (of de fleischmann zonder bedding), koploper met IB COM en loconet van uhlenbrock. wisselaandrijvingen roco.

stijn
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: donaganda op 26 mei 2011, 09:02:00 AM
Mijn baan word volledig opgebouwd met c-rails. Ben ik zeer tevreden over.
Donald
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Franky op 14 november 2011, 19:59:20 PM
Beste spoorders,
Ik rij HO Fleishmann, voor de zichtbare rijwegen de Profi-rail en voor de blinde rijwegen de standaard rail.  Daar waar kan is altijd meterspoor gebruikt.
Ik weet dat dit misschien niet de beste keuze was destijds, maar ja het werkt goed en vervangen is ondenkbaar.
Franky
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Steam.N op 14 november 2011, 21:58:29 PM
Ik rij analoog, peco sporen code 55
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: ysbeer op 14 november 2011, 22:04:41 PM
Ik rij ook analoog,met ROCO rails  code (nee dat vertel ik niet)[:)][:)]

wim
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 14 november 2011, 23:20:49 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik rij ook analoog,met ROCO rails  code (nee dat vertel ik niet)[:)][:)]

wim



83[}:)][:D][;)]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Steam.N op 15 november 2011, 08:31:28 AM
[:D][:D][:D]
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: swarol op 15 november 2011, 10:47:26 AM
ik rij met roco multi-mouse, sporen roco en lima
Titel: Railsystemen - enqu
Bericht door: Paulogic op 15 november 2011, 10:55:43 AM
Sinds kort ...
Code 143 ... [:D][:D][:D] Yep Peco spoor O [:I][:p]
Titel: Re: Railsystemen - enqu
Bericht door: mphoi op 16 december 2022, 22:08:29 PM
K-rail (Märklin) met boogstralen van minimaal 500 mm: 2241/2251 met overgangsbogen 2274. slanke (Engelse) wissels, kruising 28°52' van Weichen-Walter. Flexrail (2205) alleen op rechte stukken. Algehele detectie (ook wissels) d.m.v. eigen bezetmelders gekoppeld naar ingangen van een OC32. Wisselaandrijving d.m.v. servo's met wisselstandcontacten.
Titel: Re: Railsystemen - enqu
Bericht door: Koen op 17 december 2022, 14:10:15 PM
Ik maak gebruik van Peco code 100 aangezien ik uit het verleden zeer veel meters spoor en een hoop wissels had liggen. Helaas heb ik in het verleden niet de stap gemaakt naar code 83 voor mijn modulebaan maar goed, de baan is wat ze is. Mogelijk bij een volgend project schakel ik over maar dat gaat sowieso nog heel wat jaartjes duren, denk ik.
Qua sturing maak ik gebruik van de Ecos in combinatie met een PC (Itrain). Het rollend materiaal is van alle slag, gaande van Lima tot Trix en Märklin maar ook merken zoals REE-models, R37, ... (vooral Frans materiaal).

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Railsystemen - enqu
Bericht door: Herwig op 17 december 2022, 20:48:57 PM
 
   [ dit is wat men kan noemen het terug ontwaken van een forum-draadje na 11 jaar winterslaap.  Moet kunnen.   ;) ]

Hier liggen klaar nog enkele méters Peco-Streamline code 75 met slanke electrofrog-wissels.  Maar, er moeten per Peco-wissel telkens extra 10 à 12
solderingen onderaan gebeuren ( zie Ronald Halma - bedrading/wiring ).
En wat lengtes testspoor voor in de woonkamer (als het aan m'n muur-schabbaantje in de garage ongezellig fris is): Roco-Line met bedding, plus nog wat Roco, Peco, Profi code 100 voor de antieke Kleinbahn-, Hamo-, Piko- en Lima-spullen .     

    [  het vervolg van dit draadje: tot binnen 11 jaar    ;)   ]   
Titel: Re: Railsystemen - enqu
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 december 2022, 22:17:45 PM
Omdat dit topic al zo oud is, is mijn bijdrage op pagina 5 inmiddels achterhaald. Nu gebruik ik uitsluitend nog Peco code 75. Flexrail voor de sporen, en spoorstaven uit die flexrail om zelf wissels te bouwen.
Titel: Re: Railsystemen - enqu
Bericht door: svvander op 18 december 2022, 07:57:23 AM
Thuis Märklin C-rails (omdat ik nog geen vaste baan heb en dit makkelijk te leggen is) en K-rails (op teststukjes). Op de clubbaan Tillig 85125 flex, code 83 is dat dacht ik.
Titel: Re: Railsystemen - enqu
Bericht door: raf op 18 december 2022, 10:35:03 AM
Marklin K rails op de grote baan en op de module bakken van alles door elkaar .
Zowel marklin K als lima ,fleischemann en wat ik maar kon bij elkaar verzamelen.
De reden is dat ik oudere wagons heb en die flenzen dus niet op de lagere code rails gaan .
gr raf
Titel: Re: Railsystemen - enqu
Bericht door: ramdani op 18 december 2022, 12:40:27 PM
C en K rail, aangevuld met betonflexen van Weichen-Walter

mvg,
Michel