Beste modelspoorders uit Belgi? en Nederland (en uit ?), graag had ik van jullie vernomen welk spoormateriaal jullie zo allemaal gebruiken. Het antwoord mag in dit draadje, maar ook per mail. Om een zo goed mogelijk overzicht te krijgen reken ik op een massale reaktie. ;)
Jullie mogen ook de gebruikte system in jullie clubs er bij betrekken, maar geef dan wel even op in welke club.
Om duidelijk te maken wat ik wens, zal ik zelf van start gaan.
Ik werk uitsluitend in H0. Op mijn oude baangedeelte liggen Lima rails en wissels (lekker goedkoop in die tijd). Voor het nieuwe deel heb ik geopteerd voor Piko-A spoor (code 100) in het onzichtbare gedeelte (alweer wegens de gunstige prijs/kwaliteit verhouding). De wissels van het schaduwstation zijn gerecupereerde wissels van, voornamelijk, Roco en Fleischmann.
In het zichtbare deel gebruik ik Tillig-elite (code 83). Vooral de slanke wissels hebben me over de streep getrokken :p. Ik heb ze allemaal gemaakt uit bouwpakketten, zodat ook gebogen wissels mogelijk zijn. Een deel zal uitgerust worden met betonnen dwarsliggers (ik rij tijdperk V).
Veel heb ik hier eigenlijk niet te zeggen, want mijn volledige baan, inclusief de wissels en kruisingen, zijn allemaal van Fleischmann, ik gebruik de Profi-rails,en alles is in HO.
Ik gebruik al altijd de C-rails van marklin. Ik rij tijdperk v. En heb de central station met de mobile station (marklin). En dat werkt uitstekend.
hier moet ik me bij thalysken aansluiten.
ik ook rij tijdperk 5 met m* ms en c-rail's
zelf zit ik in oost-vlaamse modelbouw vereniging in aalst door wordt op k en c-rails gereden en via mr direct en koploper
grtz nick
In het schaduwgedeelte gebruik ik Roco rails van mijn oude baan.
Op het zichtbare gedeelte komt Tillig elite.
O ja,ik heb schaal HO.
Zowel op mijn eigen baan als op de clubbaan (Messieux-Walemons), heb ik gebruik gemaakt van Roco-Line zonder ballastbed. Ik ben van mening dat er niets zo mooi is dan een zelfgemaakt ballastbed, en de Roco-sporen zien er fraai uit. Zelfs op de clubbaan, als er lange tijd niet op gereden is, is het bijna niet nodig om de sporen te reinigen. Uit voorzorg doen we dit meestal wel hoor...[;)]
Groetjes Len[;)]
Ik gebruik op de gehele baan uitsluitend ROCO code 83 en voor de opstel sporen (schaduw) roco code 100.
Idem voor de wissels.
Alles zonder ballastbed (van roco)
wim
Voor het schaduwstation M rails en wissels (erfstukken). Voor het zichtbare gedeelte Marklin K flexibel, Lima en Mehano rails ( zelfde reden als Luc de prijs)zelf verbouwd naar 3 rail. Op de nieuwe gedeeltes Piko A code 83 eveneens verbouwd naar 3 rail.
De wissels in het zichtbare gedeelte Marklin K, Lima en Mehano eveens verbouwd. In de toekomst wissels van Piko code 83. Waarom nu Piko A code 83. De goede prijs kwaliteit verhouding.
Erik
RocoLine zonder bedding, overal flexibels, zelfbouw wissels,
Recent Tillig rails op Rocoline bielsmatten (die ik nog massaal over heb van de wisselbouw)
Voor mij peco code 100 en voor de club MTD de ene ook peco code 100 de andere zijn fleischmann profi-rails, en de wisselstroombaan marklin K-rails en M-rails voor het schadustation, dat laatste is een grote stommiteit
Jan
Hey Jan,
Van waar de opmerking dat dit een grote stommiteit is? Ikk heb ook nog een heleboel M-rails en wissels liggen en dacht deze ook een bestemming te geven in het niet zichtbare gedeelte?
Om op de poll te antwoorden: M-rails van Markiln in voorraad, overgeschakeld naar K-rails en nu aan het overwegen vanwege de goede rijeigenschappen om de nieuwe baan uit te bouwen in C-rails mist ik deze perfect kan verweren... dus allen Marklin. Rijden digitaal, schakelen analoog tenzij er iemand mij kan overtuigen :-) (kostprijs en eenvoudigheid speelt hier ook in mee daar ik geen electronicawonder ben...
citaat:
Geplaatst door janjozef
Voor mij peco code 100 en voor de club MTD de ene ook peco code 100 de andere zijn fleischmann profi-rails, en de wisselstroombaan marklin K-rails en M-rails voor het schadustation, dat laatste is een grote stommiteit
Jan
Ik heb een Marklin k 3 rail baan maar beschik ook over een kleinere 2 rail Piko A baan.
Ik kon en kan nog altijd moeilijk beslissen.
En waarom?
Ik vind het Marklin systeem in zijn geheel knap maar duur.
En het 2 rail systeem is dan weer natuurgetrouwer .
Tja, het is wikken en wegen.
Groeten
Ludwig
Den deze rijd vooral op Fleischmann-profi, maar de laatste tijd durf ik me ook wagen aan de Fleischmann model-rail omdat ik het zelf ballasten (of hoe je dit ook mag noemen) wel leuk vind.
Groet Dirk.
momenteel uitsluitend c-rail(bij bouw van baan zullen de c-rails hoogstwaarschijnlijk gerecupereerd worden voor het schduwstation(als dat er komt) zichtbare delen met k-rail)
Alles is Peco code 100, behalve twee gebogen wissels in piko A.
Ik ga roco code 100 gebruiken (flexxen)en peco slanke wissels omdat ik er daar een groot aantal van heb (recupmateriaal van vorige banen).
Bij ons op de club baan Scherpenheuvel peco 75 met peco wissels.
De demobaan twee railsystemen voor gelijkstroom roco code 100 met peco wissels.en voor het wisselstroomgedeelte Marklin K rails met marklin wissels.
Mvgr Eddy
Bij mij is alles code 100.
De oudste wissels zijn van Roco en vanaf de laatste 2 jaar Piko A.
De rails zijn allemaal nikkelzilver flexrails van zowel Roco, GT en Piko A.
De clubs,
De H0 banen bij MSV Post B zijn code 100 en code 83, de N baan FLM.
Bij ATA is het tweerail gedeelte Tillig Elite en het drierail gedeelte M?rklin K rail.
Alle (16) wissels van Minitrix, ontkoppelaars (12) idem. Verder alles soepele flexen van Ibertren (heb ooit eens 2 dozen @ 20 stuks per stuk ervan gekocht) Alle railschoentjes van Fleischmann, isolatieschoentjes van Roco. De (10, vleugel) seinen zijn weer van Fleischmann.
Ben ooit bezig geweest met zelfbouwwissels, maar daar vanaf gestapt omdat "den elektriek" behoorlijk veel problemen gaf.
De rails liggen op 4mm kurk placemats van IKEA, voordat ik ga lijmen met latex voorlopig gespijkert. De spijkers gaan eruit zodra alles naar behoren functioneert.
En dat zal nog wel ff duren...................[}:)][:I]
Ik ben eigenlijk spoorloos.
Toch heb ik een plank met een ovaaltje op om m'n locs af en toe te laten fitnessen. Op die plank liggen 'Fleischmann-Modellgleis'-sporen en hier en daar een stukje Lima ofzo. Alles in H0 en vervlogen jeugdjaren.
Paul
HO, Marklin C-rails, wissels analoog, bediening met Mobile Station en 32VA transfo.
Alle sporen en wissels zijn van Peco (code 100), met uitzondering van 3 gebogen wissels in het schaduwstation - die zijn van Roco.
Marklin c en k rails. Wissels analoog bediend en treinen digitaal met het oude digitale systeem en het mobiele station.
Ik werk met HO en gebruik Peco code 100 flexibele sporen en wissels.
Ik zit met een aantal Fleischmann proffirails die wellicht deels in het schaduwstation zullen dienst doen. Later is er een HOe of HOm voorzien, ben er nog niet uit wat het wordt, wellicht ook in Peco rails.
SpGr[;)]
Marc
Marklin C-rail bestuurd door mobile station , Tijdperk V ben van plan om met de tijd een central station aan te schaffen.
Gr Jan
Ik wil de rails en wissels van Minitrix gaan toepassen. Hoewel ik voor mn ICE spoor wil kijken naar de betonkleurige rails van Peco. Alles wordt zoveel mogelijk flex rails.
Heb nog geen baan maar wel 2 projecten. Zullen beiden BE-banen 3-rail digitaal worden met K-rail van M* en de oude M-rails voor het schaduwstation. Digitaal systeem zal multiproticol zijn met IB en/of ECoS. Het geheel computer gestuurd met (zeer waarschijnlijk) Koploper van PaHaSoft. Met mogelijkheid tot gedeeltelijke handbesturing uiteraard. Misschien waag ik me wel aan zelfbouw 3-rail na gisteren het draadje van Erik te hebben gezien.
Hallo,
Ik ben aan het bouwen (in H0) met RocoLine zonder bedding. Gebruik Roco wissels en af en toe flexrails.
Groet,
JurgenM
Ik gebruik Ho flexrails van Piko-A (code 100). Ook de wissels zijn Piko-A. Deze zijn aangedreven met geheugendraad en enkele met conrad-motortjes.
Op mijn grote module baan van 12 meter ( welke al een jaar stilligt[:I]) gebruik ik sporen van Roco 83 zonder ballast uiteraard, met wissels van Tillig, mooier dan Roco maar wel storingsgevoeliger.
Op de trambaan waar ik nu mee bezig ben gebruik ik tillig H0m, ook hier zijn de wissels af en toe wat onbetrouwbaar, maar ik ken geen beter optisch alternatief voor H0m welke voor mij in aanmerking komen, aangezien ik natuurgetrouwheid boven degelijkheid verkies.
Van de H0m haal ik overigens de helft van de bielzen weg om meer naar het voorbeeld van 1910-1920 te gaan, waarvan je overigens niets ziet, ik ballast tot bijna bovenkant spoorstaaf [:D]
Als wisselaandrijving gebruik ik zonder uitzondering de schildpadden van Tortoise, analoog aangestuurd, ik wil wel wat te spelen hebben..... wilde je nog meer weten Luc ?? [:)]
Dat is voldoende, Marty. Precies wat ik weten wilde. [;)]
Al bedankt aan alle deelnemers.
Aan al diegenen dit dit lezen en nog niets hebben geschreven : ga je gang !
Ik werk op mijn N-baan met Peco code 55 (rails en wissels)
Op mijn Nm-baan werk uit met Marklin Z-schaal rails en wissels.
De bovengrondse bedieningen van de Marklin-wissels wordt weggesneden en vervangen door een "ondergrondse" Blue Point Switchen.
Alles wordt met contactlijm verlijmd op kurk uit Ikea.
Beide systemen rijden digitaal met Multimaus.
Heb nog een deel sporen van het vroegere Lima, die ik ga gebruiken voor de aanleg van een modelbaan voor de kinderen.
Nadien ga ik voor mezelf een baan bouwen met in het schaduwstation Fleischmannwissels code 100 in combinatie met Roco zonder balastbed code 100 en de zichtbare gedeelten waarschijnlijk Roco zonder ballastbed code 83. De wissels voor de zichtbare gedeelten is nog een vraagteken.
Groeten,
Wim
Ik heb gekozen voor Peco code 100 en -waar optisch niet storend- Peco Setrack. Onlangs ze na een jaar eens opnieuw onder stroom gezet en de locs reden meteen vlotjes heen en weer.
Ik gebruik voorlopig enkel Roco geo-line, maar ik ben van plan later om de Roco Line sporen te gebruiken, al dan niet in combinatie met Tillig elite code 83.
Luc,
Wordt:
RocoLine voor onzichtbaar deel,
Tillig bovengronds.
HO, zonder bedding en code 83.
Luc.
citaat:
Geplaatst door martintje
... met wissels van Tillig, mooier dan Roco maar wel storingsgevoeliger.
Hoezo?
Luc.
vroeger had ik een modelspoorbaan in H0. ik begon met m'n 3de tot ongeveer 11 jaar. Ben nu 35 en zins een jaar of 4 weer begonnen, maar de tijd en geld ontbreekt me nog wel eens om toch regelmatig mee aan het werk te zijn. Ik rijd nu voornamelijk Fleischmann op profi-rail. Ik heb ook nog wat oud materiaal van Lima. Ik heb wel weer voor H0 gekozen, omdat het mooier gedetaileerd is en makkelijker aan te komen. 'K heb voor een deel tijdperk 2 als toeristische attractie (zeg maar) van DRG. En overige wil ik tijdperk 4 of 5 doen, materiaal DB
Dank je wel mannen voor al jullie bijdragen.
Deze enqu?te loopt nog steeds. Hoe meer zielen ... hoe meer vreugde (in dit geval : hoe meer informatie ik heb). [;)]
Persoonlijk en in de club (GRA)wordt meterspoor gebruikt van Peco en Roco code 100, wissels zijn grotendeels van Roco en enkele van Peco.
Groetjes Eric
Ik rijd op Marklin k-rails.
Vroeger reed ik analoog, maar sedert de komst van de Mobile Station ben ik overgeschakeld op digitaal. Intussen ook de Central Station aangeschaft.
Het voordeel van K-rails is dat ik grote boogstralen kan inplanten d.m.v. de flexrail.
Bij het ballasteren maak ik gebruik van verschillende combinaties ballast van Woodland. Middelgroot en fijne korrel.
Zo bekom je ballast voor de hoofdlijn, oud en nieuw, zijsporen, depot, enz.
Groeten Mr tsjoektjsoek
Ik ben volop Fleischmann Profi-rails aan het sparen! Ik heb al zo'n 6 meter spoor en 0m? ruimte! Hoera [V][;)]!
Momenteel nog op Fleischmann modelspoor code 100 messing... heb daar teveel materiaal van om eigenlijk te switchen naar iets eleganter...
groetjes, Paul
Ik gebruik een combinatie van Fleischmann-N Profi-rails en GTflex-rails. Mocht ik ooit opnieuw beginnen, dan zou ik waarschijnlijk voor Peco-Code55 kiezen, om zijn laag profiel.
Ik rij in H0 op Fleishmann Profi Rails, die overal liggen, ook in het schaduwstation en tunnels. Ze zijn zeer geleidend, nooit heeft een lok stilgestaan. Alle materiaal is Belgisch. Ik gebruik de Intellibox, in samenwerking met het programma Railroad & Co voor de besturing van de wissels, seinen, en seinopeenvolging.
citaat:
Geplaatst door Pol
Ik ben volop Fleischmann Profi-rails aan het sparen! Ik heb al zo'n 6 meter spoor en 0m? ruimte! Hoera [V][;)]!
Dat gevoel kennen we.
De keuze is gemaakt in het voordeel van Tillig H0 Elite code 83 en de wielen die moeten vervangen worden, nemen we er maar voor lief bij [;)]
citaat:
Geplaatst door SuSke
citaat:
Geplaatst door Pol
Ik ben volop Fleischmann Profi-rails aan het sparen! Ik heb al zo'n 6 meter spoor en 0m? ruimte! Hoera [V][;)]!
Dat gevoel kennen we.
De keuze is gemaakt in het voordeel van Tillig H0 Elite code 83 en de wielen die moeten vervangen worden, nemen we er maar voor lief bij [;)]
En't gaat vooruit: ondertussen al zo'n 30 meter spoor (dankzij een koopje op E-bay[8D]) en nog steeds geen cm? plaats om ze te leggen[V]. Ik krijg al bijna goesting om een treintje tot het einde van mijn tuin en terug te laten rijden[:p], maar ik vrees dat ik daarvoor in de verkeerde schaal rijdt![:(][;)]
Ik gebruik peco code 100 omdat alles erop kan rijden. voor sporen die in beton (plaaster of schuimplaat) liggen gebeuren met lima spoor die ik voor appel en ei op romelmarkt heb gekocht.
citaat:
De keuze is gemaakt in het voordeel van Tillig H0 Elite code 83 en de wielen die moeten vervangen worden, nemen we er maar voor lief bij [;)]
Alleen als je zeer oud materiaal hebt behoef je de wielen te vervangen.
Ik lees hier nog altijd het sprookje,op code 83 rijden geen standaard wielen.
Onzin alles wat te koop is na (pak weg)1990 ridt zonder meer op code 83.
Nee ik zie niet in, waarom nu nog,zeker de beginner,code 100 zou moeten kopen.Code 100 te dik en te hoog.
wim
Ik rij lekker op code 100 van Piko en Peco.
Verder ook met Rocoline zonder bedding af fabriek.
Kees-jan
NB op code 83, als dat Rocoline is, rijden pizzasnijders niet alleen op de rails maar ook over de bielsen.
Kees-Jan
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees
NB op code 83, als dat Rocoline is, rijden pizzasnijders niet alleen op de rails maar ook over de bielsen.
Kees-Jan
Sory kees maar wat is een pizzasnijder,en alleen echt oude en loks en wagens raken de biels.
Beweer nu a.u.b niks anders,want dat is echt onzin.
Maak alleen maar dat beginners denken dat ze alles moeten ombouwen,om op echte rails te rijden.
Wellicht oude DDR piko wagens uit de jaren 80.
Wat is zo gek vind.
Iedereen(bijna)kijkt naar zijn loks,en als er dan 8 staat waar 5 moet staan schreeuwen ze het uit"niet naar de werkelijkheid"
Maar nu brengen enkele firma s goed uitziende rails,die veel beter op schaal zijn,en nu roepen een paar mensen"die wil ik niet ,geef mij maar die oude"waarom in hemelsnaam.
Goed gelegde code 83 ziet er echt een stuk beter uit dan die hoge en brede code 100
Oja is af fabriek andere rail dan die uit de winkel[?][?][?][?]
wim
Ja Wim uw ogen moeten zeer goed zijn, zelfs zo goed dat'k er fluit van geloof [:X]
Jan
citaat:
Geplaatst door janjozef
Ja Wim uw ogen moeten zeer goed zijn, zelfs zo goed dat'k er fluit van geloof [:X]
Jan
Wat geloof je dan niet.
Mijn ogen zijn nog perfect,ik kan nog naar de radio luisteren zonder bril.
wim
Lol,
Een "pizzasnijder" is een wiel met een hele hoge flens...........
De 1135 Hamo van Marklin rijdt niet op mijn Roco rails maar op de bielsen net als een groot aantal Piko wagens.
Voor de wagens van piko heb ik andere asjes gestoken en het probleem is over.
NB de code 100 gebruik ik alleen in de niet zichtbare gedeeltes van de baan.
Kees-Jan
ik rij fleischmann profi rails en lima ho
de fleischman rails is verouderd en van de lima rails ben ik nog
bezig de dwarsligers donker bruin te schilderen
en de railstaven zijn roest bruin geschilderd
ook gebruik ik een draaischijf van fleischman
maar dan 1 uit de de jaren 60/70 schat ik
deze is nog van metaal
mvg okki
Hier kan ik Wim alleen maar bijval geven.
Het verleggen van oude Lima rails, die uit getrokken aluminium railprofielen zijn opgebouwd, is op termijn onherroepelijk om problemen vragen. Aluminium is dan wel een zeer goede geleider, maar eens nadat aluminium van zijn oxide laag ontdaan is, zal het na een tijdje weer spontaan beginnen te oxideren. Gevolg: de stroomdoorgang wordt dermate belemmerd zodat men weer verplicht is om alles opnieuw te reinigen, om weer vlot over de sporen te kunnen rijden.
Zoals er op vele andere draadjes valt te lezen lijkt het lijkt wel of vele modelbouwers een heidense angst hebben om rails van een meer recentere productie (Roco Line en Tillig Elite), die van huis uit natuurgetrouwer uitzien, te verleggen. Het is natuurlijk volkomen legaal om bij de bouw van een nieuwe baan oud railmateriaal te recupereren om de geldbuidel te sparen. Het kopen van nieuw railmateriaal met een overdreven hoog railprofiel moet, uitgezonderd het M?rklin railmateriaal, is een struisvogelpolitiek die later voor problemen kan zorgen.
Bij de bouw van mijn nieuwe modelbaan heb ik ook meer dan 25 jaar oude Roco wissels, die vooraf licht gemodificeerd werden, gebruikt zodat er zelfs rijtuigen met fine scale wielstellen zonder te ontsporen er over kunnen rijden.
Wat betreft de Hamo Locomotief die Kees-Jan aanhaalde, kan ik alleen maar aan raden om nieuwe wielen te monteren, of de bestaande wielen volgens de NEM norm 310 af te draaien. Dan is het euvel beslist verholpen.
Jacques Timmermans
Mag ik hier ook mijn steentje bijdragen, als nieuw lid op het forum (ook de eerste maal dat ik aan een forum deelneem).
Om een lang verhaal kort te vertellen, want ik ben ook niet meer bij de jeugd te reken, ik ben begonnen, lang geleden, ik was zo'n 10 jaar ( nu bijna 58 ), in schaal HO met de K rails van Marklin.
Om financi?le redenen en ook omdat andere merken ook mooi materiaal hadden, kwam er later ook spoormateriaal van Roco, Lima en Jouef (mijn eerste slanke wissels)en moest ik ook gaan combineren en ombouwen, gelijkstroom ( 2 rail ) en wisselstroom ( 3 rail ), wat extra werk maar het lukte mij wel aardig.
Rond de jaren '80 werd ik lid en later zelfs voorzitter van een modelbouwclub, hier was ik graag gezien als trekpaard op alle gebied, planning,uitwerking, opbouw en afwerking van een baan, zodat ik ook vele leden kon helpen met hun persoonlijke baan.
Maar mijn eigen baan en hobby geraakte op de achtergrond, zodat ik besloot de club vaarwel te zeggen om nog alleen voor mezelf te werken.
Ik had ondertussen een woning met tuin gekocht en zo kon ik enkele jaren later mijn grote droom verwezenlijken, namelijk een "grote" trein in de tuin, dus G - spoor (1/22,5).
Begonnen met een beginset van Playmobil, welliswaar met LGB sporen en
nu sterk uitgegroeid en verspreid over de ganse achtertuin ( 200 m2 ).
Alle sporen van LGB ( zeer veel flexibele rails van 3m = minder storingen voor een buitenbaan ).
Ik ben nu ook bezig met zelfbouw van slanke wissels ( zijn nogal duur in aankoop !)met LGB profielen.
Ondertussen ben ik ook opnieuw gestart met een HO baan ( nu heb ik terug plaats, de kinderen zijn gehuwd, dus ... kamers vrij !),
dat is werk voor in de winter of bij slecht weder.
Mijn M-rails blijven in de doos, enkel nog K-rails en wissels van Marklin terwijl ook een gedeelte van de baan met 2-rail materiaal voor gelijkstroom is voorzien, mijn oud materiaal, sporen en wissels van Roco, jouef en lima.
Eerlijk gezegd, ik kan geen afstand doen van mijn HO materiaal, maar sinds ik in mijn tuin ben begonnen,gaat mijn voorkeur naar het G-spoor uit,lekker groot en indrukwekkend en je kan ervan genieten vanop je terras bij een frisse pint of BBQ, is gezelliger dan op je kamer te kruipen, zeker weten !
Lucien
Bedankt voor deze eerste bijdrage, Lucien !
Geraak je er nog aan uit Luc, want op sommige momenten gaat het niet meer over de gebruikte code van rail maar over nutteloze heen en weer ide?n over gebruikte railcode...[;)][;)]
We hebben hier met Lucien precies een ferme aanwinst op het forum [8D]
Wat ik persoonlijk spijtig vind, is dat hedendaags te gemakkelik "van alle soorten rails" verkocht worden.
Met de begindozen is het natuurlijk menselijk dat elk merk zijn eigen rails in de dozen steekt...
Eens dat de nieuwe modeller iets meer wilt weten, vraagt hij dan welke rails gebruiken en, ja, iedereen "biedt voor zijn kerk" (zegt men dat ook in t'vlaams?), en de beginner is niet verder, integendeels!
Behalve M?rklin dat nogal in de "heavy duty" blijft, en Lima dat "geen cadeau" is, kan men kiezen tussen code 100 en 75, of zelfs kleiner. Met bedding of niet...
Wanneer Oma voor haar kleinzoon een beetje rails gaat kopen, heeft ze meer chance van slecht te kiezen dan goed.[:o)]
In mijn tijd....
Ik ben weg![:o)]
Dat is effectief zo, maar dat komt omdat ze allemaal hun liefhebbers hebben, ik rijd al jaren op peco code 100 en zie geen enkele rede om te veranderen, als ze morgen zeggen dat ze code 100 afschaffen en iedereen maar met code 83 of 75 moet rijden zou ik buiten al mijn sporen te veranderen ook een deel wagons moeten aanpassen en daar heb ik helemaal geen zin in. Op een clubbaan is dat nog een stuk moeilijker want daar moet je als club bepaalde mensen gaan uitsluiten die het gewoon om financiele reden niet kunnen aanpassen.
citaat:
Geplaatst door loebaske
Geraak je er nog aan uit Luc, want op sommige momenten gaat het niet meer over de gebruikte code van rail maar over nutteloze heen en weer ide?n over gebruikte railcode...[;)][;)]
Geen probleem hoor, Loebaske. Ik hou het nog steeds bij. [;)]
En nutteloos vind ik de discussies niet hoor, wel leerrijk. Ik hoor graag wat leeft onder de liefhebbers.
Ja, dat is wel juist, ik gebruik ook peco code 100. Ik heb dat gekozen omdat ik in het begin dacht oud materieel op de beurzen te kopen, en dan "zeker" te zijn.
Eindelijk koop ik geen oud (echt oud) materiaal meer, de eerste keer was de goede keer![xx(]
Maar alles rijdt goed op Peco 100, tot RP25/110. Dat is wel niet waar met de oude Roco wissels, het is trouwens laatst in MSM goed uigelegd![:)]
Momenteel is het nog allemaal code 83. Ik heb nog wat 100, maar die vliegt de deur uit (ge?nteresseerden?). Als ik aan zelf aan het knoeien ga zal het code 70 of misschien zelfs code 55 worden, want dat past in het tijdperk en de situatie waaraan ik zit te denken. Veel zelfbouw, dus ik ga het vel van de beer nog maar niet verkopen [:D] ... .
Maar soit, met Gerolfs eigen wissels te zien en zijn uitleg te horen heb ik er weer wat moed bij!
Voor mijn HO drierail wisselstroom gedeelte gebruik ik mijn oude M?rklin metaalrails voor het onzichtbare gedeelte en de K rails voor het zichtbare traject. Voor het HO tweerail gelijkstroom gedeelte gebruik ik overal Rocoline sporen.
3 rail systeem op K rails van Marklin in HO . Alle locs van Marklin , digitaal met mobile-station. Wisselbediening analoog .
Gebouwen en scenery zijn voor mij belangrijker dan het spoor .
Tijdperk IV - V .
Mijn bijdrage:
Hoofdbaan: Peco code 75 flexrail
Zijsporen: zelfgespijkerd met code 70 (Amerikaanse staven, ik dacht van Railcraft)
Wissels: zelfbouw, enkele van code 80 (N-spoorstaven), later overgestapt op code 75, staven uit de flexrail gewonnen.
Schaal H0, norm P-87.
Dag[:)]
Voor mij is Marklin HO analogiek met spoor "M"
Het is niet een "modelbaan", het is een "electric trein"
guyguy[:o)]
Alle sporen zijn van RocoLine ( zonder bedding ), best tevreden over.
Ik gebruik de M rails van Marklin momenteel nog analoog bezig later eens overgaan naar Delta systeem.
Daar ik nog steeds in de bouw fase zit zien we wel wat er later van komt.
Denk eventueel aan computersturing.
Waarom zijn jullie (al dan niet) tevreden?
Wat zijn de voordelen en nadelen volgens jou?
Uitsluitend Roco Geoline, Lokmuis 2, alles in HO. Materieel: NS periode VI en V
Mijn baan is zoals mijn naam al doet vermoeden een drierail-systeem baan. In mijn schaduwstation heb gebruik gemaakt van de oude Maerklin M-rails. Vanwege de prijs heb ik een aantal handwissels zelf omgebouwd tot elektro-magnetisch wissel. Strijkregels verbeterd, enz.. Naar 'boven' toe (mijn schaduwstation ligt een niveau lager dan het modelstation 'Arnhem' in Nederland) heb ik gebruik gemaakt van tweede-hands rails (Roco bijv.) en een puntcontacten matje van Conrad. De wissels heb ik allemaal voorzien van een motoraandrijving. Rijden doe ik met deels Maerklin materieel, ook met gelijkstroommodellen, voorzien van een sleepcontact en omgebouwd naar digitaal. De gebruikte centrale is van Uhlenbrock, Intellibox.
Er valt nog meer over te vertellen,maar5 dan kom ik buiten de vragen van de enquete.
Ik rijd H0, tweerail sinds altijd, maar ben meer een bouwer dan een rijder. Aangezien ik geen rondlopende baan heb, maar enkel modules ook een vrij beperkte hoeveelheid rails in Roco line (code 83). Deze heb ik bovendien nog weer aangepast qua hart op hart afstand van de biels. Materieel; vooral omgebouwd fabrieksmaterieel (NL tijdperk 2) en een enkele geheel zelfgebouwde loc en wagen.
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Mijn bijdrage:
Hoofdbaan: Peco code 75 flexrail
Zijsporen: zelfgespijkerd met code 70 (Amerikaanse staven, ik dacht van Railcraft)
Wissels: zelfbouw, enkele van code 80 (N-spoorstaven), later overgestapt op code 75, staven uit de flexrail gewonnen.
Schaal H0, norm P-87.
een off-topic-en-late-reactie:
Klaas,
Hoe verbind jij die drie verschillende spoorstaafhoogtes tot vloeiend verloop?
groeten,
Luc.
Ik doe al 30 jaar modelspoor HO,heb het overgenomen van mijn vader (Roco/fleismann).Nu heb ik ongeveer 150 meter spoor liggen, analoog heb wel over gewogen om naar digitaal tegaan maar werdt me toch te duur .Het landschap bestaat uit bergen met de bietstalbr?ckke die in verwerkt is. Ook ik probeer alles zelf te maken seinpalen,bomen watervalen wallisser huisjes enz probeer wel wat foto's te versturen maar dat lukt me niet zo
Bij mij wordt het hoofdzakelijk Peco code 100 (schaal HO). Code 75 materiaal van dit merk was spijtig genoeg uitgesloten wegens de afwezigheid van flexspoor met betonnen bielzen.
Steven
citaat:
Geplaatst door poco loco
Hoe verbind jij die drie verschillende spoorstaafhoogtes tot vloeiend verloop?
Ik verbind geen spoorstaven. Door de dwarsliggers af te schuren zorg ik ervoor dat de bovenkanten van de spoorstaven op dezelfde hoogte liggen. Daarna bevestig ik de raileinden zodanig dat ze recht tegenover elkaar liggen. Railverbinders gebruik ik niet. Is ook niet nodig. Elk stukje spoorstaaf, hoe kort ook, krijgt zijn eigen voedingsaansluiting.
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
citaat:
Geplaatst door poco loco
Hoe verbind jij die drie verschillende spoorstaafhoogtes tot vloeiend verloop?
Ik verbind geen spoorstaven. Door de dwarsliggers af te schuren zorg ik ervoor dat de bovenkanten van de spoorstaven op dezelfde hoogte liggen. Daarna bevestig ik de raileinden zodanig dat ze recht tegenover elkaar liggen. Railverbinders gebruik ik niet. Is ook niet nodig. Elk stukje spoorstaaf, hoe kort ook, krijgt zijn eigen voedingsaansluiting.
Heb je de linker en rechter spoorstaaf ongelijk laten verspringen? zoals bij het grote voorbeeld?
(Dus verlenging van linker spoorstaaf vindt plaats bij een andere dwarsligger dan de verlenging van de rechterspoorstaaf)
Groet,
Jean
citaat:
Geplaatst door Jean
Heb je de linker en rechter spoorstaaf ongelijk laten verspringen? zoals bij het grote voorbeeld?
Niet altijd, want in Nederland gebeurt dat in het echt ook maar zelden. Meestal liggen de lassen recht tegenover elkaar.
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
citaat:
Geplaatst door Jean
Heb je de linker en rechter spoorstaaf ongelijk laten verspringen? zoals bij het grote voorbeeld?
Niet altijd, want in Nederland gebeurt dat in het echt ook maar zelden. Meestal liggen de lassen recht tegenover elkaar.
Weet je dat wel zeker?
Voor zover mij in stationsgebieden is opgevallen, liggen de lassen van beide staven juist heel weinig (exact) tegenover elkaar. Althans, dat is wat is blijven hangen. Ik heb niet langs het spoor staan turven.[8D]
Zodra ik weer in de buurt van de sporen ben, zal ik er nog eens speciaal op letten.
Groeten,
Jean
De meerdere die reageerden op de enqu?te zijn code 100 liefhebbers, maar het zal binnenkort moeilijk worden om Roco code rails aan te schaffen, want de produktie is stopgezet [:(][:(]
Enne Luc, heb je een overzicht kunnen maken over de enqu?te [?]
citaat:
Geplaatst door loebaske
...
Enne Luc, heb je een overzicht kunnen maken over de enqu?te [?]
Er komt wel iets... over enkele maanden. [;)]
Je bent nog aan het ei aan het uitbroeden [:D][:D][:D]
Beste Luc,
gevraagd wat ik zoal gebruik: fleischmann profirails HO, uitstekend werkende wissels (analoog dan). digitaal met twin center = ongeveer intellibox maar daarmee nog worstelend. De 8 locs die ik heb rijden er prachtig digitaal op. Niet te verbouwen locs heb ik weggedaan.
Materiaal van Gutzold (prima!), fleischmann, wagons van marklin en pico (uitstekend) en fleischmann (te duur maar goed rijdend) en roco (minder goed gedetailleerd en soms niet goed rijdend). Lima weggedaan, engels materiaal hornby ook, koppelingen en niet goed rijden.
Standaard koppeling is nog steeds een hele studie en nog altijd niet besloten, marklin koppelingen nog voorkeur.
Hoop dat dit voldoende antwoord geeft.
Willem
citaat:
Geplaatst door willem koot
en roco (minder goed gedetailleerd en soms niet goed rijdend
Standaard koppeling is nog steeds een hele studie en nog altijd niet besloten, marklin koppelingen nog voorkeur.
Willem
Waar haal je dat vandaan,de detaillering van roco is zeker niet slechter dan van fleischman.
En in de tijd dat fleischman nog met zijn beruchte rondmotor reed,had roco al een vliegwiel en 5 polig anker.
Trouwens zelfs nu heeft veel fleischmanmateriaal een lelijk gat in het front voor de koppeling en geen kolbenstangen ,geen imitatie koppeling,geen remslangen,zelfs de laatste lok heeft weer een vreemde piel onder de ketel voor de bevestiging.
Roco is een stuk goedkoperen heeft ook zijn nadelen (b.v de zelfmontage en het snelle verlies van onderdelen,maar wat maatvoering en detail betreft staan ze al jaren heel hoog
Voor de rest heb je wel gelijk,maar vergeet brawa niet.
Tenzij je marklin kortkoppeling bedoeld zie ik niks in marklin koppelingen
wim
Hallo, ik ben nieuw hier en ben aan het verzamelen van m rails begonnen
Omdat ik een erg grote baan wil gaan maken en dit om de kosten te drukken (1,1 km aan m rails en ongeveer 120 wissels)
C rails (ongeveer een 120 mtr 53 wissels en twee draai schijven alles digitaal een weinig k rails (ongeveer een 20 mtr en 9 wissels ) dus aan rails meer dan genoeg ik heb ervoor gekozen om stoom en diesel te gebruiken omdat bovenleidingen niet te doen en is zeker niet te betalen op deze lengte ook al heb ik hier een heel groot aantal van liggen uit een erfenis met een aantal analoog en digitale treinen
Verder een 36 stoom treinen analoog en digitaal marklin en een 300 tal wagons van diverse merken
Ook een 60 tal fleischmann e.a. merken treinen 2 rail waarvan bijna alles analoog is maar weet niet of ik die beter kan verkopen of ombouwen want deze zijn echt in nieuwstaat en veel hebben nog nooit gereden en zitten nog in originele verpakking uit de jaren 70 en 80
Verder ga ik alles digitaal maken en via het centraal station besturen want die heb ik al maar weet niet of dit samen gaat met een besturing op de computer
Groetjes Stoom
citaat:
Geplaatst door stoom
Hallo, ik ben nieuw hier en ben aan het verzamelen van m rails begonnen
Omdat ik een erg grote baan wil gaan maken en dit om de kosten te drukken (1,1 km aan m rails en ongeveer 120 wissels)
C rails (ongeveer een 120 mtr 53 wissels en twee draai schijven alles digitaal een weinig k rails (ongeveer een 20 mtr en 9 wissels ) dus aan rails meer dan genoeg ik heb ervoor gekozen om stoom en diesel te gebruiken omdat bovenleidingen niet te doen en is zeker niet te betalen op deze lengte ook al heb ik hier een heel groot aantal van liggen uit een erfenis met een aantal analoog en digitale treinen
Verder een 36 stoom treinen analoog en digitaal marklin en een 300 tal wagons van diverse merken
Ook een 60 tal fleischmann e.a. merken treinen 2 rail waarvan bijna alles analoog is maar weet niet of ik die beter kan verkopen of ombouwen want deze zijn echt in nieuwstaat en veel hebben nog nooit gereden en zitten nog in originele verpakking uit de jaren 70 en 80
Verder ga ik alles digitaal maken en via het centraal station besturen want die heb ik al maar weet niet of dit samen gaat met een besturing op de computer
Groetjes Stoom
Amai,dat zijn nog eens cijfers. Heb je al een baan of een plan en de ruimte? Als ik je 1 tip mag geven: als het even mogelijk is gebruik je m-rails voor een verdekt schaduwstation en je c of k rails voor het zichtbare gedeelte. Wel jammer dat je zoveel lok's hebt op 2-rail
die in eerste instantie niet bruikbaar zijn op M?rklin. Inventariseer ze eens en neus wat rond op de verschillende veilingsites. Sommige zullen best aardig wat opbrengen. Het central station II van M?rklin is in feite al een computer op zich. Hier op het forum zullen wel personen zijn die je kunnen vertellen of dit combineerbaar is met een pc. Veel plezier met je hobby.
Groeten, Geert.
Ik zou op m'n modelbaan (die net van start is gegaan), gaan werken met:
Op het zichtbare gedeelte: Tillig HO-Elite
Op het onzichtbare gedeelte: 'restjes' peco-rails
Over het rijsysteem hebben we het nog niet gehad. Het zal waarschijnlijk weer Digital Plus van Lenz worden.
M.
Beste Luc[;)][;)]
Wij hebben nog geen modelspoorbaan,maar we hebben beslist om 2-rail te rijden met profi-rails van fleischman,digitaal met twin-centre.
Onze baan zal zich situeren in periode V en periode III.
Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]
Hallo,
Schaduwstation: c-rail
Bovenbouw:k-rails
Besturing: cs 2 + boosters
Verlichting en scenery: 6021 + 6040
Zoals te zien in mijn draadje "Belgisch/Zwitsrese baan
Gr, Geert
Ik ben pas weer begonnen Had eerst 40jr geleden Marklin maar nu dus Fleischmann. Heb inmiddels 4 loks oa Fleischmann en Roco en ca 10 wagons alle van Fleischmann
Omtrent rails daar ben ik nog niet uit Dit zal Roco, Peco of Piko worden
Groetjes
Wim
marklin c rails overal .
Gebruik mobil station van marklin maar wil ook central station .
Ben van plan voor een bedieningspaneel te maken voor meer speelmogelijkheden
* overal Märklin C-rails (H0)
* Besturing: 1x Mobile station, naar toekomst toe: Nieuwe Moblie stations en zelfs als er geld is: Nieuw Central Station van Märklin.
* Schakelborden van Märklin: 4x "schakelbord met terugmelding" voor telkens 4 wisselaandrijvingen
2x "Seinschakelbord" voor mijn speciaal ontworpen Schaduwstation
1x Schakelbord voor lichtkringen (naar toekomst toe wordt dit uitgebreid)
(Seinen, wisselaandringen en lichtkringen op aparte transfo)
(enkel wissels die nodig zijn, worden aangedreven, wissels op afstelsporen en wissels bij het buitenrijden van het schaduwstation zijn niet aangedreven !!)
* Gebruik vooral gewone wissels (Märklin 24611 en 24612)
In het schaduwstation bij gebrek aan plaats enkele boogwissels gecombineerd met gewone wissels.
In schaduwstation een 3-wegwissel bij het uitrijden
Afstelsporen met 3-wegwissels
Slanke wissels in stukken waar het gaat
* Gebruik van zoveel mogelijk R3 en R4-bochten (vooral op zichtbare plekken)
Door beperkte plaats soms is dit gereduceerd tot R2 en R3-wissels
Ik vermijd R1-bochten, wel enkele boogwissels en 2 keer R1-bochten gebruikt (maar met steeds mogelijkheid R2 en R3 te gebruiken)
* Materiaal vooral van Märklin
Viessmann voor de verlichting
Locs en goederenwagens van Märklin
Ook hele hoop personenwagens van Märklin (velen nog in verpakking), maar die ga ik niet gebruiken omdat ik perfect op schaal 1:87 kan rijden...
Locs van LS Models (Belgische locs, veel verschillende soorten)(zijn prachtig qua detaillering)
Personenrijtuigen vooral van LS Models
en ook:
Roco "Clean"-wagen (binnenkort meer) , I6 van Roco (als ik ze nog ergens vind)
* Ik rijd in tijdperk VI, maar uiteraard is er ook veel materieel van tijdperk V op mijn baan (omdat het nu eenmaal in elkaar overloopt...)
bvb. De I11-rijtuigen zijn Ep. V, maar rijden ook in Ep. VI
* Omdat ik tijdperk (V en) VI rijd, heb ik eigenlijk bovenleiding nodig, maar dat kost FORTUINEN om dat te kunnen betalen...
Dus Bovenleiding is iets voor wanneer de portemonnee het echt kan betalen...
Mijn modelbaan bestaat uit;
M?rklin Digitaal en Roco H0e analoog.
Materialen: K- Rails, Roco H0e- rails, 60210, IB, Ecos 1, Tams mastercontole, 3x Tams Booster B2, 20x Viessmann 2511, 20x Viessmann 5217, partij Viesmann seinen, 79 locs + bijbehorende rijtuigen en goederenwagons, FCS, (Trein-software) Windigipet 2009 en FCS software Koploper 7.4 en verder alles wat ik vergeten ben.
Ik ga, na deze hitte, herbeginnen aan mijn 4de of 5de modelbaan (ik weet het niet meer)
citaat:
Geplaatst door doomslu
Beste modelspoorders uit Belgi? en Nederland (en uit ?), graag had ik van jullie vernomen welk spoormateriaal jullie zo allemaal gebruiken. Het antwoord mag in dit draadje, maar ook per mail. Om een zo goed mogelijk overzicht te krijgen reken ik op een massale reaktie. [;)]
Beste Luc en anderen,
Z-spoor is mijn schaal. Deze Nederlander met veel schoonfamilie in Nederlands en Belgisch Limburg rommelt wat met kits (verbouw) en hoopt ooit nog eens een baantje te bouwen dat zich situeert in de grensstreek B-NL. (het prachtige Z-baantje van forumlid Pieter (dat afgelopen jaar goed scoorde in MSM-baantjes wedstrijd!) is wat dat betreft voor mij een inspirerend voorbeeld).
Marklin is hoofdleverancier van spoor en materieel. Het aanbod aan rijtuigen, wagons en locomotieven in Z is beperkt voor het Belgische en zeer beperkt naar Nederlands voorbeeld - maar er is wel wat. De niche-markt wordt door de "kleinserienhersteller" af en toe verblijd, zo heb ik een NS "sik" (locomotor) in Z en enkele NS rijtuigen. Voor Belgie is er de bolle neus, een diesel rangeerlok en twee typen stomers, en een aantal goederenwagens verkrijgbaar.
Geinteresseerden kunnen een kijkje nemen op http://groups.yahoo.com/group/Z_Schaal_NL/ voor een NL-talig forum over Z-spoor. Niet zo heel actief, maar er zijn wel een aantal leuke fotos etc te zien. En natuurlijk op dit forum onder de Z pagina?s [:D]
Matthijs
n spoor, roco rails (of de fleischmann zonder bedding), koploper met IB COM en loconet van uhlenbrock. wisselaandrijvingen roco.
stijn
Mijn baan word volledig opgebouwd met c-rails. Ben ik zeer tevreden over.
Donald
Beste spoorders,
Ik rij HO Fleishmann, voor de zichtbare rijwegen de Profi-rail en voor de blinde rijwegen de standaard rail. Daar waar kan is altijd meterspoor gebruikt.
Ik weet dat dit misschien niet de beste keuze was destijds, maar ja het werkt goed en vervangen is ondenkbaar.
Franky
Ik rij analoog, peco sporen code 55
Ik rij ook analoog,met ROCO rails code (nee dat vertel ik niet)[:)][:)]
wim
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Ik rij ook analoog,met ROCO rails code (nee dat vertel ik niet)[:)][:)]
wim
83
[}:)][:D][;)]
[:D][:D][:D]
ik rij met roco multi-mouse, sporen roco en lima
Sinds kort ...
Code 143 ... [:D][:D][:D] Yep Peco spoor O [:I][:p]
K-rail (Märklin) met boogstralen van minimaal 500 mm: 2241/2251 met overgangsbogen 2274. slanke (Engelse) wissels, kruising 28°52' van Weichen-Walter. Flexrail (2205) alleen op rechte stukken. Algehele detectie (ook wissels) d.m.v. eigen bezetmelders gekoppeld naar ingangen van een OC32. Wisselaandrijving d.m.v. servo's met wisselstandcontacten.
Ik maak gebruik van Peco code 100 aangezien ik uit het verleden zeer veel meters spoor en een hoop wissels had liggen. Helaas heb ik in het verleden niet de stap gemaakt naar code 83 voor mijn modulebaan maar goed, de baan is wat ze is. Mogelijk bij een volgend project schakel ik over maar dat gaat sowieso nog heel wat jaartjes duren, denk ik.
Qua sturing maak ik gebruik van de Ecos in combinatie met een PC (Itrain). Het rollend materiaal is van alle slag, gaande van Lima tot Trix en Märklin maar ook merken zoals REE-models, R37, ... (vooral Frans materiaal).
Groetjes,
Koen
[ dit is wat men kan noemen het terug ontwaken van een forum-draadje na 11 jaar winterslaap. Moet kunnen. ;) ]
Hier liggen klaar nog enkele méters Peco-Streamline code 75 met slanke electrofrog-wissels. Maar, er moeten per Peco-wissel telkens extra 10 à 12
solderingen onderaan gebeuren ( zie Ronald Halma - bedrading/wiring ).
En wat lengtes testspoor voor in de woonkamer (als het aan m'n muur-schabbaantje in de garage ongezellig fris is): Roco-Line met bedding, plus nog wat Roco, Peco, Profi code 100 voor de antieke Kleinbahn-, Hamo-, Piko- en Lima-spullen .
[ het vervolg van dit draadje: tot binnen 11 jaar ;) ]
Omdat dit topic al zo oud is, is mijn bijdrage op pagina 5 inmiddels achterhaald. Nu gebruik ik uitsluitend nog Peco code 75. Flexrail voor de sporen, en spoorstaven uit die flexrail om zelf wissels te bouwen.
Thuis Märklin C-rails (omdat ik nog geen vaste baan heb en dit makkelijk te leggen is) en K-rails (op teststukjes). Op de clubbaan Tillig 85125 flex, code 83 is dat dacht ik.
Marklin K rails op de grote baan en op de module bakken van alles door elkaar .
Zowel marklin K als lima ,fleischemann en wat ik maar kon bij elkaar verzamelen.
De reden is dat ik oudere wagons heb en die flenzen dus niet op de lagere code rails gaan .
gr raf
C en K rail, aangevuld met betonflexen van Weichen-Walter
mvg,
Michel