Hallo.
Als importeur vraag ik U om hulp.
Sedert 2006 zijn bij importeur voor Benelux en Frankrijk van MKB-Modelle. Mooi gamma gebouwen allerhande, maar hoofdzakelijk typisch Duits en Italiaans. Vorig jaar zijn we gestart met een eigen project: Station NOLS klasse 1 (Nl). Dit is net uit en loopt zeer goed.
imghttp://www.modeltrainservice.com/images/nols1.gif/img
Stond/staat in Nederland in 14 gemeenten.
Nu wens ik Uw hulp. Welk station of typisch Belgisch gebouw wenst U dat wij uitbrengen. Hoeft geen te groot gebouw te zijn. Als het een station mag wezen, dan liefst een type gebouw in meerdere stede/gemeenten heeft gestaan. Vergeet ook niet dat we aan de plannen moeten geraken om het perfect na te bouwen. Dus graag uw voorstellen. Dank, Patrick
Misschien eens contact opnemen met Hugo De Bot?
Ik meen dat er nogal wat soorten eenheidsstations waren, misschien is een modulair systeem een goed idee.
citaat:
Geplaatst door tufken
Het Station Van Beveren ...
Patrick
Patrick,
Bedoel je Beveren (op lijn 59) O. Vlaanderen
(jouw streek?) of bedoel je Beveren bij Roeselare (lijn 66)
dank.
citaat:
Geplaatst door tufken
Patrick,
Het station van Beveren-Waas (O-Vl.)
Dit is nu ook volledig opgeknapt en kan je zowel hedendaags als vroeger gebruiken.
Patrick
sh...it, internet is ook niet druk bezaaid met foto's van dit station (all? eigenlijk nog niets gevonden). Geen nood we zoeken verder.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/73/Station_Zwijndrecht.jpg/250px-Station_Zwijndrecht.jpg)
Station Zwijndrecht (Belgi?). Dit model stationsgebouw is overal in Belgi? te vinden
Volgens wikipedia
groeten,
Ilja
citaat:
Geplaatst door Intens
Station Zwijndrecht (Belgi?). Dit model stationsgebouw is overal in Belgi? te vinden
Volgens wikipedia
groeten,
Ilja
Er zijn 4 stations die gelijk zijn : Bilzen, Carni?res, Wijchmaal en Zwijndrecht (volgens Hugo de Bot).
Maar er zijn VEEL stations van hetzelfde type die gewoon verschillen tussen het aantal vensters rechts en het aantal vensters links.
Een raad : boek van Hugo de Bot doorlezen [;)]
citaat:
Geplaatst door dgrr57
CiteerEr zijn 4 stations die gelijk zijn : Bilzen, Carni?res, Wijchmaal en Zwijndrecht (volgens Hugo de Bot)...Maar er zijn VEEL stations van hetzelfde type die gewoon verschillen tussen het aantal vensters rechts en het aantal vensters links.
Vandaar mijn suggestie om een modulair aanbod te brengen [;)]
Wat ik kan toevoegen, het station is van het Type 1895 en werd gebouwd in 1901. En inderdaad, dit type station vindt men verspreid over heel Belgi? terug in diverse vormen. De eerste variant van het station vinden we al in 1881. Het moet dus perfect mogelijk zijn om hiervan voldoende plannen te vinden. Trouwens ik weet het met zekerheid, dat de plannen van het station Beveren-Waas voorhanden zijn.[:D]
Groetjes,
David
Er moet toch iets anders te vinden zijn dan een station dat al te bouwen is met 1 of meer Kibri dozen.
Jan
citaat:
Geplaatst door janjozef
Er moet toch iets anders te vinden zijn dan een station dat al te bouwen is met 1 of meer Kibri dozen.
Jan
Dat is ook mijn gedacht Jan. Het station van Zwijndrecht lijkt toch wel erg op het Kibri-station.
citaat:
Geplaatst door janjozef
Er moet toch iets anders te vinden zijn dan een station dat al te bouwen is met 1 of meer Kibri dozen.
Jan
Inderdaad. Maar misschien moet dat geen station zijn [;)]
Wat denken jullie van dit :
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/s-PFT084-085_Halle_Hennuyeres.jpg)
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/s-PFT084-089_Halle_Hennuyeres.jpg)
Veel andere foto's zijn HIER (//%22http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4565&whichpage=5%22) te vinden.
Dat ziet er al beter uit, alleen het mag met hele ruiten, kunnen we ze zelf breken [:D]
citaat:
Geplaatst door janjozef
Er moet toch iets anders te vinden zijn dan een station dat al te bouwen is met 1 of meer Kibri dozen.
Jan
Jan, akkoord, daarom voreg ik: interessant gebouw voor uw treinbaan.
Dus laat maar komen die voorstellen. mvg, Patrick
citaat:
Geplaatst door dgrr57
citaat:
Geplaatst door janjozef
Er moet toch iets anders te vinden zijn dan een station dat al te bouwen is met 1 of meer Kibri dozen.
Jan
Inderdaad. Maar misschien moet dat geen station zijn [;)]
Wat denken jullie van dit :
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/s-PFT084-085_Halle_Hennuyeres.jpg)
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/s-PFT084-089_Halle_Hennuyeres.jpg)
Veel andere foto's zijn HIER (//%22http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4565&whichpage=5%22) te vinden.
dit vind IK heel mooi, maar het moet niet zijn wat ik wil, maar JULLIE mening...
Onze vriend Gerco heeft dit gebouw vorig jaar met zijn snijplotter gemaakt. Hij heeft toen ook deze geplotte platen ter beschikking gesteld voor liefhebbers (ik heb er ??n aangeschaft; ligt nog altijd rustig te wachten tot ik even tijd heb...). Dus die bestaat ergens al.
Waarom geen goederenloods ? Net als Gerolf ben ik wel te vinden voor een modulaire aanpak.
Deze van Athus bijvoorbeeld ?
(http://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Athus/Athus_a26.jpg)
citaat:
Geplaatst door doomslu
Onze vriend Gerco heeft dit gebouw vorig jaar met zijn snijplotter gemaakt. Hij heeft toen ook deze geplotte platen ter beschikking gesteld voor liefhebbers (ik heb er ??n aangeschaft; ligt nog altijd rustig te wachten tot ik even tijd heb...). Dus die bestaat ergens al.
Sommigen hebben veel geluk. Ik heb op het project van Gerco enkele uren tijd verloren en ik wacht nog altijd op die goederenloods (ja, Hennuy?res is ook een goederenloods [;)]) [:(]
citaat:
Waarom geen goederenloods ? Net als Gerolf ben ik wel te vinden voor een modulaire aanpak.
Deze van Athus bijvoorbeeld ?
of deze van Treignes ?
@Patrick : iedereen heeft wel zijn eigen idee?n. Kies maar zelf iets, niet te groot, niet te klein (HaHa), misschien modulair. Als het geslaagd is zul je wel klanten hebben [;)]
In goederenloodsen en andere bijgebouwen was/is ook behoorlijk wat uniformiteit in bouwstijl. Modulaire opbouw is ook hier interessant.
Een ander idee: de arbeiderswoningen/wijken van de grootsteden. (Kleine bepleisterde rijhuisjes)
De resten van zulke wijken zijn zeker nog te vinden (Antwerpen-Berchem/Woeringestraat bvb)
Mischien een lokloods naar belgisch voorbeeld?????
citaat:
Geplaatst door doomslu
Deze van Athus bijvoorbeeld ?
(http://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Athus/Athus_a26.jpg)
Z??r goed idee. Dat zou mij wat werk besparen [;)].
Fotomateriaal (niet digitaal!) is uitgebreid voorhanden.
luc.
citaat:
Geplaatst door poco loco
citaat:
Geplaatst door doomslu
Deze van Athus bijvoorbeeld ?
(http://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Athus/Athus_a26.jpg)
Z??r goed idee. Dat zou mij wat werk besparen [;)].
Fotomateriaal (niet digitaal!) is uitgebreid voorhanden.
luc.
Luc,
kan je me het fotomateriaal uitlenen om in te scannen. Komt onbeschadigd retour. Patrick
Hou je klaar!!!!!!!!!!!!!!!![:D]
Inderdaad een mooi gerenoveerd station.
Telken wij naar Tufken gingen met de trein stappen we daar op en af.
Het zal nu niet meer gebeuren sinds zijn verhuis. Het zou wat ver te voet zijn. Dus...terug met de wagen aan de Kennedytunnel.
De foto's van Patrick geven het huidige gebouw uitstekend weer.
Alleen natuurlijk die naam die er overal op moet geschreven worden [:)][:)]
Ikzelf ben voorstander van een ander gebouw dan een station (Jocadis, Kibri,...)
Een tijdje geleden hebben we trouwens dezelfde discussie gevoerd (mondde uit in de aangehaalde loods van Gerco) en dan is ook de goederenloods van Vilvoorde ter srpake gekomen:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4565&whichpage=4
Of een paddestoelseinhuis (Zottegem, Antwerpen Oost ,...?)
Stefan
http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Beveren%20waas/41a6d26e.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Beveren%20waas/50c4a058.jpg
Groetjes,
David
En nu eentje met steentjes,
http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Beveren%20waas/468d1930.jpg
Groetjes,
David
citaat:
Geplaatst door LokSound
Luc,
kan je me het fotomateriaal uitlenen om in te scannen. Komt onbeschadigd retour. Patrick
Patrick,
Ik kan versturen. Zie mail.
Luc.
Naar aanleiding van de foto's van het station van Beveren waas heb ik nog extra informatie voor de gene die het station willen na maken tentijde van de stomers en de K1 rijtuigen .Van 6 november 1844 to 1960 werd er gebruik gemaakt van rolbarelen die stonden op de plaats waar ingang is voorhet tunnelletje langs waar je nu onder het spoor door kunt die zijn dan in 1960 vervangen door slagbomen met ijzeren staven en kettingen . Naar mijn vermoeden wer dan ook in 1960 ( kan vroeger geweest zijn een luifel naar het type dat pb heeft uitgebracht uit gestrekt oven de eerst 2 lage gedeelten met een kromming naar naar de straat dit in nu het pad dat naast het stationsgebouw aan caf? sirius al naast het tunneletje dit is helaas ook al afgebroken . Ook werden de privaten cabinets afgebroken. Er was ook (naar mijn vermoeden ) een houten schuilhokje aan de overzijde van het stations gebouw aan spoor 2 recht tegen over het hoog stationsgedeelte . De ramen die er nu in zitten zijn vernieuwd in de jaren 90 en de luifel aan de ingang van het station (straat kant) was er ook nog niet in de jaren 60 . Dit wat betreft het station heb ik miss nog informatie voor de omgeving ronde de eeuwwisseling 1900 was er rond het station buiten de drankgelegen heden en de handelspanden ook een "huurhouderij" of "voiturier" en een boomkwekerij later kwam er nog een gasfabriek ook nog maar is afgebroken wegens veiligheidsredenen - te dicht bij een bouwkom luide het verdikt vroeger keek men namelijk eerst naar de werkgelegenheid en daarna pas naar de mensen
Dit is zowat de info dat ik jullie kan geven hopelijk help ik jullie daarmaa op weg
groeten bart
Misschien kan ik jullie dit nog mee geven ik jullie scans bezorgen via email deze komen uit een boek dat ik van mijn moeder mag gebruiken het boek heet "beveren en zijn verleden" en er staan 9 foto's van het station in. Onderandere die die uitvergroot uithangt in het stationsgebouw zelf. Ook andere fotoscans zijn te verkrijgen via mail van de gemeente op aanvraag . Van hof ter Saksen tot de oude baan ( 5 straten ) ,de Markt en het marktplein , de statiestraat , t'kongoke ( bevenaars weten wel waar dat is ), De kerk op het marktplein , kasteel cortewalle (waar het rondpunt is nu ), Hof ter welle ( weeshuis ), De legerkazerne in Beveren waas die tot 1952 heeft bestaan en nu het rijksarchief is van beveren, Vrasenestraat en Ijzerhand , de Zandstraat nu de oude zantstraat genoemd , De kasteeldreef en de polderdreef , De kloosterstraat en het viergemeet, tot 1955 had Beveren zelfs 1 windmolen waar ik ook een foto van heb , Gaverland ( het bedevaartsoord waar ik van op mijn kamer de kapel zie staan) en nog veel meer als jullie intresse hebben laat iest weten en ik mail ze jullie door maar niet heel de boek in eens h? [:)] ps het boek leen ik ook niet uit daar er nog een foto is staat van mijn overleden grootvader en dit de enige herinnering aan hem is [:(]
Hallo,
Allereerst een woordje aan Modeltreinbart.
De leesbaarheid van je geschreven zou enorm verbeterd zijn, indien je af en toe eens een zin opdeelt in meerdere.[;)]
Nu is het echt bijna onleesbaar.
En bij deze ook even een update van de stand van zaken:
http://s79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Beveren%20waas/
Groetjes en graag jullie reacties.
David
citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER
Groetjes en graag jullie reacties
Ik heb wat een dubbel gevoel hier, David:
enerzijds reageer je (terecht) op de leesbaarheid van iemands bijdrage,
anderzijds probeer je iemands draadje over "een vraag naar een interessant gebouw" in te palmen met je eigen - overigens mooi - project.
Dit draadje, ?n dat andere over de snijplotter, begint trouwens een beetje op reclame te lijken... en je weet dat daar forumregels voor bestaan, niet?
Gerolf, jammer dat je dat op die manier bekijkt. Ik heb nooit de intensie gehad de draadjes als reclame te gebruiken. Wat ik me nu afvraag, plaats ik nog iets van de projecten op het forum of hou ik het voor mezelf. Ik stel voor dat je me even contacteert hieromtrent. En dat sommigen dat als reclame bekijken, dat moeten zij dan weten, ik weet in ieder geval wat ik beteken voor anderen.[:D]
Groetjes,
David
Er is een PM onderweg, David.
[;)]
@ gerolf en marklinrijder en andere .
excuseer voor mijn soms onduidelijke teksten , dit is misschien te wijten aan het vele chatten dat ik doe in mijn weinige vrije tijd .
Maar ik wou gewoon extra misschien heel nuttige informatie geven over de historiek van het station Beveren waas waar ik al trotse bewoner van deze gemeente al heel mijn jeugd mee te maken heb gehad als vertrek punt naar schoolreizen en reizen in Belgi? . Dit was tevens ook niet ver van het ouderlijk huis van mijn moeder in de kleine bosweg de straat die zich parallel bevind met de straat die voor het station loop waar de rijkswacht zich in bevind . Vroeger in de jaren 60 het strontdammeke genoemd die was aan gelegd in zand tot in 1982 toen is deze straat met voetpaden en asfalt in gericht zoals het er nu nog uitziet . In deze straat is nu ook een groothandel in fruit die zelfs ook markten deed deze zaak behoorde toe aan de familie Aps .
Ook waar nu Bowlingzaak " Dropshot " is was vroeger een melkerij die zich uitstrekte tot de helft van de straat waar de parking van deze bowlingzaak zich bevind in de Hendrick Concience straat hier zijn helaas geen foto's of overblijfselen van terug te vinden tot mijn grote spijt .
Deze zaak is naast de autotunnel aan de bosdamlaan te beveren aan de zijde van het spoor waar de trein richting Sint niklaas rijd aan de ander kant van het spoor is het voetbalveld van FC Bosdam gevestigd.
groeten Bart als ik meer info heb zal ik het jullie zeker niet verzwijgen
Ik heb even wat zitten denken omtrent dit draadje en de gemaakte plot. Ik neem van hier en nu het besluit te stoppen met het bekendmaken, omwille van het, misschien in het vaarwater komen van Patrick (loksound). Het is en was in geen enkel geval mijn intensie om hier het een en ander van zijn idee tot mij toe te trekken.
Groetjes,
David
Als er zo voort gedaan wordt met iedereen die goede en uitgebreide informatie/foto's brengt op zijn tenen te trappen, blijft van het MSM forum nog maar enkel een chat-forum over.
Er zijn tegenwoordig toch al veel minder mensen op dit forum dan vroeger.
Als dit zo verder gaat hoeft het binnenkort voor mij ook niet meer.
Voila Peter, zo denk ik er dus ook over h?, persoonlijk vindt ik dat David alleen maar goede raad heeft willen geven, waar er hier sprake is dat David reclame maakt is mij een raadsel??
Als de heren moderators de puntjes op de "i " willen zetten dan moeten ze niet David berispen, maar eerder loksound2, want hij heeft hier wel degelijk reclame gemaakt.
Waar zijn we mee bezig zeg??!!
Nu even een reactie op de begin vraag van dit draadje
Waarom denkt er geen fabrikant aan om eens huizen van TP V te maken in plaats van altijd stations gebouwen en benodigdheden.
DHit om eens een modern oogende straat of wijk neer te zetten naar belgisch voorbeeld
Zo'n reeks huisjes zoals er nu veel worden neergezet in nieuwere wijken zou ook wel eens van pas komen , want daar is het aanbod zeer klein tot zelfs nihil ( daar is men meestal op zelfbouw aangewezen , hetgeen David hier op het forum reeds heeft getoond met zijn kunnen )
Vermits de meeste dit echt wel zien zitten ( TP V rijders dan toch, denk ik ) zou men mischien zoiets kunnen maken
En of het nu commercieel of puur vrije tijd is maakt, vind ik, niet veel uit. Alleen moeten de commercianten er voor uitkomen wie ze zijn, dan kan iedereen daar zijn eigen keuze in maken. uiteindelijk is een commercieel produkt dikwijls voor velen een intressant weetje. Alleen is de vraag of dit strookt met de gedachtengang van MSM, die uiteindelijk voor een stuk van reclame leven.
Jan
Maak een onderwerp aan: "Informatie van en voor de Handelaar" en zet daar alle reclame of wat daar moet onder resorteren in.
Einde van alle discussies want:
a) de mod's kunnen dan alles verplaatsen.
b) wij weten wat we kunnen vinden/verwachten.
c) dat oeverloos gezwets stopt[:(]
citaat:
Geplaatst door krispy
Nu even een reactie op de begin vraag van dit draadje
Waarom denkt er geen fabrikant aan om eens huizen van TP V te maken in plaats van altijd stations gebouwen en benodigdheden.
DHit om eens een modern oogende straat of wijk neer te zetten naar belgisch voorbeeld
Zo'n reeks huisjes zoals er nu veel worden neergezet in nieuwere wijken zou ook wel eens van pas komen , want daar is het aanbod zeer klein tot zelfs nihil ( daar is men meestal op zelfbouw aangewezen , hetgeen David hier op het forum reeds heeft getoond met zijn kunnen )
Vermits de meeste dit echt wel zien zitten ( TP V rijders dan toch, denk ik ) zou men mischien zoiets kunnen maken
Waarom dacht U dat wij dit onderwerp hadden gelanceerd?
om voorstellen te krijgen hieromtrent.
citaat:
Geplaatst door janjozef
En of het nu commercieel of puur vrije tijd is maakt, vind ik, niet veel uit. Alleen moeten de commercianten er voor uitkomen wie ze zijn, dan kan iedereen daar zijn eigen keuze in maken. uiteindelijk is een commercieel produkt dikwijls voor velen een intressant weetje. Alleen is de vraag of dit strookt met de gedachtengang van MSM, die uiteindelijk voor een stuk van reclame leven.
Jan
ik had toch geschreven: "Als importeur vraag ik U om hulp...."
terwijl ik verder uw voorstellen bekijk, graag uw mening over dit:
(http://www.poperinge.be/photos/foto_trein-nmbs_03.jpg)
Dit draadje is hier precies stilgevallen.
Is er al iets uit de bus gekomen Patrick ?
De foto's van Athus zijn in ieder geval langs Brugge gepasseerd...
Luc
citaat:
Geplaatst door LokSound
terwijl ik verder uw voorstellen bekijk, graag uw mening over dit:
(http://www.poperinge.be/photos/foto_trein-nmbs_03.jpg)
Ja Patrick, die heb ik direct herkend : 'ons' station van Poperinge.[:D][:D][:D][:D]
Ik moet wel opmerken dat dit een typisch
Westvlaams stationstype is. Van de voormalige Soci?t? Anonyme des chemins de fer de la Flandre Occidentale.
Stationsarchitectuur in Belgi? Deel I vanaf pagina 118. [:)]
Daar vind je alle verdere informatie omtrent dit type.
Persoonlijk vind ik echter het voorstel om eens een typisch belgische goederenloods te ontwerpen een prima idee.
Hierin is er ook enigzins een vorm van standaardisatie.
Misschien iets kleins ? Liefhebbers kunnen altijd meerdere dozen samenbouwen tot een groter geheel. Zelf ben ik twee Kibri stations en de Kibri goederenloods uit dezelfde reeks aan het samenbouwen tot een groot station (genre Treignes).
Groeten Mr tsjoektsjoek.
Wat mij opvalt in dit geheel is toch wel de vraag naar een gedegen goederenloods. We hebben al een B-station ( Kibri) en ook een sein huis, dus lijkt het me wel logisch om nu een goederenloods ( nb die van Turnhout das een mooie en lange, trouwens het sation "met" overkapping ( helaas afgebroken) dat mag er ook wezen hoor) ) op onze baan te krijgen.
Waarom geen goederenloods zoals de (jaren geleden afgebroken) goederenloods van het station Hoboken-Polder (toen nog gewoon Hoboken)
Waar is die mooie tijd gebleven (stoom, geen bovenleiding en mech. signalen)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/1248.jpg)
Dat type van goederen loods is ooit eens uit gebracht in gipsversie maar ik weet niet exact door wie of welk bedrijf ?
In Anseremme staat nog een goederenloods van dit type. Wat er met het station gaat gebeuren weet ik niet, maar het is niet meer in gebruik. Hopelijk wordt het gerestaureerd. Wat ik heel spijtig vind, is dat de seinhuizen in Neerpelt staan te verkommeren. Denkelijk worden deze afgebroken als alles is geinstaleerd in het station van Mol. Over het bovenvermeld type station was ooit en artikel verschenen in MSM met tekening voor zelfbouw.
iemand al aan gedacht om een watertoren te bouwen[?]
dit is niet zo gemakkelijk zelf te maken (denk maar aan al die ronde en konische vormen) en zal zeker niet misstaan op een modelbaan
het is maar een idee
marc
citaat:
Geplaatst door railman56
iemand al aan gedacht om een watertoren te bouwen[?]
dit is niet zo gemakkelijk zelf te maken (denk maar aan al die ronde en konische vormen) en zal zeker niet misstaan op een modelbaan
het is maar een idee
marc
Bestaat al bij Paul Bellon [;)]
Zelfbouwprojecten van watertorens : zie MSM 9 en 25.
En die in MSM beschreven watertoren verschijnt weldra, naar ik hoorde, bij MTE in Blankenberge als kit.