In de uitgave van de maand januari (?), konden we allen met veel interesse het artikel over de Kadee kortkoppelingen lezen. Ik heb voor de ge?nteresseerden, dan ook de link naar deze website onder links geplaatst. Nu, mijn vraag is de volgende, kan de ontkoppelaar (magneet dacht ik) ingebouwd worden in een C-spoor van M?rklin. Dat lijkt me nogal moeilijk doenbaar...
Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
H?h?, goe gezien, Sven!
Kadee-koppelingen zijn typisch Amerikaanse 2-rail-koppelingen en lenen zich niet echt voor M?rklin! Zie ook een lezersbrief in MSM36, morgen of zo in je bus.
Tony
morgen dat is voor mij nu vandaag [:D][:D] en ik ben thuis vandaag[:D] dus ik kan hem snel lezen [:D] Alleen ik moet mijn living verder schilderen [:(]
Pechvogel!
Tony
Janjozef hier is ook nog wat schilderwerk als je wilt [:I]. De plafond van de living. Johnny
oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
Om ff terug te komen op het onderwerp... de Kadee-kortkoppelingen, zijn dus idd niet bruikbaar voor 3-rail-rijders.
Een alternatief is dus de Krois-kortkoppeling. (Maar deze vind ik niet zo knap als de Kadee-kortkoppeling).
Waar vind je deze?
En zijn er nog andere (en niet de M?rklin of Roco-toestanden he)?
Beide genoemde koppeling KADEE en KRIOS weken ook bij Marklin
wel goed bij niet te kleine cirkels.
Het zijn echter geen van beide echte kortkoppelingen.
wim ysbeer
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Beide genoemde koppeling KADEE en KRIOS weken ook bij Marklin
wel goed bij niet te kleine cirkels.
Het zijn echter geen van beide echte kortkoppelingen.
wim ysbeer
Het zijn inderdaad geen echte kortkoppelingen. Maar Kadee, werkt niet voor 3-rail! (Toch niet indien je wenst gebruik te maken van het ontkoppelmechanisme). Het magneet dat dient voor de ontkoppeling ligt namelijk over de contactpunten in het midden van de rail en geeft bij gevolg storing op de sleper van de loc.
Dus m.a.w. het echte voordeel (in mijn opzicht dan toch), gaat verloren.
Heel spijtig, want ik vind ze wel knap afgewerkt.
Uit een lezersbrief van 1 of andere MSM meen ik me te herinneren dat de lezer in kwestie wel degelijk kadee's gebruikt op zijn Marklinbaan. Wijzelf hebben op de club een rangeerstukje liggen met voorbereiding voor de ontkoppelaars, maar die zijn nog niet aangesloten, m.a.w. momenteel is dit nog een 'gat' in onze sporen. De locs hebben echter geen enkel probleem, het 'gat' is namelijk kleiner dan de kleinste sleper op onze locs, dus die neemt ofwel voor ofwel achter het 'gat' steeds de stroom op. Zelfs erover 'kruipen' is geen enkel probleem.
ssvander: ik zou toch eens een proefstukje wagen met een C-rail als ik jou was... De kadee zelf moet je wel een klein beetje verder ombuigen of inkorten zodat je geen contact hebt met de 'hogere' middengeleidingspunten op de wissels (test eens eerst met een wagonnetje uitgerust met een kadee). Ik zal eens opzoeken in welke MSM die lezersbrief juist stond.
Ha, dat is dan goed nieuws! [:D]
Laat me gerust iets weten of het op jullie baan werkte. Ik ga is kijken of ik me ergens Kadee-koppelingen kan aanschaffen.
ik heb ze zien liggen bij COLLECTORSBANK in WILRIJK.
KURT
Klopt Kurt, had ik niet aan gedacht, die voeren veel in van Walthers en alles wat "made in USA" is.
Bij het spoor in Leuven (Heverlee), hebben ze deze ook.
Heu GeM, ik denk dat ge dit antwoord op de foute draad geplaatst hebt.
Het antwoord op een lezersbrief uit MSM 36 (pag 9) licht reeds een tipje van de sluier: voor Marklin K-Rails heb je ontkoppelaar 308 van doen, deze 'ligt onder' de rail ipv ertussenin en is voor K-like rails bedoeld (welliswaar van een iets andere schaal, maar swat), maar mits enig knutselwerk zal die wel inzetbaar zijn voor C-rails.
De lezersbrief die ik eigenlijk bedoelde vind ik niet terug, aangezien ik enkel MSM 37 niet bij de hand heb, vermoed ik dat hij daarin zit?
het princiepe van de ontkoppelaar 308 vind je hier: http://www.kadee.com/html/308.jpg
HTH
Gert
Bedankt GeM, dit moest ik dus weten he.
Ik kan deze ontkoppelaar misschien wel onder K-rails monteren.... Maar, ik las dat deze permanent zijn, dus dat wil zeggen, dat de wagons steeds lossen als je er over rijdt??? Of heb ik het mis?
Als Kadee's onder trekkracht blijven zullen ze niet lossen op een permanente ontkoppelmagneet.
Maar ik denk dat onder M?rklin rails een elektromagnetische ontkoppelaar meer op zijn plaats is. Die hebben ze ook bij Kadee.
Ik ben gisteren wegens het barre weer niet op de club geraakt, maar volgende week zal ik foto's nemen van onze voorbereidde 'hokjes' voor onze ontkoppelaars. Met wat knutselwerk moet dit in C-rail ook wel kunnen met een electromagneet. In feite wil ik je via die foto's enkel maar het princiepe tonen hoe een ontkoppelaar of magneet in te bouwen door enkele puntcontacten weg te halen, of het nu K of C is maakt dan weining uit (denk ik toch)
Wordt vervolgd....
Hier het princiepe:
(http://users.telenet.be/bazilleke/ontkoppelaar.JPG)
Dit hebben we gebouwd om achteraf een klassieke ontkoppelaar in te bouwen, maar het princiepe is m.i. evengoed bruikbaar voor een ontkoppelmagneet van kadee. 3 biels kan je er wel tussenuit halen zonder dat de loc hapert. Het voorbeeld toont welliswaar K-Rails, maar met C-rail moet dat ook makkelijk kunnen.
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Beide genoemde koppeling KADEE en KRIOS weken ook bij Marklin
wel goed bij niet te kleine cirkels.
Het zijn echter geen van beide echte kortkoppelingen.
wim ysbeer
Het zijn zelfs absoluut geen kortkoppelingen bij buffermaterieel. Voor een goede werking van het kortkoppelmechaniek is een vrij starre verbinding tussen de koppelingen nodig en de Kadee koppelt alles behalve star. Op kortkoppelafstand zal het dan ook gemakkelijk mis gaan.
Kadees zijn vooral rangeerkoppelingen.
Zet je ze op US-materieel dan kan er, wegens het ontbreken van buffers, natuurlijk wel op natuurgetrouwe afstand worden gekoppeld.