Nadat ik op een ander forum een draadje gestart ben over de bouw van mijn baan was er vraag van een forum lid hier op dit forum ook hier wat te vertellen en te laten zien over het geen wat ik aan het bouwen ben.
Mijn modelbaan heeft als thema Berlijn zo vanaf de jaren 70 tot net voor dat de muur viel.
Het is een baan in de schaal H0 en heeft een afmeting van 6 bij 6,5 meter. De besturing is digitaal en zal in de toekomst mbv Koploper en een ECoS bestuurd worden.
Hier de schematische weergave van de baan in aanbouw:
imghttp://83.83.69.50/bnls/baan_5.jpg/img
Momenteel ben ik druk bezig om het laatste deel van mijn sporenplan te bouwen. In dit deel komt een zichtdeel met een station en twee schaduwstations met ieder 9 sporen. Om naar deze schaduwstations te komen ben ik twee klimspiralen aan het bouwen. De eerste is klaar en hiervan een foto:
imghttp://www.rees-cees.nl/Web%20IMGP3462.jpg/img
Op een aantal plaatsen op de baan ben ik al begonnen met de afwerking van de rails en landschap. Hier volgen wat foto's van landschap en rollend materiaal:
imghttp://www.rees-cees.nl/Web%20IMGP1874.jpg/img
imghttp://home.planet.nl/~vesse049/Web%20IMGP1896.jpg/img
imghttp://www.rees-cees.nl/Web%20IMGP2209.jpg/img
imghttp://83.83.69.50/bnls/Web_IMGP3256.jpg/img
imghttp://83.83.69.50/bnls/Web_IMGP3258.jpg/img
Ik zal jullie via dit draadje op de hoogte houden van mijn "werken"
Mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag en er is ook wel meer te lezen op mijn site www.rees-cees.nl
groeten,
Kees-Jan
(Bij deze Eric;))
Kees-Jan, Pet-Af! Ik ben onder de indruk van de foto's. Origineel onderwerp (altans voor deze kontrijen) en zorgvuldig uitgevoerd. Heb je iets meer informatie over het sporenplan en de functionaliteit van de belanrijkste elementen, want ik rij nogal verloren in het schematisch plan?
Knap gedaan, en je mag d?t draadje bij tijds ??k aanvullen, hoor. [;)] Daar heb ik geen probleem mee.
edit: typvout
Knap werk. Een "echt" sporenplan zou ??n en ander wel wat verduidelijken.
Die klimspiraal: gaat die echt tot bijna tegen de grond?
Dank u voor de complimenten.
Vanmiddag zal ik het eens tekenen (eerst een vitrine kast ophalen).
Kees-Jan
[:0]
Mijn mond valt ervan open. Tja, als je plaats hebt kan je mooie grote banen maken.
Kan je trouwens al rijden?
Amaaaaaaaaaaaaaaaaaai [:0][8D] net echt.
Is die zwart-witfoto echt of in model[?][:0]
Prachtig werk! [:0]
Mooie loc collectie trouwens.[^]
Ha Berlijn.
Hoe verder je terug gaat in de tijd, hoe mooier het er was. Ik ben er verschillende keren geweest (eerste keer 1972) laatste keer 2002 en ik moet zeggen: het trekt er op niets meer. Veel glas,heeeeeel modern en steriel, en niks geen charme. Allemaal koel en rechtlijnig.
Nee, voor mijn smaak een beetje "te", maar smaken verschillen natuurlijk.
De late '70er jaren zijn zo'n beetje de laatste voor wat ze daar het begin van "Die grosse modernisierungs welle" noemen.
Hopelijk slaag je er in om die typische Berlijnse sfeer weer te geven op je baan (je bent alvast zeer goed bezig)
Dus doe zo voort zou ik zeggen.
Wederom dank voor de complimenten.
Alle foto's zijn model [:)].
En ja de spiraal gaat van 113cm naar 30cm boven de grond (de andere van 113cm naar 60cm) omdat ik twee schadwstations boven elkaar heb met ieder 9 sporen en er wel bij wil kunnen voor als het fout gaat.
Rijden kan nu even niet meer (slechts op delen) ivm de bouw van de spiralen en schaduwstations.
Boven het schaduwstation komt een 1:87 uitvoering van het station Friedrich Strasse compleet met s-bahn en gebouwen er om heen. Google is erg makkelijk bij dit soort zoekwerk om foto's en plattegronden te vinden.
(http://83.83.69.50/bnls/fr002.jpg)
Het sporenplan komt maar ik heb geen totaal plaatje dus dat wordt even tekenen.............(nou ja even).
Kees-Jan
Kees-Jan, een prachtig project.
Het ziet er mooi uit.
WOW, prachtig werk !!!!!
Indrukwekkend mooi afgewerkt, en het klimspiraal is ook indrukwekkend groot.
Heb je toevallig geen overzichtsfoto's van je baan?
Ik zat dus al even zijn werk te volgen op het forum bij onze noorderburen en elke dag is er weer wat prachtig nieuws van hem.
ENORM KNAP wat je het laatste jaar gepresteerd hebt.
Doe zo verder h
In 1 woord prachtig, doet me goesting krijgen, alleen is mijn zolder nog niet af.
Weiter so!!!!!!
Groeten
Rudy
Zeer knappe baan! Ik volg de evolutie ook al een tijdje op het forum bij de Noorderburen, en op de website van de maker.
Kees-Jan doe zo verder, hier kunnen we nog wat van leren.
Luc,
We leren van elkaar denk ik. Zelf zit ik ook alles af te speuren via internet en het netwerk van bekenden waar ik ook om raad vraag. Op die manier probeer ik van alle verzamelde informatie te gaan bouwen maar ook dan loop ik nog al eens tegen problemen op.
Wat ik zelf een groot voordeel vind van deze baan is dat je niet iedere keer (of week) het zelfde hoeft te doen. Als ik geen zin in de electronica heb ga ik met het landschap verder of ga sporen leggen.
Mij ei kan ik het beste kwijt in landschapbouw want dat vind ik het leukste om te doen (geduld dus nog even voor mij).
Vanavond heb ik bijvoorbeeld zitten tekenen en een verdieping op de spiraal gebouwd.
Hier de tekening van het te bouwen station. Hier heb ik mbv van een tekenprogramma en Google de wisselstraten uitgezocht.
(http://83.83.69.50/bnls/fri_002.jpg)
Kees-Jan
@rees-cees:
Wow[:p]
Ik denk dat ik nog een paar digitale foto's heb van het station Friedrichstrasse ("Der Tr?nenpalast"). Stuur me maar een PM als je ge?nteresseerd bent.[:)]
Stuur ze maar hoor. Graag zelfs!
Kees-Jan
Na een dag hard door werken is het eerste schaduwstation klaar.
(http://home.planet.nl/~vesse049/Web%20IMGP3631.jpg)
Morgen gaan we verder met solderen.
(meer foto's op mijn site)
Kees-Jan
Inmiddels ben ik al weer iets verder. Het kan rondrijden want het tweede schaduwstation van het "hondebot" is ook klaar.
Met wat tijdelijke oplossingen (keerlusmodules van Lenz) is het mogelijk om handmatig rond te rijden. E?n ronde duurt bijna 11 en een halve minuut (goederentrein).
Het blijft wel oppassen zeker toen er meer dan 10 complete treinen onderweg waren op de baan.
Meer over het projectje volgend jaar.
een goed uiteinde allemaal en een gezond 2008!
Kees-Jan
Projectje noemt hij dat!!![:0]
Ik blijf dit volgen hoor.
Je hebt anders je naam niet gestolen h?( Rees-Cees of was het Race-Cees??[:D])
Ervin,
Rees Cees was mijn bijnaam op het circuit (waar ik met mijn Alfa rond scheurde).
Een nieuwe naam voor de website is in de maak maar dat vertel ik nog even niet.
groeten,
Reel-Cees.
Slik, je baan wordt alsmaar indrukwekkender!
Prachtig gewoon
Kees Jan,
Zou je mij misschien een pleziertje willen doen en stoppen met foto's plaatsen van je project?? Ik krijg steeds meer zin om ook DDR-te gaan bouwen...[:D][:D][:D] Ziet er allemaal z? fraai uit zeg!! Vanuit Zeeland wens ik je veel succes met je project, en ik blijf je ook op de voet volgen hoor! Ga zo door!!
Groetjes Len[;)]
even een update:
Hier het banenplan van alle zichtbare sporen:
(http://83.83.69.50/bnls/test.jpg)
Momenteel ben ik bezig om station Friedrichstrasse te bouwen en dit is een enorme puzzel.
(http://83.83.69.50/bnls/Web_IMGP4147.jpg)
Overzicht van het station in aanbouw.
(http://83.83.69.50/bnls/Web_IMGP4143.jpg)
De ingang links vanaf de spiraal.
(http://83.83.69.50/bnls/Web_IMGP4142.jpg)
Onder het station lopen de sporen naar de spiraal.
Kees-Jan
een echt groots project is het wel
Wat een indrukwekkend machtige constructie. Groots! Maar waar haal je al die tijd vandaan??? Ik heb nog niet eens voldoende tijd om slechts een fractie ervan te realiseren. In elk geval, GA DOOR! [:p][:p][:p] En ik blijf genieten van de foto's...[:)]
Das echt een machtig werk, alleen de ruwbouw is al een kunstwerk.
Zeer degelijk gebouwd.
Bedankt voor de complimenten zo ver en Saraan:
Economisch werkenis het geheim dus goed vooraf plannen van de werkzaamheden. Dat bespaart enorm veel tijd bij het bouwen.
Daar ik veel onderweg ben met de auto heb ik de tijd om daar over na te denken zodat de plannen in m'n hoofd 's avonds ten uitvoer gebracht kunnen worden.
Verder werk ik bijvoorbeeld met 2 of 3 accuboormachines zodat je niet iedere keer boortjes of schroefbitjes hoeft te wissellen.
Het bouwwerk is zo stevig dat je er op kunt staan/zitten.
Kees/Jan
Wat is eigenlijk de hoogte van het hoogste deel van je baan en het laagste deel.
Het houtwerk met boven de sporen lijkt me redelijk hoog op de foto.
Kees-Jan, sta me toe dat ik even muggen zift, maar de aansluiting van het depot is mij niet duidelijk. Je komt dubbelsporig, via twee gebogen wissels op de diagonale wisselstraat uit.
Op je meest recente sporenschema is het onderste spoor in het verlengde van een stationspoor, maar het bovenste niet. Het nut van de dubbelsporige aansluiting is hier naar mijn idee onderuit gehaald.
Op je eerste schematische weergave (1ste pagina van dit draadje) liggen beide depotsporen in het verlengde van een stationspoor. Dit lijkt me wel goed en functioneel.
Welke is de "echte" versie?
groetjes,
Goed gezien Saraan. De recente tekening klopt niet! De koploper tekening wel en zo ligt het ook op de baan.
Zal het aanpassen en bedankt.
Kees-Jan
Het is een heel bouwwerk wat je het opgesteld,
een paar vraagjes/opmerkingen
Kun je van binnen in de spiraal bij de sporen komen? M.a.w. kun je je door de opening van, wat zal het zijn, 50 bij 50 cm wurmen?
Wat is de hoogte die je beschikbaar hebt in het schaduwstation en wat is de diepte die je maximaal moet overbruggen om bij het achter spoor te kunnen?
Jean
Het ziet er indrukwekend uit.
Het wordt zeker iets prachtigs, en het thema vind ik wel mooi.
man dat wordt echt prachtig
je vergeet toch niet een stuk berlijnse muur neer te planten he??
en mss een grensovergang,
ga je de uitkijktoren vanop de alexanderplatz die faller maakte ook neer zetten?
wim
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
Kun je van binnen in de spiraal bij de sporen komen? M.a.w. kun je je door de opening van, wat zal het zijn, 50 bij 50 cm wurmen?
Afgelopen week ben ik er via de onderkant in gekropen en via de bovenkant weer uit gegaan, ja dus.
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
Wat is de hoogte die je beschikbaar hebt in het schaduwstation
De hoogte is voor de schaduwstations meer dan 30 cm.
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
wat is de diepte die je maximaal moet overbruggen om bij het achter spoor te kunnen?
De diepte is 60cm en makkelijk bereikbaar.
Met het bouwen heb ik zeker rekening gehouden met de bereikbaarheid van de sporen. Delen van de bovenbouw worden straks ook demontabel voor die reden (en om ze beter tekunnen bouwen in detail).
Kees-Jan
Hier weer updates van mijn baan.
http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=4487.new;topicseen#new
sorry maar dubbel posten kost me te veel tijd.
vragen stellen mag natuurlijk altijd[:o)]
Kees-Jan
Het maken van een brug (van styreen) en het water er onder:
(http://home.planet.nl/~vesse049/Web%20IMGP4367.jpg)
Vanaf een plaatje in een boek ben ik begonnen met het bouwen van de brug over de rivier de Spree.
(http://home.planet.nl/~vesse049/Web%20IMGP4378.jpg)
Hier is ??n kant van de brug klaar.
(http://home.planet.nl/~vesse049/Web%20IMGP4418.jpg)
De brug heeft een kleurtje gekregen en het water ligt ook in de rivier. Dit is gemaakt mbv rouwfase behang dat daarna geverfd is met hoogglans "grachten groen". Daarna moeten er 3 lagen jachtlak overheen voor de glans (met her en der tussen de lagen wat zwarte en witte nuances).
(http://home.planet.nl/~vesse049/Web%20IMGP4429.jpg)
Een deel van ??n van de twee brughoofden. Er ligt al een straatje van gips. De mallen zijn van Anita Decor/ Sp?rle.
Kees-Jan
Dat is ferm gemaakt. Prachtig project. Dit is een drijfveer om mijn brug even mooi te maken, zoniet nog mooier[:D].
Mooie constructie, man !
Weer een stapje verder met de brug:
(http://home.planet.nl/~vesse049/Web%20IMGP4457.jpg)
Hier is er nog maar ??n spant klaar. Gelijk maar een bootje in elkaar gezet voor de foto[:p]
(http://home.planet.nl/~vesse049/Web%20IMGP4462.jpg)
Inmiddels is het tweede spant ook zo goed als klaar. Er kan zelfs al een S-Bahn over heen rijden.
Kees-Jan
Prachtig werk!!!!
Heel mooie brug.
Ik moet op mijn baan ook nog water voorzien ik hoop dat het mij ook zo goed lukt.
Gr Jan
Amai, volgens mij komt die brug dik inorde, pracgtig gewoon. [^]
Dank u heren.
Vanavond maar eens niets aan de baan gedaan en lekker zitten verven.
(http://www.rees-cees.nl/Web%20IMGP4506.jpg)
Een Piko vuil gemaakt en ook het stukje rails waar hij op staat (was Roco geoline).
Meer foto's op mijn site hiervan.
Kees-Jan
Als Berlin-fan moet ik zeggen dat je mooi werk levert. Hopelijk kunnen we je werk ooit eens in "het echt" bekijken. Misschien overtuigt deze foto jou om toch ook materiaal van na "die wende" mee te nemen. Want de "Ludmilla" in zijn DB-rood is echt wel heel mooi (en dat geluid)!!!
(http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Fotogalerij/index_bestanden/image243.jpg)
(http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Fotogalerij/index_bestanden/image242.jpg)
In de fotogalerij op de website van de modeltrein Academie vind je nog behoorlijk wat foto's van Berlijn anno 2007 met natuurlijk veel aandacht voor treinen.
http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Fotogalerij/index.htm
Diegenen die de stad eens in het echt willen gaan bezoeken beveel ik graag onze eigen reisbrochure rond Berlijn aan. Die vind je hier. Let op, Loxx is ondertussen verhuisd naar Alexanderplatz!
http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Downloaden/index_bestanden/page0012.htm
En diegenen die wat gaan zoeken in mijn "oude" foto's vindt zeker nog wel wat "Berlijn" (ik hou echt van die stad).
http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Frans%20Hooyberghs%201/index.htm
Ik blijf dus met belangstelling en bewondering je werk volgen!
Als Oostduits-spoorfan ken je waarschijnlijk deze site al. Maar mocht het toch aan je aandacht zijn ontsnapt, hier is ie dan, met zijn schijnbaar prachtig gedetailleerde, stijlvolle creaties: http://www.meistermodell.de/
(http://www.1zu160.net/neues/neu08/meistermodell08.jpg)
edit: typvout
@Frans:
Mooie foto's op je site. Ik moet zeggen het is wel veranderd na dat de muur gevallen is (ik kom er al zo'n 40 jaar[:)]). Loxx is ook mooi daar moet ik dit jaar eens gaan kijken (ze kennen me al bij Loxx en houden alles wat ik doe angstvallig in de gaten[8D]). Verder hou ik het bij net voor de wende (persoonlijk vind ik de DR loc's met DB logo niet mooi).
@Saraan: Nee die site kende ik nog niet. zo leer je nog eens wat.
Ken je deze site:
http://www.woytnik-modellbahntechnik.de/
(http://83.83.69.50/bnls/Web_IMGP4606.jpg)
(http://83.83.69.50/bnls/Web_IMGP4608.jpg)
(http://83.83.69.50/bnls/Web_IMGP4605.jpg)
overzicht.
Kees-Jan
waw
om jaloers op te zijn
het ziet er veelbelovend uit!
Updates op mijn site!
www.reel-cees.nl
Kees-Jan
Momenteel ben ik druk bezig om "water" te maken. Deze foto is van een mini diorama wat ik onlangs gemaakt heb.
(http://www.rees-cees.nl/water_002.jpg)
Kees-Jan
Sfeervol, Kees-Jan!
Het bootje lijkt wel wat hoog in het water te liggen, maar de beweging in het water is erg knap gemaakt!
Ja, ja, "Am sonntag will mein liebster mit mir segeln (rudern) gehen" Dat liedje ken ik.[:D][:D][:D]
Prachtig gedaan Cees. Wat varen op de Wannsee, of in een van de vele riviertjes in en om Berlijn. Je ziet, mooie dingen moeten altijd niet veel ruimte in beslag nemen.
Nu op mijn site een prijslijst van Anita Decor producten om down te loaden.
Kees-Jan
Niet echt iets nieuws maar degene die plaatjes willen die krijgen nu hun zin.
Heb wat met de airbrush zitten spelen en zie:
(http://farm4.static.flickr.com/3150/2639283131_9043a88c5f_o.jpg)
http://farm4.static.flickr.com/3150/2639283131_9043a88c5f_o.jpg
(http://farm4.static.flickr.com/3109/2640111408_c85c5e32bc_o.jpg)
http://farm4.static.flickr.com/3109/2640111408_c85c5e32bc_o.jpg
Alleen maar wat zwart gebruikt.
(http://farm4.static.flickr.com/3064/2640111680_c66df7fde2_o.jpg)
http://farm4.static.flickr.com/3064/2640111680_c66df7fde2_o.jpg
(http://farm4.static.flickr.com/3145/2639284059_b8c367b248_o.jpg)
http://farm4.static.flickr.com/3145/2639284059_b8c367b248_o.jpg
Deze zuur wagen met een paar verschillende tinten vuil gemaakt.
(http://farm3.static.flickr.com/2341/2640112274_1e05679073_o.jpg)
http://farm3.static.flickr.com/2341/2640112274_1e05679073_o.jpg
Het "fan" rijtuig mag ook wel eens een wasbeurt krijgen!
Kees-Jan
Heeeey Kees Jan,
Wat verweren betreft, zitten wij wel op ??n lijn geloof ik....
Het ziet er fraai uit hoor. (zoals al je werk trouwens!!)
Ga zo door, en hou ons op de hoogte he![:p]
Groetjes Len[;)]
Hi Kees-Jan,
Die "sauertopfwagen" is dat het oude Piko model, of is dat een vernieuwde uitgave?
Peter,
Dat is een "oude" uit de DDR tijd dus zonder kortkoppelingen.
Kees-Jan
NB deze voor mijn zoontje gemaakt vandaag:
(http://farm4.static.flickr.com/3068/2661462721_3442ccf8f7_o.jpg)
http://farm4.static.flickr.com/3068/2661462721_3442ccf8f7_o.jpg
Klaar op het spuiten van het dak na (en enkele decals).
Heeft er een loc in zo'n kleuren gereden [:0] [?]
Of is het een fantasietje op verzoek van je zoon?
Gerolf,
Ze hebben in heel vreemde kleurstellingen rond gereden(in het echt) maar dit is fantasie en in opdracht.
Kees-Jan
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees
...dit is fantasie en in opdracht
Wat ik al vermoedde...
Ik kon me zo'n fluo-kleuren moeilijk voorstellen in het Berlijn van de jaren '70 [;)]
Hoe dan ook: leuk dat je dat voor je zoon doet [8D]
deze loc heeft vermoedelijk net de trein getrokken met bezoekers voor de love-parade in berlijn
Waarschijnlijk iets in zijn diesel gedaan[;)]
Misschien een idee voor het grootspoor. [:D]
Ik vind het wel iets hebben.
citaat:
Geplaatst door Jurgen
Misschien een idee voor het grootspoor. [:D]
Ik vind het wel iets hebben.
Vallen ze bij overwegen ook beter op,voor als mensen nog even snel voorlangs willen oversteken.[:o)]
Maak ze bij de DB niet gekker dan dat ze al zijn (met hun reklame), anders zien we vandaag of morgen dat kleurenschema nog op de sporen rijden[:D][:D][:D]
Haha ze hebben wel zo'n soort locomotief rond rijden hoor.
Kees-jan
Inderdaad Kees, die "Touristik" versie is in het echt EN in model afschuwelijk. Zo hebben ze trouwens ook een 103 volgekladdert.[:0][:0]
Aan de slag maar weer eens met het grote project.
Zie hier wat resultaten:
(http://farm4.static.flickr.com/3248/2680925770_6cc28b8abe_o.jpg)
http://farm4.static.flickr.com/3248/2680925770_6cc28b8abe_o.jpg
Gras en vlokken (voor de test door de Noch machine!).
(http://farm4.static.flickr.com/3008/2680925404_a0fc771c41_o.jpg)
http://farm4.static.flickr.com/3008/2680925404_a0fc771c41_o.jpg
Overzicht van de bocht naar het station.
(http://farm4.static.flickr.com/3067/2680925202_861bf8fb84_o.jpg)
http://farm4.static.flickr.com/3067/2680925202_861bf8fb84_o.jpg
Detail foto van de heuvel.
(http://farm4.static.flickr.com/3054/2680106545_31ffb31cee_o.jpg)
http://farm4.static.flickr.com/3054/2680106545_31ffb31cee_o.jpg
En een beetje bovenleiding aan het prutsen geweest.
Kees-jan
Mooi!
Je grassen, je bedding: erg mooi gedaan.
Sommige kale rotsen komen naar mijn smaak wat minder natuurgetrouw over.
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Mooi!
Je grassen, je bedding: erg mooi gedaan.
Sommige kale rotsen komen naar mijn smaak wat minder natuurgetrouw over.
Tis nog niet klaar Gerolf. Vanavond weer verder.
Er komen nog struiken op en er moet nog het ??n en ander met de kwast bijgewerkt worden.
Kees-jan
Kees-Jan,
Mooi, mooi. Het landschap is heel natuurlijk aangelegd. Het lijkt soms wat donker, maar ik vermoed dat dit met de verlichting of met je belichting te maken heeft, want op de middelste foto lijkt het toch al wat lichter.
Het is heel mooi gedaan, Kees-Jan.
Telkens als ik foto's van jouw baan zie ben ik jaloers op de manier waarop de rails natuurgetrouw liggen, de bedding is gemaakt en het geheel verweerd is. [:p][:p][:p]
En nu komt daar ook een schitterend landschap bij ! [:p]
Dank u Luc.
(ik doe maar wat en iedereen kan dat ook zo doen).
Kees-jan
Inmiddels zijn we wat verder en is alles gesloopt.
Deel van de schuur heb ik voor andere dingen nodig.
De baan wordt echter weer opgebouwd.
Wordt vervolgd.
Kees-Jan
En met de opbouw ben ik weer begonnen!
De baan is grotendeels afgebroken. Het deel dat blijft staan zijn de twee enorme schaduwstations en de railspiralen.
De baan zal uit een vast deel bestaan (de schaduwstations en railspiralen) en een zicht deel.
Dat zicht deel is uitwisselbaar. Er kunnen meerdere thema's in de baan gebruikt worden en daardoor kan er met zeer veel verschillend materieel gereden worden.
Het eerste thema is Oost-Duitsland een nevenlijn in tijdperk III tot IV. Dit is mijn modulebaan die ook eerder op Eurospoor te zien was.
Enkele foto's:
(http://farm3.static.flickr.com/2728/4065820026_5d27327cbb_o.jpg)
De railspiralen die toegang geven tot de schaduwstations.
(http://farm3.static.flickr.com/2560/4065821962_b64c09788d_o.jpg)
De aansluiting tussen vast en modulebaan.
(http://farm3.static.flickr.com/2639/4065071575_a416d33dd9_o.jpg)
Overgang tussen vast en module. De overgangen zijn verstevigd door een stukje printplaat onder de railstaven te solderen.
Tot slot een sfeerplaatje:
(http://farm3.static.flickr.com/2689/4065820360_11f3d00a4f_o.jpg)
wordt vervolgd.
[:0] [8D]
Inmiddels zijn we weer een stukje verder.
Helaas hebben de spiralen (spindels, helixen of hoe je ze maar noemt) het veld moeten ruimen omdat ik toch twijfel aan de slijtage van mijn materiaal en de lengte van de treinen (9 rijtuigen van 30cm plus lok). Daarbij is het omhoog rijden geen probleem maar bij het dalen duuwde de sleep rijtuigen de lok en het eerste rijtuig achter de lok de boel uit de rails.
Omdat mijn ruimte vrij groot is en ik na mijn eerste project (Berlijn in de jaren 70) er achter kwam dat enorme banen met landschap bouwen voor mij niets is heb ik iest anders bedacht( want ik krijg dat nooit af.............)
Zoals in een eerder bericht ga ik mijn modulebaan combineren met een vaste opstelling.
Technisch wordt dit mogelijk door digitaal met loconet te rijden. De delen van de vaste baan krijgen loconet adaptors en ook het losse module deel krijgt een aansluiting. Hierdoor is het mogelijk verschillende module thema's in mijn vaste baan te leggen (SMART systeem).
De besturing zal mbv Koploper zijn en een IB met de daaraan hangende hardware van voornamelijk Rosoft.
plaatjes volgen.
Kees-Jan
Kees-Jan,
op een of andere manier had ik je aankondiging van november, dat je weer met de bouw van je vaste baan bent begonnen, gemist. Maar ik verheug me nu toch om het vervolg te mogen meemaken van de bouw van je half-vaste baan, want ik heb toch wel hoge verwachtingen. Hoe zou dat toch komen? [:D]
Ja ook ik ben zeer benieuwd naar wat Kees-Jan nu weer uit zijn hoge hoed gaat toveren , maar hem kennende zal dat wel weer dik in orde zijn.[;)]
Wat foto's dan.
Het schaduwstation aan de linker kant (hier stond eerst de helix):
(http://farm5.static.flickr.com/4070/4717797741_6a1001b150_b.jpg)
Ik heb het maar ingestrooid omdat het zichtbaar blijft [;)]
Het andere schaduwstation:
(http://farm5.static.flickr.com/4067/4717797757_0bf11a699d_b.jpg)
Dit blijft zo want voor dit schaduwstation zitten de zichtbakken (en die hebben een achterwand).
De zichtdelen( nu ligt de Berlijn module baan er in):
(http://farm5.static.flickr.com/4064/4717797749_b287ee0c86_b.jpg)
Deze vier delen kunnen ook in een modulebaan gepast worden die mee kan naar een beurs.
Kees-Jan
En dan hier het sporenplan:
(http://farm5.static.flickr.com/4020/4717843881_fe789bd963_b.jpg)
Kees-Jan
Morgen weer een update!
Kees-Jan
Toch wel een intrigerend concept, mogelijk de perfecte combinatie van vaste baan en modulebaan! Mij komt het over alsof je het ei van Columbus hebt ontdekt, maar ik vermoed dat je de mosterd ook van ergens bent gaan halen. In elk geval ben ik benieuwd naar de aangekondigde update.
Hallo Michiel,
Ws zal het concept ook wel door andere modelspoorders gebruikt worden maar ik heb het nog niet eerder gezien op deze manier.
Dat het veel mogelijkheden biedt is ook een reden dat ik zo ben gaan bouwen.
Mogelijkheden in tijdperk, thema, land enz enz.
Het grote voordeel van mijn opzet zit hem ook in de besturing die het mogelijk maakt om met niet al te veel werk heel snel een andere baan met digitale besturing op te bouwen. Loconet besturing is hiervoor uitermate geschikt namelijk om dat alles in segmenten is opgedeeld.
Vandaar dus [;)]
Kees-Jan
Kees-Jan,
Je sleurt waarschijnlijk nogal veel met de modules heen en weer. Op welke manier garandeer je dat de modulebakken onderling steeds goed uitgelijnd blijven? Een speling van 1 mm kan al funest zijn voor de uitlijning van de sporen. Gebruik je centreerpennen, of gewoon gaten met passende bouten? Hoe je sporen zelf hebt uitgelijnd is duidelijk op bovenstaande foto's, maar de modulebakken? En hoe slijtvast is dat systeem na herhaaldelijk monteren en demonteren?
Michiel,
Ik zal proberen vanavond of morgen wat foto's te maken van de modules en vooral de overgangen.
Problemen met de overgangen van de modules heb ik eigenlijk nog niet gehad. Gewoon voorzichtig vervoeren en op de kopse kanten eventueel een beschermplank monteren. De verbindingen bestaan uit 2 of 3 M8 bouten met moeren die nadat de bakken gesteld zijn vast gedraaid worden. Uiteindes van de rails zijn voorzien van een messing spijker of schroef onder de railstaaf om zo een stabiel stuk aan de rails en overgang te geven (hiervan zie je nagenoeg niets meer na het ballasten van de rails).
Kees-Jan
Even een fototje tussendoor:
(http://farm2.static.flickr.com/1149/4726937930_f54b322d2b_b.jpg)
Een kleine buurtgoederentrein op het vers ingestrooide schaduwstation [:p].
Kees-Jan
Hoi Kees-Jan,
Voor een schaduwstation is het toch fraai ingestrooid hoor [:)]
Is dit de baan waar ook jouw geplande "luchtspoor" gaat opkomen?
Veel succes en tot...
Grts
@Kees-Jan: Zijn dat code 83 sporen, of code 100?
Voor de rest, zeer mooi ballastbed met bijhorend onkruid! [8D]
@Evan: ja we spreken elkaar wel weer op een bouwdag.
Het zijn code 100 sporen van Piko (A gleis). Het beste als je kijkt naar prijs prestatie verhouding.
Kees-Jan
Bakken en overgangen intermezzo:
De poten van de bakken zitten opgesloten in deze constructie:
(http://farm2.static.flickr.com/1188/4727843499_b3315450cc_b.jpg)
De poten worden vastgezet door middel van een vleugelmoer die de plaat tegen de poot aan drukt. Simpel en stevig.
(http://farm2.static.flickr.com/1138/4727843503_a7c43709c9_b.jpg)
De bakken zijn met twee bouten M 8 aan elkaar te zetten. Dit is stevig zat en goed te richten.
(http://farm2.static.flickr.com/1212/4727843511_4e84ef336c_b.jpg)
Dan de railovergangen.
Onder de rails zit een messing spijker geslagen die vast gesoldeerd is aan de railstaaf (zie op de tweede foto bij de pijlen).
(http://farm2.static.flickr.com/1215/4727843515_a837653853_b.jpg)
(http://farm2.static.flickr.com/1062/4727843517_b00251bf4d_b.jpg)
Mijn bakken bouw ik van 12 en 15mm berken multiplex en hebben een buitenmaat van exact 600x1200m. Wellicht zwaar en overdreven dik maar het zijn stevige bakken en torderen bijna niet mede door de constructie en het gebruiken van verstevigingslatten.
Indien er vragen zijn...........stellen.
Kees-Jan
Mooie fotos en interessant artikel. Maar wie is die onverlaat die in het begin al je foto's vervangen heeft door rode X jes. E staat zelfs een bericht van beneluxspoor ergens tussen.[:I]
Johnny,
Dat kunnen ws foto's van mijn oude site geweest zijn die wellicht door updates verdwenen zijn. Sorry voor het ongemak.
KJ