Modelspoormagazine forum

Modelspoor Magazine => Huidig nummer => Topic gestart door: tonycabus op 04 maart 2005, 00:20:51 AM

Titel: MSM 36
Bericht door: tonycabus op 04 maart 2005, 00:20:51 AM
Ligt eraan te komen...Nog een weekje slapen!

Tony

Titel: MSM 36
Bericht door: BD1701 op 08 maart 2005, 19:10:22 PM
Ik hoop dat ik het eind deze week zeker heb, is het al verstuurd of nog niet? Ging er trouwens ook geen artikel opgestart worden over: Het beladen van wogons in model? (dit heb ik toch eens gelezen op dit forum, dacht ik)
Titel: MSM 36
Bericht door: janjozef op 09 maart 2005, 08:45:35 AM
oeioei zo gehaast
Titel: MSM 36
Bericht door: Johnnytrein op 09 maart 2005, 08:48:54 AM
Ja wat wil je ons nummer 35 is reeds stuk gelezen. Johnny[:I]
Titel: MSM 36
Bericht door: nmbs op 09 maart 2005, 15:40:31 PM
Ik heb nog een nummer nodig om mijn tunnel af te maken, dus haast jullie een beetje![:D]
Titel: MSM 36
Bericht door: janjozef op 10 maart 2005, 08:16:03 AM
en ik heb er nog een nodig voor mijn schommelende tafel recht te zetten alhoewel HUMO zich daar beter toe leent
Titel: MSM 36
Bericht door: Johnnytrein op 10 maart 2005, 10:33:14 AM
NMBS, ik wist niet dat een tunnel gemaakt werd met nummertjes, hoe gaat dat dan ?[:I]
Titel: MSM 36
Bericht door: janjozef op 10 maart 2005, 12:05:55 PM
Ik heb hem juist van de postbode gekregen ziet er weer goed uit in de vlucht bekeken
Titel: MSM 36
Bericht door: argilla op 10 maart 2005, 12:19:50 PM
heb hem deze morgen gekregen met post.Vluchtig bekeken ( zal straks op het werk eens nauwkeurig bekijken heb toch de late) ziet er weer erg goed uit hehehe!!

de Bruyn M-L
Titel: MSM 36
Bericht door: Thommy op 10 maart 2005, 17:53:23 PM
snel even doorbladerd.  Ziet er al een stuk interessanter uit als nr. 35.  Zeer interessant dat men alle soorten goederenwagens bekijkt.  
snel tijd maken om te lezen nu

Greetz

Thommy
Titel: MSM 36
Bericht door: janjozef op 10 maart 2005, 18:07:54 PM
Tja dat van die goederenwagens daar heb ik in een andere topic mijn mening over gegeven
Titel: MSM 36
Bericht door: Johnnytrein op 10 maart 2005, 18:15:42 PM
Ik em nog niks gehad [:0]

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
Titel: MSM 36
Bericht door: nmbs op 10 maart 2005, 18:57:00 PM
@johnytrein: dat is zoals bij de ehte NMBS; daar bestaat ook alles uit nummerkes en papierkes in theorie [:D]
Titel: MSM 36
Bericht door: watman op 10 maart 2005, 19:03:32 PM
zat deze morgen ook in de bus.  Zoals gewoonlijk tips voor zelfbouw, de Nurnberg niewtjes en vooral we kunnen eindelijk beginnen bouwen aan het "kis"-project.
Titel: MSM 36
Bericht door: loco op 10 maart 2005, 20:13:09 PM
Staat waarschijnlijk bij  MTE in Blankenberge. Daarvoor was het stationsgebouwe en enkele ander delen eigendom van iemand in Ranst en daarvoor was het van iemand in Limburg denk ik, waarvan ik de naam vergeten ben. Maar ik kan het allemaal niet zo goed zien op deze foto.
loco

_______________________
www.de-pijl.be : met recent nieuws en tips
Titel: MSM 36
Bericht door: karthuizer op 10 maart 2005, 20:19:56 PM
Deze baan staat idd in MTE te Blankenberge.
Vanmorgen mijn eerste nummeer van mijn abonnement in de bus gekregen, open doen en lezen is voor sebiet.
Heb wel een foutje gevonden op het blad dat bijgevoegd is in het plastiekske en waar het adres opstaat, daar staat nog dat MSM TWEEmaandelijks is.

Treinfreaks.net - Uw eindstation => http://www.treinfreaks.net
..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

Titel: MSM 36
Bericht door: tonycabus op 10 maart 2005, 21:51:20 PM
Die baan ("Neerpelt") werd geloof ik gemaakt door iemand uit Lommel, in de buurt dus.
Prachtstukje hoor! En die is nu idd te bewonderen in MTE, boven "Brussel West" en naast "Le Centre".

Tony

Titel: MSM 36
Bericht door: boke op 11 maart 2005, 02:05:16 AM
Prima nummer. Ook de artikels over het grootbedrijf heb ik met veel aandacht gelezen!

Boke
Titel: MSM 36
Bericht door: locomotion op 11 maart 2005, 08:42:03 AM
Blijkbaar is Modelspoormagazine een nieuwe weg ingeslagen.
Het is de eerste keer dat grootbedrijf meer nadrukkelijk aanwezig is. Persoonlijk stoort mij dit niet, zolang de relatie met het modelspoor uitdrukkelijk aanwezig is. Ik heb het artikel nog niet gelezen, alleen maar bekeken. Zo te zien staan er veel foto's over het grootbedrijf in en slechts enkele over het model. Ik veronderstel dat dit niet de bedoeling blijft. Dan toch maar beter eerst lezen.
Locomotion
Titel: MSM 36
Bericht door: Peter op 11 maart 2005, 11:57:27 AM
Zeer goed nummer. Toch merkte ik een klein foutje in de lijst met spoorwegmaatschappijen: De Zwitserse spoorwegmaatschappij is SBB-CFF-FFS of als gemeengoed SBB en niet BLS wat staat voor Bern-L?tschberg-Simplon bahn. Kwestie van verwarring te voorkomen voor mensen die hier niet zo goed van op de hoogte zijn.
Wat mij ook opvalt is (niet enkel in dit nummer) dat er regelmatig gebruik gemaakt word van: we vroegen aan de heer..., of de heer...zei.
Zelfs in het internationale zakenleven worden deze gezegdes niet meer gebruikt. Nu zegt men gewoon bv.Leo Goris zei..., of we vroegen aan Jos Jansens... Dit is GEEN blijken van minder respekt voor de personn in kwestie, maar wel een blijk geven dat rangen en standen zijn afgeschreven en dat er nu meer van gelijke partners gesproken word.
Ieder is specialist of vakman in zijn domein.
Peter
Titel: MSM 36
Bericht door: n/a op 11 maart 2005, 12:44:08 PM
Ziet er opnieuw een goed nummer uit. Ik kan niet wachten tot wanneer ik hier de boeken mag neerleggen en kan beginnen lezen.[:p]
Titel: MSM 36
Bericht door: karthuizer op 11 maart 2005, 12:47:12 PM
Bij de nieuwtjes uit N?rnberg staat bij het nieuws van Roco dat de 62 zowel in de gelijkstroom als in de wisselstroom versie uitgerust zal zijn met een digitale decoder. Maar het is toch enkel de wisselstroom-versie die uitgerust is met een decoder, de gelijkstroom-versie is enkel uitgerust met een stecksockel om een decoder in te pluggen.

Treinfreaks.net - Uw eindstation => http://www.treinfreaks.net
..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

Titel: MSM 36
Bericht door: tonycabus op 11 maart 2005, 15:47:28 PM
Dat klopt, Bruno!
Maar die zetduivel steeds weer....


Tony

Titel: MSM 36
Bericht door: BD1701 op 11 maart 2005, 18:15:00 PM
Ik heb het nieuwe nummer ook al eens rap doorlopen, en het ziet er weer prachtig uit. Ik moet dringend beginnen met lezen want er staan nuttige dingen in: o.a. N?rnberg, De soorten wagons, KIS, en nog zoveel meer. Kortom opnieuw prachtig werk geleverd. Wat ben ik blij dat MSM nu maandelijks uitkomt. De reeks die zal volgen over de goederenwagons, was bij mij al lang verwacht en ik was dan ook aangenaam verrast dat die nu reeds aanvang genomen heeft.
Titel: MSM 36
Bericht door: dieseltje op 11 maart 2005, 22:47:36 PM

Vandaag MSM 36 bij de krantenboer gehaald, en zonet een tweetal uurtjes pagina's verslonden....   Prima info zoals altijd, alleen laat kis me nog een beetje op mijn honger ..

Bij het interessante nieuws uit n?rnberg even getracht om meer info te vinden op het web betreffende de KHE miniatuurlampjes, maar de in MSM vermelde link www.khe-lamps.de, blijkt het niet te doen...
Site niet meer on-line of weer het zetduiveltje[}:)][}:)] ???

Iemand enige suggestie ?

Benny
Titel: MSM 36
Bericht door: svvander op 12 maart 2005, 14:30:59 PM
Graag nog van dees jongens! Great! Kunnen jullie echt al mijn wensen raden??? [:D] Leuk, een artikel over treinsamenstelling, heel goed!

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: MSM 36
Bericht door: rgp op 12 maart 2005, 14:52:39 PM
Dag,

Het moet goed doen al die positieve commentaar (en ik meen het).  Alleen ik ben op mijn honger blijven zitten.  Heb het gisteren in de club van een lid die het rechtstreeks heeft besteld doorgenomen.
De beide leden die het rechtstreeks hadden besteld gaven als beoordeling (bof).  Dus met veel interesse bekeken, en het is een nummer die mij PERSOONLIJK veel minder leek ten opzichte van het nummer 35 en zijn verwachtingen.
Het artikel over KIS wordt duidelijk uitgespreid en sommige delen zijn bladvulsel: wat is nu de meerwaarde van foto's van uit de tijd dat de uilen praten ?  We zijn twee maand ver en wat weten we nu al over schakelingen ?
Maar ik ben er zeker van: 37 wordt weer een topnummer.  En daarbovenop blijf ik erook bij dat de organisatoren - de facto - voor MSM in Blankenberge plaats hadden moeten voorzien.

Roland
Titel: MSM 36
Bericht door: Pol De Bard op 12 maart 2005, 22:24:07 PM
Roland,
we scheppen er geen plezier in om deze reeks te "trekken".
Bedoeling is dat IEDEREEN, ook volslagen oningewijden in elektriciteit en elektronika er wat aan hebben, de schakelingen kunnen bouwen en begrijpen.
Want een kant en klaar recept voor iedereen kan je niet geven, op een moment moet je zelf ook wat gaan uitwerken.
Vandaar dat ik ook meteen aan Tony gevraagd heb om een rubriek waarin de lezers hun vragen aan me kwijt kunnen.
Een hoop extra werk voor me, maar dat doe ik met plezier voor mijn mede-hobbyisten!
En der volgende schakelingen komen eraan in Nr 37, reken maar!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: MSM 36
Bericht door: n/a op 13 maart 2005, 14:23:04 PM
Ik vind de kwaliteit eerder achteruitgaan. Ik denk dat er teveel reclame verborgen zit achter de artikels en al die uitleg over wat koppelaars asjeblieft. Er staan geen modelbanen meer in.
Titel: MSM 36
Bericht door: tonycabus op 13 maart 2005, 17:12:48 PM
Frederik,
Op risico van in herhaling te vallen: MSM probeert gewoon zoveel mogelijk lezers tevreden te stellen, en dat je nooit de 100% kan bereiken is niet onbekend, denk ik.
Wij doen er alles aan om de kwaliteit (= voldoening van de lezers, door zelfbouwprojekten en duidelijke beschrijvingen en zo) omhoog te halen.
Beschrijvingen van bestaande modelbanen zijn beslist leuk, maar niet essentieel denken we.

CORRECTIE: NIET ESSENTIEEL IN ELK NUMMER bedoelde ik!
Leuke banen zijn er, maar je moet ze ?f ontdekken, ?f erop gewezen worden


Tony

Titel: MSM 36
Bericht door: erik de noorman op 13 maart 2005, 21:44:33 PM
Hallo,

Ik wil toch ook graag banen zien. Daar leert iedereen evenveel van
zowel de beginner als de ouwe rot. Sfeerbeeld bepalen daar gaat het over. Bouwen kan je alleen door te zien, doen en ervaren.

Erik
Titel: MSM 36
Bericht door: rgp op 13 maart 2005, 21:56:51 PM
Dag,

Ik val van de ene in de ander verbazing:  Banen beschrijven is niet essentieel ??  We verzamelen toch geen postzegels !!
Is een baan beschrijving - in de brede vorm - niet de kern en bijgevolg het startpunt van de hobby ??  Is het niet van daaruit dat men de details (loks, scenery, voedingen, bloksystemen) gaat bekijken ?
Wat is dan volgens MSM wel de essentie ?

Roland
Titel: MSM 36
Bericht door: tonycabus op 13 maart 2005, 22:18:03 PM
Roland, SORRY !!!

Zie mijn correctie aub.
Ik zal mijn rol als tussenpersoon goed proberen te spelen en dit onder ogen van de andere redactieleden, vooral van Nico Monnoye brengen.
Een vraag aan jullie: kunnen jullie ons nog mooie, goed afgewerkte en vooral sfeervolle banen aanbevelen die nog niet beschreven werden, of intussen ge?volueerd zijn?

En Erik,
Jij lijkt toch ook wel sfeer in een baan te kunnen brengen...Wanneer zien we meer van je?
Of moet ik eens in "Ter Kouter" komen eten, met mijn fototoestel?

Tony

Titel: MSM 36
Bericht door: erik de noorman op 13 maart 2005, 22:32:16 PM
Roland,

Niemand spreekt over banen beschrijven maar banen zien(met de nodige beschrijving). En inderdaad in een goede reportage ziet men het resultaat van wat uitendelijk de kern(met al zijn aspecten) is van modelbouwen. En als iemand niet kan leren of vragen(hoe ervaren ook) heeft van wat hij ziet, hoe kan hij dan iets leren, bijleren of antwoorden krijgen.

nota: zie msm 2 VERVIERS

Erik

Titel: MSM 36
Bericht door: erik de noorman op 13 maart 2005, 22:41:22 PM
Tony,

Ik hou van geen half werk(wel volgens eigen kunnen), dus indien MSM interesse heeft ooit.

P.s. Tony, altijd welkom zelfs tijdens de sluitingsdag.
Titel: MSM 36
Bericht door: tonycabus op 13 maart 2005, 22:41:32 PM
"KIS" heeft in de laatste paar nummers ook flink wat bladzijden "gesnoept", tot vreugde van de enen en spijt van sommige anderen.
Maar ook hier blijft weer de vraag: kip of ei?
Het een kan niet zonder het ander, beginnelingen zitten met bepaalde vragen, gevorderden hebben andere eisen.
En dat is het (nu maandelijks) weerkerende dilemma, mannen![;)]

Tony

Titel: MSM 36
Bericht door: Thommy op 13 maart 2005, 22:55:00 PM
ik vrees dat de reacties soms wat overdreven zijn.  Maar idd, zoals Tony reeds aanhaalde, modelbanen zijn er niet genoeg in Belgenland om iedere maand een reportage over te maken.

Misschien eens terug ingaan op oudere banen (wislooheide, ...) waar er bepaalde zaken op staan die de moeite zijn om na te bouwen of te beschrijven.  Ik denk aan watertoren/elektrische cabine/... misschien zelfs uitleg over hoe een realistisch aangeplant veld maken of iets.  Over zo'n dingen die de modelbaan realistisch maken (zoals in 36 staat: het is net door het ontbreken van dergelijke details dat de baan niet z'n volle waarde krijgt)

Greetz

Thommy
Titel: MSM 36
Bericht door: Havoc op 14 maart 2005, 12:36:36 PM
Wat ik graag eens zou zien is hou je van een bestaande situatie (zeg maar station) een modelafkooksel maakt. Wat weglaten, wat zeker houden, hoe aanpassen aan beperkingen (ruimte en mogelijkheden). En dat tot en met het electrische (bvb enkel de perrons in 1 richting gebruiken of zelfs elk perron in elke richting) en de beveiliging.

Mij zegt dat veel meer dan nog maar eens een bestelwagen schilderen. Niet dat dat niet moet kunnen, maar niet elke maand.

Mijn interesse in medelbanen ligt meer bij het technische dan de scenery. Terwijl in MSM meer de afwerking primeert. Ik heb er nog nooit iets in gelezen over realistisch modelverkeer (behalve iets over samenstellingen). Hoe zet je nu een goed ogend, werkend station op poten? Wel hoe je het gebouw moet schilderen...

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: MSM 36
Bericht door: tonycabus op 14 maart 2005, 13:55:00 PM
Johan,
Kis is een stap in die richting, dacht ik zo.
En diegenen die dat "bladvulsel" vinden zouden eindelijk maar eens een modelbaan moeten beginnen bouwen, vrees ik...
Jij niet?

Tony

Titel: MSM 36
Bericht door: Havoc op 14 maart 2005, 17:54:43 PM
KIS vindt ik geen bladvulsel, eigenlijk eerder al de rest... :)

Nogmaals, voor mij wordt er veel te veel aandacht besteed aan boompjes, koetjes en vrachtwagens dan aan een correct oogend treinbedrijf. Het mag al een wonder heten als er bij een baan iets over de treinen die er rijden gezegd wordt. Meestal kan je enkel lezen hoe de afwerking in elkaar zit.

Dat van die baan nu eens gaan maken is even goed raak. Geen probleem hoor. Alleen denk ik niet dat ik op veel vragen een antwoord ga vinden door MSM te lezen. Als ik moet kiezen tussen een houten plaat met Thurn&Taxis op of een van die dioramas die MSM teisteren weet ik wat kiezen. Die plaat moet zelfs niet eens geschilderd zijn...

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: MSM 36
Bericht door: depovero op 14 maart 2005, 20:51:03 PM
Dag modelbouwers,

Een beetje eens met het cru beantwoorden van Johan. Picasso is ook met een blanke doek begonnen, hoor!

Zou het niet mogelijk zijn om een reeks artikels op poten te stellen die een modelbaan van niets tot iets laat geworden? Het moet zelfs geen enorme zijn, hoor? Het mag ietsje - in HO, N, ... - zijn van zo'n 1 ? 2 vierkante meter.

Het zou zelfs tof zijn, daar ons hobby vol zit met verschilende technieken, die complementair zijn, in vele gevallen.

Een idee erbij, jullie, de schrijvers en redacteurs, zie maar, of het haalbaar wordt.

Denis.
Titel: MSM 36
Bericht door: tonycabus op 14 maart 2005, 21:04:08 PM
Denis (als je erop aandringt, met een "s"[;)])
Er is vroeger een reeks verschenen van Jack The Dish euuhhh Jacques Le Plat over het bouwen van een baan waarbij hij delen van "Ferbach" beschreef.
Niet iedereen gaat zoiets groots maken -ik vraag me trouwens af of Jacques die baan ooit klaar krijgt- maar het bevatte goede richtlijnen.
Maar zulke projekten zijn idd voor herhaling vatbaar.
Persoonlijk vind ik de banen van Guy Van Meroye steeds puik bedacht, maar het zou idd kunnen dat veel lezers er meer van verwachten dan all??n maar een baanplan en de context van het voorbeeld.
En daarom zijn we blij met dit forum: nu horen we de lezer, want de drempel naar een forum ligt veel lager dan die naar de brievenbus!

Tony

Titel: MSM 36
Bericht door: Gerolf op 15 maart 2005, 09:26:38 AM
Ik heb de lange reeks van Ger Moes (h???l lang geleden in Spoorweg Journaal) altijd erg inspirerend gevonden: hij begon van de idee?n achter een goede modelbaan, had het vooral over keuzes maken en overwegingen, en ging door tot wheatheringstechnieken.
De opbouw van de artikelenreeks was vergelijkbaar met wat Kis lijkt te worden: het lijkt wat traag, maar het is vooral grondig, zodat iedereen mee kan - ook beginners. Als je op dezelfde manier een artikelenreeks over de opbouw van een baan zou schrijven, denk ik dat we veel mensen (beginners ?n gevorderden) een plezier zouden doen.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: MSM 36
Bericht door: Havoc op 15 maart 2005, 12:36:37 PM
Nog een hekel puntje: moeten het altijd H0 banen zijn? Ik heb zo'n beetje de indruk dat MSM enkel voor H0 is. Zelfs bij de nieuwigheden wordt er over niets anders bericht. Op die enkele nummers die ik nu heb, is er welgeteld 1 artikel over een andere schaal.

Eens buiten onze grenzen kijken zou ook verruimend kunnen werken.

Zoiets als die reeks die Gerolf beschrijft zou wel interessant kunnen zijn. Vooral idee?n en keuzes maken en het geheel consistent maken. Uitvoeren is natuurlijk ook belangrijk. Bvb vertrekken van wat foto's/postkaarten van een echt spooremplacement naar een modelconcept.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: MSM 36
Bericht door: locomotion op 15 maart 2005, 13:12:14 PM
Het is juist dat andere schalen veel minder aan bod komen. Een beetje spijtig. Het is alsof er niets anders bestaat dat alleen HO. Maar ik meen mij toch te herinneren dat er onlangs een reportage over de schaal O manifestatie in Vilvoorde is geweest en vorige maand zag ik zelfs enkele nieuwigheden in schaal N. En staat er deze maand niet iets in over zeer grote schalen in Turnhout. Dus toch niet allemaal schaal HO, alhoewel ze wel de meerderheid van het aanbod vormen.
locomotion
Titel: MSM 36
Bericht door: janjozef op 15 maart 2005, 14:12:23 PM
Nu je moet wel oppassen dat je niet enkel voor beginners schrijft ook gevorderde en vergevorderde lezen MSM en moeten daar ook hun gading in vinden. Het stuk over de goederenwagens was nu niet bepaald voor de vergevorderde. Over de opbouw van een baan liggen uiteindelijk de meeste voorbeelden buiten voor op te rapen. Voor diegeen die daar totaal geen inspiratie vinden wordt het dan uiteindelijk maar een sporenplan  nabouwen en dat kan ook de bedoeling niet zijn. Als je alle nummers op een rijtje zet staat er bijna alles in om een volledige baan te bouwen. Je kunt modulles met bergen maken, staten leggen en sporen aanleggen en met kis nu is zal de ganse elektronica geregeld zijn wat wil je eigenlijk nog meer ?  Dat alles letterlijk wordt voorgebouwd alles modelbouwer moet je toch inventief genoeg zijn om te weten dat de techniek voor een berm eveneens kan gebruikt worden voor een ganse berg of dat je met de beschreven manier van een seinhuis uit mortsel ook een ganse stad kunt bouwen. Ik weet dat er nog 1000 andere technieken zijn die nog niet beschreven zijn maar als je de reeds beschreven goed kunt sta je al heel ver. Een artikkelen reeks over het opbouwen van een ganse baan van de eerste vijs tot het laatste preiserfiguurtje is dus naar mijn oordeel niet echt noodzakkelijk. Voor mij en ik denk voor de meeste is MSM niet enkel een tijdschrift maar ook een naslagwerk waar als je een probleem hebt even kunt gaan zien hoe een ander zoiets zou oplossen. En wat de andere schalen betreft het opbouwen van een huis voor schaal N of voor schaal O is identiek gelijk. Al moet ik toegeven dat niet HO-rijders terecht vinden dat zij in de nieuwigheden een beetje misdeeld zijn. De vraag is of dat ligt aan MSM of aan de producenten ?
Titel: MSM 36
Bericht door: marimon op 15 maart 2005, 15:19:22 PM
Ik heb hem gisteren gekocht. Jaja, ik heb nog geen abonnement.Kom wel, maar dit ter zijde. Ik vind het weer een goed gevuld magazine. Het KIS-programma komt traag op gang! Nee toch, bij alles wat nieuw is hoort toch eerst een brok al dan niet saaie theorie. En voor beginners is dit volgens mij een schitterende start naar het digitaal bedrijf. Ik kan mij inbeelden dat de gevorderden sommige artikels bladvulling vinden. Het zij zo zou ik zeggen. Ik als beginner vind sommige artikels dan weer moeilijk of anders gezegd vernieuwend. Maar ik denk dat er voor elk wat wils is. Uiteraard kan men niet voor iedereen goed doen. Als ik zou vragen om een artikel te kunnen lezen over het bv maken/aanleggen van een straat vanaf het begin (soorten materialen, ...) tot de afwerking met verlichting en dergelike meer en vooral veel foto's, dan zou dit artikel wel eens bladvulling kunnen zijn voor andere, de gevorderden. De redactie heeft het volgens mij de grootste moeite om een evenwicht te vinden om iedereen tevreden te stellen. Dat is een z??r moeilijke opdracht naar de lezers toe. Maar ik vind dat ze daar meer dan behoorlijk in slagen.

Hoe zal ik criticeren binnen enkele jaren? Nobody nows!

Groeten,
Marc[:)]
Titel: MSM 36
Bericht door: Pol De Bard op 15 maart 2005, 19:19:00 PM
Dank voor de bloemen, ik hoop dat de potten achterwege blijven[;)]
KIS lijkt inderdaad wel een beetje op voorgekauwd eten, maar beginners moeten nu eenmaal op weg geholpen worden.
Het systeem groeit en in de volgende aflevering wordt de impulsgever beschreven (een elektronische schakelaar) en een extraatje, als beloning voor het wachten.
Dan komt de flipflop met zijn uitbreidingen in nr38, en dan zijn we al ergens. (Bediening, indikatie, terugmelding...)
Bij het zien van banen heb in nochtans de indruk dat er aan grote banen veel aandacht wordt besteed aan beveiliging, automatisatie e.d. (clubbanen) maar dat de "modale" modelspoorder zich met z??r eenvoudige middelen tevreden stelt.
Digitaal breekt door, leuk. Maar is niet alleen zaligmakend.
Vandaar deze serie, die diverse technieken op een voordelige manier zal proberen te verzoenen. Wie digitaal wil rijden zal dat kunnen, en wie analoog wil rijden vindt ook passende oplossingen.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: MSM 36
Bericht door: depovero op 15 maart 2005, 21:17:51 PM
Evenwichtig is de motto, zoek het op en blijf het houden. Dat is volgens mij geen gemakkelijke opgave.
Trouwens, voor de ene is elektriciteit en/of elektronica belangrijk, de andere vind de detaillering het toppunt, nog een ander het tijdperk waarin gereden wordt, .... Het lijstje is redelijk lang, mijn insziens.

Wat MSM tracht te doen, en volgens mij is dit het hoofdmotto, is bij ons ideetjes te laten geworden om het naar onze gevoelens te doen cre?ren. Ben ik mis, dat denk ik toch niet echt!

Denis.

Titel: MSM 36
Bericht door: FREMO e.V. - afd België op 15 maart 2005, 21:41:50 PM
Beste Forum,

Als treinfanaat van bijna het eerste levensuur, wou ik ook deelnemen aan de discusie ivm. MSM artikel over electronica. Ja ik woonde vroeger direct aan een groot splitsingstation en heb dus van kleinsaf steeds locomotieven zien voorbij rijden.

-1- Het bouwen van een eigen trein voeding-/regelaar schakeling, kan helpen bij het verder begrijpen, van bepaalde problemen die later kunnen voorkomen op een vaste baan of modullbaan. Persoonlijk heeft dit mij geholpen, om mijn eigen bloksysteem samen te stellen. Alle blokken kunnen in twee richtigen bereden worden. Ik heb dit nog niet veel gezien op andere banen.

-2- Wees echter bezorgd, indien je niet je onderdelen in een grote stad of via een online internet firma kan kopen. Het gebouwde toestel kan dan zeker duurder uitvallen dan een normaal fabrieks toestel. Niet iedereen kan zijn onderdelen aankopen in een grote stad. Locale verdelers van elektronica componenten blijken {lees zijn} zeer duur in aanschaf.

-3- Voor de generatie van de 45-jarigen en verder, zal de meerderheid het houden bij een gewone analoge aansturing van de modellen. Zij bezitten dan ook modellen uit verschillende productie perioden en deze lenen zich niet steeds om aanpassingen door te voeren.

-4- Voor de nodige aanvulling van onze heerlijke hobby zijn er echter nieuwe adepten nodig en deze zijn enkel geinterseerd indien het via "k n o p t j e s" kan bestuurd worden en daaruit volgt dat dit zeker digitaal zal gebeuren.

-5- Voor de liefhebbers van treinen, in welke schaal het ook zij. Indien je reeds een uitgebreid assortiement beschikt, dan is het zeer duur al je locomotieven om te bouwen naar digitaal.

Uit ervaring en in de praktijk gewaar geworden, hou je het geen 2 uur uit op of rond een treinbaan in digitale mode met alle toeters en bellen aan. De kakafonie alleen is oorverdovend. Zelfs al maak je duidelijke afspraken met elkaar toch zal ieder zich wel eens vna de afspraak niets aan trekken en toch zijn ding doen.

Persoonlijk ben ik een fervente analoog rijder. Ik wens mijn trein zelf te besturen. Je kan dan ook reageren op het model en de spoorse omgeving.

Laat mij toe eventje op zere tenen te gaan staan. Maar in Belgi?/Belgique/Belgien/Belgium, is er een rond de kerktoren/kelder/zolder mentaliteit en deze is niet weg te branden. Als je zoals ik in een Europese vereniging zit ( ja al bijna 25-jaar) dan kom je ook andere mensen met andere idee?n tegen die soms jou een passende oplossing kunnen geven voor een probleem. De ziekelijke naijver van sommige personen en/of verenigingen zal zeker ook niet bijdragen tot het verder uitdragen van onze hobby.

Ik heb nog nooit, of zelden een programmatie gzien, in een vereniging of klub voor het samen bouwen van elektronica onderdelen voor onze hobby. Echter moet ik wel zeggen dat in mijn Europese vereniging dat wel wordt geprogrameerd, op gestelde tijden, en dat alle nodige onderdelen in "vrac" worden aangekocht, voor de te bouwen schakeling, wat ook voordeliger is en je daar ook direct de juiste aandacht en hulp krijgt.

Geabonneerd, sedert de einde 60-tiger jaren, op verschillende binnenlandse en buitenlandse tijdschriften, moet ik ook vaststellen dat zij allen zo 'n artikel beginnen te publiseren, doch, na verloop van tijd zijn de doelstelligen niet gehaald en blijft de bouwer dus zitten met onafgwerkte schakelingen.

Indien MSM, deze traditie wenst verder te zetten, dan wens ik jullie veel moed en geluk. Maar lieve MSM, publiseer dan ook de goede negatieve film die nodig is om de schakeling te kunnen etsen alsook een constructie schakeling.

Hopelijk tot hoors.
Mvg
Fremo e.V. - afd Belgi
Titel: MSM 36
Bericht door: Gerolf op 15 maart 2005, 21:55:09 PM
Het bericht van Fremo was zeker goed leesbaar (ik had mijn brilletje niet nodig [8)]
Die laatste opmerking vond ik wel goed: printplaatontwerpen maken en publiceren. Hoewel ik denk dat sommigen (velen?) zich niet gaan wagen aan het belichtings- en etswerk. Tenzij dat daar ook een artikeltje in 'Kis' aan gewijd wordt ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: MSM 36
Bericht door: Havoc op 15 maart 2005, 22:10:58 PM
De algemene lijnen kan ik volgen, maar enkele zaken volg ik niet echt goed.

1. OK, goed punt. Kan je ergens die schakeling bekijken? Dit kan anderen interesseren.
2. Hangt er van af. Als het bouwen van je schakeling mee deel uitmaakt van je hobby dan is de prijs iets minder belangrijk. Ik heb nog nooit een hobby gezien die geld opbracht. Groter probleem is het volgen van standaarden zodat je je niet "in de hoek schildert".
3. Het hebben van een hoop modellen is belangrijker dan de leeftijd. Als je 18 bent heb je relatief gezien minder geld.
4. Via "knopjes" en "digitaal" zijn voor mij juist 2 tegengestelden. Met knopjes bedoel ik dan het schakelbord. Digitaal is de pc met de muis. Nieuw bloed is nodig evenals nieuwe richtingen.
5. zie punt 3 zou ik zeggen.

Belichten en etsen zal nooit voor iedereen zijn. Wat volgens mij wel een oplossing is is om de CAD files beschikbaar te stellen. Eagle (www.cadsoft.de) is een pakketje waar een gratis versie van bestaat voor elk OS. Wie wil kan zijn films afdrukken en zelf etsen. En er zijn goedkope printfabrikanten die rechtstreeks dit formaat aanvaarden.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: MSM 36
Bericht door: treinvirus op 16 maart 2005, 00:22:02 AM
wat een hoop leesvoer! eerlijkheidshalve merk ik op dat het toch onmogelijk is om vele belgische modellen in digitale versie te kopen daar ze -nog-niet bestaan en dus zelfs al had ik op de trein der vernieuwing kunnen springen gezien ik slechts een dikke twee jaar opnieuw gebeten ben van deze hobby (na ongeveer 30 jaar stilte) dan had het niet mogelijk geweest om een inhaalmanoeuver te doen zonder bijna al de analoge modellen te kopen. Als je nog veel jaren te goed hebt en minder centen is het logisch om een digitale collectie stuk voor stuk op te bouwen als er nieuwe loks verschiinen op de markt. Dus is het goed een evenwicht te hebben in een tijdschrift wat betreft artikels voor zowel analoge als digitale rijders en dit zowel voor beginners als gevorderden .Ik lees trouwens met plezier een artikel over een eventueel door mij gekende techniek of ander onderwerp zoals de klassering van goederenwagens of samenstelling treinen omdat het goed is het geheugen telkens opnieuw op te frissen wat trouwens in het algemeen wordt gedaan op wetenschappelijke en andere kongressen. Naast nieuwigheden is er altijd een stuk opfrissing van -als verworven beschouwde - basiskennis.
Aktueel is er toch zoveel te onthouden voor vele mensen in het dagelijks bestaan (komputerprogramma's, programeringen voor hi-fi toestellen en alsmaar ingewikkelder programeerbare afstands-bedieningen, electronische keuken- en andere toestellen enz) dat analoog rijden bij mij toch een zekere charme blift hebben.
Het ganse oeuvre van MSM krijgt voor mij meer en meer de betekenis van een onvervangbaar standaardwerk waarvoor hartelijk dank.
treinvirus
Titel: MSM 36
Bericht door: rgp op 16 maart 2005, 16:20:56 PM
Dag,

De inzending door FREMO heb ik met aandacht gelezen (ik vermoed dat ik de persoon in Vilvoorde tegen het lijf ben gelopen)
1. het klopt.
2. Bestaan er nog dorpsgrenzen ?  Wat houdt er iemand tegen die in het "hol van Pluto" woont om zijn onderdelen in een grote stad te kopen ?
3, 4 en 5 volledig mee akkoord.
Daarna loopt het een beetje fout.  Dat van die toeters en die kakafonie is nog juist, maar verder als het over Fremo gaat...
Jaren geleden heeft een vriend van mij wat uitleg willen bekomen over FREMO.  Het antwoord was duidelijk: eerst 80 DM ('t was voor den euro) en dan kunt ge duidelijke uitleg bekomen.
Dat ge het nog niet in een club hebt gezien, kan misschien komen door het feit dat je daar ook lid moet zijn ?  Ik kan alleen maar zeggen dat wanneer leden een probleem hebben met electronica een oplossing voor zijn probleem wordt gezocht.
Voor meerdere leden heb ik in het verleden moeten vaststellen dat iedere club reeds een basis bezat en een norm voor iedereen niet haalbaar is; en dat heeft zeker niets te maken met kerktorens en ego?sme.
Trouwens FREMO richt zich ook maar tot een beperkt publiek (en als dat veranderd is, is het goed verzwegen, wat dan weer duidt op het geval van de 80DM).  Enkel enkelspoor wordt in de norm opgenomen of is dat ook veranderd ?
FREMO is inderdaad een Europses vereniging, maar die uiteindelijk zie je zo toch niet zo veel buiten komen (veelal steeds hetzelfde) en dat in se spijtig, maar toont nogmaals aan dat de verscheidenheid in Europa te groot is om alles aan??n te zetten.  Het heeft weinig zin Zwitserse treinen op een modulebaan plotseling vanuit de Alpen in een polderlandschap met koeien en windmolens te laten rijden.

Roland
Titel: MSM 36
Bericht door: janjozef op 16 maart 2005, 17:40:23 PM
aan fremo en alle anderen

Ik denk dat elke club zijn geintresseerde leden betrekt in en helpt bij de elektronica of andere bouwprojecten. wat is een club met leden die langs de kant blijven zitten, die blijven toch niet komen. Als gij ergens iets anders ondervonden hebt, geeft namen dan kunnen de betrokken zich verdedigen. Dit zijn beschuldigingen in het wilde weg. Voor de onderdelen ge koopt bij wie ge wilt er is in belgie geen enkele dorp dat 100km van een grote stad ligt laat staan een kleine. Dat van de 45+ klopt ook niet helemaal, ik denk dat bij ons  in de club er zeker evenveel digitalen als analogen zijn. Waarom is het nodig om alle locs te digitaliseren begin bij 1 en eindig tussen dit en enkele jaren met de laatste misschien duur maar dat is de aankoop van veel treinen zowizo. Dus enkel wat de verplichting betreft nieuw materiaal met decoder te kopen vrees ik dat ge gelijk hebt en dat vind ook ik spijtig.

Jan
Titel: MSM 36
Bericht door: depovero op 16 maart 2005, 21:12:37 PM
Zeg, Jan, je zou jouw laatste bericht eens rustig moeten lezen, man! Duidelijkheid is echt te zoeken! Ik zal het anders zeggen, wat bedoel je eigenlijk? Het geef mij de indruk dat je de laatste trein naar waar je moet zijn absoluut niet moet missen! En dat je hem al heb horen binnenkomen in het station van waarjewoont.

Voil?,

Denis.
Titel: MSM 36
Bericht door: Havoc op 16 maart 2005, 21:31:11 PM
[:D][:D][:D]

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: MSM 36
Bericht door: FREMO e.V. - afd België op 16 maart 2005, 21:43:49 PM
Beste mensen,

Het station "NEERPELT" werd gemaakt door een FREMO-lid, nl. John Lissens, wonende in Limburg. Het station werd het eerst opgesteld in 1988 of 1989, ben het juiste jaar kwijt, maar werd opgestelt op de FREMO samenkomst in het Heilige Hart Ziekenhuis in UTRECHT en werd gebruikt als grenstation tussen het DB gedeelte en het NS gedeelte.

Het was een plezante samenkomst, want zelfs de patienten, die zich konden verplaatsen zijn komen kijken naar onze opstelling, alsook herinner ik mij dat er op het interne TV kanaal een kleine reportage was alsook een kleine interne radio reportage.

Als Neerelt in Blankenberge staat, dan zal ik zeker gaan kijken, en de toestand van de modulles gaan bekijken, alsook welke veranderingen er werden aangebracht aan het basis concept.

Mvg
FREMO e.V. - afd Belgi
Titel: MSM 36
Bericht door: FREMO e.V. - afd België op 16 maart 2005, 22:50:15 PM
Dag RGP / Roland & janjozef,

Eerst iets over # F R E M O e.v. #.

Alle nieuwe toekomstige leden worden voorgedragen door oudere leden. Wij kijken naar de graad van specificatie, de mogelijkheid zich aan te kunnen passen, de mogelijkheid een babel te hebben met je anders talige medelid. Het belangrijkste is dat het werk dat gemaakt word van de module, aan de basis standaard komt. De ene kan meer (geld) in steken, de andere meer eigen inbreng.

Lidgeld voor een FREMO lid is vastgesteld en bedraagd 37,50euro, met inbegrip van verzekering, en ledenblad " HP1" (enkel in de Duitsetaal).

Indien je meer info wenst dan kan je het mij gerust vragen. Echter moet ik nu reeds melden dat ik info enkel verstuur via email en dat het PDF-files zijn in Engelse / Duitse en indien de tijd er is in de Nederlandse taal.

De vroegere standaard was, niet geelektrificeerde enkel sporige, in periode II en III baanvak.
Nu hebben wij enkel en dubbel baanvakken, stations modules, industrie modules, haven modules, berm modules.

Sporen standaard is nu (verplicht Max code 75 {peco} maar liefst code 70 of kleiner, voor wielen liefst RP-25 maar fijne NEM word ook toegelaten, voorzover het mogelijk is met de sporencode van de te berijden modulles.

Alle wagens moeten een bepaald gewicht hebben, beugel koppelingen, wagenkaarten, enz ...

Sturing kan analoog of via een "FRED" = digitaal DCC.

Bij mij kan je zeker voor O (lees NUL) euro vrijblijvend info verkrijgen en dit op simpele aanvraag via het email adres.

Wij komen samen in vergaderingen en bouwen soms samenstelligen van 450m?. Het duurt soms in reele tijd 6 uren om ??n sesie af te werken, dwz om je aangeduide trein volgens het opgestelde traject, en tijdsschema van punt A naar Z te brengen.

Wat betreft de andere locale klubs, ja ik ben er lid van geweest. Zwijg mij er over. De dictatoriale huishouding en de vaste groepjes die er aanwezig zijn, nee bedankt. Alles voor Alexander en niets voor een ander motto. Dit heeft mij doen uitkijken naar een meer openstaande vereniging.

Hopelijk klaart dit toch op en verduidelijkt het onze werking.

Mvg
FREMO e.V. - afd Belgi
Titel: MSM 36
Bericht door: janjozef op 17 maart 2005, 08:23:03 AM
Als eerste aan Denis
Ik heb er enkele punten en komma's bij mijn vorig bericht gezet. Kunt gij het ook lezen. Maar doe mij een plezier wilt ge dan ook enkel blanco's tussen uw woorden schrijven.

En aan fremo
citaat:
Alle nieuwe toekomstige leden worden voorgedragen door oudere leden. Wij kijken naar de graad van specificatie, de mogelijkheid zich aan te kunnen passen, de mogelijkheid een babel te hebben met je anders talige medelid

Ik heb de indruk dat ik op het werk met minder regels moet leven dan jij bij fremo. Iemand die niemand kent komt er blijkbaar al niet in want je schrijft zelf dat je moet worden voorgedragen. En wat met kandidaten die nog niets kennen of met eentalig nederlandstaligen kunnen die lid worden? Het clubblad kunnen die laatste al duidelijk niet lezen.
citaat:
Wat betreft de andere locale klubs, ja ik ben er lid van geweest. Zwijg mij er over. De dictatoriale huishouding en de vaste groepjes die er aanwezig zijn, nee bedankt. Alles voor Alexander en niets voor een ander motto. Dit heeft mij doen uitkijken naar een meer openstaande vereniging.


En welke clubs zijn dat geweest.

Ik moet uit uw eigen uitleg besluiten dat ik rustig in mijn eigen club blijf zitten waarbij ik tot het vaste groepje van een man of 20 behoor dat altijd aanwezig is aan de clubbanen werkt en die dictatoriaal beslissen hoe die clubbanen er gaan uitzien. Mensen die maar af en toe komen, nooit meewerken moeten inderdaad niet te veel commentaar leveren. Diegenen die commentaar willen leveren moeten ook maar iets doen. Naar de rest wordt enkel geluisterd uit beleefdheid.

Denis kunt ge het nu lezen
Titel: MSM 36
Bericht door: depovero op 17 maart 2005, 12:42:04 PM
Jan, gelezen en goedgekeurd.

Ik zal op die blanco's letten!

Dank je wel,

Denis.

[8D]

[:D]
Titel: MSM 36
Bericht door: janjozef op 17 maart 2005, 13:03:53 PM
Denis even goede vrienden, discussie gesloten. [:)]
Titel: MSM 36
Bericht door: Havoc op 17 maart 2005, 13:32:41 PM
Die omschrijving van hoe het er bij Fremo aan toe gaat roept nogal wat vragen op.

De toetreding heeft veel weg van de loge. Met of zonder examen? En spreken van dictatoriale huishouding als ge dan de beschrijving leest waar alleen de rails al moeten aan voldoen...dan heb ik zoiets van "de pot verwijt de ketel". Echt "openstaand" noem ik dan nu ook niet direct.

Langs de andere kant zo'n banen bij elkaar krijgen is ook iets om even stil van te worden.

Is er niet ergens een middenweg?

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: MSM 36
Bericht door: erik de noorman op 17 maart 2005, 14:59:47 PM
Havoc,

Een middenweg? Ja, een geschilderde plaat van Thurn en Taxis met wat sporen op.

Erik
Titel: MSM 36
Bericht door: janjozef op 17 maart 2005, 16:25:18 PM
Ja als ieder eigen modules heeft die aan een moeten gesloten kunnen worden dat is enige regelgeving gewoon noodzakkelijk, en dan kunt ge immense banen cree?ren
Titel: MSM 36
Bericht door: FREMO e.V. - afd België op 17 maart 2005, 21:05:19 PM
Beste forum,

Ja hier ben ik weer.

In mijn bijna 25-jarig lidmaatschap van FREMO is het in het begin niet steeds zo geweest als heden ten dage. Doch de hogere graad van afwerking, samenwerking, enz ... leiden toch dat iedereen zich gezamelijk inzet om steeds de fameuse lat hoger te leggen.

De vereniging is geen ditatoriaat. Alles maar dan ook alles word in de 2 jaarlijkse algemene samenkomsten besproken, aangepast, en via stemming aanvaard of verworpen. Het word ook duidelijk medegedeeld aan alle toekomstige nieuwe leden, wat de basis regels zijn. Deze kunnen op geen enkele wijze veranderd worden. Het staat dus het toekomstigelid dan ook vrij zich aan te sluiten of af te haken.

Eens dat je aanvaard, dan staan alle leden tot je beschikking. Ja, je moet je openstellen voor een multicultureel geheel. Eens je dit kan dan open er zeer veel mogelijkheden.

Op meerdere tijden, op algemene of regionale samenkomsten, zijn er steeds werksessies, zoals het samenstellen van onze "FRED's", die na afspraak zijn ontworpen en ook gekopieerd word door Uhlenbrok (als voorbeeld), het bouwen van wagens, het maken van sporen, wissels, enz....

Je bent dus zo vrij als je maar wilt, je hoeft niets, maar het zou spijtig zijn niet te profiteren van de uitstekende ervaring van een voorbeeldig modelbouwer , elektronicus, planner, historicus, enz....

Onze samenkomsten zijn van een bepaald niveau, als je naar de beelden kijkt die je kan vinden op het net, dan zijn daar superbe staaltjes van "vakmansschap" uitgevoerd door een gewone amateur.

Tot later,
FREMO e.V. - afd Belgi
Titel: MSM 36
Bericht door: janjozef op 18 maart 2005, 07:46:04 AM
Fremo sorry maar uwen uitleg is een kopie van wat de communisten in de jaren 60 zeiden  alle heil komt van ......fremo
Titel: MSM 36
Bericht door: rgp op 18 maart 2005, 18:39:06 PM
Dag,

Als ik alle regels lees over FREMO, en dan de andere verenigingen voor dictatoriale clubjes verwijten, allo !
Trouwens de ganse besluitvorming verschilt niet van wat in een goed gerunde club gebeurd.  Meer nog in zo'n clubs houden ze ieder jaar een algemene vergadering en niet om de 2 jaar !

Een 15 jaar geleden kwam er een FREMO-adept binnen op een vergadering van de modelbouwcommissie.  Begon alle reeds genomen beslissingen in vraag te stellen om het FREMO-concept op te dringen.

Ik heb die man toen gewoon gezegd dat hij zo snel mogelijk moest opheopelen, wat hij ook gedaan heeft.

Roland

Titel: MSM 36
Bericht door: Havoc op 18 maart 2005, 20:13:46 PM
Ik had begrepen dat er 2 vergaderingen per jaar zijn. Nu ja, als ze daar zo kritisch zijn, dan is eenmaal om de twee jaar misschien genoeg, anders is de vooruitgang niet te merken. Maar enfin, alles zowat gezegd denk ik.

citaat:
Een middenweg? Ja, een geschilderde plaat van Thurn en Taxis met wat sporen op.


Dit gaat mij hier nog lang achtervolgen vrees ik. Nu ja, geen probleem.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: MSM 36
Bericht door: FREMO e.V. - afd België op 18 maart 2005, 21:38:27 PM
Beste RGP/Roland & HAVOC/Johan,

Ik dank dat ik mij verkeerd heb uitgedrukt, ivm de vergaderingen.

Het is wel zo dat wij op ongeveer vaste tijdstippen samen komen, ??n keer in de lente en ??n keer in de herst. Dus 2 jaarlijkse vergaderingen, waarin alle voorstellen, vragen, enz. worden besproken en gestemt (Ja of Nee). De andere samenkomsten zijn meer gericht op praktijk in bouwen van modules, sporen, huizen, loco's, wagens, enz...

Ik ben niet te beroerd om een fout toe te geven hoor.

En Roland, je moet niet vrezen voor de modelbouwcommissie hoor. Ik ben geen doordrammer. Dus aanpasen aan FREMO, vergeet het maar.
Ik laat iedereen vrij. Meestal komen ge geinteresseerden naar mij toe en dan leg ik het met voorbeelden uit voor wat wat staat.

Mvg
FREMO e.v. - Afd Belgi
Titel: MSM 36
Bericht door: argilla op 24 maart 2005, 17:55:54 PM
[?][?][?]Jawade alloo zeg! Voorgedragen worden door een ander lid ????? Wie denken de "heren" wel dat ze zijn En dit is dan de lat hoger leggen???
zullen we beginnen met de lat voor ieder gelijk te leggen niet beter zijn ??
Fremo is geen zaligmakende en alleenstaande normen hoor !!
Nee dan ben ik zeer tevreden met onze "Kempense club voor modelspoorwegen" zonder franjes en even hoogstaand als dat clubje duitstalige .... xxxx............Ikke gedaan Marc (Tony)


de Bruyn M-L
Titel: MSM 36
Bericht door: quf op 24 maart 2005, 18:10:10 PM
Meneer de Bruyn,

Men kan voor of tegen zijn, maar zulke reactie vind ik, op zijn zachts gezegd, toch wel wat overtrokken.

Groeten

Frank
Titel: MSM 36
Bericht door: rgp op 25 maart 2005, 10:13:59 AM
Dag,

Sorry Frank, niet overtroffen, maar nagels met koppen.

Roland
Titel: MSM 36
Bericht door: argilla op 25 maart 2005, 15:40:31 PM
sorry mijnheer Frank. Maar dat is wat ik er van denk .Je kan voor of tegen zijn. Je mening laten horen !
Dat is uiteindelijk toch het doel van dit forum niet? Trouwens aan de andere reactie te lezen zijn er wel mensen die de mening delen. En bovendien ik heb nergens Uw naam vermeld, sorry als U zich aan gesproken voelt !

de Bruyn M-L
Titel: MSM 36
Bericht door: quf op 25 maart 2005, 16:00:43 PM
Mr de Bruyn en rgp,

Ik heb geen probleem met uw stellingname ik heb het alleen moeilijk met die verwijzing naar Duitsland en het begin van die gehate slogan, die bij ons, oorlogskinderen, pijnlijke herinneringen oproept.
Titel: MSM 36
Bericht door: svvander op 25 maart 2005, 17:36:47 PM
citaat:
Geplaatst door quf

Mr de Bruyn en rgp,

Ik heb geen probleem met uw stellingname ik heb het alleen moeilijk met die verwijzing naar Duitsland en het begin van die gehate slogan, die bij ons, oorlogskinderen, pijnlijke herinneringen oproept.



Ik denk dat Marc het niet zo bedoelt... Volgens mij (en daar heeft hij dan wel weer gelijk in), lijkt dit meer op een eliteclubje, dan een club waar iedereen toegang toe heeft!

Laten we nu geen ruzie maken over deze zaken... wij zijn geen eliteclubje, vrije menigsuiting, mag en kan... laat het ons zo houden a.u.b.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: MSM 36
Bericht door: Havoc op 25 maart 2005, 17:49:44 PM
Ben nu ook niet direct voor Fremo toestanden (weliswaar afgaande op 1 bron) maar dat laatste van de reactie van argilla is inderdaad wat overdreven.

Tenslotte moet je geen lid van Fremo worden om met treintjes te rijden. Je mag lid worden als je je aan de regels houdt. Dat geldt voor de meeste clubs trouwens. Wie het niet eens is kan 2 dingen doen, toch lid worden en door de ge-eigende wegen te bewandelen trachten er iets aan te veranderen of gewoon met zijn voeten stemmen.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: MSM 36
Bericht door: n/a op 25 maart 2005, 19:14:04 PM
Blijkbaar hebben veel mensen het er moeilijk mee  als het over regeltjes gaat die MOETEN gevolgd worden bij deelname aan een modulegroep.Ik vraag mij dan ook af hoe (notabene dezelde )mensen een modulebaan van 1000 meter lengte willen aan elkaar willen puzzelen en dat ZONDER enige vorm van overleg of regeltjes.[?][?]Het is eigenlijk h??l simpel:ofwel ben je voor een modulesysteem en dan doe je mee ,ofwel ben je niet geinteresseerd en dan doe je er niet aan mee.Maar dan moet je het ook niet proberen in de grond te boren.
Uitlatingen of verwijzingen naar een of andere dictatuur zijn dan wel h??l ongepast en horen op geen enkel forum thuis!!! [:(!][:(!]Ik vind trouwens dat de heren moderatoren van dit forum hier moeten tussenkomen en eens goed duidelijk maken dat dit soort van praat absoluut niet kan.


Spencer
Titel: MSM 36
Bericht door: Havoc op 25 maart 2005, 20:52:47 PM
Ik denk dat de meesten het niet moeilijk zouden hebben met regels om modules aan elkaar te koppelen. Het is eerder het idee dat je geen lid kan worden als je niet voorgedragen wordt door andere leden en dat je dan nog een soort keuring moet ondergaan of je wel goed genoeg bent.

Velen vinden -terecht denk ik- dat een groep moet openstaan voor iedereen die wil meedoen. Dat er regels zijn, daar zal niemand over struikelen. Neem nu mezelf, ik kan dus niet gaan meedoen met Fremo, zelf al zou ik dat willen. Gewoon omdat ik niemand daar ken, en omdat ik een beginner ben. Lijkt me niet echt redelijk.

Toen ik interesse had om stoomlocomotieven te gaan bouwen heb ik wat rondgemaild naar enkele verenigingen die ik op internet gevonden had. Eens naar een vergadering gaan? Een mail: kom maar af, dan is het en daar gaat het door. Daar hebben ze niet gevraagd of ik iets van mechanica kende, gewoon bereid zijn was voldoende, meer dan mijn naam moesten ze niet weten. Maar als ze daar nu invoeren dat er vanaf dit jaar niet meer gerookt mag worden op vergaderingen (en er zijn heel wat rokers), dan is er niemend die daar voor rechtspringt. Net zoals er niemand rechtspringt als een roker even buitengaat eentje opsteken.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: MSM 36
Bericht door: FREMO e.V. - afd België op 25 maart 2005, 21:42:52 PM
Hallo beste modellisten,

Eerst een wel gemeende dank voor de reactie van SPENCER. Jij bent ??n van die mensen die openstaan voor alle aspecten van deze zeer mooie hobby.

Verder nogmaals bedankt, voor uw reactie ivm. het samen brengen van modules.
Je kan nu eenmaal niet voorbij het feit, dat er zeer strikte afspraken dienen gemaakt en nageleefd te worden, als je met verschillende deelnemers aan "verzameling", want dat noemt zo bij ons, wenst deel te nemen.
Het zou anders wel een zooitje zijn en ook niet bevorderlijk voor het goed functioneren van het geheel.

Nogmaals, indien iemand geinteresseerd is in het FREMO-gebeuren, dan komt de betrokkene wel tot bij ons en kan zij/hij zelf beslissen indien het haar/hem bevalt. Daar onze modules soms zeer dure pareltjes zijn geworden kijken wij er toch op toe, dat niet de eerste de beste een gedeelte of het geheel naar de knoppen helpt door ondoordacht handelen.
Ook is het zo dat wij als groep de filosofie aanvaard hebben om te werkelijkheid zo getrouw als mogelijk na te bootsen, wat duidelijk stelt dat wij dus niet spelerijden. Alles, elke beweging gebeurd met een doel.

Uit mijn 25-jarige ervaring zijn er steeds mensen die willen toetreden, maar om een of andere redenen het niet kunnen aanvaarden dat de regels er eenmaal zijn voor 1200 leden in EUROPA.

Ik had ook een gepaste reactie verwacht van de moderator, dus heb ik het eventjes laten bekoelen, toch sta ik ter beschikking voor alle verdere info.

Mvg,
FREMO e.V. - Afd Belgi?
Titel: MSM 36
Bericht door: rgp op 26 maart 2005, 00:13:39 AM
Dag,

Men gooit twee dingen door elkaar, lid worden en modules aan mekaar zetten.

Lid worden: men kan er niet naast kijken:
1? bij FREMO moet je voorgedragen worden.
2? Men mag dan wel 1200 leden hebben, in Belgi? is het niet echt van de grond gekomen, en dit om 2 redenen:
a. het voordragen
b. het zeker in den beginne te enge concept: enkelsporig en nevenlijn.

Modules: idd daar moet je regels aanvaarden, maar deze worden niet opgelegd, maar door de groep opgesteld.  Trouwens het hele gedoe over 175 jaar is zeer stil, juist omdat het ontbreekt aan ervaring en na de euforie "van das tof" men tot het besef gekomen is, dat zoiets niet realiseerbaar is binnen de gepaste termijn en via een forum.

Roland
Titel: MSM 36
Bericht door: tonycabus op 26 maart 2005, 03:52:20 AM
Geplaagd door technische problemen (auto en motorfiets moesten gerepareerd worden) kon ik helaas niet eerder instappen. Ik zag Franks commentaar staan en ging meteen kijken wat hem zo geraakt had.

Ik treed Spencer bij en vind dus ook dat regels er meestal zijn om onze samenleving vlekkeloos te laten functionneren. Een club dus ook. Al zijn er dingen waar ik het ook moeilijk mee heb.

Het laatste woordje v??r de uitroeptekens was wel teveel eraan, Marc! Daarmee schop je tegen veel zere benen...ook de mijne.
Ik heb dat al weggehaald. En mag hopen dat je, als ??n der pioniers van dit forum (Spencer is dat trouwens ook) je niet meer laat gaan zoals in het gehekelde bericht en het aanpast.
De rest van je redenering daar kan ik inkomen, ballotage zegt mij ook niet veel. Ik ben geen goed modelbouwer, maar weet waarmee ik een club van dienst kan zijn...

Voor iedereen dus: een beetje op de woorden letten aub, ook al zetten sommige dingen U kwaad bloed. Er zijn "smileys" om Uw stemming weer te geven zonder meteen op tenen te trappen met onpassende woorden.

Tony

Titel: MSM 36
Bericht door: tonycabus op 26 maart 2005, 05:22:53 AM
Ik ben ooit lid geweest van een club die een ballotageperiode voorschreef. Maar dat bleek uiteindelijk alleen maar ingesteld te zijn om niksnutten die alleen maar komen l...... en aan de bar hangen buiten te houden. Je moest gewoon ?cht ge?nteresseerd zijn in de hobby, en aan de clubbaan willen meewerken, dat was voldoende.

Tony

Titel: MSM 36
Bericht door: argilla op 26 maart 2005, 18:24:18 PM
Ik ga nogmaals een laatste keer reageren op die bewuste reactie. Ik bied U mijn nederige verontschuldigingen aan. Diegene die op het gemoed van anderen hebben gewerkt ( ik noem geen namen) proficiat U hebt gewonnen. Ik leg mij neer bij de meederheid als die vinden , dat ik over de schreef ben gegaan.
Met dit schrijfsel hoop ik de polimiek rond dat " woordje" te stoppen. Met dank aan Tony voor het recht trekken van een schuine situatie
Braaf tussen de lijntjes lopen in het vervolg!!!!

de Bruyn M-L
Titel: MSM 36
Bericht door: argilla op 26 maart 2005, 19:02:53 PM
Toch nog een reactie . Ik kan niet zwijgen, heb een grote mond dat weet ik. Maar bekijk het zo eens. MSM,een prachtig lijfblad, Tony, met zijn zeer goede artikelenreeks, alle anderen die hier op het forum zitten; modelbouwers die artikelen schrijven voor MSM (  het is heus geen lachertje om een fatsoenlijk tekst in elkaar te steken hoor !) Zij doen hun uiterste best en veel moeite om de hobby te promoten, beginners de allereerste grondbeginselen te leren op een eenvoudige manier;  klaar en helder , om anderen deelachtig te maken in hun ervaringen. Iedereen vol begeestering warm maken voor de hobby, tentoonstellingen aflopen om van alles op de hoogte te blijven, leren van anderen..enz... Verdienen zij dan geen pluim ??
 Kan het dan zijn dat "iemand" met een reactie , die mij overkomt , en naar ik lees aan de reacties van anderen, als ondertoon heeft ( al dan niet zo bedoeld allezins wel zo geschreven)  als ... sukkels zal ik jullie eens wat vertellen zie: Fremo das het van het, wat zitten jullie hier toch te palabberen en te zeveren.... En dan noch die startzin ! Sorry hoor das voor mij te veel van het goede. In dat licht en enkel en allen in dat licht heb ik die reactie gegeven.  Dus sorry hoor maar....... als beeldend kunstenaar hou ik nog van extreem rechts,  noch van elitair gedoe,  noch van anderen regels te moeten opleggen die zij en alleen zij zaligmakend vinden. Wie is dan verkeerd gestart ?. Is dit niet vragen om extreme reacties dan,  toch ?  
Voor de rest hou ik me aan de hierboven excusses en afspraken .
getekend,

de Bruyn M-L
Titel: MSM 36
Bericht door: tonycabus op 26 maart 2005, 21:04:25 PM
Dank je Marc!

Excuses denk ik in meerderheid aanvaard.

En dank voor de lof aan hen die dagdagelijks "hun kas afdraaien" om de hobby ( ik zei HOBBY, niet LOBBY, met de L van ge weet wel, en nu mogen er eens kwaad op mij worden zie...ik heb een dik vel gekregen[}:)]) leuk te houden en er samen wat van te maken.

Tony

Titel: MSM 36
Bericht door: FREMO e.V. - afd België op 27 maart 2005, 11:51:40 AM
Beste Marc, en anderen,

1ste - "F.R.E.M.O." is niet HET van HET. Het kan je misschien op weg te helpen je eigen systeem te ontwerpen of afspraken de doen binnen jou eigen club gebeuren. Als groep gaan wij niet het fameuze "WIEL" terug uitvinden.
2 de - Je mag je eigen wil nooit opdringen aan anderen, je kan enkel respect hebben voor wat zij doen / of voorstellen.
3 de - Het is wel zo, dat wij als geheel en volledig vrijwillig in groep ons eigen regels opleggen. Daardoor kunnen wij dan ook in "Verzamelingen" samen komen uit verschillende landen (dat zijn er voor het ogenblik 13).
4 de - Zelfs de meest vreemde deelnemer kan steeds aansluiten met een eigen module. Wel te verstaan de module moet eerst door de basis keuring komen. Deze word gedaan door je eigen medeleden die dat wensen te doen, dit in navolging van de bestaand reglement. Democratischer kan niet volgens mij.
5 de - De basis van al dit is eigenlijk, je vind je goed in de gestelde omgeving en aanvaard alle reeds aangenomen regels of niet. Dit zal exact hetzelfde zijn bij gelijk welke club of vereniging in de wereld. Dus ook bij de club waar jij bent aangesloten.
6 de - Het voorstellen van een EUROPESE vereniging is natuurlijk een stap verder, en je moet ook meer openstaan voor de andere zienswijzen dan louter nationaal.

Als vb. de Febelrail modules, zijn bij mij bekend, want was er als eerste bij on alle gegeven op te vragen en in de praktijk uit te testen. Spijtijg heb ik ??n probleem met deze modules. Ze zijn niet 180? inzetbaar. Om verschillende modulles aan elkaar te zetten moet je overgangmodulles tussen steken. Betekend dat je meer plaats moet hebben.

Nog steeds berijd tot verdere info,
mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?
Titel: MSM 36
Bericht door: mark7758 op 27 maart 2005, 12:31:58 PM
Even een kleine toevoeging.
Ik ben al jaren Fremo lid en gewoon zelf geworden zonder dat iemand mij heeft voorgedragen. En ik ben er een buitenbeentje.
Normaal rijdt men bij Fremo DB of ouder. Ik rij modern NMBS en CFL. En dat wil meestal niet samen. Dus ik ben Fremo lid en bouw mijn eigen baan volgens Fremo normen. Kan dus zelf bepalen wat we rijden.
En gun ieder zijn pleziertje.
Laten we gedulig wachten op het volgende nummer van MSN en kijken wat ze ons dan weer voor moois voorschotelen.
Titel: MSM 36
Bericht door: tonycabus op 27 maart 2005, 17:34:43 PM
Dank voor je toelichting, Mark!
Ik denk niet dat iemand in deze groep alles zomaar afkeurt.
Alleen zal niet iedereen zich kunnen vinden in de voorgestelde norm van Fremo en andere voorkeuren hebben. Dat is puur een kwestie van smaak. En smaken verschillen.
Laten we dus nu vreedzaam deze diskussie stoppen en ons beperken tot wat ons ?cht bezighoudt: treinen en rijden, en scenery enzo.

Tony

Titel: MSM 36
Bericht door: rgp op 27 maart 2005, 20:38:24 PM
Dag,

Dat van die niet omkeerbare modules bij FEBELRAIL is juist, maar had een reden (en ik schrijf bewust HAD)
De modules zijn ontstaan in 1985 (of 86).  Op het herfstforum van FEBELRAIL in Schepdaal in 87 stond er voor de eerste keer een ovaal uit modules.  De sporen waren aan ??n kant gelegd omdat men toen nog uitging van een vaste baan in stukjes wat de scenery betrof.  Men wou daardoor "diepte cree?ren".  Het is gebleken dat die 15 cm winst (opschuiven vanuit het midden) geen "diepte heeft gecree?rd", nekel een vermenigvuldiging van het aantal modules.
Maar uit zoiets leert men:  bij 0-forum zullen de modules gepromottot worden waarbij enkel de spooraansluiting van belang is, waar die zich ook op de module bevindt.  Enkel een hart op hartafstand van 9 cm moet gerespecteerd worden, waar die zich bevindt op de bewuste kopkant is eender.
Tenslotte moet er ook nog gezegd worden dat het ook ingegeven werd door het feit dat men toen nog met het idee speelde "overgangsmodules" te maken om over te kunnen gaan van zeg maar FEBELRAIL naar FFMF.

Roland
Titel: MSM 36
Bericht door: dingske op 30 maart 2005, 22:33:22 PM
Heb sinds vandaag het nieuwe nummer. Weer een ferm exemplaar.