Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: 13erke op 25 november 2007, 12:39:02 PM

Titel: B-cargo huurt 40 traxxen
Bericht door: 13erke op 25 november 2007, 12:39:02 PM
NMBS huurt 40 elektrische vierspanningslocomotieven
voor het goederenvervoer

B-Cargo, de goederendivisie van NMBS, heeft bij de firma Angel Trains een contract afgesloten voor het huren van 40 vierspanningslocomotieven.

E?n van de grote strategische assen van B-Cargo is het optimaliseren van de productie van de grote internationale vervoersstromen door het cre?ren van corridors. Zo werd in 2006 SIBELIT opgericht en bij die gelegenheid kondigde B-Cargo aan dat het de intentie had een gelijkaardige operatie door te voeren voor uitwisselingen met Duitsland en transitvervoer door Duitsland.

In dat kader heeft B-Cargo onlangs bij de firma Angel Trains een bestelling geplaatst voor de huur van 40 vierspanningslocomotieven type TRAXX van Bombardier.

Deze elektrische locomotieven zijn ontworpen voor het goederenvervoer. Ze kunnen rijden met een snelheid van 140 km per uur en, op de as Antwerpen ? Montzen, en ladingen van minimaal 2000 ton bruto vervoeren. Ze worden gehuurd voor een periode van 10 jaar en maken het mogelijk, van zodra de lijn Montzen ? Aken ge?lektrificeerd zal zijn (einde 2008), dat treinen naar Duitsland kunnen doorrijden. Deze locomotieven zijn eveneens gehomologeerd en voorzien van de nodige beveiligingsapparatuur om in Duitsland, Nederland (Betuwelijn inbegrepen) en in ons land te rijden.

Volgens het leveringsschema worden de locs tussen juli 2008 en juli 2009 aan B-Cargo overgedragen. Tijdens de huurperiode gebeurt alle onderhoud in een tractiewerkplaats van NMBS met eigen personeel onder de verantwoordelijkheid en volgens de richtlijnen van de leverancier die eveneens voor de vervangingsstukken zorgt.

De toewijzing is het resultaat van een onderhandelde procedure na publicatie en volgens de Europese en Belgische wetgeving terzake.

Nu de interne reorganisatie van B-Cargo goed gevorderd is, kan de goederenvervoerder zich resoluut richten op de internationale markten en meegroeien met de stijgende havenactiviteiten in West-Europa.

De elektrische locomotieven zullen ook de oude diesels van het type 55 vervangen. Die machines beantwoorden niet meer volledig aan de eisen van de emissienormen voor schone lucht. Daarmee beantwoordt B-Cargo ook de steeds dwingerder vraag om alles in het werk te stellen de ecologische balans van de vervoersector in evenwicht te houden.

bron: nmbs
Titel: B-cargo huurt 40 traxxen
Bericht door: ERVIN op 25 november 2007, 13:37:57 PM
Betekent dit dan het einde van de Reeks 55?

En nu maar wachten tot wanneer zo'n model van AngelTrains op de markt komt zekers h?, we weten weer wat te kopen dan.[:p]
Titel: B-cargo huurt 40 traxxen
Bericht door: dimi op 25 november 2007, 13:55:56 PM
Ja, dit betekent het einde van de reeks 55 omdat op termijn de grensstop in Montzen zou moeten verdwijnen. Wij (Tb'ers van A'pen Nd) gaan met de Traxxen treinen rechtsreeks tot Keulen Gremberg en Eifeltor brengen. De Traxxen zouden langzaam in dienst komen in de loop van het volgende jaar om dan de 77'ers en de BR 225 te vervangen die het werk nu moeten doen.
Titel: B-cargo huurt 40 traxxen
Bericht door: doomslu op 25 november 2007, 14:22:54 PM
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Betekent dit dan het einde van de Reeks 55?

En nu maar wachten tot wanneer zo'n model van AngelTrains op de markt komt zekers h?, we weten weer wat te kopen dan.[:p]

Heel wat modeltreinfabrikanten hebben deze locs in hun gamma. Moet een koud kunstje zijn om ze een nieuw NMBS-jasje te geven. Benieuwd trouwens hoe dat er gaat uitzien...
Titel: B-cargo huurt 40 traxxen
Bericht door: 13erke op 25 november 2007, 15:16:10 PM
citaat:
Geplaatst door dimi

Ja, dit betekent het einde van de reeks 55 omdat op termijn de grensstop in Montzen zou moeten verdwijnen. Wij (Tb'ers van A'pen Nd) gaan met de Traxxen treinen rechtsreeks tot Keulen Gremberg en Eifeltor brengen. De Traxxen zouden langzaam in dienst komen in de loop van het volgende jaar om dan de 77'ers en de BR 225 te vervangen die het werk nu moeten doen.


En het had niet veel gescheeld of we hadden hier 189'iges rondrijden, de db was bereid om 30 loks ter verhuren voor op de montzen route.
Vergeet dan trouwens ook de 3 andere traxxen die de nmbs tijdelijk gaat huren voor de diensten op L4, die zullen de reeks 28 gaan vormen.
Dus binnen een goede twee jaar zijden er hier zo?ven 103 nieuwe machines rond (met de nieuwe reeks 18 dan bij).
Titel: B-cargo huurt 40 traxxen
Bericht door: C.B. op 25 november 2007, 15:59:46 PM
citaat:
Geplaatst door 13erke

citaat:
Geplaatst door dimi

Ja, dit betekent het einde van de reeks 55 omdat op termijn de grensstop in Montzen zou moeten verdwijnen. Wij (Tb'ers van A'pen Nd) gaan met de Traxxen treinen rechtsreeks tot Keulen Gremberg en Eifeltor brengen. De Traxxen zouden langzaam in dienst komen in de loop van het volgende jaar om dan de 77'ers en de BR 225 te vervangen die het werk nu moeten doen.


En het had niet veel gescheeld of we hadden hier 189'iges rondrijden, de db was bereid om 30 loks ter verhuren voor op de montzen route.
Vergeet dan trouwens ook de 3 andere traxxen die de nmbs tijdelijk gaat huren voor de diensten op L4, die zullen de reeks 28 gaan vormen.
Dus binnen een goede twee jaar zijden er hier zo?ven 103 nieuwe machines rond (met de nieuwe reeks 18 dan bij).



Ach, ooit gaan de Siemens 189 wel komen (wie weet in pool met onze traxxjes van Bombardier - vermits het rijden naar K?ln Gremberg/Eifeltor toch in samenwerking is met Railion)

Titel: B-cargo huurt 40 traxxen
Bericht door: Kedeng Kedeng op 25 november 2007, 19:07:16 PM
Allee dan worden dat fantasiemodel van Piko toch nog realiteit [:D].

Wel jammer voor de 55 maar dat zat er ook aan te komen.
Titel: B-cargo huurt 40 traxxen
Bericht door: Tom op 25 november 2007, 20:20:35 PM
Is het wel zeker dat de loc's een NMBS livrei krijgen?
Titel: B-cargo huurt 40 traxxen
Bericht door: 13erke op 25 november 2007, 21:15:52 PM
citaat:
Geplaatst door Tom

Is het wel zeker dat de loc's een NMBS livrei krijgen?


Aangezien ze deze loks voor (minstens) 10 jaar gaan huren ga ik ervan uit van wel. Bekijk het zo een beetje zoals de serie 485 van de bls, deze huren ook loks van Angel trains.

Dit zijn de gekochte (dus volledig eigendom van de bls):
(http://www.eurolok.ch/images/Bilder/BLS/Re%20485/485002KandergrKopie1.jpg)
en dit is de versie van de gehuurde:
(http://www.le-rail.ch/bild/top0702_2.jpg)
en dit een versie van nog een andere leasingmaatschappij:
(http://www.bahnbilder.de/bilder/149113.jpg)

Optisch verschillen deze niet zoveel van elkaar, en het geeft wat extra kleur op de sporen.
Titel: B-cargo huurt 40 traxxen
Bericht door: janjozef op 26 november 2007, 10:29:54 AM
is elektrisch spul aan mij niet besteed
Titel: B-cargo huurt 40 traxxen
Bericht door: 55erke op 28 november 2007, 19:35:01 PM
Hoy
Mooie nieuwe locs
Ik zal ze in de toekomst zeker spotten dan , wel heel spijtig van de 55ers maarja als hun tijd gekomen is.

Groetjes
Johan