Modelspoormagazine forum

Modelspoor, andere schalen dan H0 => SCHAAL I, IIm, 1/29 en tuinspoor => Topic gestart door: tonycabus op 24 februari 2005, 13:06:14 pm

Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: tonycabus op 24 februari 2005, 13:06:14 pm
In navolging van het 0-Forum zoekt marc De Bruyn medestanders om een werk- of interessegroep 1/29e op te richten.
Wie ge?nteresseerd is of vrienden of kennissen kent mag dat hier melden of via e-mail aan Marc onder zijn pseudo "argilla".

Tony

Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: argilla op 24 februari 2005, 13:44:54 pm
Mensen die belangstelling hebben kunnen altijd e-mailen ( debruyn.ml@skynet.be) of telefoneren naar 013/663201 ( na 20 sec slaat de voice-mail aan en kan je je naam en telefoonnummer achterlaten)
De bedoeling is te bouwen naar NMBS - voorbeeld. In onze rangen tellen we een heel enthousite medewerker Hans Mestdagh die zijn ervaring wil delen met ons. Op langere termijn zit de mogelijkheid erin dat we een 1/29 -forum oprichten die beginners en gevorden kan helpen met problemen ( bv zelfbouw loc's wagens ....) Er is al een voorstel gedaan door Hans om op het eerstvolgende Modelspoor evenement ( Nekerhal in Mechelen) naar buiten te komen en te tonen wie en wat we zijn . De visie is gericht op de NMBS modellen . Het ontwerpen en verwezelijken van de modellen.
Iedereen is welkom die onze visie ondersteunt. Misschien kunnen we een bijkomst organiseren om alles toe te lichten .
Laat iets weten Doen dus............



de Bruyn M-L
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: tonycabus op 24 februari 2005, 18:43:35 pm
Die Mr. Mestdagh is de fabrikant van de reeks 62 op 1/29e die in MSM 30 beschreven werd door Dirk Melkebeek.

Tony

Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Havoc op 24 februari 2005, 20:39:27 pm
Bij mijn weten rijdt de NMBS op normaalspoor. Dus, 1435mm/45mm= 31.8888 of afgerond 1/32. Dat ze in de US niet kunnen tellen weten we sinds de presidentsverkiezingen, maar daarom moeten wij ze toch niet volgen?

In 1/32 heb ik wel interesse.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: tonycabus op 24 februari 2005, 23:04:46 pm
Ja Johan, ik wist dat je zou reageren. Jij maakt een live-steam-model niet?

Weet ook dat 1/87e X3 = 1/29e...
Bizaar maar waar.

Tony

Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Havoc op 25 februari 2005, 13:26:09 pm
citaat:
Weet ook dat 1/87e X3 = 1/29e...


Euh??? Ik vrees dat ik het verband niet zie. De spoorbreedte van H0 is 16.5 dacht ik. Dus 16.5 x 3 = 49.5. Sorry, maar als ik zie welke aandacht er in MSM aan soms pietluttige details besteed wordt, en welke kritiek fabrikanten krijgen als ze afwijken van schaal, dan verbaast het mij dat men er zelfs maar aan denkt om met een schaal die 10% verkeerd is te vertrekken.

Probleem is dat live-steam problematisch kan zijn in combinatie met electrisch materieel: er worden geen ge?soleerde wielen gebruikt... Maar ik heb wel interesse voor enkel NMBS modellen op termijn.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Gerolf op 25 februari 2005, 16:27:50 pm
Johan, je hebt gelijk met je 'juiste-schaal'-betoog. Ik begrijp ook niet goed dat ze zeggen dat ze op 1/29ste gaan werken, maar zelfbouw willen doen: dan kan het toch geen probleem zijn om de juiste schaal te gebruiken, dacht ik zo.
Ongeacht dit, ik denk dat ik namens meerdere spreek: de grote schalen zijn inderdaad fantastisch qua mogelijkheden tot afwerken, inbouw van animatie (bewegende ruitenwissers, goed klinkend geluid omdat je grotere luidsprekers kan gebruiken, ...) maar plaats is een probleem. Men wil z'n modellen toch laten rijden, nietwaar, en wie heeft er plaats voor om dit op een realistisch/verantwoorde manier te doen?
Er zijn mensen die modellen maken om ze daarna in een vitrinekast te zetten. Voor mij mogen ze dit doen, maar ik zie liever beweging...
Of is het de bedoeling om op een soort van clubbaan te gaan rijden?

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: svvander op 25 februari 2005, 16:38:55 pm
Zou het kunnen dat de schaal 1/29e gebruikt wordt, omdat dit gemakelijker is om mee te werken?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: tonycabus op 25 februari 2005, 16:54:23 pm
Ik snap eerlijk gezegd ook nog steeds niet goed waarom die afwijkende schaal van 1/29e ingang heeft gevonden, vooral in de States blijkbaar (waar ze niet kunnen tellen, nog altijd niet[}:)]).
Misschien weet iemand iets over de historiek hiervan???

Tony

Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: svvander op 25 februari 2005, 16:58:31 pm
Volgens mij heeft het te maken met de afronding van deze schaal in inch... niet meer of minder. Het zal makelijker tellen zijn in deze schaal.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Havoc op 25 februari 2005, 18:19:26 pm
De enige reden die ik kan bedenken om 1/29 te gebruiken is als je kant-en-klare onderdelen wil gebruiken. Maar als je je dan toch op de NMBS wil richten, dan ben je ook niets met amerikaanse onderdelen. Een nmbs loc met UP 4-bay hoppers erachter? M1 rijtuigen op Bettendorf draaistellen? De enige (dat ik weet) europese onderdelen komen van Marklin, en dat is 1/32. (LGB is iets anders, maar dat is dan ook omdat ze smalspoor uitbeelden)

En het verschil is niet klein. Bvb, als je een wieldiameter van 1000mm neemt, dan is dat in 1/32 31.25mm en in 1/29 is dat 34.48mm. Ik zou willen weten wat de reacties zouden zijn als er fabrikanten wielen 3mm te groot maakten... Voor een rijtuig van 24m spreken we over verschillen van 7cm.

Dat sommige (europese) fabrikanten US modellen willen uitbrengen in 1/29 kan ik verstaan. De markt ginderachter is nu eenmaal op die schaal gericht.

Iets dat ik vergeten was is dat ze misschien zoeken naar mensen die 3 voets-spoor willen nabouwen op 32mm rails. Dat is een schaal van 1/28.57, afgerond naar 1/29. Zou kunnen gezien de referentie maar het 0-forum. Maar dat klopt dan weer niet met nmbs materieel.

Zelfs als je in inches zou werken kom je er niet. Dan gebruiken ze meestal iets in de aard van xinch/foot. Bvb "1/2 inch scale", dat is dan 1/2 inch is 1 voet of 1/24. Met dat systeem is 1/29 helemaal geen doen. Nomaalspoor is origineel 4'8"1/2 of 1435.1mm, Maar 45mm is altijd 45mm geweest dus daaraan kan het ook niet liggen.

 
citaat:
de grote schalen zijn inderdaad fantastisch qua mogelijkheden tot afwerken, inbouw van animatie (bewegende ruitenwissers, goed klinkend geluid omdat je grotere luidsprekers kan gebruiken, ...) maar plaats is een probleem. Men wil z'n modellen toch laten rijden, nietwaar, en wie heeft er plaats voor om dit op een realistisch/verantwoorde manier te doen?


Dat is misschien zo voor sommigen, maar live-steam in Z zie ik niet echt zitten... Die stoom modellen zijn niet zo sterk gedetailleerd omdat de functionaliteit hier veel belangrijker is. Die stoomkraan moet echt werken, niet er goed uitzien (dat mag wel). Er zijn echter mensen met tijd teveel, en die maken dan zulke dingen: http://www.johnsgardenrailway.info/images/Diamondhead/2005/Video/SteamShovel.MPG

Ik heb de indruk dat in die groep bouwers het maken van een werkend model en het doen rijden ervan veel belangrijker is dan in de kleinere schalen. Er zijn er die rivetten tellen, maar de meeste niet. Ook zeer veel free-lance modellen trouwens, en dat wordt daar perfect aanvaard.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Bert Ossevoort op 26 februari 2005, 18:51:14 pm
Nog meer schaal chaos.
Laten we lgb gaan volgen en 1/27 gaan doen past het europeese materiaal tenminste bij elkaar ,in nederland is er al een firma die al enkele jaren actief is met schaal 1/26.6 [1.27] dit is namelijk een schaal oplossing dat het vrije ruimte profiel past bij een bestaande lgb baan en toch normaal spoor modellen [alleen de spoor breedte is niet correct echter voor in de tuin valt dat optisch reuze mee ]
Ben sinds enkele maanden in bezit van een reeks 76 van S&S dit is een model gebaseerd op de NS lok serie 22/2300 en een degelijk model,en voor mij een reden daar lgb ook komt met rijtuigen en in de toekomst goederen materieel om NIET 1/29 te gaan doen .En als je gaat zitten omrekenen passen de aandrijvingen van lgb perfect in 1/27 NMBS modellen dus waarom die 62er nu in 1/29 is gemaakt ????[en er is een lgb aandrijving met een grotere radstand ,maar die kost zeker te veel??]
Voor mij is het duidelijk ik ga voor 1/27 ,en ben reeds begonnen met perrons en verlichting naar belgisch voor beeld in de tuin, eveneens met het eerste lokje [aandrijving stoomlokje lgb] een reeks91 .
Succes met de discussie verder en weer een visie en geen normbladen ,of laten we modellen bouwen die we lekker in de tuin kunnen laten rijden als ontspanning en een keer geen klinkngels tellen dat doen ze maar op schaal 1/32 !!!!! .
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Havoc op 26 februari 2005, 21:54:26 pm
citaat:
Laten we lgb gaan volgen en 1/27 gaan doen past het europeese materiaal tenminste bij elkaar


Nu geef ik het helemaal op... 1/27? Dit zou een 1:1 spoorbreedte van 1170mm moeten voorstellen (of 3 voet 10 inch). Vooral daar LGB een schaal van 1:22.5 gebruikt. Ofwel een voorbeeld van meterspoor (of 3 voet 6 inch) afgerond weleenswaar.

Die grote modellen is een soep, dat is wel duidelijk.

Wat ik eigenlijk niet snap is dat het moeilijker is om een "foute" schaal te gebruiken dan een "correcte". Op schaal werken is altijd een compromis. Je moet altijd wel ergens afronden, dat zullen de meeste hier wel al door hebben. Maar er is een verschil tussen hier en daar enkele tienden van een millimeter "foefelen" en ettelijke millimeters moeten wegwerken.

Als je zou vertrekken van metingen of plannen van 1:1 voorbeelden, dan moet je in het geval van 1/27 de spoorbreedte met 8mm "corrigeren", en in het geval van 1/29 met 4.5mm "corrigeren". Dan mag het er nog "beter" uitzien, als je zelf plannen moet gaan tekenen, dan is het heel wat simpelder om gewoon in 1/32 te werken. Je kan het toch vergeten om zaken zoals plaatdiktes gewoon lineair te schalen.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Bert Ossevoort op 27 februari 2005, 14:29:10 pm
Wel johan, waarschijnlijk behoor jij tot de klinknagel tellers op 1/32 geheel niets op tegen ! echter ik had al tuin spoor echter fantasie ,nu echter besloten om op een redelijk in te passen manier groot bedrijf na te bouwen echter dat staat dus niet als je lgb rails heb liggen om er 1/32 treinen op te laten rijden dus uiterlijk grotere treinen. Tevens is er een voordeel van de verkeerde spoorbreedte namenlijk er is meer bewegings ruimte om een draaistel [aandrijving] binnen de bak te laten bewegen .Weet dat dit een verkeerde instelling is om een model te ontwikkelen of om een schaal te kiezen maar sommige mensen hebben nu een maal een tuin baan met beperkingen van wat al aanwezig is,dit is ook een visie die denk ik niet verwaarloosd mag worden het is hobby geen wedstrijd om alles op schaal te krijgen ,ik zie liever een goed lijkend model soepel rijden door de tuin dan een perfect op schaal model zich met moeite wringen door de bochten!! met mogelijke ontsporingen tot gevolg.

Heb ook ooit begrepen dat de 1/29 standaard ook zo ontstaan ,goed rijden en een gelijkend model en omdat er weinig was het gemak genomen voor de modelbouwers je hebt iets ,huisje of wagon ,in 1/87 maal 3 en je kan het nabouwen en het is in de juiste verhoudingen.
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Havoc op 27 februari 2005, 18:22:36 pm
Klinknagels tellen is wel het laatste wat ik doe! Ik erger me soms verschikkelijk als ik MSM lees. Het gaat meer over dioramas gaat waar per ongeluk een trein in rijdt dan dat het over modeltreinen gaat.

Als je echter de bedoeling hebt om alles zelf te bouwen (wat ik begrepen heb uit de eerste post) dan vertrek je meestal van plannen of metingen aan voorbeelden. Toch zeker als je NMBS materieel wil maken. En dan kom je met het probleem, waar ga je het wegwerken dat de spoorbreedte 1/32 is en de rest van je model 1/29. Ga je enkel de wielen wat dichter bij elkaar zetten? Of ga je de draaistellen helemaal verkleinen?

Dat de reden om 1/29 te gebruiken te maken heeft met het gebruik van kleine boogstralen is waarschijnlijk correct. De NMRA geeft in zijn norm aan dat het gaat om "deep flange scale" ofwel modellen met een wielrand die te groot is volgens model om goed door klein boogstralen te gaan. Een andere reden is om niet teveel verschil te hebben tussen smalspoor en normaalspoor materieel waarvan de modellen op dezelfde spoorbreedte rijden zodat het materieel door elkaar te gebruiken is.

Dat van 1/87 x 3 = 1/29 geloof ik niet echt.

Als je graag grote modellen ziet rijden en toch kleine bochten wil aanhouden, dan is smalspoor met een 1:1 spoorbreedte van 2 voet ideaal! Je hebt dan 45mm spoor waar modellen in schaal 1/13.5 op rijden. En de originelen waren gemaakt om door kleine bochten te rijden.

Nu ja, ieder zijn ding. Ik ga het hierbij laten. Als Marc eens zou laten weten waarom die 1/29 gekozen is, dan zou dat al misschien een en ander verklaren.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: n/a op 28 februari 2005, 07:39:34 am
Hallo,

Mij is eens verteld dat 1/29 in Amerika is onstaan om louter commerciele reden.

Zo'n trein leek namelijk groter dan de normale 1/32 en dat verkocht beter.[8D]

Klinkt heel aannemelijk gelet op het feit dat Amerikanen dat vaker doen. Kijk naar hun auto's, vliegtuigen, jachten en zelfs huizen.[:0]

Voorlopig zitten wij  met dat probleem.

Frits

Je bent pas klaar, als je werk af is.
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: argilla op 07 maart 2005, 15:54:51 pm
1/27;1/32;1/22.5 Wij houden ons aan 1/29 omdat NWSL enorm aanbod heeft in onderdelen voor zelfbouw. En heus wel die kunnen dienen op NMBS modellen. Andere mogen proberen in hun eigen schaal Iedereen welkom. Maar we beginnen nu eenmaal ergens dus op 1/29 Trouwens we gaan ook lgb onderdelen gebruiken hoor ! het is maar hoe je het beziet en begint.




ik zeg altijd maar : als het werk niet af is , moet je verder doen tot het af is

de Bruyn M-L
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: argilla op 07 maart 2005, 15:57:31 pm
Ik heb kontact gehad met Paul Mesdagh . Hij wil ons verdr helpen .Aub laat we dan verder gaan en niet vervallen in een eindeloze discour van schalen .Paul is zo vriendelijk ons te helpen , laten we nu maar gebruik maken van zijn ervaringen op dat gebied oke ??

de Bruyn M-L
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Havoc op 27 april 2005, 13:36:25 pm
Heeft er hier iemand de contactgegevens van Paul Mesdagh? Ik heb een hoop vragen over zelfbouw in de grotere schalen.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Gerolf op 27 april 2005, 18:31:44 pm
Kan je Paul niet overhalen om op dit forum mee te werken? Ik denk dat hij voor v??l mensen nuttige info kan geven!

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Minerva op 17 augustus 2005, 13:54:52 pm
Allen,
Eerst en vooral een rechtzetting : Het is NIET Paul maar Hans Mestdagh.

Mijn bedoeling is om op een echt praktische manier te werk gaan. Ik krijg veel vragen over : hoe begin ik er nu aan om een locomtief of wagon te maken.
Nu daarover is er nooit een pasklaar antwoord. Daarvoor spelen veel faktoren mee zoals : ervaring,visie, soort materiaal, werkmateriaal ,rijdend of statisch en uiteraard de schaal.

Nu wat de schaal betreft hou ik me hoofdzakelijk bezig met grotere schalen dus vanaf 1/32 e en hoger.

Nu om alle gissingen en dissucies kort te sluiten wat betreft de schaalkeuze 1/29:

Ik heb zeven jaar geleden een polyesterkas van een reeks 62 op de kop kunnen tikken. Buiten de lengte, breedte en hoogte was er anders niet veel die klopte. De vorm van de neus kon evengoed een reeks 60 geweest zijn. Na opmetingen kwam ik tot de vaststelling dat het schaal 1/29 betrof.
Daar ben ik beginnen werken en heb zo ervaring opgedaan en materialen leren kennen.

In het begin had ik bijna niks van machines en werktuigen.Veel onderdelen op die schaal zijn te maken uit profielen die in de handel verkrijgbaar zijn. bv Buizen van 4/6/8 enz.Trapladders op schaal kunnen gemaakt worden met draad van 1mm (wat op een andere schaal soms 1,2 of 0,8 is). Op zich is dat geen probleem maar dan moet je een compromis zoeken tussen vorm en sterkte.
De keuze van LGB en Aristocraft aandrijvingen : Mijn uitdaging is zoveel mogelijk Belgisch materiaal te maken NIET om een nieuwe soort aandrijving en rails te ontwerpen.
Het is een compromis die mij toelaat om op de kortste LGB bogen met een vierasser te passeren.

Mijn visie is misschien te lang om allemaal op papier te zetten. Er zit nog veel meer achter dan deze korte uiteenzetting, voor mij is het ook belangrijk mijn modellen zo te maken zodat ik op een eenvoudige manier een tweede, derde....model kan maken.

Voor alle duidelijkheid : IK BEN GEEN HANDELAAR NOCH FABRIKANT.
 
vriendelijke groeten
Hans Mestdagh
Minerva Modellen
Baron Ruzettelaan 267
8310 Assebroek
050/377 277
0478/28 16 83
hans.mestdagh@belgacom.be

Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Bert Ossevoort op 01 september 2005, 22:22:31 pm
Nog even een reaktie hoe 1/29 is ontstaan:
 
It's been a while since I?ve written about this matter. In the mean time 1/29th Scale has become the defacto size for standard gauge outdoor Garden Railway trains. From time to time the question arises as to why and how we came up with using 1/29th as our standard scale. After all, 1/29th is not the "proper" scale for standard gauge when using G-gauge (45mm) track, 1/32nd is the "proper" scale.

We chose 1/29th scale in 1987 before beginning production at the request of Nat Polk, who understood the model train business from it's earliest days. In truth, Nat was a pioneer of this hobby and had a great historical overview as an expert in marketing model trains. It was his take that the original Lionel trains that dominated the first half of the 20th century in the U.S. were all 1/29th scale. The trains did not run on track with a gauge that was theoretically correct. Lionel used a different gauge track because their trains were top heavy and need a wider foot stance for stability when running. Despite the track gauge issue Lionel was the leader in the model train industry for many years. Even today the Lionel Standard Gauge trains evoke a WoW! each time they are seen and their collectability value is enormous.

Furthermore, Nat was active in importing trains from all over the world and was very familiar with the English market. The English commonly use OO scale. OO scale is slightly larger then H.O. but still runs on HO gauge track. Hornby and Bachmann Branchline trains produce OO scale and have 98% of the English market. Not a word is said about the difference between scale vs. gauge and these two companies make amongst the most scale models in the world. The discussion of the gauge in relation to the scale is a non-event as it is here with 1/29th.

There is a small but vociferous minority that does not understand the public wants scale in their models and relationship to the gauge is not a concern to them. It's not that the public is uninformed. Rather they know scale is an issue the gauge of the track is not when it comes to Large Scale Trains. The "WoW!" Factor created by the impressive size of the model is what the modelers are interested in. Most do not care about gauge correctness. After all, how many hobbyists have no comment about running their beautiful 1/29th scale models on gold colored unrealistic code 332-height brass track through 8' diameter or tighter curves?

While the Large Scale Trains standard is code 332-height track, the "correct" scale height is code 225. However, I've never seen an outdoor code 225 layout working. Code 250 needs far more care before running unless laid on a concrete roadbed. The fact is 1/29th scale is more appropriate out of doors in the large environment of a garden layout that can put your trains several dozen feet or more away from you. The big size of 1/29th is highly visible and the track gauge quickly becomes invisible. The reality of Large Scale Trains reduces the discussion of track gauge to minimal importance.

People have voted with their wallets and minds. 1/29th has become the overwhelmingly most popular scale greatly overshadowing 1/32nd scale. This doesn?t mean that a great locomotive in any of the G-Gauge sizes will not sell. It?s not going to sell in the large numbers due to not having the same WoW! Factor as 1/29th models.

A true pioneer in the hobby, Nat Polk settled the Scale vs. Gauge discussion in 1987. He truly was one that understood the market before people understood that the market was far more than just toy trains.

The free market has demonstrated that 1/29th is a winning scale in standard gauge Large Scale trains. Competition reigns!

All the best,
Lewis Polk
en reaktie hoe 1/29 is ontstaan;
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Minerva op 01 september 2005, 23:17:22 pm
Bert,
bedankt voor de toelichting.Daarmee blijkt dat degene die het luids en meest roepen daarom nog geen gelijk hebben....
vrg
Hans
schaal 1/29
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: svvander op 02 september 2005, 12:08:37 pm
citaat:
Geplaatst door Minerva

Allen,
Eerst en vooral een rechtzetting : Het is NIET Paul maar Hans Mestdagh.

Mijn bedoeling is om op een echt praktische manier te werk gaan. Ik krijg veel vragen over : hoe begin ik er nu aan om een locomtief of wagon te maken.
Nu daarover is er nooit een pasklaar antwoord. Daarvoor spelen veel faktoren mee zoals : ervaring,visie, soort materiaal, werkmateriaal ,rijdend of statisch en uiteraard de schaal.

Nu wat de schaal betreft hou ik me hoofdzakelijk bezig met grotere schalen dus vanaf 1/32 e en hoger.

Nu om alle gissingen en dissucies kort te sluiten wat betreft de schaalkeuze 1/29:

Ik heb zeven jaar geleden een polyesterkas van een reeks 62 op de kop kunnen tikken. Buiten de lengte, breedte en hoogte was er anders niet veel die klopte. De vorm van de neus kon evengoed een reeks 60 geweest zijn. Na opmetingen kwam ik tot de vaststelling dat het schaal 1/29 betrof.
Daar ben ik beginnen werken en heb zo ervaring opgedaan en materialen leren kennen.

In het begin had ik bijna niks van machines en werktuigen.Veel onderdelen op die schaal zijn te maken uit profielen die in de handel verkrijgbaar zijn. bv Buizen van 4/6/8 enz.Trapladders op schaal kunnen gemaakt worden met draad van 1mm (wat op een andere schaal soms 1,2 of 0,8 is). Op zich is dat geen probleem maar dan moet je een compromis zoeken tussen vorm en sterkte.
De keuze van LGB en Aristocraft aandrijvingen : Mijn uitdaging is zoveel mogelijk Belgisch materiaal te maken NIET om een nieuwe soort aandrijving en rails te ontwerpen.
Het is een compromis die mij toelaat om op de kortste LGB bogen met een vierasser te passeren.

Mijn visie is misschien te lang om allemaal op papier te zetten. Er zit nog veel meer achter dan deze korte uiteenzetting, voor mij is het ook belangrijk mijn modellen zo te maken zodat ik op een eenvoudige manier een tweede, derde....model kan maken.

Voor alle duidelijkheid : IK BEN GEEN HANDELAAR NOCH FABRIKANT.
 




Hans (en dus niet Paul [8D]),

Ik volg jou redenering 100% Het is ieders recht om te maken of te doen wat hem belieft en ik vind jou keuze een hele goede.
Ik stel voor, dat je is enkele foto's van jou realisaties post. Zodanig dat de criticasters eens kunnen zien, wat een man met inzet en goede gedachten allemaal kan.

Of je nu een handelaar bent of niet, mij maakt het niet echt uit. Ik denk wel dat je de meerwaarde aan dit forum kan geven, o.a. door jouw hulp en ervaring. Er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die het niet zien zitten om vanaf 0 te beginnen aan zo'n project en hierdoor afhaken. (zoals al gezegd, ik heb meerdere pogingen ondernomen om een stel te maken in H0 en spreek dus uit ervaring). Meer zelfs, ik wil wel meer horen (of lezen) van jouw visie!
Dit maakt het onderwerp juist zo interessant voor leken zoals ikzelf.
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Willems op 28 mei 2007, 16:34:02 pm
Kun je in deze schaal dan nog wel gebouwen en weg voertuigen krijgen, ik was al blij dat EMEK voor "passend"wegvervoer voor bij mijn LGB zorgt.

Wim Waleboer
www.deafslag.nl
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Minerva op 30 mei 2007, 17:35:00 pm
Beste Wim,

Om mij aan het huishoudreglement van dit forum te houden heb ik u een persoonlijke mail gestuurd.

sorry voor late reactie
vrg
Hans
Titel: Marc zoekt medestanders
Bericht door: Willems op 07 juni 2007, 12:26:34 pm
en ontvangen,dank u

wim