Modelspoormagazine forum

Aktiviteiten => Forumbaan => Topic gestart door: tonycabus op 28 oktober 2007, 18:59:28 PM

Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 28 oktober 2007, 18:59:28 PM
Zo, ik val meteen met de deur in huis!
Samen met Gerolf en Luc heb ik wat zitten brainstormen, want er zijn veel mensen die thuis eigenlijk geen plek hebben om een baan te bouwen, en daarom dachten we dat, in opvolging van wat de collega's van "SAROULMAPOUL" teweeg hebben gebracht, en het verschijnen van MSM 64 met het artikel van Jean Michel Vanderborght, maar eens tot de daad moesten overgaan. De zegen van de redactie hebben we alvast!
Het project "FDEM" werd gelanceerd op een Frans forum, maar wie heeft er het meest toe bijgedragen??? Juist! De (Franstalige)Belgische groep vrienden die zich intussen op het zusterforum hebben ingeschreven en daar bijdragen tot een ontspannen en zeer constructieve sfeer. Het zijn stuk voor stuk mensen met een groot warm hart, die niet alleen hun modules mooi maken, maar er ook een stukje van hun ziel instoppen. En dat voel je!! Het zijn mensen met liefde voor detaillering en sfeer, en ik ben niet beschaamd toe te geven dat hun werk me zeer diep heeft getroffen. Het niet t? groot zijn van de modules zit daar voor iets tussen. Overal oogsten ze een verdiend succes, en dat ligt niet alleen maar aan de schoonheid van het gepresenteerde, maar vooral ook aan hun eigen instelling: leut hebben, en de toeschouwers daarbij betrekken, en hun goede inborst tonen.

Als ZIJ het kunnen, waarom wij dan niet ?????
In den beginne wou ik ook meedoen aan het SAROULMAPOUL-projectmaar je kan geen honderd dingen gelijk doen. Daarom hebben we in overleg met elkaar een iets afwijkende, maar in grote lijnen overeenkomende "interface-standaard" uitgetekend die meer geschikt is voor het iets grotere HO-materieel in normaalspoor.
We hebben evenwel gewacht tot nr.64 uit was, zodat jullie de tijd hadden het artikel van Jean Michel Vanderborght te lezen, ik hoop dat de vertaling ervan (aan mij opgedragen) ook de geest weergeeft.
Daarin wordt het FDEM-moduleconcept beschreven in detail, een ideale leidraad dus. Mijn bewondering hebben ze en ze weten het.
Dit concept is gewoon ideaal, drempelverlagend! Alle andere modulenormen zijn streng, voor velen vaak t? streng, en dat is hier allemaal overboord gezet. De interface moet kloppen, al de rest is vrij!!!

Waar wachten we op?

Ik voeg er meteen aan toe dat ik geen enkele verdienste heb, de oorspronkelijke 'standaard' werd immers uitgewerkt door de FDEM. Het enige wat ik gedaan heb is het een beetje aanpassen voor normaalspoor.

En we willen niemand uitsluiten!!

Inderdaad, bedoeling is een samenwerkingsverband te cre?ren tussen tweerailers, maar ook tussen drierailers!
Dit stel ik voor als interface:

imghttp://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/zijwandmetmaten.jpg/img

Grotendeels dus dezelfde als die van de FDEM, maar aangepast aan het grotere volume van normaalspoormaterieel, en de hartafstand van het spoor iets verder naar achteren, zodat de 'tunnelingangen' van de verbindingen tussen de modules ook eventueel kunnen weggewerkt worden.
Met alle plankjes er tegenaan ziet dat er zo uit:

imghttp://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/zijwandmetmaten2.jpg/img

Het rijvlak zal moeten op 1300mm boven de vloer liggen. Tweerailers leggen een zooltje van 6mm ballastbed onder de Peco Code 100 sporen (universeel bruikbaar voor alle materieel) en ik beveel dus ook het lezen van het artikel aan.
Drierailers kunnen M?rklin C-rails gebruiken.
Het luikje aan de rechter voorzijde van elke module wordt 200mm breed en vergemakkelijkt niet allen het aansluiten van de modules op elkaar, maar zorgt tevens voor een optische scheiding tussen de verschillende onderwerpen.

imghttp://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/moduleoverzicht.jpg/img

Een naam hebben we ook al bedacht: AGGEMORLEUTHET.
Want daar gaat het om: plezier beleven aan onze hobby. En vriendschapsbanden smeden. Met een beetje geluk kunnen de eerste modules al in Mechelen 2008 tentoongesteld worden, en dat kan dan ook de 'forumstand' worden. We hebben nog een jaar!!
Bediening moet digitaal, Voor de tweerailers kan ik een Roco centrale met muizen ter beschikking stellen. De drierailers zouden onder elkaar een gelijkaardig systeem kunnen overeenkomen.
Ook belangrijk is een "Fiddle Yard" aan de achterzijde. Iemand zou die in zijn module(s) kunnen voorzien. De interface moet daarvoor geen geweld aangedaan worden.
Ikzelf begin aan een (dubbele) zichtbare stationsmodule. In dat station kunnen treinen eind- en vertrekpunt hebben. Ze kunnen van en naar beide zijden rijden. Enkelspoor biedt boeiendere exploitatiemogelijkheden, ook leuker voor de toeschouwers.
Rollend materieel moet bijdragen tot de fun, dus vooral lokaal materieel, stoom, diesel, motorrijtuigen en goederentreintjes. Om het koppelen en ontkoppelen te vergemakkelijken stel ik Kadee-koppelingen voor aan loks en kop- en staartrijtuigen, en de magneetjes hiervoor op strategische plaatsen in de modules. Goederenwagens zullen misschien wel allemaal zo'n koppeling moeten hebben, er kan immers iemand met een industriemodule of een klein goederenemplacement voor de pinnen komen...
WIE WIL MEEDOEN, en zo laten zien dat we niet alleen kunnen bakkeleien, maar ook constructief samenwerken???
Als bouwmateriaal lijkt multiplex van 12mm het meest geschikt, samen met de doosconstructie van de modules zijn ze zo licht en sterk.

NADERE BEPALINGEN VOLGEN!
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 28 oktober 2007, 19:08:59 PM
Toch al tien keer gelezen!!!
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 28 oktober 2007, 19:14:01 PM
Mijn sympathie heb je, dat wist je al. Meer zelfs, ik ben al aan 't plannen !

Dat van dat bakkeleien is goed gevonden ! [;)]

Wie vragen heeft kan die hier natuurlijk stellen.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 28 oktober 2007, 19:23:32 PM
Luc, ga eens kijken bij de Walen!!!
Daar gaat het al een gang hoor!
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 28 oktober 2007, 19:36:34 PM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Luc, ga eens kijken bij de Walen!!!
Daar gaat het al een gang hoor!

Ik weet het, ik had het al gezien. Maar die mannen kletsen graag, daar (niks verkeerd hoor).
Hier is het nog stil. Vlamingen zijn iets meer terughoudend.
En d'hollanders ????? Waar zitten jullie nou ?

Een tip : ik denk er aan om een paar gebouwtjes te maken die ik ook op mijn baan kan plaatsen. Zo gaan de werken aan mijn baan ook eens vooruit. Twee vliegen in ??n klap !

Nog een tip : dit is de ideale gelegenheid om eens een ander thema te kiezen of nieuwe technieken uit te proberen.

De breedte van de module is vrij. Je kan het dus ook klein houden.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: janjozef op 28 oktober 2007, 19:38:40 PM
Sorry jongens maar ik denk dat een aantal van diegene die mee zouden doen ondertussen met hun mini-baantje bezig zijn. Eigenlijk kom je hier wat laat mee. Na Mechelen kan ik ten vroegste mee in het project stappen.

Jan
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: mark7758 op 28 oktober 2007, 19:47:15 PM
Ik vind het een mooi idee. Maar ik ben al bezig met een clubje en we hebben met 2 man al meer als 100m2 nodig.
Helaas heb ik nog geen grote hangar om alles in kwijt te kunnen.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 28 oktober 2007, 20:00:37 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef

Sorry jongens maar ik denk dat een aantal van diegene die mee zouden doen ondertussen met hun mini-baantje bezig zijn. Eigenlijk kom je hier wat laat mee. Na Mechelen kan ik ten vroegste mee in het project stappen.

Jan

Dat hebben we ons ook gerealiseerd. Je bent dus welkom als het jou past. Eigenlijk hebben we al diegenen op het oog die de stap naar een wedstrijd niet hebben durven zetten. Dit opzet lijkt ons dan ook een stuk makkelijker.
Wie graag een landschap 'bouwt' kan zijn gang gaan. Wie liever een goederenkoer, een industrieaansluiting, een .... (niet te veel tips geven) ... bouwt kan ook z'n ei kwijt.

Laat ons echter het belangrijkste niet vergeten : AGGEMORLEUTHET.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: hobbyist op 28 oktober 2007, 20:03:44 PM
Best leuk idee. nu nog de nodige tijd vinden om er iest van te maken.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 28 oktober 2007, 20:05:36 PM
D????r gaat het inderdaad om, en wie zijn moduleke al rijklaar heeft (het hoeft niet direct afgewerkt te zijn), is ook welkom!!
Bedoeling is aan het publiek en onze medespoorders te laten zien 'waar we mee bezig zijn' in Mechelen, maar ook om eventuele 'Forum Meets' interessanter te maken.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 28 oktober 2007, 20:07:01 PM
Zei je 'kletsen', Luc? Er zijn al concrete voorstellen!!!
Wie nog??
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Michiel op 28 oktober 2007, 20:13:54 PM
Schitterend project! Had ik niet zo krap in tijd gezeten, en niet al te graag mijn eigen modelbaan willen verder bouwen, dan had ik dit voorstel omarmd en gekoesterd... (diepe zucht)

Blijft me julle enorm veel succes toe te wensen...
Michiel

Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: erik de noorman op 28 oktober 2007, 20:24:13 PM
Een praktische vraag wie zorgt voor het materiaal voor de bakken?
Want deze moeten toch echt gestandariseerd zijn.
En is het de bedoeling dat 2 en 3 rail onder elkaar kan gemengd worden?
Erik
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 28 oktober 2007, 20:31:52 PM
Ieder maakt zijn eigen 'bak' of 'bakske', Erik, en de bedoeling is dat tweerailers en drierailers onafhankelijk van mekaar werken, maar w?l deel uitmaken van dezelfde 'kliek' die maar door ??n ding bezeten is: plezier beleven aan modelspoor!
Trouwens, het enige wat gestandaardiseerd is is de hoogte van het rijvlak en de zijwanden.
Ik ga straks nog wat dieper in op een paar details, maar dit zijn al de hoofdlijnen.
(Edit: stommiteiten[;)])
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 28 oktober 2007, 20:35:39 PM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Een praktische vraag wie zorgt voor het materiaal voor de bakken?
Want deze moeten toch echt gestandariseerd zijn.
En is het de bedoeling dat 2 en 3 rail onder elkaar kan gemengd worden?
Erik

De zijpanelen moeten gestandardiseerd zijn. Zitten er hier schrijnwerkers tussen die dat zien zitten ???

Het is niet de bedoeling dat 2-rail en 3-rail door mekaar gaat rijden. Er zal een 2-rail baan en een 3-rail baan zijn die broederlijk bij elkaar gaan staan. [;)]

edit : Tony was wat sneller dan ik...
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 28 oktober 2007, 20:37:37 PM
Nog beter gezee azzekik, Luc!
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 28 oktober 2007, 20:45:05 PM
En aan de andere kant van de taalgrens gaan ze al zwaar tekeer!!!!
Eric Binam? stelt voor een overgangsmodule te maken van normaal- naar meterspoor, met een puur FDEM-aansluitvlak, zodat we samen met de Sarouls kunnen optreden.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Gerolf op 28 oktober 2007, 21:00:57 PM
Het enthousiasme van de initiatiefnemer(s) is duidelijk [8D]

Geef toe: het zou wel knap kunnen worden, h?. Vooral de "niets moet, alles kan" (AGGEMORLEUTHET) is aanstekelijk.
Niks competitiefs, gewoon gezellig samen laten zien waar je mee bezig bent.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: hobbyist op 28 oktober 2007, 21:01:42 PM
aan schrijnwerkersmachines heb ik hier geen gebrek, tony, alleen nog wat tijd en dat zal in 2008 beter worden.tekeningen zijn reeds afgedrukt.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 28 oktober 2007, 21:10:39 PM
Amai, Leon zit ook niet stil, zijn poep jeukt al[:)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: hobbyist op 28 oktober 2007, 21:48:41 PM
als ge dat maar weet, tony. ge moet er iets voor over hebben.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 28 oktober 2007, 22:37:42 PM
Dat wordt intussen ook al flink gelezen zie ik [:)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: loebaske op 28 oktober 2007, 22:41:16 PM
Goe bezig[;)] en zie het ook wel zitten om op de trein te stappen, denk dat het wel nodig is dat er zich iemand zou opofferen (zoals Leon) om de plankskes allemaal op de juiste maat te verzagen, want niet iedereen heeft daar de nodige machienes voor en vrees als dat bakske niet precies op maat en haaks is dat je nog rare sneuters gaat trekken als die samen gevoegd worden,want het gaat (denk ik) niet over 2of3 bakskes..maar meerdere, is maar dat ik bijna durf zeggen uit ervaring[:I]als er daar enkele bakskes gaan tussen zitten die niet haaks zijn.... dat Lucien Van Impe gaat komen trainen[:o)][:o)]
Misschien ergens een prijsberekening maken met de schrijnwerker van dienst voor het verzagen en leveren van het houtmateriaal dat de eventueele kandidaten die willen meedoen zo een pakket kunnen kopen en het thuis samenvoegen en aan de slag met de fantasie.
Is er ergens een streefdatum/jaar want ik ben nog bezig thuis met de modullebaan en het project Gent-Zuid in de club..[:(]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 28 oktober 2007, 22:49:22 PM
Lees nog eens van vooraf aan, Loebas[;)]
Mechelen 2008 zou mooi zijn, en kompleet klaar hoeft een module niet te zijn om mee te doen, het moet een soort vervolgverhaal worden, snappie?
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: INFO op 28 oktober 2007, 23:11:47 PM
Eigenlijk vind ik de module vorm als als omgevallen doodskist niet zo mooi. En het is ook bijna niet vervoerbaar, als je er meer dan eentje hebt.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 28 oktober 2007, 23:15:33 PM
Maar het gaat w?l om wat in die modules te zien is, Wim, en dat komt verdomd goed uit de verf met de zwarte voorkanten.
Zie http://users.skynet.be/zebu/FDEM.html
De aandacht wordt als het ware naar de sc?ne in de module toegespitst.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: ERVIN op 28 oktober 2007, 23:16:27 PM
Sorry mannen, maar ik heb hier al problemen genoeg met mijn baan [:(], maar ik blijf dit draadje vol spanning volgen.[;)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Rochevalien op 28 oktober 2007, 23:21:24 PM
Ik zal ook maar eens met de deur in huis vallen en tegelijk maar wat nagels met koppen slaan [:D]:
1)ik heb de modulebaan van de FDEM al bekeken GRONDIG maw,vanvoor,vanopzij,vanonder enz
2)ik heb alles gelezen over de FDEM in MSM ?n Voie Libre[:D][:D][:D]
3)ik heb zelfs al met Jean-Mi himself gesproken
waar willen we nu naartoe???
Ik vindt de modullebakken van de FDEM zwaar (en geloof mij,dat zijn ze ook)en ook ingewikkeld van konstruktie en bijgevolg niet voor iedereen haalbaar om te maken.(ik heb het dan nog alleen maar over het houtwerk)
Ik denk ook dat wat gewerkt heeft voor de FDEM "als we nu eens een modullebaan maakten voor op expometrique" niet noodzakelijk ook gaat werken voor de MSM lezers.Per slot van rekening is de groep van de FDEM niet zo groot.En we weten uit ervaring( 64 nummers van Modelspoormagazine en toch een kleine 5jaar forum) dat de respons om iets van eigen werk te tonen niet echt om over naar huis te schrijven is.
Ik heb met andere woorden nogal mijn twijfels over dit projekt,MAAR IK KAN MIJ NATUURLIJK VERGISSEN.
Ik ga dus dit gegeven volgen VANOP AFSTAND daar ik door mijn andere modelspoorbezigheden (mini-baantje ,herintrede in modeltreinclub) absoluut g??n tijd heb om mij hier op te gooien.


Gerrit  
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 28 oktober 2007, 23:27:25 PM
Daarom heb ik de wanden ook hertekend, Gerrit. De constructie is iets eenvoudiger van opzet, maar komt in grote lijnen overeen met het FDEM-project. En ook ik heb alles van dichtbij gevolgd, al was ik nooit op Expom?trique. Dit zou wel eens een goeie reden kunnen worden om er naartoe te gaan (m?t de bakken!)[;)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Ludwig op 29 oktober 2007, 09:15:25 AM
Zelf ben ik niet de grote modelbouwer maar dit idee zegt mij wel iets.
Alleen is het zoals reeds aangehaald niet zo eenvoudig de mensen hun bouwsels te zien te krijgen laat staan dat ze er mee naar buiten gaan treden.
Heb hier laatst nog een draadje geopend met de vraag wat er zoal is nagebouwd naar voorbeeld van een MSM artikel.
De respons was nopes,niet een reactie heb ik te zien gekregen.
Maar de dingen kunnen keren en als dit een kans is om de situatie te doen keren dan moeten we die met twee handen grijpen.
Groeten
Ludwig
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: T03 op 29 oktober 2007, 11:04:11 AM
CiteerGeplaatst door loebaske

......Misschien ergens een prijsberekening maken met de schrijnwerker van dienst voor het verzagen en leveren van het houtmateriaal dat de eventueele kandidaten die willen meedoen zo een pakket kunnen kopen en het thuis samenvoegen en aan de slag met de fantasie.

Loebaske,
gelijk heb je, die bak maken schrikt mij het meeste af, een prijsje voor een voorgezaagd pakket zie ik wel zitten.

SpGr
Marc
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 29 oktober 2007, 12:13:30 PM
Als mijn modem terug in orde is ga ik dat eens rustig lezen. Maar Tony: WAAROM HEBT GE DAT NIET VOOR EUROSPOOR LATEN WETEN??? Dan had ik een locje en wat andere rommel kunnen meebrengen [:(!]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 29 oktober 2007, 12:18:39 PM
Ik denk dat de gemiddelde modelbouwer toch een aantal plankskes kan aan mekaar schroeven ? Het netjes, met rechte hoeken, zagen van de planken kan misschien iets moeilijker zijn, maar de doorsnee houthandelaars doen dat toch voor jou ?
Moesten we natuurlijk een schrijnwerker vinden die het "bouwpakket" kan leveren ... dan zijn we al goed op weg h?.

@Gerrit : ik begrijp wat je bedoelt als je het hebt over de "schroom" van velen om naar buiten te treden. Net daarom is dit projekt zo eenvoudig mogelijk gehouden van opzet. Ik hoop dus van harte dat je je vergist. [;)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Roderik op 29 oktober 2007, 12:44:36 PM
Zijn die mensen van de Modeltreinacademie daar nu warm voor te maken? Die werken al in hun boxen-formaat.

Misschien kan er voor N-schaal ook iets dergelijks uitgewerkt worden?
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: just4fun op 29 oktober 2007, 12:49:31 PM
citaat:
Geplaatst door doomslu

... het "bouwpakket" kan leveren ...


In m'n (lang vervlogen) jonge jaren heb ik nog luidspreker-boxen gebouwd. Daar zijn ook sets in verkrijgbaar.
Maar ook m'n lokale houtboer verzaagt mijn houtleveringen, meer zelfs: mits het aankrijgen van een goed plan, freest, de man, zaagt in verstek en wat nog meer. Dan kan het monteren van een bouwpakket niet zo moeilijk meer zijn om het haaks te krijgen.
Tevens kan deze start een aanzet zijn om een artikel 'hoe bouw ik m'n eigen box' te maken om ook de laatste over de drempel te trekken.
Ik overweeg in ieder geval.
Paul
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Tom op 29 oktober 2007, 12:57:56 PM
Het idee spreekt mij wel aan.
Daar ik thuis weinig of geen plaats heb voor een baan zou dit een mooie oplossing zijn.
Ik volg het onderwerp op de voet.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 29 oktober 2007, 13:54:09 PM
De 'norm' van de zijwand kan nog vereenvoudigd worden, het kan gewoon een rechthoekige plank zijn ook, als je maar steuntjes voorziet voor het omloopspoor achteraan. Zo kan ook de Fiddle Yard nog eenvoudiger 'ingelast' worden.
Trouwens, ieder zou dan in principe zijn module zo diep kunnen maken als hij wil. Flexrail blijft dan een noodzaak, en zo krijgen 3-rail-voorstanders van de M? K-rails een punt...
Ja, er wordt nu serieus gebrainstormd, en velen zijn blijkbaar geroepen[;)]
Niet bang zijn, jongens, doorhakken die knoop!!
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 29 oktober 2007, 13:55:44 PM
Johan (Havoc),
Dan ga je toch op 4/11 naar de Schijnpoorthal in A'pen. Ik zal er ook zijn (bij de a'pen[:D])
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: stefanic op 29 oktober 2007, 15:03:21 PM
Ik heb alles eens overlezen (ook op TMM).
Ook op TMM worden enkele interessante dingen aangehaald, bv. merk van gebruikte rails etc.
zie http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2745&whichpage=1&SearchTerms=FDEM

Enkele eigen reflecties (of deelname aan de brainstorm, zo je wil):

Het idee voor 'aggemorleuthet' vind ik erg knap, maar wat mij er -toch op het eerste zicht- aan stoort is dat je met stukjes baan zit die ingesloten zit tussen 2 tunnels. Om het visueel aantrekkelijk te maken en niet met een 'hokjeseffect' te zitten heb je direct minstens een meter module nodig. Maar misschien zie ik dit verkeerd... In HOm heb je dit effect al minder omdat je daar sowiezo al kleinschaliger bezig bent... Kortere treintjes,... Het is natuurlijk ook de vaardigheid van de modelbouwer om de toeschouwer dat hokje te laten vergeten door een en ander modelbouwgewijs weg te trukeren.

Een stukje 'vrije baan' met een of ander scenery-element (brugje, overweg,...) kan je op een kleine module kwijt, maar als je in HO-normaalspoor nog maar denkt aan een uitwijkspoortje of een industrieaansluiting heb je direct wat meer plaats nodig. Dit was (en is...) precies het grote probleem van ons Club-Fremo-project (De Panne): enkelsporig en dus beperkt 'rijplezier'. Het is dus essentieel om diverse modules (of dus waarschijnlijk module-duetten of -tripletten) te voorzien om treinen te laten kruisen, want voor een loc met enkele wagens/rijtuigen + de wissels voor het uitwijkspoor hebt ge al gauw 150cm nodig + 20cm van het 'tunneltje' aan de rechterzijde van de module.

Wat bij modulebouw het belangrijkste is zijn de koppen. Het zou dus erg aan te raden zijn om de koppen ergens centraal aan te maken en te verkopen aan de deelnemers aan het project. De houtmateriaal ertussen (die voor elke module qua lengte toch zulen aangepast zijn aan het thema dat de eigenaar wil uitbeelden) kan iedereen wel zelf verzorgen. Maar ook daar zou ik voor duidelijke richtlijnen zorgen en standaardafmetingen (waar enkel de lengte dus door de maker zelf kan gekozen worden)

Ook spoorovergangen is iets dat goed moet afgesproken worden, want een half milimeterke kan al serieuze problemen geven. Ik zou voorstellen om in dat tunneltje geen vast spoor te leggen zodat bij het aaneenschakelen van de modules een los recht railtje met standaard lengte tussen de kop van de rechtse module en de eerste vaste rail van de linkse module geschoven wordt om de minimale variaties tussen de modules op te vangen. En dan moet ook duidelijk afgesproken worden tot waar de rails op de module mogen lopen (bv. tot 1cm van de linkerkant en tot Xcm van de rechterkant)

Voila, dit alles vooral na ervaring met onze eigen modulebaan en de problemen die we daarmee hadden en/of hebben.

Tot slot: mijn deelname hangt af van het feit wat er aan standaard materiaal en bouwhandleiding ter beschikking komt (modulekoppen ed) want mijn weinige beschikbare tijd gaat momenteel naar de clubbaan, met het oog op onze volgende expo.

Stefan
ps: Tony, Johan: tot de 4e
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 29 oktober 2007, 15:29:41 PM
Daarom heb ik de perspectieftekening gemaakt op 1m22, standaardbreedte van een plaat, Stefan.
Daarom ook ligt het spoor (of liever: de tunneltjes) op 15 cm hartafstand van de rand. Leek ons leuker om zo die hollekes aan het gezicht te kunnen onttrekken indien gewenst.
Nog wat: om het verkeer niet te eentonig te houden maak ikzelf om te beginnen een langere en diepere stationsmodule met ontkoppelmagneten erin voor Kadee-koppelingen. Zo kan een trein een tijdje blijven staan daar en een andere vertrekt. De lok wordt intussen omgezet en de trein vertrekt terug naar de richting waar hij vandaan kwam. Snappie? De interfaces worden wel gerespecteerd...
Maar, zoals ik al zei, we zitten met een omloopspoor aan de achterzijde, aansluitend op een Fiddle Yard. Er zullen dus twee eindmodules moeten komen met een mooie boog naar achteren toe (g??n R1!!!!!). Ook een hoekmodule is welkom, daar kan ook wat meer in, in de lengte.
Ja, wie Brainwind zaait, zal Brainstorm oogsten[:D]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Tom op 29 oktober 2007, 15:59:35 PM
Is dit project tijdperk gebonden?
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: INFO op 29 oktober 2007, 16:40:13 PM
citaat:
Geplaatst door Tom

Is dit project tijdperk gebonden?



Het project is tijdperk gebonden ja, wat je uit wil beelden misschien ook. [;)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Rochevalien op 29 oktober 2007, 16:58:16 PM
Amaai,het entousiasme vonkt er gewoon af! tof! Ik heb mij misschien ietwat kritisch (maar toch niet negatief) opgesteld tov dit projekt maar dat wil nu ook weer niet zeggen dat ik het geen warm hart toedraag.Ik vrees dat ik alleen geen tijd en zeker ook geen plaats heb om nog een extra bak kwijt te kunnen.Ik heb namenlijk al plannen voor een uitbreiding van het mini-baantje en dat krijgt voorrang.
Ik ga dus de kat uit de boom kijken en zien wat het wordt en hopelijk krijgen we hier iets meer te zien van eigen werk .


Gerrit
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 29 oktober 2007, 17:09:22 PM
Een beetje kritisch zijn kan geen kwaad, Gerrit.
Al diegenen die met een mini-baantje bezig zijn kunnen na 2008 nog op de kar springen h?.
En al diegenen die geen plaats hebben voor een baan, hebben nu geen excuses meer ! [:D]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 29 oktober 2007, 17:11:25 PM
Het is ook niet de bedoeling dat de 61 minibaantjesbouwers hun project laten schieten h? Gerrit! Verre van!
Dit richt zich eerder tot mensen die een 'drempelvrees' willen overwinnen. Het is dus hoegenaamd geen wedstrijd, w?l een poging om hechtere vriendschapsbanden te smeden, en meer begrip te kweken tussen 2- en 3-railers. Samen gewoon lol hebben met modelspoor.
Tijdperk? Aggemorleuthet!
Materieel? Aggemorleuthet. een Dieselkrokodil moet kunnen[:D]
Lokaaltreinen, geen expressen van 12 bakken lang of een containertrein van ne kilometer en half. Spreekt vanzelf. Aanbevolen modulelengte: 122cm, meer mag, minder ook.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 29 oktober 2007, 17:26:48 PM
@ Stefanic: het 'zwarte doosje' aan de rechter voorzijde van elke module dient nu precies om hoogteverschilletjes op te vangen. De verbindingen gebeuren aan de bovenkant daarin, dus geen gekl...ommel van onderen (voor de rugpati?nten onder ons[:I])
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: rgp op 29 oktober 2007, 18:36:29 PM
Dag,

Ik heb niet alle inzendingen gelezen, maar waarom nog een systeem uitvinden ?

Waarom niet de FEBELRAIL-normen overnemen ?  Of die van de MODELACADEMIE ?

Roland
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Rochevalien op 29 oktober 2007, 19:12:23 PM
citaat:
Geplaatst door stefanic

Ik heb alles eens overlezen (ook op TMM).
Ook op TMM worden enkele interessante dingen aangehaald, bv. merk van gebruikte rails etc.
zie http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2745&whichpage=1&SearchTerms=FDEM

Enkele eigen reflecties (of deelname aan de brainstorm, zo je wil):

Het idee voor 'aggemorleuthet' vind ik erg knap, maar wat mij er -toch op het eerste zicht- aan stoort is dat je met stukjes baan zit die ingesloten zit tussen 2 tunnels. Om het visueel aantrekkelijk te maken en niet met een 'hokjeseffect' te zitten heb je direct minstens een meter module nodig. Maar misschien zie ik dit verkeerd... In HOm heb je dit effect al minder omdat je daar sowiezo al kleinschaliger bezig bent... Kortere treintjes,... Het is natuurlijk ook de vaardigheid van de modelbouwer om de toeschouwer dat hokje te laten vergeten door een en ander modelbouwgewijs weg te trukeren.

Een stukje 'vrije baan' met een of ander scenery-element (brugje, overweg,...) kan je op een kleine module kwijt, maar als je in HO-normaalspoor nog maar denkt aan een uitwijkspoortje of een industrieaansluiting heb je direct wat meer plaats nodig. Dit was (en is...) precies het grote probleem van ons Club-Fremo-project (De Panne): enkelsporig en dus beperkt 'rijplezier'. Het is dus essentieel om diverse modules (of dus waarschijnlijk module-duetten of -tripletten) te voorzien om treinen te laten kruisen, want voor een loc met enkele wagens/rijtuigen + de wissels voor het uitwijkspoor hebt ge al gauw 150cm nodig + 20cm van het 'tunneltje' aan de rechterzijde van de module.

Wat bij modulebouw het belangrijkste is zijn de koppen. Het zou dus erg aan te raden zijn om de koppen ergens centraal aan te maken en te verkopen aan de deelnemers aan het project. De houtmateriaal ertussen (die voor elke module qua lengte toch zulen aangepast zijn aan het thema dat de eigenaar wil uitbeelden) kan iedereen wel zelf verzorgen. Maar ook daar zou ik voor duidelijke richtlijnen zorgen en standaardafmetingen (waar enkel de lengte dus door de maker zelf kan gekozen worden)

Ook spoorovergangen is iets dat goed moet afgesproken worden, want een half milimeterke kan al serieuze problemen geven. Ik zou voorstellen om in dat tunneltje geen vast spoor te leggen zodat bij het aaneenschakelen van de modules een los recht railtje met standaard lengte tussen de kop van de rechtse module en de eerste vaste rail van de linkse module geschoven wordt om de minimale variaties tussen de modules op te vangen. En dan moet ook duidelijk afgesproken worden tot waar de rails op de module mogen lopen (bv. tot 1cm van de linkerkant en tot Xcm van de rechterkant)

Voila, dit alles vooral na ervaring met onze eigen modulebaan en de problemen die we daarmee hadden en/of hebben.

Tot slot: mijn deelname hangt af van het feit wat er aan standaard materiaal en bouwhandleiding ter beschikking komt (modulekoppen ed) want mijn weinige beschikbare tijd gaat momenteel naar de clubbaan, met het oog op onze volgende expo.

Stefan
ps: Tony, Johan: tot de 4e



>>> onzin:er zijn genoeg voorbeelden van enkelsporige banen met v??l exploitatie mogelijkheden (kijk maar eens in loco revue )en daarbij er is altijd genoeg "rijplezier" geweest op de panne(=MOBOV clubbaan)

is wat overdreven h?,eenhalve milimeter is echt niet veel

in dit geval zijn de koppen van de modulebakken vlak,waar ligt dan het probleem?

en hoe wou jij dit vastmaken in een tunnel?
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 29 oktober 2007, 21:22:41 PM
Heb er een half dagje wat kunnen over nadenken en ik (niet alleen denk ik) blijf toch met wat vragen zitten. Hier komen ze in geen specifieke volgorde:
- aggemorleuthet: een heel goed idee! Sinds de visite bij GRA ben ik op zoek naar iets dat tussen live-steam en Fremo ligt. Maw haalbare modelbouw waar de nadruk op rijden en bijeenkomen en plezier maken ligt, niet op klinknageltellen. Alles kan/mag, niets moet/kan niet. Maar het gaat wel voor komische resultaten zorgen waar veel kritiek op gaat zijn. (kan mij niet schelen maar meer gevoelige zielen misschien wel)
- h0: ik begrijp de redenering van zoveel mogelijk publiek te bereiken, maar waarom niet iets baanbrekender? Vroeg of laat gaat het geleuter beginnen van tijdperken, plaatsen, kleuren, etc. Kleiner had misschien meer kleinbehuisden kunnen bereiken. Smalspoor had makkelijker het idee van kleinschalig, eenvoudig baanopzet en zelfbouw kunnen verspreiden.
- afspraken: die moeten er echt wel komen. Tony spreekt van digitaal en Kadee, maar van alle twee zijn er veel mogelijkheden die niet compatibel zijn.

Ik kijk nog even de kat uit de boom, maar zeg zeker niet nee op voorhand.
- aansluiting bij bestaand systeem: het is hier al eens bovengekomen: zijn er al niet genoeg modulesystemen in h0 om bij aan te sluiten? Voordeel is dat er ervaring is, eventueel kopwanden beschikbaar voor wie het zelf niet aanduft en meer mogelijkheden voor wie dat wil.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: SuSke op 29 oktober 2007, 23:21:00 PM
Ook ik vind "AGGEMORLEUTHET" een prachtig idee dat zeker perspectieven opent, maar net zoals Havoc blijf ook ik met een aantal vragen zitten rond het digitale gebeuren en de noodzakelijke afspraken omtrent het rollend materieel.

Dat je van module naar module een enorma variatie krijgt stoort me minder, maar er zijn toch een aantal practische problemen die opduiken bij het opstellen van zo'n verzameling baanstukken.

M'n eerste reactie was er ook ??n van; wat als ik nu electrisch wil rijden, en de module naast de mijne is een typische diesellijn - bye,bye wasdraad [?][?][?] en mijn pantograaf schiet de hoogte in [xx(]
Ik heb ook al zitten nadenken om m'n eigen (toekomstige) baan op een module systeem, gecombineerd met een beperkte segmentbaan te bouwen, maar welke standaard ga je dan volgen en hoe krijg ik dan die sturing in elkaar, zonder met decoders te gaan rijden??

Ik blijf met spanning afwachten tot er wat concretere afspraken gemaakt zijn en blijf ondertussen dit draadje volgen.[;)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: dgrr57 op 29 oktober 2007, 23:51:16 PM
Zoals Tony zij in de eerste post :

"Rollend materieel moet bijdragen tot de fun, dus vooral lokaal materieel, stoom, diesel, motorrijtuigen en goederentreintjes."

Beter vertaalt in het frans hier  (//%22http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2745&whichpage=1%22):

"Le mat?riel sera en fonction du plaisir que l'on veut ?prouver, du mat?riel local de pr?f?rence, rien d'?lectrique. Vapeur, diesel, autorails, ce que vous voulez."

Oftewel een nieuwe module-norm voor de electrikers [:D][:D][:D][:D] Nee, grap [;)]

citaat:
Geplaatst door SuSke

Ook ik vind "AGGEMORLEUTHET" een prachtig idee dat zeker perspectieven opent, maar net zoals Havoc blijf ook ik met een aantal vragen zitten rond het digitale gebeuren en de noodzakelijke afspraken omtrent het rollend materieel.

Dat je van module naar module een enorma variatie krijgt stoort me minder, maar er zijn toch een aantal practische problemen die opduiken bij het opstellen van zo'n verzameling baanstukken.

M'n eerste reactie was er ook ??n van; wat als ik nu electrisch wil rijden, en de module naast de mijne is een typische diesellijn - bye,bye wasdraad [?][?][?] en mijn pantograaf schiet de hoogte in [xx(]
Ik heb ook al zitten nadenken om m'n eigen (toekomstige) baan op een module systeem, gecombineerd met een beperkte segmentbaan te bouwen, maar welke standaard ga je dan volgen en hoe krijg ik dan die sturing in elkaar, zonder met decoders te gaan rijden??

Ik blijf met spanning afwachten tot er wat concretere afspraken gemaakt zijn en blijf ondertussen dit draadje volgen.[;)]

Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: stefanic op 30 oktober 2007, 09:22:43 AM
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

1 >>> onzin:er zijn genoeg voorbeelden van enkelsporige banen met v??l exploitatie mogelijkheden (kijk maar eens in loco revue )en daarbij er is altijd genoeg "rijplezier" geweest op de panne(=MOBOV clubbaan)

2 is wat overdreven h?,eenhalve milimeter is echt niet veel

3 in dit geval zijn de koppen van de modulebakken vlak,waar ligt dan het probleem?

4 en hoe wou jij dit vastmaken in een tunnel?



Gerrit, Ik zeg ook enkel wat mijn ervaring met De Panne is en was.

1) In het station De Panne is inderdaad rijvariatie genoeg, maar eens de vrije baan op... Precies daarom (en ook door het feit dat alles nogal omvangrijk was) heeft het project zo lang stilgelegen. En ook voor jou komst is er hierover weer verhit gediscuteerd in de club. Mijn ervaring reikt ook niet verder dan De Panne en misschien is het dus enkel een probleem met deze baan

2) een halve milimeter IS veel (zie ook punt 3 en 4). Waarom doen we (allez, jij[;)], ere wie ere toekomt) gisteren anders zoveel moeite om de rails op De Panne zo perfect mogelijk te leggen, en dit terwijl de vast bij elkaar horende modules zelfs aan elkaar hangen! Voor aggemorleuthet staan de bijeen komende modules tijdens het rails leggen 10tallen km uit elkaar...
3) De koppen zijn inderdaad eenvoudiger dan die voor Fremo (taluds,...) maar toch: hoe gelijker hoe beter.

4) Ik wilde hiermee enkel aanhalen dat over het koppelen van de sporen over de modules heen goed moet nagedacht worden. Als alles perfect tot op minder dan een halve milimeter gelijkligt mogen de rails overal tot op de koppen liggen (Cfr De Panne) maar als iedereen thuis aan z'n module werkt met eigen gemaakte koppen (punt 3...) voorzie je best een koppelsysteem dat kleine variaties kan opvangen. Het idee van aggemorleuthet is precies om iedereen die geen plaats/geen baan heeft (en dus mogelijk ook geen ervaring met de bouw ervan) bijeen te brengen en je kan dus ook niet van iedereen dezelfde afwerkingskwaliteit verwachten (en dan heb ik het enkel al over de modulebouw zelf). En 't zou toch spijtig zijn als je uiteindelijk de noeste arbeid van een gemotiveerde instapper moet weigeren omdat er een afwijking van een milimetertje is waardoor zijn/haar(!) module niet feilloos kan gekoppeld worden aan de andere bakken.

Ik wil zeker niet beweren dat mijn idee de perfecte oplossing is. Zoals werd aangehaald: wie breinwind zaait mag breinstorm verwachten. Ok, zolang we uiteindelijk maar uitkomen bij een systeem dat voor iedereen haalbaar is. Maar misschien schat ik de modelbouwcapaciteiten van velen te laag in... ttz tot op mijn modelbouwniveau, en wordt ik weldra aangenaam verast.

Voor alle duidelijkheid: Mijn enige motivatie voor dit schrijven is: als je de instapdrempel voor aggemorleuthet laag wil houden, moet je rekening houden met variaties op de verschillende bouwsels, die je dan ofwel zoveel mogelijk moet uniformiseren (koppen ter beschikking stellen) of moet kunnen opvangen (overgangsrailtjes of iets dergelijks tussen modules). Het HOE daarvan laat ik graag over aan specialisten.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: just4fun op 30 oktober 2007, 09:24:24 AM
Voor alle zagemannen onder u staat er een interessante paragraaf in de laatste MSM, ik citeer:
citaat:

We zijn al enige tijd afgestapt van het idee dat we platen multiplex van 12mm dik netjes recht kunnen zagen. Telkens wanneer we dit proberen, bleek 90? bij ons toch altijd iets meer of minder te zijn. En daarom gaan we nu altijd met een lijstje maten naar een goede houtleverancier (en met ?een goede? bedoelen we niet de grote bekende bouwmarkten!) die voor ons alles keurig op maat zaagt.


Aldus Hans Louvet van Het Modelspoorteam in MSM nr. 64, ergens tussen pagina 28 tot 39.
Ik denk dat deze paragraaf van een ervaren ?segmentbaanbouwer? niet in de wind mag geslagen worden om tot een mooie, passende forumbaan te komen.
Groet,
Paul
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: rgp op 30 oktober 2007, 11:35:01 AM
Dag,

Al eens overwogen om de "bakjes" van 0-Forum te gebruiken voor HO: de rails liggen altijd goed zowel in breedte als in hoogte; ook onmiddellijk electrisch verbonden.

Roland
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 30 oktober 2007, 12:11:55 PM
citaat:
Al eens overwogen om de "bakjes" van 0-Forum te gebruiken voor HO: de rails liggen altijd goed zowel in breedte als in hoogte; ook onmiddellijk electrisch verbonden.


Na het lezen van de reactie van Stefanic dacht ik daar ook spontaan aan.

citaat:
In het station De Panne is inderdaad rijvariatie genoeg, maar eens de vrije baan op...


Dat is het probleem met enkelspoor: er gebeurt veel in de stations maar weinig op de vrije baan. Gevolg is dat als je met velen werkt (en dus ook met velen wil rijden!!!) dat er genoeg stations moeten zijn. En dat maakt het direct heel wat moeilijker.

Eigenlijk nog een reden om smalspoor te kiezen voor mij. Een halte waar je kan kruisen is gauw gemaakt want kleiner en minder "gedoe" rondom.

De variatie gaat inderdaad een bijzonder aspect geven... Een 77 die van een stoomdepot doorgaat naar een engles plattelandsstation en zo naar de far-west de zwitserse bergen in. Moet kunnen. Ik kan me zelfs inbeelden dar er zijn die er een sport van gaan maken. Voor de toeschouwer geeft het wel een tegenstrijdige boodschap: langs de ene kant gaat het een goed overzicht geven van de verschillende stijlen en mogelijkheden maar ook willen we het modelbouwen bevorderen (met een zeker realisme). (all?, denk ik toch)
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 30 oktober 2007, 13:25:09 PM
Ik heb al lang aan die dingetjes van de gebroeders Borrey gedacht, Roland, maar laat ons nu eerst eens wat uitspitten zodat we er heel konkreet uit komen!
Waarom geen Febelrail?
Gewoon, omda we hier niet het warm water opnieuw willen uitvinden, maar wel het verdiende succes van de FDEM- INTERFACE willen toepassen op H0 normaalspoor. Het is in feite geen modulestandaard maar alleen een interface-standaard, met optische scheiding tussen elke bak. Binnen de module is iedereen VRIJ !!!!!
FUN v??r alles, maar dan wel met velen.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: pabe op 31 oktober 2007, 09:08:29 AM
Hoe meer ik er hier over lees, hoe meer dit project me aanspreekt...[:p]

Zou wel tof zijn indien er iets kan geregeld worden om voor de bak een bouwpakket te kunnen aanschaffen, zodat voor iedereen recht even recht is en er later geen verrassingen komen...[8D]

Ik blijf deze draadjes aandachtig volgen...[:)]

Paul
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: loebaske op 31 oktober 2007, 20:59:29 PM
Paul, het is iets dat ik al aangekaart heb van bij het begin, iemand zou moeten kunnen zorgen voor een standaart bouw-pakket want niet iedereen dan zagen en frezen, en als er enkele tussen zitten die niet haaks gezaagd/gelijmd zijn zal het een fiasco worden...kan persoonlijk wel zelf zorgen om men eigen module/bakske te maken, maar als er een pakket verkrijgbaar zou worden, ben ik kandidaat aanschaffer, dan moet ik niet zelf zagen en frezen [^][^][^] hahahaha zaag al genoeg thuis [}:)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 31 oktober 2007, 21:04:30 PM
Met dit soort modules is het geen ramp als er een bak niet 90? is. Dit wordt opgelost in het stukje tussen de 2 modules. Het enige waar je moet voor opletten is dat de stukken in de lengterichting niet voorbij de kopwanden uitsteken.

En even serieus, ik heb al bij een houthandel en bij een "brico" platen laten zagen en die zijn even recht hoor. Het recht in elkaar lijmen is een andere zaak waar meer mis kan gaan dan bij het zagen.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: SuSke op 31 oktober 2007, 21:12:19 PM
Die hoeken recht in elkaar lijmen kan je met een klein hulpmiddeltje makkelijk oplossen. Gewwon een stukje haaks gezaagd hout (een restje) in de hoek vastzetten en als alles uitgehard is er terug uithalen (of gewoon laten zitten als het niet in de weg zit)

Verder denk ik wel dat de bakken voldoende stabiel zijn wanneer je er het "rijvlak" in monteerd.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 31 oktober 2007, 21:18:58 PM
Tony joeng: eieren of joengeren? (spreek het op zijn brussels uit, het wint enkel aan kracht)

- wat is het gebruikte spoor type? (83, 100 of nog iets anders?)
- welk digitaal systeem? (DCC of iets anders?)

Ik ga deze weekend op strooptocht en wil met iets bruikbaars naar huis komen. Zoals je zelf zegt: "we gaan niet leuteren en we hebben maar 1 jaar".

Hak knopen door, zeg wat het moet zijn en sta sterk in de storm die daarna komt. Die die willen meedoen zullen volgen, de rest gaat toch blijven zeveren en niks doen.

Het motto is "aggemorleuthet" en dus is al de rest zever. Trouwens, soorten spoor etc zijn in de tussenstukken op te lossen als het echt moet. Als er ook 61 man op afkomt met minstens een module van 1.2m dan staat de Nekkerhal vol. En geen gezeik met afgewerkt of niet. (er moet enkel over gereden kunnen worden)

Ik ben even op het franstalige forum gaan neuzen, en wat daar afgezeverd wordt over tweerail, drierail, smalspoor en smal- + normaalspoor is niet te geloven. Voor een super-detail-model-schaal-project is dat eerste klas, voor "aggemorleuthet" eigenlijk gewoon zever in pakskes.

Samengevat:
- de kopwand zoals op tekening
- de poten zoals beschreven
- enkel stoom en diesel
- 2- of 3-rail maar gescheiden opstellen
- lengte naar believen
- digitaal: systeem X (zo snel mogelijk te beslissen)
- gebruikte sporen merk/model Y (ook zo snel mogelijk te beslissen)
- ellentriek: een gezekerde stopcontactenblok met aangegoten stekker al de rest correct aangesloten en waar mogelijk dubbel geisoleerd materiaal gebruiken.
- al de rest is overgelaten aan de fantasie van de uitvoerder.
- om de rails door te verbinden banaanstekkers
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Rochevalien op 31 oktober 2007, 21:36:33 PM
citaat:
Geplaatst door Havoc

Tony joeng: eieren of joengeren? (spreek het op zijn brussels uit, het wint enkel aan kracht)

- wat is het gebruikte spoor type? (83, 100 of nog iets anders?)
- welk digitaal systeem? (DCC of iets anders?)

Ik ga deze weekend op strooptocht en wil met iets bruikbaars naar huis komen. Zoals je zelf zegt: "we gaan niet leuteren en we hebben maar 1 jaar".

Hak knopen door, zeg wat het moet zijn en sta sterk in de storm die daarna komt. Die die willen meedoen zullen volgen, de rest gaat toch blijven zeveren en niks doen.
Het motto is "aggemorleuthet" en dus is al de rest zever. Trouwens, soorten spoor etc zijn in de tussenstukken op te lossen als het echt moet. Als er ook 61 man op afkomt met minstens een module van 1.2m dan staat de Nekkerhal vol. En geen gezeik met afgewerkt of niet. (er moet enkel over gereden kunnen worden)Ik ben even op het franstalige forum gaan neuzen, en wat daar afgezeverd wordt over tweerail, drierail, smalspoor en smal- + normaalspoor is niet te geloven. Voor een super-detail-model-schaal-project is dat eerste klas, voor "aggemorleuthet" eigenlijk gewoon zever in pakskes.

Samengevat:
- de kopwand zoals op tekening
- de poten zoals beschreven
- enkel stoom en diesel
- 2- of 3-rail maar gescheiden opstellen
- lengte naar believen
- digitaal: systeem X (zo snel mogelijk te beslissen)
- gebruikte sporen merk/model Y (ook zo snel mogelijk te beslissen)
- ellentriek: een gezekerde stopcontactenblok met aangegoten stekker al de rest correct aangesloten en waar mogelijk dubbel geisoleerd materiaal gebruiken.
- al de rest is overgelaten aan de fantasie van de uitvoerder.




>>> van uitspraken zoals dit komt mijn nekhaar overeind staan[:(][:(][:(]
op aanraden van mijn huisarts geef ik dan ook verder g??n kommentaar hierop.[xx(][|)][xx(][|)]

Gerrit

Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 31 oktober 2007, 21:53:30 PM
Kijk eens wat Andr? Saenen van het Waalse forum uitgeschetst heeft:

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/ModulesRMM1.jpg)

of zoiets:

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/ModulesRMM2.jpg)

De blauwe modules met zwart spoor: 2R
De gele met rode sporen: 3R
Groen spoor: verbindingsspoor zonder functie
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 31 oktober 2007, 21:59:51 PM
Verdorie, ze doen daar het werk al in onze plaats!!!!
Die eerste module van Patrick Tassignon (dgrr 57) gezien? Als dat niet positief is!
We komen ook steeds dichterbij een 'Norm' waar iedereen vrede mee kan nemen.
Nog een paar nachtjes slapen, en we zijn er!
Persoonlijk had ik eerst aan multiplex van 10mm gedacht, maar dat wordt moeilijker assembleren. Hoewel, met klosjes in de hoeken is veel op te lossen!
Dgrr maakte zijn module al in 12mm, maar zouden er voorstanders zijn voor 10 of zelfs 8mm? We besparen dan 20 tot 33% gewicht t.o.v. 12mm.
Denk idd wel even aan de kwaliteit v.h.materiaal, want die bepaalt de stabiliteit van de modules in de tijd. We gaan het toch niet bij ??n keer houden h?????
Allee, koereuzze allemaal!
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 01 november 2007, 19:45:06 PM
citaat:
>>> van uitspraken zoals dit komt mijn nekhaar overeind staan
op aanraden van mijn huisarts geef ik dan ook verder g??n kommentaar hierop.


Roche, jouw visie op modelbouw ken ik ondertussen en iedereen kan dat zien aan de foto's van je minibaantje. Dat is aan mij -en nog anderen denk ik- niet 100% besteed. Ik wil wel meedoen met iets simpel, haalbaar waar in groepsverband plezier aan te beleven is. Een andere filosofie dan de jouwe. Diegenen met jouw instellingen naar modelbouw die komen op andere plaatsen/groepen aan hun trekken. Niks mis mee hoor.

Persoonlijk heb ik al meer geleerd van banen die niet af zijn en waar aan gewerkt wordt dan van knappe kunstwerken, waar je enkel kan op staan gapen en zeggen "dat haal ik nooit" en er dus niet aan beginnen.

Sorry maar als dit een modelbouw-wedstrijd wordt waar naar normen zoals de P4, dan begin ik niet.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Rochevalien op 01 november 2007, 22:32:22 PM
Havoc,ik ken jouw manier van doen onderhand ook al wel en weiger daarom om verder kommentaar te geven.(punt)
En ook om dit nobele initiatief van Tony (en alle anderen die hieraan gaan meewerken)een zoveelste en zinloze discussie te besparen.
Ik kijk anders w?l uit naar de resultaten van dit initatief ?n naar de individuele modulles die gemaakt gaan worden (dus ook die van jou)

Tot in de nekker in 2008

Gerrit
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: INFO op 01 november 2007, 22:56:44 PM
Der ligt nog geen centimeter rails op een module, der is nog geen spat aan scenery gemaakt, en jullie vliegen elkaar nu al in de haren, dat belooft wat voor de toekomst.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 02 november 2007, 11:40:25 AM
Ach Info, Roche en ik hebben nu eenmaal een heel verschillende kijk op de hobby en dat geeft wat spanning. Vooral als het zo onpersoonlijk is als een forum. Maar we gaan er niet verder op ingaan.

Terug naar de hoofdzaak: de modules.

Tony, de plannen die je daar voorstelt geven toch stof tot nadenken.

Bij de 2 hondebenen zijn langs elke kant de 2 laatste modules niet volgens de "norm"! (misschien wel die met het stukje groen spoor) Ga je dan 8 speciale modules maken + de keerlussen?

Ook heb ik problemen met de sporen aan de achterzijde: het is denk ik onmogelijk om daar treinen te laten kruisen of af te stellen op de 100mm die voorzien is. (let wel: ben geen specialist h0) Opnieuw gaan daar modules nodig zijn die afwijken of "bijbouwsels".
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Gerolf op 02 november 2007, 15:08:58 PM
Johan,
2 sporen laten kruisen kan in H0 op 10cm breedte, al is het behoorlijk "nipt".
De hondebenen: eigenlijk zijn alleen de laatste afwijkend. De voorlaatste bakken hebben een houten "aftakking", die mijns inziens aan elke "normale" module vast te maken valt.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: just4fun op 02 november 2007, 18:53:33 PM
Kan ook iets in deze zin?

(http://i12.photobucket.com/albums/a229/ydk35qza/2modules.jpg)

Dit zijn 2 modules tegen elkaar, gemaakt door ??n en dezelfde persoon, zonder tussenwand tussen die 2 modules. Uiteraard kunnen die 2 nooit apart gebruikt worden en zijn ze dus enkel samen te gebruiken. Zo wordt de Forumbaan dus een segmentbaan.
Dit maakt at de krapte (zie ander draadje) iets breder kan worden.
Groet,
Paul
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 03 november 2007, 20:24:22 PM
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Enkel een steun voorzien die je ertegen kan zetten als je de modules uit elkaar haalt bij transport dat de fries steun heeft. (je tekening komt akelig dicht bij de mijne...)

EDIT: het luikje aan de rechterkan niet vergeten.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 04 november 2007, 15:22:03 PM
Zeg ik ben daarnet eens de koffer van mijn wagen gaan meten en dat valt dik tegen. Zo'n module is behoorlijk groot! Eentje gaat er ruim in, maar 2 zoals just4fun ze hierboven tekende helemaal niet. En van wat ik ondertussen gelezen en getekend heb kom ik tot de conclusie dat je met 120 cm (100 effectief te gebruiken) niet veel aanvangt. Toch niet als je de module ook als minibaan wil gebruiken.

Dit gaat om kreatieve oplossingen vragen...
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: SuSke op 04 november 2007, 18:11:51 PM
Ik vrees hetzelfde als Havoc.
Een stukje waar iets meer op gebeurd dan een passerende trein kan je nog in 100cm wegwerken. Misschien met een klein stukje "secundaire" beweging (industriespoortje in smalspoor o.i.d.) lukt het ook nog wel, maar een klein rangeerterrein vraagt al snel 50cm voor de wissels alleen maar.
Dus dan maar naar een "dubbele-bak-uitvoering".

En ik krijg die tot nader order nog wel in m'n auto [;)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: yannick op 04 november 2007, 18:20:58 PM
hallo ,ik zou zeker willen mee doen maar eest nog enkele vragen
waar gaan we samen komen,en  ga iedereen overeen komen en hoe begin je er best aan het houtwerk .ik kijk er al naar uit   !!!!  groetjes yannick aaja ik kan geen frans en wat zijn de afmetingen
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: SuSke op 04 november 2007, 20:05:55 PM
citaat:
Geplaatst door yannick

hallo ,ik zou zeker willen mee doen maar eest nog enkele vragen
waar gaan we samen komen,en  ga iedereen overeen komen en hoe begin je er best aan het houtwerk .ik kijk er al naar uit   !!!!  groetjes yannick aaja ik kan geen frans en wat zijn de afmetingen


Hoi Yannick,
Welkom bij de (gestoorde [:p]) bende van dit draadje. Dat je geen Frans kent is vanaf nu opgelost, want hier is er ??n[:o)]. Dat je de taal niet spreekt is zeker geen handicap, dat komt nog wel (de taal en niet de handicap [:I]).
Bij het begin van het draadje staan de afmetingen van de koppen (zijpanelen) van de "modules". De lengte die bepaal je zelf. Ook de oplossing voorgesteld door just4fun om langere modules te maken die je nog kan transporteren is mogelijk. Je leest het dus al, de lengte is afhankelijk van de bagagedrager op je fiets of de kofferbak van je wagen (of die van je ouders).

Waar we gaan samen komen? De eerste samenkomst is voorzien voor Modelspoorexpo 2008 in Mechelen.
Verder is Tonycabus het spreekwoordelijke trekpaard [8D] om alles een beetje te standardiseren.

Dus dit draadje zeker blijven volgen.
Succes ermee als je meegaat in dit avontuur. [:D]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: martintje op 04 november 2007, 20:42:23 PM
Ik volg het draadje met veel genoegen, en misschien heb ik er overheen gelezen, en ik wil zeker niet mugge ziften.
Maar hoe gaat het met de bakovergangen ??
Er wordt een profiel opgesteld, dat weet ik, maar hoe gat het met de spoor overgang.
als ieder opzich een scheiding gaat maken en je geeft een maat aan waar het spoor moet eindigen dan heeft iederen daar wel een afwijking in.
De een zit een mm te ver naar links en de ander te ver naar rechts.
Het is als modulebaan al lastig genoeg om sporen te leggen en later door te zagen, om een goede overgang te krijgen, laat staan als ieder voor zich iets maakt.
In ons groepje hebben we ook een systeem bedacht zodat iedereen die wil mee kan doen maar dan maken we koppel modules welke gewoon een zwart schot hebben, en hierachter licht een flexibel spoor.
Rest kan ieder voor zich bouwen of een bestaande baan mee doen. maar je bent je koppelprobleem wel kwijt.
Was dus gewoon beniwued hoe jullie dat gaan oplossen, vandaar mijn opmerking/vraag....
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: erik de noorman op 04 november 2007, 21:03:19 PM
Marty, met die vraag zit ik al van in het begin.

Erik
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 04 november 2007, 22:06:23 PM
Wel, dat is het doel van het "luikje". Langs de rechterkant van de modules zit een stukje spoor afgeschermd van de voorkant. Dit is open langs achter en langs de voorkant kan het afgesloten worden met een luikje (vandaar de naam).

Als ik het goed begrepen heb, dan ligt langs de linkerkant je spoor vast. Langs de rechterkant stopt het aan het luikje. In dat afgesloten deel wordt de verbinding gemaakt met een los stuk spoor.

Dus zoals Martintje zegt, enkel is het geen aparte module maar vast aan elke module.

citaat:
En ik krijg die tot nader order nog wel in m'n auto


Zeg, het is al goed genoeg dat ik h0 in huis moet laten. Ik ga er geen andere auto voor kopen.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 04 november 2007, 22:55:09 PM
citaat:
Geplaatst door Havoc



citaat:
En ik krijg die tot nader order nog wel in m'n auto


Zeg, het is al goed genoeg dat ik h0 in huis moet laten. Ik ga er geen andere auto voor kopen.

Jij hebt er ook niks voor over h?. [:D][:D][:D]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: stefanic op 05 november 2007, 08:42:08 AM
citaat:
Geplaatst door Havoc

Wel, dat is het doel van het "luikje". Langs de rechterkant van de modules zit een stukje spoor afgeschermd van de voorkant. Dit is open langs achter en langs de voorkant kan het afgesloten worden met een luikje (vandaar de naam).

Als ik het goed begrepen heb, dan ligt langs de linkerkant je spoor vast. Langs de rechterkant stopt het aan het luikje. In dat afgesloten deel wordt de verbinding gemaakt met een los stuk spoor.

Dus zoals Martintje zegt, enkel is het geen aparte module maar vast aan elke module.



Dit heb ik in het draadje over poten/mech verbinding al lang geopperd. Is dus zeker al wel besproken en bekritiseerd. Alles toch maar bijeen in ??n draadje zetten?
Stefan
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: just4fun op 05 november 2007, 12:58:05 PM
Ik vraag me af waarvoor het 'staartje' aan de modules dient (rood aangegeven):

(http://i12.photobucket.com/albums/a229/ydk35qza/moduleoverzicht.jpg)

Ik begrijp uit de tekening van een post van Tony ('gepikt' van het waalse forum) dat dit dient om het cre?ren van een soort ovaal (grijze zone op de tekening):

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/ModulesRMM1.jpg)

Zou het niet beter zijn op een kleine fiddle yard of dito schaduwstation te maken om zo een gevarieerder treinenverkeer mogelijk te maken?
Paul
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: yannick op 05 november 2007, 19:35:36 PM
ik ben nu met het mini-baantje bezig maar zou ik het al niet in bakvorm kunnen maken  dat ik later kan aansluiten ik weet niet of dit een goed idee is [:)][:)][:)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 05 november 2007, 20:36:30 PM
Heb dat ook al laten vallen, maar het zou mogelijk zijn om op die 10cm treinen (nipt) te laten kruisen. Een plank aanhangen met fiddle kan ook. Beter is op de module zelf "iets" te voorzien zodat daar in het zicht treinen kunnen opgesteld worden.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 05 november 2007, 20:50:59 PM
Het staartje aan de module dient voor het achterliggende spoor, zodat een grote ovaal ontstaat. Het spreekt voor zich dat er hier of daar ook een fiddleyard zal nodig zijn achteraan.
Binnenkort zal alles hier meer in detail besproken worden. Nog even geduld a.u.b.
Maar laat jullie fantasie ondertussen al maar op volle toeren draaien ! [;)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 05 november 2007, 21:28:41 PM
citaat:
Maar laat jullie fantasie ondertussen al maar op volle toeren draaien !


Aan fantasie geen gebrek, aan plaats wel...
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: xtof.vl op 05 november 2007, 21:45:26 PM
6 pagina in een paar dagen! Wat een project! Proficiaat!

Enkele opmerkingen:
- gewicht: de nieuwe modules (voor de dioramawedstrijd 2008) zijn alleen maar een beetje lichter. Maar de structuur is heel belangrijk om geen problemen te hebben naar een paar tentoonstellingen;
- Ovaal: gemakkelijker om een "goed" verkeer (genoeg treinen) te hebben gedurende lange tentoonstelling. 3 Franse FDEM heeft ook een automatisme gecre?erd om iets te tonen zonder ovaal; Fiddleyard, OK, maar hoe lang? Op verschillende module? De FDEM achterspoor is in tentoonstelling ge?nstalleerd.
- Digitaal: Wij hebben voorzien analoog en digitaal voeding, maar uitgezonderd gedurende een uur in Expom?trique 2006 hebben wij alleen in digitaal gewerkt;

De kracht van de FDEM / Saroulmapoul: Alles is mogelijk tussen 2 interface!

Groetjes,
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 06 november 2007, 10:38:39 AM
Precies, Xtof! Welkom hier!
Het "sterke punt" bij dit soort modules is inderdaad de "kijkdoos"-vorm waarmee eenieder zich kan uitleven, ZIJN wereldje bouwen.
Daarom zitten we ook niet te hameren op tijdperken seizoenen enzomeer. Bij een doorlopende modulebaan is dat belangrijk (hoewel je daar vaak ook flaters ziet!) maar met een 'kijkkastjesbaan' kunnen de bouwers hun gang gaan en de toeschouwers hun ogen de kost geven.
Daarom sprak het FDEM-projekt me zo aan, vooral dan als ik merkte dat het hele gedoe meer op onze Belgische SAROULMAPOUL vrienden was gesteund dan op Fransen met hun Grande Gu..le.
WIJ KUNNEN HIER WAT VAN MAKEN!!!
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 06 november 2007, 10:41:36 AM
Een soort Fiddle Yard wordt op ??n of andere module (moeten we nog afspreken) voorzien, hoogstwaarschijnlijk met wisselbakjes.
Daar we op een niveau moeten blijven dat voor iedereen toegankelijk is gaan we g??n ingewikkelde toestanden voorzien, maar gewone besturing die naargelang grootte en plaats zowel analoog als digitaal kan zijn.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 06 november 2007, 19:43:05 PM
Ter illustratie wat we willen bereiken, met dank aan onze vrienden van TMM voor de foto's :

(http://i18.servimg.com/u/f18/11/26/43/05/photo_30.jpg)
(http://modelisme.trains.free.fr/coudekerque_2007/img/Coudekerque_2007_127.jpg)
(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM1.jpg)
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: hobbyist op 06 november 2007, 21:53:25 PM
foto's zien er veel belovend uit. met gedachte om het verschil tussen de sporen meer naar voor of achter te aanpassen t.o.z van het ander bakske  is gebruik van flexrail het gemakkelijkste. Als iedere rail rechts niet helemaal wordt vast genageld/geschroefd kun je wel wat verschuiven. Nog beter is iedere flexrail rechts het uiteinde vast te zetten op een voor/achterwaatst bewegend blokje vast te zetten. Door ieder blokje gaat een klein draadstangetje naar de achterkand van het bakske. draadstangetje wordt vastgezet met twee moertjes ( zoals op een klimspiraal). Door het aandraaien/loslaten van het draadstangetje blijft de rail gelemakkelijker te regelen en te plaatsen t.o.v het andere spoor. In de hoogte is het zelfde mogelijk met het zelfde blokje
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 06 november 2007, 21:59:39 PM
Die achtergrond van de laatste foto ziet er net uit alsof ik hem geschilderd heb !!! De jpeg iets minder straf zetten volgende keer Doomslu.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 06 november 2007, 22:04:04 PM
citaat:
Geplaatst door Havoc

Die achtergrond van de laatste foto ziet er net uit alsof ik hem geschilderd heb !!! De jpeg iets minder straf zetten volgende keer Doomslu.

Het is niet mijn foto. Ik heb deze 'geleend' op het franstalige forum. Het is inderdaad wat 'straf' gereduceerd, die laatste.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 06 november 2007, 22:46:16 PM
Hoofdzaak is dat de opzet goed uit de verf komt.
Ik verschiet ervan dat niet meer forumgenoten deze modules kennen.
De Saroulmapouls zijn anders in Vlaanderen nog bekender dan in Walloni?. Dit verduidelijkt dus wel dat ik verliefd was op het idee.
Mits een beetje aanpassing goed bruikbaar in HaNul normaalspoor.
Nogmaals: het 'kijkdoos'-principe maakt dit zo aantrekkelijk, het is 'intiemer' om te bekijken, terwijl je er toch een hele grote baan mee kan maken.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Intens op 08 november 2007, 15:49:55 PM
Ik volg dit draadje al een aantal dagen en ik kan alleen maar zeggen dat ik met plezier deel wil nemen met dit fantastische project. Maar ik maak liever eerst mijn wedstijdbaan af. O ja en nog even vehuizen tussen door. Dus daarna de forumbaan.

Jullie alvast succes.

Groet ilja
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 09 november 2007, 15:16:57 PM
Mag ik er nogmaals op wijzen dat dit project alleen bedoeld is voor de fun samen iets te maken, en individueel ook nog. Er is geen enkel wedstrijdelement bij betrokken, competitie is hier uit den boze.
Ieder maakt z'n eigen 'kijkdoos' (of dozen) naar eigen smaak en keuze. Tentoongesteld geeft dat een zeer verscheiden beeld van het plezier dat men met spoorwegmodelbouw kan beleven. Bedoeling is ook hier een soort 'vervolgverhaal' van te maken, steeds nieuwe tafereeltjes die erbij komen.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Koen op 09 november 2007, 19:44:46 PM
Ik ben de laatste dagen nog heel wat aan het bijlezen. Ik heb de laatste maanden niet veel tijd gehad om het forum te volgen, laat staan om met modelbouw bezig te zijn.
Dit project spreekt mij wel erg aan. Ik moet nog even bekijken wat er mogelijk is maar ik zou niet graag deze trein missen.

Ik volg dit item in ieder geval met argus-ogen. Misschien trekt dit project mij over de lijn om toch maar eens aan een modulebaan te beginnen.


mvg
Koen
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 09 november 2007, 21:34:28 PM
Tony, waar blijft de rest van de details? Ik zit hier nu met een loc en enkele wagons, maar welke koppelingen en decoders zijn er nu nodig? Tijd voor de volgende coup de theatre.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: martintje op 11 november 2007, 13:44:44 PM
Hoe langer ik er naar kijk hoe leuker ik het idee begin te vinden.
gewoon buiten mijn andere projecten om 1 of 2 modules bouwne en inaetten wanneer het mij uit komt.
De gezelligheid die erbij komt is bij mij nummer 1, ook al ben ik niet zo'n voorstander van belgisch bier [:I]
er zijn echter nog 2 dingen die me tegenhouden, of eigenlijk 3
de belangrijkste: HET BLAUWE GORDIJN OP EEN ZWARTE MODULE [}:)][:D]
ten tweede: mijn gebrek aan kennis, kunde en zelfvertrouwen om een belgisch landschap na te bootsen.
en ten derde, ik ben al op vroege leeftijd een ouwe ziekerd geworden, en hou dus meer van eenheid ipv een lappendeken.
ik bedoel daarmee de vrijheid van materialen, en uitbeeldingen.
Dus de overgang van de Ardennen naar de alpen in 20 cm... ik weet het niet [?]
ook het gebruik van vele materialen door elkaar vind ik wat rommelig staan, en lijkt het meer een aaneenschakeling van diorama's.
Ik weet wel dat dat juist de bedoeling was, en ik ben ruim van begrip, maar een talgo door de chinese bergen gaat mijn begrip te boven ( ok het is wat uiterst [:)])
Ik heb het dus niet over de bouwkunsten, die kunnen we elkaar leren en daarbij is dus van uiterst belang dat een ieder ook tegen opbouwende kritieken kan.

Wat ik me dus afvraag, of er meerdere mensen zijn die er zo over denken, en dus wat meer eisen durven te stellen aan bijvoorbeeld het te gebruiken materiaal.
Daarbij ben ik me terdege van bewust dat je dan een lang gesteggel krijgt over wat ga je gebruiken, omdat de persoonlijke smaak dan boven komt drijven en op elkaar afgestemd moet worden, en ieder heeft zo zijn voorkeur van materialen en zweert daarbij.

ik wil niet het hele plan van Tony overhoop gooien, maar het was meer een peiling om te kijken of er in de toekomst daar mogelijkheden voor zijn, en je dus in principe 2 verschillende zienswijze krijgt, in eenzelfde groep, die gezamelijk tentoon gaan stellen alszijnde 1 groep, want het idee en uitvoering blijf ik grandioos vinden, zeker na het lezen van deel 3.....
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 11 november 2007, 14:09:03 PM
citaat:
de belangrijkste: HET BLAUWE GORDIJN OP EEN ZWARTE MODULE


Heb ik ook mijn twijfels over! Grasgroen was zonder twijfel beter geweest.

citaat:
ten tweede: mijn gebrek aan kennis, kunde en zelfvertrouwen om een belgisch landschap na te bootsen.


Wel, ik denk dat wat je hier aanhaalt overkomen net de bedoeling is van Tony met dit project. Iets doen binnen je mogelijkheden is belangrijker dan perfect zijn. Zoals Tony hierboven nog herhaalde: dit is geen wedstrijd.

citaat:
en ten derde, ik ben al op vroege leeftijd een ouwe ziekerd geworden, en hou dus meer van eenheid ipv een lappendeken.
ik bedoel daarmee de vrijheid van materialen, en uitbeeldingen.
Dus de overgang van de Ardennen naar de alpen in 20 cm... ik weet het niet
ook het gebruik van vele materialen door elkaar vind ik wat rommelig staan, en lijkt het meer een aaneenschakeling van diorama's.
Ik weet wel dat dat juist de bedoeling was,


Om nogal cru te zijn: als je weet wat de bedoeling is, waarom het dan in vraag stellen? Er zijn genoeg andere projecten waar de eenheid belangrijker is dan al het andere. De bedoeling is dat mensen die daar geen zin in hebben ook iets hebben om zich achter te zetten.

citaat:
Wat ik me dus afvraag, of er meerdere mensen zijn die er zo over denken, en dus wat meer eisen durven te stellen aan bijvoorbeeld het te gebruiken materiaal.


Ga eens bij Fremo kijken bvb.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: martintje op 11 november 2007, 14:18:47 PM
Johan, wat ik dus eigenlijk bedoel is een combinatie van.
Fremo heb ik gezien, en is niet mijn smaak, alleen al vanwege het missen van achtergrond en frieslijst.
Wat mij zo aanspreekt is het kijkkast effect.
Wat me minder aanstaat, en ik heb smarpoul gezien in het eggie, si het gebruik van bv een bos in herfts kleuren en het gras ervoor in vroeg lente kleuren, om maar een voorbeeld te noemen.
Ik bedoel dus het systeem zoals hier besproken wordt en dat is in mijn ogen een uniek systeem, maar dan wel thema, kleurnummer en materialen met elkaar afstemmen, dus eigenlijk 1 stapje verder als het huidige idee

Waarom ik het dus in vraag stel ondanks dat ik exact de bedoelingen snap van Tony is dus, zijn er mensen die net als ik, wat meer eisen stellen aan scenery en realisme zonder er gelijk voor afgemaakt te worden en beschreven te worden als zijnde arrogant en betweterig
Zo duidelijker ????? [;)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 11 november 2007, 20:16:57 PM
Duidelijk genoeg Martintje. Femo stoort me niet omwille van de missendelijst en achtergrond, meer omwille van de normen die het enkel over "moeten" hebben.

Het is juist omv de kijkdoosvorm dat dit allemaal niet moet! Je kan je zicht perfect limiteren tot 1 kijkdoos zodat de verschillen met de rest helemaal niet zichtbaar zijn. Bij een open bouwvorm zoals Fremo valt dit dadelijk op als er iets afwijkt, hier valt het enkel op als je er speciaal naar kijkt.

Je opmerkingen over Saroulmapoul vind ik een beetje overdreven. Volgens mij komt dit eerder van de te sterke belichting waardoor de bomen en gras feller lijken dan ze zijn.

Er is niemand die je tegenhoudt om met de scenery zover te gaan als je zelf wil. Maar moet je daarom anderen verplichten om hetzelfde te doen?

Eerlijk gezegd is dit ook niet 100% mijn ding maar tot nu toe hetgene dat me het beste aanstaat. Tenzij er zijn die zo'n Z modules willen maken????
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: martintje op 12 november 2007, 00:35:30 AM
Om dezelfde reden als Gerrit verder terug in dit draadje ga ik er maar niet verder op in.
ik wacht wel reacties af van mensne die wel een onderbouwde mening kunnen geven, ipv reacties die een onderbouwde mening alleen maar met persoonlijke voorkeur af kan kraken.
Er zullen heel veel mensne zijn die jouw visie over modelspoor zullen ondersteunen, maar evenzoveel ook niet.
Shit, sorry nu ging ik er toch op in [:I]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Havoc op 12 november 2007, 20:47:13 PM
Je gaat van mij geen last meer hebben jong. Ik houd het op dit forum voor bekeken. De kliknagelvereerders hebben gewonnen...

Ik vind het wel heel erg voor Tony en Co. Er wordt een initiatief genomen om meer mensen te betrekken, iets met een groep te doen, te motiveren. En wat dan: direct "het is niet goed genoeg, niet realistisch, niet de goeie kleur...". Ipv mee te werken en zo als er een bijeenkomst is een dialoog te starten: neen, direct de bijl erin.

Goed bezig... Ik ga er mijnen bloeddruk niet meer voor laten stijgen.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: SuSke op 12 november 2007, 23:27:10 PM
Kom op Johan.
We moeten onze "alterntieve" baantjes toch laten zien aan de "goegemeente".[;)][:D][8D]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: loebaske op 12 november 2007, 23:52:18 PM
Ja ventje, zo ken ik jou toch ook nie helemaal Johan, komaan....pak diene stylo en schrijf hier meteen iets, want tenslotte zijn we allemaal kinderen die nog willen spelen, en de de eene wil lego terwijl de andere nog met dublo bezig is, maar tenslotte zijn we allemaal bouwers met ??n en dezelfde hobby "treintjes" zo natuur mogelijk weergeven, en het is zoals Franske al zei die avond in Gentbrugge, als je alles op schaal wil [;)] dan zal er veeeeel ... heeeeel erg veel veranderen, want een vliegtuig vlieg ook niet op schaal, want anders donderd die naar beneden....poefff[;)] gedaan met vliegen op schaal[:D][:D][:D] dus Martintje zal met lego spelen, en wij met duplo, maar zullen  evenveel leute hebben aan onze eigen kast....[8D]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: martintje op 13 november 2007, 11:57:38 AM
Johan, beetje kinderachtige reactie, vind je zelf ook niet ???
Het is zeker niet mijn bedoeling uw plezier te vergallen.
Er is echter 1 ding wat ik niet snap, en dat is waarom mensen die hun lat 1 stukkje hoger leggen dan hun eigen kunnen, om zo zelf een beter nivo te halen en hiervoor durven uti te komen altijd worden onderuitgezaagd.
En dit verschijnsel is zeker niet alleen op dit forum.
laat ik voorop stellen, ik ben geen klinknageln**ker, aangezien ik gek gezegd een stomer nog niet kan onderscheiden van en Diesel.
Mij gaat het meer om een sfeer neer te zetten.
We zijn allemaal 3D schilders, en de 1 gebruikt nou eenmaal waterverf, en de ander olieverf, maar geen van beide geeft aan hoe goed of slecht iemand is, waarbij komt dat ales met persoonlijke smaken te maken heeft.
persoonlijk gaat het mij om de sfeer en niet of iets helemaal klopt.
Anton Piek gaf ook een bepaalde sfeer, maar was ok niet altijd helemaal correct in de technische uitvoering, om een voorbeeld te geven.
Wat ik maak vind ook de 1 leuk, de ander mooi, en weer een ander moet ik wakker maken als ie 2 mintuen bij mijn baan staat.

Mijn opperingen waren dan ook niet om dit plan onderuit te halen, in tegendeel, zoals ik al eerder zei vind ik het een uniek en grandioos plan.
Wat ik stelde was ook meer voor de toekomst, niet als afscheiding, niet als concurentie, maar om elke bezoeker zijn wensen te bedienen, en om alle bouweers mee te kunnen laten doen, ongeacht hun nivo, kenis en kunde.
Dat was toch ook de reden om 2 en 3 rail te combineren ????
Als je iets beter gelezen had, en niet gelijk je hakken in het zand had gezet had je mijn bedoelingen misschien wat beter begrepen.
Er zullen toch wel meer mensen rond lopen met die gedachte of ben ik gewoon gek, en lul ik uit mijn nek ??
Loebaske heeft het helemaal bij het rechte end, wat maakt het nou uit of je dublo of lego speelt, als je er zelf maar lol in hebt, en andere kan inspireren.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: erik de noorman op 13 november 2007, 12:58:02 PM
Nee Marty je lult niet uit je nek. Ik ben het volkomen met je eens.
Als iemand wil blijven aanmodderen is dat zijn goed recht. En iemand die vooruit wil moet gebruik kunnen maken van alle mogelijkheden die er zijn. Maar hier is het ieder zijn bakske.

Erik
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: just4fun op 13 november 2007, 12:58:55 PM
citaat:
Geplaatst door martintje

We zijn allemaal 3D schilders, en de 1 gebruikt nou eenmaal waterverf, en de ander olieverf, maar geen van beide geeft aan hoe goed of slecht iemand is, waarbij komt dat ales met persoonlijke smaken te maken heeft.
persoonlijk gaat het mij om de sfeer en niet of iets helemaal klopt.
...
Wat ik stelde was ook meer voor de toekomst, niet als afscheiding, niet als concurentie, maar om elke bezoeker zijn wensen te bedienen, en om alle bouwers mee te kunnen laten doen, ongeacht hun nivo, kenis en kunde.
...
Loebaske heeft het helemaal bij het rechte end, wat maakt het nou uit of je duplo of lego speelt, als je er zelf maar lol in hebt, en andere kan inspireren.


Dit is dan ook net de bedoeling, denk ik. Elk maakt z'n eigen bakje, naar z'n eigen kunnen en wensen.
Een Lego-Technics-bouwer mag z'n bakje naast dat van een Duplo-'op de boerderij' zetten, mag geen probleem zijn!
(En wordt hier ook niet gesugereerd.)
Groet,
Paul
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 19 november 2007, 21:54:14 PM
Intussen wordt er weer kritiek gegeven, maar geen voorbeeld...
Weet je wat wij al vaker ondervonden? dat diegenen die het hoogst van de toren blazen nog nooit een penseel of een stuk spoor in hun pollen hebben gehad.
Goede moed aan alle anderen (nuchteren), die 'leut' willen hebben!!
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 19 november 2007, 22:02:21 PM
(http://i7.photobucket.com/albums/y276/ricky56/Fdemhodcor.jpg)

Dit is het station dat Ricky zou willen maken. Dat neemt niet weg dat er ook hier of daar een kleine halte in een module kan ingebouwd worden natuurlijk, zodat treinen ook kunnen kruisen. Uiteindelijk willen we een beetje verkeer ook!

Voor mijn part wil ik een hoekmodule maken met een industrieel tafereel erin en een stuk meterspoor (zoals het smalspoor in de FDEM-modules.
Wie wil eindmodules maken? Zo moeten we er maar twee hebben!!
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: INFO op 19 november 2007, 22:22:16 PM
Tony,

Het probleem bij eind modules is altijd, dat degene die ze maakt ook altijd bij ieder evenement of oefendag aanwezig moet zijn.

Dat geeft nog al wat verplichting dan, beter is het misschien om daar een gezamelijke oplossing voor te bedenken.

Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: martintje op 20 november 2007, 01:10:20 AM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Intussen wordt er weer kritiek gegeven, maar geen voorbeeld...
Weet je wat wij al vaker ondervonden? dat diegenen die het hoogst van de toren blazen nog nooit een penseel of een stuk spoor in hun pollen hebben gehad.
Goede moed aan alle anderen (nuchteren), die 'leut' willen hebben!!



geloof niet dat ik hoog van de toren blaas, of ik ben in het turks aan het schrijven dat ik verkeerd begrepen wordt.
Ik stel netjes een vraag en wordt aan alle kanten afgezaagd..... en ik maar denken dat het een Nederlands kwaaltje was [:(]
ik leg trouwens net mijn kwasten neer [:D]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: n/a op 20 november 2007, 10:57:07 AM
Ik weet nie tof jullie hier wat aan hebben maar ik heb hier een duidelijke tekening van de belcihting van een modulebaan die ik op het internet vond.

(http://www.bigtrainstation.nl/media/images/verlichting.jpg)

Greetz
Peter
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: argilla op 20 november 2007, 11:16:33 AM
Voor den Tony.

Tony mag dit ook een "hangende" ravijn opgenomen worden in de modules?
 Ik bedoel ; ken jij Malcom Furlow een meester bouwer die nu het mooie weer maakt onder onze US collega's ( ben der ne fan van ook al omdat hij, zoals ik , een kunstenaar is). Ik wilde een module maken ala western/belgain stijl  . Daarbij "hangt " de ravijn onder de module. Vermits men 130cm plaats heeft naar beneden toe kan men dit verwezelijken . Men schroeft gewoon de ravijn met 4 boutjes en vleugelmoeren onder aan de module. Deze ravijn wordt van op de grond gesteunt door pootjes bv 10cm die ook de slagmoeren met bouten heeft zodanig dat het geheel ook verstelbaar is in de hoogte. Nu zeg ik 130cm maar ik geloof dat de maat tot het eerste rijplatform (beneden dus)110 cm is klopt dat ?
 Enfin men heeft plaats genoeg naar beneden toe. Hierover ( de ravijn) zou dan een trestle leggen ( die ook kan gelden als bv een brug in aanbouw.... vandaar de link met het westen en de NMBS) Het kan behoorlijk spectakel opleveren. De diepte ( ravijn)is zeg maar spectaculair.
 Wat denkt ge Tony ?? het gedacht uitwerken, uittekenen ....of

PS:( mag ik ook op je medewerking hopen als ik "vast" kom te zitten met het een of ander ?. Dank U)[:D]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 20 november 2007, 15:40:47 PM
argilla, ik zou zeggen "the sky is the limit", maar in dit geval is dat natuurlijk de vloer... [:o)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: hobbyist op 20 november 2007, 19:02:08 PM
Ik denk wel dat het zou kunnen zolang de uiteinde terug op niveau zijn voor de volgende bak.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 20 november 2007, 20:41:06 PM
't Is zoals Luc het zegt, en zo wordt het ook weer eens wat anders h? Marc (argilla)...
En wordt een droom van je nog voor een stukje waar hopen we.
Immers, deze 'modulenorm' die er eigenlijk g??n is, schrikt veel minder mensen af! Spread the word!...[;)]
En merci!
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 20 november 2007, 21:08:46 PM
Of een spoorlijn over een stuwdam[;)][:0][:I][:)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 20 november 2007, 21:35:50 PM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Voor mijn part wil ik een hoekmodule maken met een industrieel tafereel erin en een stuk meterspoor (zoals het smalspoor in de FDEM-modules.
Wie wil eindmodules maken? Zo moeten we er maar twee hebben!!

Tony, we hebben wel 4 eindmodules nodig h? man, twee per stroom-systeem. Maar er kan eventueel ook beslist worden om deze zeer eenvoudig op te bouwen, op een plank en onzichtbaar voor de toeschouwers, indien er geen liefhebbers zijn.
Ik ga daar niet aan beginnen want ik krijg dat niet in mijn auto's. [V]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: loebaske op 20 november 2007, 23:12:15 PM
Luc, je krijg dat niet in uw auto's [?][?] en al die auto"s van de Lidl [:D][:D][:D]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Tom op 25 november 2007, 12:16:32 PM
Worden de wissels analoog of digitaal gestuurd?
Komen er normen voor wissels?
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 25 november 2007, 12:36:14 PM
citaat:
Geplaatst door Tom

Worden de wissels analoog of digitaal gestuurd?
Komen er normen voor wissels?

Ik citeer een stukje uit de normen :
Voeding is DCC, maar enkel de locomotieven worden hiermee gevoed. Seinen, wissels en dergelijke worden ofwel handbediend, of door een in de module gemonteerde transformator gevoed. Eventuele bediening hiervan komt op de onderste fries aan de voorzijde, of op een bedieningspaneeltje (eventueel met afneembare aansluitkabel) dat in de hand wordt gehouden.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 26 november 2007, 01:44:59 AM
Tom, de wissels vallen vanzelfsprekend onder hetzelfde railsysteem: Peco Code 100. Waarom geen fijner profiel? Omdat we gewoon zeker willen zijn dat al het rolled materieel erover kan zonder 'over de keien te ratelen'.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: Tom op 26 november 2007, 19:01:58 PM
Het is normaal dat de wissels dezelfde code hebben als de rest van de rails, maar de bediening er van was me niet helemaal duidelijk.
Bedankt voor de info.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: just4fun op 26 november 2007, 19:24:52 PM
Hoi Tony en co,

ik zag dat er ??n en ander in de 'regeltjes' is aangepast, wat zeg ik: verduidelijkt.
Toch een opmerking. Ik mag aannemen dat het omploopspoor heel netjes in het midden van het 'kontje' van de module loopt? Ge weet, Tony, ik ben streng op m'n maten [;)]
citaat:

(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/zijwandmetmaten2.jpg)


Ook vat ik dit nog niet exact;
citaat:

... afgesloten met een plankje dat met magneetsnappers op zijn plaats wordt gehouden.


Is er al iemand die d'r al een fotootje van kan plaaten?
De nodige DCC-toestanden is voor mij ook nog Chinees, maar ik vermoed dat voor een doorrij-module daar geen enkel probleem is om niks te voorzien? Ik ga in ieder geval eens wat tijd steken in het opsnorren van ??n en ander.

Het blijft nog steeds
citaat:

AGGEMORLEUTHET!


Of ook: just4fun.
Paul
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: just4fun op 27 november 2007, 12:24:42 PM
Zoals in m'n vorige post gezegd ben ik even aan het rondneuzen geweest naar een oplossing voor m'n digitale onkunde.
Heb ik het goed dat iedere 'modulemaker' de rood omlijnde items (in dit geval van Roco, maar andere, compatiebele merken kunnen ook) in hun module moeten plaatsen?
(http://i12.photobucket.com/albums/a229/ydk35qza/Multimaus-aansluitingen.jpg)
Of sla ik de bal volledig mis?

Paul
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 27 november 2007, 12:42:32 PM
Paul, je moet enkel een draad voorzien over de hele lengte van je module. Deze voedingsleiding bestaat uit een rode en een blauwe draad met een sectie van 1,5mm?. Deze draden moeten aan beide zijden voldoende lang zijn om de aansluiting met de buurmodule te verzekeren, 50cm aan weerszijden. Deze draden worden aan hun uiteinden voorzien van banaanstekkers van 4mm, bij voorkeur van het fabrikaat ?Hirschmann?. Aan de rechterzijde (van voor gezien) komen mannetjes, links wijfjes.

De voeding zal dus "ergens" op deze ringleiding worden aangesloten door Tony.

Indien je ook wissels en zo wil bedienen op jouw module moet je daarvoor wel voeding voorzien. Maar, dat laat ik aan de specialisten en Tony over aangezien ik geen ervaring op dat gebied heb.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: just4fun op 27 november 2007, 20:35:04 PM
citaat:
Geplaatst door doomslu

... enkel een draad voorzien over de hele lengte van je module...


OK, da's duidelijk, maar wat bedoelt Tony dan met deze quote uit de normen?
citaat:

Voor Xpressnet (DCC, verbindingsstandaard Lenz en Roco o.a.) wordt een losse kabel voorzien die voldoende voedingscapaciteit heeft voor meerdere Lokmaus II of III of Multimaus, fabrikaat Roco. De railvoeding wordt verzorgd door ??n of meerdere Roco versterkers (10764) met transformator, ook de Xpressnet-voeding wordt door ons voorzien, evenals de benodigde kabels en splitters.



Paul
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 27 november 2007, 20:55:03 PM
Paul, dat ga ik hem zelf laten uitleggen... [:I]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: argilla op 29 november 2007, 10:23:21 AM
citaat:
Geplaatst door doomslu

Paul, je moet enkel een draad voorzien over de hele lengte van je module. Deze voedingsleiding bestaat uit een rode en een blauwe draad met een sectie van 1,5mm?. Deze draden moeten aan beide zijden voldoende lang zijn om de aansluiting met de buurmodule te verzekeren, 50cm aan weerszijden. Deze draden worden aan hun uiteinden voorzien van banaanstekkers van 4mm, bij voorkeur van het fabrikaat ?Hirschmann?. Aan de rechterzijde (van voor gezien) komen mannetjes, links wijfjes.

De voeding zal dus "ergens" op deze ringleiding worden aangesloten door Tony.

Indien je ook wissels en zo wil bedienen op jouw module moet je daarvoor wel voeding voorzien. Maar, dat laat ik aan de specialisten en Tony over aangezien ik geen ervaring op dat gebied heb.



Zou het niet eenvoudiger zijn i.p.v. banaanstekkers, gewone telefoon opbouw stekkers en kontakt dozen te plaatsen ( brico in overvloed)?
die hebben 4 kontaktpunten en een geleider. Dan kan je ook bv licht of je kan analoog en digitaal elk twee kontakten toewijzen.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 29 november 2007, 13:06:39 PM
@Argilla: hoe sluit je draad van 1,5mm? aan op een telefoonstekker?[;)]

@Paul (just4fun): De voeding van de baan, evenals de besturing, daar zorgen wij wel voor. Wie wil mag zijn Lokmaus of Multimaus meebrengen, wij sluiten die wel aan, en voorzien daar ook voldoende stroom voor. Ik hoop dat dit in eenvoudiger woorden uitdrukt wat voor de digitaal-beginner misschien ingewikkerld overkomt...[;)]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 29 november 2007, 13:26:11 PM
Intussen allemaal bedankt voor jullie reacties, die ons toelaten de boel meer te verduidelijken!! Mercikes!
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: doomslu op 05 december 2007, 13:57:21 PM
Hier nog een paar voorbeelden van modules naar de FDEM-norm (F?l?s De l'Etroit et du M?trique). Met dank aan Andr? van het TMM-forum die me de toestemming gaf ze ook hier te plaatsen.

Ik denk dat er enkele leuke idee?n tussen zitten om te gaan maken voor 'onze' AGGEMORLEUTHET-modules. Wat belangrijk is, om misschien enkele twijfelaars over de streep te trekken: je kunt met relatief eenvoudige middelen iets heel leuks maken.

Kijk zelf en raak enthousiast! [:p][:p][:p]


(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM1-1.jpg)

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM2.jpg)

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM3.jpg)

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM4.jpg)

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM5.jpg)

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM6.jpg)

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM7.jpg)

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM8.jpg)

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM9.jpg)

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM10.jpg)

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM11.jpg)

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM13.jpg)

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM14.jpg)
Zo simpel kunnen de uiteindes zijn.

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/FDEM16.jpg)

Andr? schrijft hier op het TMM-forum dat een bescherming tegen het vallen van het rollend materieel hier op zijn plaats zou zijn. Ik kan hem geen ongelijk geven. [^]
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: renstimpie op 05 december 2007, 22:10:00 PM
Echt wel bangelijk dat je op zo een korte tijd, wel wat volk in gang kan krijgen voor dit project.  Hoedje af voor de initiatief nemers.  Toch een kleine bedenking? Met al die minibaantjes, de forumbaan,...  Wie komt er dan nog de expo bezoeken, als wij allen daar zijn als deelnemers?  

P.S.:  Zeker niet bedoeld als negatieve commentaar, maar vele onder ons zijn toch wel vaste bezoekers.  
Ik heb de bovenstaande foto s live gezien in Villebon sur Yvette - Expometrique, tussen anders veel mooie dingen.

Groetjes  

Tim
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 08 december 2007, 01:21:41 AM
Wel, Tim, de minibaantjesbouwers en de mensen die met een 'AGGEMORLEUTHET' module komen zijn vast geen duizenden, maar slechts een fractie daarvan. Natuurlijk zal het aantal bezoekers positief kunnen be?nvloed worden door nieuwsgierige kennissen en familieleden van deelnemers, en als we zo de vonk kunnen doen overslaan is dat ook weer mooi meegenomen.
Het doel van dit initiatief is niet alleen mensen bijeenbrengen, maar ook een bonte schakering van modules te tonen. Voor mijn part wordt dat 'MIMO', of Miserie-modelbouw, zo ooit smalend genoemd door mensen die niet konden snappen dat je met eenvoudige middelen als verpakkingen en dergelijke goedkoop erg treffelijke dingen kan bouwen. Kijk maar naar Erik De Noorman! Mijn module wordt een hoekmodule met een industrie-thema, samen met een clubgenoot die met de gekste dingen heel leuke gebouwtjes maakt. Zo sta ik er niet alleen voor, maar kan ik vooral de wereld tonen waartoe die kerel in staat is.
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: renstimpie op 08 december 2007, 20:55:07 PM
Het was maar een bedenking.  Natuurlijk hoop ik ook dat er via deze weg meer volk zal warm gemaakt worden voor onze hobby.  Voor de rest veel succes aan de bouwers.

Groetels

Tim

Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 10 december 2007, 15:13:55 PM
Kijk, Marc, het is gebeurd!
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: tonycabus op 10 december 2007, 15:14:28 PM
Weer goe bezig, h? mannen!
Titel: Waarom eigenlijk niet?
Bericht door: argilla op 10 december 2007, 18:38:02 PM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Kijk, Marc, het is gebeurd!


top Tony thanks [:D]