Hallo allemaal, ik bezit een M?rklin glaskaste 3687 en deze maakt na een stilstand van een drietal jaren, een brommend geluid tijdens het rijden, heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Johnny,
De olie is veroudert ingedikt, stroperig geworden, lok schoonmaken, en opnieuw oli?n.
Mvg
Wim Ros
www.rosoft.tk
heu Wim, zo een klein pruts dingske open maken [:I] huiver de huiver, als ik dat open moet ik ook nog de nodige railingen losmaken dat heb ik een keertje gedaan en de meeste vallen er nu van zelf af.
Johnny,
Er zal niets anders opzitten, tenminste als je wil dat hij weer goed rijdt. Het is inderdaad een %&&&$$&&&&@@##@# ding om open te maken.
Mvg
Wim Ros
www.rosoft.tk
Veel kuisen zal er wel niet aan moeten gebeuren als ik de ontplofte zicht (exploded vieuw)zo bekijk.2 asjes met elk een tandwieltje, kan misschien nog meevallen. [:)]
Ik heb hem ook. Alleen zonder doos. En hij heeft maar 1 digitaal adres en dat ben ik bijna altijd kwijt. Goed schoonmaken kan zeker geen kwaad. Er zit trouwens een n-motortje in dit locje.
Davy, vergeet je dat steeds of is er een of ander waardoor je dat vergeet
Nee ik heb erg veel locomotieven. Ik vergeet dus wel eens een adres daarom schrijf ik op de beschrijving van de loc meestal het adres. Maar voor deze loc heb ik geen doos en geen beschrijving. Vandaar dat ik nog al eens vergeet dat deze loc een adresnummer heeft van ergens in de 70 heeft. Bovendien is het Marklin nummer van deze loc niet 3686 want dan krijg ik via de databank van mijn mobile station de juiste naam en adres voor dit lokje.
Hij rijdt nu rondjes op mijn testbaantje.
De mijne is in elk geval de eerste serie van de groene glaskast en die heeft een vast adres en stamt ergens uit de begin jaren negentig. Toendertijd een absoluut topmodel.
Intussen de loc in een lauw sopje met spic en span gereinigd [:I] en terug van smeermiddel (olie) voorzien resultaat 0,0 misschien had ik beter geen droogkast gebruikt [:D]
Johnny,
Resultaat 0,0: wil je daarmee zeggen dat hij nu totaal niet meer rijdt, of nog steeds bromt zoals eerst?
Gerolf, hij rijd nog net evengoed als voorheen, en het bromgeluid is er nog steeds net als voorheen.
Als hij goed rijdt, kan het bromgeluid ontstaan door een mechanisch contact tussen bewegende delen (motor, tandwielen) en de kast. OOk een speling in de 'ophanging' van tandwielen e.d. kan geluid veroorzaken. De lockap werkt dan als versterkende geluidskast (luidsprekerkast).
Varieert het bromgeluid bij trager/sneller rijden? Als de klank hoger wordt bij meer snelheid kan het voorgaande een verklaring zijn.
Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Neen Gerolf dat geluid neemt af naarmate de snelheid toeneemt.Maar stopt niet volledig,
Daar gaat m'n eerste theorie [V]
Nog een mogelijkheid (misschien een wilde theorie): ik begrijp dat er een decoder in zit, dus wordt de motor puls-pauze-gemoduleerd gestuurd, denk ik. Als de frequentie (toonhoogte) van de brom hetzelfde blijft, is het misschien de motor zelf (een N-motortje meen ik te hebben gelezen) dat de brom veroorzaakt. Zit daar vuil tussen de lagering? Zit er speling op de motoras? Vonken de koolborsteltjes (te fel)? Het brommen van de motor kan ook door de lockast versterkt worden.
Of kan je de pulsfrekwentie van de dekoder niet verhogen? Doen alsof er een Faulhaber in zit? Dan hoor je dat, denk ik, niet meer hoor!
Tony
Tony, ik heb geen idee of dat met een M?rklin motor kan hoor.
De motor hoeft geen probleem te zijn (nietwaar, Peter "SpoorHO"?) maar de dekoder, da's een ander paar mouwen...
ESU-dekoders (maar ook andere) kunnen op verschillende frekwenties ingesteld worden door CV's, en ik denk dat de jouwe nu op zo'n 80Hz staat.
Tony
Heeft de motor wel voldoende massa contact. Bij dit soort locjes kan dit wel eens het probleem zijn.
We hebben het hier wel over een locje met een oud 36XX nummer dus zit er er gewoon een oud type decoder in. De 3687 stond voor het laatst in de catalogus 93/94 en had waarschijnlijk 1 vast adres en geen optrek en afrem vertraging.
citaat:
Geplaatst door Davy
Heeft de motor wel voldoende massa contact. Bij dit soort locjes kan dit wel eens het probleem zijn.
We hebben het hier wel over een locje met een oud 36XX nummer dus zit er er gewoon een oud type decoder in. De 3687 stond voor het laatst in de catalogus 93/94 en had waarschijnlijk 1 vast adres en geen optrek en afrem vertraging.
He onze Marklin expert kent zijn producten niet.
Maar ik zal je even bijspijkeren.
In de Glaskast zit een verkleinde uitvoering van een 6080 decoder het typenummer van deze decoder is 64001. Het heeft geen vast adres, maar is op dezelfde manier als de eerste Delta decoders op een ander adres te zetten, alleen in een beperkte range, er zijn 15 adressen beschikbaar.
Het brommen kan natuurlijk ook nog veroorzaakt worden door een vervuilde motor, rotor schoonmaken. Maar het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat het gewoon het normale motor geluid is, wat bij deze lokmotor hoort.
Mvg
Wim Ros
www.rosoft.tk
Misschien heb je gelijk misschien ook niet. Marklin heeft diverse decoders in de glaskasten gebruikt. De versie van dit jaar krijgt zelfs een mfx decoder.
De mijne heeft anders een vast adres wil je een ander adres dan zal je heel goed moeten solderen.[:p] Ik heb nog twee andere locs die ook een vast adres hebben en waarbij je het adres alleen kan veranderen mits je heel goed kan solderen.
Mijn andere glaskast (nr 28972 setje met 2 wagens) heeft een delta decoder met 8 dipswitches. Zodat je toch 80 adressen kan kiezen.
De glaskast 3687 staat standaard vanaf de fabriek op 77. De mijne op 76. Dat zegt in elk geval de databank die in mijn mobile station zit.
En het kan ook zoals Wim zegt een vervuilde motor zijn en de motor is stiller dan een loc met een de oude drie polige motor van Marklin. Al maakt hij wel wat meer herrie dan nieuwere uitvoeringen van het type glaskast loc.
Ik ben vandaag bij een colega modelspoorder geweest, die 2 glaskasten heeft nl een witte uit de huwelijks trein en dezelfde 3687 als ik. En deze 2 maken het zelfde brommend geluid als de mijne dus veel kans dat ik me voor niks zorgen maakte. Johnny
Het zijn en blijven leuke lokjes. De oude versies zijn ook gevoeliger volgens mij voor vuile rails.
Ik heb op de club de laatste groene versie nr 36881 gezien van een lid. Dit model is een stuk stiller dan mijn hele oude groene versie. Ook stond ik versteld van de trekkracht. Hij trok 5 wagens zelfs een helling van 2% zonder moeite omhoog.