Modelspoormagazine forum

Modelspoor Magazine => Huidig nummer => Topic gestart door: KroontjesPen op 16 augustus 2007, 13:53:57 PM

Titel: MSM 62
Bericht door: KroontjesPen op 16 augustus 2007, 13:53:57 PM
Lag vanmorgen bij de boekhandel. Was ook maar net binnen gekomen.
Snel in de winkel al even doorgebladerd en gezien dat het weer een prachtige uitgave is geworden.
Mooie reportages en interessante praktijk tips.
Ga daar straks eens lekker rustig voor zitten.
Titel: MSM 62
Bericht door: rixke rail op 16 augustus 2007, 14:55:03 PM
Ik zou zelfs meer zeggen : bij mij lag hij in de bus ! [:D]
En ik ben in cong? !! [8D]
Z??r v??l mooie dingen in, inderdaad !!! [:p]
Ik laat jullie nog even in spanning ! [}:)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: MSM 62
Bericht door: Jurgen op 16 augustus 2007, 18:06:44 PM
Ook bij mij lag hi in de bus. [:D] En dat net op de dag dat ik opnieuw begin te werken. [xx(]

Afin, toch al een keer doorgebladerd en wat zag ik? Jawel, blz 14 onderaan rechts zag ik het staan. Ik geloofde het niet en wist niet wat ik zag. Dan maar de PC opzetten en eens naar internet surfen, alle modeltreinsites met nieuws afgebladerd. Kijken naar de aankondigingen van fabrikanten en jawel, LS doet het weer. Na Mehano, nu ook de LS reeks 27.
Dat betekent dus dat er na de LS versus Olaerts (reeks 15), LS versus M?rklin (reeks 18) en LS versus Roco (TEE treinstel) ook nog eens een LS versus Mehano zal komen. Who's next? [:D]

Trouwens, voor de rest is het weer een heerlijk nummer. Vooral het artikel over de reeks 41 en MiWuLa Hamburg zijn goed. Daar moet ik echt nog eens naar toe gaan. [:D]
Titel: MSM 62
Bericht door: thalysken op 16 augustus 2007, 21:44:35 PM
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Kijken naar de aankondigingen van fabrikanten en jawel, LS doet het weer. Na Mehano, nu ook de LS reeks 27.

Ik zag het eerlijk gezegd wel een beetje aankomen.
Titel: MSM 62
Bericht door: rixke rail op 16 augustus 2007, 22:20:54 PM
citaat:
Geplaatst door Jurgen
Kijken naar de aankondigingen van fabrikanten en jawel, LS doet het weer. Na Mehano, nu ook de LS reeks 27.



Wie gaat erover klagen als ze verschillende nummers uitbrengen [?]
Financi?el zal het wel misschien "het spaarvarken slachten" betekenen.[V]
Modelspoorse groeten,
Eric/.
Titel: MSM 62
Bericht door: ronny-vdv op 16 augustus 2007, 22:49:55 PM
Als LSM de reeks 27 op de markt brengt, dan zal Mehano er niet aan kunnen tippen. Zeker als Mehano dezelfde weg opgaat zoals met de reeks 41.

We zullen zien hoe de reeks 26 van Mehano zal scoren.

Al de reeks 40100 van de SNCF gezien (reeks 18) ? Wow.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Titel: MSM 62
Bericht door: factageklerk op 16 augustus 2007, 23:28:48 PM
Hier is hij vanmorgen ook gearriveerd , heb hem nog niet echt gelezen. Maar wat wel bij mij blijven hangen is was het voorwoord dat ditmaal voor de gelegenheid was geschreven door Gerolf en dat is de waarheid als een koe[:D]wat daar in stond
Titel: MSM 62
Bericht door: Gerolf op 17 augustus 2007, 10:21:04 AM
citaat:
Geplaatst door factageklerk
..het voorwoord dat ditmaal voor de gelegenheid was geschreven door Gerolf ...
Ah? Staat her er in? [:)]
Ik had dat ooit ingestuurd, en de boodschap die ik tracht te geven zit bij mij niet alleen "in mijn hoofd", maar ook diep "in mijn buik" [^]
Ik hoop dat MSM zo dadelijk in mijn brievenbus valt [:p]
Titel: MSM 62
Bericht door: Peter op 17 augustus 2007, 11:09:55 AM
Twee goede nieuwtjes na elkaar: mijn dag kan niet meer stuk.
Gisteren namiddag mijn echtgenote terug meegekregen uit het ziekenhuis, en vanmorgen de nr.62 in de bus, zodat ik tussen mijn huishoudelijk werk (voorlopig althans toch) heerlijk leesgenoegen heb.
Mijn baan en de rest is voor later.
Titel: MSM 62
Bericht door: belair op 17 augustus 2007, 13:29:42 PM
citaat:
Geplaatst door Peter

Twee goede nieuwtjes na elkaar: mijn dag kan niet meer stuk.
Gisteren namiddag mijn echtgenote terug meegekregen uit het ziekenhuis, en vanmorgen de nr.62 in de bus, zodat ik tussen mijn huishoudelijk werk (voorlopig althans toch) heerlijk leesgenoegen heb.
Mijn baan en de rest is voor later.



Een vlotte herstel aan uw vrouw toegewenst Peter. En veel plezier aan uw nieuwe MSM. Ik hoop dat de mijne straks ook in de bus zit.
mvg
Luc
Titel: MSM 62
Bericht door: Jurgen op 17 augustus 2007, 16:58:52 PM
citaat:
Geplaatst door ronny-vdv

Als LSM de reeks 27 op de markt brengt, dan zal Mehano er niet aan kunnen tippen. Zeker als Mehano dezelfde weg opgaat zoals met de reeks 41.


Maar als ze een kwaliteit zoals bij de reeks 77 of 51 afleveren ben ik wel tevreden hoor. [:)]

Ik vraag me wel af wie eerst gaat zijn. LS is nog geen enkele keer eerst geweest met zijn modellen. Mehano is wel een crack in uitstellen, maar LS kan er toch ook wat van. Wie durft gokken? [:D]


Het artikel van Miwula heb ik eens fatsoenlijk gelezen en ik kreeg bijna tranen in mijn ogen. Gewoon omdat alles daar zo mooi was en ik moest er gewoon met weemoed aan terugdenken.
Toch ben ik niet akkoord dat een Belgisch modelspoorder niet echt ge?nteresseerd zou zijn in het Duitse gedeelte of de bouwdoosgebouwen die er te vinden zijn. Er is daar zoveel te zien dat je daar gewoon niet op let. Het verweren van de treinen is volgens mij om diezelfde reden ook niet nodig.
Of je nu Belgisch, Zwitsers, Nederlands of voor mijn part Chinees rijdt, ik kan het iedereen aanraden om de trip naar Hamburg eens te maken. Het Zwitserse gedeelte met de gigantische berg zal trouwens dit najaar geopend moeten worden.
Regelmatig zijn er ook reportages op sattelliet te zien. Als je jezelf aanmeld op de nieuwsbrief van MiWuLa houden ze je automatisch op de hoogte wanneer en op welke zender je de reportages kan bekijken. Het is natuurlijk wel alleen in het Duits [:(], maar de beeldjes alleen zijn ook al mooi h?.[;)]
Titel: MSM 62
Bericht door: SuSke op 17 augustus 2007, 17:19:10 PM
Bij mij werd hij vandaag door de postbode in de brievenbus gepropd.
Nog niet gelezen en al gekreukt [}:)].

Desalnietemin ziet het er weer een veel belovend nummer uit.
Het voorwoord van Gerof kan ik alleen maar bijtreden.
Titel: MSM 62
Bericht door: janjozef op 17 augustus 2007, 17:53:17 PM
Over dat voorwoord zijn hier al meerdere bladzijde in meerdere topics volgeschreven. En al ben ik het er ook mee eens ik ken er hier verschillende die voor dat voorwoord op hun achterste poten zullen staan.

Jan

Titel: MSM 62
Bericht door: SuSke op 17 augustus 2007, 22:05:11 PM
Jan, laat ze steigeren. Ik ben nog nooit door een blaffende hond gebeten. [8D]
Titel: MSM 62
Bericht door: Rochevalien op 17 augustus 2007, 23:17:26 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef

Over dat voorwoord zijn hier al meerdere bladzijde in meerdere topics volgeschreven. En al ben ik het er ook mee eens ik ken er hier verschillende die voor dat voorwoord op hun achterste poten zullen staan.

Jan





>>> Mag ik eens raden? 2rail versus 3rail problematiek? Ik hoop echt dat ze daar hier w??r niet terug over gaan beginnen.[|)](neen ik heb nr 62 dus nog niet gelezen of ontvangen)

Gerrit
Titel: MSM 62
Bericht door: Gerolf op 18 augustus 2007, 09:48:41 AM
Fout geraden, Roche! Het onderwerp is een stuk "filosofischer"

Ik heb MSM62 gisteren ook in de bus gehad, en er staat weer een hoop moois in:
Luc 'Belair' Maenhoudt met zijn kolenzakken
Saroulmapoul
De  afwerking van 'module 1835'
Houtimitatie- en verweringstechnieken met plasticard
Bomen
Produktbesprekingen, zoals de 41 en de silentdrive (wat kost die laatste eigenlijk?)
Katrol-laadboom
Kleinere buislampjes
...

Voorlopig ??n zetfoutje gevonden: de WLAB30 op p7 lijkt me iets te kort ...
Titel: MSM 62
Bericht door: KroontjesPen op 18 augustus 2007, 11:30:14 AM
De prijs van de SilentDrive, Gerolf_Peeters, staat toch op pagina 54, 2e kolom.
Tussen de 15 en 21 euro. [:)]

Is trouwens een hele mooie uitleg ervan.
Zou er nu wel een durven kopen om te proberen.
Titel: MSM 62
Bericht door: doomslu op 18 augustus 2007, 12:21:22 PM
citaat:
Geplaatst door KroontjesPen

De prijs van de SilentDrive, Gerolf_Peeters, staat toch op pagina 54, 2e kolom.
Tussen de 15 en 21 euro. [:)]

Is trouwens een hele mooie uitleg ervan.
Zou er nu wel een durven kopen om te proberen.

Klopt. 15 euro voor de basisuitvoering met soldeeraansluiting tot 21 euro voor de versie met twee wisselcontacten met instelbare omschakelvertraging en schroefconnectoren.
Wie trouwens vragen heeft over de SilentDrive mag mij gerust mailen.

Stom, dat nummer 62 bij mij nog niet in de bus zat. [:(]
Titel: MSM 62
Bericht door: Tom op 18 augustus 2007, 12:37:07 PM
T'is weer een mooi nummer.
Een schoon voorwoord Gerolf! [^]
ook alle andere artikels zien er prachtig uit.
Die P zag er me ook al wat verkort uit.
Titel: MSM 62
Bericht door: Jurgen op 18 augustus 2007, 13:16:30 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Voorlopig ??n zetfoutje gevonden: de WLAB30 op p7 lijkt me iets te kort ...



Was me ook opgevallen. Het kan ook zijn de de wagen iets te dik is. [:D]

Wat me ook meteen opviel was dat er een foutje stond bij de bespreking van het Rietze bushokje. In de tekst staat dat het hokje 3 zitjes heeft terwijl op de foto overduidelijk te zien is dat het er 4 zijn. [:D]

Bij de treinsamenstelling vergeet men dan weer te vermelden dat zij die geen reeks 18 van M?rklin/Trix, Jouef of Lemaco hebben ook een beroep kunnen doen op LS Models die binnenkort met hun reeks 18 komen. We moeten volledig blijven natuurlijk.[;)]
Titel: MSM 62
Bericht door: ERVIN op 18 augustus 2007, 15:03:04 PM
Ook hier in Mol is hij aangekomen, heb alleen nog maar het voorwoord gelezen van "onze" Gerolf, knap en helemaal de waarheid, ik heb lange tijd een beetje bang gehad voor de reacties die ik zou gaan krijgen als ik ??nmaal de koepel hier op het forum laat zien, ik ben daar nu al bijna 4 maanden aan bezig en het einde is nog lang niet in zicht, dus voor de ??n zal het absoluut niet op de koepel van Antwerpen-Centraal gaan lijken, voor de ander zal het heel mooi zijn, het is dan ook niet mijn bedoeling om Antwerpen-Centraal volledig na te bouwen, maar er komen stukken in mijn koepel die er aan doen denken dat het is zoals in Antwerpen, maar zoals Gerolf dus zegt, het zit in "jou" hoofd,en in mijn verbeelding is mijn kopstation dus Antwerpen-Centraal.[;)]
Titel: MSM 62
Bericht door: DelticPower op 18 augustus 2007, 18:14:42 PM
Hallo allemaal, het huidige nummer is weer een succes. Zonder de andere auteurs te kort te willen doen is voor mij het artikel over het verweren van houten gebouwen de top. Hoop dat er nog veel afleveringen volgen. Tenslotte moet ik nog heel veel leren uit mijn favoriete lesboek. [:)]
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Titel: MSM 62
Bericht door: Gerolf op 19 augustus 2007, 10:09:01 AM
citaat:
Geplaatst door KroontjesPen
De prijs van de SilentDrive, Gerolf_Peeters, staat toch op pagina 54, 2e kolom.
[:I] Iets te vluchtig aan 't lezen geweest. Normaal valt een getal bij "diagonaal lezen" direct op - gemist dus [:I]
Titel: MSM 62
Bericht door: kurt10002 op 19 augustus 2007, 20:56:25 PM
Hallo iedereen, Op pagina 42 staat zo beits voor die paal te kleuren waar kunt ge die kopen k heb al in een verfwinkel gaan horen maar daar zijn dat alleen potten van een liter en dat is veel te veel voor het gene waar ik dat voor nodig heb. Weet iemand een adres in de geburen van Mechelen.

Groeten van Kurt
Titel: MSM 62
Bericht door: PaulC op 19 augustus 2007, 21:23:17 PM
Kurt,

Kleine potjes beits kun je meestal wel vinden in een hobbywinkel waar men materiaal voor poppenhuizen verkoopt.

Paul
Titel: MSM 62
Bericht door: SuSke op 19 augustus 2007, 21:32:28 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door KroontjesPen
De prijs van de SilentDrive, Gerolf_Peeters, staat toch op pagina 54, 2e kolom.
[:I] Iets te vluchtig aan 't lezen geweest. Normaal valt een getal bij "diagonaal lezen" direct op - gemist dus [:I]


't zijn dan ook maar kleine getallen [:D]
Titel: MSM 62
Bericht door: loebaske op 20 augustus 2007, 07:43:16 AM
Inderdaad weer een sterk nummer [:)]
en zoals Erwin het aanhaald, het moet niet exact een kopie zijn van een bestand iets, op men baan ben ik bezig om eventueel het station van Denderleeuw te maken terwijl het landschap ardeens getint is.
Of zoals ons clubbaan...die is gesitueerd tussen Marche le Dame en Namech, en dan is het leuk als bezoekers het zien dat het dit traject is, ook al is het niet exact een kopie van de realiteit [8)]
Titel: MSM 62
Bericht door: janjozef op 20 augustus 2007, 10:58:20 AM
zeker een van de betere, ook dat verweren is een voor mij nieuwe methode en een het uitproberen waard

Jan
Titel: MSM 62
Bericht door: modelbaanHO op 20 augustus 2007, 12:05:36 PM
Hij zat vanmorgen in de brievenbus.
Lezen zal voor straks in 't vliegtuig zijn.
Wij vertrekken vandaag met vakantie.[8D]

Titel: MSM 62
Bericht door: janjozef op 20 augustus 2007, 12:35:08 PM
goed verlof, geniet ervan

Jan
Titel: MSM 62
Bericht door: Tom op 20 augustus 2007, 13:52:22 PM
Hopelijk voor jou ga je naar beter weer dan hier. [;)]
Titel: MSM 62
Bericht door: Peter op 20 augustus 2007, 14:50:35 PM
Alles heeft voor en nadelen.
Slecht weer is ideaal om op je zolder e.d. aan je baan te werken.
Titel: MSM 62
Bericht door: doomslu op 20 augustus 2007, 17:02:52 PM
Zeg dat wel, Peter. MSM vandaag aangekomen, mijn eerste dag verlof thuis en de vrouw gaan winkelen. Heerlijk weer in mijne kelder ! [;)]
Titel: MSM 62
Bericht door: kurt10002 op 20 augustus 2007, 18:33:57 PM
Hallo iedereen en weten jullie soms een winkel in de geburen van Mechelen waar zo voor poppenhuizen verkopen vor zo van die beits ?

Groeten
Kurt
Titel: MSM 62
Bericht door: gregory op 20 augustus 2007, 18:47:41 PM
Probeer eens bij je lokaal hobby huisje.
Daar moeten ze dat ook hebben.
Titel: MSM 62
Bericht door: Peter op 20 augustus 2007, 18:54:50 PM
In Sint katelijne-waver is er een grote winkel. De naam ben ik vergeten, maar hij is op de grote baan van Mechelen naar ST.K-W aan de rechterkant aan het begin van de gemeente.
Titel: MSM 62
Bericht door: kasteel op 20 augustus 2007, 19:59:54 PM
Misschien deze ? : Artobi - Mechelsesteenweg 119 - 2860 St Katelijne Waver: www.artobi.be : 015/55 61 97
Jan
Titel: MSM 62
Bericht door: Peter op 20 augustus 2007, 20:13:43 PM
Inderdaad !!!!!!! Artobi is het
Titel: MSM 62
Bericht door: Rochevalien op 20 augustus 2007, 22:11:07 PM
Nr 62 goed(zoals steeds )ontvangen .
Het voorwoord: iedereen is vrij een eigen mening te hebben en daar voor uit te komen.Daar is een forum als dit voor in het leven geroepen.Onze Gerolf en de winkelier waarvan sprake genieten dit recht natuurlijk ook. Onze brave winkelier kan(mag?)in zijn zaak natuurlijk om het even wat vertellen, maar wat hier gedrukt staat over de verhouding tussen code 100 en 75 is nonsens.Code 75 sporen zijn niet alleen lager maar ook slanker .Dat geldt ook voor de verschillende wielstellen.Een rijtuig zoals een oude M2's /M4's van Lima die " geupdated" werden met code 75 wielstellen,normschachten,kortkoppelingen en misschien zelfs verlaagd werden in het geval van de M2's zien er v??l beter uit
als daarvoor.Zeker als ze op een baan rijden die met code 75 railmateriaal is uitgevoerd.Die uitleg van :"alleen jij zal het verschil zien" is dus flauwekul.Behalve wanneer je niemand anders toelaat in je hobbykamer natuurlijk.
Of tijdperkbinding een gevolg is van de toenemende detaillerings -?graad van de aangeboden modellen durf ik ook sterk te betwijfelen.
Dat is gewoon een gevolg van de technieken die een doorgedreven detaillering mogelijk maken.
Of iemand aan tijdperkbinding doet of niet is simpelweg een eigen keuze.
De paragraaf waar ik nog het meeste problemen mee heb is die waar Gerolf het heeft over de andere factoren die bij de aankleding van een modelbaan horen.En in het bijzonder de zin "wie weet dit nog meer behalve wijzelf?"
Ofwel kiest iemand ervoor om 100% (of toch een streven naar)een  
gekozen voorbeeld na te bouwen,bestaand of fictief( bv:het zou zo kunnen zijn)ofwel bouwt men er maar op los en lapt alle regels en normen aan zijn laars.
Ik heb het dan niet over" die wagon heeft zoveel klinknagels teveel of te weinig" maar over elementaire zaken zoals :de snelheid waarmee gereden wordt, het feit dat wissels niet opengereden mogen worden en ook in rechtstand moeten liggen in de hoofdsporen.
Kunstwerken zoals bruggen,  tunnels,taluds zien er niet "zomaar"
uit zoals ze eruitzien,daar zitten bouwkundige princiepes achter en als modelarchitekten (zouden)wij die dan ook moeten respecteren.
Over treinsamenstellingen kan er ook nog ??n en ander gezegd worden: tegenwoordig is er zoveel materieel te koop en is er zoveel informatie te krijgen hierover (fotoboeken,internet ) dat het onvergeeflijk wordt om hier nog tegen te zondigen.
Maar begrijp mij niet verkeerd: ik gun best iedereen zijn pleziertje in de hobby maar ik heb het altijd wat lastig als ik soms mensen zichzelf modelbouwer of modelspoorder hoor(lees) noemen terwijl ze eigenlijk nog  met treintjes spelen.
Met dit voorwoord lijkt er een soort van"amnestie"gegeven te worden tegen dit soort van zaken en dat is bijzonder spijtig.Ik zou zelfs durven zeggen dat er hier een fout signaal gegeven wordt.

Ik heb voor de rest nog niet veel kunnen doorlezen en onthoud mij dan ook -voorlopig- van kommentaar.

Gerrit
Titel: MSM 62
Bericht door: factageklerk op 20 augustus 2007, 22:31:35 PM
Blijft de hobby dan nog een plezier om te beleven en om te ontspannen [;)]
Titel: MSM 62
Bericht door: ERVIN op 20 augustus 2007, 22:44:35 PM
citaat:
Geplaatst door factageklerk

Blijft de hobby dan nog een plezier om te beleven en om te ontspannen [;)]



Vraag ik mij eigenlijk ook af, en wat is er mis met treintjes spelen, hoe moet je dat dan anders noemen??
Is niet kwaad bedoeld h? Rochevalien, ik vraag het mij gewoon af.[:I]
Titel: MSM 62
Bericht door: janjozef op 21 augustus 2007, 07:47:26 AM
Zoals steeds als het over de correctheid t.o.v. het grootbedrijf gaat heeft Gerrit een uitgesproken mening, zo zijn er nog op dit forum. Zij mogen die hebben en er zich aan houden, dat verplicht niemand anders om daar aan mee te doen. Ik probeer ook om mij aan enkele van die regels te houden, voor zover mogelijk en anders, tja dan niet. Plezier aan de hobby is voor mij het belangrijkst, en voor mij is 95% correctheid dan heel goed. En wat het verschil tussen code 75 en code 100 betreft, flinke jongen die met het blote oog het verschil van 0,6 mm in de hoogte kan zien, het verschil in breedte is nog minder. Alleen met code 75 cre?er je een hoop problemen met je ouder rijdend materiaal.

Jan
Titel: MSM 62
Bericht door: ysbeer op 21 augustus 2007, 16:30:13 PM
In principe is wat gerolf schrijft waar,een modelbaan bouwen doe je voor je zelf en de toevallige kijker zal(als hij al interesse) heeft niets zien van maat afwijkingen e.d.
Maar heel anders is het natuurlijk bij de andere modelbouwer die komt kijken.
Die ziet wel degelijk de te hoge rails,de foutieve wissels en noem maar op.
Het streven naar perfectie is dus echt niet fout,te snel tevreden lijkt mij als je echt een modelbaan wil bouwen niet juist.
Maar goed, ieder moet maar uitmaken waar zijn grenzen (van geld en kunnen)liggen.

wim ysbeer
Titel: MSM 62
Bericht door: Rochevalien op 21 augustus 2007, 18:11:43 PM
Als het in een gesprek over hobby's gaat en iemand zegt"ik doe aan modelbouw" dan is het antwoord meestal "telegeleide auto's? of helicopters?" .
Als onze modelbouwer dan zegt " neen treinen" dan volgt er meestal een hoongelach met het kommentaar " speel jij nog met treinen?"
Heb ik zelf al een paar keer voorgehad.Ik ben er van overtuigd dat niemand die laatste opmerking maakt als je als modelbouwer antwoord " neen ik bouw boten,of auto's of tanks"  raar h?.
Volgens mij is dat omdat men in die laatste drie kategorien meer serieuzer bezig is met de hobby dan veel mensen in de treinhobby.
Nu,laat dat duidelijk zijn,ik heb er geen enkel probleem mee dat mensen niet 100% de gangbare normen (morop ed)volgen en bv de treinen die ze mooi vinden ,kris-kras over hun baan laten rijden maar dat zijn dan geen modelspoorders,echt niet.

Gerrit  

edit: o.6mm ? iemand met een technisch beroep die dat NIET ziet heeft wel iets aan zijn ogen[:)] en een flinke jongen ? ja altijd al geweest[:D][:D]
Titel: MSM 62
Bericht door: factageklerk op 21 augustus 2007, 18:54:18 PM
Ik heb een baan met een C rail circuit op een vezelplaat 3,75m op 1,25 geen afwerking dus. Ik laat alle treincombinatie's rijden ongeacht welk tijdperk, kleurstelling,treinsamenstelling dus ik behoor dan niet tot de categorie van modelspoorders dan weet ik niet waarom ik hier nog op het forum zit en nog een abonnement neem op MSM[V]
Titel: MSM 62
Bericht door: Jurgen op 21 augustus 2007, 19:53:07 PM
citaat:
Geplaatst door factageklerk

Ik heb een baan met een C rail circuit op een vezelplaat 3,75m op 1,25 geen afwerking dus. Ik laat alle treincombinatie's rijden ongeacht welk tijdperk, kleurstelling,treinsamenstelling dus ik behoor dan niet tot de categorie van modelspoorders dan weet ik niet waarom ik hier nog op het forum zit en nog een abonnement neem op MSM[V]



Wel, na Roche zijn bericht maak ik mezelf ook die bedenking.

Zelf laat ik ook treinen door elkaar rijden die eigenlijk nooit met elkaar op de baan gestaan hebben in de kleurencombinaties of technische vormen zoals ik ze heb. Niet alles is perfect juist h?.
Mijn bolle Neus rijdt doodleuk naast de vlottende cabine. Ben ik dan automatisch modelspoorder af?
Afin, dit is iets dat ieder voor zich moet uitmaken. Ik heb een modeltrein en ik heb sporen, dus ik ben modelspoorder, zo denk ik er over.
Titel: MSM 62
Bericht door: Rochevalien op 21 augustus 2007, 19:59:52 PM
Nogmaals,het is maar mijn eigen persoonlijke visie over dit thema,en dus niet die van MSM Iemand anders hoeft het daar niet mee eens te zijn en het is ook niet mijn bedoeling om mijn ideeen over dit ,of iets anders door te drukken.Ik ben geen kruisvaarder.
Sorry hoor maar duidelijker kan ik het niet stellen.

Ps: ik ben zelf begonnen met ovaaltjes te leggen op de tafel in de eetkamer (3r) met spullen uit een startset.
Klassieker kan bijna niet.Daarna werd er verhuisd naar de kelder waar er op een spaanplaat druk verder gesp(x) oei!gebouwd werd.
Toen ik een beginnersbanenboekje te pakken kreeg (faller?) was het hek helemaal van de dam.
Na 2 spaanplaatovalenbanen kwam het echte werk en al vlug stond er een rond-de-kamer-lopende baan op stapel,code 100 maar al meteen met flexrails en zeker geen messing railbrol.(ik keek toen al vooruit)
tegelijkertijd gingen we van 3r naar 2r.
Na een aantal jaren aan deze baan gewerkt te hebben (deze was toch  voor een 80% af) volgde een verhuis ?n een afbraak van deze baan.
12 jaren geleden begon ik met mij huidige baan en daar ben ik tot op vandaag mee bezig.
Totale duur van dit verhaal :26 jaar
Wat is de moraal van het verhaal? modelbouw is vooral een leerproces en het konstant verleggen van zijn kunnen en het verbreden van zijn horizon.
Maar dat is ook weer mijn eigen mening en....(zie begin van deze post)
Gerrit
Titel: MSM 62
Bericht door: Gerolf op 21 augustus 2007, 20:13:45 PM
Ik heb hier niet onmiddellijk op gereageerd. Nadenken scheelt, zegt men [;)]
Gerrit's vergelijking met andere modelbouwtakken is mij ook niet onbekend. Men 'bouwt' aan vliegtuigen, auto's en boten, men 'speelt' met treintjes... dat misverstand gaan we nooit uit de wereld helpen, vrees ik.

Over de essentie van mijn bijdrage en de wat kritischer reactie: mij gaat het over "Ge?nteresseerd in modeltrein(-tjes)? Welkom!" Terwijl de reactie lijkt op "Geen modelbouwer? Wat kom je hier dan doen?"
Amnestie tegenover uitnodiging, als het ware ... Dit is inderdaad extreem gesteld. Maar voor mij is het essentie.

Hopen beginners melden zich hier aan. Echter, vooraleer je op dit forum iets post of zelfs vooraleer je MSM koopt of leest 'bij je buurman' ben je ge?nteresseerd in ietsje meer dan "ik heb hier een treintje"

Ik ben net als Gerrit iemand die de lat graag dat ietsje hoger legt. 100% halen we nooit, maar met onze beperkte middelen proberen we het wel.
Wat voor mij de functie van dit forum is: om mensen die kennismaken met onze boeiende hobby, te laten proeven van dat "ietsje meer": de laatste tijd zijn er trouwens verschillende bijdragen over nieuwe technieken (ik denk nu vooral aan het freeswerk) vanuit verschillende hoeken (=mensen). Wie weet is daar iemand tussen die ooit een nieuwe weg naar die 100% (of 99%) kan tonen.

Edit: tussen het intikken van deze reactie en het verschijnen in de lijst waren er weeral enkele reacties. Nu lijkt mijn bijdrage extreem ..."
Titel: MSM 62
Bericht door: janjozef op 21 augustus 2007, 20:15:23 PM
Er zullen weinig mensen zijn die daar iets tegenin zullen brengen, ik wil ook telkens proberen te verbeteren, en inderdaad iemand die geen scenery op zijn baan heeft en enkel gekocht rijdend materaal, is modelspoorder en geen modelbouwer. Als die persoon daar zijn plezier in heeft is dat zijn volste recht. Eigenlijk Gerrit denk ik een beetje zoals jij, maar ik ben een pak begrijpender naar anderen toe. Niet iedereen heeft de mogelijkheden (welke dan ook) of de intresse om zo natuurlijk mogelijk te rijden.

Jan
Titel: MSM 62
Bericht door: Peter op 21 augustus 2007, 20:27:59 PM
Gerrit,
ik denk dat ik weet wat je bedoeld. We zijn allemaal (ik ook!!) begonnen met het gekende ovaaltje? Bij mij was dat een Fleischmann ovaaltje, een rood twee-assige diesellokje, en drie goederenwagentjes.
Na al die jaren heb ik ze nog steeds, zelfs rijvaardig, maar ze staan wel niet meer op mijn baan. We hebben allen moeten leren, en soms ook leergeld betalen, zoals dingen gekocht waar we niets mee konden doen eigelijk (een Burlington diesel bv?)
Wat ik me wel altijd zal herinneren is het het plezier dat ik al die jaren er aan beleefd heb (ook al lerende) en dat is toch eigenlijk waar het hoofdzakelijk om draait. Plezier in je hobby hebben.
Wanneer het echter zoals (in het laatste nummer van de Miba) iemand moord en brand schreeuwd omdat ze een foto publiceerden waarop te zien was dat er een wissel verkeerd lag zodat er (volgens het signaal) een flank aanrijding mogelijk was, DAN....is iemand verkeerd bezig. Ik bedoel maar ieder zijn zin. Er zijn mensen die veel meer plezier beleven aan hun "ovaaltje" dan mensen die een massa geld uitgeven aan zeer dure modellen of zogenaamde 'nietentellers'
Sommigen van de beginners worden inderdaad "modelbouwers" weer anderen zullen gelukkig zijn met hun "ovaaltje" Wat geeft het? Soms is het goed om even stil te staan en achterom te kijken (naar de tijd van dat rode lokje). Waren we toen minder gelukkig?...ik denk het niet
Titel: MSM 62
Bericht door: Jurgen op 21 augustus 2007, 21:18:15 PM
Roche, je hebt gelijk, het is je eigen mening.
Dat zeg ik zelf ook, dit is iets dat ieder voor zichzelf moet uitmaken.
Maar Factageklerk zijn reactie daarop begrijp ik ook volledig.

Voor de rest, ieder heeft zijn mening en die respecteer ik. Ik ga er niet om strijden dat iedereen dezelfde mening heeft als ik. Dat zou pas saai zijn.[:D]
Titel: MSM 62
Bericht door: Havoc op 21 augustus 2007, 21:37:46 PM
Als jullie denken dat er in vliegtuig- en botenmodelbouw enkel perfecte schaal modellen gebouwd worden met het juiste aantal vijzen en planken, de juiste tint verf en tot op de honderste mm die moet maar eens naar zo'n bijeenkomst gaan of wat plannen bekijken. Ja, er zijn er zo ook (tot en met sigaretepakjes op schaal op de zetel) maar die vliegen/varen niet. Meestal hebben die ook niet zoveel plezier als de rest van de bende die met een volledig fantasiemodel zonder franjes in een lekker fel kleurtje de meest dolle stunts uithalen. En misschien vloeken die wel eens als het tegen de vlakte gaat maar enkele weken later staan ze er opnieuw.

Ik vrees dat er een heel sterk verband tussen detaileren en lol hebben aan je hobby. Een omgekeerd verband spijtig genoeg. Die die alles tot in het kleinste detail willen zullen -denk ik- weinig rijden en nooit tevreden zijn over wat er is want het kan altijd beter. De anderen die zetten een boom minder, detaileren wat minder, laten de treinen rijden en genieten ervan met een goei pint.
Titel: MSM 62
Bericht door: SuSke op 21 augustus 2007, 22:20:24 PM
Wanneer ik met collega-"modelbouwers" praat, wordt er niet gelachen met die "treintjes-rijder" of "modelspoorder".
We praten allemaal met een echte passie over onze hobby, zijn een luisterend oor voor mekaar en vinden soms een oplossing voor een probleem van een ander en dat gaat dan over military, tele-geleide boten en auto's en ook over treintjes.
Ik krijg van die kerels alleen maar bewondering te horen omdat we het als "modelspoorwegbouwers" - want dat zijn we of we nu spelen of volgens rittenschema rijden of over de baan vliegen - toch maar doen op die kleine schaal, alles toch maar trachten tot in de puntjes af te werken en andere oplossingen te vinden voor niet fabrieksmatig gemaakte spullen.

Zelf heb ik jaren military diorama's gebouwd tot in de kleinste details, heb bloemen op samourai-broeken geschilderd met penselen met 1 haar, kamelen en touaregs opgesteld in een woestijnlandschap. Ook zand gezeefd voor de paadjes en vast tapijt geschoren om als gras dienst te doen.
En daarnaast lag er een spoorbaan op de bewuste "vezelplaat" van 2,50x1,25m waar we met 4 treinen op rondtoerden zonder te botsen.
Nu als "her-beginner" gaan we een stukje verder in de details - we zijn dan ook een stukje rijper [:o)] geworden na zo'n 30 jaar.

Kortom: welke invulling je aan je eigen vrije-tijdsbesteding alias hobby geeft, is zuiver afhankelijk van je eigen mogelijkheden en kunnen. En zoals hiervoor ook reeds menogmaal gezegd, ieder maakt dat voor zich zelf uit, maar allemaal - van de eerste tot de laatste - zijn we "modelspoorwegbouwers".
Titel: MSM 62
Bericht door: Ludwig op 21 augustus 2007, 22:31:53 PM
De reactie van Roche is nu juist de reden waarom ik op kamertje blijf zitten en me niet direct in een club zal aansluiten.
Laat staan ooit mijn baan aan eender wie zal tonen.
Mijn baan is misschien niet erg realistisch maar geeft mij voldoening.
En als ik mij de naam modelbouwer niet mag opspelden door mijn realisatie zal mij dat worst wezen, ik doe het dan wel zonder.
De speleman[|)]
Ludwig[}:)]
Titel: MSM 62
Bericht door: Rochevalien op 21 augustus 2007, 22:44:36 PM
Gerolf,ik heb in mijn betoog alleen willen duidelijk maken dat er in zo'n voorwoord beter de weg gewezen wordt naar een hoger niveau(afwerking banen,details rollend materieel enz) dan de modelbouwklok terug te draaien. En wees gerust, er zijn tientallen mensen die de lat hoger leggen dan ikzelf,om dat in te zien moet ik maar effe in Voie Libre kijken.

Gerrit
Titel: MSM 62
Bericht door: janjozef op 22 augustus 2007, 08:45:07 AM
Het is zo dat er altijd wel iemand zal zijn die zijn lat nog hoger legt als de beste bouwers. Niemand zal dat die persoon ontzeggen. Maar er zijn er veel die hun lat een stuk lager leggen en bij de "minder goede" bouwers kunnen gerekend worden, of zelfs niets bouwen. Maar wie zijn wij om op deze mensen neer te zien. Ik vind dat niemand het recht heeft om te zeggen dat deze mensen geen modelspoorders zouden zijn. Iedereen die met modeltreinen rijd is een modelspoorder, ook diegene die hun eigen treinen maken in lego blokjes en daar met rond rijden.

Jan
Titel: MSM 62
Bericht door: doomslu op 22 augustus 2007, 10:16:42 AM
Reeds toen ik dat voorwoord een hele tijd geleden las vond ik het een sterk voorwoord, en ik vind dat nu nog steeds.
Het is drempelverlagend en volgens mij pleit Gerolf gewoon voor verdraagzaamheid in de hobby ten opzichte van iets minder gedreven mede-hobbyisten. En daar sta ik volkomen achter.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik niet in bewondering sta voor hen die de lat hoog leggen. Integendeel, onder de positieve invloed van bladen als MSM streef ikzelf ook meer naar kwaliteit.

Wat Gerolf hierboven schrijft over de hobby 'treintjes spelen' is helaas de realiteit [:(], maar dat is een andere kwestie.

Er wordt hier veel over het voorwoord geschreven, maar alle bladzijden daarna vind ik ook uitstekend. Een prima nummer als je 't mij vraagt. [:D]
Titel: MSM 62
Bericht door: Gerolf op 22 augustus 2007, 10:51:33 AM
citaat:
Geplaatst door doomslu
... volgens mij pleit Gerolf gewoon voor verdraagzaamheid in de hobby ten opzichte van iets minder gedreven mede-hobbyisten...
Verdraagzaamheid: zeker. Maar dat "iets minder gedreven"... ik denk dat we allemaal erg gedreven zijn (toch zeker het gros van de forumleden) maar misschien niet allemaal de klemtoon op dezelfde dingen leggen: de ene vindt perfect rijgedrag met alle toeters en bellen erg belangrijk, de ander perfecte scenery of een exacte historische context. Sommigen willen het allemaal.[;)]
Mijn filosofisch/mijmerend pleidooi gaat er vooral om dat je het voor jezelf plezant moet houden.
citaat:
Er wordt hier veel over het voorwoord geschreven, maar alle bladzijden daarna ...[:D]

Helemaal mee eens. Laten we het alsjeblieft ook over de rest van MSM hebben.
Titel: MSM 62
Bericht door: rgp op 22 augustus 2007, 11:58:53 AM
Dag,

Toen ik het voorwoord las, heb ik idd mijn wenkbrauwen moeten fronsen.
Gerrit je hebt volledig gelijkt, maar dit voorwoord is de zoveelste uitdrukking van wat al dertig jaar aan de gang is in onze maatschappij: verlaging van de norm onder het mom dat iedereen de norm moet kunnen halen.
Ik heb dus niets tegen iemand die rondjes rijdt op een ovaal op een vezelplaat, maar wel als die zich modelbouwer gaat noemen.
Er is een kwaliteitsschaal en de meesten beginnen onderaan en trachten eventueel op te klimmen (ikzelf ben ook maar pas herbegonnen en moet nog veel klimmen).  Het is iedereen gegund dat hij bepaald op welke plaats hij op die ladder blijft staan (omwille van tijd, geld, kunde en goesting) maar hij mag niet gaan eisen om samen in de pot te zitten met diegene die een stuk hoger staan om welke reden dan ook.
Beiden zullen hopelijk plezier beleven aan hun treinwereld.

Ik vond het nr62 goed op het voorwoord en de beoordeling van de MW41 na.  Maar lees aub het blas eens na voor het bij de drukker gaat: een spellingschecker kost nu toch niet zoveel.
A propos, in het artikeltje van de bierwagens staat een fout en in het bushoekje staan 4 zitplaatsen en geen 3.

Roland
Titel: MSM 62
Bericht door: doomslu op 22 augustus 2007, 12:22:29 PM
citaat:
Geplaatst door rgp

... Ik heb dus niets tegen iemand die rondjes rijdt op een ovaal op een vezelplaat, maar wel als die zich modelbouwer gaat noemen.

Ik vermoed dat je dus deze mensen bedoelt, Roland :
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4743


citaat:
Geplaatst door rgp

... een spellingschecker kost nu toch niet zoveel...

Inderdaad Roland [;)]
Titel: MSM 62
Bericht door: janjozef op 22 augustus 2007, 12:47:07 PM
Wel je moet oppassen met te zeggen "deze mensen" er staat er een die met zijn zwitsers N-baantje 10blz plaats krijgt in de LOKI, daar komt een knoeier niet in.

Jan
Titel: MSM 62
Bericht door: doomslu op 22 augustus 2007, 13:33:40 PM
Dat is wat ik wil zeggen, Jan. Deze mensen rijden duidelijk op een niet-aangeklede ovaal rondjes. Voor Roland zijn dat dus geen modelbouwers, maar voor mij zijn ze evenveel modelbouwer als alle andere. Niet te vlug (ver)oordelen, dus. [;)]
Titel: MSM 62
Bericht door: DelticPower op 22 augustus 2007, 13:48:49 PM
Juist gezegd Luc,  jaren terug speelden zoiets ook bij de modelbouwers van het blad "De Modelbouwer", waarbij het zaligmakend was om alles, zelfs boutjes en moertjes zelf te maken. Mensen die modellen uit bouwdozen in elkaar zetten werden heel smalend "klaarkopers" genoemd, en waar dan hooguit een halve pagina werd besteed. Een mindere soort modelbouwers dus. Terwijl als we op de websides van die bouwers kijken we ook ware kunststukjes zien. Laten we alle (model)bouwers respecteren.

(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Titel: MSM 62
Bericht door: erik de noorman op 22 augustus 2007, 15:15:22 PM
Vanaf iemand start met het bouwen gelinkt aan modelspoor  is hij modelbouwer. Door te bouwen doe je ervaring op en zal je evolueren als modelbouwer. Is trouwens al meerdere malen aangehaald in dit draadje. Door de ervaring ga je automatisch meer streven naar meer realisme en dit komt de hobby alleen ten goede. Alleen moet je oppassen met wat is realisme? Met doorgedreven realisme kan je  de vraag gaan stellen.
Zijn banen gebouwd naar een fictief voorbeeld wel realistisch. In het fictieve landschap heeft immers nooit een trein gereden. Waar zit je dan met code 75, fine scale wielen, juiste treinsamenstelligen enz.
Dat iemand een ovaaltje op een houten plank heeft liggen en zich daar  mee kan amuseren begrijp ik best. Maar als na  geruime tijd er nog niets gebouwd werd op de plank ben je een modelspoorder en geen bouwer.

Het nummer zelf: kan me maar matig bekoren ( geld voor alle laatste nummers). Niettegenstaande blijf ik een grote fan. [:)]

Erik

Titel: MSM 62
Bericht door: doomslu op 22 augustus 2007, 15:41:28 PM
Geef eens wat tips, Erik. Als je nu voor nummer 63 hoofdredacteur mocht zijn, wat zou je er dan voor onderwerpen instoppen ?
Titel: MSM 62
Bericht door: erik de noorman op 22 augustus 2007, 16:58:58 PM
Wel Luc,

Artikels die meer gelinkt zijn aan het grote voorbeeld waarom, hoe en waar en hoe omgezet naar modelspoor. Een mooi voorbeeld was  msm nr 20 (was wel een special)over kolen en het spoor. Zelfs de rangeerbeweging naar vb van schaal 1/1 stond netjes in uitgelegt. Stoomdepot ook een mooi voorbeeld en nog andere.
Waarom geen artikel een trein komt toe op het ontvangstspoor van een rangeerterrein in de haven. Wat nu en hoe? Wat gebeurt er met de loc welke bewegingen moet hij uitvoeren, welke beveiliging . Wat gebeurt er met de goederentrein?
Artikels over bouwdozen ok. Maar doe er dan iets mee zoals onbewoonbaar verklaard of de dokterswoning. Als ik een bouwdoos wil in elkaar steken volstaat de handleiding in de doos wel deze hoef ik niet te lezen in msm.
Artikels over alternatief bouwen, zowel de gebruikt materialen, de werkwijze (o.a. bomen maken in dit nr.). Enfin voor mij is elk artikel goed als ik er maar iets meer van kan opsteken.
Zelfbouwartikels (Emmanual Nouaililier) machtig gewoon modelbouwen met een visie.
Betere baan besprekingen zoals bv: Verviers


Erik

Ps: ik verjaar volgende week een mooi verlanglijstje vind ikzelf [8D]
Titel: MSM 62
Bericht door: Tom op 22 augustus 2007, 17:17:29 PM
Inderdaad, van het onderwerp rangeren kunnen we nog veel leren, zoals heuvelen, hoe in de werkelijkheid en om te zeten in model?
Titel: MSM 62
Bericht door: tonycabus op 22 augustus 2007, 17:20:45 PM
Eric, over 'alternatief bouwen' en zo maakte ik net een artikeltje voor prille (en jonge) beginners. Over beveiligen ga ik ook nog praten, maar iets later (vervolg van de KIS-serie, maar nu onder eigen naam ipv een speudoniem). Ook uitbouwen van het ABC-systeem van Lenz (dat nu in de Mini Train Expo perfect functionneert!) komt aan de beurt voor DCC-rijders, maar ook het gebruik van remgeneratoren en zo. In model, gebaseerd op beveiligingscircuits uit het grootbedrijf.
Titel: MSM 62
Bericht door: tonycabus op 22 augustus 2007, 17:25:47 PM
Heuvelen is al wat anders, Tom! Dat wordt tegenwoordig helemaal computergestuurd, van het lezen van de wagon-nummer en het wegen, tot het omzetten van wissels en remmen d.m.v. hydraulische vijzels die de wielen 'knijpen' toe.
Maar over het omzetten van de wisselstraten schreef ik al in KIS, weet je nog?
Ook hierop ga ik nog praktijkgericht terugkomen, maar we kunnen niet alles gelijk publiceren, h?? En nog minder alles schrijven en zo, een (boeiend) artikel maken is nu eenmaal m??r dan wat woorden bij mekaar tikken..!
Titel: MSM 62
Bericht door: Tom op 22 augustus 2007, 18:38:51 PM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Maar over het omzetten van de wisselstraten schreef ik al in KIS, weet je nog?

Hoe zou ik dat kunnen vergeten. [;)]
maar als ik me goed heriner werd dit alleen toegepast op wissels en niet op kruisingen, dit is iets dat nog kan uitgediept worden.
Titel: MSM 62
Bericht door: janjozef op 22 augustus 2007, 19:18:04 PM
Wel ook dit zal een onderwerp zijn voor discussie, de onderwerpen over grootspoor moeten niet in MSM die staan in SJ, als men die ook in MSM zet hoeft het voor mij niet meer, in MSM oort enkel modelspoor. Artikels als de TEE moliere is er voor mij al overbodig. Ik heb wel genoten van het uitgebreid onderwerp in SJ over de TEE.

Jan
Titel: MSM 62
Bericht door: erik de noorman op 22 augustus 2007, 19:58:34 PM
Jan, ik heb het niet over artikels over grootspoor maar over  modelbouwartikels die gelinkt zijn aan het grote voorbeeld. Hoe verwerk je of vertaal je de werkelijkheid naar modelspoor.
Een voorbeeld; in een van de msm heeft ooit een prachtig artikel gestaan over goederentreinbegeleiderwagons. Foto's van alle soorten wagons van het grote voorbeeld, foto's van alle modelen die uitgebracht geweest zijn door de modelspoorfabrikanten. Plannen op schaal om eventueel na te bouwen. De functie's van de wagons, hoe wat , waarom.
Materiaal te gebruiken om een realistische modelspoorbaan uit te beelden en ook een realistisch bedrijf na te spelen.

Een magazine zoals SJ over grootspoor kan mij niet boeien, anders zou ik wel bij den nmbs gaan werken.

Erik
Titel: MSM 62
Bericht door: Havoc op 22 augustus 2007, 20:08:07 PM
citaat:
Deze mensen rijden duidelijk op een niet-aangeklede ovaal rondjes. Voor Roland zijn dat dus geen modelbouwers, maar voor mij zijn ze evenveel modelbouwer als alle andere.


Euh, enkele dingen die daar op die onaangekleede plank rondreden waren wel volledig zelf gemaakt. Dat vind ik oneindig interessanter dan het feit of die plank nu kaal was of niet. Dioramabouw staat volgens mij verder van modelspoor dan rondrijden op een spaanplaat.
Titel: MSM 62
Bericht door: Tom op 22 augustus 2007, 20:46:21 PM
Bij een railtest wordt het model meestal ook besproken met foto's van grootspoor, iets wat ik bij de 41 miste.
Titel: MSM 62
Bericht door: rgp op 22 augustus 2007, 21:00:52 PM
Dag,

Op dit forum lopen toch een paar professionele "uit de context trekkers" of "ik wil het niet verstaan" rond.[V]
Een van de vele problemen bij de treinhobby is de drempel die er bestaat tussen " een prachtig afgewerkt geheel" en de buitenstaander.  Die laatste loopt altijd met het idee rond "dat kan ik niet".
Of die modelbouwer die pas zijn realisatie laat zien als het volledig af is.
Wat er op de rijdag stond waren:
1? naakte modules van 0-Forum
2? in AANBOUW zijnde modules van leden, en die wachten niet tot het volledig af is om er mee naar buiten te komen.  In Genk en  op de volgende rijdag zullen die modules weer een heel stuk verder staan.  Dus wat je nu gezien hebt is een TUSSENSTADIUM.

De meesten die op die rijdag waren zijn dus niet alleen modulebouwers, maar bouwen ook nog zelf hun rijdende modellen (een heel resem containerwagens en co, autotransportes voor in een autoslaaptrein, SBB - dubbeldekkers, ...)

Nog een zeer belangrijk aspect is het uitwisselen van idee?n en oplossingen.  Eric de noorman was aanwezig toen ik de oplossing kreeg voor het probleem van de draagbaleken van de draaostellen van mijn Fals'sen, waar ook een ander lid wat aan heeft.

En ja op termijn (1 jaar) zal men over veel meer rijmogelikheden beschikken wanneer de bifurcatie af is.

Roland
Titel: MSM 62
Bericht door: doomslu op 22 augustus 2007, 23:03:42 PM
OK, Erik, ik zie waar je naartoe wil.
Maar ook zij die niet jarig zijn volgende week mogen hier gerust suggesties posten, hoor. [;)]
Titel: MSM 62
Bericht door: mini-bs op 22 augustus 2007, 23:45:20 PM
Ik denk dat zowel Roche als Gerolf gelijk hebben.
Het is idd zo dat 'leven en laten leven' een principe is dat in de treinenhobby wat lastig ligt. Waarschijnlijk doordat vooral mannekes aan die hobby meedoen krijg je nogal eens machogedrag en pocherij. Nu zal dat allicht in de lokale Harley Davidsonclub niet anders zijn, maar het spijtige is dat onder spoorliefhebbers wel eens wat negativiteit leeft. Aversie tegenover fabrikanten, tegenover modellen, tegenover MSM, tegenover beginners en tegenover mekaar. Of dat zoden aan de dijk zet is een overbodige vraag, en in deze is het pleidooi van Gerolf, zonder enige betwisting ??n van de meer professionele modelspoorders, zeker terecht.
Maar Roche heeft m.i. dan weer gelijk wanneer hij oproept tot meer liefde voor de hobby. Treintjes zijn speelgoed. Modelspoor is een hobby.  
En het is niet leuk dat dat onderscheid door de goegemeente (en door sommige fabrikanten) niet gemaakt wordt. Ik krijg vaak verbaasde blikken wanneer ik weer eens de M?rklin of Lima doos van een of andere nonkel Fons vriendelijk maar resoluut afwijs. Mensen zien echt niet in dat een modelspoorweg wat anders is dan een speelgoedtrein. Het is dan ook aan ons om de mensen wat op te voeden en dat verschil wel duidelijk te stellen.

De discussie blijft dan natuurlijk welke criteria het onderscheid bepalen. Hoever ga je in details, hoever ga je in het realisme ?

Voor mij persoonlijk ligt de detailgrens eerder laag, een 23 of 27 van Lima vind ik best wel kunnen, een 15 of 125 niet, en code 100 vind ik best (ontspoorde treinen op fine scale die met de hand weer in het zadel geholpen worden vind ik lelijker dan wat te dikke rails, maar dat is subjectief zeker?). Wat scenery betreft leg ik de lat een ietsje hoger, bomen moeten er als bomen uitzien en niet lijken op geverfde pluimen, auto's moeten een nummerplaatje hebben en een bestuurder, lampen moeten zoveel mogelijk op schaal zijn, en straten moeten echt Belgisch lijken. Maar voor de muren vind ik de juiste kleur en grootte van de stenen bvb belangrijker dan het feit dat ze echt gekerfd zijn dan wel afgedrukt.
Vaak betekent dat dat de bouw wat langer duurt, maar het genot en de indruk ook.

Die indruk is voor mij primordiaal. Wat de baan toont moet realistisch lijken, dwz daarom niet re?el maar wel in de realiteit mogelijk.
Een goed voorbeeld van hoe het niet moet is bvb Euro Technica in Losheim. Daar staat een Romeinse ru?ne gezellig naast een goederenstation en naast een nudistenkamp en naast een rockconcert en naast een kerkhof met geesten en naast een hal voor concordes. Elk model an sich zal wel de juiste maten hebben en is best wel mooi gebouwd, maar zo op een hoop is het maar een ongeloofwaardig zootje.
Als dan ook nog eens stoomtreinen tussen de ICE's verkeren hoeft het voor mij niet meer. (zeker niet voor 7 euro inkom)

Maar een goed voorbeeld hoe het wel kan stond eens op een MSM expo in Mechelen. Dat was een grote (maar dat doet niet terzake) baan gesitueerd in de Ardennen, een traject door de bossen eindigend op een prachtige loods. Compleet fictief, met allerlei loks die allicht niet samen gereden zullen hebben, maar het geheel was geloofwaardig en liet
veel ruimte voor amusement.
Naar zoiets streven lijkt me een nobel streven, maar simpeler dingen zijn voor mij ook leuk, zolang ze maar realistisch lijken.

Nu, dat is voor banen die 'getoond' worden. Wat iemand op z'n zolder doet maakt verder in feite niet uit, zolang die mens daar maar fun aan beleeft is het goed.

En nu weet ik efkes niet meer waarover het hier ging [:D]
Titel: MSM 62
Bericht door: janjozef op 23 augustus 2007, 07:30:57 AM
troost u wij nu ook niet meer [:)]

Jan
Titel: MSM 62
Bericht door: Gerolf op 23 augustus 2007, 10:03:52 AM
De inhoud van MSM is - geactualiseerd - te downloaden: http://meb.gerolf.be/msm/MSMinhoud.xls
Met dank aan Doomslu voor de samenstelling van dit excel-bestand [:X]

Mensen die MSM lezen of op dit forum komen doen dat om iets bij te leren. Een streven naar verbetering van het eigen kunnen mag je dus bij ons publiek veronderstellen.
Dat voorwoord was uitnodigend, drempelverlagend, tegen haantjesgedrag, maar vooral bedoeld om gefrustreerde bouwers een hart onder de riem te steken. Of is dat een riem onder het hart [;)]
Ik heb met dat voorwoord wel iets in gang gezet, blijkbaar [:0] Wordt ik daar ineens bij de "meest professionele modelbouwers" gerekend [:I]
Titel: MSM 62
Bericht door: Ludwig op 23 augustus 2007, 14:02:38 PM
Vandaag pas nr 62 kunnen bemachtigen.
Ik ben zeer tevreden met deze uitgave ook al omdat ik de reeks 41 in bestelling heb.
Maar zoals Tom eerder aanhaalde mis ik wel wat grootspoor foto's van dit model.
Voor mij zijn de artikels over verweerde houten bouwsels, de silentdrive en de wielreiniger van Conrad het interessants.
Het voorwoord aangaande modelbouw van de hand van Gerolf is voor mij een schot in de roos.
Niet alleen omdat ik zijn standpunt volledig bijtreed maar eigenlijk zeker zoveel omdat dit voorwoord wat stof doet opwaaien en dat kan zeker geen kwaad zolang de discussie op een beleefde manier gevoerd kan worden.
Dit laatste is volgens mij het geval geweest en ik hoop nog zulke voorwoorden te mogen lezen in ons maandblad.
Kortom, ik ben tevreden met deze uitgave en hoop dit nog lang te kunnen blijven.
Groeten
Ludwig
Titel: MSM 62
Bericht door: KroontjesPen op 23 augustus 2007, 16:40:05 PM
Hoewel ik dus pas weer begin zit ik nu al vast aan het materieel wat ik zo'n 30 jaar gelden heb aangeschaft. Dat was op zijn beurt weer in een opwelling na het opdoeken van een H0 baan een paar jaar weer d??r voor. Die aanschaf is dus meer op gevoel dan met verstand gedaan.

De twee stoomlocs kunnen nog op een soort museum lijn rijden alleen ??ntje is van een eenmalige Pruisisch set en dat is wel lastig.
Uit welk land de twee E-locs zijn moet ik ook nog opzoeken. Mijn eerst idee is Zwitserland.
Dan nog een gelede(?)treinstel uit Duistland met twee tussen rijtuigen apart gekocht toen. Die laatste zijn niet meer verkrijgbaar in de winkel. Tja wat wil je na 30 jaar. [:)]
Het begint dan toch al met compromissen door wat je hebt.
Ook de keuze van het sein stelsel wordt lastig. Had graag het Nederlandse maar of dat nu slim is weet ik niet.

Natuurlijk heb ik geleerd van mijn oude H0 baan om dingen anders te doen. Te steile hellingen, te hard willen rijden, huisjes die meer 'in-de-brandt' stonden dan verlicht werden, ect ect. [:)]

Tot slot nog even vertellen dat ik echt iemand heb gekend die, achteraf gezien, eigenlijk alleen modelbouwer was. Ja, er lag ook rails tussen alles in maar daar werd zo goed als niet op gereden.
Op een gegeven moment w?s er niets meer te bouwen en werden gewoon delen weer gesloopt.
Was wel zonde hoor maar ja, ieder zijn hobby.




Titel: MSM 62
Bericht door: mini-bs op 24 augustus 2007, 00:46:42 AM
Ah ja Gerolf, zo die buislampen, ik vind dat echt pro. En ook je andere realisaties... hoedje af ! Het valt mij altijd op hoe je originele en idd professionele werkwijzen ontdekt en ontwikkelt, dus...
Titel: MSM 62
Bericht door: Gerolf op 24 augustus 2007, 08:50:39 AM
Aah ... het kan hier dus toch nog over andere onderwerpen in MSM gaan ... [:)]
Bedankt, h?, Randall!
Titel: MSM 62
Bericht door: martintje op 26 augustus 2007, 01:01:46 AM
Ik haal de MSM al vanaf het begin bij de sigaarchef, gewoon dan heb ik mn loopie nar de stad.
Ik moet bekennen, dat ik de laatste nummers doorbladerde voor het kopen en ik bij elk nummer meer  twijfelde of ik nog zou door gaan.
Het containernummer deed mij bijna afhaken, maar ok, ik vond het zonde om een reeks te onderbreken, dus toch maar gekocht.
Aangezien ik vrij trouw ben aan dingen waar ik zeer tevreden over ben, heb ik vandaag mijn loopje naar de stad weer gemaakt om samen met een tas vol Diddle spullen en paardenboeken weer mee te nemen ( volgende keer ga ik echt alleen [}:)])
Deze keer wou ik niet twijfelen, en heb het doorbladeren met de dikke duim overgeslagen, hup gelijk de Bit erop en afrekenen.
Thuisgekomen, samen met mijn nieuwe koffiemachine, schoenen uit ben ik gaan bladeren.
Conclusie, mijn angst was voor niets, heb uren zitten lezen, gewoonweg weer een ouderwets topnummer.
Van alles wat, goed beschreven, en heel belangrijk, niet langdradig ( dit was wel het grootste euvel de laatste nummers)
Een thema nummer is leuk voor de liefhebbers, maar in een hobby welke 1001 en 1 aspecten bevat, vind ik het nogal krap om een heel blad aan maar 1 thema te spenderen, zo doe je toch heel veel mensen tekort die nou net dat thema niet aanspreekt, en die groep is altijd groter dan de groep die een thema wel aanspreekt, ongacht om welk thema, schaal of land het gaat.

1 ding snap ik echter niet, de commotie over het voorwoord.
het is niet dat ik gerolf niet snap, maar zo erg was het toch niet wat er stond?? kan ook zijn dat ik het moraal van het verhaal een beetje gemist heb.
Grotendeels van de commotie is toch weer als iemand zijn nek uitsteekt en zegt dat de lat hoger kan of mag, dat  er meerdere lieden gelijk lopen te maaien, omdat ze hun lat wel willen verhogen, maar het denken niet te kunnen.
Dat vind ik altijd wel jammer, als iemand een mening heeft dat het beter kan, dat andere het als elitair en arrogant beschouwen.

Hoe hoog je ook je eigen lat legt, zorg altijd dat je bij je eigen lat kunt, om het plezier in de hobby te behouden....zei ik wijs [:D]
Ergens heeft die winkelier wel gelijk, het zit in je hoofd.
is niets mis mee, maar zodra je naar buiten treed met wat er in je hoofd zit mag de lat toch wel hoger gelegd worden ??
Dan gaat het om het algemeen plaatje, en dan zie ik zelfs zonder bril echt wel het verschil tussne code 100 en 83.
Soms is nou juist net dat laatste kleine beetje verschil wat je bouwwerk maakt of kraakt in mijn ogen.
Als niemand nooit de lat hoger legt, hadden we nu nog met blikken opwindtreintjes gespeeld [:)]
Titel: MSM 62
Bericht door: coalminer op 26 augustus 2007, 21:19:18 PM
Sorry , maar ik kan Roche alleen maar bijtreden . Het is niet omdat je naar de winkel stapt en een telegeleide helicopter koopt dat je dan een modelbouwer bent; het is niet omdat je een modelboot koopt en een afstandsbesturing dat je een modelbouwer bent .Je bent ook geen modelbouwer als je een treinset koopt en op een spaanderplaat of op het tapijt rondjes rijdt .Versta me weer niet verkeerd , h? , daar is niks verkeerd mee , natuurlijk niet ; maar iemand die eens een keer naar Benidorm is geen geweest , kan zich ook geen Spanje-kenner noemen h? .Voor een echte modelspoorder is zijn hobby een bijna manisch depressieve bezigheid .Dat geldt trouwens voor de meeste hobby's.Je staat er 's morgens mee op , en je gaat er 's avonds mee slapen .Als je het verschil niet ziet tussen code 70 en code 100 , dit is geen gemis natuurlijk , maar ik zie dat met de eerste oogopslag ;dit is trouwens het eerste waar ik op let ; een modelbaan moet ook een model-baan zijn , zelfs als geen trein in zicht is ;-)

Vrouw: Als je nog ??n locomotief koopt ga ik je verlaten !!!
Man : Ik ga je missen , liefste !!!

Groetjes ,
Coalminer .



Titel: MSM 62
Bericht door: jean-luc op 27 augustus 2007, 21:56:48 PM
Vrienden,

Foto 16 op pagina 67 van ons lijfblad is jammer genoeg niet volledig afgedrukt.
We willen hem niet onthouden, zodat de tekst met de afbeelding overeen komt.
Hieronder dus onze boerentrien met hond en gans.

Groeten, Jean-Luc
(http://pix2.telenet.be/S59cll16o9ZbGH74NAucESVBIqrf!bMx-t6NHxQtjZlESQNsyMs!cpAHcMh8KYNR-MPWh9f9CV3bhVrQVVinUyIlqSlJRAI9aBFO9Xvdby7R-uOEGY4xvoLaFkseCJNdD87wAz1H0Sjt0_/Module_1835_-_8_-_016_(600_x_450).jpg)