Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Ooit zal het klaar zijn... => Topic gestart door: Frank_N op 27 juni 2007, 20:45:08 PM

Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 27 juni 2007, 20:45:08 PM
Vraagje voor de electrocracks:

Kan iemand mij helpen aan een schema (of ic) waarmee ik met 12 relais de mogelijkheid heb dat er steeds 1 (monostabiele) relais bekrachtigt word, en tegelijkertijd de 11 andere gereset worden?

Dus: met een draaischakelaar / of druktoetsen / of optocouplers selecteer je 1 relais, waarbij met 1 druk op de knop de zaak geschakeld word.

Bestaat er een ic waarmee zoiets kan ?

Of: Moet ik 12 set-reset flipflops maken (gekoppeld aan de 12 relais) die eerst alle gereset dienen worden, en vervolgens een nieuwe keuze gemaakt word?

Ik hoop dat ik de vraag zo duidelijk genoeg heb geformuleerd 8)

Groet van Frank.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: INFO op 27 juni 2007, 22:06:18 PM
Tegen beter weten in geef ik je een antwoord (hint).
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/200000-224999/212676-an-01-de-Weichen-Folgeschaltung.pdf

http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm#bistable

Er zijn er nog velen meer.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Havoc op 27 juni 2007, 22:39:36 PM
Je kan dat met IC's doen.

Gebruik dat 2x een type 174 (HC of HCT). De ingangen geef je een pull-down (weerstand (10k) naar massa. Enkel de ingang die je wil selecteren verbind je met een schakelaar/opto naar voedingsspanning.

De ingangen CP en MR/ van de 2 chips verbind je met elkaar.

MR/ (reset) geef je een pull-up (10k naar voeding, condensatortje van 100nF naar massa).

CP (klok) geef je ook een pull-up en daar maak je een druktoets aan vast die naar massa schakelt.

Als er nu 1 ingang van die 2 174'en met de voeding verbonden is, en je drukt op de schakelaar die aan CP hangt, dan gaat die uitgang die overeenkomt met de ingang die je gekozen hebt ook hoog worden (als je de drukschakelaar loslaat). Alle andere uitgangen worden laag. Daarmee kan je dan je relais sturen.

Wel nog een driver tussenzetten. Dat kan een ULN2803 zijn, of een transistor die naar massa schakelt (basisweerstand 2k2). De ULN2803 heeft geen diode over het relais nodig, de transistor wel.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: ysbeer op 27 juni 2007, 23:18:32 PM
Een stevig bak met diode doet het ook.
En 100 diode kosten 5 a 6 euro dus we kijken niet op een diode meer of minder

Zo geschat denk ik dat je met 110 diode een eind komt.

wim ijsbeer
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Havoc op 28 juni 2007, 12:19:55 PM
ModelspoorfaN wil echter monostabiele relais gebruiken, dan heb je een flipflop achtig iets nodig.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: ysbeer op 28 juni 2007, 16:01:46 PM
Ja sorry ik las bistabiel relais.

wim ysbeer
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: ysbeer op 28 juni 2007, 16:06:04 PM
Modelspoorfan

Leg eens uit war je het voor gebruiken wil dat denkt iets makkelijker mee.

wim ysbeer
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 28 juni 2007, 17:40:46 PM
Dank voor de reacties.

@ysbeer:
het idee met de dioden was ik ook mee bezig geweest, je kan nl meerdere flipflops (net als diodematrix voor wisselstraten) tegelijk schakelen (ik kwam trouwens op iets van 144 dioden) maar dat neemt behoorlijk wat ruimte in!

@Havoc: Heel goed idee, waarvoor dank [8)]

citaat:
.....Leg eens uit war je het voor gebruiken wil dat denkt iets makkelijker mee.
....

Daar gaat ie dan:

De schakeling is bedoeld voor draaischijfbesturing. Naar aanleiding van een oud Flm schema heb ik een schakeling bedacht die de meerstandenschakelaar van het oorspronkelijke idee moest vervangen.
De bedoelde schakeling werkt welliswaar goed, maar het keerlusprobleem blijft bestaan.  
Tegelijk wilde ik er ook voor zorgen dat de schakeling met alle bekende spanningsvormen gebruikt kan worden.

De gestelde voorwaarden: geen keerlus probleem, voorkeuzemogelijkheid, alle sporen appart van spanning voorzien, niets aan de schijf zelf verbouwen, besturing zowel handmatig als digitaal (TTL)

Zelf heb ik iets met relais en S-R flipflops (NE556) bedacht (niet getest) wat zou moeten werken.

Een nadeel is dat zolang de schijf draait er geen rijspanning op de rails staat. Dit omdat de brug zelf als schakelaar gebruikt word.

Mijn vraag of er misschien een andere mogelijkheid (met minder electronica) zou zijn, ontstond op het moment dat ik bij het maken van wat schetsjes  erachter kwam dat er al 1 Eurocart nodig is om alleen al de relais en de flipflops op de bouwen. De rest van de electronica moest dus op een 2e kaart komen.

Het idee van Havoc lijkt me een mooi alternatief, maar eenmaal geschetst blijkt dat er voor deze schakeling vrijwel evenveel plaats nodig is dan het flipflop gebeuren. Er is dan bv ook een extra 5 Volt voeding nodig.

Als er iemand suggesties of andere ideen heeft, zijn die altijd van harte welkom!

Groetjes van Frank.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: INFO op 28 juni 2007, 19:11:11 PM
Oh voor een draaischijf, nou dan denk ik dat je je helemaal niet zo moeilijk hoeft te doen, daar is een kant en klare oplossing voor.

http://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb.htm

Ansteuerung der Drehscheibenfunktion ?ber digitale Befehle (Motorola oder DCC)
Digitale Ansteuerung ?ber Keyboard bzw. PC m?glich
Steuerung "von Hand" mit dem alten Bedienschalter zus?tzlich m?glich
Integration in Fahrpl?ne usw. wird machbar
Zus?tzliche Steuerm?glichkeiten wie z.B. direkte Gleisanwahl und "Lok wenden"
Optische Erkennung der Position. Dadurch entf?llt das l?stige "Klick" der mechanischen Positionserkennung
Sanftes Anfahren und Abbremsen der Drehscheibe durch PWM-Ansteuerung des Motors
Ansteuerung eines Gleissperrsignals, das vor der Bewegung der Drehscheibe automatisch von "WEISS" auf "ROT" wechselt
Digitale Ansteuerung eines zus?tzlichen Lichtausgangs (z.B. f?r Beleuchtung der Kabine oder Platzleuchten)
Abschalten bei einer Blockade z.B. durch Radsatz
Geschwindigkeit der Drehscheibe einstellbar durch eine Lernfunktion

Waar bij het dus mogelijk is om met de oude schakelaar de decoder te activeren.


Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 juni 2007, 19:13:08 PM
Als het met weinig elektronica moet kun je het ook mechanisch doen.
Met Conrad artikelnummer 700080
Is een ding met 6 druktoetsen, mechanisch vergrendeld. Als je er 1 indrukt, komen de andere weer terug. Wellicht zijn ze mechanisch te koppelen om een rij van 12 te krijgen.

Ik heb nog wel andere idee?n, b.v. een uitwerking van het idee van Ysbeer, met 12 relais, 24 transistors, 12 weerstanden en 144 diodes.
Of een simpeler schakeling, met een 12-standen draaiknop en 1 drukknop.
Maar ik ga die pas serieus uitwerken als je er wat in ziet.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: hobbyist op 28 juni 2007, 22:48:19 PM
In het dubbel zomernummer van Elektuur jaargang 2003 op pagina 102 staat iets gelijkaardigs. Het is een schakelaray dat onbeperkt uitbreidbaar is, voedingsspanning mag tussen de 5v en de 12v liggen. Hier maakt men wel gebruik van gewone relais met meerdere contacten. per relaisschakeling heeft men 4 weerstanden, 1 diode, 1 led, 1 drukknop met wisselcontact, 1 condensator, 1 transistor en natuurlijk een relais nodig, dus hooguit 10 onderdelen.
hoe het werkt: door een druk op het wisselcontact wordt alleen die condesator op geladen waar het contact mee verbonden is, al de rest niet. druk men nu op een andere wisselknop dan wordt eerst alles gereset en wordt die bijbehorende condensator weer opgeladen die de relais bekrachtigt. Er kan maar steeds ??n relais bekrachtigd worden. De hele schakleing is eigenlijk niks meer dan een gewone houdschakeling. Wil je het schema stuur dan een mail.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 28 juni 2007, 23:46:12 PM
Bedankt allen voor de enthousiaste reacties!

@INFO, Deze (goed betaalbare) schakeling had ik al eerder ontdekt maar druist in tegen de voorwaarde niets aan de draaischijf te wijzigen, daarbij komt dat mijn uitgangspunt was iets te fabrieken met de voorhande zijnde materialen.

@Klaas, uiteraart ben ik geinteresseert in je voorstel!

@Hobbyist; Ik heb U een pm gestuurd, met permissie. Dank voor het aanbod.

Het idee van Havoc (type D-flipflop's) lijkt me erg goed te zijn. Nadeel van deze opzet is dat er geen noodstop te maken is, tenzij je de voeding eraf gooit dan! Dat lijkt me niet zo deftig [:I] Een noodstop kan met NE556 flipflops weer wel, je kunt daar de reset toets voor gebruiken. De brug zal dan bij het eerst volgende spoor stoppen.

Groeten van Frank

edit: tiepvouwd
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 29 juni 2007, 12:30:07 PM
Beste Hobbyist,

Je e-mail ontvangstbevestiging kreeg ik retour [?], vandaar dat ik hier een reactie geef.

Dank voor het schema [:)] Zo op het eerste gezicht lijkt de schakeling op een analoge versie van het idee van Havoc. Het zou best eens kunnen dat het geheel 12 x uitgevoerd minder ruimte op de de print kost dan mijn flipflop idee. Ik zal dat eens uit gaan meten....[^]

Edit: Oesje! ik zag dat er een wisselcontact van de relais gebruikt word als houdcontact. Daar ik van de betreffende relais beide wisselcontacten nodig heb, is deze schakeling niet geschikt voor de draaischijf. Wel is ze goed te gebruiken voor mijn 4x om relais die gebruikt gaan worden voor de spoorselectie.

Groet van Frank.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: hobbyist op 29 juni 2007, 14:10:44 PM
mogelijk zijn er relais met meerdere contacten te vinden en te gebruiken.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: DelticPower op 29 juni 2007, 16:18:36 PM
Hoi Frank, bied misschien een telefoonrelais uitkomst. [:D][:D]
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 29 juni 2007, 18:32:50 PM
Goed idee! Jan, Daar had ik nou weer net even niet aan gedacht [:p][:D][:o)]

Groet van Frank
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 29 juni 2007, 19:27:27 PM
Beste medespoorders:

Hartelijk dank voor uw reacties!

Flm heeft een mooie oplossing bedacht cat.nr. 6915, dat in augustus op de markt komt. Enig nadeel van deze besturing is dat je bij analoog bedrijf met het keerlusprobleem blijft zitten. Dat laatste, daar ben ik echter niet zeker van, ik vond het op een Duits forum. In de beschrijvingen van de diverse leveranciers die ik vond word daar namelijk niets over vermeld.

De besturing ga ik maken zoals ik had eerder vermeld. Liever eigenwijs, dan geen mening [8)]
Basis is de oude schakeling van Flm, waarvan de spoorkeuze schakelaar vervangen word door 12 relais, evenveel flipflops met de NE556, en nog wat relais die ervoor zorgen dat zolang de brug draait er geen rails onder spanning staat. Helaas kan dat niet anders, volgens mij. Tenzij.......

Mochten er nog mensen zijn met vragen, Hij vrage.

Groet van FRank.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: INFO op 29 juni 2007, 19:40:51 PM
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Beste medespoorders:

Hartelijk dank voor uw reacties!

Flm heeft een mooie oplossing bedacht cat.nr. 6915, dat in augustus op de markt komt. Enig nadeel van deze besturing is dat je bij analoog bedrijf met het keerlusprobleem blijft zitten. Dat laatste, daar ben ik echter niet zeker van, ik vond het op een Duits forum. In de beschrijvingen van de diverse leveranciers die ik vond word daar namelijk niets over vermeld.




Het keerlusprobleem heeft niets te maken met analoog of digitaal. Zodra jij de brug 180gr ten opzichte van zijn uitgangs positie verdraaid, pool je de sporen op de brug om.

Dus heb je in 50% van de gevallen een kortsluiting. De oplossing is een LK100 van Lenz.

Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 29 juni 2007, 19:54:14 PM
citaat:
De oplossing is een LK100 van Lenz.


Werkt dat ook analoog [?]
De nieuwe besturing van Flm in ieder geval niet.

En: is die Lenz schakeling zelf te bouwen??

Edit: zoals ik zojuist heb gezien op de site van Lenz is deze module uitsluitend voor digitaal bedrijf geschikt, dusss......

Groet van FRank.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Havoc op 29 juni 2007, 20:46:28 PM
citaat:
Het idee van Havoc (type D-flipflop's) lijkt me erg goed te zijn. Nadeel van deze opzet is dat er geen noodstop te maken is, tenzij je de voeding eraf gooit dan! Dat lijkt me niet zo deftig  Een noodstop kan met NE556 flipflops weer wel, je kunt daar de reset toets voor gebruiken. De brug zal dan bij het eerst volgende spoor stoppen.


De MR/ is een reset ingang. Als je die laag maakt worden alle uitgangen laag (alle relais vallen af).
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 29 juni 2007, 21:06:07 PM
Zover was ik nog niet gekomen, Havoc! Ik ga die schakeling beslist uitproberen, nogmaals hartelijk dank voor het meedenken.

Rest me nog  een vraagje over je voorstel: je zei dat je beide ingangen CP en MR/ van dit ic moest doorverbinden, klopt het dat als ik er nog meer in serie (parallel?)  wil schakelen dit ook met volgende ic's moet doen? Ik bedoel dan CP1 met CP2 met CP3, MR/1 met MR/2....enz. De ic's die ik vond waren 74/HC/HCT174 (C-MOS) van Philips, in de spec's vond ik nl. niets over een serieschakeling van meerdere exemplaren. Zijn er misschien databaden met applicaties beschikbaar?

In ieder geval is de door U voorgestelde schakeling slimmer dan met de NE556 R-S flipflops, het aantal onderdelen en dus benodigde plaatsruimte op de Eurokaart is echter nagenoeg hetzelfde, veroorzaakt door de benodigde transistor aray's. En de extra 5 Volt voeding. De opbouw is dan wel weer eenvoudiger....

Groet van Frank.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: INFO op 29 juni 2007, 21:11:47 PM
ModelspoorfaN, mail mij dat schema eens, ik ben redelijk goed in dat soort puzzels, als het gaat om het op print zetten van een schakeling.

Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 29 juni 2007, 21:14:23 PM
Heer INFO, Als je het oorspronkelijke schema van Flm bedoeld, geef me dan je e-mail adres, of stuur aub mij een e-mail??

Groet van Frank.

Edit: INFO, ik kan je e-mail adres niet zien in je reactie, vandaar.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: INFO op 29 juni 2007, 21:18:55 PM
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

citaat:
De oplossing is een LK100 van Lenz.


Werkt dat ook analoog [?]
De nieuwe besturing van Flm in ieder geval niet.

En: is die Lenz schakeling zelf te bouwen??

Edit: zoals ik zojuist heb gezien op de site van Lenz is deze module uitsluitend voor digitaal bedrijf geschikt, dusss......

Groet van FRank.




Ja sorry, ik ben ook al te lang bezig met digitaal, vergeet het analoge weleens.

Bij analoog moet je niet de brug ompolen, maar ook de aansluitende sporen. Als je de brug voed van af de aansluitende sporen, dus niet de brug zelf, zal er nooit een keerlus probleem zijn. Je moet het alleen even slim aansluiten.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Havoc op 29 juni 2007, 21:30:35 PM
ModelspoorfaN, ik snap niet waarom je er nog meer na elkaar zou willen zetten. Je sprak toch van slechts 12 relais. Met 1 stuk 174 kan je er 8 bedienen. Maar het kan als je dat wil.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Michiel op 29 juni 2007, 21:31:49 PM
citaat:
Edit: zoals ik zojuist heb gezien op de site van Lenz is deze module uitsluitend voor digitaal bedrijf geschikt, dusss......


Duss.... De Lenz LK100 is naar mijn mening toch te gebruiken voor de toepassing van de draaischijf. Bij een detectie van een micro-kortsluiting, poolt de schakeling onmiddelijk de uitgang om. Dit principe is niet te gebruiken voor een geautomatiseerde analoge keerlus (de hoofdbaan dient ook nog omgeschakeld te worden, wanneer de trein volledig in de lus zit, maar dat is een ander verhaal), maar ik denk dat dit wel degelijk kan gebruikt worden voor het principe van de draaibrug. TAMS heeft er ook, en veel goedkoper dacht ik.

Succes met je project!
Michiel

P.S. voor het keerlusprobleem in digitale sturing is er een betere oplossing dan deze van Lenz, die micro-kortsluitingen in z'n geheel vermijdt: zie M?T KSM1.

edit: tiepvaut
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 29 juni 2007, 21:45:43 PM
@Havoc:
Het was maar een gedachtenvlucht.......Wilde even weten of ik het goed had.
Trouwens ik dacht dat de 174 een hex was? Dus 6 uitgangen? De 574 is octal dacht ik?

Groet van Frank.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Havoc op 29 juni 2007, 23:17:48 PM
Je hebt gelijk, de 174 is een hex, de 574 een octal. De 574 is trouwens ook veel gemakkelijker in gebruik! Alle ingangen langs 1 kant, alle uitgangen langs de andere. Bij de 174 zit alles door elkaar.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: INFO op 29 juni 2007, 23:26:46 PM
citaat:
Geplaatst door Saraan
[br
P.S. voor het keerlusprobleem in digitale sturing is er een betere oplossing dan deze van Lenz, die micro-kortsluitingen in z'n geheel vermijdt: zie M?T KSM1.



Die KSM1 lijkt wel heel erg op deze http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky1.html

De betere oplossing voor het keerlusprobleem in digitaal bedrijf.[:D][;)]
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 29 juni 2007, 23:27:02 PM
Volgende vraag Havoc, moet je ook alle uitgangen gebruiken, of maakt dat niet uit? Kun je er zonder bezwaar ook minder dan 6 of 8 tegelijkertijd gebruiken??

Edit, Dank voor je reactie Michiel (Saraan). Ik kom erop terug.

citaat:
Die KSM1 lijkt wel heel erg op deze http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky1.html


Edit2: Die is NIET voor analoog te gebruiken, tenzij je de optocouplers omwisseld met bipolaire (ik bedoel wisselspanning) exemplaren. Dan nog zal de schakeling niet reageren op een stilstaande trein (lees spanningsloze rails)

Dank van Frank.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: INFO op 30 juni 2007, 00:09:28 AM
Dit zijn allemaal oplossingen voor digitaal, niet te gebruiken bij Analoog.

Bij digitaal bepaald de decoder in de lok welke kant hij oprijd, bij analoog bepaald de spoorstaaf welke kant de lok opgaat.

En wat ik al aangaf in een eerder bericht in analoog is het draaischijf (keerlus) probleem gemakkelijk te omzeilen. Is gewoon een kwestie van waar jij je voedingsspanning aansluit.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Havoc op 30 juni 2007, 12:09:59 PM
Neen, je moet niet elke ingang gebruiken. Het is wel veel beter als je er gewoon een weerstandje (10k) naar gnd of vcc aanhangt. De uitgang kan je open laten.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 30 juni 2007, 14:39:18 PM
@ Havoc, dank u voor de goede ideeen en het meedenken [:)]!

citaat:
Duss.... De Lenz LK100 is naar mijn mening toch te gebruiken voor de toepassing van de draaischijf. Bij een detectie van een micro-kortsluiting, poolt de schakeling onmiddelijk de uitgang om. Dit principe is niet te gebruiken voor een geautomatiseerde analoge keerlus (de hoofdbaan dient ook nog omgeschakeld te worden, wanneer de trein volledig in de lus zit, maar dat is een ander verhaal), maar ik denk dat dit wel degelijk kan gebruikt worden voor het principe van de draaibrug. TAMS heeft er ook, en veel goedkoper dacht ik.

Succes met je project!



@Michel:

Zoals al gezegt is de Lenz onbruikbaar in een analoge omgeving. Bovendien vind ik het niet deftig om, ook al is dat kortstondig kortsluiting te laten ontstaan.

De TAMS module ziet er goed uit, maar ik heb geen idee hoe ik die zou kunnen gebruiken. Zoals ik de schakeling kan bekijken, is ook deze oplossing voor digtaal bedrijf bedoeld.

Zoals ik me al bedacht had is voor mij de keerlus oplossing alle aangesloten sporen via relais van rijstroom te voorzien, en de brug daar niet op aan te sluiten. De brug word als schakelaar voor positiebepaling gebruikt.

Dank voor je aanmoediging, ik ga er mijn best op doen [^]!


Groeten van Frank.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Michiel op 30 juni 2007, 16:39:07 PM
Hallo Frank,

Ik ben het met je eens dat het principe van wachten op micro-korstluitingen geen deftige techniek is[^]. Vandaar dat ik ook verder zocht naar een alternatief voor mijn keerlusprobleem (en dus gevonden onder de vorm van M?T KSM1, en werkt inderdaad volgens het "Funky" principe met een detectie-sectie[8D]). De TAMS zal dan ook niet jou keus zijn, want die werkt ook met micro-kortsluiting.[:(]

In elk geval ben je met een boeiend project bezig. Ik blijf het zeker volgen.

Michiel
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: laurens66 op 01 juli 2007, 06:59:07 AM
Er bestaat ook nog een zelfbouwproject van een Nederlander genaamt Draai15, voor analoge aansturing van een draaischijf, wel met druktoetsen, en met aansturing van Koploper.

PM mij voor meer info en zijn e-mail adres.

Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 01 juli 2007, 20:13:42 PM
@Laurens: Volgens de heer Kees Moerman is deze schakeling niet geschikt, of geschikt te maken voor analoog bedrijf.

Groet van Frank.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: laurens66 op 02 juli 2007, 07:24:13 AM
Je hebt gelijk, ik ben zo digitaal dat ik vaak vergeet dat er mensen zijn de analoog ''rijden''
Omdat de brug constant onder spanning moet staan om de juiste stand door te geven naar de module.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 02 juli 2007, 19:52:31 PM
Vraagje tussendoor:

Als ik de NE556 wil resetten, kan ik dan ongestraft de benodigde ingangen intern en zondermeer met de andere NE556 collega's  doorverbinden?
Ik bedoel dus de reset ingangen van meerdere NE556's doorverbinden (2 x weerstand van 100 kOhm per ic naar de voedingspanning)?

Met diode's lukte het me niet, vandaar [:I]. Graag wil ik er meerdere tegelijk resetten. Het setten gebeurd individueel.

Groet van Frank.

EDIT, 22-07-07: De diodes blijken overbodig te zijn, je kunt blijkbaar alle reset ingangen zonder probleem doorverbinden.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 02 juli 2007, 22:17:37 PM
citaat:
....Omdat de brug constant onder spanning moet staan om de juiste stand door te geven naar de module....

Yow Laurens,

Zo was mijn bedoeling ook:
zolang de brug draait, staat er via een weerstand spanning op. Onafhankelijk van wel of geen lok aanwezig, is de brug +/-gepolariseert. Zodra de brug het voorgekozen spoor bereikt word de stroomkring gesloten langs een optocoupler, die bij oplichten op zijn beurt de "start-draaien" flipflop reset. De brug relais valt af en de brug komt tot stilstand.
Daardoor word tegelijk de detectiespanning (en optocoupler) van de brug af geschakeld, en de rijspanning er weer op. Die mag alle vormen hebben.
Nadeel is dat zolang de brug draait de bezetspoor detectie van de aangedokte sporen niet werkt. Dit word veroorzaakt door dat de brug zelf als schakelaar fungeert. Hoop dat ik het zo duidelijk omschrijf [:I] Anders vraag maar.........

Edit: nu nog het reset vraagstuk.....

Groet van Frank.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 21 juli 2007, 19:43:46 PM
citaat:
...Het keerlusprobleem heeft niets te maken met analoog of digitaal. Zodra jij de brug 180gr ten opzichte van zijn uitgangs positie verdraaid, pool je de sporen op de brug om.
...


@INFO: Wel dus. bij digitaal bedrijf staat nl. konstant spanning op de rails, bij analoog niet. Bovendien worden de brug-sporen NIET aangesloten, alleen worden deze tijdens het draaien als schakelaar gebruikt. De door mij bedachte oplossing kan met beide (dig/ana)werken, zij het dat zolang de brug draait de spanning ontkoppelt is van de sporen. Dus ook geen bezetspoor signaal aanwezig.
Dat laatse heb ik iets op bedacht...........

Groet van Frank.

ps: de "12 standen-schakelaar" is inmiddels gebouwd en getest.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 30 juli 2007, 22:51:21 PM
Stand van zaken rond de draaischijf besturing:

Inmiddels is de 12 standen "schakelaar" print gebouwd en getest, even als een gedeelte van de automaat.
12 monostabiele relas en evenveel flipflops op 1 Eurocart. Voor de automaat had ik dus een 2e Eurocart (Velleman IC cart) nodig, waarop de automaat en de voeding moest komen. Behalve de draaischijf-omkeer-electronica is deze ook gebouwd en getest. Een nieuwigheid waar ik tegenaan liep was dat het noodzakelijk blijkt de set-puls van het voorgekozen spoor vertraagt uit te voeren. Dit in verband met het niet starten van de brug bij een 180 graden opdracht. Dat blijkt goed te kunnen met een NE556, waarvan de ene helft functioneert als timer, en de andere helft als mono-flop. Beide tijden zijn onafhankelijk van elkaar in te stellen terwijl het geheel zichzelf reset. Na het geven van een negatieve puls gaat de timer lopen, en geeft na de verstreken tijd een postieve puls af. Beide tijden zijn instelbaar. De positieve puls word door een BC548 (als inverter) omgezet in een negatieve puls, zodat daar weer iets mee te doen is. Precies wat ik zocht!!

Het komt er dus op neer dat deze schakeling gestart word door een druk op de knop, welke eerst na een totale reset, de volgende opdracht word uitgevooerd.

Waar ik even van stond te kijken was het vrij grote stroomgebruik, in rust ongeveer 200 mAmp, in bedrijf loopt dat op tot 300 mAmp. Dat is exclusief de brug/motor en relais. Het zou wel eens kunnen zijn dat in vol bedrijf de totale stroom oploopt tot 1 Amp. De draaischijf zelf word overigens vanuit een separate bruggelijkrichter gevoed, om een volledige scheiding tussen draaischijf besturing, voeding voor de electronica en rijspanning te waarborgen.

Mocht iemand nog vragen hebben, hij vrage.........
Foto's op verzoek per pm, aub.
Een komplete beschrijving volgt, zodra alles werkt zoals het zou moeten werken..........Volgens de wet van Murphy echter [}:)] [:D] [B)] [:(!]

Groet van Frank

Edit 1 en 2: deel van tekst gewijzigt.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 03 augustus 2007, 23:16:03 PM
Vervolg draaischijf avonturen:

De 12 standenschakelaar met automaat zijn opgebouwd en getest.
Alle flipflops ideeen komen van de site's: http://www.eisenbahnmodelltechnik.de/el-0230-time-49.htm EMT dus.
En: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html , Paisly,
En: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page9.htm#555delay.gif Zie: Generating a Delayed Pulse Using The 555 Timer...

Op de draaischijf is het geheel nog niet getest dat komt nog, ik neem aan dat dat verder geen probleem op gaat leveren.
Op de voedingspanning  was nog een vervelende hf oscillatie, die eenvoudig te verhelpen bleek door achter de 7812 regulator ipv een 100 nF c'tje een tantaaltje te plaatsen van 330 nF. Oorzaak onbekend, waarschijnlijk de vorm van printbanen op de Velleman ic'cart's.  
Goed ontkoppelen is dus beslist aan te raden!!

Aanvankelijk was het de opzet om op dezelfde kaarten een bezetspoor detectie op te bouwen (omdat bij de "2 x om" relais die mogelijkheid aanwezig is en werd voorzien in opbouw van eea), maar gezien de overblijvende oppervlakte ( ca. 1/3 print) lijkt dat onmogelijk te zijn.
Het idee is nu ontstaan op de overgebleven oppervlakte in een PWM besturing voor de brugmotor te voorzien, waarmee het mogelijk word de brug langzaam op te laten trekken en vervolgens af te remmen zodra het voorgekozen spoor bereikt is.
Dat vergt weer wat bedenk, en experimenteertijd.........
De Martin P Weistra regelaar lijkt me daarvoor goed bruikbaar, deze is nl ook door een up/down commando te besturen. De vraag daarbij is of dat helemaal goed instelbaar is, bij de gekozen draaischijfbesturing.
Voor het schakelen van het bi-stabiel brugrelais lijkt het me geen probleem te vormen, omdat de volle spanning steeds aanwezig is.

Dit laatste idee ontstond naar aanleiding van een topic in een Duits forum, wat ik helaas kwijt ben.

Groet van Frank, Word vervolgt, vraag maar raak..........[:)]

 
citaat:
zolang de brug draait, staat er via een weerstand spanning op. Onafhankelijk van wel of geen lok aanwezig, is de brug +/-gepolariseert. Zodra de brug het voorgekozen spoor bereikt word de stroomkring gesloten langs een optocoupler, die bij oplichten op zijn beurt de "start-draaien" flipflop reset. De brug relais valt af en de brug komt tot stilstand.
Daardoor word tegelijk de detectiespanning (en optocoupler) van de brug af geschakeld, en de rijspanning er weer op. Die mag alle vormen hebben.

Edit: Dit blijkt niet te werken, de optocoupler idee dus........De overgebleven stroom blijkt nl. te laag om nog wat mee te doen, Dus gaan we van 1 brugspoorstaaf uit die als schakelaar gaat functioneren.

ps: graag zou ik wat foto's plaatsen, maar beschik niet over de mogelijkheid daartoe, dus als iemand zich geroepen voeld......

Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 augustus 2007, 23:49:22 PM
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Op de voedingspanning  was nog een vervelende hf oscillatie, die eenvoudig te verhelpen bleek door achter de 7812 regulator ipv een 100 nF c'tje een tantaaltje te plaatsen van 330 nF. Oorzaak onbekend,.....

100nF is ook te weinig. Sommige datasheets zeggen zelfs dat je achter een 78xx regelaar minstens een 25uF elco moet plaatsen.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 03 augustus 2007, 23:53:48 PM
@KLaas: Het blijkt dus dat behalve verschillen in datasheets de practijksiuatie ook nog een rol kan spelen.

Dank voor je reactie [:)]

Groet van Frank.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 04 augustus 2007, 00:08:33 AM
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

@KLaas: Het blijkt dus dat behalve verschillen in datasheets de practijksiuatie ook nog een rol kan spelen.

Dank voor je reactie [:)]

Groet van Frank.



Edit: Gauw even een 10 uF druppel-tantaaltje erachter geplaatst ipv de 330 nF Gevolg: nog wat "schonere" voedingspanning.
Blijft de vraag: Wat kan de oorzaak zijn [?] [?] Inductie misschien, langs de printbanen......wie weet......
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 07 augustus 2007, 23:19:21 PM
citaat:
...Het idee is nu ontstaan op de overgebleven oppervlakte in een PWM besturing voor de brugmotor te voorzien, waarmee het mogelijk word de brug langzaam op te laten trekken en vervolgens af te remmen zodra het voorgekozen spoor bereikt is....


Na wat experimenteren blijkt een PWM besturing voor de brugmotor niet te werken. Het brugrelais schakeld niet (maakt wel veel lawaai [|)]), dus gaat de motor niet lopen. Wat ik verkeert doe weet ik niet, maar heb er ook weer niet zo'n zin in de zaak "op te stoken" [}:)][:(!]
Dus als er iemand nog suggesties heeft...............[:)]

Blijft over de brug + relais aan te sturen via een brugcel, helaas speculaas...[:(] Btw: bij 12 Volt dubbelzijdig gelijkgericht spanning loop de brug nog het mooist, zij het dat ze abrupt start en tot stilstand komt.

Edit: In een oud boek van Schravendeel vond ik een regelbare voeding met "vliegwiel" mogelijkheid. Dat wil zeggen, dat er een "zuivere" gelijkspanning op en af geregeld word door een RC netwerk gevolgt door een versterker. Misschien is het de moeite waard of deze opzet nog soelaas bied. Het gaat erom dat zodra je de brug wil starten, de aangelegde spanning hoog genoeg is om het brugrelais te doen aanspreken. De brug zal dan nog steeds abrupt starten, maar wel zal de snelheid toenemen. Bij afschakelen verwacht ik het omgekeerde. Uitproberen, dus!!

Groet van Frank.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 23 augustus 2007, 22:24:28 PM
De schakelaar en automaat zijn beide gebouwd en getest, de "vliegwiel" voeding voor de brugmotor ook. Het mooist resultaat geeft deze het bij een rustspanning van 9 Volt, die na inschakelen langzaam oploopt naar ong 15 Volt.
Alles lijkt goed te werken. Zodra ik echter de draaischijf erop aansluit blijkt er wat mis te gaan...
Rechtsom draaien gaat goed, een spoor of twee sporen verder is geen probleem. 180 graden draaien gaat ook goed. De brug trekt langzaam op, zodra de eerste spoorstaaf van het voorgekozen spoor bereikt is remt de brug netjes af, en valt automatisch in het slot. Prima [8D]

Maaaaaaaaaaar:
Linksom werkt niet naar behoren, De brug start netjes langzaam, zodra de eerste spoorstaaf bereikt is schakeld de automaat het brugrelais af, en vervolgens gaat de brug RECHTSOM [}:)] [:o)] 1 positie terug!

Wat kan ik over het hoofd gezien hebben?


Edit 1: Indien je nu de flipflop bedoeld voor de keuze linksom / rechtsom vasthoud naar de 0 voeding (in de stand linksom natuurlijk) werkt het naar behoren. Dat was echter niet de bedoeling. Dan kun je evengoed een "gewone" tuimelschakelaar gebruiken, toch?
Het zou moeten werken met pulsen. De betreffende flipflop zou in de laatst gekozen stand moeten blijven staan. De vraag is hoe?

Edit 2: Overbodige tekst gewist, zie vervolg.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 08 september 2007, 17:24:40 PM
Het werkt!!

Toch maar weer eens zitten puzzelen kwam ik op het idee twee condensatortjes van 68nF over de beide S/R ingangen (naar massa) van de L/R-om flip flop te solderen. Dit blijkt de oplossing van het probleem te zijn [:0]
Deze modificatie gaan we dus ook maar toepassen op de start/stop-draaien flipflop. De schakeling word er stabieler door.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: doomslu op 08 september 2007, 19:21:55 PM
De uitleg kan ik niet volgen (dat laat ik aan de specialisten over), maar ik blij voor je dat je het werkend hebt gekregen ![:)]
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 08 september 2007, 20:24:24 PM
Dat spijt mij zeer, Luc. Maar, dank voor je allert reageren!

Ik had gedacht een duidelijke omschrijving te geven van de opbouw van de schakeling, en de problemen die ik daarbij onderweg tegen kwam. Heel erg veel van electronica weet ik ook niet, voor mij is het een soort trial & error. Veel dingen heb ik inmiddels geleerd hier, op dit forum, wat niet wegneemt dat je consequent moet blijven zoeken naar oplossingen.
Er is echter (niet zonder moeite) best uit te komen.
Graag deel ik echter mijn bevindingen met mijn forumgenoten, in de hoop dat zij daar ook wat aan hebben.

Al doende leert men............
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 08 september 2007, 21:49:15 PM
Luc, ik heb u met permissie, een PM gestuurd [:)]
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: doomslu op 09 september 2007, 00:47:38 AM
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Luc, ik heb u met permissie, een PM gestuurd [:)]

Het is nu al een beetje laat, maar morgen zal ik je mail beantwoorden.
Het ligt niet aan de uitleg dat ik niet kan volgen, maar aan mijn beperkte kennis. [:I]. Maar, al deze dingen interesseren me wel, en ik vind het knap wat je doet ! [;)] Bravo !
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Gerolf op 09 september 2007, 09:07:46 AM
Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden, Frank, en ik heb begrepen uit je eerdere posts dat het plaatsen een probleem voor je is. Beelden zouden dit draadje zeker verduidelijken.
Ik wil je gerust helpen. Mail je ingescande foto's en/of je tekeningen maar, dan plaats ik ze wel op het forum.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 09 september 2007, 22:40:28 PM
@ Luc en Gerolf, Dank voor de reacties [:)] Ik ga eea. verder uitwerken, zal u daarvan zsm. op de hoogte houden. Vandaag ben ik nog bezig geweest de hierboven beschreven modificatie aan te brengen op alle flipflops. De schakeling word nog uitgebreid met automatische rijspanning omkering, zodat de modelspoormachinist niet na hoeft te denken "in welke richting moet ik nu weer de rijspanning schakelen". De twee printen zijn dan ook echt volgebouwd!

Ook word er nog een bezetspoordetectie bijgemaakt, die de laatste bezet-informatie "onthoud" zolang de brug draait. De LM324 (quad-opamp)lijkt daarvoor een geschikte kandidaat. Dat word, denk ik dan maar weer een ander topic...........
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: doomslu op 13 september 2007, 23:03:59 PM
Op vraag van Frank hier al wat beelden.
Frank zelf zal vandaag of morgen een beschrijving posten.

(http://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Diverse/draaischijfbesturing03flipflopmet55.jpg)

(http://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Diverse/draaischijfbesturing02.jpg)
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 13 september 2007, 23:12:43 PM
Hartelijk dank voor het plaatsen van de afbeeldingen, Luc [:)]

Uitgangspunt van de gemaakte draaischijfbesturing is het schema van Fleischmann uit 1981.
(copyrights Fleischmann)
Het schema spreekt eigenlijk voor zich. Om de werking te begrijpen kun je in gedachten de schijf laten draaien, en daarbij de bedrading volgen. Het hart van de schakeling vormt relais F en dat is een bistabiel type van Fleischmann 6955 /56. Wat niet zo leuk is aan deze schakeling is dat je de brug niet langzaam op kunt laten trekken en afremmen. Verder werkt ze prima.

De schakelaar D komt te vervallen. Verder is de verbinding tussen de gele en witte draad voor de bruggelijkrichter niet nodig bij een elektronische variant van de schakeling.
Bovendien zou deze verbinding wel eens voor problemen kunnen zorgen als je als rijspanning wat anders gebruikt dan de rijspanning uit de bedoelde fabriekstrafo (niet getest).

Wat zien we nu op de beide printen?

De printen zijn met twee stukjes hoekaluminium tegen elkaar gebouwd, omdat ertussen wat bedrading moest worden gesoldeerd. Bovendien komen er nog componenten en bedrading aan de onderzijde, zodat wat extra ruimte mooi meegenomen is.

Links bevind zich de schakelaar bestaande uit 12 (2 x om) relais (voor ieder spoor heb je 1 monostabiel relais nodig) met evenzoveel flipflop?s verdeeld over 6 stuks NE556 timers. Zoals je waarschijnlijk wel weet is de NE556 een ?tweeling-broer? van de NE555.
Op het breadboard kun je de proefopstelling zien van zo?n flipflop. Het schema komt van de EMT site > http://www.eisenbahnmodelltechnik.de/el-0200-bcon-49.htm
Wat in het gepubliceerde schema niet is te vinden (maar beslist noodzakelijk), is een ontkoppel condensator (100 nF) over de voedingslijnen, zo dicht mogelijk bij het ic. Ook ontbreekt per uitgang een diode in serie met het relais, deze is beslist  nodig want een uitgang van de 555/556 houd niet zo van een inductieve belasting. Uiteraard mag een ?vonkenblusser? (diode) over de relaisspoel niet ontbreken. Ook blijkt het noodzakelijk een condensator van 68nF te plaatsen tussen de set en reset ingangen van de beide NE555?s en de ? voeding. Bij de NE556 is deze modifactie niet nodig (is getest)
De reset ingangen van de schakelprint-ic?s zijn alle met elkaar doorverbonden. De set ingangen zijn door het linkse oranje kroonsteentje naar buiten gevoerd, daar word straks de 12 standen draaischakelaar op aangesloten. (Met 12 druktoetsen werkt het ook)
De weerstanden ongeveer halverwege de print dienen als serieweerstand (1kOhm) voor de bezetspoor spanning.
Indien een relais afgeschakeld is van de rijspanning, komt er de bezetspoorspanning dus vanzelf op.

Die bezetspoorspanning (evenals de voeding van de ic?s en dus relais) komt van de voeding die zich bevind rechtsonder op de rechter print. De schakeling word gevoed vanuit een 12 Volt halogeentrafo met daarachter een 500 mA traag glaszekering.
De voeding is opgebouwd rond een uA 7812 met een koelplaatje.
Na de bruggelijkrichter (BY164 van Philips) volgt een condensator van 2200 uF / 25 Volt en een tantaaltje van 100nF. Na de 7812 volgt een tantaaltje van 10 uF. Om het ic te beschermen tegen uitschakelproblemen is er ook nog een diode (1N4001) over de in / uitgang van de 7812 gesoldeerd.

Links van de voeding bevindt zich het hart (start-draaien) van de automaat, opgebouwd rond 3 stuks parallel geschakelde  2  x om relais, een NE555 met een transistor erachter.  Deze deelschakeling vervangt oa. relais F in het Fleischmann schema.
Boven de voeding bevind zich een vertraagde pulsschakeling opgebouwd rond (alweer) een NE556. Achter dit ic bevind zich nog een transistor die van het hooggaande uitgangssignaal een laaggaand maakt, dit omdat de NE broeders alleen reageren op een laaggaand signaal. Bron> http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page9.htm#toggle.gif  zie: ?Generating a Delayed Pulse Using The 555 Timer?
De vertraging werd ingesteld op 1,5 seconde, de pulsduur op 0,5 sec. Dit blijkt in de praktijk het beste te voldoen. (de reden van noodzaak van deze oplossing is te vinden eerder in dit draadje)
Boven de vertraging respectievelijk start draaien schakelingen bevind zich nog een flipflop rond een NE555 met transistor push-pull uitgang, deze is bedoeld als zijnde linksom/rechtsom keuze schakelaar. Achter de ene uitgang komt  een 2 x om relais dat zorgt voor het omkeren van de brugmotor spanning, achter de andere uitgang komt  een 1 x om relais dat ervoor zorgt dat de automaat bij linksom draaien naar het tegenoverliggende spoor van de brug ?kijkt? en bij rechtsomdraaien vice versa.
Daar weer rechts van bevind zich een relais, dat gestuurd word langs twee dioden door de beide flipflops van spoor 11 en 12 wat ervoor zorgt dat de rijspanning omgeschakeld word zodra een van deze sporen gekozen word. Deze sporen bevinden zich (zoals in het Fleischmann schema tegenover de andere, dus rechts van de machinist) Zo hoeft de machinist niet na te denken over de richting waarin de lok moet gaan rijden, dat doet de elektronica wel. De reden voor deze mogelijkheid ontstond doordat het voor de automaat beslist noodzakelijk is het + en ? spoor rond de schijf  consequent aan te sluiten. Als je nu niets doet met de rijspanning (ompolen dus) moet je er steeds bij nadenken in welke richting je de rijregelaar moet bedienen.
Tenslotte bevind zich boven in de rechter print de vliegwiel voeding (zie schema voeding uit Schravendeel, op de site van EMT staat dezelfde schakeling) voor de brugmotor. Deze zorgt voor langzaam optrekken en afremmen van brug. De onderdelen R5 en S1 zijn weggelaten, ze zijn bedoeld als noodstop. R3 werd vervangen door een instelpot van 10 kOhm. Zo kun je de optreksnelheid enigszins be?nvloedden. Voor wie zich afvraagt waarom die grote transistor in de versterker, kan ik mededelen dat deze behoorlijk warm word! Alles wat ze niet doorlaat word nl. gedissipeerd. De instelpotjes zijn natuurlijk naar smaak af te regelen, ik heb de bovenste voedingspanning op ong. 14 Volt staan (mooie draaisnelheid) de onderste voedingspanning werd op 9,5 Volt ingesteld, zijnde de laagste waarde waarop het brugrelais nog wil aanspreken. Deze voeding heeft een apparte bruggelijkrichter gekregen, om eventuele schommelingen in de voeding voor de rest van de electronica te vermijden. De aansluitingen van het rechter kroonsteentje van L/R: 1= start-draaien, 2= moedercontact 12 standen schakelaar, 3= linksdraaien, 4= rechts draaien, 5= common (0 voeding), 6= brugmotor + brugrelais, 7= brugmotor, 8= brugrelais, 9= brugspoor 1, 10= brugspoor 2, 11 en 12= rijspanning, 13 en 14= voeding wisselspanning 12 Volt.

Zodra nu op start-draaien gedrukt word gebeurt het volgende: de drie relais links onder op de rechtse print trekken gelijktijdig aan, de weerstand van 1kOhm word over de brugsporen geschakeld, er word een startpuls gestuurd naar de vertraagde timer (zit boven de voeding),  de flipflops van de 12 standenschakeling worden alle gereset (terwijl er altijd 1 bekrachtigt kan zijn). De vliegwiel-voeding loopt langzaam naar 14 Volt. De brug gaat langzaam draaien in de gekozen richting, neemt in snelheid toe.
De bezetspoorspanning en de rijspanning worden afgeschakeld, de brug detectie word (door dezelfde relais) in de schakeling opgenomen. Er word na 1,5 seconde een neergaande puls (0,5 sec.) afgegeven aan de 12 standenschakelaar, waardoor het volgende gekozen spoor geset word. Zodra nu de brug een van gekozen de sporen ? tegenkomt? reset de brug de start-draaien flipflop. De brug remt af, en stopt netjes op de juiste plaats. De rijspanning word weer op het gekozen spoor geschakeld en de bezetspoor spanning op de overgebleven sporen. De brugsporen zijn nu ontkoppeld van de electronica.

Bij het testen van het geheel is nog naar voren gekomen dat het ?zelfdenkende? deel van de draaischijf voor een probleempje zorgt: de brugsporen worden afhankelijk van de draairichting meegeschakeld. Dat betekend dat er nog iets op bedacht moet gaan worden wat ervoor zorgt dat het brugrelais bij het stoppen van het draaien automaties naar het gekozen spoor geschakeld word.

Een belangrijk onderdeel is nog niet op de print gesoldeert: een 1 kOhm weerstand over de brugsporen, deze dient ervoor te zorgen dat ook de brug zonder lok het ?vliegwiel? aktiveert.

Ik hoop zo een duidelijke beschrijving gemaakt te hebben. Mochten er desondanks nog vragen, idee?n of suggesties zijn, wees welkom! Natuurlijk is iedereen uitgenodigd eea na te bouwen (wel voor eigen risico he?), bedenk echter wel dat dit niet DE oplossing is maar een van de vele.

Word vervolgd [:I]

Edit: Oeps! Waarvoor dienen de led's? Status van de schakeling dus. Het "omgekeerde" verkeerslicht = rood is voeding aanwezig, groen is brug draait, geel is indicator voor de afgegeven set-puls aan de 12 standen draaischakelaar.
bovenin nog een groene en gele led: groen is rechtsomdraaien, geel is linksom draaien.

Edit 2: tekst aangevuld.

Edit 3: Na heel wat uurtjes testen blijkt het geheel behoorlijk warm te worden. De start-puls flipflop is nog niet helemaal stabiel te noemen, ze laat soms los direct na het starten. Naarmate de schakeling langer met de voeding verbonden is werkt het beter, dat mag beslist anders! Waarschijnlijk te wijten aan magnetische storingen (of instraling) op de printbanen/bedrading. Ik heb in overweging genomen deze te doen vervangen door iets wat een langere impuls afgeeft. Nadeel: de vertragings 556 moet dan aangepast worden, omdat deze pas start nadat het contact word gelost. Al doende leerd men......... We houden de geachte lezer dezes op de hoogte.


Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: DelticPower op 13 september 2007, 23:32:45 PM
Mooi stukje werk Frank. Zullen wel vele uurtjes inzitten.[:)]
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Gerolf op 14 september 2007, 09:50:06 AM
Jawadde! [:0]
Behoorlijk complexe schakeling, en dan is ze nog niet "af" ...

Knap werk, Frank! Ongetwijfeld heb je tijdens de bouw een hoop bijgeleerd [8D]
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: hobbyist op 14 september 2007, 10:01:39 AM
Ferm. Dat is iets voor in MSM te zetten.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 14 september 2007, 14:50:42 PM
Hartelijk dank voor de lof [:I]!

Er zitten idd heel wat uurtjes in, ik heb er veel mee geleerd ook.
Denk je iets gevonden te hebben, rolt het volgende vraagstuk weer binnen...... [B)]  Al doende leerd men.
Maar: we zijn er nog niet helemaal he [8)]?
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 17 september 2007, 21:30:28 PM
Rectificatie "vliegwiel": De op EMT site gepubliceerde vliegwiel voeding wijkt enigzinds af van het "Schravendeel-exemplaar". Het principe is echter gelijk.

Wat niet in het schema is getekend zijn nog twee druppeltantaaltjes, beide 100nF, een over de bufferelco (ook niet getekend maar en die is ong. 2000uF) en een tussen de basis van TS1 en de 0 voeding.

Het vliegwiel word "gestart" door een van de relaiscontacten van de start-draaien-flipflop, welke de loper van P1 verbind met punt A in het schema. Zodra de brug het gekozen spoor bereikt heeft valt dit relais af, en het vliegwiel keert terug in rustpositie (ong. 9,5Volt).

In de (op de print zichtbare) uitvoering is voorzien in een instelmogelijkheid voor de "hoge' spanning, de "lage" spanning, en de optrek / afrem snelheid, tussen die twee. Met vaste weerstanden kan het ook, maar dat is geheel afhankelijk van de draaischijf en vooral persoonlijke smaak. Van mij hoeft de brug slechts stapvoets te draaien, zoals het in de praktijk ook gebeurd. Je mag als modelspoorder toch ook best wat geduld hebben?
.....Kan de machinist zich ondertussen (tijdens het lok-omkeren) om andere belangrijke modelspoorse zaken bekommeren.....

Voor wat betreft het brugrelais-ompolen-bij-stilstand verhaal:
Inmiddels is een (vaag) idee ontstaan dat we eerst gaan uitproberen [8D]

Word vervolgd.

Edit: tekst aangepast, schema vliegwiel werd geplaatst in pagina 5.

Edit 2: tekst aangevuld.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: doomslu op 18 september 2007, 22:06:46 PM
Frank, ik ben erin geslaagd je schema van het "elektronisch vliegwiel" om te zetten in jpg.

(http://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Diverse/vliegwiel2.jpg)
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: INFO op 18 september 2007, 22:15:46 PM
Dat is wel een heel erg oud schema zeg.
Als je de motor netter wil besturen zal er toch iets van een frequentie aan te pas moeten komen. De getoonde vliegwiel schakeling heeft als groot nadeel dat hij aan het begin niet echt goed in staat is de motor opgang te zetten, die blijft als het ware plakken.
Er zijn betere oplossingen voor  kijk maar een op www.people.zeelandnet.nl/zondervan naar de Weistra regelaar.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 18 september 2007, 23:06:32 PM
Wederom mijn hartelijke dank, Luc [:)]

citaat:
....Dat is wel een heel erg oud schema zeg.
Als je de motor netter wil besturen zal er toch iets van een frequentie aan te pas moeten komen. De getoonde vliegwiel schakeling heeft als groot nadeel dat hij aan het begin niet echt goed in staat is de motor opgang te zetten, die blijft als het ware plakken....


@ INFO: Als je even de moeite neemt de rest van dit draadje rustig te lezen, zul je het hoe en waarom van deze oplossing waarschijnlijk wel snappen [8D]
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 19 september 2007, 18:21:25 PM
Een nieuw fenomeen doet zich voor:
De "bruglepels" blijken niet altijd een goed elektries contact te geven. Dit veroorzaakt bij tijd en wijlen dat het geheel niet helemaal goed functioneert: Jammrrrrrrrr [B)] Blijkbaar is de constructie en daarbij de inbouw van de draaischijf daar debet aan. Hoewel de nodige zorg werd besteed aan het inbouwen, komt het blijkbaar allemaal toch nog wat precieser.
Zeer waarschijnlijk is er niet zoveel aan te doen. We praten over tienden van milimeters, die roet in het draaischijf-eten kunnen gooien.....
Contactspray is ivm. aantrekken van vuil en stof geen optie.
We gaan ze (de bruglepels) maar een keer goed schoonmaken, met isopropanol, en dan verder met testen [8)]

Als het goed is kun je hier foto's vinden: http://picasaweb.google.nl/ModelspoorfaN/Draaischijfbesturing
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 22 september 2007, 12:41:25 PM
Electronica vraagje:

Kan ik uit een 12 Volt trafo zondermeer een symetrische voeding (+/-, 5 Volt) maken met de 7805/7905?

Of is daar per se een trafo met 2 wikkelingen voor nodig?

Bij voorbaat dank!
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: INFO op 22 september 2007, 13:31:54 PM
Ja, dat kan zonder probleem uit een enkele trafo

met dank aan Klaas voor het schema

(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permavoed.gif)

Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 24 september 2007, 21:16:08 PM
Dank u INFO [:)]

Inmiddels heb ik echter een schema gevonden met de LM324 dat met een asymetrische spanning werkt en dat ook (1e voorwaarde) met alle bekende rijspanningsvormen detectie zou moeten geven. Dat gaan we eerst nog proberen.

Verder:
Het haperen van de besturing is opgelost. Eea. Blijkt niet te wijten aan de veronderstelling dat de lepels niet altijd goed contact zouden maken [B)]

Het is gebleken dat (bij mijn exemplaar, Flm 9152C) met name het losstaande stukje brugspoor aan die zijde waar zich het huisje bevind, niet via de weerstand over de brugsporen (van 1kOhm) zich bij linksom-draaien verbind met het tov. liggende spoor. Dat betekende dat het afremmen linksom niet werkte.

Inmiddels heb ik een extra weerstand van 1 kOhm over het brugomkeer-relais gesoldeert zodat dit afremmen linksom nu ook naar behoren functioneert.

Voor degenen die dit draadje hebben gevolgd: Nee ik zie dit niet als een ingrijpende wijziging aan de draaischijf. Deze kleine modificatie is nl. verantwoord omkeerbaar.

Word vervolgd [:I]
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: INFO op 24 september 2007, 21:58:53 PM
Begrijp ik goed dat je opzoek was naar een stroomdetectie schakeling welke in beide richtingen werkt?
Ook dat kan heel eenvoudig.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 24 september 2007, 22:26:40 PM
Inderdaad, INFO.

Ik ben op de hoogte van diverse oplossingen.  Bij voorkeur zocht ik wat met behulp van een brugcel, weerstand en een optocoupler. Daarna zien we wel weer.

Een goede AC optocoupler voor dit doel is oa. de ILQ620.

Mij gaat er echter om iets te maken met zoveel mogelijk voorhanden zijnde materialen.
Met een LM324, wat losse dioden en een torretje daarachter lijkt het ook te kunnen werken. Al heb ik dat nog niet getest.

Als jij echter een beter of ander idee hebt, Is dat altijd zeer welkom!!
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: INFO op 24 september 2007, 22:38:41 PM
Dit is een zeer geschikte voor je doel en heel erg eenvoudig
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/PC844Melder.jpg
Deze is voor digitaal, voor analoog zet je er via een 10K weerstand een hulp(meet) spanning bij. Of deze http://people.zeelandnet.nl/zondervan/uhlenmelder.gif

ook zeer eenvoudig.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 24 september 2007, 22:51:14 PM
De Rosoft (S88 compatible) oplossing is inderdaad een eenvoudige, doeltreffende en goede oplossing. Om stabiliteit in je (analoge) signaal te krijgen kun je er nog iets met een c'tje + torretje oid achter schakelen.
De galvanische scheiding is eigenlijk een eerste vereiste!!

Voor mij is voorlopig een S88 terugmelding niet in de planning, die dingen schijnen geen last te hebben van een onstabiel signaal.

Ulenbrock is me wat te moeilijk (hoewel deze oplossing ook erg goed lijkt), vooral als je er veel wil bouwen op experimenteerprint.

Een van de beste en meest stabiele terugmelders lijkt me de oplossing van Tractronics, maar ook deze is bij het in grotere aantallen bouwen zonder voorbedrukte schakeling voor mij helaas onbruikbaar.

Ook een erg goede oplossing is deze: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/19
Als ik me niet vergis stond deze ooit in Elektuur.
Beetje vreemd met een triac, maar het werkt perfect bij alle voorkomeende rijspanningen (is getest). Deze schakeling is echter niet geschikt voor mijn draaischijbesturing, daar er al in een bezetspoor spanning via een weerstand van 1kOhm (euhh...is dat niet te laag?)is voorzien.

Dank voor je reactie!!

Edit: tekst aangevuld.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: INFO op 24 september 2007, 23:27:09 PM
Dit is natuurlijk geen S88 oplossing, maar een universele oplossing, wat je aan de transistor van de Opto aansluit is natuurlijk helemaal vrij en open, nu zit er een S88 aan, maar het kan net zo goed iets anders zijn.


Die Uhlenbrock melder past op 8 x 21 gaatjes. Dus er gaan er heel veel van op een eurokaart.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: hobbyist op 25 september 2007, 09:38:11 AM
Dat schema stond inderdaad in Electuur. Heb ze zelf nagebouwd en het werkt perfect in beide richtingen. Kan zelfs bij digitale treinbaan ingezet worden. Alleen heb je hier een 5v hulpvoeding nodig. heb het ooit hier op het forum gepubliceerd met tekst. zie pagina 2 van links - websites electronica schema's
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 27 september 2007, 21:47:44 PM
citaat:
Geplaatst door hobbyist

Dat schema stond inderdaad in Electuur. Heb ze zelf nagebouwd en het werkt perfect in beide richtingen. Kan zelfs bij digitale treinbaan ingezet worden. Alleen heb je hier een 5v hulpvoeding nodig. heb het ooit hier op het forum gepubliceerd met tekst. zie pagina 2 van links - websites electronica schema's



Ik had daar het schema gevonden, Leon [:)] Later vond ik het bij C.O.

Het meest interessante aan dit ontwerp is, dat je met het aanleggen van 5 Volt spanning op de basis van de stuurtor (weerstand ertussen, he!!!) je hele baan (of segmenten) stil kan leggen, Dat lijkt me een welkome hulp bij automatisering!  
Voordeel is de robuste schakel tussen trein en voeding: een triac.
Nadeel kan zijn de spanningsval van ong. 1 Volt over de triac.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 03 oktober 2007, 21:09:18 PM
Inmiddels zijn we al wat verder met het onderdeel van de draaischijfbesturing: de bezetmelding.

Wat waren ook al weer de voorwaarden?
Bij voorkeur asymetrische voedingspanning was punt 1.
Dus 12 Volt voor de te gebruiken ic's, bij voorkeur dus geen aditionele symetrische voedingen van 5, of +/- 5 Volt. Dat neemt immers weer meer ruimte in, en voegt niets toe aan kwaliteit.

Uitgaande van dit schema, http://www.circuitsonline.net/circuits/view/100
op zoek naar alternatieven om hetzelfde te bereiken vond ik dit:

De HEF4011 van Philips, een quad 2-input's nand gate, en de HEF40106B, een hex inverting Schmitt-trigger.

Het leuke van de 40106 is, dat je dus geen condensatortje met weerstand en torretje erachter hoeft te schakelen om een stabiel signaal te krijgen. De Schmitt-trigger lost dat vanzelf op. Zoals je weet zal het stroomdetectie signaal van een trein nooit helemaal stabiel zijn. Het "hapert" vrijwel altijd. Terwijl we juist op zoek zijn naar AAN of UIT.

Deze 2 stoere jongens (of zijn ic's tegenwoordig vrouwelijk???)nemen genoegen met 5 tot 15 Volt (als het maar gestabiliseert is, he?)voeding, en doen ook niet te moeilijk over de hoogte van de aangelegde schakelspanning. Verder doen ze hetzelfde als de in het voorbeeld bedoelde schema. WEL is belangrijk te weten dat de maximale uitgangstroom van de HEF4011 slechts 20 mAmp's is. Dat betekend dat als je er wat mee wilt schakelen (relais / gloeilampje) er als buffertrapje nog een torretje achter moet komen, of een transistor array.  

Met deze ic's word nu op een breadbordje een bezetmelding opgebouwd, en getest.


Word vervolgd...........[;)]
Mocht iemand nog suggesties hebben, wees welkom!!!

Edit: de eerder genoemde interessante schakeling rond de LM324 word even op een "zijspoor" gerangeerd vanwege de het feit dat deze in eerste instantie niet galvanisch gescheiden is. Met de bovengenoemde oplossing gebeurd dit gelijk na een weerstand achter de brugcel.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Gerolf op 04 oktober 2007, 08:20:24 AM
Ook de 40106 ontdekt? Daar heb ik er al h??l wat van gebruikt [;)]
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 05 oktober 2007, 23:00:19 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ook de 40106 ontdekt? Daar heb ik er al h??l wat van gebruikt [;)]


En hoe heb je dat dan gedaan met uwe voeding, Gerolf [?] [?]
Hebben die ic's per printje een voeding appart, of heb je dat met ene grote voeding gemaakt? Zijn die dingen separaat ontkoppelt, en zo ja, hoe [?] Ik kon dat op uw MEB-site niet vinden..... En: Dat is nou net eerruugg interessant om te weten.............[:I]

Slechts 1 ic verbruikt vrijwel niks........ Een stuk of wat van die dingen maakt dat weer anders, he?
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Gerolf op 05 oktober 2007, 23:34:11 PM
Het verbruik van zo'n IC'tje "in rust" is verwaarloosbaar. Enkel bij het omschakelen krijg je een - zeer korte - stroompiek.
Ik gebruik een gemeenschappelijke voeding voor mijn automatiserings-elektronica (enkele amp?rekes is al heel wat [;)] en daar voed ik ineens ook mijn wisselmotoren mee, maar op elk logica-printje heb ik wel een ontkoppel-condenstaor van 100n, vlakbij elk CMOS-IC om de schakelpieken op te vangen, ?n een 10?F-elco of tantaaltje per printplaat.
Ik heb hierdoor geen probleem met onderlinge be?nvloeding van de signalen.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 06 oktober 2007, 01:45:40 AM
Owkeej dan,.... die "piek" moet beslist  de kop worden ingedrukt.
10uF per print (je hebt er 6 per print, geloof ik, ter ontkopeling???) lijkt me wat weinig, heb dat zelf niet getest. Wel goede tip! Maar; Overdaad schaad.

Ga ik beslist uitproberen [:)] Die 100nF over de voedingslijnen per ic is broodnodig, zo heb ik ondevonden......

Gebruik je ook volgens Havoc's idee ongebruikte ingangen middels 10kOhm weerstandjes naar de plus-voeding?
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Gerolf op 06 oktober 2007, 07:11:04 AM
Frank, even ter verduidelijking: je hebt het hierover, niet?

(http://meb.gerolf.be/sturing/bm/BlokBezet.jpg)

Die 10?F in het schema zorgt voor een vertraging/ontstoring van het signaal. Wanneer een loc of wagen eventjes geen goed contact zou maken met de rails blijft de bezetmelder nog even "bezet" geven, en geen valse "vrij"-melding. Die vertaging (een simpele monoflop eigenlijk) is sowieso nodig omdat mijn rijspanning een PWM-signaal is.

De condensatoren voor de voedingsontkoppeling staan niet in het schema, wel op de print (telkens rechts van de IC's)

Ongebruikte ingangen: die hang ik meestal zonder weerstand aan de plus of de min.

Oh ja, en ik heb 9 melders per printplaatje. Denk er trouwens aan dat dit schema enkel in ??n stroomrichting werkt.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 06 oktober 2007, 12:21:19 PM
citaat:
....De condensatoren voor de voedingsontkoppeling staan niet in het schema, wel op de print (telkens rechts van de IC's)
...

Dat bedoelde ik dus, Gerolf. Met excuses dat ik het onduidelijk formuleerde [8)]

citaat:
...Die 10?F in het schema zorgt voor een vertraging/ontstoring van het signaal....


Nu was mijn gedachte dus dat de Schmitt trigger in de 40106 dat voor zijn rekening zou nemen, uit je uitleg maak ik nu op dat dat niet voldoende is om een stabiel signaal te krijgen [?]
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Gerolf op 06 oktober 2007, 18:24:34 PM
Een schmitt trigger zorgt ervoor dat de spanningsniveau's goed gedifferentieerd worden, maar kan geen pulsen tegenhouden.
Daar heb je dan inderdaad een soort van monoflop voor nodig (pulsverlenger) en die maak je eenvoudig met zo'n condensatortje [;)]
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 09 oktober 2007, 23:26:47 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Een schmitt trigger zorgt ervoor dat de spanningsniveau's goed gedifferentieerd worden, maar kan geen pulsen tegenhouden.
Daar heb je dan inderdaad een soort van monoflop voor nodig (pulsverlenger) en die maak je eenvoudig met zo'n condensatortje [;)]


Dan vraag ik me af of die 40106 nog wel zin heeft [?] [?]
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Gerolf op 10 oktober 2007, 06:15:26 AM
In mijn schema in ieder geval wel: de eerste zorgt voor de monoflop, de tweede dat je ook een tegengestelde uitgang hebt.
Uit ??n 40106 kan je zo 3 bezetmelders maken ...
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 11 december 2007, 17:59:49 PM
Hoe staan de zaken er nu voor [?][?]

Na taloze (draai)proeven blijkt de schakeling goed te werken als de spanning er een poosje heeft opgestaan. Ze blijkt dus temperatuurgevoelig te zijn. De vraag is dus: hoe kan dat [?] Electronica zou toch gelijk goed moeten functioneren na het  inschakelen, toch....[?]

Voor wat betreft de bezetmelding is er keuze te over, waarbij het erom gaat met zo eenvoudig mogelijke electronica een zo stabiel mogelijk signaal te verkrijgen. Dus dat gaat nog wat denktijd vergen.

Vraagje:
Heeft er al iemand ervaring met de kant & klare oplossing van Flm catnr. 6915 [?][?]

Edit: Aanvankelijk wilde ik de hele zaak met (telefoon)relais uitvoeren, een plan waar nu definitief van afgestapt werd.

Dussssssssssssssssss:

Als er nog iemand "wat" telefoonrelais kan gebruiken, hij of zij vrage. Gratis af te halen, Bij voorkeur PM.

([:D][8D][:I]@Delitic + enen dikken Excuus))
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Gerolf op 20 juli 2008, 20:48:48 PM
Ik kreeg een terecht voorstel van Frank (ModelspoorfaN) om dit draadje te verplaatsen:
Het is een leerrijk verhaal, en het is bijlange nog niet uit de voeten ...
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 21 juli 2008, 00:46:34 AM
Hartelijk dank Gerolf, wat "tegenwind" mag en zal ik graag verwachten!

De besturing werkt nog steeds naar behoren. Aan de rest word nog gewerkt. Enig probleem lijkt te zijn omgevingstemperatuur.....
Spoedig kom ik erop terug.

Edit: niet 1 enkele oplossing is de beste, het gaat om de weg ernaartoe. De gedachte om het anders (eigenwijs??) te doen leek me erg aanstekelijk....
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 22 juli 2008, 23:52:41 PM
Hallo allen,

Ik ben "om"[}:)][8D]

Wat ik ga doen is een poging ondernemen de hele zaak met DINAMO/Koploper te besturen.
Het is dus zaak te bekijken in hoeverre eea. te koppelen valt aan de draaischijfbesturing.
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Havoc op 03 augustus 2008, 16:43:31 PM
Ik heb dit een hele tijd niet gevolgd maar nu terug een stuk gelezen. Wat dat temperatuur gevoelig zijn betreft: heb je een schema en kan je eens goed beschrijven wat juist verschillend is tussen "warm" en "koud"? (of verschil in reactie)

Electronica is van nature zeer gevoelig voor temperatuur! Ik denk daarbij vooral aan je "vliegwiel" schakeling waar de stroomversterking van de transistor wordt gebruikt voor de motor te sturen. Dat is een schakeling die sterk van de temperatuur afhangt. In praktijk wordt daarom gebruik gemaakt van terugkoppeling en compensatie om die problemen op te vangen.

Even over ontkoppeling: dit is echt nodig. Het is niet omdat de schakelingen die hier gebruikt worden "traag" zijn dat de IC's die gebruikt worden niet kunnen reageren op signalen die in het MHz gebied liggen. Zeker als je schakelingen opbouwt op een proefprint zoals te zien op de foto's hier. Dan is het nog belangrijker! Er is namelijk geen goede "grond" in de schakeling.

Zoals Gerolf zei trekt een CMOS ic een belangrijke stroom tijdens het schakelen (intern vormt de uitgang een kortsluiting tussen voeding en massa). Die stroom is zeer kort (orde nanosecondes) maar kan oplopen tot tientallen mA. Dit heeft tot gevolg kleine spanningsverschillen die lokaal ontstaan. Je gaat die overal terugvinden, op de voedingen, de signaal lijnen etc. Een voltmeter is te traag maar de ingangen van de IC's niet. Een ontkoppelcap zo kort mogelijk over de voedingspinnen van een IC kan echter die stroom lokaal leveren. Dit gaat tegen dat de storing zich kan verspreiden.

Ook een schakeling niet sneller maken dan nodig kan helpen. Het gebruik van kleine caps aan de ingangen (zoals de 68nF bij de flip-flops kan zo'n storingen eruit filteren. Het gebruik van Smitt-triggers is ook een manier om de storingsgevoeligheid te vergroten. Deze zijn meestal wat trager en kunnen tegen traag veranderende spanningen aan hun ingang. Sommige types IC kunnen daar namalijk niet goed tegen dat de spanning aan de ingang te traag verandert.

Niet gebruikt ingangen een correct niveau geven (al dan niet via een weerstand) is ook een must. Als een ingang "zweeft" dan komt hij vroeg of laat in een zone waar de werking niet gespecifieerd is. Dan is het resultaat ook niet gekend en kan je voorhebben dat uitgangen zomaar beginnen schakelen en dus een hoop storingen produceren. Je krijgt dat schakelingen die soms werken, soms niet en verschrikkelijk moeilijk om de fout te vinden want er is geen enkel verband te vinden. (eigen ondervinding na weken zoeken waarom een toestel soms dagen perfect werkte en soms na enkele minuten kompleet vasthing [xx(] )
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 04 augustus 2008, 23:49:22 PM
Een van de problemen met de "vliegiel" schakeling is dat de draaischijf linksom langzamer loopt dan rechtsom. Ik heb me sufgezocht naar de reden, maar tot op heden niets kunnen ontdekken.
De vliegwielschakeling zelf werkt goed, mits het zaakje een poosje onder spanning staat. Het instellen komt wel behoorlijk nauwkeurig, omdat de laagste spanning bepaald word door het moment van aantrekken van het brugrelais. In de praktijk merk je er echter niets van. Als de brug optrekt gaat dat ogenschijnlijk geleidelijk. Bij het stoppen van de brug kun je bij rechstomdraaien soms zien dat dat wat abrupter gebeurd, je moet nu eenmaal een compromis zoeken tussen starten en stoppen links/rechstom. Daarbij doet de vergrendeling van de brug ook nog een duit in het zakje.........
Een schema is te zien op pagina 5 bovenaan, in dit topic.

Ik heb geexperimenteerd met een impulsvoeding, maar dat blijkt het brugrelais weer niet te aprecieeren. Het moest dus een min of meer "zuivere" gelijkspanning worden.

Dat electronica zeer gevoelig is voor temperatuur is mij vanuit mijn
"audiofiele" achtergrond zeker bekent. Zelfs kabels en condensatoren kunnen duidelijke klankverschillen teweeg brengen.......Maar dat is een ander verhaal.

De ic's zijn allen over de voedingslijnen ontkoppelt, met 100 nanoF druppeltantaaltjes. Niet gebruikte ingangen zijn er niet. Alle relais worden aangestuurd via seriediode's, en zijn voorzien van blusdiode's. Alle cv's van de 556/555 zijn met een 10 nanoF c'tje aan massa gelegd.
Alles is opgebouwd uit eenvoudige deelschakelingen die te zien zijn op deze link: http://picasaweb.google.nl/ModelspoorfaN :Draaischijfbesturing.

Verder heb ik met een osciloscoop gezocht naar oneffenheden in de voedingsspanning/lijnen, maar ook dat leek in orde te zijn.
Met een osciloscoop kun je echter ook niet alles zien. Ik heb een vermoeden dat er in de bedrading mogelijk ook iets oncontroleerbaars gebeurd.
De voedingslijnen bevinden zich aan de soldeerzijde van de printen, de bedrading aan de bovenzijde is om in en uitgangen te verbinden.

Een schema van de hele opzet heb ik nog steeds niet, om reden dat ik niet de beschiking heb over een goed tekenprogramma.
Een eenvoudige schakeling tekenen gaat nog wel (expresPCB), maar met deze hoeveelheid aan componenten en "bovengrondse" bedrading lukt dat echt niet.

Het zou natuurlijk wel errug leuk zijn de schakeling op een dubbelzijdige print te bouwen.....
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 24 januari 2012, 22:51:15 PM
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Hallo allen,

Ik ben "om"[}:)][8D]

Wat ik ga doen is een poging ondernemen de hele zaak met DINAMO/Koploper te besturen.
Het is dus zaak te bekijken in hoeverre eea. te koppelen valt aan de draaischijfbesturing.



Tijdje geleden alweer.......... Nee het gaat niet lukken deze schakeling en de rest van mijn baantje te koppelen aan DINAMO.
Dus ben ik op zoek naar een manier om alles toch via een computer te bedienen. Ik bedoel een soort synopties bord, maar dan op een beeldscherm [:I]

Edit: gedachten zijn welkom!
Titel: Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding
Bericht door: Frank_N op 29 januari 2012, 23:25:56 PM
Heb wat gevonden, waar ik iets mee kan En, dicht bij huis.......EMV (Eindhovense Modelbouw Vereniging) en het http://members.tele2.nl/carelvandenbergh/ systeem. Het gaat om de relais, als flipflop uitgevoerd. relais heb ik voldoende [8D]