Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: dieseltje op 01 februari 2005, 22:00:04 PM

Titel: Marklin M2 stuurstandrijtijg voor gelijkstroom
Bericht door: dieseltje op 01 februari 2005, 22:00:04 PM
Ik heb enige weken geleden (bij Olaerts) dit Marklin M2 stuurstandrijtuig gekocht om op gelijkstroom te rijden. Uiteraard "gelijkstroomwielen" erbij gekregen.
Ik heb gemerkt dat oa. bij "Het Spoor" en bij "Vandenbossche" dit rijtuig, zonder meerprijs aangeboden wordt in 2-rail versie met wisselende kopverlichting, zonder meerprijs.
Er moet volgens Vandenbossche gewoon een en ander intern gesoldeerd worden en klaar ...  ook voor digitaal ... ?
Solderen lukt nog wel:o), maar weet iemand hoe je dit rijtuig moet aanpassen, zodat de verlichting wisselt met de rijrichting bij gelijkstroom/digitaal (en zonder decoder !)???

Benny
Titel: Marklin M2 stuurstandrijtijg voor gelijkstroom
Bericht door: tonycabus op 01 februari 2005, 22:21:02 PM
Dhr Vandenbossche vertelde me geen details maar zei me inderdaad wel dat hij de 2- en 3-railversie voor dezelfde prijs verkocht.

Tony

Titel: Marklin M2 stuurstandrijtijg voor gelijkstroom
Bericht door: dieseltje op 01 februari 2005, 22:55:12 PM
Ja Tony, dat heeft hij mij ook gezegd, en dat voor wat betreft de omschakeling van de lichten hij gebruik maakt van de mechanische omschakelaar zoals die al standaard in de marklin zit ....
Zonder decoder blijven uiteraard de lichten branden als je trein stilstaat.
Titel: Marklin M2 stuurstandrijtijg voor gelijkstroom
Bericht door: D_Loc op 01 februari 2005, 22:58:01 PM
Bij alleen gelijkstroom kan dit uiteraard met diodes. Bij digitaal rijden zonder gebruik te maken van een (functie)decoder dien je waarschijnlijk een mechanische kunstgreep uit te halen.
Ik zelf heb de CFL 628/928 van Roco waarin ik een decoder heb ingeklikt (het stel is reeds voorbereid). Echter de decoder zit slechts in 1 deel van het stel en er is geen stroomgeleidende koppeling. Tijdens het testrijden wisselde toch het licht van het motorloze deel. Alleen wat opviel is dat de trein eerst enkele milimeters gereden moest hebben voordat het licht wisselde van het motorloze deel. Het blijkt dat er op een van de asjes een dinges (ik kan er geen naam voor verzinnen dus gebruik ik de Suske en Wiske term maar) zit welke werkt als een wissel schakelaartje. Zodra de rijrichting veranderd wordt deze dinges die licht klemt op het asje meegenomen naar de andere zijde waardoor weer contact wordt gemaakt met de andere stroomkring waardoor de verlichting wisselt.
De dinges heeft trouwens toch een naam: zwenkcontact.

Dirk
Titel: Marklin M2 stuurstandrijtijg voor gelijkstroom
Bericht door: n/a op 06 februari 2005, 23:49:59 PM
Pak 'm maar eens mee naar het werk, Benny, dan kijken we er eens naar, hoe we eea kunnen aanpassen naar tweerail.
Kan nooit moeilijk zijn - we fiksen dat wel even.
Groet,
Peter