ik heb de werken aan mijn vorig ontwerp, hier ergens bij spoorplannen moeten stopzetten. ik had geen inspiratie, geld, plaats, zin en tijd meer om dit ontwerpt te vervolledigen! :(
nu heb ik een kleinere werkplaats ter beschikking van 1m op 1,5m...
ik heb zitten denken, maar ik geraak er niet aan uit om dit te maken! graag had ik jullie ideeen voor een niet baanplan te tekenen gehad!
ik wil een overtuigende rangeerplaats gehad. maar waar treinen ook mogen 'crossen' ;)
voor persoonlijke overtuiging had ik in 1 etage gewerkt, dus geen meerdere!
wie kan me helpen met een plan of een idee tot een plan??
greetz, mattias aka 5307 ;)
kheb maar zelf ook nog iets geprobeerd... hieronder is het resultaat, graag de meningen over het ontwerp en de mogelijkheid tot het maken!
(http://img294.imageshack.us/img294/1848/naamlooseu9.jpg)
Je zou al kunnen beginnen met enkele opstelsporen in je onzichtbaar gedeelte aan te leggen, en een uithaalspoor in je rangeer station.
het enige probleem ik heb is dat ik geen wissels heb. ik gebruik roco sporen en ze zijn bijna 2mm hoog (de metalen rails)
welke wissels moet ik daarvoor dan gebruiken??
ik heb voorkeur voor handmatige wissels van peco, maar daar heb je verschillende soorten in, zoals code 55 en 77 en ...
welke zou ik er het best bij gebruiken?
Persoonlijk zou ik het ovaal uit je onzichtbare gedeelte halen. Je kan beter er een schijnstation met verschillende opstelsporen van maken zoals Tom stelt. Gevolg is dat je waarschijnlijk nog wat diepte kan winnen in je zichtbare gedeelte.
Een Inglenook maken van je rangeergedeelte?
huh, wat is dat? een Inglenook ???
ik had graag een gedeelte gehad waar je (zichtbaar) kunt rangeren + opstapplaats/station. en een deel waar de trein kan rijden. dat het niet opvalt dat hij iedere 3 seconden op hetzelfde punt terugkomt...
indien je een beter plan in gedachten hebt, in deze topic posten is de boodschap! want ik heb grootse, leuke ideeen, maar kan ze niet op papier zetten, laat staan in rails beleggen [V]
Een Inglenook is een rangeerpuzzel. Ga hier eens kijken: http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/Inglenook/inglenook-rules.html
Je kan het zelfs eens uitproberen: http://www.precisionlabels.com/shunt/jpage330.html
Kort gezegd, je vertrekt met 8 wagens en je moet een trein maken met 5 wagens in een bepaalde volgorde. Je zou dat kunnen integreren in je plan.
Stel dat je achteraan 3-4 treinen kan opstellen en dat er daarvan 2 goederentreinen zijn van 5 wagens (ik veronderstel dat je nog personenvervoer wil ook). In je station staan al 3 wagens klaar. Je trein komt binnen, per toeval (lotje-trek) bepaal je welke 5 wagens er nu verder in de trein moeten en in welke volgorde. Dan kan je een kwartiertje rangeren en de trein laten vertrekken.
Als je een apart uithaalspoor hebt kan er ondertussen wel eens een andere trein passeren. Dan komt de volgende goederentrein binnen en het spel herhaalt zich.
Misschien niet echt voorbeeldgetrouw maar zeker hopen rangeerwerk.
EDIT: je trein hoeft achteraan geen rondjes te rijden om de indruk te geven dat hij lang onderweg is. Stilstaan op een opstelspoor geeft hetzelfde resultaat.
moet dat echt zo wiskundig en zo ingenieus gebouwd te zijn??? bij de belgische spoorwegen is dat toch ook niet zo ?[;)]
nuja, alle tips zijn welkom, hier heb ik een 2de ontwerp! met de tip van de ovaal weg te laten in verwerkt...
reacties ??
(http://img117.imageshack.us/img117/7366/naamloos1bk3.jpg)
citaat:
Geplaatst door 5307
moet dat echt zo wiskundig en zo ingenieus gebouwd te zijn??? bij de belgische spoorwegen is dat toch ook niet zo ?[;)]
Die 'wiskundigheid' moet inderdaad zo zijn, omdat op het ene spoor net niet meer dan 5 wagonnetjes mogen kunnen en op de twee andere ook niet meer dan 3. Ook het uithaalspoor heeft volgens de regels z'n maximale lengte, loc en 3 wagons. Dat zijn de regeltjes.
Ook de NMBS rekent de lengte van zijn sporen uit. Elke meter gelegd spoor heeft namelijk z'n prijskaartje.
Groet,
Paul
citaat:
moet dat echt zo wiskundig en zo ingenieus gebouwd te zijn??? bij de belgische spoorwegen is dat toch ook niet zo ?
Ja en nee. Als je echt een Inglenook wil maken is het best van wel. Als je daarentegen wat anders wil doen maar toch het spel volgens de regels speelt kan dat ook. Het zijn maar idee?n, je vroeg toch om inspiratie?
Zoals just4fun zei, bij de nmbs speelt een andere wiskunde een rol: kost. En ook andere regels waar wij geen last van hebben: stedebouw, milieuvergunningen, kosten door bouw van bruggen/tunnels, eigendomsrecht etc.
Met een paar meegebogen wissels kan je misschien nog een extra opstelspoor voorzien in je onzichtbare gedeelte?
kan er mij iemand misschien beter zijn of haar idee eens op de pc uittekenen? mss gerolf? (hint hint) [:D][;)]
denk er wel om dat ik geen fortuin voor handen heb en zo dus ook niet 100.000'den wissels kan aanschaffen [:p] (was het maar waar)
ik gebruik roco N-rails zonder bedding,
maar voor het onzichtbare gedeelte heb ik hier nog een linkse en een rechtse elektrische wissel van fleischmann piccolo met bedding, dus dat geeft niks, die heb ik dan al!
Al eens in de nieuwe MSM gekeken? Verschillende kleine sporenplannen [;)]
ik ben niet aangesloten bij msm [:I]
en geen enkele krantenwinkel in m'n buurt heeft die of wil die aanvragen [:(]
wat zou er aan mijn baanplan beter kunnen??? (buiten dan dat wiskundig gedoe [;)])
me weer wat uitgesloofd!
hier heb ik mijn nieuw ontwerpje
het beval 2 verschillende lijnen die in een station vertrekken...
met voldoende rangeerwerk denkik!
wat denken jullie hiervan? zijn er dingen die anders/beter kunnen volgens jullie?
oeps, ik vergat blijkbaar de schets [:I]
(http://img251.imageshack.us/img251/6401/5307naamloosyt5.jpg)
geen suggesties??
alle commentaar is welkom
greetz, 5307
Hetzelfde comentaar, plaats een uithaalspoor anders moet je om te rangeren iedere keer het treinverkeer op je hoofdlijn onderbreken.
kheb weer wat bedacht en ik kwam dit uit, is dit goed(er) [;)]
(http://img525.imageshack.us/img525/4231/naamloosck3.png)
Nu moet je nog over de hoofdbaan voor te rangeren
Mattias (5307),
Ik begrijp de wat kortere reacties op je postings. Je bent er enkele keren op gewezen waar je op moet letten, maar je blijft niettemin uit hetzelfde vaatje tappen.
Probeer toch maar eens een Inglenook te bekijken zonder dit af te doen als "wiskundig gedoe", of doe moeite om aan de laatste MSM's te geraken.