Ik had gelezen dat een sleperwip nodig is tussen de 2 gescheiden stroomkringen bij Marklin digitaal... (wanneer dus verschillende delen van de baan door middel van booster (bv delta contol f)en trafos verschillende stroomkringen heeft..) Is dit wel echt zo nodig? want ik snap niet waarom....
Een sleperwip is niet nodig. Als de sleper over de scheiding komt tussen twee boostergebieden, dan verbindt hij beide boosters even met elkaar. Maar dat is niet erg, omdat de boosters dezelfde spanning leveren.
Een sleperwip is wel nodig op de scheiding tussen een digitaal en een analoog deel van de spoorbaan, omdat daar de spanningen verschillend zijn.
ok klaas..
dat was heel duidelijk; bedankt... (want ik zit op zovele forums hierover te checken en na een tijd weet men niet wat men moet doen..met zo veel verschillende uitleg..)
Toch heeft mijn booster het laten afweten.
Bij maar een moment dat de twee middenrails met de sleper in contact kwamen( allebij de secties digitaal)
Eric
Eric,
er zijn duizenden digitale spoorbanen met meerdere boosters waar duizenden keren contact wordt gemaakt tussen twee boosters doordat een trein over de sectiescheiding rijdt. Het systeem is daartegen bestand. Dus als het bij jou fout ging dan was er iets verkeerd aangesloten, of je had domme pech.
een sleperwissel is ALTIJD aan te bevelen.
Wie garandeert er dat beide delen van je baan op hetzelfd potentiaal staan? Denk ook aan de booster met lagere uitgangmogelijkheid.
Voor zijn prijs (van de WIP) altijd plaatsen. De voorzichtigheid is de moeder van de ....
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Eric,
er zijn duizenden digitale spoorbanen met meerdere boosters waar duizenden keren contact wordt gemaakt tussen twee boosters doordat een trein over de sectiescheiding rijdt. Het systeem is daartegen bestand. Dus als het bij jou fout ging dan was er iets verkeerd aangesloten, of je had domme pech.
mogelijks reed je te traag over de scheiding en heb je een (kort)sluiting veroorzaakt die het systeem niet kon opvangen...
Loksound, bij digitale banen op 2-rail systeem is een sleperwip helemaal niet mogelijk. Maar ook daar gaat het op duizenden spoorbanen al duizenden keren goed, dus ik zie het probleem niet zo.
Bij 2-rail banen is er geen verschil in "potentiaal": de rails die elkaar op de scheidinslijn tussen 2 booster-secties "raken" hebben dezelfde polariteit. Bij 3-rail kan het zijn dat ze "out of sync" zijn.
Anderzijds: vele 3-rail digitale banen kennen hier geen probleem.
Wat betreft: traag rijden en dus kortsluiting: kortsluiting is kortsluiting, of je nu traag of snel rijdt.
citaat:
Geplaatst door JoVer
Bij 2-rail banen is er geen verschil in "potentiaal": de rails die elkaar op de scheidinslijn tussen 2 booster-secties "raken" hebben dezelfde polariteit. Bij 3-rail kan het zijn dat ze "out of sync" zijn.
Ik gebruik het woord niet gauw, maar nu wel: grote onzin.
Je dient alleen een sleperwip te gebruiken als je ??n deel van je baan met een M?rklin 6021 of Intellibox voedt, en een ander deel met een Delta Control (beide types, 6604 en 66045) als booster - door de Delta Control wordt het signaal kennelijk iets in fase verschoven, waardoor je zonder sleperwip vonkvorming krijgt (verschil in spanning in tijd gezien, dus 'kortsluiting' omdat op een bepaald tijdstip het in fase verschoven signaal bv. net 0 is, terwijl het originele signaal dat dan juist niet is).
Zie http://www.x-train.de/tut/deltaboost.htm met name bovenaan in het artikel de zin: "Die Ausg?nge der Booster und der UNIT d?rfen NIE zusammen kommen."
Zie ook http://www.marklin.nl/digital/6604-booster.html onderaan het artikel.
Peter
citaat:
Geplaatst door Spoor_H0
door de Delta Control wordt het signaal kennelijk iets in fase verschoven, waardoor je zonder sleperwip vonkvorming krijgt (verschil in spanning in tijd gezien, dus 'kortsluiting' omdat op een bepaald tijdstip het in fase verschoven signaal bv. net 0 is, terwijl het originele signaal dat dan juist niet is).
Dat wordt dus veroorzaakt door de manier van aansluiten, maar heeft niks met 2-rail of 3-rail te maken.
Schreef ik dat dan, Klaas?
Nee, dat schreef JoVer.
Nou ja omdat je mij citeerde......
Het lijkt dat een aantal mensen wel ergens de klok heeft horen luiden, maar dus niet weet waar de klepel hangt, in verband met die sleperwippers.
Peter
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Loksound, bij digitale banen op 2-rail systeem is een sleperwip helemaal niet mogelijk. Maar ook daar gaat het op duizenden spoorbanen al duizenden keren goed, dus ik zie het probleem niet zo.
we hadden het hier wel over M?rklin en niet over 2-rail!
sorry!
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
citaat:
Geplaatst door JoVer
Bij 2-rail banen is er geen verschil in "potentiaal": de rails die elkaar op de scheidinslijn tussen 2 booster-secties "raken" hebben dezelfde polariteit. Bij 3-rail kan het zijn dat ze "out of sync" zijn.
Ik gebruik het woord niet gauw, maar nu wel: grote onzin.
verwijten hoeft niet hoor.
Als elkeen wat helpt, komen we er wel!
Patrick
citaat:
Geplaatst door LokSound
we hadden het hier wel over M?rklin en niet over 2-rail!
sorry!
Precies, maar ik haalde 2-rail er even bij om te illustreren dat er situaties zijn waar een sleperwip niet eens mogelijk is, en het toch goed gaat.
Dus waarom een sleperwip bij 3-rail dan wel nodig is, dat snap ik nog steeds niet. Elektrisch is er geen wezenlijk verschil in dit opzicht tussen 2-rail en 3-rail.
Tja iemand moet het laatste woord hebben! [:(]
Als een centrale de boosters parallel aanstuurt zijn er geen looptijdverschillen en zijn dus de signalen op ieder moment gelijk. Als een centrale een booster aanstuurt die op zijn beurt andere boosters (6604 of 66045) aanstuurt ontstaan er looptijdverschillen en zijn de signalen niet meer gelijk, hoe kortstondig dit ook is. Rijdt een lok snel over het scheidingspunt zal er niet veel gebeuren, echter rijdt deze langzaam over het scheidingspunt kan dat voor problemen zorgen. Decoders kunnen hierdoor defect raken.
Het eerste bericht van Spoor_HO klopt.
Dave
Ter info:
Er zijn twee soorten boosters, zie uitleg op volgende site (Duits)
http://www.digital-bahn.de/info_kompo/booster.htm
Deze boosters mengen op een baan gaat niet.
Als met boosters in fase zijn, en meestal is dit zo als met de kleurcodes aanhoud, dan is een sleeperwip niet nodig. Als de draden van boosters geen duidelijke aanduiding hebben wat juist massa en digitaal signaal is dan kunnen de boosters uit fase zijn, heeft men problemen zonder sleeperwip.
Boosters met gemeenschapelijke massa tussen digitaal systeem en massa booster uitgang (MIT Massebezug) zijn meestal geen probleem.
Boosters met gescheiden massa (OHNE Massebezug) zijn dikwijls een pobleem, ook op twee rail systemen. Hier moet men zeker naar de fase gelijkheid kijken.
citaat:
Geplaatst door Treinliefhebber
.... Als een centrale een booster aanstuurt die op zijn beurt andere boosters (6604 of 66045) aanstuurt ontstaan er looptijdverschillen en zijn de signalen niet meer gelijk, hoe kortstondig dit ook is.
Inderdaad, en zoiets moet je dan ook niet doen.
Bovendien heeft het niks met 2-rail of 3-rail te maken, in dit geval krijg je op beide railsystemen problemen.
Eigenlijk begijp ik de ophef niet helemaal. In het geval van faseverschillen (geen tegenfase) of looptijdverschillen zal er kortstondig misschien iets meer stroom gaan lopen. De duur ervan is zo kort dat die boosters daar letterlijk en figuurlijk niet warm van worden.
In een ander topic (of op een ander forum) lees ik dan weer dat mensen een keerlusmodule hebben die juist gebruik maakt van een kortstondige kortsluiting (bewust gekozen) waar ze dan weer geen probleem in zien.
Mocht het geval zich voordoen dat een trein zodanig tot stilstand komt dat de beide boosteruitgangen iets langer met elkaar verbonden zijn dan zal alsnog een stroombegrenzing of kortsluitbeveiliging in werking treden, netzo als het geval moet zijn bij een ontsporing waarbij kortsluiting optreedt of het openrijden van een wissel die daar niet geschikt voor is. Tegen dit soort denkbare incidenten moet een booster beveiligd zijn.
citaat:
Geplaatst door Eric VW
Toch heeft mijn booster het laten afweten.
Bij maar een moment dat de twee middenrails met de sleper in contact kwamen( allebij de secties digitaal)
Eric
Tsja Ren? ik denk dat ook.
Maar ik wil op het 3R-gedeelte van mijn baan gemengd met een IB, een Power 3, en een aantal Delta Controllers gaan rijden, dus ik voorzie voor alle zekerheid de sleperwippers toch maar, om ook de Delta Controllers, die op de uitgang van IB of Power 3 aangesloten worden, als booster te kunnen gebruiken. Vandaar dat ik me informeerde over het gebruik van die Delta Controllers als boosters. Heb het in de praktijk nog niet gebruikt: tot nu toe enkel "rechtstreeks via de IB" gereden.
Misschien kan Eric VW nog even zijn configuratie schetsen - wat voor soort boosters hij in gebruik had, welke er juist defekt raakte.
Peter
Ik gebruik op mijn baan een IB en een delta als booster samen zonder sleperwip. Tot nu toe nog geen enkel probleem. Enkel inderdaad als je een lok over
de gescheiden sectie's laat kruipen hapert hij even (kortsluiting) waarna de lok gewoon verder rijdt.
Erik
Dus als je geen sleperwippers gebruikt bij gebruik van Delta Controllers als boosters, best voor alle zekerheid de scheiding tussen de secties leggen op plaatsen waar de trein snel rijdt [:D] [:D] .
Klopt. [;)]
Erik
nu geraak ik er echt niet meer uit.
even voor mij vertellen hoe het momenteel zit.
ik heb een baan in twee delen verdeeld. een gevoed door transfo 52va verbonden aan 6021 en een transfo 52va verbonden aan 66045 als booster. gescheiden door een sleperwip.
nu de vraag ik heb me een booster 6015 aangekocht ter vervanging van de 66045 moet ik dan nog een sleperwip gebruiken of niet[:I] ja op dit gebied ben ik echt een leek..
graag even uitleg .
waarvoor dank.
lucien.
Ik snap dat je er niet meer uitkomt. De meningen zijn nl. sterk verdeeld.
Maar ik vind een sleperwip onnodig, en de voorstanders van de wip hebben nog steeds niet overtuigend aangetoond dat hij wel nodig is.
Nou kan een sleperwip ook geen kwaad, dus als je bang bent dat het fout gaat dan zet je er voor de zekerheid gewoon een tussen.
Wellicht dom,maar hoe moet dat nu op 2 rail als een sleper wip volgens jullie nodig is.
Zelf iets wat er ook maar in de verreverte op lijkt zie ik bij 2 rail niet als mogelijk
Is dat dom??En gaan dus alle boosters kapot??
wim
goed als ik het dan begrijp mag de sleperwip blijven zitten.
daar er mij verteld werd indien een booster 6015 werd gebruikt de sleperwip niet meer nodig was . dat een sleperwip enkel nodig is bij gebruik van delta als booster.
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Ik snap dat je er niet meer uitkomt. De meningen zijn nl. sterk verdeeld.
Maar ik vind een sleperwip onnodig, en de voorstanders van de wip hebben nog steeds niet overtuigend aangetoond dat hij wel nodig is.
Nou kan een sleperwip ook geen kwaad, dus als je bang bent dat het fout gaat dan zet je er voor de zekerheid gewoon een tussen.
Goed de sleperwip is in het leven geroepen om een analoge gedeelte te kunnen scheiden van een digitaal gedeelte.
De sleperwip is als scheiding tussen boosters, in volledig digital bedrijf dus niet nodig.