Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: wisselstromer op 05 februari 2007, 19:08:57 PM

Titel: duits vertreksein
Bericht door: wisselstromer op 05 februari 2007, 19:08:57 PM
kan iemand me helpen?

ik heb onlangs 2 vaan deze duitse vertrekseinen gekocht in de conrad
dit zijn van die duitse seinen die aangeven wanneer de conducteur de trein vrijgeeft (bij ons die gele seinen op het perron)

dit is een sein op een paal dus moet het ergens op het perron komen te staan maar mn vraag is waar?? ik dacht het gewoon op het einde vh perron te zetten (lins vd loc) of voor het uitrijsein (rechts vd loc)

weet er iemand waar het juist moet komen??
alvast bedankt

IMGhttp://i39.photobucket.com/albums/e168/wisselstromer/212474_BB_00_FB.jpg/IMG
Titel: duits vertreksein
Bericht door: Anarchy op 05 februari 2007, 19:16:01 PM
Wisselstromer,

Dat toestel heet een AVG (Aanwijzer Verrichtingen Gedaan). Op een perron staan meerdere exemplaren van deze. Ook staat de AVG op het uitritsein van het betreffende spoor. De reden waarom er op ??n perron meerdere van deze staan heeft te maken met de lengte van de trein. Dus eigenlijk heb je een beetje de keuze. Aangezien ik denk dat je van plan bent om ??n AVG per stationsspoor te plaatsen zou ik het op het uitritsein zetten.
Titel: duits vertreksein
Bericht door: wisselstromer op 05 februari 2007, 19:26:50 PM
alvst bedankt voor je snelle reactie

mag het ook gewoon voor het uitrijsein staan ipv erop?
Titel: duits vertreksein
Bericht door: laurens66 op 05 februari 2007, 20:12:52 PM
Ik dacht op het einde van je perron. Of iets daarvoor.
Titel: duits vertreksein
Bericht door: Anarchy op 06 februari 2007, 09:56:43 AM
In ons landje heb ik dat nog niet gezien Wisselstromer. Maar aangezien je er een op een paaltje hebt zou ik het op het einde van het perron plaatsen.

Laurens, niet enkel op het einde van het perron. Ze staan verdeeld op verschillende plaatsen op het perron. Bijvoorbeeld iets voorbij halverwege het perron, zodat de AVG zichtbaar blijft voor een korte trein. En bijvoorbeeld op het einde van het perron voor een lange trein zodat die ook de AVG nog kan waarnemen.
Titel: duits vertreksein
Bericht door: Peter op 06 februari 2007, 10:41:38 AM
Het signaal "Abfahren" (Zp 9) wordt enkel gebruikt op grotere stations of "Haupstrecken" en staat normaal altijd dicht bij het uitrij-signaal. Indien nodig, gebogen perron,e.d, mag het nog additioneel op meerdere plaatsen gezet worden.
Dus ALTIJD voor het uitrij-signaal en soms nog add. op andere plaats (en) Dikwijls wordt het signaal LINKS van het spoor geplaatst om de zichbaarheid te verbeteren, als het perron op de linkerzijde van trein is.
Deze gegevens komen uit het boek "Signale" band nr. 2
Titel: duits vertreksein
Bericht door: wisselstromer op 06 februari 2007, 10:59:12 AM
is er geen tekening bij of een schets??
bij mij staat het perron idd links vd trein
Titel: duits vertreksein
Bericht door: Peter op 06 februari 2007, 11:21:06 AM
Op de volgende link staat eveneens de uitleg, samen met enkele afbeeldingen.

http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/zp.html#zp9

Op de website zelf staat alles wat je wil weten over Duitse sigalen en nog veel andere informatie.

hierbij de link: http://www.stellwerke.de/
Titel: duits vertreksein
Bericht door: jean-luc op 06 februari 2007, 23:01:49 PM
Ik zal den Tony Cabus eens mailen dat hij je antwoordt, want hij is bezig met de bouw van zo'n systeem in schaal 1/87.

Jean-Luc