Hebben jullie een goede tip of trick om sporen, gelijmd met boekbinderslijm, los te maken zonder schade?
Dag Sven,
Ik vermoed dat het zou moeten lukken met glasreinigingsmiddel dat je op de sporen vernevelt maar ik denk dat Evan hier meer over weet.
Op mijn baan moet ik ook nog een deel sporen verwijderen en heraanleggen dus ik ben benieuwd naar welke methodes hier naar boven gaan komen :).
Groetjes,
Koen
Bij mij lukte het prima door met een breekmes tussen wissel en kurklaag in een zagende beweging door te snijden. Ik had dan ook de ruimte om mijn mes mooi vlak te houden. De wissel die ik verwijderde was nog niet voorzien van ballast, enkel boekbinderslijm.
Ik heb kortgeleden de sporen van mijn vorige baan losgemaakt. Die waren geballast, alles met boekbinderslijm.
Sporen met een plantenspuit nat gemaakt. Kletsnatte handdoek als een worst opgerold en er bovenop gelegd. Lap plastic er over tegen het verdampen en dan 2 dagen laten liggen.
Daarna kon ik met een plamuurmes voorzichtig de sporen los steken.
Het belangrijkste gereedschap is geduld. Niets forceren, niet proberen het spoor te lichten als het nog niet helemaal los is. En als je te veel kracht moet zetten, weer wat water er op en nog een dag wachten.
ik heb sporen los gemaakt met alcohol of isopropanol
gaat snel en na het uitspoelen kun je zelfs de ballast her gebruiken
gr raf
Warm of heet water, zo heet als mogelijk. Een doek goed nat maken, op de sporen leggen en verder geduld.
Zoveel te meer en hoe warmer het water, hoe sneller de lijm terug oplost.
Wanneer de lijm terug helemaal wit kleurt kan je de sporen zo lossteken met een plamuurmes.
Ok, bedankt voor alle tips. Ik ga zien wat het minst kwaad kan voor de sporen en de onderbouw.
Misschien wat achtergrond-historiek: we hebben bij de bouw van onze baan ergens een domme fout gemaakt... niets heel erg, maar het zou wel mooier zijn als het aangepast wordt. Wil het het nu juist lukken dat het stukje dat al gelijmd was dus niet 100% correct staat en dat geeft het probleem nu. Het ergste van de zaak: het was ook correct uitgetekend en we hebben het pas gezien als het al hard geworden was. :-\ Al doende leert men zeker?
Hallo Allemaal.
Ik vraag mij af, is er ook kans op roestvorming met veel vocht op de rails.
De meeste moderne rails zijn van nieuwzilver. Dat raakt wel wat aangeslagen door het vocht, maar dat poets je er makkelijk weer af met een railgum.
Märklin rails zijn van RVS, dat roest ook niet. Alleen de strip met puntcontacten is van gewoon ijzer, dat zal gaan roesten.
Oke, dat is mooi zal ook een testje wagen met deze methode.
Wel, bij ons heeft de truck met Instanet gewerkt. Het ziet er terug al een pak beter uit. Bedankt voor de hulp!
Hier werkt het ook prima, gaat makkelijk los rails zien er netjes uit.
Citaat van: svvander op 06 mei 2023, 07:55:11 AMWel, bij ons heeft de truck met Instanet gewerkt.
Had je daar een vrachtwagen vol van nodig? :D
Klaas: sproeitrein! ;D