Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: janieburton op 19 juni 2022, 17:53:14 PM

Titel: Europees Hogesnelheidsnet
Bericht door: janieburton op 19 juni 2022, 17:53:14 PM
https://businessam.be/gaat-het-europese-hogesnelheidsnet-continentale-vluchten-vervangen/

Een kort artikel over de HST in Europa.

Blijkbaar rijden de "vervloekte" Fyra's van de NMBS en de NS volgens dit artikel tussen Milaan, Bologna en Ancona als reguliere treinen(misschien kan het forumlid dat in Italië woont dit dan ook bevestigen) en dit blijkbaar tot voldoening.

Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: Rangeerduivel op 19 juni 2022, 18:03:56 PM
Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 17:53:14 PM
misschien kan het forumlid dat in Italië woont dit dan ook bevestigen

Ik kan dat niet bevestigen omdat ik dat hier niet opvolg, wat ik wel weet is dat ik op 15 augustus ek naar Belgie kom.
Ik heb reeds mijn vliegtuigticket op zak, dat kost mij welgeteld 27 euro!(Ryanair Charleroi-Bergamo)
Laat ze dat maar eens nadoen met de hogesnelheidstrein...
Mijn ticket van Aalst naar Charleroi met de trein kost mij al 15,30 Euro.

;)
Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: nmbssncb op 19 juni 2022, 18:09:02 PM
Straks nog goedkoper bij de low-budget-airlines: staanplaatsen (en eigen plaszak meebrengen)   ;)

Willy
Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: Rangeerduivel op 19 juni 2022, 18:15:33 PM
Willy,

Als je pech hebt is het toilet op de trein ook op slot, dus plassen enzomeer doe ik wel net voor de vlucht, en staanplaatsen riskeer je ook op de trein, en ik denk dat je daarvoor ook geen korting kan claimen.
Moet ik rechtstaan, geen probleem, ik raak er zo ook wel, de vlucht duurt ook maar een klein uurtje, ik moet zelf ook niet sturen...

;)

Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: janieburton op 19 juni 2022, 18:27:13 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 19 juni 2022, 18:03:56 PM
Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 17:53:14 PM
misschien kan het forumlid dat in Italië woont dit dan ook bevestigen

Ik kan dat niet bevestigen omdat ik dat hier niet opvolg, wat ik wel weet is dat ik op 15 augustus ek naar Belgie kom.
Ik heb reeds mijn vliegtuigticket op zak, dat kost mij welgeteld 27 euro!(Ryanair Charleroi-Bergamo)
Laat ze dat maar eens nadoen met de hogesnelheidstrein...
Mijn ticket van Aalst naar Charleroi met de trein kost mij al 15,30 Euro.

;)

Ik geef je groot gelijk, prijzen voor de trein swingen de pan uit.

Zolang men Ryanair en Co toelaat in het Europees luchtruim en de prijzen niet verplicht verhoogt voor vliegtuigreizen binnen Europa zal het HST een slag in het water blijven in Europa. Persoonlijk begrijp ik niet hoe men de kosten kan dekken met tickets  aan 27€ voor een reis Bergamo - Charleroi.

Men zou, mijn persoonlijke mening, minimum 500€ of meer moeten betalen voor een zo'n reis met het vliegtuig.

Europa zou de internationale treinen moeten subsidiëren en uiteindelijk eens BTW( eventueel in gans  Europa 25% + 8 % luxe tax) op de tickets moeten heffen  en Accijnzen moeten heffen op de kerosene voor vluchten binnen Europa

Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: Murphy op 19 juni 2022, 18:42:44 PM
Citaat van: nmbssncb op 19 juni 2022, 18:09:02 PM
Straks nog goedkoper bij de low-budget-airlines: staanplaatsen (en eigen plaszak meebrengen)   ;)

Willy

Vensterke openzetten en laten vliegen is ook een optie.. ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: Rangeerduivel op 19 juni 2022, 18:44:04 PM
Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 18:27:13 PM
Men zou, mijn persoonlijke mening, minimum 500€ of meer moeten betalen voor een zo'n reis met het vliegtuig.

Merci man, ik zal u gedenken in mijn gebeden  ::)
Diezelfde reis met de auto kost mij minder dan de helft!

;)
Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: janieburton op 19 juni 2022, 20:34:32 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 19 juni 2022, 18:44:04 PM
Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 18:27:13 PM
Men zou, mijn persoonlijke mening, minimum 500€ of meer moeten betalen voor een zo'n reis met het vliegtuig.

Merci man, ik zal u gedenken in mijn gebeden  ::)
Diezelfde reis met de auto kost mij minder dan de helft!

;)

Het is niet persoonlijk.  ;)

Ik geef je groot gelijk en ook je bent veel sneller.

Ik heb eens opgezocht hoe je van uit Italië met de trein naar België zou kunnen reizen en terug. Ik heb Milaan genomen omdat dat het dichtste bij Bergamo is.

Maandag 15 augustus 2022,overstappen: 3 - reisduur 10u23Spoor
06:25
Milano Centrale (It)
Frecciarossa 9292
07:09
Torino Porta Susa (It)
27 minuten overstaptijd
07:36
Torino Porta Susa (It)
TGV 9240
13:13
Paris Gare de Lyon
72 minuten overstaptijd
14:25
Paris Nord
THA 9451
15:47
Brussel-Zuid
31 minuten overstaptijd
16:18
12Brussel-Zuid
IC 2237
16:48
2Aalst (Be)

Je moet 3 keer overstappen en in Parijs moet je van station veranderen en  je bent 10:23 onderweg en op de terugreis zou je 4x moeten overstappen en je moet  in Rijsel iets minder dan 8uur wachten op je volgende trein en je bent dan voor de terugreis 18:18  ::) onderweg

Woensdag 31 augustus 2022,overstappen: 4 - reisduur 18u18Spoor
19:49
2Aalst (Be)
IC 2240
20:20
8Gent-Sint-Pieters
16 minuten overstaptijd
20:36
5Gent-Sint-Pieters
IC 719
21:01
4Kortrijk (Be)
12 minuten overstaptijd
21:13
6Kortrijk (Be)
IC 19730
21:51
Lille Flandres
479 minuten overstaptijd
05:50
Lille Europe
TGV 5102
09:00
Lyon Part-Dieu
33 minuten overstaptijd
09:33
Lyon Part-Dieu
Frecciarossa 9281
14:07
Milano Centrale (It)

En de prijs: €298,60.

Alle info van de website NMBS Internationaal.

Ik begrijp dat je dan kiest voor het vliegtuig.

Er is een onevenwicht tussen de prijzen voor een treinreis en een vliegtuigreis en ook de dienstregeling, om het dan diplomatisch te omschrijven, zijn niet optimaal.
En als je dat ook nog met bagage moet doen dan ben helemaal zalig.
Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: Thommy op 19 juni 2022, 20:45:35 PM
Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 18:27:13 PM

Men zou, mijn persoonlijke mening, minimum 500€ of meer moeten betalen voor een zo'n reis met het vliegtuig.

Helaas wel gelijk.
Paasvakantie heen en terug met vliegtuig naar Tenerife. 2 volwassenen, 3 kinderen. 600euro. Dus een 120euro/persoon.
Paar dagen nadien m'n auto gevuld: 130euro waar ik dan een 1200km mee doe. Met vliegtuig +6000km gedaan voor zelfde bedrag
Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: PietB op 20 juni 2022, 01:26:10 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 19 juni 2022, 18:03:56 PM
Ik heb reeds mijn vliegtuigticket op zak, dat kost mij welgeteld 27 euro!(Ryanair Charleroi-Bergamo)
Milieu terrorisme heet dat.
Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: janieburton op 20 juni 2022, 13:36:09 PM
Citaat van: PietB op 20 juni 2022, 01:26:10 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 19 juni 2022, 18:03:56 PM
Ik heb reeds mijn vliegtuigticket op zak, dat kost mij welgeteld 27 euro!(Ryanair Charleroi-Bergamo)
Milieu terrorisme heet dat.

In zekere zin kan men dat zo omschrijven, maar als je dan kijkt naar de uurregeling om van in Aalst naar Milaan te reizen dan is het toch ook huilen met de pet op; meer als 7 uur wachten in Rijsel en waarschijnlijk is het stationsgebouw gedurende de nacht ook nog gesloten zodat je met je eventuele bagage op de straat kan wachten tot het station terug open gaat

En er is ook een groot prijsverschil: heen en terug met de trein betaal je €298,60 en als je heen en terug zou vliegen betaal je 2 maal €27.

Dan kan ik begrijpen dat de mensen voor Ryanair en Co kiezen.

Jaren geleden hadden we in heel Europa een goed treinnetwerk waarmee je heel veel grote steden kon bereiken zowel met gewone internationale treinen als met de TEE, nu probeert men via de HST dit sinds jaren terug te brengen maar zoals er in het artikel wordt geschreven  is de  "trein nog altijd geen volwaardig alternatief is voor de internationale vliegreis".



Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: Rangeerduivel op 20 juni 2022, 14:17:50 PM
Citaat van: PietB op 20 juni 2022, 01:26:10 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 19 juni 2022, 18:03:56 PM
Ik heb reeds mijn vliegtuigticket op zak, dat kost mij welgeteld 27 euro!(Ryanair Charleroi-Bergamo)
Milieu terrorisme heet dat.

Ik zal op den duur ook nog als Hollander bestempeld worden....maar iemand dopen als milieu terrorist is gemakkelijk vanachter het toetsenbord, daar heb je helemaal geen verplaatsing nodig!
Ik doe deze verplaatsing helemaal niet voor mijn plezier, integendeel, eerder uit noodzaak.
Zou jij 300euro betalen Piet, als je er voor in totaal 42 euro kan raken? Dan hang ik nog liever de milieu-terrorist uit, al onze pogingen om het milieu te redden zijn toch een druppel op een gloeiende plaat,enkel de staatskas vaart er wel bij... ::)

;)
Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 20 juni 2022, 15:28:47 PM
trouwens spijtig genoeg vliegt dat vliegtuig ook als Rudy er niet opzit  ;D ;), stikt genomen ontziet hij dan nog van(nog meer) schadelijke uitlaatgassen met dat toch vliegende vliegtuig te vullen .....
Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: ramdani op 20 juni 2022, 17:07:47 PM
Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 18:27:13 PM

Zolang men Ryanair en Co toelaat in het Europees luchtruim en de prijzen niet verplicht verhoogt voor vliegtuigreizen binnen Europa zal het HST een slag in het water blijven in Europa. Persoonlijk begrijp ik niet hoe men de kosten kan dekken met tickets  aan 27€ voor een reis Bergamo - Charleroi.

Men zou, mijn persoonlijke mening, minimum 500€ of meer moeten betalen voor een zo'n reis met het vliegtuig.

Europa zou de internationale treinen moeten subsidiëren en uiteindelijk eens BTW( eventueel in gans  Europa 25% + 8 % luxe tax) op de tickets moeten heffen  en Accijnzen moeten heffen op de kerosene voor vluchten binnen Europa

Ryanair was een van de weinige maatschappijen die geen staatssteun nodig had en ook nog winst maakt, dus hun tickets dekken de prijzen;

op tickets worden al allerhande taksen geheven en al die nationale treinmaatschappijen blijven enkel overeind door steun van de overheden want een treinticket dekt bijlange de kosten niet;

KLM heeft zijn vluchten tussen Brussel en Amsterdam verminderd, maar volledig kan niet want er is niet genoeg capaciteit om al die vluchten op te vangen;

en voor die groene jongens, berichten op het forum plaatsen stoot ook co² uit ;);

mvg,
Michel
Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: nmbssncb op 20 juni 2022, 18:20:18 PM
Naar de bakker is het 500 meter:

1) te voet (je wordt moe, je wordt nat als het regent en het duurt lang, milieuvriendelijk)
2) met de fiets (je wordt moet, je wordt nat als het regent, maar het is sneller, milieuvriendelijk)
3) met de auto (je wordt niet moe, je blijft droog als het regent, het is snel behalve dat parkeren, niet milieuvriendelijk)

Wat denk je dat autobezitters doen?


Willy

Titel: Re: Europees Hogesnelheidsnet
Bericht door: ramdani op 20 juni 2022, 18:36:18 PM
ik heb een auto en ga toch te voet naar Carrefour (met regenjas en 750m ver) ;D

voor elke verplaatsing kijk ik wat het meest geschikt is ;)
(en mensen zonder auto zagen om hun mee te nemen ;))
Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: SuSke op 20 juni 2022, 21:00:28 PM
Citaat van: nmbssncb op 20 juni 2022, 18:20:18 PM
...
Wat denk je dat autobezitters doen?
...

Heb je hem zelf betaald of is het een 'loon'wagen  ::) 8)
Ook een wereld van verschil
Titel: Re: Europees Hogesnelheidsnet
Bericht door: rgp op 20 juni 2022, 21:20:49 PM
Michel,

Ryanair winstgevend ?  Hoeveel denk je dat het Waals gewest Charleroi subsidieert om Ryanair daar te hebben ?

Roland
Titel: Re: Europees Hogesnlheidsnet
Bericht door: Brunel op 20 juni 2022, 22:37:46 PM
Citaat van: nmbssncb op 20 juni 2022, 18:20:18 PM
Naar de bakker is het 500 meter:

1) te voet (je wordt moe, je wordt nat als het regent en het duurt lang, milieuvriendelijk)
2) met de fiets (je wordt moet, je wordt nat als het regent, maar het is sneller, milieuvriendelijk)
3) met de auto (je wordt niet moe, je blijft droog als het regent, het is snel behalve dat parkeren, niet milieuvriendelijk)

Wat denk je dat autobezitters doen?


Willy

Deze autobezitter - tevens eigenaar van een fiets en een OV-pas - gaat dan meestal lopen. Als je moe wordt van 500 meter lopen of fietsen, heb je een serieus gezondheidsprobleem.
Titel: Re: Europees Hogesnelheidsnet
Bericht door: krispy op 21 juni 2022, 09:44:14 AM
Dit draadje begint af te wijken van de originele post  >:(
Ik zeg altijd , ik betaal geen taks en verzekering om hem gewoon op de oprit te plaatsen .
Persoonlijk vindt ik het ieder zijn keuzes , het is altijd plezant de moraalridder uit te hangen en met de vinger te wijzen naar anderen,
ieder moet voor zichzelf kunnen uitmaken wat ze willen , en niet altijd door de menigte gestuurd worden , het is zo al erg genoeg
Titel: Re: Europees Hogesnelheidsnet
Bericht door: nmbssncb op 21 juni 2022, 10:40:35 AM
Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 17:53:14 PM
https://businessam.be/gaat-het-europese-hogesnelheidsnet-continentale-vluchten-vervangen/

Een kort artikel over de HST in Europa.

Blijkbaar rijden de "vervloekte" Fyra's van de NMBS en de NS volgens dit artikel tussen Milaan, Bologna en Ancona als reguliere treinen(misschien kan het forumlid dat in Italië woont dit dan ook bevestigen) en dit blijkbaar tot voldoening.

Misschien waren de aan de NS (en NMBS/SNCB?) geleverde Fyra's te snel geproduceerd en onvoldoende getest omdat de (en NMBS/SNCB?) haast hadden met de levering.

Ik heb één retourreis Amsterdam - Antwerpen gemaakt met een Fyra en er waren geen technische of andere problemen.  Een zitplaats moest je wel reserveren zoals op de Thalys (ik reisde 1ste klas en kreeg een zitplaats zonder raam, terwijl het rijtuig verder vrijwel leeg was...).  Kort daarna werden alle Fyra's uit dienst genomen omdat ze soms onderweg stilvielen vanwege softwarefouten of andere mankementen (roosters die loskwamen als ik het mij goed herinner).

Vooral internationale treinreizen zijn duur omdat de "nationale" spoorwegmaatschappijen eilandjes zijn die moeite hebben om Europees samen te werken (nog los van de verschillende bovenleiding voltages en beveiligingssystemen).
Trouwens luchtvaartmaatschappijen werken helemaal niet samen behalve wanneer ze in een "Sky team" zitten. Een reis die uitgevoerd moet worden door twee of meer luchtvaartmaatschappijen is ook duur omdat elk ticket per luchtvaartmaatschappij apart gekocht moet worden.

Waarom budget luchtvaartmaatschappijen voor een habbekrats passagiers kunnen vervoeren is een raadsel (of toch niet?).  De infrastructuur in de hemel boven ons is gratis behalve dan voor de kosten aan de diverse verkeersleidingen... En er is geen belasting of btw op vliegtuigbrandstof... En luchthavens worden ook gesubsidieerd... En...


Willy
Titel: Re: Europees Hogesnelheidsnet
Bericht door: PaulC op 21 juni 2022, 12:32:00 PM
Citaat van: nmbssncb op 21 juni 2022, 10:40:35 AM
Vooral internationale treinreizen zijn duur omdat de "nationale" spoorwegmaatschappijen eilandjes zijn die moeite hebben om Europees samen te werken (nog los van de verschillende bovenleiding voltages en beveiligingssystemen).

Willy

SNCF heeft unilateraal de samenwerking met RENFE stopgezet voor de internationale hogesnelheidstreinen tussen Frankrijk en Spanje.
RENFE (AVE) gaat nu proberen deze verbindingen op eigen houtje te verzekeren vanaf 2023.

https://www.spanjevandaag.com/20/06/2022/treinmaatschappij-spanje-renfe-wil-blijven-rijden-naar-frankrijk/ (https://www.spanjevandaag.com/20/06/2022/treinmaatschappij-spanje-renfe-wil-blijven-rijden-naar-frankrijk/)

Paul

Titel: Re: Europees Hogesnelheidsnet
Bericht door: Boemeltrein op 21 juni 2022, 20:00:11 PM
Inderdaad! zonder overgesubsidieerd door Wallonie, in dit geval, van de luchthaven van Charleroi kan Ryan geen winst maken. Het zitje van 27€ behoort tot de lokprijzen, er zijn maar een zeer beperkt aantal beschikbaar, vanaf de boekingen beginnen te lopen gaat de prijs omhoog tot uiteindelijk prijzen boven die van een klassieke maatschappij maar zo heeft Ryan de schijn goedkoop te zijn. Vergeet niet dit is de prijs van enkel het zitje, zitje reserveren kost extra, bagage extra, incheck op luchthaven extra en de na verkoop dienst online is enkel in het Engels. Zoek nu maar eens voor dezelfde vlucht een zitje aan dezelfde 27€ ? het zal het minst nu het drievoudige zijn. Het winstmodel van Ryan is gebaseerd op gesubsidieerde luchthavens (door de belastingbetaler dus) en alle voor ander luchtvaartmaatschappijen normale in de ticketprijs, dat Ryan extra gaat aanrekenen. Als je goed telt kom je vaker duurder uit. Consumentenorganisaties hebben dit reeds bewezen! 
Titel: Re: Europees Hogesnelheidsnet
Bericht door: Rangeerduivel op 21 juni 2022, 21:56:39 PM
Citaat van: Boemeltrein op 21 juni 2022, 20:00:11 PM
Inderdaad! zonder overgesubsidieerd door Wallonie, in dit geval, van de luchthaven van Charleroi kan Ryan geen winst maken. Het zitje van 27€ behoort tot de lokprijzen, er zijn maar een zeer beperkt aantal beschikbaar, vanaf de boekingen beginnen te lopen gaat de prijs omhoog tot uiteindelijk prijzen boven die van een klassieke maatschappij maar zo heeft Ryan de schijn goedkoop te zijn. Vergeet niet dit is de prijs van enkel het zitje, zitje reserveren kost extra, bagage extra, incheck op luchthaven extra en de na verkoop dienst online is enkel in het Engels. Zoek nu maar eens voor dezelfde vlucht een zitje aan dezelfde 27€ ? het zal het minst nu het drievoudige zijn. Het winstmodel van Ryan is gebaseerd op gesubsidieerde luchthavens (door de belastingbetaler dus) en alle voor ander luchtvaartmaatschappijen normale in de ticketprijs, dat Ryan extra gaat aanrekenen. Als je goed telt kom je vaker duurder uit. Consumentenorganisaties hebben dit reeds bewezen!

Dit klopt allemaal wel, kennissen van mij boekten een vlucht met Ryanair van Charleroi naar Lissabon, (6 pers voor pakweg 600euro)
Tijdje later kregen ze bericht dat hun ticket geannuleerd was, reden is mij niet bekend, ze konden wel dezelfde vlucht herboeken voor om en bij de 2000euro, ze konden kiezen, opleg of terugbetaling, dus ik zal nog efkens moeten afwachten...!

;)
Titel: Re: Europees Hogesnelheidsnet
Bericht door: nmbssncb op 22 juni 2022, 10:46:40 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 21 juni 2022, 21:56:39 PM

Dit klopt allemaal wel, kennissen van mij boekten een vlucht met Ryanair van Charleroi naar Lissabon, (6 pers voor pakweg 600euro)
Tijdje later kregen ze bericht dat hun ticket geannuleerd was, reden is mij niet bekend, ze konden wel dezelfde vlucht herboeken voor om en bij de 2000euro, ze konden kiezen, opleg of terugbetaling, dus ik zal nog efkens moeten afwachten...!

;)

Zo krijgt het woord "prijsvechter" een andere betekenis  ;)

Willy
Titel: Re: Europees Hogesnelheidsnet
Bericht door: daylight op 22 juni 2022, 13:45:03 PM
En dan hebben we het nog niet over wat ze met hun personeel doen... De NOS (dacht ik) heeft daar eens een mooie reportage over gemaakt: pure uitbuiting, met implicaties voor de veiligheid (zieke piloten die toch vlogen omdat ze anders geen inkomen hadden). En dan zijn er de brandstofschandalen (enkele noodlandingen omdat vliegtuigen te weinig brandstof aan boord hadden - brandstof meevoeren kost ook geld, dus wordt dat tot een minimum beperkt).

Wat er ook van zij: enerzijds dekt de hele luchtvaartsector zijn werkelijke kosten (milieu, CO2, gezondheid etc.) totaal niet, maar Belgie -en Europa- durven daar niets aan doen "omwille van de tewerkstelling", terwijl we anderzijds verwend zijn en steeds meer, verder en goedkoper willen reizen, zij het per auto, trein, bus, vliegtuig of boot (spotgoedkope cruises op monsterschepen...). De twee zijn uiteraard niet compatibel; ons economisch model is volledig ontspoord, maar wie heeft de moed en wil om er iets aan te doen?


Citaat van: Boemeltrein op 21 juni 2022, 20:00:11 PM
Inderdaad! zonder overgesubsidieerd door Wallonie, in dit geval, van de luchthaven van Charleroi kan Ryan geen winst maken. Het zitje van 27€ behoort tot de lokprijzen, er zijn maar een zeer beperkt aantal beschikbaar, vanaf de boekingen beginnen te lopen gaat de prijs omhoog tot uiteindelijk prijzen boven die van een klassieke maatschappij maar zo heeft Ryan de schijn goedkoop te zijn. Vergeet niet dit is de prijs van enkel het zitje, zitje reserveren kost extra, bagage extra, incheck op luchthaven extra en de na verkoop dienst online is enkel in het Engels. Zoek nu maar eens voor dezelfde vlucht een zitje aan dezelfde 27€ ? het zal het minst nu het drievoudige zijn. Het winstmodel van Ryan is gebaseerd op gesubsidieerde luchthavens (door de belastingbetaler dus) en alle voor ander luchtvaartmaatschappijen normale in de ticketprijs, dat Ryan extra gaat aanrekenen. Als je goed telt kom je vaker duurder uit. Consumentenorganisaties hebben dit reeds bewezen!
Titel: Re: Europees Hogesnelheidsnet
Bericht door: Thommy op 23 juni 2022, 08:18:19 AM
Citaat van: nmbssncb op 21 juni 2022, 10:40:35 AM
Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 17:53:14 PM
https://businessam.be/gaat-het-europese-hogesnelheidsnet-continentale-vluchten-vervangen/

Een kort artikel over de HST in Europa.

Blijkbaar rijden de "vervloekte" Fyra's van de NMBS en de NS volgens dit artikel tussen Milaan, Bologna en Ancona als reguliere treinen(misschien kan het forumlid dat in Italië woont dit dan ook bevestigen) en dit blijkbaar tot voldoening.

Misschien waren de aan de NS (en NMBS/SNCB?) geleverde Fyra's te snel geproduceerd en onvoldoende getest omdat de (en NMBS/SNCB?) haast hadden met de levering.

Ik heb één retourreis Amsterdam - Antwerpen gemaakt met een Fyra en er waren geen technische of andere problemen.  Een zitplaats moest je wel reserveren zoals op de Thalys (ik reisde 1ste klas en kreeg een zitplaats zonder raam, terwijl het rijtuig verder vrijwel leeg was...).  Kort daarna werden alle Fyra's uit dienst genomen omdat ze soms onderweg stilvielen vanwege softwarefouten of andere mankementen (roosters die loskwamen als ik het mij goed herinner).

was het ook niet dat ze problemen ondervonden bij sneeuwval? of zelfs al bij poedersneeuw? Wat je toch kon verwachten dat een trein hier wel met andere weersfenomenen zal te kampen hebben dan in Italië, al is het de hoeveelheid regen die hier valt tov daar?
Titel: Re: Europees Hogesnelheidsnet
Bericht door: Rangeerduivel op 23 juni 2022, 11:01:36 AM
Citaat van: Thommy op 23 juni 2022, 08:18:19 AM
dat een trein hier wel met andere weersfenomenen zal te kampen hebben dan in Italië, al is het de hoeveelheid regen die hier valt tov daar?

Het kan hier ook serieus winteren hoor, al was de laatste winter relatief zacht, en een pak sneeuw is hier nooit veraf in de winter, maar in het voorjaar was er bijna evenveel regen als in Belgie, zelfs nu nog, een dag heet (meer dan 30 graden) en de andere dag regen.
Schijnt hier zeer normaal te zijn voor deze streek, vooral in de lente.
Zelfs gisteravond hebben wij nog een onweer gekend en het regende dan ook pijpestelen.
Nu hebben wij opnieuw die meer dan 30 graden!
De flora (dus ook het onkruid) vaart er natuurlijk wel bij... 8)

;)