https://www.youtube.com/watch?v=yTsDs4q3aFo
Tekst onder het filmpje:
" Acht Belgische locomotieven buitgemaakt tijdens transport vanuit Olesnica in plan 643003. De resterende locomotieven werden op 31 mei uitgevoerd."
Zijn die nu allen verkocht/weg gedaan?
Spijtig want ik vond het samen met de 27 enz een mooie lok
Jammer dat ze weg zijn , in mijn ogen hadden ze na een revisie nog een tijdje kunnen meedraaien in het binnenlands goederenverkeer.
Zoals vroeger.
Ik heb er steeds heel graag mee gereden en weinig problemen mee gehad.
Citaat van: C.B. op 06 juni 2022, 12:12:35 PM
in mijn ogen hadden ze na een revisie nog een tijdje kunnen meedraaien in het binnenlands goederenverkeer.
Gelijk heb je Claudio,
Het is zo goed als zeker dat ze ginder nog een 'loc'-leven dienst doen, men is ginder niet zo kieskeurig/verwaand als hier!
Beetje hetzelfde liedje als de vele wagens en vrachtwagens nadat ze hier werden afgeschreven nog een eeuw meegaan in Arabische en/of Afrikaanse landen...
Of minstens in landen die iets armer zijn dan Belgie denkt te zijn! ::)
;)
Duvel 666 ,
Met het risico dat 'men' dan begint te klagen dat de NMBS met ouwen brol rondrijdt, nooit voortuitziend is, ons belastingsgeld niet tijdig, kundig en
overdacht herinvesteert, terwijl het onderhoud en revisie van zo'n locs totaal onverantwoord is, materieel hardnekkig & tegen beter weten in op de
baan houdt, enz..... ::)
-----------
Olesnica is blijkbaar een provincie in oostelijk Polen.
Welke 'partij' heeft deze locs "buitgemaakt" ten nadele van welke andere partij ( + normaal versus breedspoor ? )
Citaat van: Herwig op 06 juni 2022, 13:09:40 PM
Met het risico dat 'men' dan begint te klagen dat de NMBS met ouwen brol rondrijdt, nooit voortuitziend is, ons belastingsgeld niet tijdig, kundig en
overdacht herinvesteert, terwijl het onderhoud en revisie van zo'n locs totaal onverantwoord is, materieel hardnekkig & tegen beter weten in op de
baan houdt, enz..... ::)
Denk je dat het zo is?
Ik denk dat ze er weinig/niet van wakker liggen wat Jan met de pet er van vindt, maar dat het eerder uit financieel oogpunt bekeken wordt, namelijk ons belastinggeld, hun budget opmaken....
Nieuwe loc's hebben ook onderhoud nodig, het is maar een eventuele reparatiekost die het verschil maakt, en die reparatiekosten worden dan ook weer herhaald op de belastingbetaler, in de vorm van facturen die ze dan opnieuw in hun onkosten brengen....
Een steeds terugkerend item dat ook in de privé wereld schering en inslag is!
;)
Laat ons zeggen dat de eerste reeks 2101-2130 verkocht is en in polen staat. Ook een aantal is gesloopt.
De locomotieven 2101, 2102, 2103, 2104, 2106, 2109, 2110, 2112, 2116, 2117, 2119, 2120, 2125, 2126, 2127, 2128, 2129 zijn verkocht aan Polen.
De locomotieven 2111, 2113, 2121, 2130 zijn gesloopt.
De locomotieven 2158, 2146, 2122 zijn in park geplaatst.
De locomotieven 2107, 2123, 2131, 2138, 2139, 2142, 2146, 2147, 2149, 2152, 2154, 2158 zijn buiten dienst gesteld. De rest van deze reeks is nog in dienst.
Locomotief 2160 is de allerlaatste in België gebouwde locomotief (over alle reeksen gerekend, niet alleen de reeks 21).
Locomotief 2132 raakte zwaar beschadigd bij een ongeval in Izegem op 26 april 2007.[1]
Hopelijk bewaard men de 2160.
dat zal schroot worden, ombouwen? Ik dacht dat ze hier eigenlijk ook al niet krachtig(eigenlijkte licht waren) genoeg waren......net als s 12's ? Die zijn ook niet allemaal ombebouwd en ik dacht dat ze dat ook niet van plan zijn ook......
Als het voor de sloop is. Waarom Polen?
men dacht toen ze te koop waren hetzelfde te doen als met die 12'en veronderstel ik...nu is men iets wijzer geworden .....zullen waarschijnlijk verkocht geweest zijn aan de prijs van oud ijzer......hebben een tijd elders gestaan en zijn vervoerd(zie filmpje) met welke redenen ? Ik kwam het fimlpje via FB waar ook een 2 tal foto's staan waar ze allen samen wachten op goede/slechte tijden ....
Citaat van: Michael op 06 juni 2022, 11:01:06 AM
" Acht Belgische locomotieven buitgemaakt tijdens transport vanuit Olesnica in plan 643003. De resterende locomotieven werden op 31 mei uitgevoerd."
Zij er nu locs "buitgemaakt" of helemaal niet ? Of werden ze gewoon -vredelievend- gezien & gefotografeerd tijdens een transport vanuit Olesnica ?
google translate slaat er soms naar.....
Citaat van: the_gold op 06 juni 2022, 16:30:22 PM
Als het voor de sloop is. Waarom Polen?
Tja, waarom gaan die oude zeeschepen voor de sloop meestal naar Pakistan en contreien, niet omdat ze het hier niet kunnen hoor, maar omdat er ginder meer winst uit te halen is (uurlonen ed...) ::)
;)
Bijna elke nmbs loc werd op Belgisch grondgebied gesloopt.
De hle 11 kwam ook in België aan zijn eind. Dus het is op z'n minst bizar dat men daar zoveel transport in steekt voor een handvol locs.
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 juni 2022, 14:19:32 PM
Ik dacht dat ze hier eigenlijk ook al niet krachtig(eigenlijkte licht waren) genoeg waren......net als s 12's ?
goh , dat viel nog mee hoor , vroeger regelmatig met zware goederentreinen op pad geweest , en dit met HLE 21 , 27 al dan niet in treinschakeling.
Zelfs 1900T kreeg een HLE 12 weg , ok het was wel het uiterste maar het ging.
Ik zal eens zien in mijn archief of dat ik nog wat digitale foto's heb van mijn ritjes toen met een HLE 12 in het goederenverkeer, alhoewel ik daar een beetje voor vrees.
En de foto's met een HLE 21/27 (goederenverkeer) zijn waarschijnlijk allemaal analoge foto's , ik heb niet onmiddelijk tijd en zin om deze in te scannen.
Gek? In Zwitserland bollen hier E-loks van de jaren 60 nog rond in cargo, wat is er mis met deze Belgische locs, geld teveel NMBS?
De rood/gele 11¨¨ heeft ooit het record gevestigd door de zwaarste goederentrein te trekken tov zijn soortgenoten
Ik heb daar een foto met tekst van gezien in een nummer van "op de baan"
;)
om die locs per spoor te vervoeren moet er nog van alles gekeurd worden en zo, ik neem aan dat ze er echt nog wel plannen mee hebben, want heel polen en half tsjechië is 3kV.
Locs daarheen halen per spoor om te slopen geloof ik niet in, dat kan veel makkelijker en goedkoper per binnenvaartschip.
In nederland rijden er relatief weinig pure 1500V-locs rond in t goederenvervoer omdat een aantal belangrijke stukken (betuweroute, volgens mij ook havenlijn rotterdam?) 25kV hebben en er dus op de belangrijkste trajecten meersysteemlocs nodig zijn. Is dat in belgie ook een punt of ist daar nog gewoon overal 3kV?
Citaat van: Floris op 06 juni 2022, 23:00:21 PM
om die locs per spoor te vervoeren moet er nog van alles gekeurd worden en zo, ik neem aan dat ze er echt nog wel plannen mee hebben, want heel polen en half tsjechië is 3kV.
Locs daarheen halen per spoor om te slopen geloof ik niet in, dat kan veel makkelijker en goedkoper per binnenvaartschip.
Een aantal HLE12'en werden toch verkocht aan Tsjechië en werden daar volledig gereviseerd/omgebouwd om terug in dienst te nemen.
https://www.youtube.com/watch?v=HBSZdIgIPwk (https://www.youtube.com/watch?v=HBSZdIgIPwk)
Paul
mogelijks had men voor die 21's hetzelfde in gedachte.....
Citaat van: the_gold op 06 juni 2022, 13:41:40 PM
Laat ons zeggen dat de eerste reeks 2101-2130 verkocht is en in polen staat. Ook een aantal is gesloopt.
De locomotieven 2101, 2102, 2103, 2104, 2106, 2109, 2110, 2112, 2116, 2117, 2119, 2120, 2125, 2126, 2127, 2128, 2129 zijn verkocht aan Polen.
De locomotieven 2111, 2113, 2121, 2130 zijn gesloopt.
De locomotieven 2158, 2146, 2122 zijn in park geplaatst.
De locomotieven 2107, 2123, 2131, 2138, 2139, 2142, 2146, 2147, 2149, 2152, 2154, 2158 zijn buiten dienst gesteld. De rest van deze reeks is nog in dienst.
Locomotief 2160 is de allerlaatste in België gebouwde locomotief (over alle reeksen gerekend, niet alleen de reeks 21).
Locomotief 2132 raakte zwaar beschadigd bij een ongeval in Izegem op 26 april 2007.[1]
Hopelijk bewaard men de 2160.
De 2132 heeft de trainworldexpress gereden, dus die is (opnieuw) in dienst.
Allen,
De 21 en zijn te zwak om de huidige goederentreinen te rijden in enkelvoudige tractie. Daarenboven zijn het zuivere 3kV locs. Ze zijn 40 jaar oud.
Een ernstige update is gewoon economisch niet te rechtvaardigen en dan blijven het nog steeds locs met en concept (ergonomie ) van 40 jaar geleden.
In landen waar uitsluitend 3kV gereden worden kan men ze nog gebruiken op vlakke lijnen.
Men heeft ooit de 23 en willen updaten om er twee permanent aan elkaar te koppelen (beide slechts met één stuurstand en de twee "blinde kanten" permanent tegen elkaar gekoppeld, zou serie 10 geworden zijn). Is om dezelfde redenen nooit verder geraakt dan schetsen en ideëen.
Roland