Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: factageklerk op 07 april 2022, 00:06:59 AM

Titel: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: factageklerk op 07 april 2022, 00:06:59 AM
https://mobiliteitvanmorgen.be/2022/04/05/loketten-antwerpen-centraal-wijken-voor-commerciele-ruimtes/?fbclid=IwAR1Bm3zn0RX_sLq1rYZ4377mT8L8osI0-lXdV1T7rwcsVVJma4OUzs1j-cs

ook staan ondertussen de stations van Knokke en Heist te koop en nog enkele anderen. Diesntverlening blijft precies verder afgebouwd worden, loketten verdwijnen. Geen toezicht meer in stations die dan nog eens gedegradeert worden tot onbemande stopplaatsen...... onderchefs die verdwijnen uit de stations. Met al het digitale en de vele apps die ze uitvinden zijn ze net als banken in hun eigen voet aan het schieten daar altijd maar minder en minder personeel in te zetten. Dit is een evolutie die me triestig stemt
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Peter op 07 april 2022, 09:39:47 AM
Inderdaad, een heel spijtige zaak maar in alle landen een verschijning
Maar als het een troost mag zijn: op heel de Höllentalbahn en bijna heel de Schwarzwaldbahn zijn de stations gesloten, verkocht en zelfs omgebouwd tot hotel e.d.
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: ACFI op 07 april 2022, 10:17:03 AM
Niemand wil meer betalen voor een dienst en iedereen wil meer verdienen.

Ergens moet er dan gesneden worden.

Je kan het ook op zijn Zwitsers doen, met veel hogere prijzen en veel hogere dienstverlening.

ACFI
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Havoc op 07 april 2022, 10:55:58 AM
Dat is een lastige hé. Ik begrijp dat je niet ik elk dorp van 2 man en een paardekop een station kan hebben met een stationschef, onderstationschef, perron opzichter, portier en toilettoezicht.

Maar ik begrijp niet dat je in een station van betekenis als Antwerpen Centraal de lokettenzaal naar de kl***n helpt. Zeker niet als dat station vanuit het buitenland gekend is, bezocht wordt etc.
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 april 2022, 11:12:07 AM
bezuinigen heet dat.......alles kan via online......toch voor die die dat medium machtig zijn en de anderen sukkelden voort ......liberalisering van Spoorwegen heeft dat bewerkstelligd en versneld  :-\
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Havoc op 07 april 2022, 11:57:01 AM
Wat eigenlijk erger is, is dat men wil dat er minder wagens zijn etcetc. Maar alle alternatieven worden structureel teniet gedaan. Ja, je kan nog wel van Ieper naar Kinrooi geraken met het openbaar vervoer. Maar kan het zonder overnachting? Snelste verbinding die ik vind is 5uur 2minuten met enkele overstappen van 7-10 minuten. Kans dat er daar minstens 1 van misloopt is niet te verwaarlozen. En dan ga ik nog gewoon van kern naar kern....
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Boemeltrein op 07 april 2022, 18:15:59 PM
In Sion (Zwitserland) hebben ze dit mooi opgelost, loketten zijn beperkt open maar in het station werd er een politiepost gevestigd  >:(, dus het station is nooit leeg, eveneens een apotheek 7/7  :)open en een superette die op zondag ook open is ;)
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: rgp op 07 april 2022, 21:29:30 PM
Havoc,

Jij wil eigenlijk persoonlijk vervoer op kosten van de gemeenschap.  Men kan niet verlangen om een structuur van openbaar vervoer op te zetten tussen twee plaatsen als daar maar een potentieel is van de spreekwoordelijke 4 reizigers en een paardenkop per dag.

Men refereert naar vroeger: in die tijd verdiende het spoorwegpersoneel ook veel minder dan de mensen uit de privé, was ze een werkgever voor zeer laag en laaggeschoolden die nog konden doorgroeien.

Ik zie het nu al gebeuren: een station met een stationschef, onderchef, loketbediende, klusjesman waar 1 ticket per dag verkocht wordt: binnen de kortste keren worden ze uitgemaakt voor lamzakken.

Stations worden verkocht omdat de betreffende gemeente, de prive, of wie dan ook er niet in geïnteresseerd is om er een krantenwinkel, bakker of wat dan ook in te vestigen.  Is dat de fout van de NMBS ?

De maatschappij verandert (en niet altijd in de goede richting), maar vandaag likt de overgrote meerderheid quasi permanent op zijn iphone te tokkelen.  Op dat apparaat kunt ge ook een ticket kopen.  Aan een automaat kunt ge ook een ticket kopen.  Is dat moeilijk ?  Denk het niet.  De oudere generatie zou dat niet kunnen ?  Hoe geraken die dan van een betaalparking van een ziekenhuis af ?

Een openbare dienst moet geen winst maken, maar mag ook niet bepaalde grenzen van financieel verlies overschrijden (ttz de toelage moet binnen bepaalde perken blijven).  En misschien kunnen we bij onszelf beginnen: wat meer kijken of we toch dat openbaar vervoer gebruiken en er vooral meer respect voor hebben.  Want heeft men de indruk dat de "klanten" geen mensen zijn maar zwijnen.

Roland

Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Havoc op 07 april 2022, 21:35:08 PM
Neen Roland, je leest weer dingen die er niet staan. Maar ik weet dat met jou over de nmbs argumenteren niet mogelijk is omdat je dogmatisch alles wat de nmbs doet goed vindt.
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: rgp op 07 april 2022, 22:21:53 PM
Neen Havoc,

jij leest alles negatief en zeker niet rationeel.

UW voorbeeld was dat de rit van Kinrooi naar Ieper die meer dan 5 uur duurde en wat er volgt is .... negatief.

En uw voorbeeld van Antwerpen Centraal: wat moet men doen ?  daar per loket 4 personen voorzien in een 3 x 8 shift zodat ze elk 1 ticket per dag verkopen ?  Je zou nogal wat horen.

Het leeglaten ? Je zou nogal wat horen in het genre van kunnen ze dat niet rentabiliseren zodanig dat het ticket (nog) goedkoper wordt.

In tegenstelling tot wat je denkt heb ik NOOIT klakkeloos goedgevonden wat de bazen mij voorschotelden, wat soms tot ergernis bij het leidde als ze geen tegenargumenten hadden.  En als ze dan begonnen roepen: antwoordde ik kalm dat het volume van de stem de waarde van de argumenten niet vergrootte. En ik heb promoties gemaakt. ;)

Roland
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: factageklerk op 07 april 2022, 23:49:27 PM
Citaat van: rgp op 07 april 2022, 21:29:30 PM


Ik zie het nu al gebeuren: een station met een stationschef, onderchef, loketbediende, klusjesman waar 1 ticket per dag verkocht wordt: binnen de kortste keren worden ze uitgemaakt voor lamzakken.

Stations worden verkocht omdat de betreffende gemeente, de prive, of wie dan ook er niet in geïnteresseerd is om er een krantenwinkel, bakker of wat dan ook in te vestigen.  Is dat de fout van de NMBS ?

De maatschappij verandert (en niet altijd in de goede richting), maar vandaag likt de overgrote meerderheid quasi permanent op zijn iphone te tokkelen.  Op dat apparaat kunt ge ook een ticket kopen.  Aan een automaat kunt ge ook een ticket kopen.  Is dat moeilijk ?  Denk het niet.  De oudere generatie zou dat niet kunnen ?  Hoe geraken die dan van een betaalparking van een ziekenhuis af ?

Roland

Roland, daar sla je de nagel op de kop de meerderheid zit permanent op de iphone te tokkelen , bij de jeugd is het aan hun handen vastgegroeid en hun rug staat er ook naar. er zijn er zelfs die het presteren het ding te gebruiken terwijl ze rijden met de fiets of de straat oversteken zonder kijken. Nee het is niet moeilijk om de automaat te gebruiken (ik heb geen iphone) Het moet ook niet dat elk station een onderchef heeft en dergelijke. Maar een minimum dienstverlening mag er  toch wel zijn. En ja ik heb altijd respect gehad voor de NMBS en draag de firma en zijn personeelsleden een warm hart toe. Ik weet ook dat ze nogal eens bekeken werden voor lamzakken en dergelijke heb onlangs nog een treinbegeleider zien uitgekaffert worden op het perron in Aarschot door een dame van middelbare leeftijd. (die zouden toch nog verstand moeten hebben en nog waarden kennen). En nee het is goed dat er dingen veranderen in de maatschappij maar deze evolutie vind ik geen goede verandering en er zijn zo nog veranderingen. En ja ik weet wat je bedoelt dat de reiziger soms bekeken word als een zwijn als ik nog in de OP werkte en ik zag de treinen daar s'nachts binnenkomen dan begreep ik dat maar al te goed en dat was weinig fraais en toch zorgden we ervoor dat alles netjes de OP verliet. Maar mensen (klanten ) zijn ook veeleisender geworden en het is nooit goed genoeg , eigenlijk werken we allemaal bewust of onbewust zulke toestanden in de hand dat diensten of service overbodig worden. een fraai staaltje  daarvan zijn banken , eerst zetten ze je aan om alles via de muur te regelen, wat kantoren sluiten, personeel afslanken. Dan moet je zelf je uittreksel afdrukken en word je aangespoord om alles zelf online te doen en je moet er de bank nog voor betalen ook en weerom worden er kantoren.... enfin nu moet je alles regelen via apps , iphone kan je geen uitreksels meer afdrukken en de bedienden beseffen niet elke keer ze de digitale banking uitleggen aan de klant dat ze zich stillaan aan het overbodig maken zijn.....
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: rgp op 08 april 2022, 09:17:31 AM
Joris,

Die evolutie naar het digitale kun je vergelijken met de verandering 180 jaar geleden toen men van de diligence naar dat 'gevaarlijk stomend vuurspuwend ros' overschakelde.

Het ECHTE aantal die niet mee kunnen is minimaal ( en het zijn zeker niet allemaal ouderen). De vraag is dan: moeten we voor hen een hele mastodont op hun nivea houden, of moeten we gericht handelen.

Wat de banken betreft: ik heb een fysieke bank niet nodig en mijn rekeninguittreksels print ik eenmaal per jaar af, de dag na nieuwjaar.  En dat we daarvoor moeten betalen is logisch: de kost is verschoven van 'zichtbaar' (loket) naar onzichtbaar (digitale platformen)

Roland
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Peter op 08 april 2022, 10:19:19 AM
Roland,
Ben het er mee eens dat deze maatregelen worden genomen, maar AUB, als ze dan automaten plaatste, dat ze die dan op een fatsoenlijke plaats zetten, en niet zoals hier het geval is in de (nu stopplaats) Hoboken-Polder. waar de automaat gewoon buiten staat. Als de zon schijnt is de tekst op het scherm niet te lezen en als het regen sta je gewoon in de regen en moet je het scherm wat droog wrijven wil het te lezen zijn. En dit terwijl ze een paar meter verder deze automaat onder de overkapping van het perron hadden kunnen plaatsen.

(https://live.staticflickr.com/65535/51888986178_f060d8f91a_b.jpg) (https://flic.kr/p/2n4fBNJ)DSCN2504 (https://flic.kr/p/2n4fBNJ) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: stoomlokje op 08 april 2022, 12:26:40 PM
Dat is hier in Kessel ook het geval , open en bloot, onbeschut, je moet maar eens een ticket nemen in de gietende regen gelijk de laatste dagen, of anders met de zon recht op het scherm.
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Boemeltrein op 08 april 2022, 17:07:38 PM
Ik begrijp echt niet welke kluns zoiets kan bedenken om een automaat zo te plaatsen, Kontich station idem!, het is als die befaamde overkappingen aan de bushaltes van Berchem-Station, welke idioot heeft dit bedacht, gewoon drijfnat en uitgewaaid wordt men als men daar op zijn bus zit te wachten. Deze ongemakken jagen mensen gewoon weg van het openbaar vervoer. Een beetje beschutting is toch niet teveel gevraagd aan een onbemand station met nu lege ongebruikte ruimtes. >:(
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: rgp op 08 april 2022, 18:10:25 PM
Gunter,

Ik heb een zeer sterk vermoeden, zeker op de foto van Peter, dat men eerst de automaat gezet heeft, waar het voor die NMBS dienst het best uitkwam en dan pas de luifel door een andere dienst.

Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is om afspraken, zelfs binnen NMBS (ik heb het dan nog niet over NMBS-Infrabel) te maken.  Op de lagere niveaus wordt er nog met elkaar gepraat maar de mogelijkheden zijn beperkt.  Op de andere echelons lopen er rond, waarvan de meerwaarde dubieus is en vooral bezig met hun eigen carrière.

En ondanks het een overheidsbedrijf is, is die stroefheid enkel aan haar eigen te danken en niet aan de overheidsopdrachten; dat heb ik geleerd tijdens mijn laatste bijscholing in oktober 2018.

Roland
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Peter op 08 april 2022, 18:43:48 PM
Roland, hierbij alvast een foto waarop duidelijk te zien is dat de zon op het beeldscherm schijnt en de tekst hierop niet te lezen valt of je moet proberen voor schaduw te zorgen.
Wat die diensten van de NMBS doen, daar kon ik van meepraten. Heb voor ons bedrijf regelmatig met medewerkers afspraken gemaakt om volle ketel wagens te leveren en de lege terug komen halen en schuifwandwagens voor regelmatig te laten plaatsen die de mensen hier moesten beladen.
Met de medewerkers was het zeer goed mede tewerken. Als ik naar de administratieve dienst moest voor de kontrakten..........
En dat terwijl het zo eenvoudig had kunnen zijn

(https://live.staticflickr.com/65535/51989575077_3cdcd9a82f_h.jpg) (https://flic.kr/p/2nd9ao6)DSCN3716 (https://flic.kr/p/2nd9ao6) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: rgp op 08 april 2022, 19:46:27 PM
Peter,

Ik kan u verhaal best geloven. Om deontologische redenen, alhoewel ik met pensioen ben, ga ik de vuile was niet buiten hangen. Maar dat er sommigen zaken zijn zijn waar ge van uwe stoel van valt, ga ik niet ontkennen.
Eerlijkheidshalve moet ik wel toevoegen dat sinds Sophie Dutortoir baas is, er een kentering is, maar het gaat zeeeeeeer langzaam.

Roland
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Boemeltrein op 09 april 2022, 14:00:07 PM
Aan de foto te zien kan men ook eveneens beter rechts een vuilnisbak zetten ::)
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: janieburton op 11 april 2022, 00:08:27 AM
Citaat van: rgp op 07 april 2022, 21:29:30 PM
Havoc,

Stations worden verkocht omdat de betreffende gemeente, de prive, of wie dan ook er niet in geïnteresseerd is om er een krantenwinkel, bakker of wat dan ook in te vestigen.  Is dat de fout van de NMBS ?

Roland

Als misschien de NMBS de huurprijs per vierkante meter zouden aanpassen dan zouden er wel mensen misschien interesse hebben om een zaak te openen of de gemeente interesse hebben om er hun gemeentelijke diensten er in onder te brengen.

Maar ik denk dat de NMBS daar niet echt geïnteresseerd is, zie maar naar het station van Blankenberge, misschien in de winter niet een top bestemming ivm met reizigers maar in de zomer toch redelijk overbevolkt met toeristen en ze hebben het verkocht aan een hotelketen die er een spuug lelijk hotelgebouw heeft gebouwd op de vroegere site van het station.

Staat het station van Knokke ook niet te koop voor 650.000€?

Citaat van: rgp op 08 april 2022, 18:10:25 PM
Gunter,

Op de andere echelons lopen er rond, waarvan de meerwaarde dubieus is en vooral bezig met hun eigen carrière.

Roland

Dat is in alle bedrijven zo, niet alleen bij de NMBS dat er individuen zijn die meer met hun carrière bezig zijn dan met het "welzijn" van het bedrijf

Bottom line: overal wordt de "service of dienstverlening" afgebouwd omdat het te duur is qua personeelskost.

De vraag is dan ook wat als de enige automaat, ik veronderstel dat men geen 2 automaten in een onbemand station zal plaatsen, stuk is of een storing heeft en men stapt op de treinen men gaat naar de kaartjesknipper en men koopt daar een ticket, zal hij je dan geloven en dan ook geen extra kosten aanrekenen om dat je het ticket op de trein koopt? Kan men bij de kaartjesknipper met een bankkaart betalen of moet dat nog steeds in baar geld zijn?

Ik dacht dat ik ooit in een aflevering van Great Railway Journeys Great Britain gezien te hebben dat in sommige plattelands stations in de UK een zaak is gevestigd en dat die zaak de kaartjes verkoop doet voor de reizigers die de trein nemen tijdens de openings uren van de die betreffende zaak




Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Boemeltrein op 11 april 2022, 19:42:52 PM
Soms krijg ik toch de indruk dat de NMBS of haar zoveelste dochteronderneming meer bezig is met vastgoedexploitatie dan met spoorvervoer. Antwerpen-Centraal werd voorzien van talloze winkels, de voormalige juwelenwinkeltjes dacht men terug te winnen na de verbouwingen maar die staan op enkele na allemaal leeg! Dit geeft een desolaat gevoel. Dat de NMBS alternatieve financiering zoekt via haar patrimonium begrijp ik best maar schoenmaker blijf bij je leest want het is blijkbaar geen succesverhaal. Haar core-business is vervoer maar het wordt voor de reiziger steeds meer een doe-het-zelf-verhaal. Vroeger, ja ik ben reeds 58 kon ik op het perron een stationschef, kaartjesknipper, conducteur what-ever aanspreken als ik het als klant niet meer wist en in 99% van de gevallen werd ik keurig geholpen :) Nu sta je er als klant alleen voor, je hoort dan via intercom wel allerlei krakende onverstaanbare computerboodschappen die dan vaak in het geroezemoes verdwijnen. De spoorwegen krijgen steeds meer centen maar heeft een waterhoofd aan kaders die niets bijdragen. Ik heb alle respect voor treinbestuurder, conducteurs, poetspersoneel enz maar die blijven ook in de kou staan met hun grieven en verzuchtingen. boven hun hoofden wordt er eindeloos gepalaverd door zogenaamde universitaire betweters die nog nooit een trein van binnen hebben gezien en die dagdagelijks naar hun buroke trekken met de AUTO!
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: factageklerk op 11 april 2022, 23:50:58 PM
Citaat van: Boemeltrein op 11 april 2022, 19:42:52 PM
Soms krijg ik toch de indruk dat de NMBS of haar zoveelste dochteronderneming meer bezig is met vastgoedexploitatie dan met spoorvervoer. Antwerpen-Centraal werd voorzien van talloze winkels, de voormalige juwelenwinkeltjes dacht men terug te winnen na de verbouwingen maar die staan op enkele na allemaal leeg! Dit geeft een desolaat gevoel. Dat de NMBS alternatieve financiering zoekt via haar patrimonium begrijp ik best maar schoenmaker blijf bij je leest want het is blijkbaar geen succesverhaal. Haar core-business is vervoer maar het wordt voor de reiziger steeds meer een doe-het-zelf-verhaal. Vroeger, ja ik ben reeds 58 kon ik op het perron een stationschef, kaartjesknipper, conducteur what-ever aanspreken als ik het als klant niet meer wist en in 99% van de gevallen werd ik keurig geholpen :) Nu sta je er als klant alleen voor, je hoort dan via intercom wel allerlei krakende onverstaanbare computerboodschappen die dan vaak in het geroezemoes verdwijnen. De spoorwegen krijgen steeds meer centen maar heeft een waterhoofd aan kaders die niets bijdragen. Ik heb alle respect voor treinbestuurder, conducteurs, poetspersoneel enz maar die blijven ook in de kou staan met hun grieven en verzuchtingen. boven hun hoofden wordt er eindeloos gepalaverd door zogenaamde universitaire betweters die nog nooit een trein van binnen hebben gezien en die dagdagelijks naar hun buroke trekken met de AUTO!

de nagel op de kop wat je zegt....
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: stefanic op 12 april 2022, 09:18:29 AM
Citaat van: janieburton op 11 april 2022, 00:08:27 AM
Staat het station van Knokke ook niet te koop voor 650.000€?
Da's het station van Heist dat te koop staat, hoewel het qua bouwstijl en gebruikte materialen wel wat weg heeft van het station van Knokke.
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Peter op 12 april 2022, 10:32:28 AM
Waar is de tijd dat het stationsgebouw van Knokke trots in H0 werd geproduceerd door Kibri (was wel niet helemaal op schaal)
Op de foto, de kepie van onze voormalige en steeds vriendelijke en hulpvaardige stationschef die als hobby prachtige bloemen teelde.

Nogmaals: waar is die tijd  :( :( :(

(https://live.staticflickr.com/65535/51999441304_3a20b18d67_b.jpg) (https://flic.kr/p/2ne1Jgs)DSCN5301[1] (https://flic.kr/p/2ne1Jgs) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: rgp op 12 april 2022, 12:38:55 PM
Allen,
@Janie: de huurprijzen zijn marktconform, moest men die ruimtes door de prives laten bouwen en zij zouden ze verhuren, heb je dezelfde prijzen. Het bewijs is ook de evengrote leegstand in dorpen en steden. Als men verhuurders nog meer eisen oplegt en nog meer belast, ga je nooit een daling hebben.

Blankenberge: het station was afgeleefd, renovatie was veel duurder dan nieuwbouw. Veel toeristen in de zomer klopt, maar zo snel mogelijk in de Kerkstraat willen zijn.

@omroepinstallatie: ze worden stelselmatig vernieuwd en de 'sprekers' worden vervangen door ingesproken boodschappen door mensen die geselecteerd zijn voor hun taalduidelijkheid.

@ de automaat. Als hij stuk is, koop je je ticket op de trein zonder meerkost. Info kun je ook aan hem vragen.  Is personeel beter ? Wat als die ziek is ? Voor iedere post moet je minstens 4 man aanwerven en dat kost een fortuin, waar de klagers zeker niet willen voor betalen. Er is hier een admin die weet wat een werknemer kost: hallucinant

Roland
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Alberke op 12 april 2022, 15:56:47 PM
Ik was daarnet in het CS Antwerpen, om nog een (laatste?) blik te werpen op de loketten?
Ze gaan die volgens een woordvoerder naar een "meer centrale" plaats verzetten.
Is er een beter bereikbare plaats dan dit? Iedereen komt binnen langs het Astridplein. In het vervolg zal je een halve kilometer te voet moeten afleggen om de loketten te vinden.
Pure volksverlakkerij ja!
ik heb ook geluisterd naar die afkondigingen die via hypermodern audiomateriaal en met een professionele stem werden omgeroepen: verstond er geen bal van!
Ik zie er tegenop om de trein te nemen eerlijk gezegd! 

Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: guy holbrecht op 12 april 2022, 17:15:15 PM
zijn de stemmen in de omroepinstallatie computerstemmen? Was onlangs in Brussel-Noord en daar kwam de' ijzige' trein toe. De omroepstem wist dus niet hoe ze een Duitse ICE trein moest aankondigen en sprak dus ICE op zijn Engels uit, maar dan wel als icy.
Titel: Re: Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden
Bericht door: Boemeltrein op 12 april 2022, 17:49:50 PM
Roland, Als de automaat stuk koop je een ticket bij de conducteur zonder meerkost??? ja, ik heb daar een zeer pittige discussie aan overgehouden, want de conducteur wist en weet niet wanneer die automaat stuk is of niet, (alsof hij in elke stopplaats gaat controleren of die automaat het doet of niet,) je wordt eerder bekeken alsof je te lui bent om de automaat te gebruiken.