https://www.youtube.com/watch?v=0gCqiEkpzsI
wat doe je met bananenwagons, ketelwagens, shimmns, sahimmns(6assers)? Je zet ze achter 2 55's
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat er in België op linker spoor gereden wordt.
Of is dit niet in België opgenomen?
grt Piet.
In België wordt er inderdaad links gereden. Dit is een verbinding met Duitsland, waar rechts gereden wordt, dus op dat stuk wordt er 'op z'n Duits' gereden.
Maar dit deel van de "Montzen" lijn ligt toch in Belgie?
Als ik me niet vergis ligt vlakbij (naar het westen gezien) de Moresnet brug, waar toch ook rechts gereden word?
Kan me tenminste niet herinneren dat het spoor tussen de tunnel en de brug zich kruist..
Wel een spectaculair filmpke 8)
Citaat van: doomslu op 24 februari 2022, 08:38:17 AM
In België wordt er inderdaad links gereden. Dit is een verbinding met Duitsland, waar rechts gereden wordt, dus op dat stuk wordt er 'op z'n Duits' gereden.
is het niet bij Visé/tegen dat men gaat wisselen van spoor?
https://www.youtube.com/watch?v=YoG38XJH6DU De eerste(voor ze vernieuwd werd) werd gebouwd door Russissche krijggevangenen in 1917 https://www.routeyou.com/nl-be/location/view/47020110/viaduct-van-moresnet
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 februari 2022, 10:56:56 AM
Citaat van: doomslu op 24 februari 2022, 08:38:17 AM
In België wordt er inderdaad links gereden. Dit is een verbinding met Duitsland, waar rechts gereden wordt, dus op dat stuk wordt er 'op z'n Duits' gereden.
is het niet bij Visé/tegen dat men gaat wisselen van spoor?
Hier zijn kruis wissels te zien in de hoofdlijn, de eerste wisselstraat vlak voor de Moresnet brug:
https://www.google.nl/maps/place/Viaduct+van+Moresnet/@50.7175823,5.9644684,153m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c09041f4a28413:0x54a7b37e3bf1afd3!8m2!3d50.7197838!4d5.9914528
Trouwens is die brug in schaal te bewonderen bij de AMRA (OD dacht ik in November) http://www.amra-modeltreinen.be/amra-nieuw/&fotowebsite13/2013-11-08-1%20officiele%20opening%20v.d%20brug%20moresnet/ beslist eens doen !
We veranderen van spoor vlak na de bundel van Montzen. (terhoogte van de Y L39)
Het normaal spoor komt rechts te liggen en het tegenspoor wordt het linkse spoor.
Daarom staan daar de seinpanelen ook als spiegelbeeld , dan normaal elders in België.
De spoorgrens Infrabel /DB Netz ligt voor de tunnel van Gemmenich. (iets voor de eerste DB seinen op Belgisch grondgebied)
De grens zelf ligt in de tunnel.
Typisch een grensbaanvak , dat is een beetje van allebei.
Trouwens het volledig baanvak is toch ingericht als dubbelverkeer (kun je zowel links als rechts rijden.)
Ik had even tijd om een selfie van mijne trein te nemen. ;D van een paar jaar terug.
(40070 Gallarate - Antw. Oorderen HTA) aan de Gemmenich tunnel kant België.
(https://live.staticflickr.com/7843/47213224792_34476004b0_b.jpg)
Citaat van: C.B. op 24 februari 2022, 11:53:19 AM
Trouwens het volledig baanvak is toch ingericht als dubbelverkeer (kun je zowel links als rechts rijden.)
Maar wordt daar veel gebruik van gemaakt? Ik ben daar een paar keer geweest en uren langs die lijn doorgebracht. Tussen Aken en Montzen heb ik alleen maar rechtsrijdende treinen gezien.
daar heb respect voor mensen die een eigen loc/trein hebben ;D ;)
Citaat van: Klaas Zondervan op 24 februari 2022, 12:20:13 PM
Maar wordt daar veel gebruik van gemaakt? Ik ben daar een paar keer geweest en uren langs die lijn doorgebracht. Tussen Aken en Montzen heb ik alleen maar rechtsrijdende treinen gezien.
Wellicht om zich te kunnen behelpen als op één van de 2 sporen iets verkeerd gaat
Dat bedoel ik. Normaal zal er altijd rechts worden gereden. Maar bij een verstoring op een spoor zal het andere spoor in beide richtingen worden gebruikt
Zegt die Duitse treinbestuurder: Verdammt, diese Belgier fahren immer auf der falschen Seite! en die Belg: 't is weer ne Duitser, alléé zie da rijen! ;D
kwestie van gewoonte zeker ?
Soms kan het ook verkeerd aflopen.
Enkele jaren terug was een trein van ons daar in nood gevallen , doordat bij omschakeling van B naar D , de "DB" stroomafnemer bevroren was op het dak en niet meer gelicht kon worden.
Dit door veelvuldige ijsregen tijdens de rit. (die trein stond op het normaal spoor , dus de rechtse kant.)
Ik mocht via tegenspoor (het linkse spoor) daar normaal voorbij rijden , echter had ik ook prijs , ook mijn "DB" stroomafnemer was vastgevroren en vervolgens kwam ik ook tot stilstand net iets voorbij de brug van Moresnet (met 3600T en 2 Traxxen)
Nochtans had ik alle stroomafnemers nog getest in Antwerpen , en gingen ze allemaal nog mooi tegen de draad. (nu geen van de twee)
Zo'n extreme weeromstandigheden had ik dus nog niet meegemaakt , dat zelfs een stroomafnemer vastgevroren kon zijn op het dak van de lok.
Gevolg , heel de lijn versperd. , en het heeft nog een tijdje geduurd voordat ze ons konden halen.
En voor mij moesten ze dan nog 2 extra Traxxen uit Aachen opsturen. ;D
Citaat van: C.B. op 25 februari 2022, 12:54:51 PM
Soms kan het ook verkeerd aflopen.
Enkele jaren terug was een trein van ons daar in nood gevallen , doordat bij omschakeling van B naar D , de "DB" stroomafnemer bevroren was op het dak en niet meer gelicht kon worden.
Dit door veelvuldige ijsregen tijdens de rit. (die trein stond op het normaal spoor , dus de rechtse kant.)
Ik mocht via tegenspoor (het linkse spoor) daar normaal voorbij rijden , echter had ik ook prijs , ook mijn "DB" stroomafnemer was vastgevroren en vervolgens kwam ik ook tot stilstand net iets voorbij de brug van Moresnet (met 3600T en 2 Traxxen)
Nochtans had ik alle stroomafnemers nog getest in Antwerpen , en gingen ze allemaal nog mooi tegen de draad. (nu geen van de twee)
Zo'n extreme weeromstandigheden had ik dus nog niet meegemaakt , dat zelfs een stroomafnemer vastgevroren kon zijn op het dak van de lok.
Gevolg , heel de lijn versperd. , en het heeft nog een tijdje geduurd voordat ze ons konden halen.
En voor mij moesten ze dan nog 2 extra Traxxen uit Aachen opsturen. ;D
Altijd een camping-gasbrandertje en een moor bijhebben Claudio...! ;D ;D ;D
;)
Citaat van: C.B. op 25 februari 2022, 12:54:51 PM
En voor mij moesten ze dan nog 2 extra Traxxen uit Aachen opsturen. ;D
altijd met dezelfde dat ge miserie hebt ! ;)
Citaat van: Rangeerduivel op 25 februari 2022, 13:47:01 PMAltijd een camping-gasbrandertje en een moor bijhebben Claudio...! ;D ;D ;D
;)
Denk da ge iets anders gaat nodig hebben om die panto te ontdooien :D
Voorheen werden er wel eens twee treinen bijna tegelijkertijd uit Aachen West richting Montzen gestuurd om ruimte te maken. De ene trein op rechterspoor, de andere trein op linkerspoor. Dan was het een soort dragrace de helling op richting Gemmenicher tunnel. Ook heb ik in Gemmenich meerdere keren meegemaakt dat alles via enkelspoor moest worden afgehandeld van Gemmenich naar Montzen. Alles dan wel in de dieseltijd. Was altijd een mooie beleving.
Ben nu thuis bezig dit grensbaanvak na te bouwen in model. Vanaf het bekende bruggetje bij Gemmenich tot de tunnel.
Groet Alex