Er is aan ons gevraagd door de heemkring van Mol om een baantje met de zandtram te maken.
Dit was de tram op meterspoor en de wagons op normaalspoor.
Nu onze vraag is hoe zouden we best deze gecombineerde rail maken? Welke railprofielen, misschien een mal maken? Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt,groeten eddy,Msc de Kempen.
Shinohara heeft sporen met 3 railstaven voor 2 spoorwijdtes. Kan het alleen niet zo gauw terugvinden.
Je kunt ook standaard sporen nemen en daar een derde railstaaf in aanbrengen.
Het is niet 3 rail maar 4 rail.Tillig heeft 3 rail in zijn gamma.
Tillig? Die hebben zeker zo'n wissels: https://www.tillig.com/Gleissysteme-Seite-9.html (https://www.tillig.com/Gleissysteme-Seite-9.html)
Beste lijkt me voor de 3 rails hetzelfde profiel en een mal lijkt een absolute noodzaak. Handlaidtrack heeft mallen voor drie-rail wissels: https://www.handlaidtrack.com/fixtures-ho-dual-gauge (https://www.handlaidtrack.com/fixtures-ho-dual-gauge) Die hebben misschien al mallen.
Het zijn 4 sporen in een.Dus 2 Ho en 2 Hom.
Dan is het simpel, je gaat zelf aan de slag moeten :D Alle 4 rails hetzelfde profiel lijkt het eenvoudigste en zeker een mal.
Citaat van: eddy op 25 december 2021, 12:11:58 PM
Het is niet 3 rail maar 4 rail.Tillig heeft 3 rail in zijn gamma.
Citaat van: eddy op 25 december 2021, 12:17:24 PM
Het zijn 4 sporen in een.Dus 2 Ho en 2 Hom.
Je haalt spoor en rail door elkaar. Het is handiger als je de woorden zuiver gebruikt. Een rail is 1 staaf. Een spoor is het samenstel van dwarsliggers en 2 of meer rails.
Maar waarom moeten het 4 rails zijn? Je kunt 1 rail gezamenlijk gebruiken voor de normaalspoorvoertuigen en de meterspoorvoertuigen. Dan is 3 genoeg. Zo doen ze het in het echt ook meestal.
Ik denk dat Eddy zoiets bedoeld
(https://img.nieuwsblad.be/T2XtCy9W-dxxpUy5fjQkaKqrm14=/960x640/smart/https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2021%2F11%2F18%2Ff123bf59-0241-4e09-b019-c2f2ada11949.jpg)
Inderdaad Dirk, zo was het.
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 december 2021, 12:39:04 PMMaar waarom moeten het 4 rails zijn? Je kunt 1 rail gezamenlijk gebruiken voor de normaalspoorvoertuigen en de meterspoorvoertuigen. Dan is 3 genoeg. Zo doen ze het in het echt ook meestal.
Omdat het een "historisch" display moet zijn. Als het origineel 4-rail was, dan moet de baan nu eenmaal ook 4-rail zijn.
Ik vond nog deze van Shinohara (http://www.dallasmodelworks.com/products/productDetail.asp?ItemNumber=SH-669-317) met 4 rails. Maar blijkbaar niet meer leverbaar en Shinohara is 3 jaar geleden gestopt.
Het wordt dus zelfbouw en daarvoor blijft mijn advies: neem standaard sporen en leg daar zelf de derde en vierde rail in.
Aangezien het een zandspoor is, zie je niets of weinig van de dwarsliggers, ik zou gewoon twee extra rails op de dwarsliggers van het normaalspoor lijmen.
eventueel de dwarsliggers een beetje infrezen.
Mits een malletje te maken kan je die dan correct positioneren.
De wissels zal een andere zaak worden.
Succes ermee.
Zelf maken kan heel eenvoudig, smalspoor bielzen mat en normaalspoor bielzenmat lossnijden, en als het wate om en om een normaal en smalspoor biels ...ik heb het zo ook gedaan op n stuk voor 3 rail, werkt perfect
Eddy,
Hier een wetransfer link met foto's van hoe ik het gedaan heb... https://we.tl/t-rSVdNNlR69
Groeten
Bedankt,welke code rails is er gebruikt?
Ik heb roco line code 83 gebruikt.
Die heb ik ook even binnen getrokken Evan ;D ;D ;D
wauw Evan. Ik heb ze ook eens bekeken... heel mooi werk!!
Tim