Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Supering - verbeteren van bestaande modellen => Topic gestart door: Jappy op 21 december 2021, 07:51:00 am

Titel: Onderhoud Olaerts type 29
Bericht door: Jappy op 21 december 2021, 07:51:00 am
Hallo iedereen,

Ik heb een type 29 stoomloc van Olaerts bij me rijden op de H0 baan, maar recent staat de loc stil. Eén van de antislipbandjes is immers verduurd en gebroken. Nu wilde ik eventjes vragen of iemand hier al ervaring heeft met het vervangen van deze op dit model en of dit een eenvoudig klusje is? Het immers een prijzige machine en ik wil deze liefst niet naar de filistijnen helpen...
Titel: Re: Onderhoud Olaerts type 29
Bericht door: Rangeerduivel op 21 december 2021, 08:52:29 am
Geen ervaring met het Olaerts model, maar zoals bij elke stoomloc zal je hier ook de drijfstang aan het betreffende wiel dienen los te maken mijgedacht...

 ;)
Titel: Re: Onderhoud Olaerts type 29
Bericht door: rojema op 21 december 2021, 11:10:16 am
Is idd. niet eenvoudig. Best eerst drijfstang op laagste stand zetten, voorzichtig vijsje losdraaien en dan proberen het bandje erop te krijgen met 2 fijne pincetjes. Best de beide bandjes vervangen. Het vergt wel wat geduld . Andere optie is bij Olaerts binnen doen, maar dan kan het wel effe duren vrees ik.
Titel: Re: Onderhoud Olaerts type 29
Bericht door: Peter op 21 december 2021, 11:34:22 am
Het veiligst is inderdaad het bij Olaerts te laten doen. Als je per ongeluk iets beschadigd aan het model heb je meer problemen (en kosten)
Titel: Re: Onderhoud Olaerts type 29
Bericht door: Rangeerduivel op 14 februari 2022, 17:43:13 pm
Hallo iedereen,

Ik heb een type 29 stoomloc van Olaerts bij me rijden op de H0 baan, maar recent staat de loc stil. Eén van de antislipbandjes is immers verduurd en gebroken. Nu wilde ik eventjes vragen of iemand hier al ervaring heeft met het vervangen van deze op dit model en of dit een eenvoudig klusje is? Het immers een prijzige machine en ik wil deze liefst niet naar de filistijnen helpen...
Geen ervaring met het Olaerts model, maar zoals bij elke stoomloc zal je hier ook de drijfstang aan het betreffende wiel dienen los te maken mijgedacht...

 ;)

Ondertussen wel de ervaring opgedaan en het is een èènvoudig karweitje,
Eerst de dissel dmv het kleine schroefje verwijderen.
Dan is de grote schroef onderin de schoorsteen ook bereikbaar, die haal je er uit.
Daarna de twee piepkleine schroefjes achteraan onder het machinistenhuis verwijderen, nadien kan de hele bovenbouw er af.
Daarna ook zoals Rojema beschreef, het wiel op de onderste stand
Dit kan je doen door het vliegwiel met de vingers te draaien...
en dan het schroefje van de drijfstang los schroeven.
(deed ik met een fijn plat tangetje bij gebrek aan een passend sleuteltje).
Dan het bandje eerst bovenaan op het wiel leggen, ze verder naar beneden over het wiel slepen deed ik met 2 fijne precisie schroevendraaiertjes.
Let wel dat het bandje niet getorst ligt.
De loc opnieuw monteren in omgekeerde volgorde uiteraard...
De (be)handeling is niet anders dan bij eender welke andere loc met drijfstangen van om het even welk merk...

 ;)
(nota) De bandjes mocht ik hier na 2 dagen van uit Belgie ontvangen, als het goed is mag het ook gezegd worden!