Op het nieuwe gedeelte van mijn baan is een brug geplaatst over een kanaal. De brug wordt gebruikt zowel voor treinverkeer als wegverkeer (beperkt) gebruikt. Nu mijn vraag wordt de brug bij gesloten toestand (doorvaart schepen) beveiligd door een bareel of een of andere beveiliging zowel voor trein als wegverkeer. De brug bevindt zich in een havendok waar enkel rangeerbewegingen worden uitgevoerd en beperkt vrachtvervoer (geen openbare wegverkeer).
Erik
Moderne beveiliging:
https://www.google.be/maps/@51.239774,4.449171,3a,72.7y,315.59h,85.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1smPrlABCii-vRUkNH2cWmig!2e0!7i16384!8i8192
... dus ik vermoed dat er in TPIII ook wel een dergelijke beveiliging was (slagbomen en/of verkeerslichten)
volgens mij voor de auto's gewoon slagbomen en voor de treinen seinen zoals overal langs het spoor
de tram in oostende stopt ook voor de rode lichten en de slagbomen dacht ik
want door rijden zou dom zijn
gr raf
Over het kanaal Gent-Terneuzen ligt een draaibrug waar wegverkeer en een spoorlijn over lopen.
Zo te zien is er voor het spoor geen slagboom: google maps (https://www.google.nl/maps/@51.2935021,3.8334743,3a,75y,86.32h,94.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAkd-i2Ij4R9U8bDL7z4Kew!2e0!7i16384!8i8192).
De goederentreinen stoppen hier ook niet vlak voor de brug. Ze worden gestopt door een sein voor de oprit naar de brug.
Zeebrugge-Dorp, oude brug bij het station: slagbomen ( op heden ) lijkt wel wat op uw H0-modelsituatie
Is op vandaag slechts een secundaire weg, oude Isabellalaan. Want de hoofdwegen, Kust- & 'nieuwe' Isabellalaan, liggen ten noorden (noord-oosten) van Zeebrugge-Dorp )
https://www.google.com/maps/@51.3268148,3.1982208,3a,90y,86.06t/data=!3m7!1e1!3m5!1ss_Yd5_j5nHqC_ac0NrcsVw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3Ds_Yd5_j5nHqC_ac0NrcsVw%26cb_client%3Dsearch.revgeo_and_fetch.gps%26w%3D96%26h%3D64%26yaw%3D159.34001%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?hl=nl
Gezien je zegt dat er weinig verkeer langskomt zou ik zeggen van die knipperende overweglichten voor auto's (kun je ook gebruiken als er een trein over de brug wil)en eventueel sein voor het spoor.
Spoorbomen is te veel luxe voor een simpele weg.
of zoiets als in alphen a/d rijn.
https://www.google.nl/maps/@52.1309756,4.6388807,3a,75y,157.55h,71.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0ECAFbDQPT180X7fahxdfQ!2e0!7i13312!8i6656
of alleen lichten voor verkeer als de brug opengaat en voor treinen........
https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/5994685496/
Gevonden via hoohle op dit forum:
(https://farm7.staticflickr.com/6061/6044728042_1330c1cf07_b.jpg)
Straatsbrugbrug.
ACFI
Het voorbeeld Zeebrugge is een bijzondere. Er ligt een spoor in de rijbaan, daar zit een slagboom voor.
Maar een tweede spoor ligt naast de rijbaan, daar is geen slagboom.
Bij het voorbeeld Alphen a/d Rijn zie ik de relatie met een brug niet.
Citaat van: Klaas Zondervan op 08 december 2021, 12:33:06 PM
Het voorbeeld Zeebrugge is een bijzondere. Er ligt een spoor in de rijbaan, daar zit een slagboom voor.
Maar een tweede spoor ligt naast de rijbaan, daar is geen slagboom.
Het spoor in de rijbaan is voor de tram. Die ziet verkeerslichten EN slagbomen. De trein neemt de 2-de brug zonder slagboom. Maar ik kan me wel inbeelden dat die brug gekoppeld is met de seinen die langs beide kanten van de brug staan. Als je wat ook google maps rondloopt dan zie je dat er aan het einde van de sectie met bovenleiding een sein staat en aan de andere kant aan de 2 sporen die naar de brug gaan staan ook seinen. Ik kan me niet inbeelden dat ze voor zoiets enkel en alleen vertrouwen of de bestuurder van de trein kan zien of de brug open is of niet.
Het spoor bij Zeebrugge is waarschijnlijk alleen voor goederentreinen. Ik denk dat de brugwachter en de dispatcher van het spoorverkeer met elkaar contact opnemen als de brug open moet.
". . . Het spoor bij Zeebrugge is waarschijnlijk alleen voor goederentreinen. . . . ."
Juist. Slechts goederenverkeer ten oosten van het station en de Visart-sluis, inclus. deze brug.
Passagierstreinstellen stoppen nl. aan het (eind)station Zeebrugge-Dorp.
Er waren aan het station de voorbije jaren spoorvernieuwingen/vereenvoudigingen.
= lijn 51A/1 van Brugge naar Zeebrugge-Dorp
Citaat van: Klaas Zondervan
Bij het voorbeeld Alphen a/d Rijn zie ik de relatie met een brug niet.
/quote]
er is geen relatie tot brug alleen tot knipperlichten in mijn eerdere post
Allemaal bedankt voor de reacties en beeldjes. Mits er toch enkel maar gerangeerd word en sporadisch wegverkeer is (laden en lossen op de kade) is een bareel een beetje te veel van het goede. Ik zou rangeer grondseinen kunnen plaatsen voor de brug maar lijkt mij ook niet logisch. Ik heb volgende oplossing in gedachte: het rangeerverkeer afdekken met handsein een prieser met oranje vlag of bord. Voor het wegverkeer bord opgepast beweegbare brug. Bij een open brug kan het handsein ook rood gegeven worden voor het wegverkeer.
Erik.
een priester die rangeerverkeer met een oranje vlag afdekt ? Wacht, waar ligt m'n leesbril ;) :)
Normaal gezien worden zo'n bruggen voor het wegverkeer steeds beveiligd door slagbomen, zodat er niemand in het water kan rijden.
Het treinverkeer wordt beveiligd met seinen. Het treinverkeer heeft voorrang op het wegverkeer. Dus bij doorrit van de trein wordt het wegverkeer opgehouden door de verkeerslichten.
De Straussbrug in Zeebrugge had vroeger dubbel spoor: het was de verbinding tussen Zeebrugge en Knokke. Door de uitbreiding van de haven werd halfweg de jaren '80 een nieuwe spoorlijn tussen Brugge en Knokke aangelegd via de achterhaven van Zeebrugge. Over de brug reden daarna enkel nog lokale goederentreinen en af en toe speciale ritten (zoals naar een grote bootshow begin de jaren '90 en naar de marine-basis). Jaren later werd het spoor op de brug ontdubbeld zodat er plaats vrij kwam voor een tweede rijvak voor het wegverkeer (voordien was slechts één vak beschikbaar voor beide richtingen!). In het wegdek ligt ook een spoor voor de tram: dus de brug dient dus voor zowel het weg-, tram- en spoorverkeer!
Deze brug werd reeds geklasseerd als monument. Maar er zijn nu plannen om een tweede grote sluis te bouwen ter hoogte van de oude Visart-sluis en daarvoor zou de Straussbrug toch moeten wijken!
Dries dank voor de info. Kan het afdekken voor het treinverkeer (rangeren) met handseinen dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Erik.
Hier een mooie reeks foto's van de Zeebrugse brug van het Strauss-type, over de sluis. Met de verkeerslichten en slagbomen.
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Straussbrug_(Brugge)#/media/File:Spoorlijn_202_R03.jpg ( ter illustratie, dank aan Erfgoed )
[ De oude spoortoestand met nog de wissel ten oosten van het station. Nu is het éne spoor langs het station doodlopend en liggen er betonbielsen ]
In de Antwerpse haven zijn er tal van gecombineerde bruggen met zowel wegverkeer en treinverkeer. Hier was de standaard dat de bruggen steeds werden afgesloten met slagbomen en verkeerslichten.
- wanneer de brug open is (doorgang voor scheepvaart / landverkeer gesperd) dienen alle verkeerslichten voor het wegverkeer rood te zijn en de slagbomen gesloten, deze staan vlak voor de brug zelf. Voor het treinverkeer dienen de twee voorgaande seinen Rood te zijn, een seinpaal staat vlak voor de brug.
- wanneer de brug gesloten is (scheepvaart gesperd / doorgang voor landverkeer) en er is treinverkeer dan zijn de verkeerslichten aan de brug gedoofd (vroeger moesten deze groen oplichten), maar zijn de vooruit geschoven verkeerslichten rood (lichten opgesteld voor de locatie waarop het spoor de weg opkomt) en zijn de vooruitgeschoven slagbomen gesloten.
- wanneer de brug gesloten is (scheepvaart gesperd / doorgang voor landverkeer) en er is wegverkeer dan zijn de verkeerslichten aan de brug groen of geel knipperen, de vooruitgeschoven verkeerslichten staan of gedoofd of geel knipperen, de trein heeft een gesloten sein.
Tussen de verschillende cyclussen zijn er nog een pak voorwaarden en stappen die dienen doorlopen en overwaakt te worden (vooraanmelden, slotinrichtingen, vergrendelingen, ...),
In model zou ik me enkel beperken tot slagbomen/verkeerslichten voor de brug en een trein sein
Bedankt voor de info.
Erik.