Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: oebr op 04 december 2021, 12:54:12 PM

Titel: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: oebr op 04 december 2021, 12:54:12 PM
Dit is een niet-emotioneel draadje waarin we gaan proberen om mogelijkheden te vinden of desnoods te ontwikkelen om de aandrijvingen van de VBV reeksen 55-c18 en reeksen 22-23-25 te verbeteren voor intensief gebruik.

Gelieve reacties op de service of de mankementen van de basismodellen verder te plaatsen in het draadje 55 B-models/VBV Kapotte tandwielen & 22/23/25/25.5 cardankop https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30173.0.html (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30173.0.html)

Hier alleen suggesties voor oplossingen en/of technische bemerkingen posten aub.

Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: oebr op 04 december 2021, 13:01:50 PM
reeks 55 / c18:

oplijsting van zwakke punten:

- barsten in tandwieltjes - ook bij de tweede reeks bogies:

ter illustratie deze post van Arno:

Citaat van: AFB op 19 december 2020, 15:19:18 PM
(https://live.staticflickr.com/65535/50736468867_4d33f44b04_b.jpg)

Het tandwiel bovenin is gebroken maar dat is helaas op de foto niet te zien. Ik heb de as omgedraaid zodat er maar 2 assen aangedreven blijven. De originele plaats van deze en alle andere assen die ik kapot had was in het midden.

(https://live.staticflickr.com/65535/50736477102_9f8c292aab_b.jpg)
Dit is het gescheurde tandwiel. Het betreft de scheur op 12 uur. Sorry dat ik geen betere foto heb.

Vriendelijke groeten,

Arno

- gebarsten bogies:  allicht minder makkelijk op te lossen dan tandwieltjes en assen vervangen.



Citaat van: evan op 02 november 2021, 21:59:05 PM
Bon hier gaan we...


Eerste generatie B-Models 55:  (As 2.35mm)

(https://live.staticflickr.com/65535/51650269746_45679b73b6_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mGa8Jb)IMG_1201 (https://flic.kr/p/2mGa8Jb) by Evan Daes (https://www.flickr.com/photos/152497707@N03/), on Flickr

Amerikaans systeem tandwielen met reeds een vervangen tandwiel.  En dat is een heel ander materiaal dan het origineel en ik heb er in m'n Canadese locs goede ervaringen bij.
(https://live.staticflickr.com/65535/51650936004_29066f3f72_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mGdxMo)IMG_1204 (https://flic.kr/p/2mGdxMo) by Evan Daes (https://www.flickr.com/photos/152497707@N03/), on Flickr

Origineel gebarsten tandwiel:
(https://live.staticflickr.com/65535/51650269136_1efda3843d_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mGa8xE)IMG_1207 (https://flic.kr/p/2mGa8xE) by Evan Daes (https://www.flickr.com/photos/152497707@N03/), on Flickr


Recente Generatie 55 en 1800 CFL:  (As 2mm)

(https://live.staticflickr.com/65535/51650269626_ed1197fc85_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mGa8G7)IMG_1202 (https://flic.kr/p/2mGa8G7) by Evan Daes (https://www.flickr.com/photos/152497707@N03/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51650269346_b66aced5a4_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mGa8Bh)IMG_1205 (https://flic.kr/p/2mGa8Bh) by Evan Daes (https://www.flickr.com/photos/152497707@N03/), on Flickr

Hier geen problemen mee qua tandwielen, maar wel problemen op K-wissels want dit is zogezegd een 3 rail model dat uitvoerig getest is... NOT!



Leuk he als je treinen door een Chinees laat maken en er zelf geen jota van kent.  Dan hebben de Chinezen je goed liggen en ook je klanten  >:(
Maar goed voor de rest stopt hier m'n bijdrage en over het her-motoriseren van de AM motorstelletjes deel ik later nog wel wat. 

Groeten,

Evan
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: oebr op 04 december 2021, 13:11:18 PM
suggesties van forumleden ivm dit probleem:

- volle assen (met isolatie nabij de wielen) gebruiken zodat een tandwiel op de as zit ipv er deel vanuit te maken

- andere kunststof ?

mogelijkheid repliceren https://www.diametal.be/reverse-engineering/ (https://www.diametal.be/reverse-engineering/)


- metalen tandwieltjes gebruiken --> alle tandwielen moeten dan vervangen worden



Citaat van: evan op 24 december 2020, 08:28:47 AM

Dat is dus het oude bekende Amerikaanse systeem van meer dan 30 jaar oud (Athearn en Life Like P2K).  Dus zeker 20 Jaar geleden kenden ze het probleem van de gebarsten tandwielen en was het een bekend probleem door inferieur Plastic.  Ik weet niet hoe lang VBV hun modellen met dit principe bestaan, maar de keuze van systeem en product was dus niet optimaal.  Precies of hun Chinese leverancier oud spul wilde slijten aan een "onwetende" Belg   ::)


A-Line is destijds op de kar gesprongen om de klanten van Athearn en Life Like bij te staan met betere kwaliteit tandwielen.  Walthers heeft de P2K lijn van Life Like overgenomen en heeft de tandwielen ook verbeterd.

_   Artikel.  A-Line #40005

Eens mn atelier hier in orde is zal ik mn VBV 5510 eens uit elkaar gooien en zien of die A-Line onderdelen passen.

Voor mensen die zelf al ns willen proberen...   https://www.rd-hobby.de/Catalog/Detail/96509

Citaat van: Alberke op 25 december 2020, 14:44:04 PM


Vooral de manier van monteren; een tandwiel op een te grote as persen is heel simpel in de productie, maar geeft na een tijdje dus de bekende problemen. Een beter systeem bestaat er in om de as te voorzien van "tandjes", zodat het tandwiel vastbijt als het er op  geschoven wordt. Op die manier staat het niet meer onder druk, maar ja, dat kost weer tijd in de productie om die as te maken.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: oebr op 04 december 2021, 13:23:16 PM
Reeks 23:

zwak punt en suggestie voor oplossing:

Citaat van: OlivierV op 26 december 2020, 13:56:56 PM
Ik ben wel benieuwd naar de definitieve oplossingen.

Voor de 23ers is het heel simpel, ga terug naar dat metalen kardankopje zoals vroeger het geval was, dan ben ik ervan overtuigd dat hier quasi geen uitval meer zal zijn.
Zoals onderstaand vergelijk duid. Graag terug de oplossing zoals ze werd toegepast in 6102 en 60 proto locs, uiterst duurzaam. Ook gebruikt ls models nog steeds dit beproefd concept bij hun nieuwe producent.

(https://i.postimg.cc/qvgC63jR/132705986-3048194551950376-8846687007297560050-n.jpg)



Deze suggestie is uiteraard sterk, volgende uitdaging:  wie produceert/de de degelijke cardans die in de 60-reeks zitten en is deze bereid om hiervan enkele honderden los te verkopen van het model dat de 23-reeks nodig heeft.

andere interessante suggestie

Citaat van: OlivierV op 27 december 2020, 23:01:16 PM
Toevallig stootte ik nog op zo'n cardanballetje in messing. Goed om in het achterhoofd te houden. Vervangstuk voor locs van overland models met faulty cardan tips ...

http://www.dccdecoderservice.nl/cardan_ball_tip.html (http://www.dccdecoderservice.nl/cardan_ball_tip.html)
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Floris op 04 december 2021, 14:00:31 PM
Goed idee, dit draadje. Even een dubbele deur tussen t cafe en de werkplaats zetten.  :P

De barstende zwarte plastic cardanbolletjes werden ook door roco gebruikt rond 2000 volgens mij. Daar is toen een steviger half doorzichtig plastic versie als vervanging voor gekomen, later kregen locs standaard zo'n metalen kogeltje als op oliviers foto, ook zelfde diameter enzo. Roco is aardig betrouwbaar qua onderdelenlevering dus ik zou daar eens gaan kijken.
Op zich kun je zo'n gebarsten kogeltje best blijven gebruiken als je de as opruwt en t kogeltje met wat lijm op de opgeruwde as plakt, dat gaat vaak jarenlang goed, dus of ik zelf de moeite zou nemen nieuwe kogeltjes te gaan regelen... ik weet t niet.

Wat betreft de 55 late versie, dus met tandwielen uit het midden: Wat ik zou gaan proberen is de astandwielen vervangen door de athearn-vervangingstandwielen. Die komen in het midden uit, maar als ik naar de andere tandwielen kijk kun je die gewoon omdraaien, zodat ze ook (min of meer) in het midden zitten. daarvoor moet het hele draaistel uit elkaar en het zou me niet verbazen als er dan hogerop in het draaistel problemen ontstaan, maar wie weet is daar ook wel een oplossing voor te vinden, als iemand zoiets eens wil gaan proberen en daar een verslagje van wil maken denk ik graag mee. Wie er zin heeft zo'n loc es mee te nemen naar utrecht is uiteraard welkom, maar dat zal voor de meesten hier wellicht wat ver zijn.

Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: eve op 04 december 2021, 14:01:31 PM
Zowat een week geleden heb ik een oplossing uitgewerkt voor de VBV55 gebroken tandwielen, zowel voor de "witte tandwielen"-versie, als voor de "zwarte tandwielen"-versie.
Een onderdeel dat niet standaard op de markt verkrijgbaar is, heb ik moeten laten fabriceren. Dat kost enkele dagen tijd.
Als jullie nog wat geduld hebben zal ik mijn oplossing hier aanbieden.

Mvg, Erik.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Dirky op 04 december 2021, 17:36:15 PM
Mijn eerste oplossing bestaat hieruit de twee stukjes as te vervangen door een doorlopende geïsoleerde as. Zo wordt het tandwiel niet meer verkeerd belast. Probleem "nu" is gewoon de prijs. Voor een andere toepassing heb ik ooit dergelijke asjes laten produceren en de prijs was amper een halve euro mits bestelling per 1000...

Mijn tweede oplossing is het aanbrengen van een dunwandige "bus" over de uiteinden van de tandwielbus. Probleem is weer de prijs, tenzij er 1000 gemaakt worden.

Ik heb nog een derde idee maar 'k heb geen slechte loc dus kan ik dat niet uitproberen...

...
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: ronny-vdv op 04 december 2021, 20:37:52 PM
Citaat van: oebr op 04 december 2021, 13:23:16 PM

andere interessante suggestie voor de reeksen 22, 23 en 25

Citaat van: OlivierV op 27 december 2020, 23:01:16 PM
Toevallig stootte ik nog op zo'n cardanballetje in messing. Goed om in het achterhoofd te houden. Vervangstuk voor locs van overland models met faulty cardan tips ...

http://www.dccdecoderservice.nl/cardan_ball_tip.html (http://www.dccdecoderservice.nl/cardan_ball_tip.html)
Zouden de cardanbolletjes van dccdecoderservice dezelfde afmetingen hebben als het plastieken exemplaren van VBV?
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 04 december 2021, 23:04:12 PM
de gaatjes bleken niet met de assen te passen heeft Olivier me een tijdje terug verteld
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: oebr op 05 december 2021, 13:26:56 PM
Dankjewel voor deze zinvolle reacties.

Het is coronagewijs niet het moment om bij elkaar te komen, maar we kunnen in het prille voorjaar dat toch eens bekijken (ik heb waarschijnlijk alle modellen / jaargangen beschikbaar en wil ze gerust mee brengen - ben me niet bewust van mankementen, het zijn op dit moment vitrinemodellen, maar eens op de testbank... ?), tenzij Erik er binnenkort al is geraakt met z'n onderzoek. Dan kunnen we beter investeren in zijn al uitgewerkte oplossing. Tenminste voor de tandwielen van de twee 55-reeksen.

Wat de cardan-balletjes voor de 23ers betreft wel sneu nieuws dat ze niet passend zijn.
Nu, het probleem is niet dat er geen degelijke uitvoeringen bestaan, ik lees dat deze in de reeks die samen met de vrienden uit Sourbrodt uitgebracht werden wel werden toegepast. Indien de complete cardannekes uit die reeks ook passen in recentere producties komt het er op aan van die (of de producent er van) dan te vinden en een batch aan te kopen. Of ?

Nu we toch bezig zijn zou ik en passant ook suggereren dat we de motoren van beide modellenreeksen eens bekijken en toekomstgewijs kijken of daar passende vervangmodellen voor bestaan. Niet dat er actueel een probleem mee is, maar het is uiteraard wel zo dat indien we deze fraaie modellen voorbereiden op intensief gebruik ook deze motoren allicht niet zo taai zouden kunnen blijken als bvb. de Maerklin-motoren. Evan gebruikt om deze reden op de baan in TW uitsluitend modellen van Maerklin, en dat is toch een teken aan de wand.

Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 05 december 2021, 14:09:49 PM
ik denk dat de motoren niet in problemen gaan komen maar veeleer de aandrijving van de motor naar de baan, maar ja waarom ook niet ?
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Havoc op 05 december 2021, 14:18:11 PM
Kan er voor dat plastieken bolletje iemand eens de maten geven?
diameter bol =
diameter as waar de worm opzit =
diameter kleine asjes =
lengte over de kleine asjes =
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Floris op 05 december 2021, 18:37:48 PM
Is al eerder voorbij gekomen:
diameter 4mm, asdiameter 2mm, Roco 108614 (plastic, maar stevig) of een metalen bolletje (weet ik zo geen nummer van) zou moeten passen, maar t gebarsten kogeltje op de opgeruwde as lijmen gaat ook lang goed. De tandwielen voor de tweede serie 55 zijn t meest serieuze probleem.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Floris op 05 december 2021, 18:44:38 PM
Citaat van: oebr op 05 december 2021, 13:26:56 PM
Nu we toch bezig zijn zou ik en passant ook suggereren dat we de motoren van beide modellenreeksen eens bekijken en toekomstgewijs kijken of daar passende vervangmodellen voor bestaan. Niet dat er actueel een probleem mee is, maar het is uiteraard wel zo dat indien we deze fraaie modellen voorbereiden op intensief gebruik ook deze motoren allicht niet zo taai zouden kunnen blijken als bvb. de Maerklin-motoren. Evan gebruikt om deze reden op de baan in TW uitsluitend modellen van Maerklin, en dat is toch een teken aan de wand.
Mijn ervaring bij miniworld is dat de motor van een loc vaak langer meegaat dan de rest van t mechaniek, tegen de tijd dat de motor het begeeft is vaak de worm al eens vervangen en zijn de wielen compleet versleten. Nou is de slijtage bij miniworld niet alleen veel groter dan normaal modelbaangebruik maar ook anders van aard (meestal slijt een loc bij een hobbyist thuis vooral door het in de doos liggen, met langzaam uithardend vet dat kruipt waar t niet gaan moet etc).... de enige motoren die t wel snel begaven waren marklinmotoren, de lagers hielden t steeds een paar maanden en dan was t ellende. Bij rocomotoren gebeurde er ook wel rare dingen, koolborstels die harder bleken dan de collector (en dus dwars door de collector heen sleten) bijvoorbeeld,. al hielden die t vaak wel een paar jaar uit, t meest onvernietigbaar bleken eigenlijk merkloze chinamotortjes. Klinkt onverwacht misschien maar ergens ook wel begrijpelijk, als een modelspoorfabrikant motoren maakt gaat t om kleine aantallen en krijg je een minder geoptimaliseerd ontwerp dan bij een fabriek die alleen maar miljoenen motortjes maakt.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Havoc op 05 december 2021, 19:25:33 PM
Citaat van: Floris op 05 december 2021, 18:37:48 PM
Is al eerder voorbij gekomen:
diameter 4mm, asdiameter 2mm, Roco 108614 (plastic, maar stevig) of een metalen bolletje (weet ik zo geen nummer van) zou moeten passen, maar t gebarsten kogeltje op de opgeruwde as lijmen gaat ook lang goed. De tandwielen voor de tweede serie 55 zijn t meest serieuze probleem.

En wat is de diameter van de kleine asjes en de lengte gemeten over die asjes? Het is nog niet voorbijgekomen, er heeft nog niemand die dingen eens echt opgemeten. Hoe kan je dan weten of iets kan passen? Dus:

diameter bol = 4mm
diameter as waar de worm opzit = 2mm
diameter kleine asjes = ????
lengte over de kleine asjes = ???
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 december 2021, 21:39:28 PM
Het lijkt me dat de ontbrekende maten goed uit de foto zijn af te leiden. Ze zijn volgens mij ook niet erg kritisch.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Havoc op 05 december 2021, 21:42:20 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 05 december 2021, 21:39:28 PM
Het lijkt me dat de ontbrekende maten goed uit de foto zijn af te leiden. Ze zijn volgens mij ook niet erg kritisch.
Dus als die pinnetjes niet in de vork gaan dan is het OK? Komaan zeg.... Als die pinnetjes te smal zijn, dan slagen ze de openingen in de vork uit na een tijd. Is het nu echt zooooooooo moeilijk om 4 maten van een stuk te meten?
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 december 2021, 22:12:39 PM
Nou nou, relax. Het was maar een goedbedoelde tip.
Voor mij is het moeilijk om ze te meten want ik heb dit merk niet.

Ik heb de foto een beetje opgeblazen en ik kom voor de pennetjes op een diameter van 1,2 mm. Maar als je ze 1 mm maakt gaat het ook werken. Die pennetjes gaan echt niet de sleuven in de cardanbus uitslaan. Ze rammelen toch niet heen en weer tussen de twee zijkanten?
Volgens mijn meting steken de pennetjes 1 mm buiten de bol. Die maat is zeker niet kritisch, die mag je gerust iets langer maken.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Floris op 06 december 2021, 10:31:30 AM
Citaat van: Havoc op 05 december 2021, 21:42:20 PM
Is het nu echt zooooooooo moeilijk om 4 maten van een stuk te meten?
Jazeker, dat is zo moeilijk. Heb de maten na herhaaldelijk vragen of iemand eens kon meten ook uit een foto gehaald.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 december 2021, 12:50:40 PM
Intussen heb ik mijn nieuwste Roco loc eens uit elkaar getrokken. Daar zit een soortgelijk bolletje in.

diameter van de bol: 4 mm
diameter van de pennetjes: 1,2 mm
lengte over de pennetjes: 6 mm.

Dus precies de maten die ik uit de foto heb gehaald.

Het is weliswaar geen VBV loc, maar het lijkt er op dat die cardankogels eenheidsworst zijn.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: OlivierV op 07 december 2021, 20:51:18 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 06 december 2021, 12:50:40 PM
Intussen heb ik mijn nieuwste Roco loc eens uit elkaar getrokken. Daar zit een soortgelijk bolletje in.

diameter van de bol: 4 mm
diameter van de pennetjes: 1,2 mm
lengte over de pennetjes: 6 mm.

Dus precies de maten die ik uit de foto heb gehaald.

Het is weliswaar geen VBV loc, maar het lijkt er op dat die cardankogels eenheidsworst zijn.

Klaas, heb je per abuis ook het modelnummer van je nieuwste roco-loc? Dan kunnen we het onderdelenblad erbij halen. :)
Had ook al zitten zoeken naar Roco-modellen met metalen kardanbolletje.

@ Floris, plastic opruwen en lijmen is inderdaad een oplossing, maar liever toch iets dat aansluit bij het concept van de jongens van Surbrodt of wat men in het begin bij de 61 en 60 proto deed. :)
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 december 2021, 09:59:20 AM
Olivier, het Roco nummer is 52511.
Ik heb meteen het onderdelenblad er bij gezocht: https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/52511_202197.pdf (https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/52511_202197.pdf)
Het gaat om de cardankogel aan de wormzijde. De kogel aan de motorzijde is kleiner, die heb ik niet gemeten.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: eve op 08 december 2021, 20:47:23 PM
Citaat van: eve op 04 december 2021, 14:01:31 PM
Zowat een week geleden heb ik een oplossing uitgewerkt voor de VBV55 gebroken tandwielen, zowel voor de "witte tandwielen"-versie, als voor de "zwarte tandwielen"-versie.
Een onderdeel dat niet standaard op de markt verkrijgbaar is, heb ik moeten laten fabriceren. Dat kost enkele dagen tijd.
Als jullie nog wat geduld hebben zal ik mijn oplossing hier aanbieden.

Mvg, Erik.

Het zal nog wat langer duren...

Volgens de beschrijving van het onderdeel was een belangrijke afmeting 2,3 mm. Deze maat heb ik nodig en ik deed een proefbestelling (32 €).
Bij aankomst van het materiaal bleek de maat 2,44 mm te bedragen. Totaal onbruikbaar !

Een hoop grol.
Weg geld.
Weg tijd (nieuwe oplossing zoeken).
Bij niet vinden van oplossing, meer geld weg.

Effe te rade gaan bij Moortgat.

Mvg, Erik
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: ERVIN op 08 december 2021, 21:49:31 PM
Citaat van: eve op 08 december 2021, 20:47:23 PM


Effe te rade gaan bij Moortgat.

Mvg, Erik

;D ;D
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: OlivierV op 09 december 2021, 00:01:51 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 08 december 2021, 09:59:20 AM
Olivier, het Roco nummer is 52511.
Ik heb meteen het onderdelenblad er bij gezocht: https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/52511_202197.pdf (https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/52511_202197.pdf)
Het gaat om de cardankogel aan de wormzijde. De kogel aan de motorzijde is kleiner, die heb ik niet gemeten.
Bedankt Klaas!

Ook de Traxx Lineas van Roco heeft dat bolleke. Ik kijk morgen het materiaal eens na.
https://www.roco.cc/doc/et/1/de/8073214930.pdf (https://www.roco.cc/doc/et/1/de/8073214930.pdf)
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: OlivierV op 09 december 2021, 17:25:41 PM
Belofte maakt schuld.


Links het van biervliet onderdeel met plastic bolletje, rechts het roco onderdeel uit mijn lineas traxx met metalen bolletje (cfr ls models).

Op kleur na ziet het er vrij identiek uit, de as is even dik, tandwiel is hetzelfde.

Enig nadeel, 10,40 euro voor het Roco-vervangonderdeel. https://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=135867 (https://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=135867)
(https://i.ibb.co/6PdKdqH/roco-brolvliet.png) (https://imgbb.com/)
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: ERVIN op 09 december 2021, 18:00:48 PM
Op een loc van +200€ is 10.40€ nu niet echt een nadeel te noemen hé Olivier , als daar de problemen mee zijn opgelost , graag dan. ;)
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: krispy op 09 december 2021, 18:24:47 PM
@oliver , heb je het dan eens in de vanbiervliet getest , of in gestoken om te zien dat het gaat ?
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: OlivierV op 09 december 2021, 19:33:14 PM
Hoi,

Net even 1 wormwiel met kardanbolletje in de 2316 gestoken. Dat werkt PRIMA (paar rondjes op de treinbaan, past ook prima).

(https://i.ibb.co/vh91m8s/wortelvliet.png) (https://ibb.co/dtZB6yb)

Citaat van: ERVIN op 09 december 2021, 18:00:48 PM
Op een loc van +200€ is 10.40€ nu niet echt een nadeel te noemen hé Olivier , als daar de problemen mee zijn opgelost , graag dan. ;)
Ervin, het is 2x 10,40, dus 20,80 euro per loc extra, op een loc die uit de winkel € 250 kost. Het had natuurlijk direct goed kunnen zijn dan hadden we die kost kunnen vermijden. Misschien als de locs wat zakken in prijs, naar 220 euro voor een analoge bijvoorbeeld, dan komen we met onze onderdelen op dezelfde prijs uit als vroeger maar zal hij blijven rijden. :)
Die discussie moeten we hier wel niet voeren natuurlijk.


Misschien kunnen we bij Roco een groepsaankoop doen? Zelf heb ik reeds 4 locs (dus bijna 84 euro)
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: ERVIN op 09 december 2021, 19:43:19 PM
Ja daar heb je natuurlijk ook gelijk in Olivier , het zou in eerste instantie niet mogen. En inderdaad je hebt 2 van die dingen nodig , daar had ik ook niet aan gedacht. :-[

En 4 locs  , dan loopt het natuurlijk snel op.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 09 december 2021, 19:49:41 PM
--- verwijderd wegens niet ter zake ---
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Rangeerduivel op 09 december 2021, 20:06:17 PM
Citaat van: ERVIN op 09 december 2021, 19:43:19 PM
Ja daar heb je natuurlijk ook gelijk in Olivier , het zou in eerste instantie niet mogen. En inderdaad je hebt 2 van die dingen nodig , daar had ik ook niet aan gedacht. :-[

En 4 locs  , dan loopt het natuurlijk snel op.

Het onderdeel kost 10,40 E in zijn geheel, maar wie weet is Roco niet te  overhalen om een 1000tal enkel bolletjes te leveren...?
Alhoewel, als ze weten (en weesgerust, ze weten het al) dat het moet dienen om een rechtstreekse concurrent van hen uit de problemen te helpen... :-\
Remember het grote aantal Roco motoren die ons aller Loebaske wou bestellen... ::)

;)
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: gekendevent op 09 december 2021, 20:32:15 PM
--- verwijderd wegens niet ter zake ---
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Dirky op 09 december 2021, 20:45:04 PM
... en daar gaan we weer... Was er niet gevraagd om strikt bij het technische te blijven? Ergerlijk...  >:(
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 09 december 2021, 20:47:42 PM
tja helaas bedraagt de prijs 20,...euro want je hebt er voor beide onderstellen nodig, eens zien wat deze optie wel 100% voldoening geeft
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: OlivierV op 09 december 2021, 20:54:04 PM
Vrienden, laten we het technisch houden! En of dit roco-onderdeel nu dient om een product van een concurrent te redden? Dat geeft mijn inziens niet, het geeft mee dat Roco wel kwalitatieve onderdelen kan leveren indien nodig. Iedereen zal het er ook bij hebben dat het Roco-onderdeel hun loc uit Ingelmunster gered heeft. Dus lof voor Roco.

Trouwens, toen ik testte in 1 draaistel had ik aan andere zijde al weer een defect bolletje, dit roco-onderdeel sleurt dat zonder probleenm voort! Toen ik nadien het andere erin stak was er weer geen beweging meer in te krijgen.

Ik wil gerust een hoop van die onderdelen bestellen voor mensen in het Gentse? Kwestie dat de verzendkosten zo onvoelbaar mogelijk worden. Contacteer me gerust via mail.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Havoc op 09 december 2021, 20:59:03 PM
Citaat van: OlivierV op 09 december 2021, 20:54:04 PM
Vrienden, laten we het technisch houden!

Olivier, toegegeven, de bedoeling was het technisch houden. Maar zeg nu zelf... als het zo simpel is om een standaard onderdeel van een fabrikant te gebruiken waarom heeft dit zolang geduurd? En dan heb ik het niet over alle draadjes hier op het forum.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Thommy op 09 december 2021, 22:04:49 PM
Citaat van: OlivierV op 09 december 2021, 20:54:04 PM
Ik wil gerust een hoop van die onderdelen bestellen voor mensen in het Gentse? Kwestie dat de verzendkosten zo onvoelbaar mogelijk worden. Contacteer me gerust via mail.

Dan wil ik er dus al 4... heb 2 van die MSM jaarmodellen 22/23's
Voor de 55's wacht ik af. Daar heb ik er ook een paar van (op deze van dit jaar na dus)
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: OlivierV op 11 december 2021, 14:44:15 PM
Liefste mensen uit het Gentse (Brugge kan ook, daar ik er 3x/maand voor het werk moet zijn),

Zij die het Roco onderdeel willen, komende donderdag 16/12 doe ik een bestelling bij Roco van deze onderdelen.
Gelieve tegen ergens overdag 16/12 ten laatste je bestelling door te geven. (bij voorkeur mail ipv pm)
Bedankt!

Aan degenen die reeds een mailtje stuurden, ik stuur jullie donderdag allemaal een mailtje met de bestelaantallen door ter bevestiging.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: oebr op 11 december 2021, 22:03:30 PM
De Roco vervangonderdeeltjes worden achter de schermen door MS Lippe verdeeld, die gaan daar niet moeilijk over doen vermoed ik. Dankjewel voor deze prima oplossing !
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Thommy op 12 december 2021, 11:32:45 AM
Mailtje gestuurd...
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: OlivierV op 04 januari 2022, 14:59:20 PM
Iedereen die de Roco-onderdeeltjes via mij besteld heeft voor de e-locs heeft een mailtje gekregen voor afhandeling. Heb melding gekregen van mijn lief dat de onderdelen aangekomen zijn!
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Rangeerduivel op 04 januari 2022, 16:57:51 PM
Citaat van: OlivierV op 04 januari 2022, 14:59:20 PM
Iedereen die de Roco-onderdeeltjes via mij besteld heeft voor de e-locs heeft een mailtje gekregen voor afhandeling. Heb melding gekregen van mijn lief dat de onderdelen aangekomen zijn!

Dat zullen wij dan liever met Uw lief afhandelen...!  ;D

;)
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 06 januari 2022, 21:20:30 PM
2 waren stuk 2347 en 2302, de 2202 en de 2557 reden de laatste keer nog. voor het zekerste voor allen nieuwe stukken van Roco besteld.

Ondertss zitten die in 4 loc's want de overige 2 waren ondertss ook in de modeltreinhemel. (6 van de 8 wortelwielen met plastieken kop waren kapot daarmee 100% reden niet meer en ze leken veeleer op  Spaanse castagnetten wat geluid betreft dan modeltreinen

Nu rijden ze weer hun toertjes, 2 dienden nog gerodeerd te worden want die hadden nauwelijks of niks gereden en waren schijnbaar sponstaan kapot gegaan(eentje had zelfs geen decoder dus die had nooit gereden )

Nu rijden ze vlot en nu gaan ze aan zekerheidgrenzende waarschijnlijkheid niet meer de geest geven en kunnen nu met een gerust gemoed langere combinaties trekken zonder met negatieve gedachten in het achterhoofd te zitten.

Dank U wel  aan iedereen die meedacht, suggesties deed, meeprobeerde, degenen die andere locomotieven spontaan opensmeten om te kijken wat daar als aandrijving inzat en of ze zou kunnen passen.

Trouwens daar dient zo'n forum toch voor en nu kunnen we die andere reeks aanpakken

Groeten Peter ;)

Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: oebr op 06 januari 2022, 21:58:17 PM
Dankjewel voor de mooie woorden Peter.

En een oprechte dankjewel aan alle medewerkers van dit draadje, in het bijzonder aan Olivier die met de uiteindelijke oplossing en zelfs een groepsaankoop op de proppen is gekomen.

Het bewijst inderdaad dat de gevleugelde woorden 'meer is in U' ook voor dit forum opgaan.
Heel blij met het resultaat.
Ik kijk alvast uit naar meer van dit soort respectvolle en zinvolle technocratische draadjes.

Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Michael op 09 januari 2022, 09:00:27 AM
Is het mogelijk dat iemand hier linkjes plaatst naar de te bestellen onderdelen? Dan kan ik zelf de bestelling doen om mijn loks aan te passen. Alvast hartelijk dank.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 09 januari 2022, 09:09:13 AM
mail eens naar OlivierV hij deed het opzoekwerk en bestelde die, mocht hij ondertss nog niet geantwoord hebben  ;)
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: oebr op 09 januari 2022, 10:50:11 AM
linkje in de quote Michael:

Citaat van: OlivierV op 09 december 2021, 17:25:41 PM
Belofte maakt schuld.


Links het van biervliet onderdeel met plastic bolletje, rechts het roco onderdeel uit mijn lineas traxx met metalen bolletje (cfr ls models).

Op kleur na ziet het er vrij identiek uit, de as is even dik, tandwiel is hetzelfde.

Enig nadeel, 10,40 euro voor het Roco-vervangonderdeel. https://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=135867 (https://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=135867)
(https://i.ibb.co/6PdKdqH/roco-brolvliet.png) (https://imgbb.com/)
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Michael op 10 januari 2022, 07:46:34 AM
Mannen bedankt, slik ik heb 9 locs van deze series, inclusief verzendkosten zit ik dan tegen de 200€ daar denk ik nog eens over na.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 10 januari 2022, 14:48:58 PM
als ze kapot zijn zijn het anders ook altijd mooie loc's om naar te kijken :-X
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: adrievans op 10 januari 2022, 15:37:02 PM
Of op een beurs (ooit) in onderdelen bakken zoeken, zie in houten altijd diverse stands.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: OlivierV op 13 januari 2022, 13:46:14 PM
Michael, je kan het originele onderdeel ook ontvetten en het plastieken bolletje met secondelijm of tweecomponentenlijm vastzetten op het originele onderdeel. Dat werkt allicht even goed als de truuk met het roco-onderdeel.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: OlivierV op 13 januari 2022, 19:48:52 PM
Even een update.

Modelspoorvriend Stephen (Binco) hier op het forum heeft op mijn vraag ook nog eens z'n 23/22-ers getest. Ik had dit gevraagd omdat hij er ook eentje van de eerste lichting heeft, welke naar mijn vermoeden met metalen kardanbolletje zijn.

De resultaten:
- 2366 (eerste lichting): reed nog prima, Stephen heeft de loc ook eens opengedaan, inderdaad, metalen cardanbolletje.
- 2302 (actie msm 2014?): reed niet meer, zoals gekend, plastiek.
- 2202 (actie msm 2017?): reed nog een beetje, bezig met kapotgaan (langs 1 kant sowieso defect), zoals gekend plastiek.

Dus liefste medemens. kunt gij ergens 2dehands een 2311 of een 2366 op de kop tikken voor een fijne prijs, wees dan gerust, hier zijn geen problemen mee. Voor de andere latere uitvoeringen raad ik aan het reeds eerder aanbevolen Roco onderdeel aan te schaffen.

Maar wees wel aandachtig of er niet eventueel een kapwissel gebeurd is!
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 13 januari 2022, 19:54:45 PM
soms vraag je je af waarom van een goed concept wordt afgestapt?
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 13 januari 2022, 19:59:59 PM
Citaat van: OlivierV op 13 januari 2022, 19:48:52 PM
2311 of een 2366 op de kop tikken voor een fijne prijs, wees dan gerust, hier zijn geen problemen mee. Voor de andere latere uitvoeringen raad ik aan het reeds eerder aanbevolen Roco onderdeel aan te schaffen.

Maar wees wel aandachtig of er niet eventueel een kapwissel gebeurd is!
voor die andere misschien meteen de kostprijs Roco onderdeel van de prijs loc afdingen
Met die kapwissel is een ander probleem, op te lossen met je loc op te halen en ter plaatse testen en bekijken of het nog steeds over een goed(e) cardan(bolletje) beschikt
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: Havoc op 03 februari 2022, 14:04:10 PM
Ik was op zoek achter iets helemaal anders, maar toen ik deze pagina zag moest ik aan dit draadje denken. Geen idee wat de producten waard zijn, louter ter informatie:
https://micro-modele.fr/fr/459-cardans-miniatures-axes-15-et-2-mm (https://micro-modele.fr/fr/459-cardans-miniatures-axes-15-et-2-mm)

Ze hebben daar nog wel dingen die misschien voor iemand wel interessant zijn.
Titel: Re: technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek
Bericht door: tunnelmotor2000 op 03 maart 2022, 20:15:02 PM
Hehe, dank voor de link dichterbij.
Heb vroeger deze gebruikt tot heel grote tevredenheid: https://nwsl.com/collections/shaft-couplings-driveline-universals