Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: Jean op 07 november 2006, 21:24:45 PM

Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 07 november 2006, 21:24:45 PM
Sinds ruim twee jaar bouw ik met enige regelmaat aan het huidige baanplan. Hoewel de baan nog niet voor de helft af is, verveelden sommige delen van het plan reeds. Ook zijn een paar nadelen van de huidige opzet naar boven gekomen die om een oplossing vragen. Zo wordt de baan en het rijdend materieel in mijn ogen aan (teveel) stof blootgesteld en is de verlichting (en presentatie) van het geheel eigenlijk wat onder de maat. Tijd dus voor enige veranderingen in de oorspronkelijke opzet.

Met de veranderingen is inmiddels begonnen... en dat leidt in eerste instantie tot een bende.
Een paar fotootjes.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2833.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2835.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2837.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2839.jpg


Wordt vervolgd,

Groet,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Robert van den Broeken op 07 november 2006, 21:51:12 PM
ziet er veelbelovend uit man , als ik al dat rails zie liggen , heb je mischien ook een plaatje vvan je ong. baanplaan wat is je thema welk tijdperk ?
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Greg op 08 november 2006, 12:57:30 PM
Als ik het goed zie staan er in zijn vitrinekast veel V 200/V 200.1/ V220/V221 dus als het tijdperkgebonden is zal het III zijn. + nog andere tijdperken mss.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 08 november 2006, 17:22:26 PM


Boven(op) het schaduwstation is een Duits geori?nteerd stationsgebied gepland in TP-4.(De locs hebben reeds de computernummering) Hoofdzakelijk diesels zullen dit station aandoen. Tevens is er ruimte voor stationering van een aantal locs en wagens. Elektrificatie van de spoorlijn is nog in beraad.

Vanaf het station kan in beide richtingen naar het schaduwstation worden gereden. De route er naartoe is vanaf ??n zijde langer dan vanaf de andere zijde. Vanuit het schaduwstation kan een trein, zonder gekeerd te hoeven worden, naar het station (door)rijden.
Het huidige enkele spoor in de sporenspiraal zal verdubbeld worden. Het buitenste spoor (met de grootste boogstraal) is gereserveerd voor stijgende treinen. Het kan zijn dat er vanwege ruimtegebrek voor de aanleg van een dubbelspoor, een nieuwe sporenspiraal moet worden gebouwd....


(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/plategrond6.jpg)

In grote lijnen is dit het railplan voor niveau 0. Het schaduwstation (niveau -1) is niet afgebeeld.
Het plan is op het plaatje overigens afgebeeld als een ?gesloten? plattegrond. In werkelijkheid is het middendeel open en worden/zijn alle sporen langs de wanden van de ruimte gelegd.    

Groet,
Jean  

Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 11 november 2006, 22:03:31 PM
Vervolg van de plannen en belevenissen

Het breekwerk is grotendeels afgerond, het eerste opbouwwerk is weer begonnen.


Afgeschermd schaduwstation als voorbeeld
Het schaduwstation (niveau -1) is, met uitzondering van de in/uitgang, geheel afgesloten en in principe stofvrij. Aan de voorzijde is dit ?ondergrondse? station voorzien van verschuifbaar plexiglas. Om de baan ook op niveau 0 voor stof af te schermen, wordt een overkapping geconstrueerd onder het schuine zolderdak met aan de voorzijde, conform het schaduwstation, verschuifbaar plexiglas. Met deze constructie wordt het grootste deel van de baan afgeschermd. Niet afgeschermd is dan alleen het dubbelsporige traject langs de drie overige wanden van de zolder. Dit traject is echter eenvoudig en snel schoon te houden. In hoeverre dit ?buitengebied? van de baan wordt aangekleed, is nog in beraad.
De hoogte van de overkapping zal iets meer gaan bedragen dan 50cm. Die maat is gebaseerd op de hoogte van het beoogde plexiglas waarmee de voorzijde wordt afgeschermd. Deze hoogtemaat garandeert voldoende ?inkijkruimte?.  De lengte van het plexiglas is 100cm. Niveau 0 is enigszins verlaagd, waardoor er wat meer ruimte is ontstaat onder het schuine dak. Door de lagere hoogte van niveau 0  (t.o.v. het schaduwstation) kan de stijging van de sporen met een iets lager percentage gerealiseerd worden. In de windingen zit nog wat ruimte voor een verdere beperking van de hoogte per winding.

Sporenspiraal
Nameten van de huidige sporenspiraal heeft geresulteerd in de conclusie dat er een nieuwe, bredere sporenspiraal gebouwd moet worden. De ruimte voor een grotere spiraal is met de huidige opstelling niet aanwezig. De oplossing wordt gevonden door het naar verschuiven van het hele schaduwstation met 20 cm. Om dit te realiseren is het 4e plateau (niveau-0) ingekort tot een lengte van 100 cm. Daarmee heeft dit plateau dezelfde lengte gekregen als de 3 andere plateaus. Naast ruimte voor een de ruimere sporenspiraal heeft dit als voordeel dat er geen gekunstelde constructie nodig is voor het plexiglas voor dit plateaudeel. De maten van alle 4 plateaudelen komen nu overeen met het plexiglas dat deze plateaudelen gaat afsluiten. De maat voor het sporenspiraal deel is afwijkend.
Per deel wordt een TL verlichtingsbalk vastgeschroefd. In totaal zijn 5 TL balken nodig, 4 stuks voor de ?normale? baan delen en 1 voor het deel waar de sporenspiraal in is opgenomen.

Binnenkort weer zullen weer wat foto?s geplaatst worden.


Groet,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 13 november 2006, 21:58:32 PM

Foto's, bevindingen en vragen:


http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2852.jpg
De gecre?erde ruime door het opschuiven van het schaduwstation met 20cm

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2858.jpg
Om ongewenste geluiden te beperken zijn viltjes aangebracht. Benieuwd of het werkt.
Andere voorzieningen volgen nog  

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2860.jpg
De ringleidingen worden weer aangesloten.  

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2861.jpg
De ?vloer? is gelegd en het raamwerk voor de achterzijde is gemonteerd.
De sporen voorlopig uitgelegd.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2867.jpg
De andere kant op

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2869.jpg
Wel hoog zo op het eerste gezicht, die 50cm
Of zou het een kwestie van wennen zijn? Wie geeft advies?

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2870.jpg
Met dwarslat, op deze wijze te bevestigen of
het eerste deel evenwijdig met het dak en dan een horizontaal stukje?
Is twee meter overigens met ??n TL balk (80 cm) goed te verlichten? (Goed werklicht is gewenst) Wie geeft advies?    


Groet,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Greg op 14 november 2006, 16:48:45 PM
Geen advies, maar wel zeggen dat het erg mooi lijk te worden [;)]
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: poco loco op 14 november 2006, 18:15:50 PM
Jean,

Op het eerste gezicht lijkt die 50cm tussenruimte mij niet te veel.
Meer dan die tussenafstand lijkt de hoogte van die bovenbalk boven de grond mij belangrijk. Dat iemand met respectabele lengte niet scheef moet hangen of moet zitten om een goede inkijk te hebben.

W?l storend vind ik die vertikale tussensteun-balk. Is de volledige constructie niet aan het dak te bevestigen, zodat je ??n lange fries krijgt waarin een ononderbroken plexiglaswand past?

Groet, luc.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Tom op 14 november 2006, 19:18:30 PM
voor de verlichting wordt er meer gebruik gemaakt van spotjes, maar TL buizen kunnen ook goed zijn, de vraag is of je het niet zal zien of het TL verlichting is.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 14 november 2006, 20:40:39 PM
De hoogte is 1.30 meter en dat is wat te laag om staand de boel te aanschouwen. Als je (te) dichtbij staat, vanaf een zekere lichaamslengte, zul je door de knie?n moeten. Sowieso bekijk je staand de baan van de bovenzijde. Mooier is het om de modelbaan vanuit een lager perspectief te bekijken. Hiervoor heb ik de onderstaande praktische oplossing in petto.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2872.jpg

Dan de staander. Dat is inderdaad een pijnpuntje dat ikzelf ook zo ervaar. Het te overbruggen deel is echter 4 meter en dat is te lang om zonder steun te overbruggen. Dat gaat doorzakken. Bevestiging aan het dak is geen re?le optie. De midden pilaar die er nu staat, staat er in ieder geval tijdelijk. Het is de bedoeling dat die vervangen wordt door een dunnere ronde houten pilaar, een dunne metalen of nog beter, een doorzichtig kunststof pilaar.
Een stevige doorzichtige ronde kunststof staander ben ik bij de bouwmarkt echter nog niet tegengekomen. Tips waar zoiets te koop is, zijn natuurlijk welkom.
Mogelijk valt een dunne houten of metalen pilaar die in de juiste kleur is geverfd en eventueel gefigureerd wordt door ??n of meerdere grote bomen, weg tegen een gekleurde achtergrond.  

Als het goed is zal de TL verlichting niet te zien zijn, desnoods zal de horizontale balk ?opgedikt? worden om te voorkomen dat de TL buis te zien zal zijn is.  

Volgens een ander draadje zou het moeten kunnen, maar van een dimschakelaar (en een speciaal soort TL buis) om TL licht te kunnen dimmen zal ik, denk ik nu, vanaf zien. Ik vond onderstaand stukje op de praxis site.


Dimmers
Vervang je normale schakelaar eens voor een dimmer. Dit maakt dat je het licht kunt aanpassen aan de omstandigheden. Zacht licht boven de eettafel om bij te eten, maar feller licht als je aan dezelfde tafel zit te werken, puzzelen, knutselen enz.
Het aanbrengen van een dimmer op een plaats waar nu een gewone schakelaar zit is eigenlijk heel eenvoudig. Je hoeft alleen maar het binnenwerk van de lichtschakelaar te vervangen door een binnenwerk van een dimmer. De keuze van de dimmer is afhankelijk van de lamp die er op aangesloten zit. Halogeenverlichting heeft een andere dimmer nodig dan een lamp met een normale gloeilamp. Let op! spaarlampen en tl-verlichting kun je niet dimmen.


Tot zover maar weer.
Wordt vervolgd.

Groet,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: poco loco op 14 november 2006, 22:59:01 PM
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad


Volgens een ander draadje zou het moeten kunnen, maar van een dimschakelaar (en een speciaal soort TL buis) om TL licht te kunnen dimmen zal ik, denk ik nu, vanaf zien. Ik vond onderstaand stukje op de praxis site.


Dimmers
Vervang je normale schakelaar eens voor een dimmer. Dit maakt dat je het licht kunt aanpassen aan de omstandigheden. Zacht licht boven de eettafel om bij te eten, maar feller licht als je aan dezelfde tafel zit te werken, puzzelen, knutselen enz.
Het aanbrengen van een dimmer op een plaats waar nu een gewone schakelaar zit is eigenlijk heel eenvoudig. Je hoeft alleen maar het binnenwerk van de lichtschakelaar te vervangen door een binnenwerk van een dimmer. De keuze van de dimmer is afhankelijk van de lamp die er op aangesloten zit. Halogeenverlichting heeft een andere dimmer nodig dan een lamp met een normale gloeilamp. Let op! spaarlampen en tl-verlichting kun je niet dimmen.


Tot zover maar weer.
Wordt vervolgd.

Groet,
Jean




Als we het over hetzelfde draadje hebben is dat wel correct: TL's met daarvoor voorziene ballast kunnen perfect gedimd worden (=op mijn werk zo en wordt momenteel geinstaleerd in mijn toekomstige modelbaanruimte). Praxis is verkeerd!

groet, luc.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 18 november 2006, 16:29:40 PM

update

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2881.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2880.jpg

groet,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 02 december 2006, 22:06:32 PM

In vrije uurtjes zijn weer wat vorderingen gemaakt


http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2922.jpg
Het onderste deel van de achtergrond is inmiddels bevestigd. Voor het in ??n stuk afsluiten van het schuine deel en het ?plafond? denk ik aan Russisch berkentriplex. Kenmerkend voor dit triplex is de buigzaamheid. (mits de nerf in de goede richting is gelegd).  

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2923.jpg
Een gehanteerde methode  

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2960.jpg
Een begin is gemaakt met het leggen van kurk. ?Duga? placemets van Ikea, heel geschikt materiaal.
Ook  de plexiglas geleiders zijn aan de kast geschroefd. Het plexiglas is op de foto nog niet ontdaan van de groene beschermfolie

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2917.jpg
Voorbereidingen voor het bouwen van een nieuwe railspiraal voor boogstraal R5 en R6

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2961.jpg
Voor de bouw van de nieuwe railspiraal zijn stroken van 18 cm breed triplex (dikte 3,6mm) gezaagd. De uiteinden zullen onder een hoek van 45 graden afgezaagd. Resultaat zijn stukken triplex in de vorm van een gelijkbenig trapezium die vervolgens  ?baksteensgewijs? in een cirkelvormige achthoek worden gelegd en gelijmd.  De bovenzijde wordt afgewerkt met kurk. Er zijn bijna 3 windingen nodig voor het overbruggen van het hoogteverschil tussen het schaduwstation en de bovenbouw. Voor de hoogte instelling van de windingen worden draadeinden, moeren en plaatjes gebruikt. De railspiraal wordt op een onderbouw bevestigd en wordt tevens reeds voorzien van een raamwerk waar een stofvrije ?kast? omheen gebouwd gaat worden.

Wordt vervolgd.
Groet,
Jean


Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: ysbeer op 02 december 2006, 22:26:34 PM
citat poco loco

==================================================================

Als we het over hetzelfde draadje hebben is dat wel correct: TL's met daarvoor voorziene ballast kunnen perfect gedimd worden (=op mijn werk zo en wordt momenteel geinstaleerd in mijn toekomstige modelbaanruimte). Praxis is verkeerd!

groet, luc.

===================================================================


maar stel je van dat dimlicht van een GEWONE TL BALK niet te veel voor
mooier wordt het er zeker niet van,en soms gaat het regelmatig uit.

let wel ik heb het hier over huis tuin en keuken tl buis armatuur.
en dat hangt meestal bij ons.
industrie tl speciaal voor dimmen gemaakt werkt redelijk.

wim ysbeer
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: ysbeer op 02 december 2006, 22:39:30 PM
jean

neem het voor wat jij het waard vind.
Ik zag dat jij op het houten frame de platen tegen elkaar aan legd en ze dan op het frame schroeft.
Mijn (droevige)ervaring is dat op die plaats altijd na enige tijd een knik onstaat.
Beter(volgens mij)is zo een lange tafel als sandwich op te bouwen met planken van de halve dikte.
D.w.z de koppeling van twee boven planken komt altijd in de middenvan de onderste plank,
Maar ik geef mijn mening meteen voor een betere (niet voor een andere)

wim ysbeer
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Gerolf op 03 december 2006, 10:50:53 AM
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Mijn (droevige)ervaring is dat op die plaats altijd na enige tijd een knik onstaat.
Beter(volgens mij)is zo een lange tafel als sandwich op te bouwen met planken van de halve dikte.
Dat lijkt me ook beter, maar misschien wil Jean zijn baan makkelijk demonteerbaar houden.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: hobbyist op 03 december 2006, 12:39:17 PM
Als je plexiglas de folie er afhaalt zul je zien dat deze juist stof aantrekt. Plexiglas wordt dan juist statisch geladen.Ik weet niet of er middelen bestaan om dit tegen te gaan. Plexiglas heeft ook het nadeel dat, als het aan de zon wordt blootgesteld, geel wordt. Ik zie ook dat je gebruikt maakt van een elektrische verwarming. Plaats deze zeker niet in de buurt of gericht naar het plexiglas. Dat kans bestaat er in dat het vervormd.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 03 december 2006, 14:02:19 PM
@ Wim & Gerolf
De constructie die je voorstelt, is inderdaad steviger, maar ik wil de baan idd. (enigszins) demonteerbaar houden.
De opbouwconstructie is verder niet erg zwaar. Verstevigingsbalken bij de overgangen (en elders) staan nog wel op de planning.
De keuze van soort verlichting heb ik nog even voor mij uit geschoven.


@ Leon
Wat het plexiglas betreft. Ik heb dit type glas ook gebruikt voor de afsluiting van het schaduwstation en een aantal eigen productie vitrines. Van het aantrekken van stof heb ik tot op heden weinig gemerkt, behalve dan het moment van verwijderen van de folie. Dan is het een kwestie van schoonmaken met een natte doek.
Vergelen doet het hier evenmin. Er komt zonlicht hier, maar de hoeveelheid is zeer beperkt. De eerst geproduceerde vitrine met plexiglas hangt er nu zo?n 5 jaar, zonder verschijnselen in die richting.
Dit zijn mijn (positieve) ervaringen met het plexiglas.


Wordt vervolgd.
Groet,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: SuSke op 03 december 2006, 16:49:17 PM
gewoon even een technische melding tussendoor
Het plexiglas dat verkocht wordt in de DHZ-zaken is eigenlijk acrylaatplaat die de vergelijking met gewoon klaar glas best kan doorstaan.
De andere variant is polycarbonaatplaat (gebruikt in de vroegere afdekkingen boven veranda's) en die verkleurt wel degelijk - de reden waarom die meestal ook opaal (melkkleurig) worden uitgevoerd - en is meestal ook als een meerlagige structuur (kanaalplaat) uitgevoerd en dus onbruikbaar in dit geval.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 03 december 2006, 16:57:21 PM
Het plexiglas dat ik hier heb, is afkomstig van Formido.
Op het stikkertje op de folie staat 'acryl'. Er zijn verder geen technische specificaties vermeld.


Groet,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: poco loco op 05 december 2006, 17:00:38 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

jean

neem het voor wat jij het waard vind.
Ik zag dat jij op het houten frame de platen tegen elkaar aan legd en ze dan op het frame schroeft.
Mijn (droevige)ervaring is dat op die plaats altijd na enige tijd een knik onstaat.
Beter(volgens mij)is zo een lange tafel als sandwich op te bouwen met planken van de halve dikte.
D.w.z de koppeling van twee boven planken komt altijd in de middenvan de onderste plank,
Maar ik geef mijn mening meteen voor een betere (niet voor een andere)

wim ysbeer



Wim, dat is een z??r interessante tip.
E?n die enkel door slechte ervaringen van een rot in't vak kan komen [;)].
Vermits mijn baan zich vooral horizontaal zal uitstrekken zal ik hier rekening mee houden.
bedankt, luc.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 13 december 2006, 21:57:33 PM

De meest recente vorderingen.

Nog een 3 stukken Russisch berken voor de achtergrond en dan is de railspiraal aan de beurt.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3055.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3048.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3064.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3065.jpg

Wellicht dat er over een maand of twee weer gereden kan worden.


Groet,
Jean



Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Gerolf op 14 december 2006, 10:58:30 AM
Knap, Jean.
Ga je ter hoogte van dat plexi tussenschot je rails ook doorzagen?
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: ERVIN op 14 december 2006, 11:58:30 AM
Als er iemand een originaliteitsprijs zou winnen is het Jean wel, dit heb ik nog nooit gezien, een modelbaan achter plexiglas, is natuurlijk super proper!![;)]
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: dancer op 14 december 2006, 12:22:15 PM
amai..wat een positieve evolutie....
Echt wel een goed idee..een modelbaan bouwen en eraan denken hoe die het best kan worden beschermd tegen het stof....
Je moet er wel best handig voor zijn..om dat op die manier te bouwen..ik zou het zeker niet kunnen... benieuwd naar de evolutie..
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 14 december 2006, 16:35:50 PM
Ik neem aan dat je de 3e en 4e foto bedoeld, Gerolf.
Rails heb ik niet gezaagd en ga ik ook niet zagen. Die zaagsnede zou meer dan 2mm dik moeten zijn (de dikte van het plexiglas) en dat is teveel om op een 'nette' manier te kunnen overbruggen door het materieel.

Het 'probleempje' is anders opgelost. Misschien dat het op de foto's niet helemaal goed zichtbaar is, maar ik heb het plexiglas aan de onderzijde voor een deel afgezaagd (foto 3) ongeveer 2cm over 20 cm lengte in de rechter hoek onderaan. Net voldoende om de onderkant van het plexiglas, zonder dat de rail wordt geraakt, over de rail te kunnen schuiven. Het niet afgezaagde deel blijft volledig steunen in de geleider. Nadat bij het dicht schuiven de rails zijn overbrugt, wordt het plexiglas 'opgevangen' door een verhoogd stukje houten geleiding. (foto 4) Bij de afwerking van de baan (in de verre toekomst) zal dat stukje hout netjes (zo veel mogelijk onzichtbaar) weggewerkt worden.

Indien het 'buitengebied' van de baan van bovenleiding wordt voorzien, zal in dit specifieke baandeel de rijdraad los ingezet worden. Bij het het afsluiten van de 'vitrinebaan' moet dit stukje rijdraad dan verwijderd worden. Dit ter voorkoming van het moeten uitzagen van een groot stuk plexiglas.

Ik hoop ik het een beetje helder beschreven heb...
Groet,
Jean

Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: doomslu op 14 december 2006, 16:38:45 PM
Voor mij is't in ieder geval duidelijk.
Een zeer origineel idee om een deel van je baan als vitrinekast te gebruiken. [:p]
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Gerolf op 14 december 2006, 19:46:29 PM
Ik had het over het transporteerbaar maken van je baandelen. Het is niet de bedoeling om je rails door te zagen om je plexi "door te laten", maar om je bakken uiteen te kunnen halen.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 14 december 2006, 20:37:53 PM
Ik had al zo'n vaag vermoeden dat je iets anders bedoelde... [:)]

Als de baan getransporteerd moet worden, zal ie 'gewoon' helemaal losgeschroefd moeten worden. Behalve het kurk is niets gelijmd. Er is ook niet getimmerd, maar uitsluitend geschroefd.

De baan is niet opgebouwd uit modules, hoewel dat misschien wel zo lijkt op de foto's.
Overigens had modulebouw best wel gekund. Maar in geval van een eventuele verhuizing (of andere reden voor verplaatsing) zijn modules toch niet via het trapgat te verhuizen of ze moesten wel heel smal gehouden worden.    

Ik heb dus geen aanleiding gezien om rail door te zagen op 'bakgrenzen'.


Groet,
Jean



Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Gerolf op 15 december 2006, 12:46:40 PM
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

De baan is niet opgebouwd uit modules, hoewel dat misschien wel zo lijkt op de foto's.
Mijn foute interpretatie, dus. Die was al ontstaan toen ik zag dat je de balkjes voor je achtergrond alleen aan je baan vastmaakte, en niet aan de zolderwand.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 25 december 2006, 21:21:14 PM
Spoorweggenoten,


Weer een bijdrage over de stand van zaken op de bouwplaats.

Het 4e deel van de achtergrond (van buigzaam Russisch berken) is inmiddels geplaatst. Mede hierdoor voelt de overkapping nu erg stevig aan.
De eerste sporen zijn gelegd en is de IB provisorisch aangesloten. Kan er even gereden worden. [:)] Om de paar meter is er een aansluiting vanaf de ringleiding gerealiseerd. Bezet/terugmeld modules ed. volgen in de loop van volgend jaar wel. Nu eerst concentreren op het houtwerk en het spoor.

Hieronder een aantal plaatjes.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3104.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3105.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3101.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3099.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3096-1.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3095.jpg


Een begin is gemaakt met het lijmen van de railspiraal en het houten frame die de spiraal in een later stadium gaat dragen. De bouwwijze is in de theorieboekjes te vinden.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3079.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3106.jpg


Wordt vervolgd,

Groet,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Greg op 26 december 2006, 21:14:02 PM
ziet er schoon uit[:)]

PS: wanneer je nog foto's plaatst in het vervolg, zou je dan de onderste link kunnen nemen tussen de IMG-tags ==> (//hier%20uw%20link)
of gewoon de onderste link uit photobucket nemen:
(http://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/photobucket1.jpg)
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 27 december 2006, 08:12:01 AM
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

ziet er schoon uit[:)]

PS: wanneer je nog foto's plaatst in het vervolg, zou je dan de onderste link kunnen nemen tussen de IMG-tags ==> [img]hier uw link



Welke voordelen biedt dat?

Groet,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Greg op 27 december 2006, 10:35:44 AM
Gewoon het is aangenamer voor ons, dan zie je alle foto's onder mekaar.
Moet je niet steeds op nieuwe link klikken.
Ik vind dat je hierdoor beter kan vergelijken en het is aangenamer om het te bekijken.

Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 11 januari 2007, 21:53:39 PM
De railspiraal begint zo langzamerhand vorm te krijgen..


http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3204.jpg


Groet,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 21 januari 2007, 13:06:58 PM
Haai spoorwegconfreres,


Nog een paar weekjes en er kan weer 'rond' gereden worden, zo is de verwachting.

De spiraal is voor een deel van rail voorzien. De overgang naar het schaduwstation is gerealiseerd en het ingangsspoor in het schaduwstation is verdubbeld. Een mooie bijkomstigheid is dat hierdoor een aantal opstelsporen wat zijn verlengd.

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3209.jpg)

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3213.jpg)

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3228.jpg)

De overgang van vlak naar stijging verloopt heel geleidelijk zodat onderstaand treinstel de S-bocht met een kort recht stukje ertussen  
vlekkeloos kan passeren.

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3231.jpg)

De plaats voor de trafo's. Er is ruimte voor nog twee. Die volgen in een later stadium.  

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3227.jpg)


Groet, Jean




Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 09 februari 2007, 17:33:27 PM

De bouw in wat vrije uurtjes gaat gestaag door.

De laatste halve ronde van de railspiraal, voor aansluiting op het station, ontbreekt nog.  

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3270.jpg)

Ook is aandacht besteed aan de elektrische instalatie. Verschillende delen van de baan zijn achter een 'eigen schakelaar' geplaatst, zodat ze onafhankelijk van elkaar in- of uitgeschakeld kunnen worden.
Uiteraard zitten de schakelaars onder handbereik.

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3269.jpg)

Achter de 4 schakelaars zit vervolgens 1 schakelaar voor het hele systeem.

Wordt vervolgd.
Groet,

Jean
   

Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: glamo op 10 februari 2007, 06:46:16 AM
amai jean,dat wordt een knappe baan.
propere afwerking.

kurt
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Gerolf op 10 februari 2007, 09:52:01 AM
Knap, Jean. Ik ben benieuwd naar de "wordt vervolgd" ... [;)]
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 26 februari 2007, 21:04:30 PM
Nou, daar is ie dan weer.
De 'wordt vervolgd'.

In de afgelopen weken is een nieuwe, ruimere werkplek gecre?erd. De plek is tevens prima geschikt voor het uitvoeren van onderhoud en ander gepruts aan locs, wagens en zo meer.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3313.jpg

De volgende stappen zijn het aansluiten van de railspiraal op het station en het 'overkappen' van de railspiraal. De voorzijde wordt, zoals de rest van deze zijde van de baan, afgesloten met plexiglas. Het plaatsen van een aantal TL-lampjes komt inmiddels ook in zicht.
 
Vanaf de werkplek is er een prima (over)zicht over de baan.  

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3311.jpg


Wordt vervolgd.

Groet,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Gerrit W. op 26 februari 2007, 21:56:28 PM
Een goede avond, deze avond.
Ik vind het al heel knap!
Keep up the good work!

Gerrit W.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Greg op 27 februari 2007, 22:21:37 PM
Ziet er goed uit doe zo voort!
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: ERVIN op 27 februari 2007, 22:56:09 PM
Amaai Jean, alles is zo proper afgewerkt, prachtig man, van je electrische aansluitingen kan ik nog h??l veel leren.[;)]
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Greg op 28 februari 2007, 12:54:20 PM
Je bent lang niet alleen Erwin, ik mag ook nog heel wat bijscholing krijgen voor ik het zo goed als Jean en vele andere hier zal kunnen
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 28 februari 2007, 22:44:37 PM
Nou, ik kan je verzekeren dat ik geen elektricien ben, maar met enige voorbereiding, gezond verstand en netjes werken kom je een heel eind.
En dat geldt niet alleen voor de elektro klusjes. [;)]  

Groet,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Greg op 01 maart 2007, 18:59:16 PM
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Nou, ik kan je verzekeren dat ik geen elektricien ben, maar met enige voorbereiding, gezond verstand en netjes werken kom je een heel eind.
En dat geldt niet alleen voor de elektro klusjes. [;)]  

Groet,
Jean



ja dat is waar, maar ik ben nog niet lang bezig met modelbouw, en ontbreek veel ervaring. Zeker topzichte van mensen zoals jou.
Gelukkig leer je als beginneling snel bij, maar er is nog een heeeeeel lange weg te gaan.[:)]
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: poco loco op 06 maart 2007, 20:05:13 PM
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Nou, ik kan je verzekeren dat ik geen elektricien ben, maar met enige voorbereiding, gezond verstand en netjes werken kom je een heel eind.
En dat geldt niet alleen voor de elektro klusjes. [;)]  

Groet,
Jean




Is 'voorbereiding' en 'netjes werken' niet genoeg?[:D]

luc.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 10 maart 2007, 14:15:03 PM

..neuh, hou liever m'n verstand er ook bij... [:)]

Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 10 maart 2007, 21:26:36 PM
Een paar plaatjes van de vorderingen maar weer

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3407.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3408.jpg

De inkijk opening van dit deel van de 'kijkdoos' is vanwege de vitrine wat lager uitgevallen.

Groet,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 26 maart 2007, 16:11:28 PM
De (raamwerk van de) overkapping van de railspiraal is nu zo goed als af. Best veel werk, al dat gezaag en geschroef...

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3467.jpg)

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3468.jpg)

Groeten Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Gerolf op 26 maart 2007, 20:40:18 PM
De draadstang vlakbij je station ligt wel h??l dicht bij de rails. Geen schrik voor aanrijdingen of ga je die nog afzagen?
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 26 maart 2007, 22:00:29 PM
De draadstangen worden idd tzt afgezaagd. De rail is voorlopig even neergelegd om te bezien of het een beetje uitkomt wat ik zo in mijn hoofd had en om alvast te rijden natuurlijk. [:)]

In het kleine rechte stukje tussen de bogen zijn overigens nog twee wissels gepland om van het buitenste spoor naar het binnenste te kunnen. (Zie het sporenplan op de eerste pagina)

Maar vooralsnog zal eerst de railspiraal precies(er) en definitief worden afgesteld. Een secuur klusje. Daarna kruk leggen, rails leggen, de achterzijde afsluiten, de boven voorzijde afsluiten, de zijkant met plexiglas afsluiten, de onderzijde met triplex afsluiten, wolkenlucht verven, TL verlichting vastschroeven en aansluiten, de tweede stroomkring aansluiten, keerlusmodules aansluiten, railgeleiding voor plexiglas vastschroeven, enz, enz, enz, enz, pffffff  [:p]

groeten
Jean

Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Gerolf op 26 maart 2007, 22:05:35 PM
Wil dat zeggen dat je die spiraal terug moet afbreken? Je hebt niet ineens kurk en rails gelegd tijdens de opbouw? M? vent toh ...
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 26 maart 2007, 22:37:46 PM
Jaawelll.. in de railspiraal ligt overal kurk. De bovenetage, het triplex waar de huisjes op staan moet nog bekurkt worden en het laatste deel van van de aanrijroutes op datzelfde niveau.

Is dat niet zichtbaar op de foto's?

De afstelling van de spiraal moet 'gefinetuned' worden.

Groeten
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 05 april 2007, 21:45:56 PM

Update


De afgelopen 2 weken zijn er zodanige vorderingen gemaakt dat er weer rondgereden kan worden. Ongeveer 5 maand heeft het geduurd eer dat weer kon.

Na het bekurken van delen van de ?bovenetage?, zijn de sporen gelegd en vooralsnog vastgezet volgens de Huib Maasland methode.
Een tweede stroomkring met een Power 3 is aangesloten en de noodzakelijke bekabeling is gelegd.

De twee resterende keerlusmodules zijn geplaatst en aangesloten. Deze baan heeft in totaal 3 keerlussen.
- In het schaduwstation (niveau -1), aansturing met een LK100.
- In het binnenspoor van het dubbelspoortraject (niveau 0), met de keerlusfunctie van de Power-3.
- In het buitenspoor van het dubbelspoortraject (niveau 0), aansturing met de Funky keerlusmodule.
Met name over die laatste module ben ik zeer te spreken. Mijn complimenten voor de bedenkers ?n degenen die ?em in eigen beheer hebben uitgebracht.  

Tot slot is de sporenspiraal gefinetuned. De stijging verloopt over de hele linie nu gelijkmatiger en is zodanig afgesteld dat de oudere Fleischmann E-locs met uitstaande pantografen zonder aanraking de sporenspiraal doorkunnen. Oudere Fleischmann?s die zijn iets groter/hoger dan locs van andere merken. Als die er door kunnen, dan kan de rest ook.

De komende tijd staat naast het rijden het volgende op de agenda:
- De ombouw van de sporenspiraal afronden
- De voorzijde afsluiten met plexiglas
- Een drietal kritische wissels op niveau 0 als eerste voorzien van elektrische bediening/polarisatie van het hartstuk
- Besturingsprogramma Koploper modelleren aan deze baan


Wordt vervolgd,
Groeten,

Jean



Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 20 mei 2007, 10:25:10 AM
Blauw of te blauw als basiskleur voor de achtergrond?

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3649.jpg)

Groeten,
Jean


plaatje 'geactiveerd'
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Gerolf op 20 mei 2007, 10:41:20 AM
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
Blauw of te blauw als basiskleur voor de achtergrond?
Je achtergrond lijkt nogal grijs. Ik zou hem geleidelijk van dat grijs naar een meer hemelsblauwe bovenkant laten overvloeien.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 20 mei 2007, 10:59:14 AM
Wat geeft, na enige oefening, een mooiere weergave van een overgang van grijzig blauw naar meer hemelsblauw, met een kwast of met een spuitbus?

Groet,
Jean  


nog even wat plaatjes:
http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3650.jpg
http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3651.jpg
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: poco loco op 20 mei 2007, 11:51:48 AM
Jean, ik vind je kleur perfect.
Alleen is de overgang modelbaan-scenery/achtergrondschildering momenteel veel te abdrupt. Ofwel schilder je in vergrijsde tinten nog details (bomen, stuikgewas, suggesties van bebouwing,...), ofwel breng je die, als daar nog wat plaats voor is, daadwerkelijk aan.
Of beide.

Groet, luc.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 20 mei 2007, 12:21:49 PM
citaat:
Geplaatst door poco loco

...Alleen is de overgang modelbaan-scenery/achtergrondschildering momenteel veel te abdrupt. ....
Groet, luc.



Klopt helemaal hoor. Deze kleur dient als basis. De overgang naar de voorgrond moet nog gerealiseerd worden. Voordat dat gedaan wordt, zal ik mij eerst wat verdiepen in de verfkunst.  

groeten
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Gerolf op 20 mei 2007, 13:24:40 PM
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Wat geeft, na enige oefening, een mooiere weergave van een overgang van grijzig blauw naar meer hemelsblauw, met een kwast of met een spuitbus?
kwast of spuiter kan, maar een kleine verfroller ook. Zelf heb ik een kwast gebruikt voor vier stroken, die ik daarna met de airbrush heb laten overvloeien.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: ysbeer op 20 mei 2007, 14:51:49 PM
De kleur is goed,hier en daar wat zeer dunne witachtige nevel kan het nog mooier maken.
Maar dat is angstig werk even te veel en weg is het effect.
Probeer het met waterverf,en eventueel een spons.

Ansluiten op de achet grond doe je het best door de voor grond iets (cm oo 5) hoger te maken en tussen die heuvel en de muur een spleet van een cm of 4 a 5.
Hier door valt de haakse hoek tafel muur weg.
Je kunt daar na ook nog proberen het stukje blauw wat dan net over de heuvel heen steekt donkergroen met bruine vlekken te schilderen.
Geeft een enorme diepte.

(//%5BIMG%5Dhttp://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/Naamloos-3.jpg)[/img]

(//%5BIMG%5Dhttp://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/Naamloos-4.jpg)[/img]

(//)(http://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/stad2.jpg)

(//%5BIMG%5Dhttp://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/Naamloos-1.jpg)[/img]


wim ysbeer
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: poco loco op 20 mei 2007, 15:54:13 PM
Wim,
Hier zitten de 'hooggebergtewerkers' in het voordeel. Met een pluim voor het diepteeffect die je daarmee bereikt hebt.
Maar wat als je een vlak of amper heuvelend landschap wil suggereren?
Ik weet niet wat Jean voor ogen heeft, en ook ik wil geen 'polderbaan', maar de zacht heuvelende cuestas van Belgisch Lotharingen, waar mijn baan zich zal situeren, bezorgen mij qua dieptewerking nu al voor hoofdbrekens.

Groet, luc.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 20 mei 2007, 16:36:57 PM
Zie het 'geactiveerde plaatje'. (op de vorige pagina)

Links, dus achter de stationsporen, wil ik een licht glooiend landschap met (denne)bomen. De kunst is om een vloeiend en natuurlijk ogende overgang te realiseren tussen voorgrond en achtergrond. Om dat te bereiken kan eventueel nog een hekwerk (en wat bosjes) achter het laatste spoor worden geplaatst. Misschien ook nog een stationsgebouwtje verven.
De 4 a 5 centimeter heb ik dacht ik net niet of net wel beschikbaar.

Dan helemaal achterin, achter de huizen wil ik eigenlijk wat (meer) stad suggereren. Dat wordt dan verven (eerst oefenen) of stadplaten van bijvoorbeeld MZZ. Vraag is dat het gebruik van platen in combinatie met het verfwerk mooi kan worden.

Groeten,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Gerolf op 21 mei 2007, 09:34:27 AM
In Dortmund stond een bedrijfje dat achtergronden "op maat" afdrukt op grote vellen. Misschien is het de moeite om op te zoeken op het internet.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: ysbeer op 21 mei 2007, 10:13:58 AM
Je kunt ook FALLER of VOLMMER achtergrond gebruiken.
Daar dan de lucht van af scheuren.
Niet knippen dat blijf je zien.
Daarna op de blauwe achtergrond plakken.

wim ysbeer
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 21 mei 2007, 15:43:48 PM
Mooie plaatjes, Wim.
Volgens mij is op de laatste foto, het laatste huis in de straat waar je inkijkt, op de achterwand geverft, klopt dat? Zelf gedaan?

Groeten,
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: ysbeer op 21 mei 2007, 16:51:41 PM
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Mooie plaatjes, Wim.
Volgens mij is op de laatste foto, het laatste huis in de straat waar je inkijkt, op de achterwand geverft, klopt dat? Zelf gedaan?

Groeten,
Jean



Nee is een uitgeknipt foto.
Op de foto zie je meer dat hij plat is dan in werkelijkheid.

wim ysbeer
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: jean-luc op 21 mei 2007, 22:15:38 PM
citaat:
Door Gerolf: In Dortmund stond een bedrijfje dat achtergronden "op maat" afdrukt op grote vellen. Misschien is het de moeite om op te zoeken op het internet.


Jean van MTE weet daar meer over. Mail hem anders eens met je vraag. Nogal prijzig hoor die zaak.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Frank_N op 21 mei 2007, 23:18:16 PM
@ Knut:

Errug knap gedaan!!

Groet van Frank.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 27 mei 2007, 21:54:23 PM

De andere zijde heeft inmiddels ook een achterzijde van flexibel Russisch berken geplaatst gekregen en is voorzien van de basiskleur.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3665.jpg
http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3666.jpg

Tot zover maar weer
Groet,
Jean

Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: KroontjesPen op 30 mei 2007, 20:32:15 PM
Als beginner heb ik heel veel aan dit draadje omdat je vaak weinig van de opbouw meekrijgt. Zoals de spiraal en met name het inhangen in de baan. Met die draad einden kan je die precies op hoogte krijgen.
Het zoveel mogelijk stofvrij houden vind ik een prima idee.
Draadje apart opgeslagen om het nog na te lezen.

Zelf ben ik nu eerst loze ruimte schikt te maken voor het opslaan van de gebruikelijk 'rommel'. Dan heb ik weer meer ruimte voor de baan.
Moet helaas ook nog geld uitgeven voor reparatie van het dak. Heb af en toe, wind afhankelijk denk ik, lekkage. [V] Gaf het ne veel liever uit aan de trein.
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 03 juni 2007, 00:17:24 AM
Na het verven is aandacht verlegd naar het plaatsen van een nog ontbrekende wissel. Tegelijkertijd is dit deel van de baan in verschillende secties opgedeeld en zijn op de relevante punten aansluitingen gesoldeerd.
Het kurk is een tijd terug 'ruim' gelegd omdat de uiteindelijke ligging nog niet geheel vast stond. Nu de exacte ligging in zicht is, kan het overtollige kurk binnenkort weggesneden/weggestoken worden.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3711.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3712.jpg

Tot zover maar weer
Groeten
Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Frank_N op 03 juni 2007, 00:27:15 AM
Euh, Jean: Weet U zeker dat er geen trein tegen die draadeinden bolt???

Groet van Frank
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 03 juni 2007, 08:36:55 AM

Dat weet ik (nog) niet. In deze opstelling heeft nog geen trein gereden.
Die dingen moeten nog ingekort worden. Sommige klusjes worden geregeld uitgesteld, een beetje luiigheid van mij denk ik.

Groet, Jean
Titel: Aanpassing baanplan en meer
Bericht door: Jean op 16 juni 2007, 21:50:57 PM
Hier weer een vervolgbijdrage van mijn kant.

De vorige keer is de boogwissel geplaatst. Gevolg daarvan was dat de bestaande aansluiting met de stationsporen niet meer voldeed. De sporen in het stationsgebied, die provisorisch waren vastgezet, zijn opgebroken en opnieuw gelegd met een paar detailwijzigingen. Die klus is deels afgerond, d.w.z. de ?doorgaande? sporen liggen nu ?vast? en zijn in secties opgedeeld. Dit laatste als voorbereiding op de aansluiting van de bezetmelders.

Hieronder een paar plaatjes, de laatsten mooi in het licht. De eerste verlichting is nl. ook geplaatst.

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3739.jpg)

En passant zijn de draadeinden ook maar eens afgezaagd. Ze konden door een trein rakelings gepasseerd worden, maar het werd hoogtijd dat?

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3732.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3736.jpg



Tot een volgende bijdrage
Groet, Jean