Omdat ik nog nooit een foto op het forum (internet) geplaatst heb , wou ik toch eens eerst een keertje proberen
of ik hier in slaag.
(https://i.postimg.cc/V6mk1vHt/20190815-163824.jpg)
Met onderscheiding geslaagd Luc 8) :)
;)
Foto gelukt en mooi 8)
Off-topic: ik vraag me af of die verankering stevig genoeg is om zo'n gevaarte tegen te houden ::)
Heel fraai werk Luc
Ik ben benieuwd om in de toekomst meer van je modelbouw te mogen ontdekken.
Deze foto heb ik in Leopoldsburg gemaakt. 2 kettingen langs elke zijde, dus zit het wel goed denk ik met je tank Luc.
(https://live.staticflickr.com/65535/50749891903_23c3e16dbc_w.jpg) (https://flic.kr/p/2kjAsLg)
Citaat van: Gerolf op 09 september 2021, 08:49:20 AM
ik vraag me af of die verankering stevig genoeg is om zo'n gevaarte tegen te houden ::)
Vraag is, waar ligt de grens van de belasting...
Tegen trekkracht (ook voortvliedende kracht) is zo'n ketting wel tot wat in staat, tegen een schok (bvb ongeval met bruuske stop) is
niets bestand!
Ik weet uit ervaring dat zo'n ketting wel een pak sterker is dan een kabel
;)
Beladings info zegt kettingen. Gekruisd. Aan beide kanten van het voertuig.
Citaat van: mark7758 op 09 september 2021, 19:53:08 PM
Beladings info zegt kettingen. Gekruisd. Aan beide kanten van het voertuig.
Dat "gekruisd" is iets dat ik helemaal niet begrijp. Als je ziet hoe de krachten werken, dan is dat slechter dan "recht". Bij een gekruiste verankering is er minder weerstand tegen kantelen rondom de langsas. En de kettingen zijn langer dus er gaan meer verschuiven in langsrichting dan met rechte kettingen. Kettingen kan ik begrijpen, die zijn minder gevaarlijk bij stuk gaan. Een kabel die doorbreekt is een enorme zweep die overal door gaat. Maar ik heb echt de indruk dat dit een geval is van "we doen dit al 100 jaar zo dus zal het goed zijn".
De enige bedenking die ik heb bij de foto van 5910 is dat die rupsbanden boven het dek van de wagon zweven. 40 tot 80 TON die zweven....
Ik kan er niet aan doen, maar dat is iets dat me nu bij ALLE modelbanen opvalt. Spleten onder gebouwen, auto's, scenery allerhande... Dat is iets dat mij altijd opvalt. De hoogste notering in allerhande "vak tijdschriften" maar de gebouwen zweven 2mm boven de aarde. Dat is meer dan 16 centimeter tussen het gebouw en de aarde! Dieren in volmaakt onrealistische houdingen waarin ze niet zouden kunnen recht blijven staan. Of zweven op grassprieten. En iedereen staat te roepen hoe realistisch dat is....
Ik zeg niet dat ik het beter kan. Maar ik ben dan ook maar een prutser die niet beter kan.
Citaat van: Havoc op 09 september 2021, 20:08:40 PM
Citaat van: mark7758 op 09 september 2021, 19:53:08 PM
Beladings info zegt kettingen. Gekruisd. Aan beide kanten van het voertuig.
Dat "gekruisd" is iets dat ik helemaal niet begrijp. Als je ziet hoe de krachten werken, dan is dat slechter dan "recht". Bij een gekruiste verankering is er minder weerstand tegen kantelen rondom de langsas.
Johan,
Een dergelijke last kantelt niet zo vlug hoor, de kettingen zijn eerder bedoeld tegen het zijdelings verschuiven, (bochten,wissels) waardoor hij van de wagon af raakt en uiteindelijk wel kantelt.
De tank op de foto van Peter VG staat vast en zeker op de rem, dat is samen met de kettingen ook afdoend genoeg.
Een ongeremd object blokkeert men dan met keggen of blokken
;)
Wel, ik heb een kraan op rupsbanden gezien die van een oplegger gedonderd is aan een verkeerslicht. En die was kruislings vastgelegd. Dat verschuift niet, dat kantelt. En die kruislingse bevestiging bevordert die beweging. Is gewoon omgekanteld. Bovenop een personenwagen die ernaast stond. En voor zijdelings of in de langsrichting verschuiven maakt het niet uit of dat recht of kruislings gebeurt. Kijk maar naar de krachten en hoe die lopen in de kettingen. Hoe korter de kettingen hoe beter want minder rek. Dit is gewoon een "we hebben het altijd zo gedaan" situatie.
De professionele chauffeur in bovenstaand voorbeeld reed uiteraard een aangepaste snelheid...
Inderdaad. Schuine krachten.
En keggen plaats men ook.
Citaat van: Havoc op 09 september 2021, 20:08:40 PM
De enige bedenking die ik heb bij de foto van 5910 is dat die rupsbanden boven het dek van de wagon zweven. 40 tot 80 TON die zweven....
Zoals je waarschijnlijk wel weet Johan hebben rupsbanden in het midden een dik hard kunstofdeel (hard rubber?) dat enkele cm boven het metalen deel van de rupsband uitsteekt. Dit om onze autowegen niet te beschadigen tijdens een verplaatsing over de openbare weg.
Als je de tank dan vanaf de zijkant bekijkt (zoals de foto van 5910) dan geeft dit de indruk dat de tank zweeft.
Paul
Foto's zeggen meer dan 1000 woorden.
Gefotografeerd aan het Panzermuseum in Münster ( Duitsland )
Denk dat ze daar wel weten hoe men een tank vast moet zetten op een wagon. :-\ :-\
(https://live.staticflickr.com/65535/51441237940_b049186627_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mnFMRw)172 SSyl d (https://flic.kr/p/2mnFMRw) by Christian Seels (https://www.flickr.com/photos/184697075@N02/), on Flickr
@Havoc " de reden dat het lijkt alsof de rupsen zweven komt door de rubberen kussens welke verplicht op de rupsen gemonteerd zijn,
anders rijden ze alle wegen gewoon naar de Filistijnen. ( Oeps, Paul was mij voor )
(https://live.staticflickr.com/65535/51441237880_764eb6c353_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mnFMQu)173 SSyl e (https://flic.kr/p/2mnFMQu) by Christian Seels (https://www.flickr.com/photos/184697075@N02/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51440275246_643f223428_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mnARFm)174 SSyl f (https://flic.kr/p/2mnARFm) by Christian Seels (https://www.flickr.com/photos/184697075@N02/), on Flickr
Citaat van: Havoc op 09 september 2021, 20:43:29 PM
De professionele chauffeur in bovenstaand voorbeeld reed uiteraard een aangepaste snelheid...
Zal wel cinisch bedoeld zijn....als de snelheid maar hoog genoeg is krijg je alles omver, maar of dat professioneel is? :-\!
Een professionele chauffeur (en daaronder
mocht ik mezelf wel classeren) krijg verplichte scholing in verband met laden, stuwen en zekeren van lading.
En geloof mij vrij, die mensen die deze lessen geven weten best waar ze mee bezig zijn en daar wordt alles tot in de puntjes uitgelegd van ook het hoe en waarom.
En da's zeker niet van 'wij doen het reeds honderd jaar zo'.
De ware berekening herinner ik mij niet meer, 't is te lang geleden, maar een graafmachine is heel wat hoger dan een tank, en daarom wordt dan ook minstens één zijdelingse bevestiging (of meerdere naargelang de lengte) aanbevolen, tegen het kantelen natuurlijk.
Maar als dan nog onverantwoord gereden wordt kantelt de dieplader gewoon mee...
;)
ofwel was de last niet goed vastgemaakt.....het mag dan nog gekruist vaststaan
Citaat van: PaulC op 09 september 2021, 20:54:51 PM
Citaat van: Havoc op 09 september 2021, 20:08:40 PM
De enige bedenking die ik heb bij de foto van 5910 is dat die rupsbanden boven het dek van de wagon zweven. 40 tot 80 TON die zweven....
Zoals je waarschijnlijk wel weet Johan hebben rupsbanden in het midden een dik hard kunstofdeel (hard rubber?) dat enkele cm boven het metalen deel van de rupsband uitsteekt.
Neen Paul daar had ik niet aan gedacht. Als dat zo'n rupsbanden zijn dan klopt het wel natuurlijk.
Ik hoor tot de eerste lichting die nooit opgeroepen is voor dienst te doen.
eigenlijk viel het te zien op alle foto's dat er een bijkomende laag op de rupsbanden lag/hing
Toch nog eens een foto om eens een andere resolutie te proberen.
( vorige foto staat op mijn laptop in groot formaat , met schuifbalk onderaan.)
En gelijk eens iets verduidelijken.
Er zitten inderdaad rubberen blokken aan de rupsbanden.
De transportkettingen zijn van de Artitec.
p.s. Het lukt me niet om met mijn fototoestel scherpe foto's te maken in de diepte van het beeld.
(https://i.postimg.cc/ZR7mYnwX/20190815-162526.jpg)
Citaat van: 5910 op 13 september 2021, 11:15:09 AM
p.s. Het lukt me niet om met mijn fototoestel scherpe foto's te maken in de diepte van het beeld.
Probeer het eens met je smartphone, die ingebouwde fotoapparaten zijn van kwaliteit beter dan je wel vermoedt...
;)
Citaat van: Rangeerduivel op 13 september 2021, 11:18:08 AM
Citaat van: 5910 op 13 september 2021, 11:15:09 AM
p.s. Het lukt me niet om met mijn fototoestel scherpe foto's te maken in de diepte van het beeld.
Probeer het eens met je smartphone, die ingebouwde fotoapparaten zijn van kwaliteit beter dan je wel vermoedt...
;)
zeg eens welke camera je hebt, misschien kunnen we je helpen
Citaat van: 5910 op 13 september 2021, 11:15:09 AM
p.s. Het lukt me niet om met mijn fototoestel scherpe foto's te maken in de diepte van het beeld.
Om over een grote diepte alles scherp te krijgen moet je het diafragma van je lens/toestel "dichtknijpen". Zonder meer over je gebruikte toestel te weten is het moeilijk meer detail te geven.
Een gsm heeft het hier gemakkelijker mee omdat die zo'n kleine sensor heeft. Heeft weinig met de kwaliteit te maken maar is zuiver optisch.
Foto van iets verder nemen, statief gebruiken, en meer licht op het onderwerp.... maar ik heb er niet veel verstand van; wel zelf ervaren tijdens het doen.
Zelfs ZONDER kettingen ! ? !
https://www.youtube.com/watch?v=cZQNQPjZBSg&t=43s
https://www.youtube.com/watch?v=8vnHzPB1yA4
Eric
Citaat van: pandur op 13 september 2021, 12:06:23 PM
Zelfs ZONDER kettingen ! ? !
https://www.youtube.com/watch?v=cZQNQPjZBSg&t=43s
https://www.youtube.com/watch?v=8vnHzPB1yA4
Eric
In het eerste filmpje zitten er wel nog keggen onder de rupsen, maar in het tweede filmpje is de "Deutsche Strenge" ver zoek! ::) ::)
;)
Waarschijnlijk ook de reden waarom bij Artitec hun tanks voor treinlading altijd de kettingen achteraan er op liggen,
dit terwijl deze bij deze tanks (treinlading) eigenlijk niet meer aanwezig zouden mogen zijn.
https://cdn.webshopapp.com/shops/28703/files/28722419/leopard-1-voor-treintransport-belgisch-leger.jpg
https://cdn.webshopapp.com/shops/28703/files/358456876/gepard-treinlading-defensie-van-belgie.jpg
https://cdn.webshopapp.com/shops/28703/files/333654360/m47-belgisch-leger-treinlading.jpg
https://cdn.webshopapp.com/shops/28703/files/28722671/leopard-1a5-voor-treintransport-belgisch-leger.jpg
https://cdn.webshopapp.com/shops/28703/files/358526145/leopard-1-arv-treinlading.jpg
Jammerlijk pijnpuntje bij hun anders wel heel mooie modelletjes.
Ik ben in het bezit van een Sony DCS-RX100
Diafragma f 1,8 tot F11.
Sluitertijd 1/200 tot 30 sec.
Belichting past zich aut. aan ,afhankelijk van de sluitertijd en diafragma instelling.
Camera GSM - ISO 100 tot 800
- Belichting -2,0 tot +2,0
- Witbalans Aut. of keuze zon, wolk, lamp, tl lamp
Tot nu toe heb ik steeds van op een kleine afstand de foto's proberen te maken . ( ongeveer 20 a' 30 cm )
Misschien kan ik beter van op een grotere afstand de foto maken en dan later een kleinere, ingezoomde uitsnede maken?
De kruising is enkel om het zijdelings verschuiven te vermijden, een ketting gewoon links en rechts zou nutteloos zijn
Citaat van: 5910 op 14 september 2021, 08:42:54 AM
Ik ben in het bezit van een Sony DCS-RX100
Diafragma f 1,8 tot F11.
Sluitertijd 1/200 tot 30 sec.
Belichting past zich aut. aan ,afhankelijk van de sluitertijd en diafragma instelling.
Camera GSM - ISO 100 tot 800
- Belichting -2,0 tot +2,0
- Witbalans Aut. of keuze zon, wolk, lamp, tl lamp
Tot nu toe heb ik steeds van op een kleine afstand de foto's proberen te maken . ( ongeveer 20 a' 30 cm )
Misschien kan ik beter van op een grotere afstand de foto maken en dan later een kleinere, ingezoomde uitsnede maken?
Ik heb toevallig dezelfde (Sony).
Geen probleem om er dichtbij opnames met te maken. Staat hij op i+ ? Op SCN gaat het ook.
Op grotere afstand een foto nemen en dan uitsnijden is een goed idee.
Maar niet inzoomen want dan verlies je dieptescherpte.
En vooral zorgen voor genoeg licht!
Albert
Neen ,tot nu steeds geprobeerd op de stand M.
Omdat ik dan zowel het diafragma ,als de sluitertijd kan instellen.
Ik ga zeker jou advies eens uittesten.
Welke scénekeuze maak jij op SCN?
Macro stand natuurlijk.
Hoewel de manuele stand goed is als je weet wat je doet. Maximaal diafragma voor maximale dieptescherpte, maar dan zakt de sluitersnelheid. Op statief werken dan.
Ga ik zeker nog uittesten.
Bedankt voor je advies.
Ik heb MSM nr 185 -186 nog eens bovengehaald om het onderwerp " foto's maken", nog eens rustig na te lezen.
Zal waarschijnlijk eerst mijn belichting eens goed moeten bekijken.