Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Buitenlandse modellen => Topic gestart door: PeterVG op 26 augustus 2021, 19:41:59 PM

Titel: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: PeterVG op 26 augustus 2021, 19:41:59 PM
Sinds begin augustus is bij de GAR een HO versie van een CFL De Dietrich motorwagen beschikbaar. Producent is Mistral. Het stel oogt zeer fijn. Helaas zijn de rijkwaliteiten minderwaardig ondanks een hoge verkoopsprijs. De motorwagen is lang en heeft lange draaistellen met ver van mekaar verwijderde assen. Wegens onvoldoende gecompenseerde assen onstpoort het stel helaas steeds in Hamsart doordat de wielflensen het spoor bijster raken. Wie inzoomt op de foto ziet hoeveel de eerste as boven het spoor zweeft. Nochtans heb ik daar in het verleden met ander materiaal nooit last van gehad. De tillig hartstukken zorgen ook voor een inzakken van de wielen met een botsend rijgedrag als gevolg. Eén as is voorzien van anti slipbandjes waardoor de stroomvoorziening ook geregeld wegvalt.
Kortom: er is werk aan of het stel is gedoemd om in de vitrinekast te belanden

(https://live.staticflickr.com/65535/51404349938_8951d12eb7_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mjqJku)
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: doomslu op 26 augustus 2021, 19:51:33 PM
Jammer toch, het ziet er een mooi stel uit.  :-[
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Alan On Track op 26 augustus 2021, 19:56:57 PM
Heel mooi stel. Ik heb de prijs eens opgezocht, en voor dat bedrag denk ik dat je wel eens verhaal mag halen bij de fabrikant voor de rijkwaliteiten, want dat is toch echt zonde.
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Kautenbach op 26 augustus 2021, 21:45:52 PM
Oef, wat balen Peter, zeker van n mooi model als deze,

Ik lees slecht Frans maar op LR Forum loopt er ook een draadje over dit model, wat schrijft men daar?

Zou idd doen wat Alan stelt, zul je niet op zitten te wachten.. balen hoor
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 26 augustus 2021, 22:17:02 PM
helpt gewicht steken  in mogelijk beschikbare plaats niet ?
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Floris op 26 augustus 2021, 22:53:19 PM
nee, wat hier helpt is zorgen dat de draaistellen meer bewegingsvrijheid hebben. Ik denk dat dat best te doen moet zijn.
Wel weer een leuke voor een verzameling buitenissige motorwagens. Dr is net weer een tsjechische in mn rugzak beland op vakantie, lang niet zo'n mooi model maar rijdt dan wel weer probleemloos.
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: RUNE op 27 augustus 2021, 08:13:03 AM
Citaat van: Floris op 26 augustus 2021, 22:53:19 PM
nee, wat hier helpt is zorgen dat de draaistellen meer bewegingsvrijheid hebben. Ik denk dat dat best te doen moet zijn.
Wel weer een leuke voor een verzameling buitenissige motorwagens. Dr is net weer een tsjechische in mn rugzak beland op vakantie, lang niet zo'n mooi model maar rijdt dan wel weer probleemloos.

Foto van de Tsjech ?  :)
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Floris op 27 augustus 2021, 09:20:25 AM
(https://live.staticflickr.com/65535/51406084219_55d7671f53_h.jpg) (https://flic.kr/p/2mjzBST)6c12efe9-f308-4029-84b9-6c430e518a76 (https://flic.kr/p/2mjzBST) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr

sorry Peter dat je draadje meteen weer ontspoord is.  :P
Hebbie een foto van de draaistelophanging van die dietrich, of is uit elkaar slopen niet het allereerste dat je deed met je nieuwe aanwinst?
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Rangeerduivel op 27 augustus 2021, 09:43:03 AM
Citaat van: Floris op 26 augustus 2021, 22:53:19 PM
nee, wat hier helpt is zorgen dat de draaistellen meer bewegingsvrijheid hebben. Ik denk dat dat best te doen moet zijn.

Best misschien toch eerst eens informeren, misschien is het stel wel vervangbaar door een nieuw dmv garantie.
Een ander, (zelfde) stel heeft misschien wèl de verwachte rijeigenschappen.
Mogelijk is dit er ééntje dat "op een maandag gemaakt is" zoals men dat noemt.
Als je begint te vijlen, zagen of snijden, snij je jouw garantie onmiddelijk weg!
Al twijfel ik niet aan jouw of Floris' vakmanschap hoor... 8)

;)
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Floris op 27 augustus 2021, 10:28:50 AM
wat mot je nouweer met garantie? zelf repareren kost meestal minder tijd dan ermee naar de winkel en gaan zeuren, nog los van hoe lang t dan duurt voor je m terug hebt.  :P
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Rangeerduivel op 27 augustus 2021, 10:55:18 AM
Citaat van: Floris op 27 augustus 2021, 10:28:50 AM
wat mot je nouweer met garantie? zelf repareren kost meestal minder tijd dan ermee naar de winkel en gaan zeuren, nog los van hoe lang t dan duurt voor je m terug hebt.  :P

Als je 300€ of meer niks vindt....het zal wel zo wezen! ::)
Sommige mensen verdienen hun centjes iets te gemakkelijk mijgedacht :-[
Ik moest daar indertijd héél wat voor doen!

;)
Sorry voor het off topic Peter :-[
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Floris op 27 augustus 2021, 11:56:24 AM
wat heeft 300 euro te maken met zelf een trein repareren omdat je dat leuker vindt dan drie keer extra naar de winkel heen en weer of van dat gesodemieter met pakketjes en dan gaan zitten wachten?

Maar tis wel waar, ik werk in de modelspoordelarij, dus krijg wel elke maand een ferrari op mn rekening bijgeschreven. Zo even van mn luxe penthouse (flatje in nationaal beruchte tuigbuurt) met mn bentley (fiets) naar de treinenzaak voor wat decodertjes, daarna naar wat artisans voor wat truffels, kaviaar en champagne (schnitzels en een flesje wijn van 4 euro van de supermarkt.)
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 27 augustus 2021, 12:28:41 PM
maar je vergaat wel je Fristi's te vermelden.....Wat Rudy eigenlijk wou aangeven mocht er meer dan dat rail niet raken  aan de hand zijn met het treinstel. Trouwens als men volgens de wet zou handelen zou in feite de kap verwijderen om een decoder te plaatsen al genoeg zijn om van die garantie af te raken !
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: doomslu op 29 augustus 2021, 09:28:40 AM
We zijn dit model ook aan het testen voor een verslag in Modelspoormagazine 217 (oktober).

Verslag en test door Guy Van Meroye

Testrit over deel van de modelbaan. Motorwagen rijdt zonder problemen over Peco code 75 en Roco wissels, en dit in alle richtingen. Bij een Tillig wissel geen problemen vanuit de kant van de vertakking, maar richting puntstuk ontspoort de motorwagen bij een wissel in aftakkende stand.  De oorzaak is ons niet geheel duidelijk (misschien de breedte van de flens??).

We blijven de oorzaak onderzoeken...
Wie tips heeft...

(https://live.staticflickr.com/31337/51409275799_5ac2012c1d.jpg) (https://flic.kr/p/2mjRYC8)Test CFL De Dietrich Mistral Train Models (https://flic.kr/p/2mjRYC8)
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Michiel op 29 augustus 2021, 09:39:55 AM
Op zicht lijkt het alsof de wielafstand niet correct is. De wielen lijken een tikkeltje te ver uit elkaar, waardoor het wiel dat langs de strijkrail loopt het andere wiel niet genoeg naar binnen trekt, waardoor het andere wiel op het puntstuk loopt. De wielen een ietsje dichter bij elkaar duwen zou moeten voorkomen dat het wiel OP het puntstuk loopt, maar netjes er langs. Ofwel zijn de wielen niet volgens norm (te dun) waardoor de strijkrail zijn werk niet kan doen. (Ik ga ervan uit dat de wissel in orde is)
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: doomslu op 29 augustus 2021, 09:43:18 AM
Ik denk ook in die richting, Michiel.
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Floris op 29 augustus 2021, 10:22:59 AM
ok, 1 kant op gaat dus alles vrij overtuigend goed, andere kant op alleen op dat ene wissel problemen of ook op andere? En met t stel andersom over dezelfde wisselstraat?
Wat hier nog steeds niet uitgesloten is is Peter zn verhaal dat het onderstel nogal star is, als de draaistellen totaal niet zijdelings of in de lengterichting kunnen kantelen kan de boel alsnog perfect lopen op een heel ingewikkelde wisselstraat die strak op een rechte plaat gespijkerd is en dr daarna op t eerste kleinste bochtje uit vliegen als daar een beetje een hobbel in t spoor zit. Als je t ding nog in de buurt hebt, voel eens aan de draaistellen of daar wat beweging in zit? Dat opgetilde wieltje op Peter zn foto geeft wel te denken namelijk.
Blijft altijd lastig, zoiets beoordelen op afstand.  :P
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 29 augustus 2021, 10:32:54 AM
wat ik mij dan afvraag als tijdschrift na zo'n(eigenlijk niet geheel geslaagde) test gaat MSM dan het gespreke met de producent van/over het geteste artikel (uit sommige eerdere testen veronderstel ik van niet)?
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: PeterVG op 29 augustus 2021, 19:43:24 PM
Floris zat juist.
Het probleem bij mij is een gevolg van starre draaistellen. Ze kunnen namelijk niet kantelen alleen draaien.
Doordat de wissel in mijn hoofdspoor zeer lichte verkanting kent die overgaat naar vlak spoor op het aftakkende spoor wordt het tweede draaistel uit het spoor getild. Het draaistel kan niet kantelen waardoor de assen gaan zweven bij het lagere spoor. De wisseltong doet de rest en duwt de laatste as over de rail.
Filmpje is duidelijk

(https://live.staticflickr.com/31337/51410906708_78b398da29_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mk1krf)

De andere Tillig wissels die in Hamsart gemonteerd zijn kan het stel wel nemen zonder uit het spoor te gaan.
Op de vaste baan heb ik geen problemen bij passage van kortere Tillig wissels, daar gaat alles goed.
Op de lange Tillig wissels in mijn schaduwstation zakt de as onder de motor in het hartstuk weg wat telkens een vervelende val geeft van het motorstel.
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Floris op 30 augustus 2021, 18:19:38 PM
ok, nou, ros de boel uit elkaar, maak wat foto's gaan we wel es kijken wat eraan te doen is.  :P
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: doomslu op 30 augustus 2021, 19:58:49 PM
Citaat van: Floris op 30 augustus 2021, 18:19:38 PM
... ros de boel uit elkaar, ...
Mogen ze 't ook iets rustiger doen, Floris?  ;D
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Kautenbach op 30 augustus 2021, 20:31:17 PM
.....ach.......voor Floris is dit toch net taalgebruik om n pragmatische verbeterslag aan te bevelen.... 8) ;D

Maar ik snap t probleem wel, enorm lange bak, dan moeten die draaistellen af fabriek gewoon flexibel zijn om n goeie loop te waarborgen...

Als je er nu de vijl inzet en t werkt niet ben je t model helemaal kwijt, of gaat ke in de vitrine
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Floris op 31 augustus 2021, 08:33:51 AM
ja, ben je net zo ver als nu dus.... maar zoveel kan dr nou ook weer niet onherstelbaar fout gaan aan zo'n motorwagen op draaistellen. Peter is geen houthakker die een kettingzaag in t dak zet....
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: PeterVG op 31 augustus 2021, 10:32:07 AM
Het stel gaat wat mij betreft de vitrinekast in. Ik zie het niet zitten om aan de draaistellen te werken. Stel dat ik ze kan laten kantelen dan komt de bogie tegen de rijtuigkast. Daar ook in zitten schuren zie ik momenteel niet zitten. Het stel is duidelijk gemaakt met de nadruk op een maximaal gelijkend stel na te bootsen. Vandaar dat de draaistellen geen bewegingsruimte hebben in de hoogte zodat ze zeer nauw kunnen aansluiten tegen de rijtuigkast tijdens het draaien in de bochten. Dat daardoor wel eens ontspoord kan worden heeft de producent voor lief genomen. De assen zitten zeer star in de bogies. Mochten deze gecompenseerd geweest zijn had wellicht al beter geweest.

Tijd brengt raad. Eerst maar eens wachten tot de Franse stellen hun weg naar de klant gevonden hebben. Volgens de website van Mistral waren de paletten met Franse stellen vermist. Al is dat bericht nu wel verdwenen dus is er hoop dat binnekort uit Franse hoek bruikbare tips verschijnen om het stel betere rijeigenschappen te geven.

Van de producent verwacht ik weinig respons, figuurlijk werden de schouders opgehaald als reactie op onze mails.
Dat de assen van het Mistral stel wegzakken in de hartstukken van lange Tillig wissels ligt aan de breedte van de wielen. Deze zijn merkelijk smaller dan de rest van mijn rollend materiaal. Op korte wissels geeft dat geen problemen maar op langere wel. Ik heb de vraag gesteld voor vervangassen met bredere wielen maar of dat gaat lukken bij Mistral?
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Michiel op 31 augustus 2021, 11:09:15 AM
Dus toch! Te smalle wielen waardoor wielen op het puntstuk van de wissel rijden. Zag ik het toch goed.  ::)  (EN de starre montage van de draaistellen, natuurlijk). Twee problemen, twee oorzaken van ontsporingen. Maar wat een ellende met de fabrikant die niet omziet. Het product voldoet totaal niet aan wat men normaal mag verwachten van een dergelijk (duur) product: namelijk rijden op een fatsoenlijk aangelegde modelbaan. Om het ding in een vitrine te zetten, hoeven er geen functionele draaistellen in, geen overbrenging, geen motor, geen verlichting,... Het model had een fractie van de prijs moeten kosten.

Peter, mijn medelijden heb je al.
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Floris op 31 augustus 2021, 11:33:33 AM
Mocht je m nog eens uit de vitrine willen laten komen dan wil ik dr best eens naar kijken hoor, mochten de fransen dr niet binnenkort wat makkelijks op verzinnen. Wat de wielen betreft, paar andere wielen op de bestaande assen drukken zal wel gaan als dat normale 2mm-assen zijn
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: stoomlokje op 01 september 2021, 11:57:47 AM
Peter,
is er geen onderdelentekening bij?
Als die draaistellen met een schroef in het draaipunt zijn gemonteerd , zou je die schroef een beetje kunnen lossen, (of een langere gebruiken) , en langs onder tussen het chassis en draaistel een dun kunststof rondseltje plaatsen.
Dan kan het draaistel beter kantelen in alle richtingen.
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: PeterVG op 01 september 2021, 13:05:16 PM
Een onderdelentekening is niet op papier meegeleverd. Wellicht komt deze binnen enige tijd beschikbaar als download op de site van Mistral. Nu is dat nog niet het geval. Dit is wel zo voor oudere modellen. Hoe de draaistellen vast zitten is me niet duidelijk. Niet met een schroef langs onderen. Mogelijk vastgeklikt maar dat heb ik nog niet uitgezocht. Alles past zo nauw dat ik geen zin had om te prutsen aan het motorstel en dingen stuk te maken. In Hamsart kan hij niet rijden, jammer het is maar zo. Ik heb hem gekocht om pendeldiensten te rijden op mijn kelderbaan tussen het schaduwstation en mijn versie van Gouvy. Daar moet ik het spoor nog leggen. Dus kies ik voor spoormateriaal dat geen problemen geeft. Dat komt wel goed.
Van Mistral nog geen antwoordje op mijn mail trouwens.
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: Guy Van Meroye op 02 september 2021, 10:05:27 AM
Ondertussen heb ik van één draaistel de onderplaat losgemaakt (twee schroefjes) en de assen er uit gehaald.
Wat blijkt : de wielen zijn helemaal niet volgens de NEM 310 (Normen Europese Modelspoorwegen)
De wielbreedte is inderdaad te klein (smal): de NEM geeft een minimum van 2,80 mm, het Mistral-wiel is slechts 2,30mm (waarde K op NEM 310)
Ook de breedte van de flens is iets te klein (waarde N) : het moet min 0,70 zijn en is slechts 0,61 mm
Bovendien blijkt bij de eerste as de afstand tussen de wielen (B volgens de NEM) 14,44mm te zijn, terwijl dit 14,30mm moet zijn (minimum)
Kortom fijne wieltjes 'made in China' waar men het niet zo nauw nam met de NEM.
Ik heb de eerste as van het niet-aangedreven draaistel ietsje 'bewerkt' zodat de afstand tussen de wielen meer in lijn is met de norm (beetje bij trial and error). Maar de motorwagen loopt nu wel zonder problemen door mijn enige Tillig-wissel (type 85353, lengte 28,4 cm afbuighoek 12° met R 1350)
Op alle andere wissels - Peco code 75, Roco code 83) was er voordien ook geen probleem.
Ik denk dus dat het rijgedrag op wissels eerder te maken heeft met de  niet conform de NEM-wielen dan met het  starre draaistel. Bij mijn exemplaar is de stroomafname uitstekend (wielen geven stroom door via de onderrand van de flens die tegen een verend koper stripje wrijft), het digitale stel kan echt 'kruipen' over de modelbaan.
Titel: Re: Mistral GAR CFL De Dietrich
Bericht door: eve op 04 september 2021, 11:11:07 AM
Zie ook even hier : https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,32358.msg478042.html#msg478042 (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,32358.msg478042.html#msg478042)

Mvg, Erik.