Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Algemeen => Topic gestart door: svvander op 10 januari 2005, 12:22:51 PM

Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: svvander op 10 januari 2005, 12:22:51 PM
Hallo,

In Belgi? is er geen tekort aan treinbeurzen, iedere maand is er wel ergens eentje en soms heb je er wel meerdere per maand. Onder de bekenste (voor mij toch), heb je Vilvoorde en Woluwe Shopping Center.

Zo ben ik gisteren nog maar eens naar de beurs in Vilvoorde gegaan. Genoeg deelnemers, genoeg variatie en genoeg volk om mee te praten over je hobby. Wat mij echter wel is opgevallen, is dat steeds meer dezelfde modellen terugkomen in 2de hands. Dit is uiteraard normaal. Maar wat mij het meeste opviel, is dat er handelaars waren die voor een model meer durven vragen, dan het ooit heeft gekost, toen het nieuw was! (en het waren geen uitzonderlijke modellen, geloof me gerust).
Zo heb ik als voorbeeld de Belgische Brossel die M?rklin ooit uitbracht. (een 2tje) Ik ben deze 4 maal tegengekomen, allemaal in dezelfde (op het zicht dan toch), goede staat. Bij de ??n kostte deze ?100, bij de andere ?110, nog ??n andere ?130 en tot slot zelf bij ??n ?180!!!
Worden deze prijzen niet bepaald aan de hand van de vraag en het aanbod? Het verwonderd mij steeds dat ik ook nog de 59 (playtime-versie) tegenkom van Roco, bespeeld, aan de onredelijke prijs van ?110, terwijl deze nieuw slecht ?90 kostte!!!

Om mijn verhaal nu af te maken; zou het niet eens interessant zijn om de gemmidelde vraagprijs van sommige modellen per beurs in een lijstje te gieten (niet zoals bij de Koll's catalogi dus), om zo voor iedereen die veel op beurzen loopt eens een overzicht te hebben, zodanig dat je niet te veel betaald voor jouw geliefd model?

Wat denken jullie?

Sven Vandersmissen
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Peter op 10 januari 2005, 12:49:53 PM
Hallo Sven,
Spijtig genoeg kom je op alle beurzen (voor diverse artikelen) woekeraars tegen. Een ander woord heb ik voor deze mensen niet.
De meeste echte modelspoorders trappen niet in die woekerprijzen, maar wel die mensen die dikwijls juist willen beginnen, of vaders die soms met hun zoontje of kleinzoon zo'n beurs bezoeken. Deze mensen denken dikwijls, als het duur is moet het goed zijn.
Het spijtige is dat de organisatoren van beurzen hier niets tegen ondernemen, want deze woekeraars verpesten dikwijls de goesting van nieuwelingen om met deze hobby te beginnen. Helaas gebeurt dit niet alleen op beurzen. Je moet eens op de Nederlandse E-bay kijken, wat voor schandalige startprijzen daar gevraagd worden voor bv een auto van Wiking.
Peter
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: janjozef op 10 januari 2005, 13:30:10 PM
Nu is het wel zo als je veel beurzen afloopt dat het telkens dezelfde verkopers zijn. Ik doe bijna elke week wel een beurs en of het nu vilvoorde of woluwe, kruibeke of merksem, sint-niklaas of oud-heverlee is het zijn telkens dezelfde verkopers ook telkens dezelfde kopers, en bij diegene die veel te veel vragen, ook dezelfde koopwaar. al denk ik wel dat de prijzen iets aan het zakken zijn, maar voor simpele modellen zoals een 59 van roco (oude stijl een 5916 of 5924) vind ik 150? nog veel te veel.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: bartie op 10 januari 2005, 14:31:15 PM
Hallo,

Bij ruilbeurzen heb ik er nog niet op gelet, maar bij grote beurzen of expo's is het steevast zo dat diegene die aan het begin staan een heel pak duurder zijn dan diegene die je als laatste tegenkomt.
Ik doe dan ook altijd eerst h??l de beurs af om te kijken, en ga nadien terug om daar te kopen waar het het minste kost.(En dat is niet enkel op treinbeurzen hoor)

Groetjes Bart.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Thommy op 10 januari 2005, 18:40:10 PM
dat zelfde fenomeen kom je toch overal tegen?  Ebay is hetzelfde leven hoor en niet alleen op vlak van treinen of andere modellen.  Zo heb ik eens een model van de stripreeks Michel Vaillant gevolgd (een auto die in beperkte oplage gemaakt is).  Recent is er in Brugge een winkel geopend waar ze deze nieuw verkopen voor maar de helft van de prijs die toen gevraagd werd (en is nota bene verkocht ook)

trouwens, zoals gezegd...iemand die niet echt op de hoogte is, die betaalt zich blauw.$
btw, 59 90euro??? dan zeker 3rails, anders kun je ze kopen voor een euro of 60hoor

Greetz

Thommy
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: matti op 10 januari 2005, 21:17:32 PM

  Het is inderdaad overal hetzelfde liedje, maar wat kan je er als beursorganisator aan doen, je kan geen eisen stellen tegenover  de standhouders, want anders blijven ze gewoon weg . Er is zoals reeds gezegd een overaanbod aan beurzen . Maar wie zoekt die vind . Ik heb deze zondag in Vilvoorde nog een 60er van Klein Modelbahn gekocht voor 45 ?, ook lagen er enkele 59ers van roco voor een 50-tal ? .
Er zijn dus nog eerlijke verkopers aanwezig op de beurzen .

     [8]
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: svvander op 10 januari 2005, 21:50:31 PM
citaat:
Geplaatst door Thommy

dat zelfde fenomeen kom je toch overal tegen?  Ebay is hetzelfde leven hoor en niet alleen op vlak van treinen of andere modellen.  Zo heb ik eens een model van de stripreeks Michel Vaillant gevolgd (een auto die in beperkte oplage gemaakt is).  Recent is er in Brugge een winkel geopend waar ze deze nieuw verkopen voor maar de helft van de prijs die toen gevraagd werd (en is nota bene verkocht ook)

trouwens, zoals gezegd...iemand die niet echt op de hoogte is, die betaalt zich blauw.$
btw, 59 90euro??? dan zeker 3rails, anders kun je ze kopen voor een euro of 60hoor

Greetz

Thommy



Idd, voor een 3-rails, maar de oudere 2-rail, kan je makelijk ook die prijs betalen... [^]


Sven Vandersmissen
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Thommy op 10 januari 2005, 22:24:12 PM
dat geef ik graag toe.  de oude betaal je idd wel.  Maar om eerlijk te zijn, vond de oude toch wel iets meer hebben.

Greetz

Thommy
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: tonycabus op 10 januari 2005, 22:34:38 PM
Ik kreeg net 2 Lima 23'en aangeboden aan 50? per stuk, in zeer goede staat. Dat sla je niet af, h??

Tony

Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: dancer op 24 november 2006, 23:11:42 PM
Inderdaad.. men vraagt soms te veel.. veel te vaak eigenlijk.. en wat de nieuwe generatie betreft..die is er bijna niet dankzij de dure prijzen... stom..want de hobby is al serieus verminderd..
Ook zijn er sommige verkopers die geen kortingen geven...als je veel koopt....
En er zijn zo te zien vele mensen die het mobile station van de startsets voor de dezelfde prijs verkopen als het mobile station dat apart verkrijgbaar is... (heb ik zo te zien gezien op ebay)..voor de beginners: ocharme..
Het zou goed zijn om samen te zeggen hoeveel dat bepaalde modellen waard zijn... dat is een nieuw topic..
Zelf heb ik ook al (maar gelukkig niet al te veel) dingen gekocht die eigenlijk qua prijs-qualiteit te wensen over lieten...
Sommige mensen verkopen locs die echt in super slechte staat zijn... op rommelmarkten en dergelijke.. die locs zien er "verkracht" uit..(sorry voor mijn taal maar ja.. arme locs.. die dik in t stof gezeten hebben..

Er zijn ook sommige mensen die spullen kopen en dat daarna met winst verkopen..zo zijn er neem ik aan heel veel.. als je zoals mij vaak de sites zoals ebay enz checkt (elke dag) dan zie je dat duidelijk..sommige mensen ehbben op elke site een andere naam.ze kopen en verkopen..

Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Rochevalien op 25 november 2006, 16:06:48 PM
Met de prijzen van modeltreinen is het net hetzelfde als met alle andere prijzen van om het even wat:als je jezelf eerst niet documenteerd en prijzen vergelijkt ben je sowieso de sigaar en betaal je teveel.Ik kom bv regelmatig op de beurs in vilvoorde en loop eerst alle standen effe af om te zien waar er iets leuks ligt en of het nergens anders goedkoper ligt.Soms doe je een zaakje en soms koopt een ander het voor je neus weg,pech gehad.
Het is zo dat sommige verkopers weinig scrupules hebben en aan woekerprijzen willen verkopen maar dat is nooit anders geweest.Dat zelfde zie je ook op E-bay waar soms belachelijk hoge prijzen gevraagd ?n geboden worden.De mensen willen nog steeds bedrogen worden en betalen ook voor "de sport" van het bieden.Je ziet op e-bay ook regelmatig echte rommel passeren die als ?cht Belgisch wordt aangeboden.Je kan daar wel een vraag stellen aan de verkoper en bijvoorbeeld niet m??r moeten betalen voor de postkosten dan voor de wagon.

Gerrit
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: ysbeer op 25 november 2006, 17:05:12 PM
Soms krijg ik de indruk dat bepaalde mensen zich met opzet laten oplichten.
Als er wel eens (ook hier)meldingen zijn van iets,wat reusachtig goedkoop,op Ebay kan worden aangeschaft.
Heb ik wel eens de moeite genomen om per P.M er op te wijzen dat daar of daar het zelfde voor veel minder te koop is.
Soms zelfs nieuw.
Resultaat is vaak dat je niets meer hoort,of als je wel wat hoort schrijft de persoon dat hij toch maar dat op Ebay heeft gekocht.
De persoon wil kennelijk niet gewaarschuwd , heeft te veel geld ,of nog erger is dom.
Terzijde.Roco (REYNE dus) verkoopt uit kijk goed rond de 59 van roco is al te koop rond de dertig euro.
Ook br 215 en 218 zijn nu zeer goedkoop


wim ysbeer
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: DelticPower op 25 november 2006, 17:14:35 PM
@ Wim, kleine aanvulling:
De 1600 van Roco met cargosticker ? 69.00. (Smalspoor Borkel)
Zag hem op E-bay voor ?159.00.
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: doomslu op 25 november 2006, 18:01:11 PM
Nog een voorbeeld. De M?rklin 201.001 (ref 37270) wordt tegenwoordig aan prijzen rond de 130 euro nieuw aangeboden (door winkeliers) op eBay Duitsland.
Deze maand, op de belgische eBay werd 174,50 en 190 euro geboden voor een tweedehands en 180 voor een nieuw exemplaar !
Jongens, kijk toch even een aantal weken rond alvorens te bieden.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: tufken op 25 november 2006, 18:52:55 PM
citaat:
Geplaatst door doomslu

Nog een voorbeeld. De M?rklin 201.001 (ref 37270) wordt tegenwoordig aan prijzen rond de 130 euro nieuw aangeboden (door winkeliers) op eBay Duitsland.
Deze maand, op de belgische eBay werd 174,50 en 190 euro geboden voor een tweedehands en 180 voor een nieuw exemplaar !
Jongens, kijk toch even een aantal weken rond alvorens te bieden.



De duurste staat nu 238,00 ?.

Soms versta ik het wel daar we deze loc ervoor veel duurder aankochten.  Plots ruimt M?rklin alles op en worden die aan dumpingsprijzen verkocht (eerst in Duitsland).

Sommige winkeliers die er nog veel staan hebben aan die hoge prijzen verkopen die niet onder hun aankoopprijs van eerst.

Dit is ook met de Roco 53430 die vorige week werd aangeboden voor 135,00 ? digitaal met decoder, en die is verkocht.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Ludwig op 25 november 2006, 20:06:48 PM
Ik hou al 2 jaar de prijzen op veilingensite's en handelaren bij.
Deze info heb ik in een databank gebracht en neem dan ook een afprint mee als ik een beurs bezoek.
Zodoende heb ik al dikwijls iets laten liggen dat er eerst goedkoop uit zag maar na nazicht duurder scheen te zijn dan een nieuw exemplaar.
Ludwig
ps, laatste aanwinst reeks 76 voor 87 EURO [:D]
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: doomslu op 25 november 2006, 20:35:03 PM
citaat:
Geplaatst door tufken
De duurste staat nu 238,00 ?.

Soms versta ik het wel daar we deze loc ervoor veel duurder aankochten.  Plots ruimt M?rklin alles op en worden die aan dumpingsprijzen verkocht (eerst in Duitsland).

Sommige winkeliers die er nog veel staan hebben aan die hoge prijzen verkopen die niet onder hun aankoopprijs van eerst.

Dit is ook met de Roco 53430 die vorige week werd aangeboden voor 135,00 ? digitaal met decoder, en die is verkocht.


Tja, voor de winkeliers is dat helemaal niet leuk als M?rklin plots gaat dumpen. Ik versta dat ze niet onder hun aankoopprijs kunnen verkopen. En vooral voor de Belgische is het nog minder prettig als ze Duitsland voorrang geven. [xx(]
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Jurgen op 25 november 2006, 21:14:31 PM
Mja, ik volg de veilingen op Ebay nu ook al een half jaar. Ik moet zeggen dat er soms vreemde bedragen geboden worden.

Wat die dumpingen betreft, tja, kwestie van vraag en aanbod zeker? Dit mag af en toe gebeuren, maar dat kan wel op een andere manier ook.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: dancer op 28 november 2006, 13:57:05 PM
Inderdaad... ebay is soms echt stom en dom... Ik snap echt niet dat sommigen zoveel geld geven voor 2de hands spullen... en dat materiaal heeft men niet eens in realiteit gezien... Best is het materiaal met de eigen ogen zien..
Het mobile station wordt vaak aangeboden...met de 18 v transfo.. en dan vragen ze er nog 140 euro voor terwijl dat het een mobile station is zonder verpakking voor een startpakket van marklin... Dus opgelet voor oplichters...goed informeren!
Diegenen die Belgisch materiaal willen, een vriend van me verkoopt uitstekend materiaal op 2dehands.nl... die gast verkoopt materiaal dat enkel in vitrine heeft gezeten....

Ik denk dat de reden waarom ebay zo duur is is: er zitten veel Hollanders bij en die geven vaak extra geld uit..daardoor zijn de prijzen soms voor die kleine belgen zo duur (Ik heb niks tegen hollanders)
Ook in Belgie is het goedkoper dan in Holland.. daardoor zullen waarschijnlijk veel hollanders op de belgische sites willen kopen...

Ik heb enkele maanden geleden metalen wagons gekocht voor 25 euro ong, en ik vind dat toch wel nog duur achteraf gezien..voor wagons die krassen hebben en duidelijk 2de hands zijn... maar ja ik wou die modellen hebben in mn collectie...



Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: SuSke op 28 november 2006, 19:29:38 PM
citaat:
Geplaatst door dancer

Inderdaad... ebay is soms echt stom en dom... Ik snap echt niet dat sommigen zoveel geld geven voor 2de hands spullen... en dat materiaal heeft men niet eens in realiteit gezien...


Als je op een veiling wil bieden, moet je zelf voldoende zelfdiscipline aan de dag kunnen leggen om jezelf een redelijke limiet op te leggen. I sde zaak verkocht voor meer geld dan jij er aan wil geven, dan is dat zo.
Zelf probeer ik te achterhalen hoeveel een aanbieding nieuw kost en ge dan tot max. 75% van die prijs. Zijn er gekken die er meer voor willen geven, dan is dat hun zorg.
Verder moet je je goed informeren, ik vraag altijd om bijkomende informatie - uitleg en foto's - en krijg die meestal ook. Komt die er niet, dan bied je gewoon niet.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: dancer op 29 november 2006, 06:16:01 AM
goed gezegd Frans...
Ik denk dat inderdaad velen hier een probleem mee hebben en het bieden als n spel meedoen...
Ik heb eens geboden voor n loc die ik echt tof vond..dat was n oude loc..en de laatste minuut had je me moeten zien bibberen van de spanning..... niet goed die stress...
Inderdaad internetsites zoals ebay heeft het kopen van 2dehands treinen wel serieus kapot gemaakt...
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Brunel op 29 november 2006, 14:17:17 PM
citaat:
Geplaatst door dancerIk denk dat de reden waarom ebay zo duur is is: er zitten veel Hollanders bij en die geven vaak extra geld uit..daardoor zijn de prijzen soms voor die kleine belgen zo duur (Ik heb niks tegen hollanders)



Weer eens wat anders dan 'gierige' Hollanders. [;)][:D]
Als er Nederlanders in Belgi? bieden betekent dat gewoon meer mensen met belangstelling. Meer mensen is meer vraag is hogere prijzen. Vraag maar aan uw grensbewoners die ook een huis willen kopen.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: ysbeer op 29 november 2006, 17:22:55 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel

CiteerGeplaatst door dancerIk denk dat de reden waarom ebay zo duur is is: er zitten veel Hollanders bij en die geven vaak extra geld uit..daardoor zijn de prijzen soms voor die kleine belgen zo duur (Ik heb niks tegen hollanders)



je zou ook kunnen denken dat die hollanders zo stom zijn om te veel te betalen.

wim ysbeer
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Frank_N op 29 november 2006, 19:00:31 PM
Zeg Ysbeer, ik heb ook betaalbare items gevonden op beurzen hoor! Het is soms maar net "wat de gek" ervoor geeft. Ik zoek het in ieder geval niet op E-bay, of welke internet markt dan ook. Vaak wacht men tot er er onwaarschijnlijke bedragen geboden worden.

Groetjes van Frank
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Ludwig op 29 november 2006, 21:08:28 PM
YSBEER, weer zo hard in u oordeel !!!!! [:D]
ludwig
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: SuSke op 29 november 2006, 21:35:17 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door Brunel

CiteerGeplaatst door dancerIk denk dat de reden waarom ebay zo duur is is: er zitten veel Hollanders bij en die geven vaak extra geld uit..daardoor zijn de prijzen soms voor die kleine belgen zo duur (Ik heb niks tegen hollanders)



je zou ook kunnen denken dat die hollanders zo stom zijn om te veel te betalen.

wim ysbeer



Ik heb anders in nederland al wel eens een koopje kunnen doen met belgisch materiaal.
Zo zie je maar, wie zoekt die vindt...
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: ysbeer op 29 november 2006, 22:44:50 PM
citaat:
Geplaatst door cota

YSBEER, weer zo hard in u oordeel !!!!! [:D]
ludwig



Nee hoor ik nam het op voor de belgen die zo arm waren dat ze de hollanders niet bij konden houden.
niet hard maar recht door zee (grapje voor ned.)[:D]

heb vandag nog de 5936 gekocht voor 37 euro nieuw en gewoon bij de handelaar

wim ysbeer
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: dancer op 30 november 2006, 06:36:26 AM
het is wel waar dat Nederlanders meer geld over hebben dan Belgen... Nederland is ook een duurder land dan Belgie dus de NEderlanders zijn het meer gewend om meer te betalen..
Dat Nederlanders gierig zijn daar geloof ik niet echt veel van.. overal zitten gierige mensen in het algemeen...
Nederlanders zijn wel gekker dan Belgen en gaan er wel gemakkelijker voor om iets te kopen wat ze graag hebben.. Kijk maar naar de rommelmarkten bij ons..daar zitten veel Nederlanders...
Het is ook zo dat in het algemeen NEderlanders zich meer bezighouden met toffe en gezellige dingen die creatief zijn... Belgen gaan dan in de plaats eerder op caf? hun pint drinken of voetbal bekijken of zo waarschijnlijk.... Belgen zijn ook pessimistische dan NEderlanders en gaan minder gemakkelijk met modelspoor beginnen omdat ze bang zijn van de hoge prijzen..terwijl NEderlanders minder naar de rpijs gaan kijken en "ervoor gaan"..
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: T03 op 30 november 2006, 17:07:37 PM
citaat:
Geplaatst door dancer

het is wel waar dat Nederlanders meer geld over hebben dan Belgen... Nederland is ook een duurder land dan Belgie dus de NEderlanders zijn het meer gewend om meer te betalen..
Dat Nederlanders gierig zijn daar geloof ik niet echt veel van.. overal zitten gierige mensen in het algemeen...
Nederlanders zijn wel gekker dan Belgen en gaan er wel gemakkelijker voor om iets te kopen wat ze graag hebben.. Kijk maar naar de rommelmarkten bij ons..daar zitten veel Nederlanders...
Het is ook zo dat in het algemeen NEderlanders zich meer bezighouden met toffe en gezellige dingen die creatief zijn... Belgen gaan dan in de plaats eerder op caf? hun pint drinken of voetbal bekijken of zo waarschijnlijk.... Belgen zijn ook pessimistische dan NEderlanders en gaan minder gemakkelijk met modelspoor beginnen omdat ze bang zijn van de hoge prijzen..terwijl NEderlanders minder naar de rpijs gaan kijken en "ervoor gaan"..



Dancer,

Het beste bewijs dat wij Belgen pessimistisch zijn en niet met modelspoor bezig zijn is toch wel Modelspoormagazine, een zeg maar 95% Belgisch tijdschrift. Jou te horen moet ik denken dat enkel Nederlanders dit kopen ? Op caf? zitten doe ik zelden, voetbal kijken soms. Indien jullie veel geld verdienen, prima, doe zo verder, je wordt nog rijk.
Maar wat heeft dit nu maken of een model duur of niet is ?
Het gaat er om de juiste prijs voor een model te betalen dat wil toch iedereen, de juiste prijs !

Groeten
Marc
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Ludwig op 30 november 2006, 20:36:06 PM
Nederlanders zijn plannen makers.
Wij Vlamingen zijn plannen trekkers . [:D]
Neen serieus nu, Nederlanders zijn zeker zuiniger dan wij.
Maar het is wel mijn ervaring dat in geval van nood het dikwijls een noorderbuur van ons is die een helpende hand aanreikt .
Dat is mijn ervaring toch .
Ludwig
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: nederbelg op 01 december 2006, 15:26:13 PM
Jongens jongens toch,

We spreken allebei de zelfde taal op de hele wereld. Laten we daar blij om zijn. En waarom bieden er meer Nederlanders op Ebay.be: Dat's om de volgende simpele reden de belgen beginnen meestal op 1 euro. Dus kan iedereen bieden en in NEDERLAND beginnen ze gelijk al op het bedrag wat ze ervoor willen hebben.

Nederbelg

Nederlander wonend in belgie, DC, H0, digitaal, IB, Loconet, III-IV-V, belgisch en nederlands materiaal.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Peter op 01 december 2006, 15:44:39 PM
Feit is dat er op de Duitse E-bay veel gemakkelijker "koopjes" te doen zijn, dan op de NL of B e-bay. Volgens mij heeft dit gedeeltelijk te maken met het overgrote aanbod in Duitsland, waarbij je tevens rekening moet houden met het feit dat er daar veel meer "internet-shops" zijn met lage verkoops-prijzen.
Het enige dat de meesten van hier en Nederland tegen houdt van daar te kopen zijn de soms hoge verzendingskosten naar NL of B
Niet iedereen werkt met het huifkar systeem of heeft een postbus of kennisen in Duitsland.
Maar inderdaad, soms doen mensen gekke dingen door meer te betalen (soms veel meer) op E-bay dan dat de modellen in de winkel kosten.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: T03 op 04 december 2006, 16:32:34 PM
Hallo,
Ik doe al zo'n 10 jaar geregeld tweedehandsbeurzen en ik ben het volledig met jullie eens, de prijzen schommellen enorm.
Ik heb mij een paar fiches gemaakt met winkelprijzen + de prijs op die ik ingeval al is heb betaald voor dat artikel. Dat helpt.
Het zijn niet alleen de tweedehandsartikelen, ook nieuw materiaal vind je aan verschillende prijzen, neem nu het type 51 van Mehano (gelijk/analoog), de meesten hier die naar Vilvoorde en Woluwe gaan zullen het wellicht hebben gemerkt, 132,130,127, ik denk 124euro is het goedkoopste dat ik heb gezien, als je naar de winkel trekt, bev bij Vandenbosch in Jette betaal je dan zo'n 40euro meer voor dezelfde loc. Niet normaal maar is nu eenmaal zo.Ik heb horen zeggen door een winkelier die alle maanden in Woluwe staat dat indien je wil verkopen je dat met minder marge moet doen en verdienen door grote aantallen te verkopen. Ik vermoed dat zoals in elke business hoe meer je aankoopt bij je importeur hoe lager de prijs is.Mij verbaast het niet dat het slecht gaat in de sektor, de groten zijn de kleine aan het opeten.
Op ebay koop ik tot op heden niet, en moest dit is gebeuren dan zeker geen loco's.

Groetjes
Marc
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Ludwig op 04 december 2006, 20:28:22 PM
Ik heb dit weekend nog een beurs bezocht en wat me echt opviel is het gezaag en geklaag van de handelaren.
Het bezoekers aantal loopt gestaag terug en dat komt de sfeer zeker niet ten goede .
Ik vrees dat er in de toekomst vele beurzen zullen verdwijnen .
Ludwig
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: janjozef op 05 december 2006, 08:10:14 AM
Als ge ziet hoeveel beurzen er tegenwoordig zijn en dat samen met al het nieuw uitgebrachte materiaal aan prijzen waarvoor ze proberen 2de hands te vorkopen is het logisch dat de beurzen langzaam kapot gaan. Ook het feit dat op elke beurs dezelfde mensen staan die hetzelfde bij hebben als de week ervoor zal er ook wel voor iets tussenzitten.

Jan
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: JoVer op 05 december 2006, 08:23:19 AM
citaat:
Geplaatst door T03

als je naar de winkel trekt, bev bij Vandenbosch in Jette betaal je dan zo'n 40euro meer voor dezelfde loc. Niet normaal maar is nu eenmaal zo.

Ter verdediging van de winkeliers (ben ik zelf niet overigens) die een hogere marge (moeten [?]) aanrekenen wil ik toch zeggen dat de "gelegenheids"-beurshandelaars geen "vaste kosten" hebben voor inrichting e.d. Net als de winkelier moeten zij een "voorraad" aanleggen maar een beursverkoper doet dat meestal van een veel kleiner assortiment.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: janjozef op 05 december 2006, 08:42:32 AM
Ik denk wel dat die beursverkopers die nieuw materiaal aanbieden allemaal een winkel hebben, enkel voor de verkopers van occasiemateriaal geld dat niet maar die zijn zowieso al gebonden aan het aanbod.

Jan
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: T03 op 05 december 2006, 09:17:41 AM
citaat:
Geplaatst door janjozef

Ik denk wel dat die beursverkopers die nieuw materiaal aanbieden allemaal een winkel hebben, enkel voor de verkopers van occasiemateriaal geld dat niet maar die zijn zowieso al gebonden aan het aanbod.

Jan



Ja juist, gelijk heb je, wat Vilvoorde en Woluwe betreft is dat zo(op ??n uitzondering dat ik weet). En het het zijn die "winkels" die de prijzen dumpen op nieuw materiaal. Het is mij ook opgevallen dat het voornamelijk om Mehano Locs gaat want materiaal van hun eigen vat wordt dan weer peperduur verkocht. De handelaren die tweedehands verkopen hebben nooit of zelden nieuw materiaal mee. Uitkijken, vergelijken, oppassen is de boodschap.

Groetjes
Marc
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: zoeffie op 05 december 2006, 10:15:15 AM
Zoals eerder gezegd kan je beter eerst de gehele beurs eerst bekijken voordat je gaat kopen. Pen en papier is wel handig om even te noteren wat je bij welke handelaar hebt gezien. her prijsverschil tussen de verschillende handelaren is enorm.
Maar bij modellen die schaars zijn moet je even voor jezelf in overweging nemen of je dit risico wilt lopen.
Zo ben ik namelijk de lima 25.5 misgelopen. 's ochtends lag hij er nog bij de handelaar maar voor een stevige prijs dat mij heeft doen besluiten om nog even verder te kijken. Later die dag terug gegaan maar helaas was hij al verkocht[:(]
Tot op heden nog steeds geen 25.5 van Lima meer tegen gekomen.

Wat je nu wel weer meer ziet op e-bay en Marktplaats zijn de 1186 maar ook de IRM tegen zeer hoge prijzen.
Deze 2 modellen komen volgend jaar opnieuw uit en men probeert deze nu nog snel te verkopen omdat er toch nog veel mensen zijn die niet weten dat deze opnieuw worden uitgebracht.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: wisselstromer op 05 december 2006, 10:39:18 AM
ga eens in houten naar de beurs en je weet wat prijsveerschil is
als je binnenekomt kan je ene lok zien liggen voor 250 eur en als je aan de andere kant vd hal bent zie je diezelfde lok voor 200eur

raar maar waar
dus eerst kijken , dan kopen
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: zoeffie op 05 december 2006, 12:02:56 PM
Ik had het over de beurs in Houten[:D]
En volgende week zaterdag gaan we weer, op zoek naar die zeldzame 25.5[|)]
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: treinliefde op 05 december 2006, 13:04:28 PM
En het het zijn die "winkels" die de prijzen dumpen op nieuw materiaal. Het is mij ook opgevallen dat het voornamelijk om Mehano Locs gaat want materiaal van hun eigen vat wordt dan weer peperduur verkocht.

Normaal zal het ver gedaan zijn met de dumpingsprijzen:

- M?rklin zal in de toekomst minimum prijzen voor verkoop hanteren
 wie zich er niet aan  houd wordt niet meer beleverd.
 Ebay aan dumping gaan ze verbieden,  verkopers die doorverkopen  
 onder de tafel aan Ebay verkopers worden niet meer beleverd.

- Roco gaat ook een systeem van minimumprijzen invoeren en een 5 -
 tal voorwaarden waar iedere handelaar zich aan zal moeten houden.
 Aankoopprijzen voor Roco gaan in gans Europa gelijk worden, geen
 voordeel meer voor Duitsland. Normaal wordt dit ook in 2007
 doorgevoerd.

- Mehano voert minimumprijzen in vanaf heden voor de nieuwe modellen.
 verplicht te volgen.

- Korting voor grotere aantallen is voor de winkelier zelf en wordt
 niet meer in koting gegeven.

Hiermee wil men de kleinere zaken ook wat gaan beschermen.

Er is zelf sprake dat Marklin niet meer op beurzen mag verkocht worden omdat dit de naam oneer aandoet, enkel occasiemateriaal.
anders schorsing.


Dit is wat we vernomen hebben op enkele vergaderingen in Duitsland.

Wordt vervolgd
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: tonycabus op 05 december 2006, 13:11:04 PM
Goed nieuws!
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat 165? voor een Mehano 51 DC analoog normaal is, met een redelijke winstmarge. Winkeliers hebben vaste kosten (v??l!) en moeten ervan leven. Sjoemelaars hebben die onkosten niet en klooien maar wat raak.
Uit met 'zaakjes doen', maar nieuwe hoop voor de reguliere verkopers???
Uiteindelijk komt dat laatste ONS OOK ten goede. Service, kopen bij de VAKMAN...
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: treinliefde op 05 december 2006, 13:33:38 PM
Ja, dat is de bedoeling van de fabrikanten, je moet iets verdienen op een loc, en geen 2,00 ?.
Anders zijn er binnen enkele jaren alleen nog 3-4 over die de markt kunnen bepalen.

Iedereen volgt in het spoor van LS zo te zien.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: tufken op 05 december 2006, 13:35:19 PM
ja, we kunnen het bevestigen.

Wij hebben het ook al meegedeeld gekregen door 2 fabrikanten.

Nu zal je het moeten doen door de service die je geeft.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: janjozef op 05 december 2006, 13:41:44 PM
Ik vrees dat marklin met zijn verplichte verkoopprijs in problemen gaat komen met de EU reglementeringen en die kunnen er niet om lachen dus eerlijk ze zullen wel willen maar uiteindelijk niet kunnen, de EU boetes zijn echt niet om te lachen.

Jan
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: tonycabus op 05 december 2006, 14:13:25 PM
Die reglementering is gewoon om mee te lachen[xx(]
Als je ziet voor wat voor ellende al die regels reeds geleid hebben...
Ze willen de consument beschermen, maar per slot van rekening gaar de handel eronder lijden. Zullen we eens gaan lobbyen, om gelijk te halen voor 'aanbevolen prijzen'? Misschien bij Nelie, die over (oneerlijke) concurrentie gaat...
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: zoeffie op 05 december 2006, 14:23:39 PM
Waarom denk je dat wij nee hebben gestemd tegen "een Europa"?
1 groot circus is het aan het worden en de dingen die ze moeten aanpakken laten ze liggen.
Ik ben blij dat er geen grenzen meer zijn en de euro ben ik ook tevreden over want ik kom regelmatig over de grens maar daar mag het van mij bij blijven.
Bovendien bepalen de fransen wat er gebeurd en wij mogen betalen.
Nee dank je, ik zit niet op een franse regering te wachten.
Onze eigen regering is al erg genoeg.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: janjozef op 05 december 2006, 14:52:09 PM
maar tot zolang, en ik ben er ook niet volledig gelukkig mee, geen prijsafspraken geen verplichte prijzen enzovoort. lachertje of niet. Nu laat ze proberen uiteindelijk zullen diegene die erover beslissen wel hun beslissing nemen, maar pas enkel nadat er klachten komen. Maar ik vrees dat die grote duitse dumpingwinkels op het internet er niet lang op zullen laten wachten.

Jan
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Brunel op 05 december 2006, 15:09:45 PM
Dumpingwinkels? Op internet en beurzen vind je uitstekende handelaren. Juist de grote jongens hebben lagere prijzen en betere service dan de zogenaamde 'vakman' in de kleinere winkels. Ooit wel eens zo'n 'vakman' om wat informatie over digitaal gevraagd? Onkunde is regel. En in een M?rklinshop hoef je natuurlijk al helemaal geen objectieve informatie te verwachten. Daar is zo'n winkel niet voor bedoeld.
Wij worden er niet beter van als de onafhankelijke handel wordt uitgeschakeld.
De fabrikanten worden er niet beter van als ze nieuwe verkoopkanalen wensen tegen te werken. Vraag het maar aan de muziekindustrie waar ze er jaren over hebben gedaan het downloaden te accepteren. Inmiddels hebben ze het omarmd.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: 5307 op 05 december 2006, 15:13:04 PM
citaat:
Geplaatst door svvander
In Belgi? is er geen tekort aan treinbeurzen,



maar wel aan de kanten van zuid-west vlaanderen...

denk eens aan ieper of kortrijk of roeselare
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: zoeffie op 05 december 2006, 15:18:22 PM
Ach ja, ik moet inderdaad naar Antwerpen of Genk en in NL naar de Randstad voor een beetje beurs maar dan maken we er toch een lekker dagje uit van.
Ik heb wel het voordeel dat ik ertussen in zit.Ik dan dus naar Belgie en naar NL en binnen 2 uur ben ik er.
De internetshops ben ik ook heel tevreden over.
Pak bijvoorbeeld eens een Walhters in Amerika, die hebben veel mooi spul en die kom ik bijna nergens in winkels of op beurzen tegen.
En als je het wel tegenkomt is het een zeer kleine voorraad.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: T03 op 05 december 2006, 15:29:07 PM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Goed nieuws!
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat 165? voor een Mehano 51 DC analoog normaal is, met een redelijke winstmarge. Winkeliers hebben vaste kosten (v??l!) en moeten ervan leven. Sjoemelaars hebben die onkosten niet en klooien maar wat raak.
Uit met 'zaakjes doen', maar nieuwe hoop voor de reguliere verkopers???
Uiteindelijk komt dat laatste ONS OOK ten goede. Service, kopen bij de VAKMAN...



Tony,
volledig met je eens. Moet je wel weten dat die goedkopere prijzen voor o.a. de type 51 van Mehano gehandhaafd werden door 2 winkels die tweedehandsbeurzen in bev.Woluwe aandoen.
Vroeger...lang geleden...had je geen mensen van een winkel op tweedehandsbeurzen en je vond grootendeels occasiemateriaal. Nu heb je enorme standen met nieuw materiaal aan lagere prijzen. Het is natuurlijk een leuk centje meegenomen voor die mensen, en voor ons ook, maar volkomen met je eens het dood de gespecialiseerde kleine handel en dat vind ik ook zoals ik reeds zei, spijtig.
Marc.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: ysbeer op 05 december 2006, 15:38:32 PM
citaat:
Geplaatst door treinliefde

En het het zijn die "winkels" die de prijzen dumpen op nieuw materiaal. Het is mij ook opgevallen dat het voornamelijk om Mehano Locs gaat want materiaal van hun eigen vat wordt dan weer peperduur verkocht.

Normaal zal het ver gedaan zijn met de dumpingsprijzen:

- M?rklin zal in de toekomst minimum prijzen voor verkoop hanteren
 wie zich er niet aan  houd wordt niet meer beleverd.
 Ebay aan dumping gaan ze verbieden,  verkopers die doorverkopen  
 onder de tafel aan Ebay verkopers worden niet meer beleverd.

- Roco gaat ook een systeem van minimumprijzen invoeren en een 5 -
 tal voorwaarden waar iedere handelaar zich aan zal moeten houden.
 Aankoopprijzen voor Roco gaan in gans Europa gelijk worden, geen
 voordeel meer voor Duitsland. Normaal wordt dit ook in 2007
 doorgevoerd.

- Mehano voert minimumprijzen in vanaf heden voor de nieuwe modellen.
 verplicht te volgen.

- Korting voor grotere aantallen is voor de winkelier zelf en wordt
 niet meer in koting gegeven.

Hiermee wil men de kleinere zaken ook wat gaan beschermen.

Er is zelf sprake dat Marklin niet meer op beurzen mag verkocht worden omdat dit de naam oneer aandoet, enkel occasiemateriaal.
anders schorsing.


Dit is wat we vernomen hebben op enkele vergaderingen in Duitsland.

Wordt vervolgd



Jij heb wel een wat eigenaardige kijk op de macht van de fabrikant.
Die is namelijk zeker in een slechte markt nul komma nul.
Alleen(maar dan ook alleen)als alle fabrikanten zouden besluiten deze maatregelen door te voeren dan zou het enig succes kunnen hebben.
Maar im een krimpende markt kun je er van opaan dat zo een regel 1 a 2 maanden stand houd,endan breekt die of gene heb,en breek daarna de prijzen pleuris uit.
Voordelig voor ons ,maar de dood voor vele fabrikanten.
Nee dit zijn mooie dromen van vooral winkeliers (de kleinjes)die daardoor beter het hoofd boven water kunnen houden (mms)
De fabrikant(en zeker de investeerings maatsch)heeft maar een doel ,tegen hun prijs omzet draaien en omzet draaien meer niet.
Wat de klant verder met zijn aanwinst doet is hun worst,als de winkel zonder winst wil door verkopen al even zo.
Ook in 2007 zal er op deze markt,in een europa dat vrijen markt propageerd, niets veranderen.
Dat durf ik best te beweren en we zullen zien.

wim ysbeer


Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: JoVer op 05 december 2006, 17:31:10 PM
Wim,

volledig met je eens: de fabrikant heeft een kostprijs berekend waarbij hij zijn kosten van onderzoek en zijn investeringen in een model (mallen maken e.d.) wil terugverdienen over een aantal stuks dat hij denkt te kunnen verkopen. De verkoopprijs is dan totale kosten gedeeld door verwachte aantal met een winstmarge er bovenop om continu?teit als fabrikant te kunnen nastreven.

Als een handelaar bij hem koopt aan deze prijs dan denk ik dat de enige hoop van de fabrikant nog is dat er effectief voldoende door de handelaar(s) verkocht worden om marktaandeel te kunnen verkrijgen. Of die dan met veel of weinig winst worden verkocht is de fabrikant helemaal eender: hij heeft zijn gebudgeteerde resultaat gehaald.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: erik de noorman op 05 december 2006, 19:20:36 PM

Jij heb wel een wat eigenaardige kijk op de macht van de fabrikant.
Die is namelijk zeker in een slechte markt nul komma nul.
Alleen(maar dan ook alleen)als alle fabrikanten zouden besluiten deze maatregelen door te voeren dan zou het enig succes kunnen hebben.
Maar im een krimpende markt kun je er van opaan dat zo een regel 1 a 2 maanden stand houd,endan breekt die of gene heb,en breek daarna de prijzen pleuris uit.
Voordelig voor ons ,maar de dood voor vele fabrikanten.
Nee dit zijn mooie dromen van vooral winkeliers (de kleinjes)die daardoor beter het hoofd boven water kunnen houden (mms)
De fabrikant(en zeker de investeerings maatsch)heeft maar een doel ,tegen hun prijs omzet draaien en omzet draaien meer niet.
Wat de klant verder met zijn aanwinst doet is hun worst,als de winkel zonder winst wil door verkopen al even zo.
Ook in 2007 zal er op deze markt,in een europa dat vrijen markt propageerd, niets veranderen.
Dat durf ik best te beweren en we zullen zien.

wim ysbeer

Wim,

volledig met je eens: de fabrikant heeft een kostprijs berekend waarbij hij zijn kosten van onderzoek en zijn investeringen in een model (mallen maken e.d.) wil terugverdienen over een aantal stuks dat hij denkt te kunnen verkopen. De verkoopprijs is dan totale kosten gedeeld door verwachte aantal met een winstmarge er bovenop om continu?teit als fabrikant te kunnen nastreven.

Als een handelaar bij hem koopt aan deze prijs dan denk ik dat de enige hoop van de fabrikant nog is dat er effectief voldoende door de handelaar(s) verkocht worden om marktaandeel te kunnen verkrijgen. Of die dan met veel of weinig winst worden verkocht is de fabrikant helemaal eender: hij heeft zijn gebudgeteerde resultaat gehaald.




Daar denk ik anders over.

Verdeel en heers.[:I]

Als fabrikant verdeel je je produkt over verschillende handelaars.
Je bied elke handelaar dezelfde basis mogelijkheid (verplichte min. verkoopprijs hanteren wat een hol begrip is). Wie grotere hoevelheden aankoopt of het hele assortiment volgt krijgt kortingen. Met goedkoper aankopen kan de handelaar ofwel een grotere winstmarge nemen op zijn verkoopprijs of een lagere verkoopprijs hanteren dan zijn collega. Hij moet er trouwens meer verkopen dan zijn collega. Overstock of niet verkochte modellen zijn dood kapitaal. Kapitaal kost geld veel geld.  Dit kapitaal kan worden voorgeschoten door de fabrikant (of bank). Op het voorgeschoten kapitaal wordt wel een rente aangerekend door de fabrikant of bank aan de handelaar waardoor de korting zo goed als vervalt. Wie wint er nu bij de hele situatie en wie heeft er nu de touwtjes in handen. Slechte of goede tijden de fabrikant zal en kan steeds zijn wil opleggen aan de handelaar. Hoe groter zijn marktaandeel hoe groter de macht.[V]



Erik
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: ysbeer op 05 december 2006, 19:43:05 PM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman





Daar denk ik anders over.

Verdeel en heers.[:I]

Als fabrikant verdeel je je produkt over verschillende handelaars.
Je bied elke handelaar dezelfde basis mogelijkheid (verplichte min. verkoopprijs hanteren wat een hol begrip is). Wie grotere hoevelheden aankoopt of het hele assortiment volgt krijgt kortingen. Met goedkoper aankopen kan de handelaar ofwel een grotere winstmarge nemen op zijn verkoopprijs of een lagere verkoopprijs hanteren dan zijn collega. Hij moet er trouwens meer verkopen dan zijn collega. Overstock of niet verkochte modellen zijn dood kapitaal. Kapitaal kost geld veel geld.  Dit kapitaal kan worden voorgeschoten door de fabrikant (of bank). Op het voorgeschoten kapitaal wordt wel een rente aangerekend door de fabrikant of bank aan de handelaar waardoor de korting zo goed als vervalt. Wie wint er nu bij de hele situatie en wie heeft er nu de touwtjes in handen. Slechte of goede tijden de fabrikant zal en kan steeds zijn wil opleggen aan de handelaar. Hoe groter zijn marktaandeel hoe groter de macht.[V]



Erik




Bedenk wel,de macht ligt (en niet alleen bij treintjes) bij ons.
Als mijn handelaar te duur wordt dan koop ik niet meer bij hem.
Als dat werkelijk voor alle merken zo is dan heb ik een probleem.ik kan n.l niet meer kopen,anders dan voor veel geld.
Ik koop dus minder.
De fabrikant ziet zijn omzet terug lopen.
En dat was nu net niet de bedoeling

Wat gebeurt er dan,een van die fabrikanten,die dat zo netjes hadden afgesproken,ziet zijn kans schoon en leverd stiekum locs en wagens voor een iets lagere prijs.
Dat komt natuurlijk uit,en dan begint het gedonder.

Dacht je nu werkelijk dat het b.v Marklin ook maar een haar kan schelen of een leverancier ruim of met hangen en wurgen zijn kop boven water houdt.
Ze kijken daar alleen naar de omzet,en als ze die maar halen,ook op beurzen of op ebay of waar dan ook dan zijn ze tevreden.
De kosten van voorraad houden komen altijd en voor 100% bij de winkelier terecht(d.w.z bij de bank dus).
Hoe dat zit met die MARKLIN STORE weet ik niet,het kan zijn dat marklin zelf deze kosten draag,de prijzen zijn er dan ook naar.
Als b.v Marklin zou besluiten dat niet meer op beurzen verkocht mag worden,vieren ze bij roco/brawa/fleischman eeen groot feest.
En de winkel die geen marklin meer krijgt,haal het clandestien,of verkoopt een van de vele andere merken.

wim ysbeer

Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Peter op 05 december 2006, 20:16:33 PM
Ik geloof nooit dat de grote ketens zich iets laten voorschijven door de fabrikanten. Ketens zoals in Duitsland "Spiel+hobby" of "Modellbahn-center" bv. laten zich net zomin als hier Delhaize, Carrefour enz. zeggen wat ze wel en niet mogen, en de fabrikanten zullen er wel voor oppassen deze firmas niet op hun tenen te trappen, want die paar ketens zijn verantwoordelijk voor een groot gedeelte van de omzet. Deze groten zullen altijd lagere prijzen hanteren dan de kleine winkel. Hoe meer je inkoopt, hoe lager je inkoopprijs  of hoe hoger de bonus die firmas geven, en dit geldt niet enkel voor modeltreinen maar komt in alle branches voor.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: T03 op 06 december 2006, 09:56:07 AM
....Hoe meer je inkoopt, hoe lager je inkoopprijs  of hoe hoger de bonus die firmas geven, en dit geldt niet enkel voor modeltreinen maar komt in alle branches voor.
[/quote]

Juist Peter, ik werk in de mediasektor en juist hetzelfde fenomeen.
Wat voor de fabriek telt is de omzet. Daarna is het vechten om de beste prijs. Misschien zouden we de vraag aan de fabricant/importeurs en/of handelaars zelf moeten stellen.

Marc.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: n/a op 12 november 2008, 20:50:23 PM
ik ben op zoek naar heel wat materiaal om als marklinstarter aan een behoorlijke prijs verder te kunnen. Op die beurzen is het als leek inderdaad niet eenvoudig en hulp krijg je ook niet snel, tenzij je het echt gaat vragen en dan wellicht beetje verplicht bent ook te kopen. Nu, als iemand mij interassante tips kan geven om het ??n en ander aan te kunnen kopen, steeds welkom.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Steven 1/43 modelling op 12 november 2008, 21:19:37 PM
Beste,
om als starter te beginnen, kan ik je het volgende aanraden, neem een startdoos bijvoorbeeld van Marklin, Roco, Fleischmann...

Vraag naar een doos van het vorig jaar, je heb mooie thema landen ( Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, ...) Je hebt dan een goede startset met een garantie- bewijs aan een goede prijs.
Bij opendeur dagen kan je dikwijls nog profiteren van een korting.[:p] Bepaalde handelaars geven je aangename uitleg er nog bovenop.
Wens je dan verder uit te breiden, kan je nog altijd op beursen of op het internet  extra rails vinden aan een gunstige prijs.

Succes ermee,

Steven.
Titel: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: dirkkerckhofs op 12 november 2008, 21:37:41 PM
Ook ik begon met een startersdoos jaren geleden, om eerlijk te zijn de eerste communie cadeau van mijn zoon ... [:I]
Daarna heb ik rails bijgekocht op tweedehandsbeurzen en op E-bay.

Om je niet in de doeken te laten doen qua rollend materiaal, in formeer je je best inderdaad wat op voorhand. Ik heb dat vooral gedaan door MSM te lezen en veel op dit forum te zitten en door prijzen te volgen op E-bay. Ik heb daar al verschillende dingen gekocht zonder problemen en aan goede prijzen. Meestal van Duitse verkopers, maar ik rij dan ook met Marklin en heb een Duitse baan.

Dirk

citaat:
Geplaatst door cissen123

ik ben op zoek naar heel wat materiaal om als marklinstarter aan een behoorlijke prijs verder te kunnen. Op die beurzen is het als leek inderdaad niet eenvoudig en hulp krijg je ook niet snel, tenzij je het echt gaat vragen en dan wellicht beetje verplicht bent ook te kopen. Nu, als iemand mij interassante tips kan geven om het ??n en ander aan te kunnen kopen, steeds welkom.

Titel: Re: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: peking op 13 augustus 2017, 13:27:13 PM
hallo,

er zal wel een tijd geleden zijn dat dit onderwerp behandeld is maar ik ging vroeger ook naar al die beurzen,nu is mijn vraag aan jullie ik zie dat er nog beurzen zijn in Vilvoorde ,daar ging ik vroeger naar toe maar helaas dat is ook al jaren geleden dus kan mij nog iemand die data geven en waar de plaats is van die beurs , dan waren er vroeger ook beurzen in Sint-Niklaas aan hotel serwir maar daar zie ik niets meer zijn die beurzen er nog en indien ja kan mij daar ook eens de data van geven aub.
Hopend van een antwoord te zien.
Dank bij voorbaat,
Groeten Marc
Titel: Re: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 13 augustus 2017, 14:32:47 PM
Marc al deze beurzen zijn ter ziele gegaan en bestaan niet meer ! :-\ ;)
Titel: Re: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: FREMO e.V. - afd België op 13 augustus 2017, 15:16:34 PM
Hallo,

Ja die beurzen waar jij over schrijft zijn al lang geleden.

Was er ook dikwijls om naar onderdelen te zoeken, lees gebroken of kapotte geheel stukken opkopen om er de juiste goede eruit te halen om andere zaken te kunnen vermaken.

Ik zou je dan ook eens aanraden naar de zondag morgen beurs te gaan kijken in het shopping center van Woluwé. Elke derde zondag van de maand ( plus of min) . Eens kijken op hun web pagina.

Mvg,
Titel: Re: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: renstimpie op 14 augustus 2017, 01:20:30 AM
Beste Marc

De beurzen van Sint Niklaas zijn er nog, maar in een andere vorm.

MOBEXPO - 21/22 april 2018 en dan 19/20 oktober 2019  vanaf dan twee jaarlijks.

de ruilbeurs hebben we dit jaar voor het eerst terug ingericht in 't bauhuis te Sint Niklaas.   Hier komt ook zeker een vervolg op.. als de zaal beschikbaar is.

Tim
Titel: Re: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: loebaske op 14 augustus 2017, 06:19:43 AM

Er zijn twee belangrijke (gelukkig nog) beurzen/expo en dat is MOBEXPO  & MODELSPOOR EXPO waar je eens goed kunt shoppen en uiteraard de tentoon gestelde banen...
Titel: Re: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: marctje op 14 augustus 2017, 14:55:25 PM
24 september is er ook nog de beurs van ATA in fort Merksem
Titel: Re: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: mahtoska1 op 14 augustus 2017, 16:02:21 PM
Je kan altijd een agenda raadplegen op internet.

Eentje die ik gebruik  :)
http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/agenda (http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/agenda)

En er zijn er vast nog enkele.
Titel: Re: Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.
Bericht door: loebaske op 14 augustus 2017, 17:50:46 PM

Marc dat zijn gewoon tweede hands- en nieuwe handelaars die er staan, heb nog nooit op ATA verf en dergelijk kunnen kopen, daarom dat ik al een lijstje aan het maken ben voor volgend jaar wat moet aangevuld worden en ben op zo een WE een 200€ kwijt zonder dat ik maar één wagontje gekocht heb.