wat met opvalt is dat dezer dagen veel treinen bespannen zijn met 2 locs aan beide uiteinden
soms zelfs als er een stuurstandrijtuig aanwezig is
komt dit door een "overschot" aan locs of zijn de stuurstanden niet meer bruikbaar op sommige lijnen??
wim
Ik denk overschot aan loks zeker niet.
Wat wel kan is het technisch gedeelte ,niet verenigbaar met de andere rijtuigtypen in het stel ,of heeft het te maken met homologatie.
zijn meestal treinen die onderweg gesplit worden.zie je dagelijks passeren te melle en gent.
De IC direct tussen Brussel en Amsterdam rijdt met een loc aan beide kanten. Er zijn wel stuurstandrijtuigen voor gebouwd, maar wegens technische problemen is dat project gestopt en daarom gebruiken ze nu een tweede loc in plaats van een stuurstand.
De stuurstandrijtuigen die je ziet zijn nu gewone rijtuigen. Ze staan wel altijd met de dichte kop tegen de loc.
vaak zie je ook een combinatie van verschillende tijtuigtypes I6 I11 M6.....
--dit kan er mss ook iets mee te maken hebben?
Staan beide locs in dienst? Of wordt die achteraan gesleept als voertuig?
In ieder geval, in beide gevallen is 'kopmaken' sneller dan rangeren. Op voertuig plaatsen van een loc duurt niet lang, en weer opstellen aan de andere kant, gaat ook vrij snel. Staan ze allebei in dienst, dus elektrisch verbonden (MUX) dan duurt het nog minder lang.
Een niet-compatibele of een nog niet goedgekeurd stuurrijtuig in de samenstelling kan dit misschien verklaren.