Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 09 februari 2021, 10:10:07 am

Titel: Treindienst bij winterweer
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 februari 2021, 10:10:07 am
In Nederland heeft het treinverkeer ernstig te lijden van sneeuw en ijs. Zondag reed er helemaal niets, gisteren en vandaag mondjesmaat.
Hoe is dat in België? Ik hoorde op radio 2 dat de lijn van Brussel naar Rijssel gesperd is door een defecte bovenleiding. Maar verder geen berichten van uitval. Dat suggereert dat verder alles gewoon doorrijdt. Is dat zo?
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: Michiel op 09 februari 2021, 10:18:05 am
Ik pendel niet meer en heb geen eerste-persoonservaring, maar kan wel zeggen dat hier in het Brusselse bijna geen sneeuw ligt. Mogelijk een cm of 3. In het Antwerpse blijken er een paar defecte wissels, maar voor de rest lijkt het vrij normaal.
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 09 februari 2021, 10:42:34 am
dat kan toch voor U geen probleem zijn jij rijdt overal met de fiets heen,nu moet je je fles water wel inruilen voor een koffiethermos ;)
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: FREMO e.V. - afd België op 09 februari 2021, 11:22:31 am
Bom Dia,  Hej, Gute Tag, Hallo, Hello, Bonjour,

Hier in het zuiden is er geen enkel ernstig probleem voor het ogenblik, dit op de lijnen 162 ( wel werken maar geen extra problemen ), lijn 165 passagiers en goederen normaal, Lijn 166 idem en lijn 167 veel grens overschrijdende bewegingen. 

Dat als informatie,
Mvg,
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: Gerolf op 10 februari 2021, 21:01:24 pm
Ook in het noorden van het land (lijn 12) voorlopig niet zo veel problemen gemerkt.
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: Floris op 11 februari 2021, 11:17:59 am
bij het traditioneel sneeuwrellen op het hollandse buurforum kwam deze opmerking langs, nouja, weten jullie verder genoeg...
"Maar wat wil je nu zeggen Floris? Dat men die sneeuwhopen had moeten opruimen?"
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 februari 2021, 11:29:12 am
Dat bedoelde ik met mijn vraag. Ik vind het wel heel typisch dat die sneeuw- en vorstproblemen precies bij de grens ophouden.
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: evan op 11 februari 2021, 11:50:24 am
In Nederland is ook veel meer sneeuw gevallen dan in België.
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: Floris op 11 februari 2021, 12:20:52 pm
Dat is sowieso 1 deel van het verhaal (en dr was hier en daar ook echt flink sneeuw en wind en zo, dat dat problemen geeft is duidelijk), maar wat klaas zegt, dat de problemen (nouja het compleet onmogelijk zijn om ook maar 1 trein te laten rijden) heel toevallig exact bij de grens ophielden is een ander deel. :P
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: C.B. op 11 februari 2021, 12:27:09 pm
Nu ja , in NL was de sneeuwval wel een pak erger dan bij ons.
Het meeste was provincie Antwerpen (ook regio Aachen tot Duisburg was het volle sneeuw.)
Alleen laten ze bij ons wel alles nog rijden (althans proberen toch) maar je moet de bijkomende storingen erbij nemen. (materieelstoringen en bevroren wissels)
In NL is het meteen de boeken toe. Daar mag niks meer rijden tot de storingen weg zijn.

Er stonden in Duitsland ook veel (goederen) treinen uitgeweken die bestemming NL hadden.

Ik had gisteren zelfs een trein bij die in normale omstandigheden nooit België aandoet (De Milano Shuttle - Chiasso SM - Lage Zwaluwe/Moerdijk) die al een paar dagen in Koblenz stond en naar Antwerpen moest om daar uit te wijken. :D

(https://live.staticflickr.com/65535/50931549263_c764f3ddcf_o.jpg)

Trein 47592 Koblenz Lützel - Antwerpen (ex 40058 Chiasso - Moerdijk / Lage Zwaluwe) te Botzelaer.

Zie het verschil , dit was eergisteren:

(https://live.staticflickr.com/65535/50932238676_c335353815_o.jpg)  (https://live.staticflickr.com/65535/50932238671_5852e6418d_o.jpg)

Links regio Duisburg en rechts een uurtje verder Keulen Eifeltor.
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: 2012 op 11 februari 2021, 14:09:25 pm
in NL heeft men wel vaker "de stekker eruit getrokken" bij minder goeie meteo-omstandigheden.
In belgie lopen ze dan te klagen dat er veel vertragingen zijn, maar we rijden wel, soms mondjesmaat.
Met die storm vorig jaar was ook zoiets, in NL alles stop ... in belgie ... snelheidsvermindering naar 80 per uur op ganse net voor de rest van de dag :-)
ik deed toen De Panne naar Landen, was op een zondag, tegen dat in Landen was had wel ne nodige retard, maar iedereen was wel op zijn bestemming geraakt.

Deze keer heeft het idd mee gesneeuwt in NL dan hier, maar als omgekeerd zou geweest zijn dan zou men hier niet beslist hebben om verkeer stil te leggen, verder doen met de mogelijkheden en storingen die er zijn, we geven ni op^:-)
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: Havoc op 11 februari 2021, 15:45:27 pm
Bij zoiets als een spoornet geeft het minste dat er gebeurt wel meestal een kettingreactie die ver doorloopt.

Nu ja, moesten we in België opgeven bij het minste we zouden niet veel treinen hebben die rijden. Er gebeurt hier zoveel dat een dag zonder ergens problemen moeilijker is dan wanneer er wel iets gebeurt. We zijn dat niet gewoon als alles goed gaat!
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: 55erke op 11 februari 2021, 16:13:17 pm

Hebben ze in België ook niet iets meer ervaring met sneeuw en vorst aangezien het in de Ardennen tog aanzienlijk meer vriest en sneeuwt dan in de lagere gebieden ? 
Allemaal nog niets vergeleken waar ze in de alpenlanden allemaal door moeten 😁😁
Groetjes
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: Karel A.J. op 11 februari 2021, 19:26:53 pm
Hm, elders lees ik dat de laatste keer dat het ECHT in de knoop lag, dat toen de problemen vooral in de noord-zuidverbinding zaten...

Voorzover ik begrijp:
BE besteedt veel meer moeite en geld om de treinen te blijven laten rijden, ook al het eens wat moeilijker gaat - en slaagt daar zeer behoorlijk in, al heeft het een stevige kostprijs.
NL besteedt liever wat minder geld - want er zijn toch niet ZOveel van die lastige dagen in een gemiddeld jaar - en gooit dan liever vantevoren de handschoen. Dat heeft het voordeel van de duidelijkheid :)

Hierbij baseer ik me vooral op de discussie (waarbij enkele insiders betrokken zijn, lijkt me) op https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=43&t=14732 (https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=43&t=14732&start=60)
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: PietB op 11 februari 2021, 21:17:38 pm
NL besteedt liever wat minder geld - want er zijn toch niet ZOveel van die lastige dagen in een gemiddeld jaar - en gooit dan liever vantevoren de handschoen.
Kunnen de managers van het uitgespaarde geld meer bonus ontvangen.
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: 55erke op 11 februari 2021, 23:21:46 pm


En de goederentreinen moeten maar ergens geparkeerd worden tot ze het weer " rendabel" genoeg vinden om te rijden. Klanten zullen blij zijn met hun betrouwbaare partner ; het spoor
Zet alles maar op de camion  ;)



Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: Havoc op 12 februari 2021, 08:28:59 am
Hm, elders lees ik dat de laatste keer dat het ECHT in de knoop lag, dat toen de problemen vooral in de noord-zuidverbinding zaten...
Tja, de letterlijke flessehals van het hele treinverkeer in België. Als daar iets mis gaat...
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: janieburton op 27 februari 2021, 17:23:00 pm

Tja, de letterlijke flessehals van het hele treinverkeer in België. Als daar iets mis gaat...

Waarom gaat men niet onder het huidige niveau? Er zou onder het huidige niveau nog 2 verdiepingen liggen(of is dat een stadslegende) idem aan wat nu de N-Z verbinding is; men zou daar sporen kunnen leggen; maar dan zonder toegang voor de stations Congres en Centraal.
Maar misschien is het niet zo simpel   
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: Karel A.J. op 04 maart 2021, 18:46:45 pm
Kijk maar eens hoever men daar van de Zenne verwijderd zit, dat is bangelijk weinig.
En graaf maar eens een tunnel onder het niveau van een rivier maar wel parallel eraan - ge ziet dat van hier!
(dat noemt men: rijmen en dichten zonder ... op te lichten :) )

Het is allemaal niet onmogelijk, natuurlijk, maar het is heel complex en dus heel duur; en in deze bananenrepubliek is er een eindeloze reeks van vergunningen te bekomen vanwege een even eindeloze reeks van bevoegde overheden.

Technisch: op niveau -1 zit daar de noord-zuidverbinding, op -2 rijdt de metro oost-west. De enige mogelijkheid is om op -3 een nieuwe noord-zuidverbinding te graven, met ondergrondse stations Brussel-Zuid en ofwel Centraal ofwel Noord. Heel schoon, maar wie gaat dat betalen?
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: rgp op 04 maart 2021, 21:10:05 pm
Karel,

Er is ooit een studie over gemaakt (10 jaar geleden ?), zou beginnen op Klein Eiland en bovenkomen tussen Brussel Noord en Schaarbeek, met stations in Brussel Zuid, Centraal ? en Brussel Noord.

Technisch mogelijk, maar de kostprijs bedroeg 5 jaar het volledige investeringsbudget van de NMBS.

Roland
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: janieburton op 04 maart 2021, 21:16:25 pm
Is het waar dat onder de huidige Noord - Zuid verbinding nog 2 verdiepingen aan identieke caissons zitten als de huidige N-Z verbinding of is dat en stadslegende?
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: rixke rail op 05 maart 2021, 22:47:12 pm
Janie en de anderen,
Misschien moeten jullie DIT (https://rixke.tassignon.be/spip.php?article1291&lang=fr) eens lezen.
Misschien is het dan een beetje duidelijker ...  :-X
Er zitten wel nog een paar verborgen ruimtes in Brussel-Centraal blijkbaar.
Grootspoorse groeten
Eric
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: Thommy op 06 maart 2021, 07:45:58 am
Karel,

Er is ooit een studie over gemaakt (10 jaar geleden ?), zou beginnen op Klein Eiland en bovenkomen tussen Brussel Noord en Schaarbeek, met stations in Brussel Zuid, Centraal ? en Brussel Noord.

Technisch mogelijk, maar de kostprijs bedroeg 5 jaar het volledige investeringsbudget van de NMBS.

Roland

In studies maken zijn we in België top. Net als budgetten uitgeven dat we niet hebben (volgens mij is de kwalificatie om te starten bij het rekenhof niet meer als: hallo, ik kan werken met een rekenmachine. Perfect aangenomen. En na het 1e jaar, ooh maar 10keer boven de echte inkomsten, goed gedaan)

Nu, zaken ondertunnelen kan, kijk naar het andere project oosterweelde. Maarja, de hoeveelheid reacties en alternatieven dat weer gaan boven drijven tot het duurder en tot het idiote grenst
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: stefanic op 06 maart 2021, 08:33:09 am
Ik ben er al zeer lang van overtuigd dat de enige (en dan nog maar gedeeltelijke) oplossing is: naar boven, en niet naar beneden:
Je houdt de huidige NoordZuidverbinding (NZV) voor de belangrijke DOORgaande verbindingen. En in Brussel-Noord en Brussel-Zuid bouw je een verdiep BOVEN de huidige sporen, met kopsporen. Dus een beetje de situatie 'pre-NZV'. Daar komen dan een deel treinen aan die dus hun terminus hebben in die stations. Reken daar sowieso al alle P-treinen bij! Doorgaande reizigers (reizigers die niet DOOR Brussel moeten, maar wel verder (Brussel-centraal of het andere 'uiteinde' van de NZV) en die om welke reden dan ook niet op een doorgaande trein zitten, kunnen nog steeds overstappen. Mogelijk kan bekeken worden om één van de 3 kokers van de NZV exclusief te voorzien voor een pendeldienst Noord-Zuid bv. om de 5 minuten.
In ieder geval gigantisch veel eenvoudiger en goedkoper, dan een nieuwe tunnel op niveau -3, die vertrekt in Schaarbeek en ook in Brussel-Zuid nog steeds onder de grond zal zitten (cfr Roland z'n berichtje)

En geloof me, met de werven die momenteel nog gepland zijn, zouden dergelijke terminussporen zeker erg nuttig zijn, want een trein laten keren in Brussel-Noord, op een van de 12 sporen, kost erg veel capaciteit. In plaats van pakweg 5min gebruik door één doorgaande trein (20 treinen per uur dus), zit je direct aan 15 minuten (4 treinen per uur dus).
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: nmbssncb op 06 maart 2021, 13:16:03 pm
In Nederland is behoorlijk bezuinigd op het vorstvrij houden van wissels (vernam ik uit de 'niet-valse' media)
Tel daarbij op dat door de Covid-19 pandemie er veel minder treinreizigers en forenzen zijn, en dat is een 'meevaller' voor de NS en een goede reden om alle treinen aan de kant te zetten bij bar weer.
Of er wel treinen hadden gereden zonder de pandemie is maar de vraag.  Maar geen treinen onder normale omstandigheden - geen pandemie, wel sneeuw en ijs - dat levert vooral schade aan de economie waarvan de NS niet direct last heeft (wel werkgevers en werknemers).

De NS is een private onderneming (en geen nutsbedrijf) met één aandeelhouder: de Nederlandse Staat.  De politieke kleur van de regering bepaalt hoeveel de NS mag investeren (of mag kosten aan 'investeringen' i.e. subsidies).


Willy
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: rgp op 06 maart 2021, 13:54:04 pm
Thommy,

Moest de ware redenen van die maal 10 openbaar gemaakt worden, dan kruipt de helft van de vlaamse arbeiders/ leiders/ ondernemers in de grond van schaamte.
Na 40 jaar ervaring: wilt te gepakt worden, laat een inlandse aannemer het uitvoeren: 80% kans op succes

Roland
Titel: Re: Treindienst bij winterweer
Bericht door: janieburton op 14 maart 2021, 11:04:28 am
........voor de NS en een goede reden om alle treinen aan de kant te zetten bij bar weer.


Als men op voorhand alle treinen afschaft dan vermijdt men de klachten van de ontevreden reizigers over treinen die met vertraging rijden