Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Denkpistes => Topic gestart door: DFS op 29 december 2020, 11:16:19 AM

Titel: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: DFS op 29 december 2020, 11:16:19 AM
Dag allen,

Ik ben een concept aan het uitwerken voor mijn volgende, volgende baan.

hierbij zou een dubbel sporige lijn een beek moeten oversteken, totale overspan zou een 28m zijn (van landhoofd tot landhoofd).

De vraag is of hiervoor in het verleden bailey bruggen gebruikt zijn? Een eerste zoekronde op Google heeft niet veel opgeleverd.

Graag ook het advies van de experts of deze dan dubbel uitgevoerd zijn?

De reden dat ik dit alles vraag is deze toffe kit

https://www.artitecshop.com/nl/militair/h0-187/bouwpakket/baileybrug/

groeten

Sven
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: SuSke op 29 december 2020, 11:39:16 AM
Sven, de overspanning van de kit lijkt te kloppen. Maar grotere overspanningen zijn ook mogelijk door het koppelen van de verschillende brugdelen en het plaatsen van plaatselijke versterkingen, zolang je maar in het "bouwsysteem" blijft.

Baileybruggen werden zoals gesteld in de publicatie van Artitec veelal gebruikt om voetgangers en licht verkeer te laten passeren.
Iets zwaarder verkeer, en dan denken we inderdaad zelfs aan tanks maakt het gebruik van een dubbele of zelfs 3-voudige brugligger noodzakelijk.
Voor spoorverkeer denk ik eerder in de richting van een herstelde tramverbinding of een kleine lokale lichte trein, en dan zeker alleen in enkelspoor over de brug.

Dus als je er niets mee in zit om 1) enkelspoor over een brug te rijden en 2) de brugliggers 3-voudig uit te voeren zou je het kunnen doen.

(https://www.strijdbewijs.nl/hinder/bailey07.jpg)

Gebruikmakend van het bouwsysteem achter de Baileybrug, zou een verdere versterking kunnen gemaakt worden in een gestapelde uitvoering van de brugliggers. Dit zou volgens het bouwsysteem van de Baileybruggen mogelijk moeten zijn. Zelfs tot 3 hoog waarbij de bovenste liggers terug met elkaar verbonden werden met eenzelfde type balken als de dragers on de brug.

(https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/www.virtualtours.city/clientpictures/7161/pano/tourthumb_DSC_0481_Panorama.jpg)

Met andere woorden, je kan er je fantasie de vrije loop mee laten gaan.

Succes
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: DFS op 29 december 2020, 18:21:15 PM
Bedankt voor de toelichting Frans,

Dus als ik het goed versta, voor een dubbelsporige lijn best 2 bruggen naast elkaar leggen met 3 voudige liggers.

Ik laat het nog even bezinken

groeten

Sven
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: rgp op 29 december 2020, 19:05:52 PM
Sven,

De uitleg van Frans is juist en kan ik vervolledigen.  Ben 18 jaar officier bij de genie geweest en heb baileybruggen gebouwd.
Alle maten zijn Engels, een paneel is 10 voet lang, wat wil zeggen 3,048m.  Je brug zou dus een 90 voet lang zijn. Kan zonder tussenpijler, maar voor een trein zul je een triple-triple met bovenliggend windverband moeten bouwen (tripel is geen bier, he), dus drie panelen aan iedere zijde en drie hoog, per 10 voet heb je dus 18 panelen nodig.  En idd in enkel spoor, met snelheidsbeperking !

Een paneel weegt ongeveer 180kg gedragen door zes man en kon manueel gebouwd worden (niet ongevaarlijk zo een paneel omhoog steken.

Roland
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: SuSke op 29 december 2020, 19:36:39 PM
Heb je goed verstaan Sven.
Een enkele brug is naar ik vermoed te smal om er dubbelspoor op te leggen. Er staat spijtig genoeg geen breedte van de kit vermeld op de website.

Wel handig is de handleiding op de website.
Daar staan alle mogelijke uitvoeringen vermeld (met het aantal benodigde kits  ;)) en op de pagina's 6 tot 8 zelfs de toelaatbare belastingen. Ik heb alleen geen vermoeden hoe je die toegelaten belasting moet interpreteren.
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 december 2020, 19:50:52 PM
Volgens mij is dat de totale belasting van de hele brug.
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: stoomlokje op 30 december 2020, 00:44:25 AM
Sven ,
In Nijlen ( 2560 ) over de Kleine Nete , waar de Broechemse ( Nijlense) steenweg hierover gaat , ligt nog zo'n brug voor het zijbaantje , dat naar de vroegere bouwmaterialen Goormans loopt.
Deze wordt nog altijd gebruikt, ook door vrachtwagens.
Foto's zijn op google earth te bekijken.
grtjs,
Saskia
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 30 december 2020, 21:58:37 PM
misschien eens kijken naar Google afbeeldingen, heel veel foto's maar het zwaarste dat er schijnt over gereden hebben waren tanks, correct me if I'm wrong :-X Trouwens zijn die breed genoeg voor een loc(trein)? Was eigenlijk een noodbrug(tijdelijke) die in vele gevallen een permanente brug werd
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: SuSke op 30 december 2020, 22:42:58 PM
Citaat van: SuSke op 29 december 2020, 19:36:39 PM
Heb je goed verstaan Sven.
Een enkele brug is naar ik vermoed te smal om er dubbelspoor op te leggen. Er staat spijtig genoeg geen breedte van de kit vermeld op de website.

Wel handig is de handleiding op de website.
Daar staan alle mogelijke uitvoeringen vermeld (met het aantal benodigde kits  ;)) en op de pagina's 6 tot 8 zelfs de toelaatbare belastingen. Ik heb alleen geen vermoeden hoe je die toegelaten belasting moet interpreteren.
Citaat van: Klaas Zondervan op 29 december 2020, 19:50:52 PM
Volgens mij is dat de totale belasting van de hele brug.

Niet helemaal Klaas, het is iets ingewikkelder.

Ondertussen de waarden van de MLC (Military Load CLassification) gevonden.
https://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/3-34-343/appb.htm
Daarin is echter alleen sprake van voertuigen op wielen of rupsen. Over treinverkeer wordt niets gezegd.

Vanuit de zogenaamde toelaatbare MLC tonnage van de gekozen configuatie, zou je dit kunnen terug rekenen naar het maximale konvooi dat over de brug mag rijden.
Als je dan weet hoeveel je loc en wagons zouden wegen, kan je dat terug rekenen nar de belasting op je brug en kijken of het kan.

Succes.
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: DFS op 31 december 2020, 09:49:43 AM
Bedankt voor de vele reacties. Maar ik vrees dat het voor een spoorbrug niet 100% realistisch zal zijn. Misschien plan ik wel een noodbrug voor wegverkeer naast de spoorbrug...
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: rgp op 31 december 2020, 11:05:18 AM
Suske,

Ik zou mij eerder baseren op de 'klasse' van wielvoertuigen, ondanks dat sporen en dwarsliggers een verdeelde belasting zouden geven.

Ik meen mij te herinneren dat de opgegeven waardes deze voor vredestijd waren en er een ferme veiligheidscoefficient op zat

Roland
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: stoomlokje op 31 december 2020, 12:32:38 PM
Blijkbaar hebben ze toch ook voor treinritten dienst gedaan in 1945 tot 1982
Citaat:
Britse Royal Engineers bouwden na de bevrijding in luttele maanden een nieuwe spoorbrug over de IJssel. Deze tijdelijke brug, een een gestandaardiseerde militaire noodbrug van het type Everall Sectional Truss Bridge, bleef dienst doen tot 1982. Ze kreeg de naam Catharine Millerbrug en werd al op 1 november 1945 in gebruik genomen. De noodzaak daarvoor was om zo snel mogelijk grote hoeveelheden Britse troepen vanuit Duitsland via Hoek van Holland terug naar Groot Brittannië te brengen.
grtjs,
saskia
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 december 2020, 12:58:43 PM
Als ik de foto's bekijk is de Everall Sectional Truss Bridge gebaseerd op hetzelfde principe als de Bailey brug, maar met veel hogere zijpanelen. En bij die brug over de IJssel stonden er ook overal tussenpijlers.
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: Rangeerduivel op 31 december 2020, 13:01:32 PM
Citaat van: stoomlokje op 31 december 2020, 12:32:38 PM
type Everall Sectional Truss Bridge, bleef dienst doen tot 1982. Ze kreeg de naam Catharine Millerbrug

Is dat een andere benaming voor de Baileybrug of gaat het hier om iets anders?  :-\

;)
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: bellejt op 31 december 2020, 13:11:17 PM
toen ik  in duistland in het leger was hadden we ook een andere soort bailey brug in dellbruck.Dat waren panelen die reeds aan elkaar gelast waren in de vorm van dubbele panelen met tussen vierkant aan beide uiteinden.Zo werd ook een brug opgebouwd die via langsgeleiders over een waterweg gelegd werd.
Ps: tijdens de nato maneuvers had ik mijn eigen brug bij nl een patton brugslagtank van 84 ton gewicht (denk ik)
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: rgp op 31 december 2020, 13:27:21 PM
Johny,

Ook bij 6gn geweest ! Age quad agis

In de BrugCie hadden we geen baileybruggen enkel 12 officiele (in 1984-1985) avlb en voorden en sexplatten om rijwegen mee te maken.

Wanneer was je in dellbruck ?

Roland
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: bellejt op 31 december 2020, 13:32:39 PM
ik was daar enkele jaren vroeger 1981-1982.Wij hebben daar toen zo een brug gebouwd achter de kazerne naast het munitie depot.Was ook bij de 6de genie brugcompagnie als militien chauffeur-radio operateur.Heb maneuvers NATO en  elsenborn meegemaakt. Dit alles als begeleiding van zo een patton tank met een unimog en als begeleider een korporaal chauffeur (die niet reed trouwens :)  ) en in de tank ook een korporaal en sergeant.

Ps: wij werkten toen veel samen met andere kazernes uit de buurt.De toren (amerikanen) was wel al buiten dienst toen maar er was nog een geheime commando bunker aanwezig waar ik hier de plaats niet mag van noemen.
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 31 december 2020, 13:57:33 PM
 Catharine Millerbrug https://nl.pinterest.com/pin/351773420869487769/ lijkt mij bijna een dubbele Bailey-brug
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 31 december 2020, 13:58:25 PM
dus een  het type Everall Sectional Truss Bridge,
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: Rangeerduivel op 31 december 2020, 14:46:04 PM
Citaat van: rgp op 31 december 2020, 13:27:21 PM
Wanneer was je in dellbruck ?

Ik was 2 maand Turnhout (opleiding chauffeur)
Dan 6 maand in Westhofen 1ste compagnie werktuigen en kipwagens (genie)
Laatste 4 maand in Delbruck(november 1973 tot 23februari 1974)

Maar dat was dan een beetje voor jullie tijd denk ik...

;)
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: stoomlokje op 31 december 2020, 15:31:06 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 31 december 2020, 13:01:32 PM
Citaat van: stoomlokje op 31 december 2020, 12:32:38 PM
type Everall Sectional Truss Bridge, bleef dienst doen tot 1982. Ze kreeg de naam Catharine Millerbrug

Is dat een andere benaming voor de Baileybrug of gaat het hier om iets anders?  :-\

;)
In de uitleg spreken ze toch wel degelijk van een Bailey-brug
Titel: Re: Bailey spoorweg? brug
Bericht door: modèlisme op 03 januari 2021, 15:43:03 PM
Tijdens mijn opleiding als KRO hebben we in Jambes dikwijls de panelen moeten dragen naar de plaats waar de brug gebouwd werd. Zwaar werk. Daarna heb ik dienst gedaan in Arolsen bij de 14 cie Genie. Daar hadden wij geen Bailleybruggen, omdat we een gevechts eenheid waren in steun van de 1st Jagers te paard.
Als er iemand interesse heeft, ik heb nog het reglement van de Bailleybruggen. ( Handboek van de Pontonnier Deel 2 De Bailleybrug met verbrede rijweg op vaste steunen). Fotocopie kan niet , het is 228 blz dik. Ooit heb ik van plan geweest een Baileybrug te maken in messing.

Ik wil dit wel uitlenen.

Laat maar eens iets horen.
Paul Bellon.