Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => ... FAQ ... => Topic gestart door: Alan On Track op 27 november 2020, 21:37:10 pm

Titel: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Alan On Track op 27 november 2020, 21:37:10 pm
Hallo iedereen,

Ik heb al een paar jaar een paar zorgenkindjes in mijn collectie - een loc en twee wagons die ondanks mijn beste zorgen maar blijven kortsluiten of haperen. Desgevolgens kan ik deze prachtige modellen al een tijdje niet meer inzetten, wat ik persoonlijk enorm spijtig vindt. Om de zoveel tijd haal ik ze nog eens boven om te zien of ik het toch niet zelf kan verhelpen, maar aangezien de problemen zich volgens mij in de printplaatjes voordoen weet ik er geen raad meer mee. Even wat uitleg:

1. Mijn Van Biervliet 'Budget Line' reeks 62
Ik heb dit model al bijna zeven jaar, en de meeste van die jaren heeft het steeds efficiënt en zonder problemen (analoog) gereden. Midden vorig jaar besloot ik deze samen met een aantal andere locs te digitaliseren en schreef ik Van Biervliet rechtstreeks aan voor de meest geschikte decoder die ik gekocht en geïnstalleerd heb. Aanvankelijk was er niet echt een probleem, maar na een paar weken begon deze lok steeds meer kortsluiting te geven. Eerst na een paar rondjes, later zo goed als meteen als ik hem op het spoor zette. Het is dus niet meer mogelijk om deze loc nog te laten rijden omdat ze vrijwel meteen kortsluiting geeft. Ik heb hem al meermaals opengedaan om alles te controleren, heb gecheckt of de decoder juist was ingebouwd, er nergens draadjes zijn losgekomen of contacten verkeerd zit. Ik heb het probleem nog niet kunnen lokaliseren en vrees dat het ergens in de interne elektronica zou kunnen zitten  :(. Intussen heeft deze locomotief al bijna een jaar geen spoor meer onder zich gehad.


Update: dit eerste probleem lijkt intussen verholpen te zijn! Bendankt voor jullie hulp  ;)

2. Mijn LS Models M6 stuurstandrijtuig
Ook een model dat ik al vele jaren heb en dat aanvankelijk nooit problemen gaf. Op een gegeven moment (toen ik nog geheel analoog reed) begonnen de frontlichten en richtingsborden op de zijkant echter te flikkeren, en kwam er een licht knetterend geluid uit het rijtuig. Toen ik naar digitaal overstapte heb ik hier nog een functiedecoder ingebouwd, die an sich werkte, maar het probleem van het flikkeren en knetteren bleef (enkel op hogere snelheid bleven de lichten netjes aanstaan). Uiteindelijk heb ik het rijtuig eens helemaal uit elkaar gehaald en kon ik twee losgekomen draadjes lokaliseren die ik vervolgens terug vast soldeerde. Dit gaf echter geen enkel verschil en intussen zet ik het stuurstandrijtuig niet meer in uit angst iets verder stuk te maken (geknetter is natuurlijk nooit gezond). Dus ik vrees dat ook hier het probleem bij een printplaat ofzo ligt.

3. Hobbytrain Oostende-Wien express slaaprijtuig
Ik kocht vorig jaar de hele stam Oostende-Wien express rijtuigen van Hobbytrain - voor een aanzienlijke som :P - waarvan drie wagens voorzien zijn van binnenverlichting. Ook hier aanvankelijk geen probleem, maar gaandeweg begonnen de lichten van één rijtuig te flikkeren bij analoog verkeer, en op digitaal spoor geeft het gewoonweg meteen kortsluiting. Ik heb de wagon uit elkaar gehaald (geen pretje want het is een héél fragiel model) en kon op het eerste zicht niks vreemds vinden. Uiteindelijk heb ik met een beetje moed de print met ledjes losgemaakt van de pickups aan de wielen en na testen bleek dat het probleem hier moet zitten. Als ik de ledstrook verbind met stroom geeft dat onmiddellijk kortsluiting.  De pickups aan de wielen geven geen problemen, dus het probleem zit hem weldegelijk bij de verlichting. Dit is het enige rijtuig van de stam dat op dit vlak problemen geeft. Ik weet niet of dit een probleem is dat te maken valt, of ik een nieuwe printplaat met ledjes ofzo moet bestellen. Maar voorlopig laat ik ook dit rijtuig niet meer rijden - wat gezien de kostprijs wel erg jammer is.

Dit zijn dus mijn zorgenkindjes, en ik baal er een beetje van dat ik ze niet kan inzetten. Zeker de twee rijtuigen behoren tot mijn favoriete stammen, dus het is echt zonde dat deze aan de kant moeten staan. Zijn er hier mensen bij wie deze problemen bekend klinken? Ik ben al een tijdje aan het twijfelen of ik geen goede reparateur moet zoeken, maar het probleem is dat ik een beetje bang ben dat dat wat te duur uitdraait voor mijn studentenbudget :(. Ik weet dus niet, kunnen hiervoor oplossingen worden gevonden of is het onvermijdelijk dat ik er toch mee naar een professional moet?

Alvast ontzettend bedankt
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Michiel op 27 november 2020, 23:10:23 pm
Het verhaal van de loc reeks 62 wijst eventueel naar koolstofophoping op de collector van de motor. Ik zou de motor eens goed schoonmaken, en vooral tussen de lamellen van de collector alle koolstofprut verwijderen.

Dergelijk koolstofprut op de collector is dikwijls een indicatie van vette koolborstels (teveel olie?). Een oplossing is de koolborstels opwarmen met een soldeerbout totdat ze niet meer roken. Of vervangen door nieuwe natuurlijk.
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Alberke op 27 november 2020, 23:16:42 pm
Wat de loc betreft, zou ik beginnen met de decoder te verwijderen en er dus terug een DC model van te maken. Als de decoder met een connector is aangesloten is dat gemakkelijk, anders heb je pech en wordt het solderen.

Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Rangeerduivel op 27 november 2020, 23:32:14 pm
Wat de loc betreft, zou ik beginnen met de decoder te verwijderen en er dus terug een DC model van te maken. Als de decoder met een connector is aangesloten is dat gemakkelijk, anders heb je pech en wordt het solderen.

De decoder in de 62 VBv is een 21 MTC, met, (wie had dat gedacht ::)), hun eigen layout...
En voor zover ik weet kan je de motor niet open doen om de koolborstels er uit te halen, het is een gesloten, onderhoudsvrije motor dus is het quasi onmogelijk dat hij last heeft van te veel olie, alhoewel, zeg nooit nooit!
Maar dat maakt de kans op een defect in de print of iets mechanisch des te groter... :-\

 ;)
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Alberke op 27 november 2020, 23:38:41 pm
Wat de loc betreft, zou ik beginnen met de decoder te verwijderen en er dus terug een DC model van te maken. Als de decoder met een connector is aangesloten is dat gemakkelijk, anders heb je pech en wordt het solderen.

De decoder in de 62 VBv is een 21 MTC, met, (wie had dat gedacht ::)), hun eigen layout...
En voor zover ik weet kan je de motor niet open doen om de koolborstels er uit te halen, het is een gesloten, onderhoudsvrije motor dus is het quasi onmogelijk dat hij last heeft van te veel olie, alhoewel, zeg nooit nooit!
Maar dat maakt de kans op een defect in de print of iets mechanisch des te groter... :-\

 ;)
Maar daar zat dan toch oorspronkelijk een brug ipv de decoder?
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Rangeerduivel op 27 november 2020, 23:42:19 pm
Wat de loc betreft, zou ik beginnen met de decoder te verwijderen en er dus terug een DC model van te maken. Als de decoder met een connector is aangesloten is dat gemakkelijk, anders heb je pech en wordt het solderen.

De decoder in de 62 VBv is een 21 MTC, met, (wie had dat gedacht ::)), hun eigen layout...
En voor zover ik weet kan je de motor niet open doen om de koolborstels er uit te halen, het is een gesloten, onderhoudsvrije motor dus is het quasi onmogelijk dat hij last heeft van te veel olie, alhoewel, zeg nooit nooit!
Maar dat maakt de kans op een defect in de print of iets mechanisch des te groter... :-\

 ;)
Maar daar zat dan toch oorspronkelijk een brug ipv de decoder?

Ja natuurlijk, elke loc wordt analoog geboren,
Maar mijn antwoord was meer gericht naar de mogelijke oplossing die Michiel gaf...

 ;)
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Michiel op 27 november 2020, 23:59:10 pm
Als de motor zo'n "onderhoudsvrije" motor is als die ronde Roco motoren, dan zou ik mijn stukje spekulaas niet te snel opzij schuiven.

Haal de motor eens uit de loc, en meet de stroom bij het vrij laten draaien. Mogelijk een halve ampere of zo = koolstofprut op de collector ... maar is wegwerpmotor (sorry: "onderhoudsvrije motor") = nieuwe motor = kassa voor de producent... ;)
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Ronald op 28 november 2020, 06:34:26 am
Motor? De problemen begonnen na digitalisering...voorheen op DC reed zij opperbest zegt de topicstarter. Met die motor is niks mis, ik denk eerder iets aan het bord dan in de loc zit waar zijn decoder op geprikt zit. Misschien bij de leverancier een nieuw bordje ter vervanging vragen en op laten sturen? Dit soort problemen spelen bij meer producenten.
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Michiel op 28 november 2020, 09:08:04 am
Inderdaad, motor. Analoog lijkt ie goed te rijden, maar men merkt niet dat de motor meer dan normaal stroom trekt. Steek er een decoder in, en de decoder geeft kortsluiting aan omdat de stroom te groot is. Klassiek gevalletje van digitaliseren van occasie-locjes. Heb het zelf al vele malen gehad, meestal met motoren met vette koolborstels.  ;)
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: svvander op 28 november 2020, 09:32:08 am
Is het zeker kortsluiting? Want hoe merk je dat het kortsluiting is? Heb je de decoder zelf geplaatst? Kan je foto's plaatsen? Misschien raakt één van de draadjes een massa of en ander draadje en geeft 'm daardoor idd kortsluiting.
En misschien een hele domme vraag: ruikt de loc naar verbrand stof als deze even op de sporen heeft gestaan?
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Alberke op 28 november 2020, 10:24:37 am
Ik vind het ook nogal onrustwekkend dat je spreekt over "geknetter".
Misschien staat de railspanning ook al te hoog ingesteld, dat scheelt ook al in "verbruik" van de motor.
Bij overbelasting of kortsluiting in de motor is de afschakeling ook niet zo direct.
En is de verlichting met leds of lampjes?
Een sleepcontact op de wielen dat verplaatst is?
Draaistel uit elkaar geweest en as verkeerd geplaatst?
Ik ken de loc niet, maar dat zijn zo van die dingen die ik zelf al meegemaakt heb.
Ik denk maar even hardop hé.
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Floris op 28 november 2020, 11:56:52 am
lastig te zeggen zo op afstand... Maarre, kortsluiting, bij die loc, is dat kortsluiting tussen rail en decoder (centrale geeft kortsluitmelding en schakelt stroom af) of kortsluitiong na de decoder? (decoder schakelt stroom naar de motor af en loc blijft staan met knipperende verlichting)

Bij die stuurstand en loc is mijn eerste verdenking toch de bedrading tussen stroomafnemers en printplaat.

Oh en heb je alle heel suffe dingen al gecontroleerd? Een as die verkeerdom gemonteerd zit enzo?
Nog iets waar ik ooit goed mee gelachen heb: na wat draden trekken rondom de baan lagen er her en der kleine kopervezeltjes, en een paar treinen hadden die opgepikt... dan kun je echt lang zoeken op de plekken waar je kortsluiting verwacht, als er gewoon wat stukkies kopervezel ergens bij de wielen rondzwerven.

In t algemeen bij dit soort storingszoekklussen als je dr op eenvoudigere manieren niet uitkomt: (en ik lees dat je t bij dat slaaprijtuig al goed gedaan hebt) gewoon de hele boel loshalen en stukje voor stukje weer aansluiten en bij elk stapje weer testen, zodat je bij elke test maar 1 ding veranderd hebt, zo houd je altijd overzicht over wat er gaande is.
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Alan On Track op 28 november 2020, 12:55:30 pm
Ontzettend bedankt alvast om mee te denken iedereen. Jullie hebben al veel zaken opgenoemd waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.

Is het zeker kortsluiting? Want hoe merk je dat het kortsluiting is? Heb je de decoder zelf geplaatst? Kan je foto's plaatsen? Misschien raakt één van de draadjes een massa of en ander draadje en geeft 'm daardoor idd kortsluiting.
En misschien een hele domme vraag: ruikt de loc naar verbrand stof als deze even op de sporen heeft gestaan?

Ik krijg op m'n centrale melding van kortsluiting waarbij de stroom meteen wordt afgesloten. Dus het probleem moet tussen rail en decoder liggen. De decoder heb ik gewoon ingeplugd zoals het hoort, ik heb al geprobeerd hem in andere posities te steken, maar zonder resultaat. De draadjes heb ik ook al gecontroleerd. Ik krijg geen verbrande lucht anderzijds.

(https://live.staticflickr.com/7833/47351563822_6a23526fee_b.jpg) (https://flic.kr/p/2f9i9dN)IMG_20190317_165026679 (https://flic.kr/p/2f9i9dN) by Alan Jockmans (https://www.flickr.com/photos/155986491@N05/), on Flickr

Ik ga in elk geval de motor eens van naderbij bekijken, en ook eens zien wat er gebeurt als ik er weer een analoge loc van maak. Het vervelende is dat er ook geen gebruiksaanwijzing beschikbaar is. Enfin, ik moet ook eerlijk zijn, als er effectief kosten aan deze loc moeten gebeuren (aka nieuwe printplaatjes/motor/...) of het probleem echt niet gevonden wordt denk ik wel dat ik ze eerder ga verkopen als analoge lok - uiteraard met melding van het probleem en voor een stuk minder als de aankoopprijs van destijds - aan iemand die meer zin heeft om zich hier mee bezig te houden :-\. Dat zou ontzettend jammer zijn, dus ik ga het nu nog even uitzoeken en hopelijk kan ik het alsnog vinden.

Floris, ik ga de printplaat van stuurstand nog eens goed onderzoeken dan. Ik moet dan wel eens op zoek gaan naar de gebruiksaanwijzing, want anders is het een beetje lastig om te zien hoe het er uit hoort te zien. Ik veronderstel dat het geknetter hier eventueel voortkomt van een slecht contact.

Ik apprecieer jullie hulp enorm, nog eens merci  :)

Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Alberke op 28 november 2020, 13:11:56 pm
als je die decoder er uit haalt en dan de lok op het spoor zet heb al 50% kans dat het probleem is gevonde
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Floris op 28 november 2020, 13:48:51 pm
analoog testen kan natuurlijk, maar houd er rekening mee dat een digitale centrale veeeel sneller afschakelt bij kortsluiting. Bij een kortsluitinkje dat steeds maar kort optreedt blaft een analoge loc gewoon door en dan merk je t dus niet.
eerst die reeks 62 maar eens.
Paar volgende puntjes om te controleren: wat ik dus al noemde, ontsnapte kopervezeltjes rond de wielen, losgeraakte vezeltjes van de draden aan de stroomafnemers en verbogen stroomafnemers. Loc ondersteboven leggen en draadjes met stroom op elke as houden, kijken of de loc gaat draaien of kortsluiting maakt, elke as ook even opzij drukken naar beide kanten en kijken of dat verschil maakt...
Nog wat vragen qua dingen die contact kunnen maken: hoe zijn de draaistellen opgebouwd? plastic frame of metalen frame? en de assen? dubbelzijdig geisoleerd of enkelzijdig?
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: patrick smout op 28 november 2020, 14:05:27 pm
In de veronderstelling dat de body van de reeks 62 dezelfde is als die van de reeks 63 kan mijn ervaring met een 63 je mogelijk op weg helpen.
Lang geleden dus een VB reeks 63 onder ogen gekregen die hetzelfde probleem had als jij beschrijft.
Bleek uiteindelijk te liggen aan een probleem in de ophanging tussen body en wielstel. De ophanging bij de 63 is een kogelgewrichtje en een kommetje, beiden gelakt. Als de lak op beide wielstellen en de kommetjes afgesleten is krijg je een rechtstreekse kortsluiting. Overigens kon je bij de 63 ook al een kortsluiting krijgen als op één draaistel de verf weg was en dan via de stabilisatie pinnen+vlakjes op het andere draaistel. Ik heb er nog we een foto van en als je goed ziet kan je zien dat er bloot metaal zichtbaar is in de ophanging. Veroorzaakt dus ook het geknetter dat je hoort. Weet wel niet direct meer wat ik gedaan heb om het op te lossen (ofwel assen omgedraaid ofwel cellofaan erin gefriemeld of gelakt. (sorry, is van 2014 geleden).

mvg, Patrick Smout

(https://live.staticflickr.com/65535/50656389996_28b20ce968_k.jpg)
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Floris op 28 november 2020, 14:40:37 pm
ah, dus metalen draaistel, metalen chassis en enkelzijdig geisoleerde wielen? dan moet t dus op te lossen zijn door alle assen met de geisoleerde kant aan dezelfde kant te zetten. Eventueel tandwiel verschuiven op de as om de boel dan passend te krijgen?
Titel: Re: Mijn twee zorgenkindjes
Bericht door: Alan On Track op 28 november 2020, 16:46:24 pm
. Veroorzaakt dus ook het geknetter dat je hoort.
(https://live.staticflickr.com/65535/50656389996_28b20ce968_k.jpg)

Het geknetter is enkel een probleem bij de stuurstand, de 62 sloot gewoonweg meteen kort. Ik heb jouw probleem nagekeken, maar dat bleek niet het geval te zijn bij mij.
 
Hoe dan ook heb ik goed nieuws: ik denk dat ik het probleem heb kunnen oplossen bij deze loc! Ze is in ieder geval al een half uurtje flink rondjes aan het draaien op een testcircuitje zonder kort te sluiten.
Ik heb de loc uiteindelijk zover als mogelijk uit elkaar gehaald en daar kwamen al wat vreemde dingen naar boven. Een groot deel van de mechaniek bleek een vettige koek te bevatten van stof en smeersel (vooral rondom de motor en de staven die de wielen aandrijven) die ik voorzichtig heb weggehaald omdat die me toch niet zo gezond leek.  Daarna heb ik de centrale eens aan de pickups van de wielen gezet (zonder dat de wielen op het draaistel zaten), en dat gaf in elk geval al geen kortsluiting meer (als is er nog een klein beetje hapering op trage snelheid). Dan heb ik me eens op de wielen gericht en ik denk dat daar het grootste venijn zat. één van de wielen zat  met de geïsoleerde kant in de verkeerde richting, ik weet niet hoe dit gekomen is en of dat dat de bron van het probleem was, maar misschien heb ik het bij een onderhoudsbeurt ooit verkeerd teruggeplaatst. Hoewel Floris' theorie van de kopervezeltjes mij aanvankelijk onwaarschijnlijk leek moest ik toch ook vaststellen dat er rondom de wielen effectief heel dunne kopersliertjes gedraaid zaten (samen met het gebruikelijke stof en haar), die net als in de motor een vettige koek geworden waren. Ik heb dus alles eens een uitgebreide schoonmaakbeurt gegeven, en met uiterste aandacht opnieuw geassembleerd, en voorlopig lijkt dat het probleem verholpen te hebben  :)

Ik kan jullie niet genoeg bedanken om mee te denken, en ik ben blij dat ik mijn 62 terug kan inzetten naar behoren  ;D

Ik ga wanneer ik wat meer tijd heb mijn andere zorgenkindjes ook eens wat verdere aandacht geven.
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Floris op 28 november 2020, 16:53:19 pm
goed bezig!  8)
Die andere twee ga je ook wel voor elkaar krijgen hoor!
Titel: Re: Mijn twee zorgenkindjes
Bericht door: Rangeerduivel op 28 november 2020, 18:22:37 pm
één van de wielen zat  met de geïsoleerde kant in de verkeerde richting, ik weet niet zeker of dat dat de bron van het probleem was, maar misschien heb ik het bij een onderhoudsbeurt ooit verkeerd teruggeplaatst.

Wees daar vanaf nu maar 100% zeker van
En het zou mij geenszins verwonderen dat dit bij jouw M6 ook het geval is.
Olie en vuil rond de cardans (wat jij "de staven die de wielen aandrijven" noemt) zal niet zo vlug tot kortsluiting leiden tenzij er (grote) stukken metaal in zitten die ergens vals kontakt geven...

Het komt er op neer dat per boogie de geisoleerde wielen gelijk moeten zitten terwijl ze op de verschillende boogies ook het verschillende spoor moeten volgen.
Dus 1 boogie op de linkerrail en de andere boogie op de rechterrail!

 ;)

 ;)
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: MickeyMouse op 29 november 2020, 21:30:11 pm
Ik heb ook problemen met mijn Van Biervliet 'Budget Line' reeks 62 (6317), geleverd met 2-rail Sound.
Vertrekt heel schokkerig en valt dan stil.
Zal hem ook alles moeten bekijken of de stroomafname niet het probleem is.
Wel spijtig dat er niet echt een handleiding van bestaat, enkel een beschrijving van de functies van de decoder.

Geert
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: Alan On Track op 30 november 2020, 14:30:37 pm
Inderdaad, Geert,

Het gebrek aan handleiding is echt vervelend, zelfs al gaat het om een 'budget' model. Kijk inderdaad de binnenkant eens grondig na. Zo schokken en stilvallen kan wel een symptoom zijn van een los draadje
Titel: Re: Mijn drie zorgenkindjes
Bericht door: MickeyMouse op 03 januari 2021, 21:50:31 pm
Er is al zeker 1 draadje los van de stroomafnemers.
Iemand die kan zeggen hoe ik de bogies verwijder van mijn Van Biervliet 6317 zonder brokken te maken zodat ik gemakkelijk bij de stroomafnemers kan?

Alvast bedankt!

Geert