Een vreemde vraag misschien, maar ik vind het antwoord niet op het web. Wat is de laatste geldende NEM-norm voor spoorwegtijdperken België? Is dit nog steeds de NEM802B uit '91? Deze gaat maar tot tijdperk V en bij onze Noorderburen zijn zal al aan VI.
De nieuwste versie is van 2003 en gaat ook maar tot epoche V.
https://morop.org/downloads/nem/de/nem802B_d.pdf (https://morop.org/downloads/nem/de/nem802B_d.pdf)
Op de site van Cooltrain loopt de tijdperkrekening momenteel tot april 2020.
https://www.cooltrain.be/index.php/tijdperken/tijdperken-en-feiten (https://www.cooltrain.be/index.php/tijdperken/tijdperken-en-feiten)
Bedankt voor de reacties, dit is wat ik zocht. Maar om de één of andere reden kreeg ik enkel de oudere versie te zien.
Die gegevens van Cooltrain zijn echter niet hetzelfde als dé MOROP N(orm)EM .
Maar let wel, Cooltrain zou weleens betere en actuelere info kunnen wezen ....
Ik kijk op de Morop site altijd naar de Duitse versie van de normen. Dat is daar de meest actuele en meest complete.
Cooltrain kende ik niet, weet niet hoe officieel die informatie is.
Hallo,
De enige juiste NEM vind je bij MOROP en zijn opgesteld in het Duits en Frans. De normen die betrekk8n€ hebben op bepaalde landen (tijdperken, modules) zijn opgesteld door d3 respectievelijke nationale federaties. Voor Belgie is dat Febelrail.
De normen zijn ooit in de period3 1991-1997 vertaald geworden in het nederlands door febelrail en nmf.
Voor febelrail waren Jef Engels, Isi Lauwers en ikzelf de deelnemers.
Voor het geleverde werk hebben we de 'Luit Sol' prijs gewonnen.
Die Nederlandse vertalingen vind je op allerlei (hobby)sites terug. Maar het probleem is dat de meeste niet actueel worden gehouden.
Klaas,
Idd, maar dat is vrijwilligerswerken van de groep van 1991 blijven er niet veel over en vers bloed is er ook niet.
Wel spijtig, want is wel een stukje behoud van onze hobby, niet? Nu niet dat het voor iemand zijn thuisbaan of een verzamelaar zo erg speelt, maar het is wel een soort van blauwdruk. Allé, dat is wat ik ervan denk.
Hoe moet ik Febelrail zien? Zijn dat personen die op regelmatige tijdstippen samenkomen en dan die normen bespreken?
Forum-PB aan Klaas Zondervan
Gelezen en beantwoord.
Blijkbaar is de informatie op Cooltrain behoorlijk accuraat. Vraag is dan waarom dat nog niet bij de Morop is doorgedrongen.
Ik was zo vrij om de mensen van Febelrail even via mail te contacteren. (Ook omdat ik op zoek was naar de juist info voor mijn blog/website en database).
Wel, binnen het half uur had ik een antwoord. Heel vriendelijk, heel duidelijk.
Ik heb zelf een document gekregen ter voorbereiding van de volgende meeting van MOROP om de NEM802B te laten goedkeuren. Deze vermeld in de Franstalige versie al periode VI. (In de Nederlandstalige, helaas nog niet).
Ik heb ook een mailtje gehad van de Franstalige medewerker bij Febelrail die er ook aan bezig is en deze is dus nog niet officieel gevalideerd door MOROP.
De reden dat dit nog niet gebeurd is: dit was gepland om al een tijdje geleden te doen, maar omwille van de gekende problemen (Corona), zijn de meetings met MOROP al heel lang niet meer doorgegaan en is dit nog steeds niet ok. Desalniettemin was de vorige versie al sinds 2003 (?), niet meer bijgewerkt.
Binnenkort gaat er dus een nieuwe versie zijn, zowel in het NL (of VL) als in het FRA ;) en te vinden op de MOROP website.
Ik heb de vraag gekregen om toch nog heel even te wachten met publiceren van deze nog niet goedgekeurde versie. Bij deze dus terug even offline gehaald.
Ondertussen staat de laatste officiële Nederlandstalige versie op onze website ter inzage, niet voor publicatie. We zouden graag willen vragen om te wachten tot FEBELRAIL ze heeft ingediend ter publicatie bij MOROP. In tussentijd kunnen jullie wel al eens kijken hoe het nu staat met de indeling. Ik ga deze ook nog grafisch verder uitwerken in een tijdslijn. Deze volgt in de loop van de maand (ben er al aan begonnen, maar dit is iets tijdrovender dan initieel gedacht).
https://de-locloods.webnode.nl/l/primeur-nem802b-in-het-nederlands/ (https://de-locloods.webnode.nl/l/primeur-nem802b-in-het-nederlands/)
Sven,
Ik zou zeggen: good luck, maar weet dat dit de laatste der mohikanen zijn, jef en guy ken ik al sinds 1987 van bij .... Febelrail.
Philippe heeft de modelcommissie van mij in 1997 overgenomen.
Het is logisch dat je enkel een Franstalige versie gevonden hebt: de officiele voertalen van MOROP zijn Frans en Duits. Alle normen zijn enkel officieel in deze talen, alle andere taalversies zijn enkel 'geofficialiseerd' in de landen waar deze talen geldig zijn.
Roland, ik heb de vertaling mee opgesteld en we hebben ze nu binnen. Zoals hierboven beschreven, je kan ze nu raadplegen.
Ik heb de Franstalige doorgekregen van Guy, Jef en Philippe en voorgesteld om deze dan te vertalen.
Citaat van: rgp op 13 december 2020, 11:11:00 AM
...de officiele voertalen van MOROP zijn Frans en Duits.
Op de Morop site kun je ook kiezen voor Engels. Alleen zijn daar de normen nog niet ingevuld. Ze hebben kennelijk moeite om kundige vertalers te vinden.
Klaas,
En tot zeker in 1997 was engeland geen lid van morop ! 🤭
Dan hebben ze dus 20 jaar de tijd gehad om de vertaling te maken. ;D
Anderzijds kan ik me ook wel voorstellen dat ze geen haast hebben. Ze hebben al heel lang eigen normen, opgesteld door het British Railway Modeling Standards Bureau (BRMSB).
De Britten zijn altijd nogal eigenwijs wanneer het op normen aankomt. Er moet "BS" in staan of het is niet goed, en als het van 't continent komt zijn ze helemaal wantrouwig.
Citaat van: SuSke op 13 december 2020, 17:06:09 PM
De Britten zijn altijd nogal eigenwijs wanneer het op normen aankomt. Er moet "BS" in staan of het is niet goed, en als het van 't continent komt zijn ze helemaal wantrouwig.
Hehe, echt met alles he... langs de verkeerde kant rijden (zowel met de wagen als met de trein), een ander systeem voor TV, andere stekkers, een eigen munteenheid (ook toen ze bij de EU waren), eigen maateenheid... etc. ;D