Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Belgische modellen => Topic gestart door: raf op 14 november 2020, 12:32:21 PM

Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: raf op 14 november 2020, 12:32:21 PM
nog niet in huis maar al wel gekocht
https://www.modellbahnunion.com/HO-OO-spoor/stoomlocomotief-Tenderlok-Badische-X-b-Lok-91-001-SNCB-AC-Digital.htm?shop=dm-toys-nl&SessionId=&a=article&ProdNr=L131361&p=802

voor die prijs kon ik hem echt niet laten liggen
(https://www.modellbahnunion.com/dm-toys-nl/prodpic/stoomlocomotief-Tenderlok-Badische-X-b-Lok-91-001-SNCB-AC-Digital-L131361_b_0.JPG)

gr raf
Titel: Re: Type 91 Liliput
Bericht door: Stieven76 op 14 november 2020, 12:45:08 PM
Leuk locje. Heb ik ook, maar wel wat meer betaald  ;D
Die andere Liliput (Dieseltrein VT62 600.03 SNCB AC Digital) interesseerd me ook wel voor 80€, maar het ombouwen naar DC houdt me tegen eerlijk gezegd.
Geen idee of het doenbaar is.
Titel: Re:Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 14 november 2020, 13:26:12 PM
Citaat van: Stieven76 op 14 november 2020, 12:45:08 PM
Leuk locje. Heb ik ook, maar wel wat meer betaald  ;D
Die andere Liliput (Dieseltrein VT62 600.03 SNCB AC Digital) interesseerd me ook wel voor 80€, maar het ombouwen naar DC houdt me tegen eerlijk gezegd.
Geen idee of het doenbaar is.
Heb het gedaan, piece of cake !
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: raf op 14 november 2020, 14:33:23 PM
ik denk dat al die liliput loks 2 rail zijn van fabriek af
en dat er juist een sleper onder gezet wordt om 3 rail te zijn en eventueel een andere decoder al zijn er esu decoders die multi protocol zijn

gr raf
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 14 november 2020, 17:05:03 PM
Citaat van: raf op 14 november 2020, 14:33:23 PM
ik denk dat al die liliput loks 2 rail zijn van fabriek af
en dat er juist een sleper onder gezet wordt om 3 rail te zijn en eventueel een andere decoder al zijn er esu decoders die multi protocol zijn

gr raf
Klopt, maar die decoders zijn waarschijnlijk eigen van Bachmann-Liliput.
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: raf op 14 november 2020, 18:07:34 PM
Hugo dat gaan we dan moeten zien als die lok hier toekomt volgende week

hopelijk een esu anders moet ik zien dat ik die geprogrammeerd krijg
gr raf
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: OlivierV op 15 november 2020, 11:18:09 AM
Citaat van: Alberke op 14 november 2020, 17:05:03 PM
Citaat van: raf op 14 november 2020, 14:33:23 PM
ik denk dat al die liliput loks 2 rail zijn van fabriek af
en dat er juist een sleper onder gezet wordt om 3 rail te zijn en eventueel een andere decoder al zijn er esu decoders die multi protocol zijn

gr raf
Klopt, maar die decoders zijn waarschijnlijk eigen van Bachmann-Liliput.
Decoders zijn lokpilot v4's ;) (toch in die 91.001)
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 18 november 2020, 16:05:57 PM
Citaat van: raf op 14 november 2020, 18:07:34 PM
Hugo dat gaan we dan moeten zien als die lok hier toekomt volgende week

hopelijk een esu anders moet ik zien dat ik die geprogrammeerd krijg
gr raf
Het is een ESU V4 M4
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 18 november 2020, 16:50:17 PM
Citaat van: Alberke op 18 november 2020, 16:05:57 PM
Citaat van: raf op 14 november 2020, 18:07:34 PM
Hugo dat gaan we dan moeten zien als die lok hier toekomt volgende week

hopelijk een esu anders moet ik zien dat ik die geprogrammeerd krijg
gr raf
Het is een ESU V4 M4
Die type 91
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: raf op 18 november 2020, 17:55:08 PM
Lokje is vandaag binnen gekomen en het is een prachtige machine .
Klein maar het gaat gewoonweg over de wissels en dergelijke zonder problemen.
De sleper zit wel op een rare plaats maar voor de rest geen problemen .
Er zit inderdaad een esu V4 in die ik dus ook als MFX op de club kan gebruiken
en bij mij hier thuis op DCC .
Of het normaal de 334 euro waard is tja dat moet iedereen voor zich zelf uit maken maar voor de 94 euro die ik er voor heb moeten betalen zeker zijn geld waard .
De decoder kreeg meteen een update van de esu programmer .
Nu eens op de grote baan laten lopen en kijken hoe ze het over een lang stuk baan doet .
Loopt perfect zonder haperen alleen de snelheid nog wat omlaag brengen .
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: bellejt op 18 november 2020, 18:01:33 PM
mooi Raf.Heb die daar ook gekocht en nog niet kunnen laten rijden op de k rails baan.Fijn te horen dat hij het goed doet.Ik zoek nog een liliput onderstel voor een br 91 CFL.Mss hebbenz e die daar ook zo goedkoop
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 18 november 2020, 18:05:41 PM
Citaat van: raf op 18 november 2020, 17:55:08 PM
Lokje is vandaag binnen gekomen en het is een prachtige machine .
Klein maar het gaat gewoonweg over de wissels en dergelijke zonder problemen.
De sleper zit wel op een rare plaats maar voor de rest geen problemen .
Er zit inderdaad een esu V4 in die ik dus ook als MFX op de club kan gebruiken
en bij mij hier thuis op DCC .
Of het normaal de 334 euro waard is tja dat moet iedereen voor zich zelf uit maken maar voor de 94 euro die ik er voor heb moeten betalen zeker zijn geld waard .
De decoder kreeg meteen een update van de esu programmer .
Nu eens op de grote baan laten lopen en kijken hoe ze het over een lang stuk baan doet .
Inderdaad mooi ding, met verende wielen, waar ziet ge het nog.
En voor de 2rail rijders, onder de decoder zitten twee soldeerverbindingen met opschrift AC-DC. Hopelijk simpel over te schakelen dus.
Zal het weten te zeggen!
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: raf op 18 november 2020, 18:15:25 PM
Sorry Hugo maar geen verende wielen .
Er is ook geen vliegwiel want ik moet ook de rem curve nog aan passen de lok stopt nu redelijk snel op de stop secties.
Normaal zou hij een 15 cm moeten uitlopen en dat doet hij dus niet .
Maar daar doe ik nu nog niets aan daar de baan nog niet volledig klaar is .
Ik heb nog niet kunnen testen maar ik denk dat de lok zo wie zo voor 2 rail gemaakt is .
Er zit ook maar 1 antislip bandje op de 4 assen .
Morgen testen hoeveel wagons er achter kunnen om de baan rond te komen.
Toch maar de test gedaan en hier het resultaat.
Zonder sluitlicht wagon(loopt iets zwaarder) kan hij zes twee assige onderlossers van roco trekken op heel de baan .Dus alle hellingen zonder door slippen .
Met de sluitlicht wagon zijn het er max. drie en dan begint hij door te slippen .
Spijtig dat er geen twee antislip banden op liggen want dat zou de trekkracht wat verbeterd hebben .
Maar al met al een mooie lok en dus tevreden .
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 18 november 2020, 18:26:32 PM
Citaat van: raf op 18 november 2020, 18:15:25 PM
Sorry Hugo maar geen verende wielen .
Er is ook geen vliegwiel want ik moet ook de rem curve nog aan passen de lok stopt nu redelijk snel op de stop secties.
Normaal zou hij een 15 cm moeten uitlopen en dat doet hij dus niet .
Maar daar doe ik nu nog niets aan daar de baan nog niet volledig klaar is .
Ik heb nog niet kunnen testen maar ik denk dat de lok zo wie zo voor 2 rail gemaakt is .
Er zit ook maar 1 antislip bandje op de 4 assen .
Morgen testen hoeveel wagons er achter kunnen om de baan rond te komen.
Toch wel! De twee binnenste assen liggen op verende blokjes.
Het motortje is maar een pink dik, en er zit een vliegwieltje op.
Ik verwacht er geen krachtpatserij van!
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: bellejt op 18 november 2020, 18:29:14 PM
ff bekeken hier en inderdaad geen verende wielen maar wel zijdelings verschuifbaar .Ook een nederlandse gebruiksaanwijzing :) en zelfs daarin een technisch aansluitingsschema.Mogen vele constructeurs een lesje uit leren.Ik moet zowiezo de CV's aanpassen naar DCC only en CV3 en 4 op 1 want rij met koploper.Ik zie ook maar 1 antislipbandje  maar hier gaat hij rijden hij op de museumlijn en dan is dat geen probleem
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 18 november 2020, 18:42:15 PM
Citaat van: bellejt op 18 november 2020, 18:29:14 PM
ff bekeken hier en inderdaad geen verende wielen maar wel zijdelings verschuifbaar .Ook een nederlandse gebruiksaanwijzing :) en zelfs daarin een technisch aansluitingsschema.Mogen vele constructeurs een lesje uit leren.Ik moet zowiezo de CV's aanpassen naar DCC only en CV3 en 4 op 1 want rij met koploper.Ik zie ook maar 1 antislipbandje  maar hier gaat hij rijden hij op de museumlijn en dan is dat geen probleem
Die verende blokjes zitten waarschijnlijk vast door al de olie of vet die er aan plakt. Geloof me, ik heb ze er uit gehad!
En voor de 2 railers: succes, sleper er af en soldeer eilandjes verleggen en je hebt een 2 rail model!
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 18 november 2020, 19:31:02 PM
Citaat van: raf op 18 november 2020, 18:15:25 PM
Sorry Hugo maar geen verende wielen .
Er is ook geen vliegwiel want ik moet ook de rem curve nog aan passen de lok stopt nu redelijk snel op de stop secties.
Normaal zou hij een 15 cm moeten uitlopen en dat doet hij dus niet .
Maar daar doe ik nu nog niets aan daar de baan nog niet volledig klaar is .
Ik heb nog niet kunnen testen maar ik denk dat de lok zo wie zo voor 2 rail gemaakt is .
Er zit ook maar 1 antislip bandje op de 4 assen .
Morgen testen hoeveel wagons er achter kunnen om de baan rond te komen.
Toch maar de test gedaan en hier het resultaat.
Zonder sluitlicht wagon(loopt iets zwaarder) kan hij zes twee assige onderlossers van roco trekken op heel de baan .Dus alle hellingen zonder door slippen .
Met de sluitlicht wagon zijn het er max. drie en dan begint hij door te slippen .
Spijtig dat er geen twee antislip banden op liggen want dat zou de trekkracht wat verbeterd hebben .
Maar al met al een mooie lok en dus tevreden .
(https://live.staticflickr.com/65535/50618115597_6aae46b588_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k7X5fZ)91 (https://flic.kr/p/2k7X5fZ) by Hugo Albert (https://www.flickr.com/photos/151601112@N05/), on Flickr

bovenaan de soldeereilandjes AC DC
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: raf op 18 november 2020, 20:51:55 PM
Hugo het zou kunnen dat er verschillende versies zijn van die lok.
Ik heb hem op het test spoor gehad en toen was hij juist uit de verpakking .
Ik heb hem nu een 100 tal meter laten lopen en nu hoor je dat hij los begint te komen .
En ik ga echt die nieuwe lok niet open draaien nu .
Hij rijd en met een korte sleep of rangeer werk is hij goed genoeg .

gr raf
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 18 november 2020, 21:02:48 PM
Citaat van: raf op 18 november 2020, 20:51:55 PM
Hugo het zou kunnen dat er verschillende versies zijn van die lok.
Ik heb hem op het test spoor gehad en toen was hij juist uit de verpakking .
Ik heb hem nu een 100 tal meter laten lopen en nu hoor je dat hij los begint te komen .
En ik ga echt die nieuwe lok niet open draaien nu .
Hij rijd en met een korte sleep of rangeer werk is hij goed genoeg .

gr raf
We hebben hem dezelfde moment bij dezelfde handelaar gekocht.
Ik heb ook dezelfde in Duitse uitvoering van een paar jaar terug en dat is krak dezelfde.
Zoals ik vreesde is de stroomafname in tweerail gene vette.
In AC staan de contacten van de twee zijkanten samen, en de sleper staat aan de massa!
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Decapod op 18 november 2020, 22:40:04 PM
Stomme vraag misschien, mannen, maar ik ken hier dan ook de ballen van ... wat moet je nu precies omsolderen aan die soldeereilandjes?

Thx alvast!
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 18 november 2020, 22:52:39 PM
Citaat van: Decapod op 18 november 2020, 22:40:04 PM
Stomme vraag misschien, mannen, maar ik ken hier dan ook de ballen van ... wat moet je nu precies omsolderen aan die soldeereilandjes?

Thx alvast!
Staat er naast, voor tweerail 3 en 4 verbinden zoals op de foto. 1 en 2 open laten. Voor drierail zijn ze verticaal doorverbonden.
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: raf op 19 november 2020, 05:37:08 AM
Ik heb hem nog niet open gehad maar ik vermoed dat met de door verbindingen je de sleper met de positief verbind (rode draad op de decoder)ofwel als je ze anders om verbind je de rode draad aan de rechter kant van de stroom afnemers op de wielen legt .
Voor 2 rail moet je dan wel de sleper er onderuit halen natuurlijk .
Het is een mooie oplossing en ik dacht dat er nu ook reeds loks uitgebracht zijn met een schakelaartje wat je kunt om zetten.
Eigenlijk is wat ik doe op het overgave spoor op de bakken van mij .Of de midden rail of de rechter rail aan de positief (ja ik weet het er is geen positief bij digitaal ).
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 19 november 2020, 08:28:48 AM
Citaat van: raf op 19 november 2020, 05:37:08 AM
Ik heb hem nog niet open gehad maar ik vermoed dat met de door verbindingen je de sleper met de positief verbind (rode draad op de decoder)ofwel als je ze anders om verbind je de rode draad aan de rechter kant van de stroom afnemers op de wielen legt .
Voor 2 rail moet je dan wel de sleper er onderuit halen natuurlijk .
Het is een mooie oplossing en ik dacht dat er nu ook reeds loks uitgebracht zijn met een schakelaartje wat je kunt om zetten.
Eigenlijk is wat ik doe op het overgave spoor op de bakken van mij .Of de midden rail of de rechter rail aan de positief (ja ik weet het er is geen positief bij digitaal ).
De wielen hebben geïsoleerde sleepcontacten; in AC modus worden die doorverbonden, de sleper ligt aan de massa.
In DC worden de sleepcontacten gescheiden
Inderdaad een veel toegepaste methode
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 19 november 2020, 08:58:44 AM
En als iemand weet hoe ge die ketel van die type er af krijgt, vertel het me dan aub
Die Duitse versie zou ik graag verbelgen
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: raf op 19 november 2020, 09:03:15 AM
Hugo het is wel belangrijk of de sleper aan de rechter of de linker rail aangesloten ligt.
Ik spreek van linker en rechter en toch rijden op 3 rail .
De reden is dat ik met de diode brug (lenz)rem .
Als de sleper aan het rechter spoor ligt dan remt hij gewoon zoals verwacht maar ligt de sleper aan de linker dan gaat hij dus door het rode signaal rijden .
Dit is op te lossen door beide te selecteren in de cv's .
Maar dan kun je na het stoppen niet achteruit weg rijden .
Ook dit is te verhelpen door de rangeer modus te gebruiken .
De reden dat ik alle marklin loks aan het ombouwen ben van mfx op dcc is dat remmen.
Marklin kan ook remmen (sommige decoders) maar dat is een ingewikkelde constructie en Als een lok door schiet dan brand je cs op .of je moet een extra rail NA je stop sectie stroomloos maken wat dan weer extra relais en dergelijke voor nodig zijn.

Normaal kies ik voor beide rails dus het is geen probleem maar met de programmer is het maar aan vinken van een vakje met de roco muis zou het een grote ellende worden denk ik .
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Decapod op 19 november 2020, 09:58:15 AM
Citaat van: Alberke op 18 november 2020, 22:52:39 PM
Staat er naast, voor tweerail 3 en 4 verbinden zoals op de foto. 1 en 2 open laten. Voor drierail zijn ze verticaal doorverbonden.

Ok, merci. Is me nu wel duidelijk!
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 19 november 2020, 11:42:04 AM
En heeft die type 91 eigenlijk ooit bestaan?
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: bellejt op 19 november 2020, 11:50:33 AM
er is toch een foto van : http://xact4u.homestead.com/ijzerenweg/HLV_91.002.htm
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Rangeerduivel op 19 november 2020, 12:00:39 PM
Citaat van: Alberke op 19 november 2020, 11:42:04 AM
En heeft die type 91 eigenlijk ooit bestaan?

Er bestaat zelfs een foto van terwijl hij aan het werk is in de rangeerbundel van Kortrijk, maar ik weet niet of ik die op het WWW gezien heb of ergens in een boek, of mogelijk destijds in een folder van Liliput...?  :-\
In Duitsland noemde hij de"Bayerische XB"..of zoiets
Als ik hem vind plaats ik hem hier wel.

;)
Edit; gevonden, maar het is dezelfde foto die Johnny hier reeds postte
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 19 november 2020, 12:13:18 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 19 november 2020, 12:00:39 PM
Citaat van: Alberke op 19 november 2020, 11:42:04 AM
En heeft die type 91 eigenlijk ooit bestaan?

Er bestaat zelfs een foto van terwijl hij aan het werk is in de rangeerbundel van Kortrijk, maar ik weet niet of ik die op het WWW gezien heb of ergens in een boek, of mogelijk destijds in een folder van Liliput...?  :-\
In Duitsland noemde hij de"Bayerische XB"..of zoiets
Als ik hem vind plaats ik hem hier wel.

;)
Edit; gevonden, maar het is dezelfde foto die Johnny hier reeds postte
Niks van te vinden bij Max Delie, of ik zoek niet goed. Uniek exemplaar?
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 19 november 2020, 12:16:12 PM
Enfin, hier de fameuze verende potjes on der de middenassen van het model.
Kan er een deskundige een uitleg voor geven?
De veertjes onder het potje hebben zelfs de kracht niet om de assen omhoog te drukken.
(https://live.staticflickr.com/65535/50619637403_6c5e36ef5b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k85SD2)type91 (https://flic.kr/p/2k85SD2) by Hugo Albert (https://www.flickr.com/photos/151601112@N05/), on Flickr
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Rangeerduivel op 19 november 2020, 12:30:08 PM
Citaat van: Alberke op 19 november 2020, 12:16:12 PM
De veertjes onder het potje hebben zelfs de kracht niet om de assen omhoog te drukken.

Hugo, ik denk eerder dat de veertjes bedoeld zijn om een goed kontakt met de assen zelf te garanderen, minder om de assen naar omlaag tegen de rails te drukken...die maken vanzelf goed kontakt door hun eigen gewicht.
Dat is dan ook voor niks nodig, ik heb de 2rail versie van in den beginne (toen nog 239€ voor het analoge model!) en het is één van mijn best rijdende loc's, zelfs met slappe veertjes,
Ook heb ik destijds een splinternieuwe Bayerische XB gekocht op Ebay voor toen 130€, ook met dezelfde rijkwaliteit.
Dat onderstel zit nu onder mijn kookfornuis HLV 53 van Jocadis.
De bovenbouw is daarna ergens bij een vriend ( ::) ;D) in Antwerpen beland...

;)
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: guy holbrecht op 19 november 2020, 12:37:43 PM
Hugo,

op p 210/211 van 'Vapeur en Belgique' tome 2 van Phil Dambly vind je 5 foto's van het type 91. Lang zijn ze niet in dienst geweest van de NMBS, van begin WO II (overname Nord Belge) tot  in 1949. Bij de Nord Belge zijn ze na WO I terechtgekomen, dus  van 1918-1919 tot 1940.
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 19 november 2020, 12:40:06 PM
Dat afsplitsen is inderdaad en goed idee.
Ik heb ook die Bayerische, en geen van de twee rijdt goed.
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 19 november 2020, 12:43:52 PM
Citaat van: guy holbrecht op 19 november 2020, 12:37:43 PM
Hugo,

op p 210/211 van 'Vapeur en Belgique' tome 2 van Phil Dambly vind je 5 foto's van het type 91. Lang zijn ze niet in dienst geweest van de NMBS, van begin WO II (overname Nord Belge) tot  in 1949. Bij de Nord Belge zijn ze na WO I terechtgekomen, dus  van 1918-1919 tot 1940.
Ik heb inderdaad niet goed gekeken! Bedankt Guy.
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: raf op 19 november 2020, 13:11:57 PM
https://www.youtube.com/watch?v=Kb92nC31gXU&feature=youtu.be&ab_channel=chikes4862

Filmpke gemaakt
Die 3 assige wagons zijn een merde :als er ook maar iets aan je rails niet goed is wippen ze uit het spoor.
Maar ze staan wel mooi achter de lok .
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Herwig op 19 november 2020, 13:53:17 PM
den 91 ..

In msm verschenen er één-of-meer artikels over deze Liliput-stomer
Ook over het verder verbelgischen,  o.a.  schouw afzagen ....
Maar wanneer dit artikel erin stond kan 'k niet zo meteen zeggen.

http://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=887&controller=product  ter info met dank aan KoeleTrein

De AC kostte ooit bijna 300 Euro's, over een duizelingwekkende prijstuimeling gesproken ....
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: raf op 19 november 2020, 14:12:18 PM
Ik ga echt aan deze lock niet beginnen zagen hoor .
En eerlijk over dat verbelgische er is geen enkele lock of wagon die "JUIST" is
Ik ben geen klinknagel neuker zolang de lock goed loopt op mijn baan ben ik een tevreden klant .
En desondanks weinig trekkracht ben ik dus tevreden over deze machine .
En ja 73% korting das pas korting.
Maar dan krijg ik zo in mijn achterhoofd van die gedachten van ???
Je mag niet met verlies verkopen dus is die lock steeds 73% te duur geweest want alsnog met die 94 euro word er winst op gemaakt of break even kan ook nog .
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 19 november 2020, 14:27:18 PM
Inderdaad een koopje! En technisch goed doordacht.
Misschien vraag ik er nog één aan Sniklaas, of ik maak van die Bayerische een Nord Belge.
Welke kleur hadden die ook weer?
Moor om die te herspuiten moet die ketel er af, en dat heb ik nog niet gevonden.
De DC versie van een paar jaar terug  heeft die rare potjes niet, maar kan wel naar AC omgezet worden door er een sleper aan te klikken(is voorzien).
Maar wat is nu het doel van die potjes, elektrisch contact niet, want de wielen zijn geïsoleerd.
Misschien een zekere speling geven opdat de stangen niet zouden vastlopen.
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Rangeerduivel op 19 november 2020, 14:32:02 PM
Citaat van: Alberke op 19 november 2020, 14:27:18 PM
Maar om die te herspuiten moet die ketel er af, en dat heb ik nog niet gevonden.

Je hebt zo een bovenbouw van een Badische XB in jouw bezit, zoek hem even en dan kan je zien hoe hij ooit bevestigd was, ik heb hem er wel af gekregen, waarom zou Jij het niet kunnen? ::)

;)
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 19 november 2020, 14:36:14 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 19 november 2020, 14:32:02 PM
Citaat van: Alberke op 19 november 2020, 14:27:18 PM
Maar om die te herspuiten moet die ketel er af, en dat heb ik nog niet gevonden.

Je hebt zo een bovenbouw van een Badische XB in jouw bezit, zoek hem even en dan kan je zien hoe hij ooit bevestigd was, ik heb hem er wel af gekregen, waarom zou Jij het niet kunnen? ::)

;)
Waarom heb ik daar nu niet aan gedacht :-[
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: eddy op 19 november 2020, 15:12:47 PM
Een vraagje,
dat  Liliput dieselstel 600.03 heeft dat iemand al omgebouwd naar 2 rail?
Alvast bedankt.
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 19 november 2020, 16:38:27 PM
Citaat van: eddy op 19 november 2020, 15:12:47 PM
Een vraagje,
dat  Liliput dieselstel 600.03 heeft dat iemand al omgebouwd naar 2 rail?
Alvast bedankt.
Niet kwaad zijn als het niet waar is, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het op dezelfde manier gaat zijn.
Als Sniklaas er ene levert hier zal ik het weten te zeggen.
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: bellejt op 19 november 2020, 16:54:12 PM
bedankt om dit te melden.Heb de vorige versie van marklin 600.02 en die is omgebouwd met lopi v4 en in deze zit een sound v5 in voor inclus verzend 170 euro.Leuk en besteld.hebben gelukkig verschillend numemr en kunnen dus samen rijden :)
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Rangeerduivel op 19 november 2020, 17:17:58 PM
In één of ander MSM blad is ooit een vergelijkingstest gemaakt tussn de Märklin en de de Liliput.
Ik weet niet meer in welk nr dat was... :-\, ik word oud zelle!
Er waren uiteraard enkele verschillen maar daar is mee te leven.
Ikzelf heb ooit mijn Trix versie ingeruild voor de Liliput en wat ik er van weet is dat de Liliput maar half zo veel weegt als de Trix, veel geruislozer is dan de Trix al heeft die ook een centrale motor met cardans, en de Liliput binnenverlichting en sluitsein via de decoder heeft, maar daar kan een beetje elektrieker bij de Trix wel een mouw aan passen...

;)
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 19 november 2020, 17:41:42 PM
Ik heb de Märklin versie omgebouwd, zelfs dat was een piece of (heel harde) cake  :D
En aan de Trix versie is te zien dat die eigenlijk ook voor 3rail om te bouwen is.
Dezelfde onderdelen gebruiken voor verschillende modellen, dat is gemakkelijk voor de productie he
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: raf op 19 november 2020, 21:23:17 PM
Ja dat scheelt in de productie een enorme kost .
met de huidige K en C rails kun je gewoon de DC wielen gebruiken .
En de wielen isoleren kan fabriek af plus de sleep contacten die kunnen ook voor beide systemen dienen .
Ik heb gevonden waarom die 3 assers op sommige plaatsten uit de baan gaan .
Zo te zien zitten er nog rails in van de reek 2100 (van die holle) en die sluiten niet mooi aan op de K rails 2200 reeks .
En daar gaan de wagons dus uit de baan .
Kijken of ik die stukken kan vervangen van de week.
gr raf
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: bellejt op 19 november 2020, 23:19:03 PM
meestal is het te wijten aan de afstelling van de wielen die voor 2 en 3 rail verschillend is.Ze lopen eruit op de wisseltongen of regelstaven.Bij 3 rail staan de flenzen dichter dan bij 2 rail.
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: raf op 20 november 2020, 07:41:52 AM
Johnny het is gewoon op rechte stukken dat het gebeurt en het zijn marklin wagons op K marklin rails dus ik zie niet wat  hier anders de oorzaak zou kunnen zijn .
De set is bij Olaerts gekocht en ik denk niet dat ze hun daar mee bezig houden om die wiel basis daar wat te verzetten.
Vandaag zien of ik die stukjes kan vervangen .
Aan de overgang van sommige bakken heb ik ook nog een te grote opening deze ga ik ook dicht maken met 2K vulmiddel .
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 20 november 2020, 09:12:45 AM
Citaat van: bellejt op 19 november 2020, 23:19:03 PM
meestal is het te wijten aan de afstelling van de wielen die voor 2 en 3 rail verschillend is.Ze lopen eruit op de wisseltongen of regelstaven.Bij 3 rail staan de flenzen dichter dan bij 2 rail.
Misschien is dat de reden dat die ex-3rail op de stomste plaatsen gewoon stilvalt wegens geen contact en de DC versie lustig rondtoert.
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: raf op 20 november 2020, 09:17:58 AM
De AC neemt massa op alle wielen en stroom op de sleper .
Dus ik denk dat er meer punten zijn waar de AC voeding krijgt dan tegenover de Dc versie.
De enige plaats waar ik een probleem had was op een krijs wissel terwijl de lock heel traag aan het rijden was .
Dit is een keer voor gekomen en daarna niet meer .
Kon zijn dat de lock toen nog niet goed ingereden was .
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 20 november 2020, 10:24:54 AM
Citaat van: raf op 20 november 2020, 09:17:58 AM
De AC neemt massa op alle wielen en stroom op de sleper .
Dus ik denk dat er meer punten zijn waar de AC voeding krijgt dan tegenover de Dc versie.
De enige plaats waar ik een probleem had was op een krijs wissel terwijl de lock heel traag aan het rijden was .
Dit is een keer voor gekomen en daarna niet meer .
Kon zijn dat de lock toen nog niet goed ingereden was .
klopt. Toen die ene nog AC was reed die pas goed op mijn K rails als ik de beide rails verbond.
Duidelijk een probleem met de pick-up aan de wielen.
Ik heb  nog een andere Liliput, een 93, die ook dat soort contact systeem aan de wielen heeft, en die gaat ook regelmatig "rusten".
Het rare is dat als je alles doormeet, het contact prima is tussen de wielen onderling en de veertjes.
Het zal dus aan mijn rails liggen zeker
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 20 november 2020, 11:57:04 AM
De wielen van de AC versie staan 0.2mm dichter op elkaar. Effe gemeten  ;D
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Decapod op 28 november 2020, 16:05:57 PM
Een beetje aan het lezen op het Stummi-forum en herinnerde me ineens dat er hier iemand die type 91 moeilijk openkreeg. Er staat hier (https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=158338) beschreven hoe het moet (wel een beetje Duits voor kennen). Blijkbaar is het ook helemaal niet simpel om de afdekking van het rijgedeelte eraf te krijgen.

Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Boemeltrein op 28 november 2020, 16:51:36 PM
Dit type was een wapenstilstandsloc die als compensatie van WW1 aan de Nord-Belge werd overgedragen en dan vind ik het als stoom-fan het dikwijls jammer dat er daar geen uitvoeringen van zijn, een ander populair model bij Nord Belge was reeks 22-23 alias de revolver of de reeks 56, Nord Belge had heel wat prachtige types in zijn arsenaal...
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Decapod op 28 november 2020, 18:15:31 PM
Van de 'Revolvers' zijn er wel modellen.

De kleine Revolver, later type 24, vind je terug bij AMF87, zij geven alle vroegere kits van Model Loco France opnieuw uit, maar dan gemoderniseerd. Het kleintje vind je hier (https://www.amf87.fr/prestashop/model-loco-france/1609-e155-kit-2-222ta-revolver-nord-et-sncf-4000000019572.html).

De grote Revolver, het latere type 94 (een prachtige machine), bestaat alleen in ombouwkit (http://www.pb-messingmodelbouw.com/nl/schaal-ho/bouwkits/stoomlocomotieven/91043-0-195transkit-type-94-nmbs-232-ta-nord-sncf), dankzij Paul Bellon. Hij levert een 3D-geprinte bovenbouw met nog enkele onderdelen voor het chassis. Dat kan je dan op basis van een Fleischmann (of Piko? Eens aan Paul vragen) BR78 zetten.

De Bad Xb, of Br 92.2, NMBS type 92, uitgebracht door Liliput, zal je zelfs moeten omschilderen. Voor de rest is er weinig werk aan, want als je foto's vergelijkt, dan zie je dat er nauwelijks wat aan veranderde na WOI, behoudens de kleurstelling en de nummering.

Er bestaat zelfs een model van 'Le Boeuf', het latere type 48, een machtige machine (https://www.amf87.fr/prestashop/model-loco-france/1620-e104-kit-2-140a-tender-23a-4000-nord-nord-belge-sncb-et-sncf-4000000019688.html). Ook van AMF87.

Gelukkig voor ons zijn er wel wat locs van de NB die behoorden tot dezelfde reeksen als die van de moedermaatschappij, Le Nord (français). Er zijn zelfs kits geweest van het type 22 en de Ravachol (een loc die door de NB verhuurd of verkocht werd aan La Compagnie de Chimay). Die laatste heeft, als ik me niet vergis, wel nooit met NMBS-nr rondegereden (wel als type 23 afgesteld als stoomgenerator). Daarnaast had je bouwkits van het latere type 88 en type 92 (twee tenderlocs).
Om nog aan te vullen: een NB G7.1, later type 74, daarna 71, kan altijd op basis van een Piko G7.1 (of Brawa, maar da's delicaat en duur), een NB G7.2, later type 75, daarna 72, op basis van het vroegere Model Loco model (La Boiteuse van de Nord) en een NB T12, later type 95, op basis van Roco/Trix T12 van de tweede reeks, met serieus wat werk, want de watertanks moeten omgebouwd worden.

Liliput heeft ook een vers en mooi model van de Bad VIb, later type 49, elegante tenderloc.

Er is zelfs een Model Loco / Jocadis model van de 99, maar dat moet je vinden.

Qua locs zit je dus vrij goed voor de NB, al moet je wat bricoleren. 't Is de rest die wat moeilijker is: rijtuigen (dank u LS-Models) en goederenwagens (waar we trouwens ook maar weinig over weten) en pakwagens (vaak dezelfde als die van de Nord en soms OCEMs). Gelukkig zijn er mooie modelletjes van seinhuizen en stations (Rocky Rail o.a.).

Op het franstalige zusterforum zitten een paar experts van de NB. Daar je licht eens opsteken als je dat wil.


Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Rangeerduivel op 28 november 2020, 18:33:27 PM
Citaat van: Decapod op 28 november 2020, 16:05:57 PM
Een beetje aan het lezen op het Stummi-forum en herinnerde me ineens dat er hier iemand die type 91 moeilijk openkreeg. Er staat hier (https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=158338) beschreven hoe het moet (wel een beetje Duits voor kennen). Blijkbaar is het ook helemaal niet simpel om de afdekking van het rijgedeelte eraf te krijgen.

Het probleem zit hem niet in het al dan niet los draaien van de 4 schroefjes, maar het hele gedoe wil nogal eens aan mekaar kleven.
Nochtans is er geen lijm gebruikt, ik denk eerder dat de verf tijdens stockage de boosdoener is.
Met een breekmes voorzichtig tussen kabine en bodemplaat wrikken is de oplossing.
Eéns los geweest gaat het telkens vanzelf

;)
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Decapod op 28 november 2020, 18:42:38 PM
Ha, thx, Rudy!
Blijkbaar niet zo simpel om er een degelijke (sound)decoder in in te bouwen. De oorspronkelijke 3-raildecoder, is die ook te gebruiken na de 2-railombouw? Stomme vraag misschien, maar zoals je weet, ik ben een onbeschreven blad als het over vandattem gaat  :-[.
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Alberke op 28 november 2020, 19:22:49 PM
Citaat van: Decapod op 28 november 2020, 18:42:38 PM
Ha, thx, Rudy!
Blijkbaar niet zo simpel om er een degelijke (sound)decoder in in te bouwen. De oorspronkelijke 3-raildecoder, is die ook te gebruiken na de 2-railombouw? Stomme vraag misschien, maar zoals je weet, ik ben een onbeschreven blad als het over vandattem gaat  :-[.
Yep
Titel: Re:Ombouw Type 91 Liliput
Bericht door: Decapod op 28 november 2020, 19:35:24 PM
Nice, Thx!