Hallo,
Ik heb over de jaren 4 oude tot zeer oude Limas Hle 125 op de kop getikt. Als proef- en leerprjekt wil ik die nu uiterlijk Upgradeen ja zelfs digitalisieren. Dat is een vast gegeven.
Kosmetisch valt natuurlijk direkt op dat die Loks geen enkele nummer of andere opdruk hebben. Bestaan hiervoor decals?
Groeten uit Trier
Luc
Hallo Luc,
Op het uitstekende Duitse forum waar ik lid van ben, namelijk : https://www.altemodellbahnen.de/
zal je een aantal prachtige foto's van Belgische Lima modellen, zowel van alle eloks als ook van rijtuigen, vinden.
De foto's zijn heel duidelijk en in vermoed dat dat forumlid je alle benodigde inf kan en wil geven.
Als het je niet lukt wil ik wel helpen.
Dank je Peter. Heb me net geregistreerd
Luc
Citaat van: Trierer Luc op 15 augustus 2020, 16:30:36 PM
Hallo,
Ik heb over de jaren 4 oude tot zeer oude Limas Hle 125 op de kop getikt. Als proef- en leerprjekt wil ik die nu uiterlijk Upgradeen ja zelfs digitalisieren. Dat is een vast gegeven.
Kosmetisch valt natuurlijk direkt op dat die Loks geen enkele nummer of andere opdruk hebben. Bestaan hiervoor decals?
Groeten uit Trier
Luc
Kan je daar een foto van laten zien?
Echt lovenswaardig dat je een oude Lima wilt pimpen.
Heb je een heel oude kast van de jaren '60 en '70 of heb reeds een aangepaste uitvoering met ingezette ruitjes?
Heb je een idee welke versie je zou willen maken? Wordt het een type 125 of een reeks 25. Of ga je voor een reeks 23?
Kies je voor een versie met enkele koplampen of voor dubbele? (Jocadis heeft ooit verbetersetjes uitgebracht voor de oude uitvoering)
Welke schildering zou je het model willen geven?
Al deze elementen bepalen mee welk kleur je decals moeten hebben. Wit, geel, blauw.
Als je een antwoord hebt op al mijn moeilijke vragen, dan wil ik wel eens zoeken wat ik nog heb liggen. Of misschien zijn er nog anderen op het forum die je willen helpen met onderdelen.
Die sukkelaars hebben al heel wat operaties ondergaan. ;D
Het eenvoudigste is het vervangen van de pantografen,
https://www.sommerfeldt.de/de/stromabnehmer/spurweite-h0-h0m-34/
Voor de nummering kan ik je waarschijnlijk wel helpen.
Volgende is de stroomafname, die kan je vrij eenvoudig verbeteren (vind ik toch ;D )
En het ingrijpendste is het vervangen van de motor; daar zijn verschillende alternatieven voor.
De koplampen zijn bij de meeste vrij goed te vervangen door buisvormige Led's
Jaren geleden had Andre Witmeur (Jocadis) zelf een ombouw setje om de 125 om te bouwen naar een reeks 25 Benelux versie. Dat setje bestond onder andere uit de trafo voor op het dak, de ge etste roosters voor op de zijkanten, een Sommerfeld pantograaf en een A4 blad met zilverkleurige afwrijfcijfers.
André had ook ombouwsetjes voor de M2 rijtuigen en...en, en en
Waar is die tijd toch dat we s'zondagsmorgens naar Edingen reden voor oa. de zeer gezellige babbel met André en andere modelspoorders.
En waar is de tijd dat ik (en we ) zelfs heel gelukkig waren met de Lima 125, de 15, de 18 en de Piko 204 diesel. en de 81 stomer :( :( :(
Citaat van: Peter op 16 augustus 2020, 09:29:19 AM
En waar is de tijd dat ik (en we ) zelfs heel gelukkig waren met de Lima 125, de 15, de 18 en de Piko 204 diesel. en de 81 stomer :( :( :(
Ik ben daar nog steeds gelukkig mee ;)
Wat ik me daarbij ook nog herinner was de kostprijs van die dingen! :(
ter inspiratie: wat doe ik met mijn Lima's ?
(https://live.staticflickr.com/65535/50232476232_1f1e73e7b2_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jwSz7q)Limas (https://flic.kr/p/2jwSz7q) by Hugo Albert (https://www.flickr.com/photos/151601112@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50232476182_113bec8997_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jwSz6y)limas2 (https://flic.kr/p/2jwSz6y) by Hugo Albert (https://www.flickr.com/photos/151601112@N05/), on Flickr
Je mag jouw Lima's gewoon hier komen droppen hoor geen probleem. :)
Knap opgeknapt!
Hier heb ik nog nen geel/blauwen 23 liggen.
De "ringfield/pancake" motor mag dan wel veel laweit maken? Rijden blijft ie prachtig doen.
(is momenteel de enige Lima die zijn oude motor behield)
Ik had nog nen 25.5 met een metalen kap (wellicht Dacher? Met een Lima onderstel)
Maar die heb ik snel terug van de hand gedaan (te veel beschadigingen) en met de komst van een "M".
Veel plezier ermee !
Jan(tje)
Tiens... ik heb hier nog ergens zo een project liggen met die roosterkes... maar oh waar. Ik ga ze is opzoeken. Ooit gekocht van iemand van het forum, maar nooit aan begonnen omdat het eentje was zonder sleper ;D
Whow zoveel enthousiasme
En ja ik hou ook van die oude limas
Heb 4x 125, 2x 15 1x18, 1x 25.5
3 van mijn 125 hebben de klassieke Platte ronde Motor op het draaistel, de andere heeft een, wat men in het Duits de Topfmotor noemt, 2 met Licht 2 zonder.
Twee ervan zou ik graag ombouwen tot Hle 23 omze digital in dubbeltraktie te laten rijden
Alzo veel plannen op midden lange termijn
1 lok heb ik dit WE gedigitalizeerd en LED verlichting ingebouwd zonder de Motor te vervangen. Resultaat matig bevredigend. Lok heeft Problemen bij starten of Start helemaal niet......... Maar bon terug naar de kern van dit draadje: Indien nog iemand ombouwsetjes zou hebben en ze kan missen GRAAG....
Sorry maar ik merk dat mijn duitse spellcheck me af en toe Parten speelt
Fotos en konkrete beschrijvingen van wat ik zou willen realizeren in een paar dagen
Groeten uit Trier
Luc
De 125 bestaat in 2 model motoren.
1 model met de gekende motor zoals de meeste tot de recentste van de jaren 90.
Maar er bestaat een oudere motor, meer a la oude jouef.
Heb hier nog zoeen, ding lijkt ook veeeeel ouder dan al m'n andere lima modellen ooit gehad (en die groene 125 ligt hier nog want was m'n 1e Belg)
Voor degene met de meest gangbare motor is digitaal zetten, ofja basis dan, niet zo erg moeilijk. Wil je met lichten kunnen spelen en verschillende combo's werken dan moet ik ook wel passen.
Citaat van: Trierer Luc op 16 augustus 2020, 23:42:28 PM
1 lok heb ik dit WE gedigitalizeerd en LED verlichting ingebouwd zonder de Motor te vervangen. Resultaat matig bevredigend. Lok heeft Problemen bij starten of Start helemaal niet
Startproblemen door slechte koolborstels of een vuile collector? Ook veel problemen door slechte stroomafname. In het motorloze draaistel kan je gemakkelijk een extra sleepcontact inbouwen. Ook de wielen worden vuil terwijl je er naar kijkt! :D
Om de 26 te bouwen kan je de aandrijving van een Franse loc gebruiken; en dat past allemaal natuurlijk ;)
Welke ombouwsets zoek je?
@alberke:liefst zou ik uit een 125 een hle23 knutselen
Luc
Hallo Luc,
Had je de onderstaande beschrijving gevonden op dat forum van oude modellen?
https://www.altemodellbahnen.de/t17778f9-Mit-Lima-unterwegs-in-Belgien.html
Dank je Peter, had ik nog niet gevonden.
Heb ze ook allemal hier in de kast staan
Luc
Märklin/Sommerfelt heeft de juiste pantografen voor deze loc's.
Ik heb eens een type 15 omgebouwd. Draaistellen eruit en deze ophanging verlaagd dan BlackBeetle motor en dummy erin.
Ook herspoten en die Märklin panto's erop.
Juust mankeren er nog leds.
Citaat van: Trierer Luc op 17 augustus 2020, 16:38:04 PM
@alberke:liefst zou ik uit een 125 een hle23 knutselen
Luc
Lijkt me toch niet zo veel werk?
Lijkt me toch niet zo veel werk?
Dat hangt er dus helemaal vanaf hoe hoog je de lat legt voor jezelf. Besef echter 1 ding , wat je er ook aan doet ,je zal nooit het huidige niveau van afwerking kunnen evenaren .En je kan ze wel wat beter doen rijden met die fameuze cd speler motorkes maar een echt trekpaard zit er toch niet in. In het beste geval als een voorspan of dubbeltraktie lok.
Welke vervangmotoren voor de Lima pancake genieten jullie voorkeur? 2€ bij de chinees tot 95€ voor een gemotoriseerd draaistel Black Beetle...... Ik plan op termijn zo +/- 20 Loks te "pimpen" Moet dus betaalbaar blijven
Luc
Citaat van: Trierer Luc op 18 augustus 2020, 21:38:15 PM
Welke vervangmotoren voor de Lima pancake genieten jullie voorkeur? 2€ bij de chinees tot 95€ voor een gemotoriseerd draaistel Black Beetle...... Ik plan op termijn zo +/- 20 Loks te "pimpen" Moet dus betaalbaar blijven
Luc
geen van beide , zijn alleen goed voor een enkele motorwagen of om in voorspan te rijden met bv een 26 Mehano , een 21/27 van LS, of een diesellok.
er is eeen Duitse Elok van Roco die kan dienen als donorchassis ,de reeks 23 heeft vrij grote wielen ,kom je niet veel tegen in modelbouwland .
voor de Lima reeks 27 moet je die Franse elok hebben ,idem als reeks 1600 van de ns .Maar ja als je zo 20 loks wil gaan ombouwen :o :o :o :o :o dat vindt je nog in geen 100 jaar bijeen. En aan welke prijs dan nog. :-\ :-\ :-\
Citaat van: Trierer Luc op 18 augustus 2020, 21:38:15 PM
Welke vervangmotoren voor de Lima pancake genieten jullie voorkeur? 2€ bij de chinees tot 95€ voor een gemotoriseerd draaistel Black Beetle...... Ik plan op termijn zo +/- 20 Loks te "pimpen" Moet dus betaalbaar blijven
Luc
Zoals jezelf in je openingspost zegt is het een proef en leerproject.
Probeer misschien eens een Susumotor, 5€ voor een motor inclusief tandwiel. (is zo'n fameus CD-motortje)
https://www.freewebstore.org/susumotor/Susumotor_Lima/p2469823_11493355.aspx (https://www.freewebstore.org/susumotor/Susumotor_Lima/p2469823_11493355.aspx)
Ik dacht dat er al forumleden zijn die deze gebruikt hebben.
Paul
Citaat van: PaulC op 18 augustus 2020, 23:38:42 PM
Citaat van: Trierer Luc op 18 augustus 2020, 21:38:15 PM
Welke vervangmotoren voor de Lima pancake genieten jullie voorkeur? 2€ bij de chinees tot 95€ voor een gemotoriseerd draaistel Black Beetle...... Ik plan op termijn zo +/- 20 Loks te "pimpen" Moet dus betaalbaar blijven
Luc
Zoals jezelf in je openingspost zegt is het een proef en leerproject.
Probeer misschien eens een Susumotor, 5€ voor een motor inclusief tandwiel. (is zo'n fameus CD-motortje)
https://www.freewebstore.org/susumotor/Susumotor_Lima/p2469823_11493355.aspx (https://www.freewebstore.org/susumotor/Susumotor_Lima/p2469823_11493355.aspx)
Ik dacht dat er al forumleden zijn die deze gebruikt hebben.
Paul
Inderdaad Paul, gebruikt tot grote tevredenheid, zowel in varkensneuzen als in gewone HLE locs.
Maar het is een steeds weerkerende vraag die al tot vervelens toe beantwoord werd...daarom dat ik niet eerder reageerde, er lopen al tig van draadjes over deze motoren op dit forum.
;)
Ik heb er ook een paar vervangen door "CD-motors", buiten het geluid vind ik er niet veel verbetering aan. De loc's rijden in mijn opinie niet traag genoeg. Ik heb er een extra tandwiel ingebouwd om de overbrenging te reduceren en dat is pas een verbetering.
Wel een heel jobke, maar je kan een grote zak tandwielen kopen voor bijna niks in het land waar de virussen vandaan komen.
En die oxiderende wielen zijn een ware pest.
Citaat van: Trierer Luc op 18 augustus 2020, 21:38:15 PM
Welke vervangmotoren voor de Lima pancake genieten jullie voorkeur? 2€ bij de chinees tot 95€ voor een gemotoriseerd draaistel Black Beetle...... Ik plan op termijn zo +/- 20 Loks te "pimpen" Moet dus betaalbaar blijven
Luc
Je bent wel ambitieus. Misschien is het raadzaam om te starten om eerst één model om te bouwen. Je gaat hier veel plezier aan beleven, maar je gaat tegelijk veel ervaring opdoen die je kunt gebruiken voor de volgende modellen. Je gaat ook de beperkingen van LIMA ervaren en je krijgt zicht op de totale kosten per model. Zo goedkoop is het nu ook weer niet. Het zou dan wel eens kunnen dat je na een paar modellen te hebben omgebouwd stopt met het ombouwen van de resterende modellen en dat je de lat hoger gaat leggen en dat je niet meer tevreden gaat zijn met de LIMA-modellen.
Ik ben o'n 40 jaar geleden ook gestart met Lima. Toen had je geen keuze. Mijn allereerste model was een geel/blauwe reeks 15 op basis van een type 150 van Lima. Ik koester het model nog steeds. Daarna heb ik een Nederlandse LIMA Hondekop omgebouwd naar een NMBS model. Niet met een set van Mastica maar door het model in stukjes te snijden volgens het procede dat ooit eens verscheen in het tijdschrift Railhobby. . Ook dit model koester ik nog steeds. Daarna volgden kappen in polyurethaan van de reeks 22 op basis van Lima, .... enz ... Ik was vertrokken. Nu ben ik alleen nog bezig met schaal 1. Daar is het merendeel zelfbouw.
Succes
Hallo naamgenoot,
Ergens heb ik heimwee naar de tijd dat we inderdaad heel gelukkig waren met die Lima modellen. Heb zelf slechts 1 model namelijk de 150 en enkel wagens, maar om eerlijk te zijn, die koester ik meer dan de laatste nieuwe LSM, Roco en Brawa modellen.
Even een ovaaltje van Fleischmann blikken rails met kartonnen bielzen op tafel, de goede oude Trix trafo er op aangesloten en we rijden weer.
Zalig gewoon :) :) :)
Grappig toch. Mijn 1e Lima locjes (die m'n pa zelf al es had gekocht op een rommelmarkt/collega) kan ik niet weg doen. En blijkbaar ben ik niet alleen
Lima locjes zijn mss niet meer naar de huidige normen. Echter ideale testers en als je tijd hebt kun je er toch iets leuks mee maken
Ik heb in stock een nieuwe motorbogie voor het type 18 van Lima.
Gefreesd blok met wielen en faulhaber met vliegwiel, speciaal gemaakt voor het type 18 van Lima
info@pb-messingmodelbouw.com
Groetjes,
Paul.
Zo, susu motoren zijn toegekomen (9mm dik)
Als proef in een oude analoge schrootlok ingebouwd en..... Loopt als een trein!
Eigenlijk moet ik zeggen vliegt als een trein zelfs bij 6à7 V Spannung op de sporen.
Nu ja, deze motoren zijn gebouwd voor een nominale spanning van 5,9 V.
Ik wil die echter digitaal inzetten. Ik heb het vermoeden dat ik de maximale motorspanning via dekoder CV moet parametreren. Weet iemand welke en uit ervaring welke waarden?
Groeten uit Trier
Luc
Citaat van: Trierer Luc op 31 augustus 2020, 21:07:28 PM
Zo, susu motoren zijn toegekomen (9mm dik)
Als proef in een oude analoge schrootlok ingebouwd en..... Loopt als een trein!
Eigenlijk moet ik zeggen vliegt als een trein zelfs bij 6à7 V Spannung op de sporen.
Nu ja, deze motoren zijn gebouwd voor een nominale spanning van 5,9 V.
Ik wil die echter digitaal inzetten. Ik heb het vermoeden dat ik de maximale motorspanning via dekoder CV moet parametreren. Weet iemand welke en uit ervaring welke waarden?
Groeten uit Trier
Luc
zoals ik hier al aanhaalde, je moet er een motor met extra reductie inbouwen, en ja, die bestaan, of maak het zelf.
Citaat van: Trierer Luc op 31 augustus 2020, 21:07:28 PM
Zo, susu motoren zijn toegekomen (9mm dik)
Als proef in een oude analoge schrootlok ingebouwd en..... Loopt als een trein!
Eigenlijk moet ik zeggen vliegt als een trein zelfs bij 6à7 V Spannung op de sporen.
Nu ja, deze motoren zijn gebouwd voor een nominale spanning van 5,9 V.
Ik wil die echter digitaal inzetten. Ik heb het vermoeden dat ik de maximale motorspanning via dekoder CV moet parametreren. Weet iemand welke en uit ervaring welke waarden?
Groeten uit Trier
Luc
Ik heb 4 Susu motoren liggen, 2 trage en 2 rappe!
De trage zijn te traag voor in bvb de oude 18 van Lima, die zijn eerder geschikt voor een rangeerloc.
De rappe kan je toch beknotten door de CV5 aan te passen...
tenzij je er onmogelijke dingen van verwacht en met een lijnloc wil rangeren... ::)
;)
extra tandwiel ingebouwd; als ik dat kan, dan...
Onze zeer oostelijke vrienden zullen u met plezier een zak van duizend tandwieltjes opsturen voos een belachelijke prijs
(https://live.staticflickr.com/65535/50292765858_e9b7aa3525_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jCcz7J)extra (https://flic.kr/p/2jCcz7J) by Hugo Albert (https://www.flickr.com/photos/151601112@N05/), on Flickr
Dank jullie voor de reakties.
Ik probeer dan eerst eens de digitale weg en laat dan iets weten
Groeten
Luc
Kleine update: een hle 125 gedigitaliseerd met originele Gmotor. Rijdt eigenlijk vrij goed. Hoop nog via CV instellingen het rijgedrag te verbeteren. Iemand die evtl optimale waar den gevonden, CV 5 bvb?
Bij het testen is een ander probleem duidelijk gewoden: hoogte van de wielflens. Op Code 80 van Roco is rijden quasi onmogelijk.
Ik vind echter nergens assen met Nem wielen met een loopvlakdiameter van 14.4 mm. Iemand suggesties?
Groeten uit Trier
Luc
Ge kunt de aangedreven wielen toch niet uit die gemotoriseerde kast halen (op latere modellen waren er enkele waar het wel kon). Of ge moet ze kunnen uit persen en herbeginnen.
Wielen in de draaibank steken....
Hoe zeggen ze dat ook weer daar over de plas: "you can't eat your cake and have it too" ?
Ofwel koop je alleen spul dat over dat soort sporen kan rijden, ofwel leg je sporen waar alles kan over rijden.
Persoonlijk ben ik voor dat laatste.
Een derde , lastigere, oplossing is het oude rijdend materiaal aanpassen. En dat kan een interessante uitdaging zijn.
Citaat van: Alberke op 16 september 2020, 09:27:28 AM
Een derde , lastigere, oplossing is het oude rijdend materiaal aanpassen.
Citaat van: Thommy op 16 september 2020, 06:50:08 AM
Ge kunt de aangedreven wielen toch niet uit die gemotoriseerde kast halen (op latere modellen waren er enkele waar het wel kon). Of ge moet ze kunnen uit persen en herbeginnen.
Zoals je zelf zegt, dat kan je wel; een poelitrekkertje en een persblok kost bij bvb Fohrmann niet zo erg veel;
https://www.fohrmann.com/en/model-railway-wheel-puller-h0.html
https://www.fohrmann.com/en/wheel-spacer.html
Ik heb mij beide tools jaren geleden aangeschaft en daar nog geen moment spijt van gehad...
Hou er wel rekening mee, als je bvb wielen voor wagons gebruikt dat je de asgaten meestal ook groter dient te maken, de assen van die Lima's zijn behoorlijk dikker.
:)
Geef Hugo gelijk, Mijn Code 80 Sporen vliegen eruit!
Luc
Citaat van: Trierer Luc op 16 september 2020, 19:49:21 PM
Mijn Code 80 Sporen vliegen eruit!
Bedenking :
Roco-Line code 8
3 (2,1 mm H) of Peco Streamline code 75 (1,9 mm H ) zijn toch moderner, toekomstgerichter
dan vandaag nog teruggrijpen naar H0 - sporen code 100 (+/- 2,5 mm H) met de bijhorende wissels
en dat om enkele oude rakkers van Lima (of mogelijk Hamo's) te laten bollen ....
( heb die ook, maar zou daar nu geen code 100 - baan(tje) meer voor bouwen )
Als je een
uitgebreide verzameling rustieke Fleischmann-locs zou hebben, dat zou een argument kunnen zijn voor het uitleggen van code 100, eventueel .....
Maar ieder zijn aanpak & goesting , zonder twijfel ...
Citaat van: Rangeerduivel op 16 september 2020, 10:52:25 AM
Citaat van: Alberke op 16 september 2020, 09:27:28 AM
Een derde , lastigere, oplossing is het oude rijdend materiaal aanpassen.
Citaat van: Thommy op 16 september 2020, 06:50:08 AM
Ge kunt de aangedreven wielen toch niet uit die gemotoriseerde kast halen (op latere modellen waren er enkele waar het wel kon). Of ge moet ze kunnen uit persen en herbeginnen.
Zoals je zelf zegt, dat kan je wel; een poelitrekkertje en een persblok kost bij bvb Fohrmann niet zo erg veel;
https://www.fohrmann.com/en/model-railway-wheel-puller-h0.html
https://www.fohrmann.com/en/wheel-spacer.html
Ik heb mij beide tools jaren geleden aangeschaft en daar nog geen moment spijt van gehad...
Hou er wel rekening mee, als je bvb wielen voor wagons gebruikt dat je de asgaten meestal ook groter dient te maken, de assen van die Lima's zijn behoorlijk dikker.
:)
Ik ben akkoord met trekkers ed. Maar hij vroeg andere assen direct. En moet zeggen dat ik me daar ook nog niet aan gewaagd heb
Bij LINEA MODEL in Italië eens kijken voor Lima vervang wielen ( met as )
Ik heb er zojuist nog aangekregen, voor de SBB TEE Gottardo , en dat zijn geen pizzasnijders.
zeer goede service, goede contacten via mail en snelle verzending.
Grtjs,
Saskia
@Herwig
Gelijk heb je eerst met verbetering Code 83 ipv 80 en dat dit de toekomst is.
Ik heb echter teveel oude Loks FLM, LIMA en PIKO om ze allemaal om te bouwen. Bovendien heb ik nog grote hoeveelheden sporen van FLM en LIMA met een hoog profiel, Alleen het gebrek aan echt slanke wissels is spijtig. Last but not least ik hou van mijn oude modellen die volgens mij veel meer "karakter" hebben als de hedendaagse. Dus....
@Saskia
Dank je voor de link
Trierse groeten
Luc
Citaat van: Trierer Luc op 17 september 2020, 22:14:10 PM
@Herwig
Gelijk heb je eerst met verbetering Code 83 ipv 80 en dat dit de toekomst is.
Ik heb echter teveel oude Loks FLM, LIMA en PIKO om ze allemaal om te bouwen. Bovendien heb ik nog grote hoeveelheden sporen van FLM en LIMA met een hoog profiel, Alleen het gebrek aan echt slanke wissels is spijtig. Last but not least ik hou van mijn oude modellen die volgens mij veel meer "karakter" hebben als de hedendaagse. Dus....
Trierse groeten
Luc
Helemaal mee eens! En tussen haakjes, er zijn duizenden modelspoorders die geen andere keuze hebben, je weet wel, die hun sporen hebben van die rare pukkels. ;)
Piko heeft mooi fijne code 100 rails. Deze zijn zeer fijn uitgevoerd. Het verschil is nauwelijks te merken met code 83 als je ze naast elkaar legt.
Erik
.
Citaat van: Trierer Luc op 17 september 2020, 22:14:10 PM
Ik heb echter teveel oude Loks FLM, LIMA en PIKO . Bovendien heb ik nog grote hoeveelheden sporen van FLM en LIMA met een hoog profiel
Als je effectief een hobby-in-de-hobby hebt met reeds
een ruime verzameling oude locs, wagens & rijtuigen, dan zijn, zoals je zegt , laagprofiel H0-rails een minder goed plan ....
Hallo,
Een UIC60 rail komt ongeveer overeen met een code 80. Nu doet men zo van dat code 100 rails overdreven zijn. Dat is dus +25%.
Maar bochten leggen met een straal van 60 cm is geen probleem, alleen dat is 800% te klein ...... voor een zijspoor !
Roland
Citaat van: Trierer Luc op 17 september 2020, 22:14:10 PM
heb ik nog grote hoeveelheden sporen van FLM en LIMA met een hoog profiel, Alleen het gebrek aan echt slanke wissels is spijtig.
Bij die oude sporen geef ik je de goede raad om een ringleiding te gebruiken daar de raillassen hun geleidingscapaciteit na een tijdje verliezen, (korrosie)
Bij moderne spoorsystemen is dat aanzienlijk beter vanwege een andere materiaalkeuze, zowel van spoor als van raillas, maar een ringleiding is nooit uit den boze; "baat het niet, het schaadt ook niet..."
Voor slanke(re) wissels kan je dan wel andere merken gebruiken, als het maar code 100 is.
Eéns geballasterd en geschilderd valt dat niet meer op.
Nood lenigt de middelen!
;)
Citaat van: rgp op 18 september 2020, 11:49:52 AM
Hallo,
Een UIC60 rail komt ongeveer overeen met een code 80. Nu doet men zo van dat code 100 rails overdreven zijn. Dat is dus +25%.
Maar bochten leggen met een straal van 60 cm is geen probleem, alleen dat is 800% te klein ...... voor een zijspoor !
Roland
Boenk er op :)
Citaat van: rgp op 18 september 2020, 11:49:52 AM
Hallo,
Een UIC60 rail komt ongeveer overeen met een code 80. Nu doet men zo van dat code 100 rails overdreven zijn. Dat is dus +25%.
Maar bochten leggen met een straal van 60 cm is geen probleem, alleen dat is 800% te klein ...... voor een zijspoor !
Roland
Ja en dan zijn we weer bij die oude discussie over hoe realistisch het allemaal moet zijn. Ben je content met gezichtloze bewoners, gebouwen die boven de straat zweven, gras dat zo dik is als een boomstam, ... Het moet plezant blijven hé mannen.
Citaat van: Alberke op 18 september 2020, 13:14:04 PM
Citaat van: rgp op 18 september 2020, 11:49:52 AM
Hallo,
Een UIC60 rail komt ongeveer overeen met een code 80. Nu doet men zo van dat code 100 rails overdreven zijn. Dat is dus +25%.
Maar bochten leggen met een straal van 60 cm is geen probleem, alleen dat is 800% te klein ...... voor een zijspoor !
Roland
Ja en dan zijn we weer bij die oude discussie over hoe realistisch het allemaal moet zijn. Ben je content met gezichtloze bewoners, gebouwen die boven de straat zweven, gras dat zo dik is als een boomstam, ... Het moet plezant blijven hé mannen.
En kom je weer bij de klinknageltellers uit.
Ik heb ook nog tig oude Lima wagons, en een paar locs waarmee het ooit gestart is voor mij, de
Benelux wagons omdat die van LSM onvindbaar en onbetaalbaar is. Zijn nu kort gekoppeld en op andere assen gezet. Idem bordeaux M4'en, fout gemaakt ooit de new looks te verkopen toen LSM ooit de M4'en aankondigde. (Locs zijn wel geen Lima meer voor deze) maar door die aanpassingen valt het minder op dat ze geen high end zijn