Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Modelspoor beginners (waren we ooit allen!) => Topic gestart door: Stef71 op 31 juli 2020, 13:22:11 PM

Titel: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Stef71 op 31 juli 2020, 13:22:11 PM
Vroeg mij af of er modelspoorders hier beide systemen in gebruik of in de vitrine hebben.


Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: raf op 31 juli 2020, 14:01:15 PM
beide in gebruik tegelijk ok het zelfde spoor zeg maar
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: 55erke op 31 juli 2020, 14:14:40 PM
Hoy
Beide in gebruik. Weliswaar gescheiden.
De oude collectie 3 rail rijd op het bovenste niveau.
De nieuwere 2 rail collectie op het onderste  niveau.
Groetjes
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: mardig23 op 31 juli 2020, 14:57:54 PM
Hoi,

Hier beide in de kast, in dozekes :'(

Maar alles gaat toch stilaan meer en meer naar 3-rail bij mij...
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Ronald op 31 juli 2020, 16:07:35 PM
AC/DC? Al jaren fan van ;)

(https://media.apoplife.nl/nl/2017/02/ACDC-Let-There-Be-Rock.jpg)
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: svvander op 31 juli 2020, 16:17:24 PM
AC voor het meeste materiaal, DC voor mijn "zijbaantjes" (H0f en H0e). Maar nu nog alles in dooskes.
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Chrisrail op 31 juli 2020, 16:59:47 PM
.
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Stef71 op 31 juli 2020, 23:17:23 PM
Citaat van: Chrisrail op 31 juli 2020, 16:59:47 PM
éénen AC gehouden uit nostalgie (mijn eerste loc waar ik zelf voor gespaard had, locnummer 204008 doosnummer 3066)
Alle andere AC's verpatst en overgeschakeld naar DC,
waar ik nog geen seconde spijt heb van gehad.  :)

Ook bij mij is AC/DC één van mijn favoriete band's.
duidelijk ook liefhebbers van stoomtreinen,
klik maar hieronder.
https://www.youtube.com/watch?v=lfSWQtCpEFk

;)
Wat was uiteindelijk de reden dat je bent overgeschakeld naar gelijkstroom?
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Chrisrail op 01 augustus 2020, 07:22:15 AM
.
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Stef71 op 01 augustus 2020, 11:05:21 AM
Zelf heb ik DC. Wat ik mij ook afvraag is waarom Märklin bijvb geen geïsoleerde wielassen gebruikt voor zijn wagons.
Ik heb enkele Märklin goederen wagons en heb alle voorzien van geïsoleerde wielassen.


Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Stef71 op 01 augustus 2020, 11:18:26 AM
Citaat van: Chrisrail op 01 augustus 2020, 07:22:15 AM
Meer keuze in NMBS materieel en in de juiste schaal.
Niet zoals bij Märklin met rijtuigen op 1/100, rijtuigen amper langer dan de loc.
Gedaan met het lawaai van de slepers.  :-\ :-\

Heb wel de indruk dat er de laatste tijd meer en meer tweedehands wisselstroom NMBS materiaal wordt aangeboden en dat tegen wel zeer gunstige prijzen.
Vandaar ook mijn vraag rond het gebruik van beide systemen.  Heb nu een tiental dc loks en geen vaste spoorbaan maar wil daar in de toekomst wel werk van maken niks ingewikkelds . Simpel dubbelspoor zichtbaar gedeelte  ( hondebeen) , misschien als " double dekker " met een klimspiraal / Helix aan 1 kant..
Of 4 sporig, 2 + 2  dc + ac op verschillend niveau  ,  en elektrisch volledig van elkaar gescheiden.......
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: svvander op 01 augustus 2020, 11:28:19 AM
Citaat van: Chrisrail op 01 augustus 2020, 07:22:15 AM
Meer keuze in NMBS materieel en in de juiste schaal.
Niet zoals bij Märklin met rijtuigen op 1/100, rijtuigen amper langer dan de loc.
Gedaan met het lawaai van de slepers.  :-\ :-\

Ok van de slepers... die maken inderdaad soms wat lawaai (en het is niet realistich), maar de rijtuigen kan je van andere merken perfect gebruiken. Er zijn veel voor- en nadelen voor beide systemen. En ook veel voor- en tegenstanders. Maar wat is het beste? Waarom niet beiden? Het kan he.
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: anne w op 01 augustus 2020, 11:31:30 AM
Beste Stef,

Märklin wagons met geïsoleerde assen zijn er natuurlijk, maar het heet dan geen Märklin meer, maar Trix...., Märklin GmbH doet het heel handig, twee merken op hetzelfde basis product.

Groet, Anne W
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Chrisrail op 01 augustus 2020, 11:40:36 AM
.
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: svvander op 01 augustus 2020, 11:43:30 AM
Citaat van: Chrisrail op 01 augustus 2020, 11:40:36 AM
Märklin had ook de gewoonte om bvb een DB-loc te nemen en als het enigzins er van ver op leek (soms moest ge van heel ver kijken om het niet te zien)
spoten ze hem maar in NMBS-kleuren, die Belgen kijken toch niet nauw.  :-\

Een nieuwe mal maken??
Vergeet het maar.


En dat is dan bij Roco of Piko anders?  :D
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Rangeerduivel op 01 augustus 2020, 11:56:39 AM
Citaat van: Chrisrail op 01 augustus 2020, 11:40:36 AM
Märklin had ook de gewoonte om bvb een DB-loc te nemen en als het enigzins er van ver op leek (soms moest ge van heel ver kijken om het niet te zien)
spoten ze hem maar in NMBS-kleuren, die Belgen kijken toch niet nauw.  :-\

Een mooi schoolvoorbeeld daarvan is nu de set met de zogezegde 18², met als kers op de taart de afgrijselijke M6-stuurstand.
Het is niet de bedoeling hier een AC-DC oorlog te ontketenen, maar feiten mogen wel genoemd worden!

;)
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: ACFI op 01 augustus 2020, 12:43:50 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 01 augustus 2020, 11:56:39 AM
Citaat van: Chrisrail op 01 augustus 2020, 11:40:36 AM
Märklin had ook de gewoonte om bvb een DB-loc te nemen en als het enigzins er van ver op leek (soms moest ge van heel ver kijken om het niet te zien)
spoten ze hem maar in NMBS-kleuren, die Belgen kijken toch niet nauw.  :-\

Een mooi schoolvoorbeeld daarvan is nu de set met de zogezegde 18², met als kers op de taart de afgrijselijke M6-stuurstand.
Het is niet de bedoeling hier een AC-DC oorlog te ontketenen, maar feiten mogen wel genoemd worden!

;)

Als we het over feiten hebben, laten we er dan ook maar de Piko HLD 77/78 bijsleuren.

Feiten zijn feiten.

Maar zowel de Marklin 18 als de Piko 77 richten zich op een ander publiek dat vooral wil spelen en zich niets aantrekt van het aantal rivetten dat er links onder aan het toilet moeten bevestigd worden.

Nog maar enkele dagen geleden had iedereen het er over dat elk zijn eigen beleving heeft van de hobby. Wel dat geldt tot op bepaald niveau voor de modellen. Je hebt hobby modellen en je hebt LSM modellen. Je merkt het aan de prijs en aan het niveau van afwerking.

BTW Marklin heeft bijkomende oplage van de 18 en de dubbeldekkers aangemaakt wegens de vraag.

ACFI
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Stef71 op 01 augustus 2020, 12:53:40 PM
Citaat van: Chrisrail op 01 augustus 2020, 11:40:36 AM
Märklin had ook de gewoonte om bvb een DB-loc te nemen en als het enigzins er van ver op leek (soms moest ge van heel ver kijken om het niet te zien)
spoten ze hem maar in NMBS-kleuren, die Belgen kijken toch niet nauw.  :-\

Een nieuwe mal maken??
Vergeet het maar.

Neem toch aan dat dit ondertussen al wat veranderd is.
🤔 De 18 en die M6
Buiten beschouwing gelaten, kan er niet over oordelen wegens nog niet gezien .
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Chrisrail op 01 augustus 2020, 13:00:34 PM
.
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: 55erke op 01 augustus 2020, 13:28:05 PM
 ::) ::)
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Ludwig op 01 augustus 2020, 13:31:43 PM
En toch doe ik liever een onderhoud aan mijn Marklin locomotieven dan Lsm, en andere merken.
Inderdaad zijn ze wat minder voorzien van details maar je krijgt ze tenminste nog geopend zonder geklooi en gevloek .
Prachtig afgewerkt is het materiaal van Ls models, Olaerts enz wel, dat is ook de reden waarom ik ze koop.
Rijtuigen die niet op schaal zijn koop ik gewoon niet.
Fantasie modellen ook niet, maar als ze gefabriceerd worden en blijkbaar gretig verkocht worden en er blijkbaar zelfs vraag naar is dan is er mijn inziens niets fout ze op de markt te brengen.
Ik heb k-rails Marklin en Piko A gleis sporen liggen en heb met beide systemen 2 rail en 3 rail geen problemen.
Beide banen natuurlijk gescheiden,  sporen komen alleen naast elkaar aan het station.
Niets voor de perfectionist maar voor mij aanvaardbaar. ;)
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: traxx2837 op 01 augustus 2020, 13:46:47 PM
Terug naar het oorspronkelijke thema aub:

AC en DC koppelen aan 3-rail en 2-rail is toch TECHNISCHE ONZIN ons voorgeschoteld door de fabrikanten in de beginperiode van de modeltreinen !
Beide hebben slechts 2 GELEIDERS (bij 3-rail zijn beide railstaven een gemeenschappelijke geleider, zeker als er rollend materiaal van tante M op staat.)
(Trix Express had ooit 3-rail met 3geleiders en reed op gelijkstroom, maar dat is een ander verhaal)

Het gekste gevolg van deze misleiding ooit gelezen op een (Duits) forum: de volgende vraag:
"Hoe is het mogelijk dat een Märklin spoor1 lok op wisselstroom rijdt terwijl het spoor1 materiaal van Märklin 2-rail is ?? "

Terug naar H0:
Wat deden we vroeger in het analoge tijdperk ?     

We reden met gelijkstroom (DC) op een 3-rail spoor:
De 2-rail loks kregen een Märklin sleepcontact (en het draadje van één kant van de wielslepers werd verlegd)
Kosten: een sleepcontact.
In de Märklin-loks (allstroom-motor) werd de omschakelaar vervangen door 2 dioden tussen veldwikkelingen en chassis.
Kosten: 2 dioden = habbekrats.

Als je het probleem en/of kosten van het isoleren van de wielen wou omzeilen en het 3-rail spoor voor lief nam: opgelost.

Heden hebben alle motoren in de moderne Märklin-loks een permanente magneet en zijn dus in wezen gelijkstroommotoren, dat kan ook niet anders omdat men de tegen-emk gebruikt om de lastregeling te sturen. Waarom spreekt men dan nog van AC-loks ??

Het is ook dom van de fabrikanten om over DC- en AC-assen te spreken bij de wagens en rijtuigen. Het verschil zit enkel in de isolatie (en eventueel de binnenwielafstand in verband met de contrarails van de wissels als ze er al rekening mee houden)

In het digitale tijdperk:
Als je het 3-rail spoorsysteem kunt aanvaarden (zeker in K-rail met slanke wissels en flex), de loks voorzien zijn van een multiprotokol decoder, hoef je enkel onder 2-rail loks een extra sleepcontact te plaatsen (enige kosten) en alles met een multiprotokol-centrale te besturen.
Dit wordt door ESU reeds gedaan: 1 versie met bijgeleverd sleepcontact.
Al je materieel loks, rijtuigen en wagens kunnen met hun originele wielen verder. Bij problemen met wissels hoef je enkel de wielafstand op sommige assen aan te passen (zonder kosten)

Eenvoudiger dan een regering vormen. ;D

En inderdaad, de muziek van AC-DC is best te smaken :D


Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Alberke op 01 augustus 2020, 13:50:29 PM
Dus de vraag moet eigenlijk zijn: 2 of 3 rail .
Ik heb ooit een proefbaantje gemaakt met K-rails waar beide systemen op reden.
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Peter op 01 augustus 2020, 13:59:52 PM
Heb ooit Märklin loks omgebouwd naar 2-rail gelijkstroom door de spaken van de wielen met een figuurzaagje door te zagen en die spleetjes op te vullen met UHU plus. Dit gebeurde telkens door eerst ene helft van de spaken en na het uitharden van de lijm de andere helft
Een permanent magneet in de motor en we konden ze inzetten op mijn 2-rail DC baantje
Waar is de tijd  ::) ::) ::)
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Stef71 op 01 augustus 2020, 20:30:54 PM
Dames en heren, oorspronkelijke thema / vraag was of er spoorders zijn met beide systemen
Heb zelf DC maar kom hier en daar wel wat meer tweedehands AC  spul tegen qua NMBS materieel. Vandaar dus die vraag of
Je kan het ook anders lezen , is het een dom idee om beide systemen aan te schaffen....

Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 augustus 2020, 20:35:15 PM
Citaat van: Stef71 op 01 augustus 2020, 20:30:54 PM
...is het een dom idee om beide systemen aan te schaffen....
Dom zou ik het niet noemen, wel onhandig. Waarom zou je dat eigenlijk willen?
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: erik de noorman op 01 augustus 2020, 21:28:38 PM
 :( ??? :-[ :-X :'( :'(

Erik
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: ACFI op 01 augustus 2020, 22:34:18 PM
Als je met je verzameling wil rijden, is het eenvoudiger om maar een systeem te kopen.

2-rail is daar vandaag de verstandigere keuze denk ik. Er is alleszins meer keuze. En vaak is 2-rail goedkoper als je een analoog model zonder decoder koopt. Het merendeel van de recente modellen zijn sowieso voorbereid om er achteraf een decoder van je keuze in te stoppen.

Met 3-rail heb je met de courante modellen altijd een decoder. Zelfs om analoog te rijden.

Mijn 0,02 euro.

ACFI
Titel: Re: AC of DC of beide systemen
Bericht door: Stef71 op 02 augustus 2020, 00:41:33 AM
Citaat van: ACFI op 01 augustus 2020, 22:34:18 PM


Met 3-rail heb je met de courante modellen altijd een decoder. Zelfs om analoog te rijden.

Mijn 0,02 euro.

ACFI

Zowiezo ga ik voor digitaal.