Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Algemeen => Topic gestart door: Cozzy op 29 juli 2020, 12:04:51 PM

Titel: Waarvoor dient dit?
Bericht door: Cozzy op 29 juli 2020, 12:04:51 PM
Hallo,

Waarvoor dienen de twee kleine witte/zilveren vierkantjes tussen de voorruiten van deze 55-er?
(https://live.staticflickr.com/65535/49929462526_e99d18d063_b.jpg) (https://flic.kr/p/2j56xGb)
by Philippe Smets (https://www.flickr.com/photos/160355985@N03/), on Flickr

ze zijn er ook bij de 62-ers:
(https://live.staticflickr.com/65535/49858161563_f5a0d3d96b_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iXN7pe)
by Dave Jolly (https://www.flickr.com/photos/hoover29/), on Flickr

Groet!
Tom
Titel: Re: Waarvoor dient dit?
Bericht door: Bundesbahnfreak op 31 juli 2020, 21:39:16 PM
Dat is nog een overblijfsel van toen diesellocs in dubbeltractrie  met een ander type loc konden rijden. Vb een 51 met een 23. In elke lok zat een machinist aangezien in treinschakeling rijden zo niet kon. Achter die plaatjes zitten lampen.  Eentje gaf aan als de diesellok in tractie ging, zo wist de bestuurder  van  de andere ook dat hij tractie moest geven. Het tweede lampje weet ik niet juist meer, ik dacht oproep assistentie.
Grtn
Titel: Re: Waarvoor dient dit?
Bericht door: Cozzy op 01 augustus 2020, 21:45:39 PM
Geweldig Rudy, dankje!
Hoort dus in dezelfde  periode als de tractielampen die je naast de deuren van de locs van toen kon zien vermoed ik.

Groeten,
Tom
Titel: Re: Waarvoor dient dit?
Bericht door: Rangeerduivel op 01 augustus 2020, 23:23:15 PM
Citaat van: Cozzy op 01 augustus 2020, 21:45:39 PM
Geweldig Rudy, dankje!
Hoort dus in dezelfde  periode als de tractielampen die je naast de deuren van de locs van toen kon zien vermoed ik.

Groeten,
Tom

Klein misverstand Tom;
De lampen naast de (zij)deuren noemde men "dodemanslampen" en dienden letterlijk om te laten zien dat de machinist nog 'stand by' was, heeft dus niets met dubbeltractie te maken.
deze was te vinden net naast de zijdeur van de groene locs (tijdperk IV??? :-\)

De tractielampen die Bundesreak bedoelt was een licht(lampen)balk die net boven de achterruit zat waardoor de machinist van loc 1 signalen kon doorgeven naar loc 2

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FBestand%3A2606%252B2607_treinschakeling.jpg&psig=AOvVaw3M1X7ghQVJZdDQXbYFKxkU&ust=1596402831086000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCNi1qcL2-uoCFQAAAAAdAAAAABAD
Zie boven het linkse venster

;)
Titel: Re: Waarvoor dient dit?
Bericht door: Bundesbahnfreak op 02 augustus 2020, 14:13:09 PM
Rudy,
Wat je aanhaalt zijn de lichtbalken die op de elektrische loco's stonden, vb 23,26,21 en 27. Van de andere ben ik niet zeker dat die deze balken hadden. Bij de e- lok's had men  meer mogelijkheden door het groter aantal lampen. De juiste reglementering ken ik niet.  Mss weten de treinbestuurders op het forum hier meer over. Bij de diesels stonden 2 lampjes tussen de kopruiten ( Koen's vraag trouwens). Volgende types hadden dit 51, 55, 62/63, de vlottende cabines 52-53 en mss 54. Het type 60, 61, 64 en 65 of 75 weet ik niet. Grtn Rudy
Titel: Re: Waarvoor dient dit?
Bericht door: Bundesbahnfreak op 02 augustus 2020, 14:18:44 PM
Toen ik nog electro was hadden we een 51 die altijd miserie verkocht op de baan. In de werkplaats vonden we niets en er werd besloten om een proefrit te doen in dubbeltractie met onze koppig machien als tweede lok. Als ik in de stuurpost van deze zat zag ik het lampje tractie telkens oplichten als de bestuurder in de eerste lok tractie gaf.  De fout hebben we ook tijdens deze rit gevonden😁. Grtn Rudy
Titel: Re: Waarvoor dient dit?
Bericht door: Rangeerduivel op 02 augustus 2020, 14:23:17 PM
Citaat van: Bundesbahnfreak op 02 augustus 2020, 14:13:09 PM
Rudy,
Wat je aanhaalt zijn de lichtbalken die op de elektrische loco's stonden, vb 23,26,21 en 27. Van de andere ben ik niet zeker dat die deze balken hadden. Bij de e- lok's had men  meer mogelijkheden door het groter aantal lampen. De juiste reglementering ken ik niet.  Mss weten de treinbestuurders op het forum hier meer over. Bij de diesels stonden 2 lampjes tussen de kopruiten ( Koen's vraag trouwens). Volgende types hadden dit 51, 55, 62/63, de vlottende cabines 52-53 en mss 54. Het type 60, 61, 64 en 65 of 75 weet ik niet. Grtn Rudy

Klopt allemaal,
Ik wilde met mijn reactie enkel aanhalen dat de vierkantjes tussen de voorruiten, en/of de dodemanslichten op de zijflank (bovenaan naast de deuren), niets met elkaar te maken hadden.
Die dodemanslampen hadden ook niets te maken met dubbeltractie of treinschakeling dacht ik...

;)
Titel: Re: Waarvoor dient dit?
Bericht door: Bundesbahnfreak op 02 augustus 2020, 16:48:24 PM
Hoi Rudy, 
De dodemanslichten zijn van voor mijn  tijd ;) ik weet dat ze bestaan hebben maar het technische hierachter  ken ik niet. 
Grtn de andere Rudy  :)
Titel: Re: Waarvoor dient dit?
Bericht door: Alberke op 02 augustus 2020, 19:02:57 PM
Ja lap, nu moet ik overal ledjes gaan inbouwen, pfffff  ;)
Titel: Re: Waarvoor dient dit?
Bericht door: Dvroonen op 13 augustus 2020, 02:16:59 AM
de e loks hadden meer lampen zodat de 2 bestuurder kon zien als de eerste in serie of serie-parallel stond