Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Modelspoor beginners (waren we ooit allen!) => Topic gestart door: Cozzy op 29 juli 2020, 11:56:02 AM

Titel: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: Cozzy op 29 juli 2020, 11:56:02 AM
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar fotomateriaal en eventueel technische info hoe de bevestiging van bovenleiding gebeurt bij (belgische) tunnelportalen (1:1) om dit in model weer te geven.
Alle tips en info zijn welkom!

Alvast bedankt!
Tom
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 juli 2020, 12:36:16 PM
Ik heb wel een paar foto's van tunnelportalen in België. Daarop is te zien dat er kort voor de tunnel (10 à 20 meter) een gewoon bovenleidingportaal staat. Hoe het in de tunnel verder gaat is op die foto's niet te zien, te donker.
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: doomslu op 29 juli 2020, 13:45:55 PM
Onzen Evan gaat dat uit de doeken doen. Even geduld.  ;)
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: evan op 29 juli 2020, 17:59:12 PM
Tom,

Welk soort tunnel?  Wat is de vrije hoogte? En welk tijdperk?


Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: Cozzy op 29 juli 2020, 21:50:12 PM
Hoi Evan,

Het gaat eigenlijk om 2 soorten tunnels: enkel- en dubbelspoor.
Ik heb de portalen zelf getekend op basis van NEM 105:
(https://live.staticflickr.com/65535/50167630527_262d976cd0_w.jpg) (https://flic.kr/p/2jr9dK2)(https://live.staticflickr.com/65535/50167373156_36a80c7421_w.jpg) (https://flic.kr/p/2jr7UeA) by Tom Cosemans (https://www.flickr.com/photos/132337513@N04/), on Flickr

Resultaat zijn onderstaande tekeningen die ik overteken op architectenkarton.
(https://live.staticflickr.com/65535/50166735953_e4d64e6ba6_w.jpg) (https://flic.kr/p/2jr4CPk) (https://live.staticflickr.com/65535/50166735988_8f4ffe1d87.jpg) (https://flic.kr/p/2jr4CPW)tunnelportaal dubbelspoor (https://flic.kr/p/2jr4CPW) by Tom Cosemans (https://www.flickr.com/photos/132337513@N04/), on Flickr

De tunnelportalen zijn in model respectievelijk 9cm (7,83m) hoog in enkelspoor en 10 cm (8,70m) hoog in dubbelspoor, telkens op het hoogste punt gemeten.
De vrij hoogte (onder de rijdraad) zou dan overeenkomstig NEM 202 tussen de 6cm (5,22m) en de 7,5cm (6,52m) moeten liggen.

Het geheel kadert in tijdperk III / IV

Vervolgens ga ik de tunnel ook van binnenbekleding voorzien (voor het stuk dat van buitenaf zichtbaar is) gevolgd door een pantograafvanger in de coulissen.
Om bij de tunnelingang al de nodige voorzieningen te treffen wou ik weten hoe zo een bevestiging er uit ziet zodat ik al rekening kan houden met eea.

Hopelijk heb je hier voldoende info mee, anders laat maar horen...
Alvast bedankt  voor je hulp!

Groetjes,
Tom
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: Elgar op 30 juli 2020, 22:27:22 PM
Voor dubbelsporige tunnels met gebogen gewelf werden er in de jaren 60 algemeen 2 principes toegepast:
Men had ook de gewoonte om de hoofddraagkabel te verankeren op het tunnelportaal. In de tunnel zelf werd dan een tweede hulpdrager(*) gebruikt als hoofddraagkabel.

Alhoewel ik het in de verleden tijd geschreven heb, zijn bovenstaande principes nog steeds terug te vinden op het terrein. Voor nieuwe installaties worden er momenteel andere technieken gebruikt.


Als je uw e-mailadres via een persoonlijk bericht doorgeeft, stuur ik wat plannetjes op. Dat is veel duidelijker dan een beschrijving. Weet ook niet in hoeverre je vertrouwd bent met de bovenleidingterminologie.


(*) De hupdrager is de draad die 20cm boven de rijdraden hangt, ook wel (niet helemaal correct) hulpdraagkabel genoemd. In feite is het een massieve draad en dus geen kabel die bestaat uit meerdere draden.
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: SuSke op 30 juli 2020, 22:39:50 PM
En nu hopen dat Evan je niet tegenspreekt Kjell   8) 8) 8)

Je weet het  nietwaar, second opinions worden altijd gewaardeerd.
Mocht je wat foto's hebben, mag die altijd op het forum zetten voor de andere forumleden. Waarschijnlijk zijn er nog geïnteresseerden.  ::) ::)
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: evan op 30 juli 2020, 22:55:38 PM
Bedankt Kjell, 

Handig dat je mee inspringt.  Ik was druk bezig vandaag  ;D

Bovenstaande ga ik zeker niet tegenspreken.

Nu nog weten wat alles is he Tom :)  Al die zaken zoals richtstangen, zijwaartse bevestigingen, hoofd en hulpdragers...

Hierbij nog eens snel een snelle tekening die ik een tijdje terug even had geplaatst als toelichting.
(https://live.staticflickr.com/65535/49870146013_711f446f55_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iYRwXF)IMG_0944 (https://flic.kr/p/2iYRwXF) by evan Daes (https://www.flickr.com/photos/152497707@N03/), on Flickr

Deze zou ik ook doen voor een klassieke installatie:

"Men had ook de gewoonte om de hoofddraagkabel te verankeren op het tunnelportaal. In de tunnel zelf werd dan een tweede hulpdrager(*) gebruikt als hoofddraagkabel."

Je zou dan een stoel (zie boven) van Sommerfeldt kunnen inkorten en tegen je plafond monteren een 10 tal cm dieper in de tunnel.

Trouwens als ik me niet vergis heeft Gerolf hier ook ooit een constructie voor Marche en Bieres gemaakt onder een brug.  Dit is perfect bruikbaar voor Tunnels ook.  Gerolf, kan je even inpikken aub?

Ik volg mee de ontwikkelingen ;)

Groetjes
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: Rangeerduivel op 30 juli 2020, 23:41:27 PM
Citaat van: SuSke op 30 juli 2020, 22:39:50 PM
En nu hopen dat Evan je niet tegenspreekt Kjell   8) 8) 8)

Geen zorgen Frans, 't zijn blijkbaar twee handen op 1 buik! ??? ;D

Ik heb mij van Tom's probleem gemakkelijk vanaf gemaakt;
Mijn paradespoor is uitgerust met Belgische portalen van Sommerfeldt, en net achter de tunnelingang heb ik een (identiek) zelfgemaakt portaal geplaatst.
Een eenvoudige (visuele) oplossing, maar dat maakt dat ik niet met de panto tegen de draad kan rijden omdat die panto dan blijft haperen aan de 'stenen boog'.
Ik rij nu nog steeds met de panto's een cm lager gebonden (visgaren) dan de rijdraad.
Maar het kan altijd beter, dus volg ik het verloop hier gestaag...

;)
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: SuSke op 31 juli 2020, 09:47:24 AM
Daar ben ik me meer dan bewust van Rudy  ;D ;D ;D
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: Gerolf op 31 juli 2020, 10:04:26 AM
Citaat van: evan op 30 juli 2020, 22:55:38 PM
Trouwens als ik me niet vergis heeft Gerolf hier ook ooit een constructie voor Marche en Bieres gemaakt onder een brug.  Dit is perfect bruikbaar voor Tunnels ook.  Gerolf, kan je even inpikken aub?

(http://meb.gerolf.be/spoorweg/bm/bl/90klaar1.jpg)

Link naar webpagina: http://meb.gerolf.be/spoorweg/zelfb/nboven.htm
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: Cozzy op 31 juli 2020, 12:19:20 PM
Hoi!

@Kjell en Evan: super bedankt voor de informatie! De plannetjes zie ik tegemoet!
@Gerolf: perfect voorbeeld van wat er door Kjell en Evan beschreven wordt! Heb jij een idee wat de afstand van plafond tot rijdraad is bij jou?

Ik ga met jullie informatie verder aan de gang en zal zeker resultaten tonen.

Groetjes & stay safe!
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: evan op 31 juli 2020, 12:32:59 PM
Tom,

In de tunnel neem je de rijdraadhoogte vanop de bovenkant rail best tussen de 58 en 60 mm of te 6cm.  Als je dan je spoor met ballastbed er van af trekt dan heb je de hoogte tussen plafond en rijdraad ;)

Ruw geschat ongeveer 2cm  ;) 

Succes, veel plezier en blijf gezond
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: Elgar op 31 juli 2020, 23:47:05 PM
@Evan, bedankt om de basisbegrippen te illustreren  :)

Hieronder een oude figuur dat het principe weergeeft waarbij de hoofddraagkabel verankert op het tunnelportaal en men verder gaat met hulpdrager door de tunnel heen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50174530136_28c096d44c.jpg)

De uitrusting in de tunnel zelf ziet er zo uit:
(https://live.staticflickr.com/65535/50174770712_ed768199bd.jpg)

Als je recht doorgaand spoor hebt, hoef je voor de eerste bevestiging in de tunnel de centrale steunarm (= stoel) niet te voorzien, enkel de ophangingsisolator waar de hoofddraagkabel in bevestigd wordt is dan voldoende.
Als het spoor in bocht ligt, is de steunarm wel nodig en dien je aan de zijwaartse bevestigingen nog richtstangen te voorzien.
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: Cozzy op 01 augustus 2020, 21:41:21 PM
Dankjewel Kjell en Evan voor de duidelijke tekeningen en heldere uitleg, hiermee kan ik aan de slag!

Groet!
Tom
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: Elgar op 01 augustus 2020, 22:47:41 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 30 juli 2020, 23:41:27 PM

Mijn paradespoor is uitgerust met Belgische portalen van Sommerfeldt, en net achter de tunnelingang heb ik een (identiek) zelfgemaakt portaal geplaatst.
Een eenvoudige (visuele) oplossing, maar dat maakt dat ik niet met de panto tegen de draad kan rijden omdat die panto dan blijft haperen aan de 'stenen boog'.


Hoe hoog hangt uw bovenleiding dan boven het spoor en hoe hoog zou deze moeten hangen opdat de pantograaf niet achter de stenen boog blijft haken?
Titel: Re: Bevestiging bovenleiding bij tunnelportalen
Bericht door: Rangeerduivel op 01 augustus 2020, 23:06:59 PM
Citaat van: Elgar op 01 augustus 2020, 22:47:41 PM
Hoe hoog hangt uw bovenleiding dan boven het spoor en hoe hoog zou deze moeten hangen opdat de pantograaf niet achter de stenen boog blijft haken?

Morgen eens meten...al hoef ik enkel een manier te zoeken om de pantograaf bij nadering van het tunnelportaal naar beneden te drukken.
Dat moet visueel ergens op lijken, wat er in de tunnel gebeurt doet niets ter zake, dat ziet toch niemand...