Een van de weken is het de bedoeling dat ik de trein die ik net heb gekocht ook kan laten rijden:D.
Ik (zal) rijden in schaal N en zoek een klein toestel om enkel de treinen digitaal te besturen.
Ik heb nu geen nood aan automatisatie omdat me dit de eerste jaren gewoon niet haalbaar lijkt.
Ik zal een baantje hebben van 110x325cm.
Zelf had ik volgende voor- en nadelen al op een rijtje gezet
ROCO:
los goedkoper, maar in startset niet te verkrijgen in schaal N
mogelijkheid om toch wissels en seinen digitaal te schakelen (alhoewel niet echt nodig)
heeft voorkeur wegens goedkoper en meer mogelijkheden
TRIX
los duurder maar wel startsets te verkrijgen
enkel treinen te besturen
Aangezien ik dit weekend een en ander vooral tweedehands heb gekocht is een startset wat minder interessant geworden.
Wat zijn zo jullie meningen?
Arvid
Dan is de Roco Multi mouse de beste en betere keus. Dit is een compleet systeem. Het Trix Mobile station is verre van compleet.
Het Trix mobile station is een digitale rijregelaar, meer niet.
Maar het heeft wel een Nederlandse handleiding dat kan je over de Multimaus van Roco niet zeggen.
De Nederlandse handleiding staat op de Roco Site in woord en beeld, bij het simulatie programma. Dus niet zeuren Davy, en de juiste informatie geven. De Mouse zelf is er ook in een Nederlands talige uitvoering.
de locmaus kan je je taal kiezen. Heeft zelfs in de MSM gestaan !
citaat:
Geplaatst door argilla
de locmaus kan je je taal kiezen. Heeft zelfs in de MSM gestaan !
Ik lees voor dat soort informatie datgene wat de producent er over te vertellen heeft, dus zo kort als mogelijk bij de bron. De zogenaamde vakbladen vertellen ons niet altijd het juiste verhaal.
Kijk ook eens op deze link weer een 40 tal antwoorden en het feit dat er geen Nederlandse handleiding bijzit.
http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=1641.0
Ook hier is dit al tig keer aan de orde geweest.
De simulator is er in het Nederlands, dit is een handboek in woord en beeld.
Als we moeten rekening houden met het al dan niet aanwezig zijn van een Nederlandstalige handleiding, dan zouden heel wat modelbouwartikelen in de rekken blijven liggen.
Als een tijdje aan het werk bent met de MultiMaus krijg je al heel wat voeling met het systeem. En als je even op Ebay zoekt kom je een exemplaat tegen met transfo voor een mooie prijs. (De mijne kostte maar 45 euro !!!)
Voor een apparaat dat bedoeld is voor kinderen van 12 jaar en ouder lijkt het mij zeer zinvol dat er een Nederlandse beschrijving is dan wel zo vlug mogelijk komt.
[xx(][:D]
een nederlands handleiding is zeer handig zodat je niet altijd moet terugvallen op pc of zelf afgedrukt exemplaar.
Maar of het een onoverkomelijk probleem is? neen meer dan een minpuntJE is het niet.
citaat:
Geplaatst door Roderik
Als we moeten rekening houden met het al dan niet aanwezig zijn van een Nederlandstalige handleiding, dan zouden heel wat modelbouwartikelen in de rekken blijven liggen.
Als een tijdje aan het werk bent met de MultiMaus krijg je al heel wat voeling met het systeem. En als je even op Ebay zoekt kom je een exemplaat tegen met transfo voor een mooie prijs. (De mijne kostte maar 45 euro !!!)
De 'nieuwe' multimaus? Dat is niet veel. Zal er eens rondneuzen
Je bedoelt toch echt niet de 'oude' locmaus
allemaal bedankt voor de antwoorden.
Die al dan niet Nederlandstalige handleiding raakt me niet echt. een Engelstalige handleiding is altijd wel te vinden en dat begrijp ik meer dan genoeg. Nederlands is leuk maar hoeft niet voor mij.
Arvid
Wel opletten: in principe is de MultiMaus niet voorzien voor N-spoor, de spanning ligt rond de 18 Volt, en da's te veel voor de meeste N-spoor-decoders. Ik heb wel zin om eens een MM te proberen met een 12V-trafo (in de hoop dat het uitgangssignaal van de versterker dan ook nog symmetrisch is!) en laat het jullie weten.
Trouwens, de meeste H0-loks rijden prima op 'N-spanning'(IB en TC).
citaat:
Geplaatst door tonycabus
Wel opletten: in principe is de MultiMaus niet voorzien voor N-spoor, de spanning ligt rond de 18 Volt, en da's te veel voor de meeste N-spoor-decoders.
Tony,
Hoe kom je daar toch bij?? Bekijk de specificatie maar eens goed van de decoders voor N-spoor.
citaat:
Geplaatst door tonycabus
Wel opletten: in principe is de MultiMaus niet voorzien voor N-spoor, de spanning ligt rond de 18 Volt, en da's te veel voor de meeste N-spoor-decoders. Ik heb wel zin om eens een MM te proberen met een 12V-trafo (in de hoop dat het uitgangssignaal van de versterker dan ook nog symmetrisch is!) en laat het jullie weten.
Trouwens, de meeste H0-loks rijden prima op 'N-spanning'(IB en TC).
Hier val ik info bij Tony. Het is echt niet waar wat je beweert. De meeste n-decoder kunnen prima overweg met spanningen van 18 volt of nog een paar volt meer. In theorie kan het probleem zijn dat de motortjes een te hoge spanning krijgen aangeboden. Maar praktisch is dat met de mogelijkheid om de maximum snelheid op de decoder in te stellen, ook al geen probleem.
citaat:
Geplaatst door amest
Een van de weken is het de bedoeling dat ik de trein die ik net heb gekocht ook kan laten rijden[:D].
Ik (zal) rijden in schaal N en zoek een klein toestel om enkel de treinen digitaal te besturen.
Ik heb nu geen nood aan automatisatie omdat me dit de eerste jaren gewoon niet haalbaar lijkt.
Ik zal een baantje hebben van 110x325cm.
Zelf had ik volgende voor- en nadelen al op een rijtje gezet
ROCO:
los goedkoper, maar in startset niet te verkrijgen in schaal N
mogelijkheid om toch wissels en seinen digitaal te schakelen (alhoewel niet echt nodig)
heeft voorkeur wegens goedkoper en meer mogelijkheden
TRIX
los duurder maar wel startsets te verkrijgen
enkel treinen te besturen
Aangezien ik dit weekend een en ander vooral tweedehands heb gekocht is een startset wat minder interessant geworden.
Wat zijn zo jullie meningen?
Arvid
als je een van beide koopt, let erop dat de spanning van de trafo niet te hoog is voor decoders in N-schaal. Zo wordt (en ik geef dit slechts als voorbeeld) de ECoS verkocht met een basistrasfo voor HO, doch kan je deze gratis inruilen voor een 12 v transfo.
Denk daaraan als je iets koopt voor schaal N.
Patrick
LokSound/ESU
Patrick,
Lees eens de voorgaande berichten van INFO en Brunel.
Volgens de normalisatie zijn motortjes voor H0 en N beide voor nominaal 12V, en de decoders voor N zijn ook bestand tegen 18V minimaal. Dus waar haal je dan vandaan dat je bij N met een lagere spanning moet werken?
Toch wel opmerkelijk dat het ineens zo stil wordt als er een kritische vraag wordt gesteld.[:(]
Hi Klaas,
Dat is ook het geval in dit draadje http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3033
Zo wordt in ieder geval het koren van het kaf gescheiden.
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Toch wel opmerkelijk dat het ineens zo stil wordt als er een kritische vraag wordt gesteld.[:(]
Vooral als een importeur van een merk onterecht suggereert dat de trafo van concurerende systemen eigenlijk niet deugt voor n. [V] Nogmaals, je reinste flauwekul.
Ik denk dat je naar je garantie kan fluiten als je N-decoders op een hogere panning dan 16Veff. gebruikt.
Maar dat hoort Patrick 'Loksound' beter te weten dan ik.
Let wel: ESU levert een 12V-trafo voor de Ecos voor N, zei Patrick zelf in deze draad...
Tony, ik denk het niet want ik ben nog geen enkele decoder tegengekomen met een maximale spanning onder de 18V. Dus het is en het blijft gelul.
Neem me niet kwalijk Tony, maar het is kennelijk moeilijk het ongelijk te erkennen.
In de gebruiksaanwijzing van iedere decoder staat wat de maximale spanning mag zijn. Zo lang de gebruiker zich daaraan houdt, gebeurt er niks met de garantie. En, zoals INFO terecht opmerkt, bij alle zogenoemde spoor n decoders die ik ken staat minstens 18 volt, maar meestal 24 volt. In veel gebruiksaannwijzingen staat ook nog dat de decoder probleemloos in een HO loc kan worden ingebouwd als de motorstroom niet te hoog oploopt en die mag dan tegenwoordig al gauw 700 of 800 mA bedragen.
Hier nog even wat technische gegevens voor en van een decoder voor spoor Z of N extreem klein, met grote prestaties.
Kijk eens naar de stroom en de maximale en vooral minimale spanning.
Daarbij vraag ik me dan af is die 12volt trafo dan wel zo'n goede optie?
citaat:
DCX 74z - 1A Mini Lokdecoder, 4 verst?rkte Funktionen (9 x 7 x 2,6 mm)
Der Lokdecoder DCX74z eignet sich f?r alle Gleichstrom- und Wechselstrommotoren in Z-Spur bis H0 Lokomotiven. Die maximale Gesamtbelastung darf 0,8A nicht ?bersteigen.
Der DCX74z bietet hochfrequente 16kHz Motoransteuerung f?r Faulhabermotoren. Alternativ stehen auch stufenlos einstellbare 30-150 Hz f?r traditionelle Motoren zur Verf?gung.
Der DCX74z bietet wahlweise mit 14, 28 oder 128 Fahrstufen, Lastausgleichsregelung, voller Adressraum von 1 bis 10240 und die M?glichkeit am Hauptgleis ?on-the-fly? zu programmieren.
Gemeinsame Decodereigenschaft
Voll NMRA-kompatibel (DCC-Datenformat)
Entweder DCC, oder Motorola oder SX
Voller ?function mapping? nach NMRA-Anordnung
Funktionsausg?ngen getrennt dimmbar
Dimmfrequenz 1,2 kHz,
aut. Kupplungsteuerung, Zeitsteuerung f?r digitale Kupplung, Abblenden, Softstarten, amer. Licht Effekte
Voller Adressraum 1-10240
Rangierfunktion, Vitrinen Modus, eine Taste-Rangierfunktion, verminderte r?ckw?rts Geschw......
Auswertung der Kettenimpulse
Freie Geschwindigkeitskennlinie
Optimierbarer Lastausgleich (P und I Regler)
Hochfrequente Motoransteuerung 16kHz
Niederfrequente Motoransteuerung 30-150 Hz
Wahlweise 14, 28 oder 128 Fahrstufen
Wahlweise 4 verst?rkte Funktionsausg?ngen
1 A Motorstrom
digitaler oder analoger Betrieb
?on the fly? Programmieren
Hardreset, User CV?s
Getrennt einstellbare Bremszeit mit HLU
Signalabh?ngige Zugbeeinflussung (HLU Zimo, ausschaltbar)
Zugnummernerkennung (Zimo, ausschaltbar)
Voll programmierbar mit Roco Lokmaus 2 (auch Werte und CVs bis 255)
Kurzschlussfester Motorausgang
2 CVs Gruppen frei w?hlbar (f?r eigene bzw. fremde Anwendungen)
Standardversion: 4 verst?rkte, nicht kurzschlussfeste Zusatzfunktionen, Abm. 9x7x2,6mm (LxBxH)
Der DCX74z ist voll NMRA kompatibel und somit bei allen Systemen, die das NMRA-DCC Datenformat verwenden, einsetzbar (z.B. Digitrax, Lenz, LGB, Uhlenbrock, Zimo, Roco ?digital is cool?, u.a. )
Bauformen
DCX74zD Ausf?hrung mit 7 Anschlu?dr?hten
DCX74zD/S mit 8 poliger NEM 652 Schnittstelle
DCX74zD/N mit 6 poliger NEM 651 Schnittstelle
Besonderheiten
Der DCX74z unterst?tzt das komplette signalabh?ngige Zugbeeinflussung- und das Zugnummernerkennungsverfahren der Fa. Zimo (ohne das unbeabsichtigte ? heraus Schleichen ? aus dem Halteabschnitt).
Der eingesetzte 10 Bit-Prozessor besitzt einen Flash Memory, somit ist ein Software Update bei Funktionsverbesserung oder nachtr?glich erkannten Fehlern jederzeit kosteng?nstig ohne Prozessortausch m?glich.
Der Datenpuffer h?lt die zuletzt eingestellte Information f?r min. 30 (drei?ig) Sekunden lang ohne Strom aufrecht. Der DCX74z garantiert somit bei verschmutzten Schienen einen sicheren Betrieb ohne wenn und aber. Nie wieder urpl?tzlich auf der Strecke stecken bleiben und wieder von Fahrstufen 0 an beschleunigen.
Kindersicherung: sperrbar sodass man nicht aus Versehen l?schen oder umprogrammieren kann.
Technische Daten
Alle Ausg?nge des Empf?ngers werden von einem internen Br?ckengleichrichter versorgt, der einen maximalen Gesamtstrom von 1A erm?glicht. Motor- und Funktionsausg?ngen d?rfen somit den Summenstrom des zul?ssigen Gleichrichtergesamtstroms nicht ?bersteigen.
Schienenspannung 12 - 21 V
Maximaler Motorstrom - Spitze (3 s) 2 A
Maximaler Motorstrom - Dauer 1 A
Maximaler Strom der Funktionsausg?ngen 0,5 A
Maximaler Summenstrom des Decoders - Dauer 1 A
Abmessungen (L x B x H) 9 x 7 x 2.6 mm
Betriebstemperatur - 20 bis + 80 C
Der DCX74z ist nur 9x7x2.6 mm gro? und kann daher auch in viele Z- und N-Loks ohne aufwendige Fr?sarbeit eingebaut werden. Die Anschlussdr?hte sind hochflexibel farbgekennzeichnete Litzenleitungen.
citaat:
Geplaatst door Roderik
Als we moeten rekening houden met het al dan niet aanwezig zijn van een Nederlandstalige handleiding, dan zouden heel wat modelbouwartikelen in de rekken blijven liggen.
Als een tijdje aan het werk bent met de MultiMaus krijg je al heel wat voeling met het systeem. En als je even op Ebay zoekt kom je een exemplaat tegen met transfo voor een mooie prijs. (De mijne kostte maar 45 euro !!!)
Heb er nu al een heleboel gevolgd en ze eindigden altijd rond de 90 euro, en dan moet je de transportkosten nog rekenen. En ze zitten allemaal in Duitsland dan heb je 10 tot 17 euro transportkost.
Dan koop ik het liever in een winkel in Belgi? voor 99 euro, maar daar zijn ze blijkbaar niet binnen. Heb deze avond nog naar Tufken gebeld om te informeren maar blijkbaar weet zelfs de invoerder niet wanneer ze binnenkomen[:(]
Ik zal nog maar wat wachten zeker...
Arvid
@ amest
Dan gaat het vast over een model met versterker. Die kosten inderdaad zo'n 90 tot 100 euro. Ik had nog een versterker van mijn locmaus.[:D] en heb gewoon enorm veel geluk gehad dat iemand hem zo laag prijsde.
Ook met die versterkers kan je verschillende kanten uit met hun voor- en nadelen.
De versterkers van Roco laten niet toe dat je de Multimaus loskoppelt want alles valt stil. Als je dus over een vrij grote baan beschikt en meerdere aansluitpunten hebt voor je MultiMaus, dan kan je beter kiezen om je MultiMaus te kombineren met een versterker van Lenz, want daar blijft alles doorrijden. Lenz is uiteraard weer wat duurder.
Maar de keuze is geheel aan jou. [;)][;)]
Als je een tweede locmause als slave gebruikt kan je die gewoon loskoppelen, de master kun je natuurlijk nooit loskoppelen, want dat is je Centrale.
@Roderik
vandaar, heb nog niets dus een versterker is nodig.
Mijn baan is maar 3 meter lang dus ik ga zeker niet rondlopen. Kan ik trouwens toch niet want dan val ik in het trapgat[:D]. Moet er nog eens een stevige plank voor halen zodat ik er niet per ongeluk in trap.
Het begint wel te kriebelen, heb nu al 1 locomotief en heel wat wagonnetjes en een paar sporen (wat bocht en paar wissels), maar nog geen besturing [:(] en trouwens nog geen rechte sporen, die moet ik nog wat bijkopen.
Volgende week in Leuven eens kijken en misschien de week erachter toch eens naar Houten in Nederland.
in ieder geval bedankt voor alle antwoorden
Arvid
De update voor het Trix mobile station is er nu ook. Je schijnt er nu veel meer mee te kunnen.
O.a. geheugen voor 40 locs. Zelf symbolen toevoegen en je kan alle DCC cv's oproepen.
http://stummi.foren-city.de/topic,7438,-neue-software-fuer-trix-mobile-station-mit-einem-trick.html
citaat:
Geplaatst door Brunel
Neem me niet kwalijk Tony, maar het is kennelijk moeilijk het ongelijk te erkennen.
In de gebruiksaanwijzing van iedere decoder staat wat de maximale spanning mag zijn. Zo lang de gebruiker zich daaraan houdt, gebeurt er niks met de garantie. En, zoals INFO terecht opmerkt, bij alle zogenoemde spoor n decoders die ik ken staat minstens 18 volt, maar meestal 24 volt. In veel gebruiksaannwijzingen staat ook nog dat de decoder probleemloos in een HO loc kan worden ingebouwd als de motorstroom niet te hoog oploopt en die mag dan tegenwoordig al gauw 700 of 800 mA bedragen.
Interessante discussie. Kan iemand dan verklaren waarom er voor de Kuehn decoders de volgende aanbeveling wordt gegeven: http://www.kuehn-digital.de/tk5470d.htm?
Thx,
Steven
citaat:
Digitalspannungen von bis zu 24 Volt erzeugen (z.B. bei LGB-Zentrale, Intellibox in Einstellung "Surweite H0", Roco "Digital is cool" und Lenz "Compact"). Eine Reduktion der Gleisspannung ist in diesen F?llen aus Gr?nden der Lebensdauer von L?mpchen und Motor Ihrer Lok zu empfehlen.
Ook met de Kuehn deoder kun je het licht dimmen en de motorspanning verlagen in de decoder zelf. Er staat niets over de maximale spanning die de decoder zelf aangeboden mag krijgen. Dus dat die kapot gaat. Daar gaat het hier dacht ik om.
Precies, ik schreef al eerder dat de motorspanning misschien te hoog kan oplopen, maar dat de uitgangsspanning in iedere decoder kan worden gemaximaliseerd. Niets aan de hand.
Ik heb trouwens verschillende van die kleine K?hn-decoders in gebruik, gewoon in HO-locs. Ook al niets aan de hand.
citaat:
Geplaatst door INFO
citaat:
Digitalspannungen von bis zu 24 Volt erzeugen (z.B. bei LGB-Zentrale, Intellibox in Einstellung "Surweite H0", Roco "Digital is cool" und Lenz "Compact"). Eine Reduktion der Gleisspannung ist in diesen F?llen aus Gr?nden der Lebensdauer von L?mpchen und Motor Ihrer Lok zu empfehlen.
Ook met de Kuehn deoder kun je het licht dimmen en de motorspanning verlagen in de decoder zelf. Er staat niets over de maximale spanning die de decoder zelf aangeboden mag krijgen. Dus dat die kapot gaat. Daar gaat het hier dacht ik om.
In die tekst staat ook het volgende:
citaat:
Verwendung eines Trafos mit 12 Volt Ausgangsspannung. Somit enstehen nur Gleisspannungen von max. 18 Volt. Verwenden Sie nur Trafos mit VDE-Kennzeichen. Geeingnet von der Spannungsh?he (und mit gen?gend Leistungsreserven versehen) sind auch Trafos f?r Halogenlampen.
Kuehn suggereert dus ook dat je beter een trafo van 12V gebruikt omdat je dan zeker bent van de uitgangsspanning van 18V.
Wat is de uitgangsspanning van zo'n muis? Ook 18V?
Kan je dat niet meten. Of kan dat apparaat dat niet zelf weergeven?
Een MS kan het wel. Die geeft ergens tussen de 20,3 en 20,8 volt aan.
citaat:
Geplaatst door Davy
Kan je dat niet meten. Of kan dat apparaat dat niet zelf weergeven?
Een MS kan het wel. Die geeft ergens tussen de 20,3 en 20,8 volt aan.
Ja, met een multimeter valt dat te meten. Maar hoe zit het nu met dat verhaal van die 12V trafo, dat zou ik eens willen weten.
Is dat nu echt een indianenverhaal of is er ergens een goede reden voor...
Als ik de info van Kuehn goed begrijp, wordt een 12V trafo aanbevolen om er zeker van te zijn dat je niet hoger dan 18V gaat. Bij een Intellibox wordt aanbevolen N spanning in te stellen.
(P.S.: Ikzelf rij al een hele tijd met een IB en daarop de N spanning ingesteld, omdat ik ook Kuehn decoders in mijn H0 locs heb. En daarmee loopt alles prima. Vandaar dat die 12V trafo vraag mij intrigeert. Als het namelijk onzin is, dan hoef ik ook niet op N spanning te rijden [;)])
Steven
Nou is me die Lokmaus van mijn proefovaal toch wel defect zeker!!!
Vandaar dat die N-locs met hun oogjes stonden te knipperen...[xx(]
Dat noemen ze in Holland toch een 'afgang' h????
't Is de eerste (rooie) met nog een versterker met draden naar de trafo. Heeft waarschijnlijk n?t iets teveel geleden. We hebben daar ook echt 'de beest mee uitgehangen'.
Morgen vertel ik jullie hoe het verder ging, ik moet namelijk een paar H0-lokJES van een decoder voorzien, dat worden Lenz Gold Mini's.
Voor N-spoor dus. En nog wat: inderdaad, Fleischmann bouwt vaker N-dekoders in H0-modellen in! Zou toch moeten werken dan...
ik volg het hier met argusogen. Ik heb namelijk een kaas gegeten van elektriciteit/elektronica.
Maar ondertussen heb ik wel een multmaus met bijhorende trafo en versterker aangeschaft in Duitsland, betaling is onderweg, hopleijk het ding zelf ook zo snel mogelijk.
In Belgi? leek hij nu niet te verkrijgen
Arvid