Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: mardig23 op 13 april 2020, 22:52:34 PM

Titel: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 13 april 2020, 22:52:34 PM
Beste Medemodelspoorders,

Reeds enkele weken ben ik aan het tekenen aan fase 1 van mijn nieuw spoorplan.
Dat is met Anyrail, en voorlopig in K-rail op de zichtbare delen, en C-Rail op de onzichtbare (vooral omdat ik daar nog veel van heb liggen)
Aangezien ik eigenlijk het meeste op betonrails wil leggen zal dit in de praktijk nog wel veranderen, maar je moet ergens beginnen natuurlijk.

En aangezien het jaren geleden is dat ik dit nog deed mis ik toch wat basic info, waarover er hier waarschijnlijk al veel geschreven is, maar ik niet snel en concreet een antwoord vind.

1) Krijg ik een stam LS models met 7 of 8 rijtuigen (M6) door een R2 spiraal naar boven met 1 loc?
2) Als ik de spiraal dubbel leg in C-rail, krijg ik dan 1 stam LS naar boven, en 1 stam naar beneden, zonder dat die elkaar raken met R2 en R3?
3) Als ik het goed voorheb, kan ik met K-rails minder CM klimmen per slag omdat ze een lager profiel hebben. Hoeveel cm is eigenlijk optimaal per rondje in K of in C rail?
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: 55erke op 13 april 2020, 23:12:39 PM
Beste ,
Ik heb een baan in c rail en r 2 is echt wel een lijdensweg voor lange rijtuigen op schaal. Ik zeg niet dat het niet kan maar ik heb tog de ervaring dat dit vroeg of laat tot problemen leidt.
Ik gebruik altijd zo groot mogelijke straal , r4 , r5 ,... maar daar heb je ruimte voor nodig natuurlijk.
Later heeft de baan een uitbreiding gehad en nu zitten er wel r3 stukken in , maar er word hoofdzakelijk met goederen gereden op dit traject en die hebben daar geen problemen mee.
Nog een paar tips ;
Aanloopbogen kunnen ook helpen , bvb marklin  24912.
Als het een mogelijkheid is , leg eens een testbaantje op de grond en jaag u stammen er eens door  ;)

Groetjes
Johan



Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: mardig23 op 13 april 2020, 23:31:55 PM
Bedankt Johan,

Ik heb geen R2 en R3 in de baan zitten, die zijn allemaal R4-5-6 en Flex.
Ik heb ruimte genoeg in lengtes, maar met grote Spiralen in hoeken, komt te baan te ver uit de hoek.
Om die dus in R4 of groter te leggen heb ik op de verschillende plaatsen geen plaats.

Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: evan op 13 april 2020, 23:33:15 PM
Uit ervaring met de modelspoorbaan te Train World.  De Klimspiralen zijn R4 en 5 en er rijden stammen met max 6 M6 van LS.  Kleinere stralen gaan wringen denk ik ook voor t kruisen.  Door de R4 en R5 straal kan je in een omwenteling ook voldoende (8 a 9) cm stijgen met een nog respectievelijke helling.

Groetjes
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: doomslu op 14 april 2020, 08:51:29 AM
Even rekenen. Als je maximaal 2,5 % helling neemt, dan heb je 400 cm nodig voor een comfortabele 10 cm hoogte. Dat betekent een cirkel met als straal 64 cm. Komt dat niet ongeveer overeen met R5?
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: bellejt op 14 april 2020, 09:47:13 AM
yep.hier staan ze allemaal netjes : https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:K-rail_Boog_maten.png
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: svvander op 14 april 2020, 11:00:41 AM
Citaat van: doomslu op 14 april 2020, 08:51:29 AM
Even rekenen. Als je maximaal 2,5 % helling neemt, dan heb je 400 cm nodig voor een comfortabele 10 cm hoogte. Dat betekent een cirkel met als straal 64 cm. Komt dat niet ongeveer overeen met R5?

Klopt... maar ik heb al horen zeggen dat 2% met een sleep van een stuk of 8 wagens, al redelijk zwaar is voor een loc in model. Klopt dit?
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 april 2020, 11:02:35 AM
Je kunt de lengte per omwenteling vergroten door geen cirkels te leggen maar ovalen. Dus halve cirkels met rechte stukken ertussen.
Een heel andere overweging: als je eigenlijk niet genoeg ruimte hebt kun je je afvragen of je die spiralen echt wil. Ik heb zelf helemaal niks met spiralen, het is alleen maar dode rijlengte.
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: bellejt op 14 april 2020, 11:10:46 AM
mijn spiraal is k rail R5 en dat haalt zelfs een rangeerloc met 7 wagens achter.Heb wel tussen de bogen 3 rechte geplaatst dus is eigenlijk een ovaal en daar is de stijging wat minder .

Zichtbaar op pagina 5  :  mijn baantje  (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.200)
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: svvander op 14 april 2020, 11:26:23 AM
Goede tip, die ovalen! Niet bij stilgestaan. Nu spiralen worden vooral gebruikte om op of over kleinere afstanden, grotere hoogtes te overbruggen, niet? In mijn baanplan (dat ondertussen al terug in de prullenmand ligt), had ik voorzien om achter een heuvel, berg of industrieterrein (verdoken dus), het spoor over de ganse lengte van de baan, zachtjes te laten dalen om zo het schaduwspoor een verdiep lager te bereiken. Niet zo eenvoudig over een lengte van +/- 3 meter. Want stel dat ik 20cm zou willen dalen, dan zou dit (via een online calculator gerekend), uitkomen op 6.67%. Moest ik maar dalen naar 8cm (wat volgens mij te nipt is), dan zitten we op 2,67%.

Als ik Klaas zijn tip zou gebruiken, dan kan ik 2m extra gebruiken (het andere been van de "U") en daar al zakken mits een bocht in de hoek... dan kan ik over 5m laten dalen. Maar dan kom ik er nog steeds niet... Dus dan maar over de volledige lengte van de baan, laat ons zeggen 8m en 20 cm zakken, dan kom ik juist aan 2,5% (zonder aanloop etc.). Reken ook dat je best niet start vanuit een bocht...

Conclusie; daarom kies ik dus voor een spiraal.  ;) Of een kleine spiraal en de dalen over een deel van de baan. <<Sorry Karl, om uw topic te kapen>>
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: Rangeerduivel op 14 april 2020, 11:49:02 AM
Citaat van: svvander op 14 april 2020, 11:26:23 AM
Niet zo eenvoudig over een lengte van +/- 3 meter. Want stel dat ik 20cm zou willen dalen, dan zou dit (via een online calculator gerekend), uitkomen op 6.67%. Moest ik maar dalen naar 8cm (wat volgens mij te nipt is), dan zitten we op 2,67%.

Sven,
In HO hoef je maar 12cm per verdiep aan te houden, en dat maakt een helling van 3m lengte goed doenbaar.
Althans, bij mij is dat toch het geval, enkel 2 of 3 assige rangeerlokjes durven wel eens in de problemen komen als die geen antislipbandjes hebben en je er een paar wagons durft aanhangen.
Mijn 8040 van Esu echter heeft daar niet zo vlug problemen mee want hij heeft a.s.bandjes, diezelfde lokjes van Roco bvb hebben die niet en die hebben dan veel vlugger problemen...
Een grote loc heeft dan, met 5 of meer rijtuigen ook niet de minste moeite!

;)
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: svvander op 14 april 2020, 11:56:00 AM
Ok, maar als ik dan het verdiep over de ganse lengte wil aanhouden en ik wil er een lokje tussenuithalen bijvoorbeeld, dan heb ik te weinig marge. Ik moet het allemaal eens goed bekijken. Wel goed dat ik nu al weet dat mijn Roco's in de problemen gaan geraken.

Ik ga het, als het zo ver is (nu kan ik niet verder werken aan mijne zolder, omdat ik geen materiaal meer heb en ik niets meer kan aankopen door de crisis), eerst eens testen. Dan verder tekenen, terug testen... en dan zien we wel.
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: mardig23 op 14 april 2020, 14:24:14 PM
Ik wil die spiralen liever niet, maar ik heb een bepaald plan in mijn hoofd, en ik had naar mijn eerste idee ook meer dan genoeg ruimte om het uit te voeren.

Die spiralen zitten er in om van het zichtbare gedeelte naar de schaduwstations te gaan (uiteraard ::)), en moest ik het zichtbare gedeelte simpeler maken zou ik over de totale lente van de baan genoeg plaats hebben om gewoon rechtdoor met 1.5% naar boven en beneden te rijden.

Maar nu zit ik met 2 verschillende trajecten (een HSL, en een voorstelling L59) waarop volledig gescheiden verkeer mogelijk is, en daardoor moeten de schaduwstations gedwongen dieper liggen dan -12cm...

Dat krijg ik in het huidige idee enkel klaar met spiralen.

Meer spiralen in R5 ga ik niet leggen, dat neemt in verhouding veel te veel plaats in. Met de rechte stukken ovalen maken zou misschien wel de oplossing kunnen zijn, dat ga ik eens testen in Anyrail...

Dat wil zeggen: Plan herdenken!! :o

Als het op wat begin te lijken zal ik het hier eens posten, dan kunnen jullie je mening geven, en kan ik de miserie er misschien op voorhand nog uithalen!

Thanks!
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: svvander op 14 april 2020, 14:27:31 PM
Of overschakelen naar een enkelsporig spiraal?
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: mardig23 op 14 april 2020, 14:53:28 PM
Ja kan ook, maar dat gaat snel werken als bottleneck.
Zeker als al het verkeer van heel de baan over 1 spiraal naar boven en beneden moet.

Ik moet in het huidig idee 30 cm stijgen/dalen voor de voeding voor de HSL, en 15 cm voor de L59.
Om een dynamisch beeld te krijgen op 4 sporen (2x HSL en 2x L59) en dan ook nog eens realistisch (groot hondebot met schaduwstation aan beide zijden,dus niet door een keerlus en terug de andere kant op) gaat dat met een enkelsporige spiraal niet lukken denk ik.

Maar ik heb misschien een oplossing, maar daar heb ik dan weer de mening nodig van jullie, aangezien ik nog nooit een moderne baan TP VI heb gebouwd.

Stel:

Het hoofdstation op de langste lengte op de HSL ligt op niveau 0. In het huidige idee ligt de L59 daarvoor, met een niveauverschil van 12 cm. (dus op -12)

Als ik het niveau van de L59 verlaag naar -24cm, zou ik het huidige idee kunnen aanhouden maar de vraag is of je dat er nog realistisch kan laten uitzien.
Ik kan dan wel iets meer ruimte laten tussen de twee lijnen om natuur of een weg te voorzien of zo, maar 24 cm is volgens mij best veel...

Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: doomslu op 14 april 2020, 15:19:37 PM
Karl, je spreekt van 24 cm hoogteverschil, maar hoever liggen beide trajecten van elkaar?
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: doomslu op 14 april 2020, 15:29:16 PM
Dit voorbeeld lijkt me lager, maar wel realistisch als idee.

(https://i.pinimg.com/564x/b3/c3/5b/b3c35b0b71b3399fca0f8cd1fe157c2c.jpg)

Wat ikzelf niet mooi vindt is de befaamde muur:

(https://i.ebayimg.com/00/s/NjgzWDEwMjQ=/z/IsUAAOSwWH1b6HsA/$_59.JPG)
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: svvander op 14 april 2020, 15:45:51 PM
Wat bedoel je met de muur?
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: doomslu op 14 april 2020, 15:52:30 PM
Citaat van: svvander op 14 april 2020, 15:45:51 PM
Wat bedoel je met de muur?
Een spoor met daarachter een rechte muur en dan hoger het volgende spoor, zoals op de foto.
Pas op! Er zijn voorbeelden in werkelijkheid waar die muur wel bestaat hoor, doch vaak is dan ofwel het onderste of het bovenste deel eerder een emplacement.

En nu verwacht ik hier een reeks foto's om het tegendeel te bewijzen.  ;D Doe maar hoor. Ik zit eigenlijk met hetzelfde 'probleem' bij mijn toekomstige plan... Ik zoek inspiratie.  ;)
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: svvander op 14 april 2020, 15:57:14 PM
Ok Luc, zo had ik het niet begrepen... ik zou dan eerder die muur gaan gebruiken als een soort van schaduwspoor (dus het spoor achter of onder de muur).
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: ACFI op 14 april 2020, 16:06:03 PM
Je kan ook denken aan de situatie in de streek van Ath, waar de klassieke lijn naar Doornik naast de TGV lijn komt en er ook een verbindingsspoor is tussen beide dat heel occasioneel gebruikt wordt.

Of bijvoorbeeld net voor Denderleeuw op lijn 50 en 50bis ttz de oude en nieuwe lijn van Gent naar Brussel.

ACFI
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: mardig23 op 14 april 2020, 16:28:39 PM
In het beste geval 20 cm tussen de trajecten, idealiter zou dat 15 cm zijn...

Bedoeling was om ze te leggen zoals op uw eerste foto maar dan botsen de spiralen op het einde van de trajecten met elkaar.

En van de muur ben ik oog geen fan, zeker niet omdat het een weergave is van de omgeving Waasland - Antwerpen (Kempen)...
Er zijn zo wel wat hoogteverschillen, zoals naast de Ring thv Berchem, maar 24cm is in het echt iets meer dan 20 meter zeker?

Steven, Waar de 94 en de HSL1 elkaar vinden is er ook geen verschil tussen beiden van 20 meter dacht ik. (en 50 en 50A liggen op hetzelfde niveau, niet?)
Voor de rest is het wel iets in die richting dat ik zoek ;D
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: ACFI op 14 april 2020, 17:00:16 PM
Bij 50 en 50A passeert 50A op een brug over de oude lijn en er zijn twee verbindingsbogen.

https://www.google.be/maps/@50.8825803,4.1112557,674m/data=!3m1!1e3 (https://www.google.be/maps/@50.8825803,4.1112557,674m/data=!3m1!1e3)

Lijn 94 is enkele meters verschil maar. https://www.google.be/maps/place/50%C2%B037'51.2%22N+3%C2%B051'28.1%22E/@50.630876,3.8556113,678m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c3000f5a7bd741:0xcad731ecfb623a59!2sAat!3b1!8m2!3d50.6304302!4d3.776992!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.6308764!4d3.8577996 (https://www.google.be/maps/place/50%C2%B037'51.2%22N+3%C2%B051'28.1%22E/@50.630876,3.8556113,678m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c3000f5a7bd741:0xcad731ecfb623a59!2sAat!3b1!8m2!3d50.6304302!4d3.776992!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.6308764!4d3.8577996) Er is daar geen kruising en dus ook geen nood om hoog te gaan.

Op lijn 25/27 had je ten noorden van Mechelen ook nog de bouwwerken waar de lijn naar Antwerpen-Zuid (via Wilrijk en de forten) afsplitste van de lijn naar A'pen Centraal. Voor de rest is dat daar zo vlak als in de polders. Dus dat kan je eventueel wel doen.

ACFI
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: SuSke op 14 april 2020, 18:04:39 PM
Citaat van: doomslu op 14 april 2020, 15:52:30 PM
..
En nu verwacht ik hier een reeks foto's om het tegendeel te bewijzen.  ;D Doe maar hoor. Ik zit eigenlijk met hetzelfde 'probleem' bij mijn toekomstige plan... Ik zoek inspiratie.  ;)

Zou ik durven ...   ;D ;D

Ja, de gekende foto:

(https://live.staticflickr.com/4746/25653094007_655fb3007c_6k.jpg) (https://flic.kr/p/F5SP7g)BM04 (https://flic.kr/p/F5SP7g) by Frans Peeters (https://www.flickr.com/photos/140394905@N08/), on Flickr

Hier varieert het hoogteverschil van 6 naar 15 cm
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: svvander op 14 april 2020, 18:46:55 PM
Wow! (Diene met zijn brommerke op 't fietspad ligt er wel bekan  ;D )
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: TBCédric op 14 april 2020, 19:35:21 PM
Moest je beide spoorlijnen willen verbinden lijkt me iets gelijkaardig zoals het station van Sint-Niklaas doet met L54.

Je zou natuurlijk ook het voorbeeld kunnen nemen zoals L25 en L27 dat je wat meer uit elkaar haalt. Dit tussen Hove en Berchem bijvoorbeeld. Ik ben zelf ook thuis op de L59. Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen.  ;)
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: doomslu op 14 april 2020, 20:02:35 PM
Citaat van: SuSke op 14 april 2020, 18:04:39 PM
Citaat van: doomslu op 14 april 2020, 15:52:30 PM
..
En nu verwacht ik hier een reeks foto's om het tegendeel te bewijzen.  ;D Doe maar hoor. Ik zit eigenlijk met hetzelfde 'probleem' bij mijn toekomstige plan... Ik zoek inspiratie.  ;)

Zou ik durven ...   ;D ;D

Frans, de situatie op jouw foto klopt helemaal. Rangeren bij het water en de doorgaande lijn op een berm.
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: mardig23 op 14 april 2020, 20:54:12 PM
Zeg Frans, Hoe diep is Vaerweghdok eigenlijk?

Ik ook Cedric, want ik denk dat ik het mezelf veel te moeilijk aan het maken ben... ::)
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: modelbaanHO op 14 april 2020, 22:08:20 PM
Modulebakken aan de voorzijde zijn 80 cm diep.
De bakken van het schaduwstation (achterzijde) zijn 50 cm.

Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: SuSke op 15 april 2020, 00:08:27 AM
Voor de afmetingen van de bakken, zie het antwoord van Luc. ;) ;)

Maar de dok zelf is maar 6cm diep  ;D ;D ;D

8) 8) 8) 8)

(kan er niets aan doen: corona quarantaine ::) ::) ::))
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 april 2020, 09:21:24 AM
Citaat van: SuSke op 15 april 2020, 00:08:27 AM
VMaar de dok zelf is maar 6cm diep  ;D ;D ;D
Zo ondiep dat het schip half doorgezaagd moest worden. :D
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: mardig23 op 15 april 2020, 18:41:12 PM
En laat net die diepte van de dok een extra probleem opleveren :o

Ik had gehoopt een ship te leggen, en daar onderdoor te rijden.
Het is echter een "echt" ship en dus kan er niet zomaar de onderkant van afgezaagd worden, en moet heel de boel minstens 6cm naar beneden om onder de kiel door te geraken ::)

En eigenlijk ben ik tot de vaststelling gekomen dat er met het huidig plan niet voldoende opstelsporen zijn :o

Ik zal eens wat plannekes posten van hoever ik gesukkeld ben voor ik nog eens opnieuw begin...
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: ERVIN op 15 april 2020, 18:54:07 PM
Ik volg hier vol interesse , ik weet maar al te goed hoe moeilijk het is om een sporenplan te maken en te ontwerpen dat volledig goed is , van de eerste keer lukt dat nooit ( bij mij toch niet) , ik ben meerdere keren dingen aan het veranderen geweest , en ben 3x helemaal opnieuw begonnen , echt alles afgebroken en opnieuw begonnen.
Compromissen zijn dingen die je , jammer genoeg , veel zal moeten maken , er is nooit plaats genoeg , en met jou prachtige collectie Karl al helemaal niet , zelfs ik met mijn ruimte vullende zolder heb compromissen moeten maken en ondanks ik nu weer aan het uitbreiden ben moet ik ook nu weer dingen laten vallen.

Op een dag dan ga je het licht zien en valt alles in de plooi en heb je eindelijk een sporenplan waar je echt tevreden mee zult zijn ,maar eerst zal je nog door die lange moeilijke periode heen moeten.

Ik blijf het hier zeker volgen en ondertussen wens ik je veel succes met het verder plannen van je baan en de slapeloze nachten die je hierdoor ongetwijfeld zal hebben. ;D
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: mardig23 op 15 april 2020, 19:10:04 PM
Slapeloze nachten, dat kan je wel zeggen...

Alle vooruit, hier gaan we met probeersel 1 voor de HSL. Degene die het station herkent krijgt een bonuspunt ;)

Degenen die zich geroepen voelen, en anyrail5 of hoger gebruiken geven maar een seintje, dan stuur ik het origineel, dan kan je het ook in 3D zien.

Totaal plan:
(https://live.staticflickr.com/65535/49777092293_a7e6ffad9b_h.jpg)

Zichtbaar deel:
(https://live.staticflickr.com/65535/49777092388_d5022fb489_h.jpg)

Onzichtbaar deel, op het lange rechte stuk komt dan een schaduwstation, maar dan moet het verloop eerst goed zijn.
(https://live.staticflickr.com/65535/49777626456_abe1bc9e06_h.jpg)

Woordje uitleg:

Het idee is om een paradetraject de maken met station voor de HSL. Los hiervan moet er aan de nu nog naakte kant, waar de HSL naar beneden duikt, nog een containerterminal komen, met bundel, en naast het station, een lijntje naar de bundel, en liefst erdoor...
Daar begin ik pas aan als de rest goed zit.

Wat er nu op het plan staat geeft al direct het probleem dat alles in dezelfde richting blijft rijden, wat niet de bedoeling is...
Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: SuSke op 15 april 2020, 20:30:34 PM
Dat station lijkt verdacht veel op Noorderkempen in Brecht  ;D ;D
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 15 april 2020, 22:04:08 PM
Bonuspunt voor Frans, en voor Cédric die het al PB-de ;)

Iemand commentaar, ideeën, goesting om zelf eens te proberen?

Ik denk dat ik sowieso toch ergens een klimtoestand ga nodig hebben want als ik alleen hier een schaduwstation op -12 ga leggen kan ik max 20 stammen kwijt, en dat gaat niet volstaan vrees ik :-[
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: brfire op 16 april 2020, 19:30:49 PM
dag Mardig23,

het station van de noorderkempen zo goed als perfect na gebouwd.


mag ik vragen naar waar de 2 wissel gaan leiden links van het station?

mvg ben
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 17 april 2020, 17:54:29 PM
Hoi Ben,

Dat is een goede vraag, waarop ik het antwoord niet weet, maar ze liggen daar in het echt ook.

Misschien weet hier iemand ander het wel?
???
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: evan op 17 april 2020, 18:02:55 PM
Citaat van: mardig23 op 17 april 2020, 17:54:29 PM
Hoi Ben,

Dat is een goede vraag, waarop ik het antwoord niet weet, maar ze liggen daar in het echt ook.

Misschien weet hier iemand ander het wel?
???

Waarschijnlijk ontsporingswissels om te vermijden dat onbedoelde beweging van rollend materieel op de HSL terecht komt.

Fotooke:  https://www.nieuwsblad.be/cnt/blnve_02496102

Bovendien ligt er aan de andere kant van het station een ontsporingstong onder de brug aan het einde van perron 4.  Dus geen volledig wissel, maar wel één tong die treinen ook kan ontsporen.  Ik weet niet of er ook één ligt op spoor 1 daar deze reeds de wissel heeft naar de opstelsporen voor werktreinen.

Groetjes;



Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: brfire op 17 april 2020, 18:36:32 PM
vroeg het me gewoon af omdat die wissels niet op mijn gegevens staan van lijn 4. als ook de ontsporingstong.
die gegevens zijn nu wel al 5 jaar oud, en niet up to date door het werk.

mvg ben


ik werk bij de nmbs vandaar
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 17 april 2020, 19:34:48 PM
Misschien nog een vraag voor iemand met verstand ter zake:

Iemand een idee van de hartafstand van de HSL in het station, en de hartafstand tss spoor 1 & 2 en tss spoor 3 & 4?

Als ik het zo even meet op maps, kom ik op 4.60M hartafstand tss 2&3, en 7.5M tss 1&2 / 3&4.

Zou dat zowat kunnen kloppen?

Volgens mij liggen de sporen op mijn plan te ver uit elkaar... ???
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: brfire op 18 april 2020, 12:04:16 PM
de veiligheidsafstand voor personeel van de nmbs is gemeten van den buitenrand van de rail moet bij snelheden kleiner of gelijk aan 160km/h is 1,5m en bij snelheden hoger dan 160km/h is dat 2m dus de afstanden die je via google maps heb gemeten kunnen wel juist zijn.
deze gegevens komen uit de regelementering van de nmbs en infrabel.
mvg brfire
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 18 april 2020, 15:42:58 PM
Bedankt Ben, Bedankt Evan,

Het zijn inderdaad ontsporingswissels. Op Youtube staat een cabinerit, waar je het heel duidelijk en in detail kan zien.
Moet ik nog eens over nadenken hoe dat juist in model kan worden nagemaakt.

Het voordeel hier, is dat ik de echte wissels uit het plan heb kunnen smijten, en de afstanden tussen de sporen correct heb kunnen namaken.
Wel heb ik de lengte van het station op schaal moeten inkorten, want 625 meter op schaal is 718cm, en dat was net wet teveel van het goed ;D

We hebben het teruggebracht naar 450cm van wissel tot wissel, wat aan de perrons neerkomt op 360cm.
In principe is de langste stam die daar moet passen 306cm, dan hebben we nog wet reserve ;)

Ondertussen heb ik de afbuiging er ook in verwerkt, en voorlopig Antwerpen aan de andere kant van de ruimte geplaatst :o
Vraag is alleen of je van deze 2% buiging ook iets gaat zien als je het bouwt...

Ziet er zo uit:

(https://live.staticflickr.com/65535/49788556346_75d3703c69_h.jpg)
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: TBCédric op 18 april 2020, 16:23:31 PM
Citaat van: mardig23 op 18 april 2020, 15:42:58 PM
We hebben het teruggebracht naar 450cm van wissel tot wissel, wat aan de perrons neerkomt op 360cm.
In principe is de langste stam die daar moet passen 306cm, dan hebben we nog wet reserve ;)

Vraag is alleen of je van deze 2% buiging ook iets gaat zien als je het bouwt...

Je langste stam is vermoed ik de Oostende-Eupen? Soms is het in het echt ook héél nipt hoor. 54cm in schaal is dus ruimschoots voldoende!

Die 2% buiging ga je zeker zien hoor! Als ik terug kijk naar mijn Project Station Sint-Niklaas zag je dat ook héél netjes in model. Het is een héél mooie toegevoegde waarde en eens iets anders dan puur een recht spoor.  ;)
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: OlivierV op 18 april 2020, 18:07:00 PM
Het plan zit redelijk goed in mekaar, enkel die bochten zijn wat rechtoe rechtaan, ik mis daar wat dynamiek!
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 18 april 2020, 18:12:17 PM
Ik moet eerlijk zijn dat ik nog niet naar de realistische stammen heb gekeken.

De IC508 heeft 12 I11-en plus de loc daarbij, en die zit dan een eind over de 306cm die ik aangaf.
Die ga ik beperken tot 8 of 9 rijtuigen.

Ik heb de stammen beperkt tot 8xM6 of 8xI11 en is IC direct 7x ICRm met twee traxxen.

De uitzondering is een 10-delige stam M6 200km/u met sandwich 18² (die zo op de HSL2 rijden). Die is 370cm, en kan er eigenlijk niet in.
Daar gaan dus 1 of 2 rijtuigen in een ander stam rijden.

Ook de Eurostar's/Thalys/ICE's zal ik nog moeten bekijken. Ik denk dat die ook allemaal iets korter gaan rijden dan ze in de kast liggen :-X

Genoeg gesproken! BOUWEN ;D

(https://live.staticflickr.com/65535/49789425567_c011efdddd_k.jpg)
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 18 april 2020, 18:19:41 PM
En je hebt gelijk Olivier, zeker op het plan lijkt het nergens op, maar het is wel R5 dus veel ruimer kan je niet gaan.

Ik zit ook met het probleem dat ik dicht bij de kant moet blijven met de HSL, want er moet nog een gewone lijn bij met een bundel en een containerterminal. ???

Ik heb ondertussen ook ingezien dat ik wel spiralen (ovalen) ga moeten leggen, omdat ik gewoon te veel stammen wil laten rijden, om hier in het geposte plan weg te kunnen zetten.

Ook is de vrije ruimte op het gegeven plan niet voldoende. Ik heb het in de ruimte zelf eens opgemeten, en je hebt dan nooit ergens een punt waar je kan plaatsnemen om de baan te besturen, waar je ook effectief een goed overzicht hebt.

Er zal wat moeten opgeofferd worden om het overzichtelijk te houden vrees ik ;)
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: efl045 op 18 april 2020, 19:10:41 PM
Citaat van: mardig23 op 18 april 2020, 18:19:41 PM
En je hebt gelijk Olivier, zeker op het plan lijkt het nergens op, maar het is wel R5 dus veel ruimer kan je niet gaan.
Sorry, R5 op een baan van deze grootte oogt nog erger dan R1 in een startset..
Je gaat toch wel met flexrails werken? Dan maak je de bogen toch veel ruimer dan R5. En je gaat toch wel overgangsbogen toepassen? Zoals het nu getekend staat van recht naar vaste boog lijkt het mij toch ook maar niks om lange stammen door te jagen... Dat kan beter  ;)
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 18 april 2020, 21:19:46 PM
Zeker weten Franky, en het meeste zal zoals het er nu voorstaan in betonrails komen, met toegevoegde puko's.
Enkel de wissels zullen K-rails zijn, want daar ga ik echt niet aan beginnen.

De bedoeling van het plan is een goed treinbedrijf te creëren alvorens echt in detail te gaan.

Samen met de try-outs heb ik achterin een plan waar de goede stukken overgenomen worden, en die werk ik dan verder uit met flex-rails in detail.
Daar kruipt zeer veel tijd in en doe ik dus enkel als ik redelijk zeker ben...

Maar zoals ik al schreef, er zullen toch wat compromissen worden gedaan...
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 april 2020, 22:17:45 PM
Karl, 3 jaar geleden heb ik deze foto gemaakt van Noorderkempen. Wellicht kun je er wat mee.

(https://live.staticflickr.com/65535/49790009881_121311e7fa_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iRLPhe)DSCI1510 (https://flic.kr/p/2iRLPhe) by klaas zondervan (https://www.flickr.com/photos/137061617@N04/), on Flickr
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Herwig op 19 april 2020, 00:01:16 AM
En vergeet zeker de  fietstunnel  niet,  die is voor die van Wezel of die van Bracht toch het allerbelangrijkste.
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: efl045 op 20 april 2020, 09:42:11 AM
Citaat van: mardig23 op 18 april 2020, 21:19:46 PM
De bedoeling van het plan is een goed treinbedrijf te creëren alvorens echt in detail te gaan.
Samen met de try-outs heb ik achterin een plan waar de goede stukken overgenomen worden, en die werk ik dan verder uit met flex-rails in detail.
Daar kruipt zeer veel tijd in en doe ik dus enkel als ik redelijk zeker ben...
Elk zijn werkmethode natuurlijk, maar schuilt er nu het gevaar niet in dat je je rijker rekent dan je bent? En daar bedoel ik natuurlijk geen centen mee  ;) Maar plaats... want nu teken je in alle hoeken van je baan vrij krappe bogen voor de plaats die er is met als gevolg veel langere rechte stukken dan er zouden zijn met ruimere bochten, dus als je van die rechte stukken bewaart omdat ze voldoen zal het nooit meer mogelijk zijn er wijdere bochten op aan te sluiten, en dat zou toch jammer zijn.
Ik vertrek altijd net omgekeerd, ik teken om te beginnen in elke hoek van de baan de ruimste bochten die ik zou willen gebruiken en kan dan veel makkelijker inschatten wat daar tussen mogelijk is. Ik plan met andere woorden nooit op de totale oppervlakte maar trek daar op voorhand de grootste bochten af.
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 20 april 2020, 13:58:18 PM
Hey Franky,

Het is inderdaad zo dat je je in het begin rijker rekent dan je bent.

Deze plannen zijn vooral bij mij bedoeld om het "denkproces" in gang te zetten. (en meningen te aanhoren)

Dat begint met in mijn hoofd iets te bedenken, daar de denkbeeldige treinen op te laten rijden, en dan op papier te zetten wat ik er allemaal op wil hebben.
Dan kom je tot de vaststelling dat je dat allemaal niet kan hebben, en begin je te elimineren.

In het verleden heb ik zo geleerd om een baan over te houden met wat je echt belangrijk vindt.

Op mijn eerste plan staat Noorderkempen en een kopstation, en dan merk je dat er eigenlijk niet veel plaats overblijft voor de Containerterminal.
Ook bleek de indeling van de ruimte niet optimaal voor de terminal zoals ik die in mijn hoofd heb.
Laat die terminal nu net zijn wat ik wil gaan "bouwen".

Dus over naar een nieuwe, aangepaste lay-out! (en zo zal dat nog een tijdje doorgaan, tot ik het gevoel heb dat het goed genoeg is om echt te bouwen)

Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Jurgen op 29 april 2020, 11:31:49 AM
Heel vreemd die wissels links en rechts die echt letterlijk nergens naartoe leiden.

Heeft iemand een idee wat de bedoeling hiervan is?

Een restant van de werken tijdens de aanleg ofzo?
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Geert op 29 april 2020, 11:50:26 AM
Jurgen,

Volgens Evan waarschijnlijk  ontsporingswissels.

Geert
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Herwig op 29 april 2020, 11:51:18 AM
Bedoel je die ontsporingswissels ?   -  zie reacties hierboven   #36  à  42
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Michiel op 29 april 2020, 11:53:34 AM
Vorig eeuw werden ontpoorwissels geplaatst om hoofdlijnen te behoeden tegen toevallig losrollend materieel dat het hoofdlijn zou oprollen. De wissels (soms met maar 1 tong) zorgen dat dir wild rollend spul wordt afgeleid naar de grindbak. Meestal wel toegepast bij hellend terrein.

Ik vermoed dat dit hier ook is, hoewel het station er vrij vlak zal liggen.



Mijn vraagje btreffende dit station. Het ligt midden in de pampas, ver van stad en dorp. Waarom stoppen hier zoveel treinen, zelfs directs (IC en Benelux). Het is telkens stom wachten op 1 man en een kip. Woont hier toevallig een minister? ???
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Geert op 29 april 2020, 11:55:56 AM
Als je de parking en de fietsenstalling daar bekijkt, veel volk die daar 'normaal gezien' opstapt.

Geert
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Herwig op 29 april 2020, 12:02:14 PM
Pampa's  pampa's ?     Boerenbuiten ja....

Het dorpscentrum van Brecht, aan de oostkant,  is   'binnendoor'  niet zo ver, op wandelafstand.
( via het tunneltje onder sporen en E19 )
En vanuit 'Wezel in het westen is het met een (elektrische) fiets via een prima-fietspad langs het militair domein ook makkelijk te doen.
Er is een veelgebruikt P & R-terrein dat reeds vergroot moest worden door het inpalmen van groen(gras)zones.  Plus fietsstalling.
En er stoppen meerdere De Lijn-bussen.
Volgend jaar zou de frequentie van niet-HST's nog verbeterd worden, stond er vorige week in de GvA.
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: evan op 29 april 2020, 12:03:18 PM
Dit station heeft of had verhoudingsgewijs het grootste aantal pendelaars van het land ;)   Het is eigenlijk het ideale voorbeeld zoals het zou moeten. 

Reizigers weekdag: bijna 1400 en weekend gemiddeld 500  Dat kan tellen voor de pampa's he  ;D
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Michiel op 29 april 2020, 12:13:23 PM
Als men in 't Holleken ook alle nationale en internationale treinen zou laten stoppen, zou 't Holleken ook relatief veel pendelaars aantrekken. Ik blijf het vreemd vinden. Het lijkt een "Liedekerke-verhaal" ;)
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Herwig op 29 april 2020, 12:21:53 PM
Michiel uit het Brusselse,
Toch enigszins merkwaardig vind 'k het dat je van dit lokale gegeven op de hoogte bent:                                 (  ::) :o  ;)  )

PAMPAS VZW - 0418.361.295 - Brecht - Trends Toptrendstop.knack.be › detail › pampas
Discotheek Pampas NV in Brecht


En wat zou dan het verband kunnen zijn met uw  't Holleken  ?
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: rgp op 29 april 2020, 12:24:51 PM
Evan,

Je cijfers zijn wel juist, maar die pendelaars zitten op 4 tot 6 treinen, daarbuiten stapt er op of af de spreekwoordelijke enkeling en een kieken.
Het zou een oplossing kunnen zijn om de uurregeling tot pakweg 1 uur s nachts te laten doorlopen, maar met een halvering van het aanbod tussen 21 uur en 1 uur.
Nu is het aanbod in de daluren veel te groot en in de spits te klein.
Maar good luck om voor mijn idee een dienstregeling op te stellen🤨

Roland
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Michiel op 29 april 2020, 12:37:38 PM
Citaat van: Herwig op 29 april 2020, 12:21:53 PM
Michiel uit het Brusselse,
Toch enigszins merkwaardig vind 'k het dat je van dit lokale gegeven op de hoogte bent:                                         (  ::) :o   )

PAMPAS VZW - 0418.361.295 - Brecht - Trends Toptrendstop.knack.be › detail › pampas
Discotheek Pampas NV in Brecht


En wat zou dan het verband kunnen zijn met uw  't Holleken  ?

;D ;D ;D  da's grappig!

En het verband met 't Holleken is het aanbrengen van "kip-of-ei" verhaal. Maar het is niet belangrijk. Ik stond al dikwijls in de Noorderkempen de minuten weg te turen door het vensten kijkend naar de leegte en de verlatenheid waarop men moet wachten opdat ze ook de trein zouden kunnen nemen.... steeds tijdens daluren op doorreis...  ;)

Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Ludwig op 29 april 2020, 18:42:57 PM
Citaat van: Herwig op 29 april 2020, 12:21:53 PM
Michiel uit het Brusselse,
Toch enigszins merkwaardig vind 'k het dat je van dit lokale gegeven op de hoogte bent:                                 (  ::) :o  ;)  )

PAMPAS VZW - 0418.361.295 - Brecht - Trends Toptrendstop.knack.be › detail › pampas
Discotheek Pampas NV in Brecht


En wat zou dan het verband kunnen zijn met uw  't Holleken  ?

En daar heb ik als jonge gast veel uurtjes versleten en biertjes verbruikt....waar is de tijd !  ??? ;D
De bouw van station Noorderkempen is toch geen slechte beslissing geweest, probeer er maar eens een parkingplaats te vinden in de werkweek !
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 30 april 2020, 19:57:00 PM
En ondertussen zijn we na poging 4 tot de conclusie gekomen dat less inderdaad more is, en is het voor de HSL onderstaand plan geworden.

Ik heb hiervoor toch een klimovaal geplaatst, daar waar oorspronkelijk het kopstation was voorzien.
Na verwoedde pogingen is gebleken dat en Noorderkempen, en een kopstation, en een containerterminat, en een ruime bundel, veel te complex werd.

Deze HSL is simpel, heeft nu zeer ruimte bochten in Flex, zoals Franky graag ziet ;), en ik ook, en er zijn in de spiraal twee keerlussen, er is een doorrijmogelijkheid om tegen 300km/u toerekes te draaien, en je kan van alle kanten de spiraal in- en uitrijden.
De spiraal is R4-R5, en onder de eerste winding 1.4% daling en stijging. Moet te doen zijn, toch?

Het schaduwstation hangt er nog niet aan, omdat er dus nog een lijntje 59 komt, met bundel en terminal, en ik ga proberen alles op deze spiraal te laten draaien, met een uitwijkmogelijkheid die je late wel zal zien verschijnen.

Bovenop de spiraan komt een grote dok, met containerboten, kranen, en een stevige berg containers :P

Zoiets:
(https://live.staticflickr.com/65535/49838456742_df08641d03_h.jpg)

Met dok:
(https://live.staticflickr.com/65535/49837677608_c241d69043_h.jpg)
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: TBCédric op 30 april 2020, 20:16:33 PM
Hey Karl, dat ziet er al beter uit.
Ik heb misschien nog een kleine aanpassing. Als je het stuk noorderkempen effectief 180 graden rond draait, kan je aan de linkerkant nog ruimere bogen voorzien en dat gaat nog ruimer en natuurlijker ogen. Het is maar een idee. En dan kan je misschien aan de rechterkant nog een soort van tunnel voorzien zoals in Berchem.

Het zijn maar kleine dingen maar ze kunnen misschien een grote impact hebben.  :D
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 30 april 2020, 21:10:35 PM
Hoi Cédric,

Zoals je zegt zal het ook ongeveer zijn. Het station is nu 180° gedraaid tov het origineel, en nu ligt dus links NL en rechts A'pen en Berchem en als je uit de bocht komt aan de kant van de 215cm gaat hij de tunnel in. ;)

Zoals het nu ligt kan het station, met bushaltes en de parking aan de voorkant komen, en het achterste afdak over het perron halverwege worden doorgesneden en tegen de achterwand worden gebouwd. De achterwand zullen dan foto's zijn, terplaatse genomen, van de groen bermen en de brug van de E19 op de achtergrond...

De ruimere bocht aan de linkerkant kan er enkel komen als ik het station inkort, maar dat is voorlopig niet het plan. Niet onderschatten hoe ruim ze nu al zijn. Als je dit gaat vergelijke zijn die een eind groter dan R5...

Wat aan dit baanplan ook leuk is, is dat je al 4 of 5 stammen kan laten rijden als je de keerlussen en eerst wending van de spiraal als schaduwstation gebruikt ;D
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: TBCédric op 30 april 2020, 21:18:16 PM
Ik snap waar je naar doelt, maar ik had het eigenlijk eerder over die bocht. Hij "helt" nu eigenlijk naar onderen (van de foto gezien), als die curve 180 graden omdraait en uw sporenplan behoud, heb je vanaf noorderkempen al een kleine bocht naar links die je zo naar de bocht leid.  ;)
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 19 december 2020, 20:42:07 PM
Zo, bijna acht maanden en een hoop miserie verder zijn we eindelijk op een punt gekomen dat de opbouw kan starten.

Met de opbouw bedoel ik letterlijk van 0, van een (bijna) lege ruimte, waar nog een vloer, muren, elektriciteit en heel de meuk moet worden voorzien.
Ik ga starten met de muren om de grijze ruimte rechts onder het plan.

Daarmee bots ik op het eerste probleem: waar zet ik nu de deur.
Eigenlijk kan ik dat pas bepalen als ik een volledig spoorplan heb, want alle deuren en ramen/moeten kunnen nog worden voorzien, maar als ik daarop wacht kan ik niet verder met de verbouwing.

Pas ik dus de baan aan aan de ruimte of de ruimte aan de baan?

Het probleem zit het in de deuren 1 en 2 op onderstaande plan.
Bij Deur 1 kan ze in muur A of B, op gelijk welke plek.
Deur 2 is de deur naar buiten, en kan verschuiven binnen de maatregel van 269cm.

(https://live.staticflickr.com/65535/50737415122_e7fbd26216_h.jpg)
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: SuSke op 19 december 2020, 21:37:31 PM
Aahhh, een "de kip of het ei" verhaal  ;) ;)

Als je de plaats van de deuren nog kan kiezen, zet ze dan op de plek waar je echt weinig sporen tegen de muur verwacht.
Als je de plannen niet te veel meer verandert, wordt dat dus plaats B voor deur 1 en deur 2 laat je mooi op zijn plek zitten.

Wat ik wel mis, is een plek waar je wat kan prutsen aan een loc of waar je materiaal gestockeerd staat want ik vermoed dat jou verzameling ook stilaan iets groter wordt.  8) 8)
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 19 december 2020, 23:23:59 PM
Dat prutsen komt wel goed. Er is nog een ruimte achter deze, waar een frutselbureautje komt...ooit ::)

Wat stockage betreft, komt er volledig in het rond wat zweeds zelfbouw meubilair, en nog wat vitrines ;D
De collectie is grappig genoeg, de laatste jaren net kleiner geworden, en nog steeds in afbouw.
Enkel nog materiaal dat op de baan past, met de nodige emo-uitzonderingen. Dat is het plan.

Maar dan het echte probleem: de baan.
Nu de ruimte leeg is heb ik mijn bedenking bij het plan en dus ook de plaatsing van de deur.
De ruimte is eigenlijk groter dan ik dacht, en ik wil er dus wat meer kunnen uithalen dan eerst voorzien.
Daarom kwam plan A met de vertikale deur terug naar boven.

Ik ga nog eens een paar uur goed nadenken over wat andere mogelijkheden voor een spoorplan.

Als er iemand een idee heeft: SHOOT :o
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: efl045 op 20 december 2020, 11:07:51 AM
Als de ruimte groter is dan je dacht is het dan niet interessanter te gaan voor een open schaduwstation op werkhoogte in plaats van alles vol te leggen met een zichtbare baan en dan onder tafel te moeten prutsen om treinsamenstellingen te maken of af te breken?
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 20 december 2020, 12:13:23 PM
Hoi Franky,

Dat is ook al door mijn hoofd gegaan, en ik heb eigenlijk al zo een plannetje in aanmaak op anyrail.
Ik zal altijd wel ergens wat onder de tafel moeten duwen ook, wegens "te veel stammen", maar een grote opstelbundel moet eigenlijk wel mogelijk zijn.

Ik zit alleen met de bereikbaarheid wat gewrongen, en als ik dat plannetje wil doorvoeren moet de deur 1 op op plaats A voorzien worden.
Dat gaat dan ten kosten van de bereikbaarheid en oppervlakte van de containerterminal.

Ik zal eens wat tekeningskes maken om het probleem te schetsen...
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: OlivierV op 22 december 2020, 21:16:01 PM
/ onnozele opmerking.

Wat dacht je van een dubbeldekslayout?

/ einde onnozel opmerking.
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 22 december 2020, 21:27:44 PM
/nieuwsgierige vraagstelling:

Wat bedoel je daar precies mee Olivier?

/einde nieuwsgierige vraagstelling ;D
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: vyncky op 23 december 2020, 12:31:37 PM
Kijk eens naar het draadje Line 41 van Peter VG  in ooit zal het klaar zijn.
Dit bedoeld Olivier, wel niet zo gigantisch maar eigenlijk krijg je dan twee modelbanen op elkaar.

Een ander voorbeeld in ons Belgenlandje is Ronny Eggermont.
Hij heeft op facebook een groep waar hij zijn bouw van zijn modelbaan post. Ik weet niet of je Facebook hebt? indien wel moet je eens zoeken naar: "Trein-Walhalla lijn 154".

Indien niet stuur ik je wel een paar foto's.

Ik ben persoonlijk ook wel fan geworden van dit principe.

Yannick


Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: mardig23 op 23 december 2020, 13:44:41 PM
Hey Yannick,

Ik heb geen Facebook.

Lijn 41 volg ik wel, en ik heb inderdaad al eens gedacht om een tweede traject zichtbaar te maken om "schaduwstation"-niveau.
Dat was nog een overblijfsel van een sporenplan met een kopstation met een doorgaande tunnel, een beetje zoals op Mol-Cargo, maar dan echt met verschillende verdiepingen in het station zelf, die je dan aan de zijkant kan zien.
Dat is destijds een beetje in een vergeethoek geraakt, omdat er iemand met een soortgelijk project bezig was, en op een hele hoop bedenkingen botste.

Maar dat tweede niveau is wel wat blijven hangen, maar iets beperkter dan zo echt 2 banen boven elkaar...

Stuur gerust eens wat foto's, je weet nooit of ik er wat bruikbaars uit kan halen ;D
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: evan op 23 december 2020, 14:50:53 PM
Heel gebruikelijk over de plas...  https://www.google.be/search?q=double+deck+model+railroad+layouts&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl-be&client=safari
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: RobVille op 15 februari 2021, 12:21:14 PM
Hallo,

Foto's uit mijn oude doos ....

Deze baan heeft het uiteindelijk niet gered. Technisch werkte alles, alleen de afwerking gaf nogal wat problemen in die tijd ;)

Voorkant -->

(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1613387435-hoofdbaan---detail.JPG)

en de achterkant met de spiralen -->

(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1613387467-rob---modulebouw-02.JPG)

(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1613387874-rob132.jpg)

Op deze manier kan je stapelen, houd je toch opstelsporen van voldoende lengte, en moet je er wel voor zorgen dat de spiralen ovaal van vorm zijn met voldoende rechte stukken.

Groetjes,
Rob



Titel: Re: Dubbelsporige klimspiraal voor stammen lange LS stammen
Bericht door: Karel A.J. op 16 februari 2021, 06:34:18 AM
Citaat van: bellejt op 14 april 2020, 09:47:13 AM
yep.hier staan ze allemaal netjes : https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:K-rail_Boog_maten.png

Mooi! Waar vind ik gelijkaardige tekeningen van de diverse fabrikaten N-spoor?
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 16 februari 2021, 12:36:50 PM
soms met een beetje te googlen https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=9525 intikken klimspiraal schaal N of nog iets toevoegen
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Karel A.J. op 16 februari 2021, 13:47:11 PM
Hmpff, dankjewel, maar tenzij ik iets gemist heb zie ik daar geen tekeningen zoals die hele schone hierboven?

Wat is overigens "googlen" ;) ? Klinkt naar een van die vieze woorden die ik geleerd heb niet te mogen uitspreken...

Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 16 februari 2021, 13:58:31 PM
soms met de vieste woorden kun je ook mooie dingen maken .......
Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 16 februari 2021, 14:00:12 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 februari 2021, 13:58:31 PM
soms met de vieste woorden kun je ook mooie dingen maken .......
https://www.vlaanderen.be/taaladvies/googelen-vervoegen#:~:text=Werkwoorden%20die%20van%20een%20eigennaam,ik%20googelde%2C%20wij%20googelden

laat ons zeggen in het Gents


Titel: Re: Spoorplan Noorderkempen
Bericht door: Stef71 op 09 mei 2021, 08:18:21 AM
Citaat van: RobVille op 15 februari 2021, 12:21:14 PM
Hallo,

Foto's uit mijn oude doos ....

Deze baan heeft het uiteindelijk niet gered. Technisch werkte alles, alleen de afwerking gaf nogal wat problemen in die tijd ;)

Voorkant -->

(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1613387435-hoofdbaan---detail.JPG)

en de achterkant met de spiralen -->

(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1613387467-rob---modulebouw-02.JPG)

(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1613387874-rob132.jpg)

Op deze manier kan je stapelen, houd je toch opstelsporen van voldoende lengte, en moet je er wel voor zorgen dat de spiralen ovaal van vorm zijn met voldoende rechte stukken.

Groetjes,
Rob
Top idee die verbindingen met speakeraansluitingen.