Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: Tekno op 29 maart 2020, 21:08:31 PM

Titel: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 29 maart 2020, 21:08:31 PM
Ik ben bezig met het ontwerp van mijn baan (K-sporen van Marklin)
Hierbij het ontwerp dat ik in gedachte heb met enige toelichting.
Heb enkele lussen voorzien zodanig dat de locs op alle sporen in beide richtingen kunnen rijden.
Bovenaan links is er een schaduwstation (het eigenlijke station is rechts onder getekend, met de verwijzingen sch. 1 en sch. 2).
De 2 bovenste lijnen van het parcours situeren zich op niveau 1, dus boven het schaduwstation.

(https://i.postimg.cc/PqhwnmMJ/plan-def.jpg)

Ik ben nieuw in de materie. Er zullen dus nodige aanpassingen dienen te geburen.
Graag jullie opmerkingen
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: ACFI op 29 maart 2020, 22:00:20 PM
Francis

heb je geen grotere tekening?

dit is nogal klein en moeilijk te bekijken.

ACFI
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 30 maart 2020, 08:37:51 AM
ACFI,
Gisteravond nog vlug moeten handelen en te laat gemerkt dat de figuur weinig voorstelde.
Ik heb ondertussen de schets kunnen verduidelijken en een betere link kunnen aanmaken.
Het zou nu moeten duidelijk zijn.
Francis
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 30 maart 2020, 08:40:57 AM
Nog vergeten te vermelden dat ik het plan met SCARM heb aangemaakt. Op enkele plaatsen sluiten de sporen net niet aan mekaar. Ik veronderstel dat dit, omwille van de grotere onderlinge afstanden, kan geregeld worden.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Michiel op 30 maart 2020, 09:05:53 AM
Van harte welkom, Francis. Erg leuk dat je met een modelbaan gaat beginnen en dit met ons wilt delen.

Betreffende het baanplan, weet ik niet wat je met je baan wilt bereiken. Dat beschreef je niet in de inleiding. Gaat het om lekker veel treinen laten rijden? Wil je specifiek een periode, regio of ander thema gaan uitbeelden? Hou je de techniek analoog en handbestuurd, of wil je verder gaan naar digitaal en automatisering?

Wanneer ik baanplan lees zie ik een retro-baan, en dat is niet verkeerd. De nostalgie is al een erg leuke ervaring. En als je zoveel mogelijk materiaal van vroeger wilt gebruiken, dan is dit heel begrijpelijk.

Indien je toch eerder een moderne modelbaan nastreeft, dan zou ik adviseren om je denkproces tijdens het plannen om te keren. Niet plannen met het neerleggen van sporen en zien hoe je leuke trajcten kan maken, maar beginnen met te bepalen WAT je wilt uitbeelden. Wat is het centrale thema van de baan? Vertek van dit kernconcept, ontwikkel het, en vervolledig met wat er bij hoort om het operationeel te maken. Op die manier werk je naar een unieke baan, met een sterk centraal thema, en een geconcentreerd baanplan dat de essentie toont.

Maar nogmaals, jij bepaalt wat je leuk vind. Je bouwt een baan voor jezelf. En ongeacht wat de norm is, of wat anderen ervan vinden, als jij gelukkig bent met wat je doet, is dat voldoende. Ik kijk uit naar de vorderingen van je baanplan, en later de bouw ervan, mocht je die ook met ons willen delen.  ;)
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 30 maart 2020, 10:46:09 AM
Ik heb het voor stoomlocs, diesels en de eerste elektrische locs (zonder een bovenleiding te gaan plaatsen). Beetje nostalgie dus.
Zou de locs graag digitaal aansturen, wissels e.d. manueel te bedienen.
Bedoeling is om een drietal locs te laten rijden, zonder in conflict te komen. Af en toe een of meerdere wissels verzetten zodat de locs een ander parcours kunnen rijden.
In het schaduwstation wachten 2 andere locs op hun beurt.
Zou graag nog ergens een tweede schaduwstation willen inplanten, al was het maar voor één loc. Ik zie echter geen mogelijkheid meer. Het is ook niet de bedoeling om de ganse plaat vol te leggen met rails.
Onderaan links kan ik nog een rangeerstation inrichten
De maximale breedte van de tafel bedraagt 3,7 m, de diepte kan ik uitbreiden tot een 2,7 m.
Links en rechts van het parcours is er een muur.
De bediening van het circuit zou rechts onder gebeuren.
Aan de achterzijde (bovenzijde) blijf ik op een 0,6 m afstand van een andere muur. Deze zijde is dus bereikbaar, mits onder de tafel te kruipen (is doenbaar omdat de tafel op circa 0,95 m wordt geplaatst).
Momenteel nog bezig met de kamer in te richten. Volgende week start ik met de tafel/dragende structuur.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Chrisrail op 30 maart 2020, 12:02:21 PM
.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 30 maart 2020, 12:56:46 PM
Klopt. Baanplan 16.
Het heeft wel enige tijd geduurd om het plan te 'vertalen' van M naar K-spoor.
Ik vond en vind het een boeiend parcours.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Gerolf op 01 april 2020, 11:46:13 AM
Ik sluit me aan bij Michiel's overwegingen.
Anderzijds: als je er voor kiest om een plan uit een boekje na te bouwen: Doe gerust hoor. Het is jouw project, als je er maar plezier aan hebt !

Citaat van: Tekno op 30 maart 2020, 10:46:09 AMVolgende week start ik met de tafel/dragende structuur.

Dan lijkt het alsof je keuze al gemaakt is. Waarom vraag je dan een mening over je plan ?
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 06 april 2020, 08:16:47 AM
Gerolf,
De kamer meet 3,75 m bij 3,4 m.
Voor maximale bezetting heb ik dan een L-vorm gekozen aangezien de deur zich rechts onder bevindt.
De vorm ligt dus grotendeels vast.
Het zou kunnen dat ik een groter schaduwstation voorzien in de tip van de L (links onder) en te bereiken via een helix.

Michiel,
Als ik een thema zou kiezen, dan is de trein toch maar één element in het geheel, b.v. een station met bijhorende omgeving.
Voor mij zou de trein centraal moeten staan : enkele treinen rijden door een landschap terwijl iets centraler op het bord enkele treinen aan het rangeren zijn.
Ik hou jullie zeker op de hoogte van de verdere opbouw van het circuit. Momenteel nog bezig met het bouwen van de dragende structuur voor de beplating.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Michiel op 06 april 2020, 08:41:11 AM
Een station met doorgaand en rangerend treinverkeer is niet verkeerd. Gezien je een L-oppervlakte ter bechikking hebt, is de diagonaal over de twee benen de langste lengte waarop je je centrale thema kan ontwikkelen. Ik geef dit maar mee als element in je denkoefening.  ;)

(https://iili.io/JCcn3J.jpg) (https://freeimage.host/i/baanplan.JCcn3J)
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 07 april 2020, 08:10:17 AM
Michiel,
Prachtig voorstel. Ik ga dit zeker aanpassen in het circuit.
Zal de rest dan enigszins moeten aanpassen. Mogelijks zal ik de 2 bochtwissels (midden rechts) al in helling moeten brengen om een haalbaar hellingspercentage te bekomen.
De twee schuine stroken (links boven) zullen verdwijnen. Om alsnog 2 keerlussen te behouden, zal ik het schema van banenplan 16 (marklinboek) overnemen.
De kromme die u voorstelt, zal ik best met flexirails bouwen omwille van meer elegant. Dit wordt dan een lang viaduct ?
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Dvroonen op 09 april 2020, 16:35:13 PM
Omdat de ruimte toch maar beperkt is zou ik een station diagonaal bouwen omdat nu alles veel te recht is en de bochten te krap
Ik zie dat er ook een draaischijf is voorzien .Op uw ruimte is dat dan veel te veel op elkaar .Je moet denken "aan de beperkingen herkent men de meester "
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 10 april 2020, 14:11:40 PM
Naar aanleiding van de diverse en terechte opmerkingen, heb ik het plan aangepast.

(https://i.postimg.cc/NG5p3XZ4/plan-definitief.jpg)

Er zijn minder sporen maar meer bochten voorzien.
De diagonaal (van links boven naar rechts onder) is rechtlijnig getekend doch zal met flexirails worden uitgewerkt om iets meer elegantie te verkrijgen.
De gele sporen bovenaan bevinden zich in een tunnel. Er komt nog een (geel) spoor bij, evenwijdig aan het bovenste, waardoor er 2 wachtsporen zijn (als klein schaduwstation).

Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: SuSke op 10 april 2020, 17:45:28 PM
Aan de hellingen gedacht om die bruggen die over het station liggen aan te sluiten op de stationssporen??
Het lijkt me erg krap en waarschijnlijk meer dan 3%
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 10 april 2020, 21:31:38 PM
De lengte van de kleinste U (onderaan links) bedraagt 3,05 m. In uiterste nood kan ik de 2 U's verlengen door het invoegen van rails met halve lengte (9 cm) waardoor er nog eens 18 cm bijkomt.
De lengte van de lus (onderaan rechts) is 3,09 m lang.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Gerolf op 11 april 2020, 10:22:37 AM
Je plan is zeker beter dan het eerste. Goed zo !
Je hellingen lijken inderdaad wat te krap. Persoonlijk zou ik de sporen niet over, maar onder je station laten lopen. Spiraalsgewijs naar beneden en een groter schaduwstation ...
Nog een tip: verlaat even je tekenprogramma en neem potlood en papier. Dat gaat veel sneller, en het zal je fantasie prikkelen  ;)
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: OlivierV op 11 april 2020, 16:59:30 PM
Citaat van: Gerolf op 11 april 2020, 10:22:37 AM
Je plan is zeker beter dan het eerste. Goed zo !
Je hellingen lijken inderdaad wat te krap. Persoonlijk zou ik de sporen niet over, maar onder je station laten lopen. Spiraalsgewijs naar beneden en een groter schaduwstation ...
Nog een tip: verlaat even je tekenprogramma en neem potlood en papier. Dat gaat veel sneller, en het zal je fantasie prikkelen  ;)
En probeer korte bochten in het zicht te vermijden.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: efl045 op 11 april 2020, 18:14:30 PM
Ik zou niet alleen bochten in het zicht vermijden maar ook lange trajecten volledig in het zicht vermijden, die zien er altijd onzinnig uit. De treinen rijden op de oppervlakte die je ter beschikking hebt altijd een ongeloofwaardig parcours, precies een rollercoaster of slotcar racebaan.
Ik ben een groot liefhebber van retro banen en daar werd over het algemeen alles in het zicht gelegd, maar dan uit noodzaak, de treinen werden op het zicht bestuurd, er was nog nauwelijks automatisatie en een trein mocht eigenlijk nooit uit het zicht verdwijnen of dat leidde gegarandeerd tot een botsing..
Later werd er veel meer met verborgen sporen gewerkt en met schaduwstations, met de nodige automatisatie kun je de treinen blind laten rijden. En dat schept een veel interessanter treinverloop, het treinverloop wordt onvoorspelbaar en veel interessanter.
Die schaduwstations en verborgen sporen gebruik je ook, zelfs keerlussen, maar je creëert er een nauwelijks interessanter treinverloop mee.
Als ik je advies mag geven zou ik vanuit het centrale station geen lange trajecten laten vertrekken waarop je de treinen kunt blijven volgen. Zorg dat treinen die vertrekken altijd ergens verdwijnen voor ze een ongeloofwaardige bestemming lijken te kiezen en dat ze liefst niet direct weer te voorschijn komen maar afgewisseld worden door een andere trein. En laat ze bij voorkeur gekeerd weer keren naar het station.Gebruik je keerlussen daar voor, om treinen verborgen te laten keren. Je krijgt dan een veel realistischer treinverloop: een trein vertrekt in een bepaalde richting, hij verdwijnt, je ziet dan eerst wat andere treinen en na een tijdje keert de eerst vertrokken trein terug uit de richting waarnaar hij vertrokken is.
En wil je een trein toch op een lang lang traject kunnen volgen, een paradebaan, laat die paradebaan dan een geloofwaardig traject volgen, een berm of een vallei of een viaduct, maar zeker geen gekke kronkels of bochten, en vertrekken en eindigen in een schaduwstation en niet in een zichtbaar station, dat lijkt veel echter en geeft je ook de mogelijkheid treinen te laten passeren die helemaal niet in je zichtbaar station passen, omdat ze of te lang, of elektrisch zijn terwijl je station geen boven leiding heeft of sneltreinen die een lokaal station nooit zouden aan doen. De paradebaan kun je dan bijvoorbeeld dubbelsporig maken, het zichtbare station enkelsporig aansluiten op het schaduwstation.
Een goede, verrassende en geloofwaardige flow is altijd schaduwstation - zichtbaar station - schaduwstation en parallel daarmee schaduwstation - paradebaan - schaduwstation. En dat kan dan over hetzelfde schaduwstation gaan.
En als je oppervlakte beperkt is en je wil grote hoogteverschillen, overweeg dan 2 aparte banen die niet met elkaar verbonden zijn. Het is toch voor niets nodig en zelfs ongeloofwaardig dat alle treinen overal kunnen komen? Dat geeft je veel meer vrijheid in je planning.
 
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Dvroonen op 11 april 2020, 18:50:00 PM
Hiermee is alles gezegd
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: evan op 11 april 2020, 19:03:24 PM
Dat laatste Argument van Franky is een heel goede tip!  Zelf pas ik dat ook toe in ontwerpen.  Niet elk traject moet verbonden zijn met elkaar ;)
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Powered By Diesel op 11 april 2020, 22:45:19 PM
Citaat van: Tekno op 30 maart 2020, 10:46:09 AM
...Beetje nostalgie dus.
Zou de locs graag digitaal aansturen, wissels e.d. manueel te bedienen.
Bedoeling is om een drietal locs te laten rijden, zonder in conflict te komen. Af en toe een of meerdere wissels verzetten zodat de locs een ander parcours kunnen rijden.
In het schaduwstation wachten 2 andere locs op hun beurt.
Zou graag nog ergens een tweede schaduwstation willen inplanten, al was het maar voor één loc. Ik zie echter geen mogelijkheid meer. Het is ook niet de bedoeling om de ganse plaat vol te leggen met rails...

Als ik dit lees denk ik dat het niet de bedoeling is om een naar het grootbedrijf "realistisch" treinverkeer uit te beelden. Enkel rondrijden met de treinen op een parcours en genieten van de passerende loks met verschillende rijmogelijkheden.
Ik denk dat de meesten onder ons begonnen zijn met spoorplannen uit de boekjes of de uitbreidingssets en het genieten van de combinaties die we zelf maakten, zonder teveel stress rond het zo goed mogelijk benaderen van de werkelijkheid.
Puzzelen met wissels rails en passtukjes tot we een nieuw plan hadden om uiteindelijk meer info te vergaren en dan voor zij die het wilden, meer realisme toe te voegen.

Als ik nu zit te priegelen en prutsen en naar informatie zit te zoeken of dit wel in werkelijkheid kon, denk ik toch soms met heimwee naar het onbezorgd m-rails neerleggen, een tunneltje timmeren met wat panlatten en een plastic zak en rijden maar.  ;)
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: SuSke op 11 april 2020, 23:19:50 PM
Citaat van: Powered By Diesel op 11 april 2020, 22:45:19 PM
...
Als ik nu zit te priegelen en prutsen en naar informatie zit te zoeken of dit wel in werkelijkheid kon, denk ik toch soms met heimwee naar het onbezorgd m-rails neerleggen, een tunneltje timmeren met wat panlatten en een plastic zak en rijden maar.  ;)

En er is niets dat ons tegen zou mogen houden om dat nog steeds te doen. ;D ;D
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: efl045 op 12 april 2020, 08:52:48 AM
Ik heb er ook zeker niks op tegen om gewoon rails uit te leggen en er zo maar iets op rond te laten rijden, mijn voorkeur gaat daar zelfs naar uit gezien mijn voorliefde voor het blikken materiaal van de tijden dat alles nog kon, maar ik heb een 2de stokpaardje dat daar een beetje haaks op staat, ik bestudeer al meer dan 50 jaar baanplannen in allerhande publicaties, ik heb er al ontelbaar veel zien passeren en op den duur zie je toch wel duidelijk wat goed bedacht is en wat gedoemd is om snel te vervelen en wat gegarandeerd tot een teleurstelling moet leiden. Ik probeer ook al sinds mijn kindertijd baanplannen te ontwerpen, heb er ontelbaar veel van uitgevoerd of zien uitvoeren door anderen en heb ondertussen wel al ontdekt wat de truken van de foor zijn om iets leuks in elkaar te steken. De laatste jaren ontwerp ik enkel nog iets in Wintrack , laat er in Koploper treinen op rond rijden tot er een interessant treinverloop is, haal de bottelnecks er uit en amuseer mij daar virtueel mee. Ik leg zelfs geen rails meer uit :-)
Scenery heeft mij nooit geïnteresseerd, ik zie mij dan ook niet als modelbouwer maar als bedenker en ontwerper. Ik heb ongeveer 300 locomotieven in kasten, dozen, gewoon rond slingeren, dozen vol rails en ik geniet er van om dat te hebben, het is gewoon een verzameling, en er van te dromen dat het ooit allemaal nog eens kan rijden. Na een beroepsloopbaan van meer dan 30 jaar in engineering die abrupt geëindigd is door een gebroken rug ten gevolge van een vreselijk zwaar verkeersongeval is dat voor mij DE manier om mijn hobby te beleven volledig in het verlengde van mijn beroepsloopbaan.
En als iemand dan zo iets vraagt...
Citaat van: Tekno op 29 maart 2020, 21:08:31 PM
Ik ben nieuw in de materie. Er zullen dus nodige aanpassingen dienen te geburen.
Graag jullie opmerkingen
...kan ik het uiteraard niet laten mijn kennis en ervaring in verband met ontwerpen te delen, zonder een railplan op te dringen of zelfs maar in het voorgestelde railplan hier en daar wat aan te passen, gewoon wat goede raad van tante Kaat waar iedereen mee doet wat hij wil. Mooie gerealiseerde modelbanen tonen laat ik over anderen die daar meer kaas van gegeten hebben dan ik  ;) En zo zijn er hier duidelijk veel meer dan ontwerpers van baanplannen, dat is hier maar magertjes,  dus ik zag mijn kans  :)
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: patrick smout op 12 april 2020, 09:43:22 AM
Dag Franky,

Bottlenecks eruithalen en treinenverloop bestuderen bmv koploper vooraleer je echt start met de bouw is inderdaad een prima tip . Ik heb ook aan de lijve ondervonden dat, ondanks dat ik tevreden ben over het zichtbare gedeelte, het treinenverloop niet altijd vot was. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in breekwerken nadat de baan gebouwd en geautomatiseerd was. Problemen zaten bij mij vooral in het niet zichtbare gedeelte. E.e.a vindt zijn oorsprong in het feit dat ik maar 1 schaduwstation heb maar ook de treinen wil laten terugkomen uit de richtng waar ze naar toe vertrokken zijn ( en in beperkingen in beschikbare ruimte). Extra inhaalspoor toegevoegd halverwege een enkelsporig traject van ruim 8 m lang richting schaduwstation, extra passeersporen aan het schaduwstation. De aanpassingen zijn vooraf wel gesimuleerd en, rekening houdende met wat nog realiseerbaar was, gaven ze toch een aanzienlijke verbetering in treinenverloop.

mvg, Patrick
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 12 april 2020, 15:15:39 PM
Franky,
U maakt het me niet gemakkelijk met het aanbrengen van diverse, waardevolle tips.
Het idee van schaduwstation - station - schaduwstation ga ik echter niet kunnen uitvoeren omwille van :
- beperkte plaats
- ik moeilijk afstand kan doen van mijn idee dat de locs hun toertje moeten rijden. Bij de combinatie schaduwstation-station-schaduwstation moet ik een beetje denken aan een catwalk.
Ik had gedacht aan de combinatie van een gedeelte als zichtbare baan (aan de linkerzijde) - station - schaduwstation (aan de rechterzijde) met keerlus + vluchtweg om de loc uiteindelijk aan de andere kant van de baan te zien opdagen.
In verband met een paradebaan en een schaduwstation als tweede baan. Wordt dit schaduwstation dan als tweede plaat boven het onderliggende schaduwstation gebouwd ?

Michiel,
Ik heb ondertussen de potloden aangescherpt om het ontwerp eerst manueel uit te tekenen.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Michiel op 12 april 2020, 15:29:33 PM
Citaat van: Tekno op 12 april 2020, 15:15:39 PM
Michiel,Ik heb ondertussen de potloden aangescherpt om het ontwerp eerst manueel uit te tekenen.

Zeg maar Gerolf, want hij bracht het potlood-idee aan.  ;)
En ik denk dat het zal bevallen. Veel plezier met het plannen.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: efl045 op 12 april 2020, 17:37:41 PM
Francis, het is er mij geenszins om te doen het je moeilijk te maken, zoals ik zeg ben ik zelf van het type dat er plezier aan kan beleven gewoon wat rails in elkaar te steken en er om het even wat op te laten rijden  :)
Maar om er zoiets van te maken moet je toch geen goede raad vragen, dan moet je gewoon je ding doen en je van niks of niemand iets aantrekken.
Ik had de indruk dat je viste naar goede raad en advies, dus zette ik even mijn andere pet op en de anderen mogen het altijd zeggen, ik denk niet dat ik onzinnige zaken voorgesteld heb.
Wat ik geef als advies was net bedoeld voor beperkte oppervlaktes, zelfs veel kleiner dan jij ter beschikking hebt.
Wat ik zeg is gebaseerd op meer dan 50 jaar ervaring, vroeg of laat ontdek je al die dingen zelf wel, maar het blijft mij wel een raadsel wat je dan wel wilde horen als advies..

En wat betreft schaduwstations, zoals al gezegd, op de oppervlakte die jij hebt kan dat met 1, maar als je grote hoogteverschillen wil best met 2 op verschillende hoogtes, dan ben je van al die hellingen of klimspiralen af.

En als slot om het duidelijk te maken, advies en tips zijn altijd vrijblijvend hé, denk je er je voordeel te kunnen mee doen, dan gebruik je dat, indien niet leg je het zonder meer naast je neer.
En dat is nu net het interessante aan een forum, vaak halen meelezers meer uit adviezen en tips dan de topic starter, enfin, al wat je hier schrijft is altijd wel voor iemand bruikbaar  ;)
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 12 april 2020, 22:24:31 PM
Franky,
U mag het me nog moeilijker malen als u nog tips heeft.
Ik heb het misschien verkeerd uitgedrukt, maar ik ben u zeer dankbaar voor uw inbreng.
Zelf ben ik nog maar enkele maanden bezig en dacht het uitstippelen van een baan vlotter zou verlopen. Niet dus.
Aangezien het niet de bedoeling is om een tweede en misschien derde baan te bouwen na enkele maanden van teleurstelling, heb ik jullie mening gevraagd.
Ik ben een al  oor naar de tips en adviezen van kenners, in het bijzonder van zeer ervaren mensen.
Zal dan ook uw inbreng grotendeels trachten te verwerken.
Het zal enge tijd duren voor een verbeterd plan, maar ik heb het er voor over.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Gerolf op 13 april 2020, 10:28:14 AM
Citaat van: Tekno op 12 april 2020, 22:24:31 PM... Aangezien het niet de bedoeling is om een tweede en misschien derde baan te bouwen na enkele maanden van teleurstelling, heb ik jullie mening gevraagd ...
... Het zal enge tijd duren voor een verbeterd plan, maar ik heb het er voor over ...

Goed dat je deze wending gemaakt hebt. Een tip voor wat plan-basisideeën: http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanmaak.htm
Nog een tip: verlaat het trein"plaat"-idee. Je onderstel is waarschijnlijk wel bruikbaar, maar gebruik geen volledige plaat er op.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 01 mei 2020, 09:50:22 AM
Ik heb het plan aangepast (derde keer, goede keer ?)
Ik voorzie drie niveaus. Het schaduwstation komt op het laagste niveau (de 'kelder' - zie gele lijnen op het plan).
Er is plaats voor 4 wachtende locs en er is een keerlus voorzien.
De locs rijden binnen en buiten via onderaan rechts.
Er is nog een tweede in- en uitgang voorzien (kruiswissel onderaan links), doch het is nagenoeg onmogelijk om een verbindingsspoor te plaatsen naar het gelijkvloers (de rode lijnen).

(https://i.postimg.cc/g0tSR4jf/Rood-geel-mei.jpg)

Het station is centraal gelegen op het gelijkvloers (rode lijnen). Aan de rechterzijde is er het spoor naar het schaduwstation, het andere spoor leidt (in een tunnel) naar de andere zijde van het station.
Aan de linkerzijde zijn er 2 sporen die de locs via een lange aanloop naar het paradespoor sturen (de blauwe lijnen).
Ik heb nog voldoende plaats voor een rangeerstation + draaischijf (vermoedelijk aan de rechterzijde).

(https://i.postimg.cc/bYtCDxhB/blauw-rood-mei.jpg)

De blauwe lijnen vormen dus het paradespoor. Links en bovenaan zijn er lange trajecten waar de treinen in een berglandschap kunnen rijden. Aan de rechterzijde en onderaan links rijden ze in een tunnel. Onderaan rechts staat het bedieningspaneel zodat locs en wagons van hieruit op het spoor kunnen gezet of afgenomen worden.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 05 juni 2020, 19:45:26 PM
Ben ondertussen begonnen met de opstelling van de baan.
Heb hiervoor 4 tafels gebruikt waarop een frame met houten kepers werd bevestigd.
Eerstdaags wordt dit frame uitgevlakt met gyproc-latten waarna de beplating wordt bevestigd.
Het schaduwstation (niveau -1) zal nagenoeg volledig op een MDF-plaat worden opgesteld.
Het zichtbare gedeelte (station e.d.) wordt deels op multiplexplaat, deels op stroken multiplex gelegd.

(https://i.postimg.cc/6Q0FKKxq/DSC02907.jpg)

Ondertussen heb ik het circuit enigszins aangepast :

(https://i.postimg.cc/sgb7BBd8/totaal.jpg)
Het gele circuit is het schaduwstation en bevindt zich op -1.
Hierboven komt o.a. het eigenlijke station (met 4 sporen). Het vijfde spoor onderaan (groen gekleurd) bevindt zich 1 niveau lager (niveau schaduwstation).
Verder is er een rangeerstation met draaischijf (links onder), rotspartijen en dus tunnels (blauw gedeelte aan de 2 zijkanten)  en 2 paradesporen achteraan. Het derde spoor is eerder een wisselspoor.
De zichtbare sporen zijn dus de rode en de groene.
Ik overweeg om nog een ringspoor te leggen rond het rangeerstation (startend in het station en in een lus dalend naar het groene spoor (en dus gedeeltelijk ingetunneld).
Let niet op de soms hoekige stroken : ik zal deze met flexiralils trachten weg te werken.

(https://i.postimg.cc/y6TmfYcg/gelijkvloers.jpg)
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: OlivierV op 05 juni 2020, 21:58:35 PM
Mag ik aanraden om geen MDF en vezelplaat te gebruiken, dat gaat buigen na een tijd, en dat brengt dan ontsporingen en slecht treinverkeer en vervolgens frustraties met zich mee. Beter kies je voor een multiplex.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: SuSke op 06 juni 2020, 00:13:15 AM
Die tafels gaan niet meer lopen.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Herwig op 06 juni 2020, 15:44:14 PM
Indrukwekkende constructie.     Niet verkeerd.   Stevigheid voor alles .    Lijkt ook geschikt als podium voor een orkestje of zo.
Bovenbouw kan dan gerust een pak lichter worden.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Gerolf op 07 juni 2020, 09:30:09 AM
Citaat van: SuSke op 06 juni 2020, 00:13:15 AM
Die tafels gaan niet meer lopen.

Het is duidelijk dat het om een vaste baan gaat  ;)
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 07 juni 2020, 10:48:45 AM
Ik had nog een tafel op overschot, dus heb ik ze er maar bijgeplaatst.
Beter met een goede fundering starten.  :)
En ik kan er zelfs een multifunctionele bestemming aan geven zoals Herwig aanhaalt.
In verband met de opmerking van Olivier aangaande MDF. Ik zou de gyproclatten op een maximale afstand van 0,5 m leggen waarop een 18 mm dikke plaat geplaatst en dan nog eens vast geschroefd.  Zou de plaat dan nog doorbuigen ?
Stroken MDF zal ik zeker vermijden en vervangen door multiplex 18 mm.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: SuSke op 07 juni 2020, 11:35:35 AM
't Is niet omdat je er een dikke plaat oplegt en die elke 0.5m een steun geeft dat ze niet gaat doorbuigen op termijn. Elke houtsoort zal dat op termijn altijd doen. Net zoals je volle massieve balken gaan torsen op termijn.

Alleen heeft MDF het nadeel dat zijn structuur geen weerstand biedt aan die doorbuiging terwijl bij multiplex dit wel het geval is.
Bovendien is de MDF plaat die je bij de DHZ-zaak koopt veel gevoeliger aan vochtigheid in de meest algemene zin van het woord (dus ook aan luchtvochtigheid) en zal dus sneller zwellen, krimpen en dus vervormen. Zelfs éénzijdig schilderen kan al problemen geven bij sommige kwaliteiten van MDF.
Ik weet het, MDF is veel goedkoper dan multiplex, maar de redenen daarvoor zijn er dan ook.
Vergelijk de MDF die je in de DHZ-zaak koopt zeker niet met de MDF die een professional te pakken kan krijgen.
Veel hangt af van de verhouding vezels/lijm, het soort lijm en de persing (hardheid). Voornamelijk het laatste is belangrijk. Hoe hoger de persing, hoe beter, maar ook hoe lastiger om te bewerken.

Wat bedoel je juist met "Gyproc-latten". Welk profiel wil je dar voor gaan gebruiken. Die profielen geven wel steun en stijfheid aan gipskartonplaten (als je 2 lagen platen zet), maar zijn individueel ze qua stijfheid "an sich" geen fluit waard. 't Is dus maar hoe je ze vast gaat maken dat er iets aan sterkte komt in de structuur.

Succes in ieder geval.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: efl045 op 07 juni 2020, 11:57:50 AM
Als je maar ondersteuning voorziet in 1 richting zullen de platen altijd op termijn doorbuigen, je belet dat door de platen kruiselings te ondersteunen, kijk maar eens goed in dat draadje hoe ze het goed doen: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26524.0/topicseen.html
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 07 juni 2020, 12:26:01 PM
Gyproclatten zijn de geschaafde latten van 45 mm bij 22 mm en komen haaks op de kepers te liggen.
Op de kepers komen er strookjes gyproclat (max. 50 cm lang) zodat er zich een raster vormt waarop de plaat kan steunen.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: SuSke op 07 juni 2020, 21:26:53 PM
't zijn dus gewoon vuren houten latjes die met uitzondering dat ze in de stalenprofielen passen niks met gipskartonplaten te maken hebben. ;D ;D ;D ;D

En hoe ga je die dan leggen?? 22mm hoog waardoor ze ook geen sterkte hebben of toch 45mm hoog.
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: rgp op 08 juni 2020, 11:41:49 AM
Francis,

het is niet omdat het groot en zwaar is, dat het goed is.

Zoals hierboven gezegd, dit gaat doorbuigen.

Kijk naar de bouw van Minima Forma.

Zoals jezelf zegt: een goede fundering, wel neem geen recuperatie, maar degelijk materiaal en leg tijdelijk een spoor minder en stel de aankoop van rollend materieel even uit.

Roland
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: Tekno op 09 juni 2020, 13:47:17 PM
ik schroef de latten op hun platte kant vast op het frame.
zaterdag ga ik dan multiplex-plaat halen (houthandel, gene gamma)

de roosters waarop de plaat komt te liggen zijn max. 60 cm bij 50 cm.
dikte multiplex 12, 15 of 18 mm ?
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: rgp op 09 juni 2020, 13:53:06 PM
Tekno,

Als je met de platte kant op uw frame vijst, heb je de grootste kans op doorbuiging: de hoogte moet best groter zijn dan de basis.

Plaatdikte: 8mm is voldoende. Ter info de nieuwe modulebakken van 0-Forum zijn in een raster van 60 x 60 en bedding alsook de zijkanten in 8mm populierenmultiplex.

Roland
Titel: Re: nieuw baanplan
Bericht door: SuSke op 09 juni 2020, 14:05:07 PM
Citaat van: rgp op 09 juni 2020, 13:53:06 PM
...een raster van 60 x 60 en bedding alsook de zijkanten in 8mm populierenmultiplex...

Ruim sterk genoeg en super licht

Citaat van: Tekno op 09 juni 2020, 13:47:17 PM
ik schroef de latten op hun platte kant vast op het frame.

Los in de strikvraag gelopen dus. Zoals Roland ook al zegt, sterkte en stabiliteit krijg je alleen als je werkt in de hoogte. Als je dus die latten van 22x45 met de 45mm in de hoogte gat vastzetten wordt die 22mm weer een uitdaging om daar een schroef in te draaien.
Wat ge beter kunt doen, is de platen gewoon op de raster leggen en tussen je draagstructuur de platen versterken met een lat die tegen de plat schroeft.