Hier alvast een eerste foto van jaren geleden, genomen tijdens een van onze vele bezoeken
aan mijn echtgenote haar tante. Die woonde vrij dichtbij de spoorlijn Le Havre - Rouen namelijk in Harfleur.
Deze foto van een SNCF treinstel werd genomen op 12 augustus 1995. De andere foto's volgen later
Waar is de tijd :( :( :(
(https://live.staticflickr.com/65535/49694227131_3729a3f5af_o.jpg) (https://flic.kr/p/2iHiUpv)Harfleur 1995 (https://flic.kr/p/2iHiUpv) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
Peter,
Dit is werkelijk merkwaardig. Ik kén die foto, we hebben juist dezelfde dacht ik onmiddellijk.
Heb ze er dan meteen bijgenomen. Is één treinfoto tijdens een familiereis in die regio.
Identiek SNCF-motorstel gefotografeerd aan een overweg met klein rood stoplicht op zwart rond plaatje.
Eigen foto gewoon vanuit of van naast onze auto ....
Wanneer ? Mei 1996.
Waar ? In het midden van onze (analoge) foto staat een paal met bovenaan het kleine gele bordje D31A ( route départementale) plus
3 witte wegwijzers in dezelfde richting : 10 (km) Harfleur / 6 Sainneville / 12 St.-Romain de Colbosc
+ blauw bordje "Pietons attention au train"
Bijzonder is ook dat het op het eerste gezicht een enkelsporig zijlijntje was .....kan 'k niet 100 % zeker vaststellen.
Er staan namelijk 6 van die SNCF-betonhekken voor, in drie verschillende uitvoeringen dan nog ....
Spijtig dat die dieseltreinstelletjes géén nummer op de kop hebben.
Straf.
Waar is de tijd .....
> Ben curieus naar uw andere foto's en waar deze dan ongeveer werden gemaakt toen...
[ In ons fotomapje zit er ook nog één foto van het kopstation met mooie perronoverkappingen van Trouville-Deauville (Normandische stijl) met de blauw-witte versie van zo'n SNCF-motorwagen. ]
[ ondertussen op Gccgle Maps gezocht en gevonden dat er uit Harfleur een dubbelsporige lijn vertrekt richting noord-oost
( uw foto's ? ) en een enkelsporig lijntje richting noord-west (soms gelijklopend met het riviertje de Lézarde) en dit lijntje, als het nog bestaat, loopt schijnbaar dood ten noord-oosten van Criquetot-Esneval ]
Nog in zo'n stelletje meegereden van Calais naar Rijsel.
Zo'n 30 jaar terug een foto van genomen tijdens de retour van een fietstochtje naar Rijsel, ergens tussen het klein, enkelsporig lijntje Cominnes-Rijsel, ergens tussen Quesnoy-sur-Deûle & Wambrechies (die spoorlijn loopt daar langs de D949) . Nadien werd er gereden met een BB 67°°° inox 3-rijtuigen TD-stam én tern slotte door een AGC-stel. Nu worden er hélaas SNCF bussen ingezet.
Foto ergens diep in de archieven...
Dubbel traktie met een zware trein met gevulde tankwagens die het emplacement van Le Havre hebben verlaten
Goed te zien op onderstaande foto dat het hier wel degelijk de dubbelsporige lijn naar Rouen (en verder?) betreft.
(https://live.staticflickr.com/65535/49697563627_0043a0124c_o.jpg) (https://flic.kr/p/2iHB1ei)Harfleur 3 (https://flic.kr/p/2iHB1ei) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
....volgens mij moet je echt wat meer foto's plaatsen.... ;D ;D
Mooi hoor SNCF uit ouwe doos
volledig mee eens, Wim.
Men rijdt aan die kanten in Frankrijk trouwens blijkbaar ook links ...
Modelspoorse groeten,
Eric
Behalve in Elzas-Lotharingen (noordoosten van Frankrijk - tgv de geschiedenis van deze streek) reed & rijdt de SNCF over gans Frankrijk links, zoals bij ons.
Die ronde SNCF-cocarde op de kop van de loc is toch wel chique, niet ?
Waar is de tijd:
Vivre comme dieu en France en daarbij een lekkere Berger (Pastis) of een Calvados ;D ;D ;D
Sorry voor de kwaliteit van de foto's maar het is ook weeral jaaaren geleden
(https://live.staticflickr.com/65535/49697255511_324e8fd616_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iHzqCX)Harfleur 5 (https://flic.kr/p/2iHzqCX) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49696722358_eb7248c5cb_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iHwG9E)Harfleur 4 (https://flic.kr/p/2iHwG9E) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
Peter,
Die mono-cabine diesel, ook die rijdt toch naar u toe op het linker spoor ? Met de korte kap naar voren ?
( en niet de andere kant uit, wég van u, op tegenspoor ... )
Inderdaad, die diesel kwam naar mij toe (dus linker spoor) gereden met de korte kap van voren.
Citaat van: Peter op 25 maart 2020, 14:23:49 PM
Goed te zien op onderstaande foto dat het hier wel degelijk de dubbelsporige lijn naar Rouen (en verder?) betreft.
De Lijn Le Havre - Bréaute Beuzeville - Yvetôt - Rouen is grotendeels enkelsporig uitgevoerd. (zie je bij bij het volgen van de Autoroute de Normandy of de RN D929 die te Yvetôt overgaat op D6015)
Te Bréaute Beuzeville is er de nevenlijn naar Fécamp, waar de Railbus diensten veelal vervangen zijn door TER Car's.
Wist je dat je veelal €20 minder hoeft te betalen wanneer je met de gewone TER trein Lille Flandres - Amiens - Rouen Rive Droite en daar op de (vroeger Corail) Intercity overstapt? (= geen reservatie van doen tussen Rouen en Le Havre)
Met de ochtend verbinding op weekdagen kom je op dezelfde Intercity terecht als waarmee je anders de TGV naar Parijs Nord, vervolgens met RER naar Paris St Lazare en de Intercity naar Rouen neemt? (= meermaals gedaan)
Gr,
Jan
Jan, wanneer is die spoorlijn dan enkelsporig gemaakt. Rond het jaar 2002 ???
Excuseer me.
Na wat zoekwerk blijkt dat ik de bal verkeerd sla.
En dat de lijn Rouen - Le Havre over de ganse lijn dubbelsporig is.
De enkelsporige spoorbruggen onder draad die over de A29 Le Havre-St. Seans liggen, zijn de in de omgeving van Motteville afgetakte lijnen naar St Valery en Caux en de vertakkende lijn naar Monteroliet-Buchy, gelegen op de dubbelsporig lijn Rouen-Poix de Picardie-Amiens.
Heerlijk recept. Ga door. Ik krijg bijna zin om te gaan werken. 8)
Tijdens het rommelen nog een paar ingescande dia's gevonden
Alhoewel ook niet van perfekte kwaliteit zijn ze toch beter dan de vorig.
Ter info, allen genomen op min of meer dezelfde plaats achter mijn echtgenote haar tante haar huis.
(https://live.staticflickr.com/65535/49994615841_576889dac0_o.jpg) (https://flic.kr/p/2jaRtvc)26 (https://flic.kr/p/2jaRtvc) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49994615881_b05c64f066_o.jpg) (https://flic.kr/p/2jaRtvT)25 (https://flic.kr/p/2jaRtvT) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49994097528_d3061b3f37_o.jpg) (https://flic.kr/p/2jaNPqL)24 (https://flic.kr/p/2jaNPqL) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
Toen was er nog materiaal met karakter op het spoor. Als je naar de huidige foto's kijkt.... allemaal eenheidsworst zonder enig karakter.
Halverwege de 90's reden er nog treinen tussen Cauterets & Lourdes. Deze zijn nu vervangen door busdiensten.
De Z2's van de SNCF werden een 10-tal jaren geleden nog ingezet op de TER verbinding Tarbes-Lourdes-Pau-Dax (vroeger Midi-Pyrenees, nu Occitanie) www.ter.sncf.com/occitanie
(aansluiting op de TGV Antlantique Irun/Hendaye-Pau-Bordeaux-Paris Montparnasse)
www.flickr.com/photos/46742861@N03/50040317447/in/dateposted-family/
Het is maar wat je bedoeld met jaren geleden...
Deze foto is nog van de tijd dat ik speciaal erop uit ging om te spotten en nog analoog foto's nam.
Kort na de opening van de TGV Nord, deze foto genomen op een spot vlakbij de luchthaven van Lesquin:
TGV RESEAU richting Paris Nord (zomer 1993)
www.flickr.com/photos/46742861@N03/50039559518/in/dateposted-family/