een vraagje,
heb zo mijn sporenplan eens bekeken en uitgerekend wat het enkel aan sporen zal kosten en viel even achterover.
De wissels alleen al nemen het allergrootste stuk in. Ik zou zo'n 150 euro kunnen sparen als ik wissels zonder gepolariseerd puntstuk neem.
Is zo'n gepolariseerd puntstuk een groot voordeel?
IS het echt lastig voor kleine locs om traag over zo'n wissel te rijden?
alvast bedankt
Arvid
Het is een MUST. Dit zal een verkeerde bezuiniging zijn.
Mvg
Wim
Hallo Arvid,
Doe het niet. Neem wissels met een gepolariseerd hartstuk, tenzij je altijd met een behoorlijke snelheid over die hartstukken wil rijden.
Gepolariseerd wil zeggen dat het puntstuk (en de aansluitende rails) die stroom krijgen die de wissel volgens de rijrichting nodig heeft.
Dit betekend dat zelfs 2-assige loks (zoals mijn 323/K?f II van Trix) hier moeiteloos doorrijden, zonder te haperen.
Ik weet die soms duurder zijn, maar spaar wat langer, en geniet nadien van een veel komfortabeler rij-eigenschappen.
OF...
Schakel over op het marklin 3 rail systeem: altijd 2 rails om contact te maken ipv 1 [}:)][:D][}:)][:D].
Ik kon het niet laten, weer een 2R vs 3R discussie [:o)]
Negeer dit aub[}:)][;)].
Bert
Dat is dan typisch eerst uitdagen en dan zeggen negeer het, eigenlijk kunnen we dat niet
Jan
Ale kzal nog wat olie op het vuur doen. rail heeft toch wel enkele voordelen bvb wissels openduwen e.d.
De nadelen zijn de mogelijkheid voor inwerking in natuur.
Maar een wissel bij marklin is vlug 13 euro denk ik zonder aandrijving. (nog eens 13 euro ofzo)
citaat:
Geplaatst door marklinhobaanMaar een wissel bij marklin is vlug 13 euro denk ik zonder aandrijving. (nog eens 13 euro ofzo)
Vergelijkbaar met de betere merken dus [^]
Al eens aan zelfbouw gedacht? 't Is niet simpel, maar wel haalbaar, en je bespaart er v??l geld mee.
Arvid,
als je alleen al een prijsverschil hebt van 150 euro op je wissels, dan zou je ook eens kunnen overwegen om een eenvoudiger plan te ontwerpen, met minder wissels. Of je kunt het in fasen uitvoeren.
Zal er dan zeker niet op besparen [:)]
Het aantal wissels (18 in totaal zonder kruisingen of 3-weg wissels) is om toch een en ander te kunnen opstellen.
Wou het eventueel in 1 keer kopen in Duitsland want dat was ook een seriues prijsverschil met hier, maar enkel interessant bij redelijk grote aankopen, kwestie van verzendingskosten die erbij komen.
Maar goed gepolariseerd wordt het.[:D]
een Peco wissel kost inderdaad zoiets en dan de wissel motoren, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen digitaal en analoog bediening.
jan
de prijzen die ik heb voor een gepolariseerd is 27 euro! (belgie) en 17 euro niet gepol.
In Duitsland was dat dan 21,8 of zoiets en 13,xx resp.
Gaat over spoor n minitrix in dit geval wissel 15 graden
edit:prijzen zonder aandrijving. Zou trouwens starten volledig manueel voor de wissels, groot is het allerminst, kan overal relatief gemakkelijk aan en niks (van de wissels) is verborgen in een tunnel of zo
Een vraagje van mijn kant. Hoe zit dit dan bij Fleischmann Profi rails? Kun je hier ook de puntstukken polariseren?
Ik geloof dat hier toch wel wat misverstanden zijn.
Een wissel is gepolariseert als het hard stuk bij recht en rond wordt aangesloten op de juiste rails (electrisch).
Geen enkele wissel zonder aandrijving is gepolariseerd.
Om een dergelijke wissel te polariseren zijn twee dingen noodzakelijk
Als eerste moet het hartstuk van metaal en dus geleidend zijn,en de wielen moeten het ook raken.
Als tweede moet het mogelijk zijn aan het hartstuk een draad te bevestigen.
Bijna alle wissels die er nu zijn voldoen aan deze eis.
Wat je dus moet doen als je niet aangedreven wissels koopt(en dat is aan te raden)is dus zorgen dat je aandrijving een omschakel contact heeft.
De eenvoudige maar vaak goedkopere motoraandrijving hebben dit niet allemaal.
In dat geval is een extra relais nodig.(circa 1.50 euro per wissel)
Bedenk dus goed dat je niet naar de winkel kunt gaan en zeggen 10 stuks gepolariseerde wissels zonder aandrijving.
Die bestaan niet.De polarisering zul je zelf moeten maken.
Dat is niet moeilijk,en velen hier willen je daar bij wel helpen.
Niet gepolariseerde wissels zijn ondingen.
wim ysbeer
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Geen enkele wissel zonder aandrijving is gepolariseerd.
wim ysbeer
Dat is natuurlijk niet waar, in de Fleischmann wissels en in de MiniTrix wissels zitten schakelaartjes welke dat perfect verzorgen. Daar heb je geen aandrijving voor nodig.
Peco electrofrog wissels zijn ook gepolariseerd zonder dat er een aandrijving aan hoeft te zitten.
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Peco electrofrog wissels zijn ook gepolariseerd zonder dat er een aandrijving aan hoeft te zitten.
klaas
Hoe zet je die wissel dan om,en wat drijft die schakelaar dan aan ?
info
waar zitten die schakelaars dan.
wim ysbeer
Nu zit ik wat op glad ijs,maar goed.
Ik kan geen trix/fleischmann wissels vinden met omschakeling.
uit gezonderd de hand bediende,met de omschakeling in dat zelfde kastje als bij de electrisch om.
Bij peco dienen de wissel tongen als schakelaars volgens mij,maar fluit me maar terug als ik het fout heb.
ik bedoelde dus echte wissel zonder enige aandrijving(tillig,roco,piko,sinohara,enz)hand aandrijving is natuurlijk ook aandrijving.
maar goed ik geef mijn mening voor een betere.
wim ysbeer
Ysbeer (Wim)
Neem dan maar van mij aan dat die schakelaar onder de bedding zit.
Op de minitrix wissel met hardstuk polarisatie komt dezelfde wissel aandrijving als op de wissel zonder. Misschien dat dit een belletje laat rinkelen? Ook bij Fleischmann is dat het geval.
Peco wissels dat is een andere story, maar daar hebben we het nu niet over.
Volgens mij hadden de wissels van Arnold ook een gepolariseerd hartstuk. Mijn vader zaliger had spoor N (heb nog twee loks van toen) en ik heb nooit geweten dat hij problemen had op de hartstukken.
citaat:
Geplaatst door INFO
Ysbeer (Wim)
Neem dan maar van mij aan dat die schakelaar onder de bedding zit.
Op de minitrix wissel met hardstuk polarisatie komt dezelfde wissel aandrijving als op de wissel zonder. Misschien dat dit een belletje laat rinkelen? Ook bij Fleischmann is dat het geval.
Peco wissels dat is een andere story, maar daar hebben we het nu niet over.
Hebben we toch nog al twee gelijk meen ik,want wissel met bedding e.d heb ik niet meegerekend.
Dat zijn ,alweer volgens mij,eigenlijk gewone electrische wisels waar men de spoelen niet in gemonteerd heeft maar de contacten wel,plus dan de bediening door een ,ook altijd al aanwezig hefboompje,gebeurt.
wat ik bedoelde zijn zuiver absoluut aandrijf loze wissels,zoals al gezegd van o.a roco,tillig,e.d
Mee eens [?][?]
wim ysbeer
citaat:
Geplaatst door ysbeer
citaat:
Geplaatst door INFO
Ysbeer (Wim)
Neem dan maar van mij aan dat die schakelaar onder de bedding zit.
Op de minitrix wissel met hardstuk polarisatie komt dezelfde wissel aandrijving als op de wissel zonder. Misschien dat dit een belletje laat rinkelen? Ook bij Fleischmann is dat het geval.
Peco wissels dat is een andere story, maar daar hebben we het nu niet over.
Hebben we toch nog al twee gelijk meen ik,want wissel met bedding e.d heb ik niet meegerekend.
Dat zijn ,alweer volgens mij,eigenlijk gewone electrische wisels waar men de spoelen niet in gemonteerd heeft maar de contacten wel,plus dan de bediening door een ,ook altijd al aanwezig hefboompje,gebeurt.
wat ik bedoelde zijn zuiver absoluut aandrijf loze wissels,zoals al gezegd van o.a roco,tillig,e.d
Mee eens [?][?]
wim ysbeer
ze zullen dus werken met de hand[:D][:D][:D]
Amest,
Ja,de hardstuk polarisatie zal ook werken zonder elektrische aandrijving.
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Bij peco dienen de wissel tongen als schakelaars volgens mij,maar fluit me maar terug als ik het fout heb.
Correct, de hele combinatie van tongen plus
puntstuk wordt omgeschakeld doordat de tong tegen ??n van de doorgaande rails ligt. Dat contact is op den duur niet erg betrouwbaar, dus als je een elektrische bediening aanbouwt is het aan te raden om daarvan een contact te gebruiken voor de omschakeling.
En een Peco wissel zonder elektrische aandrijving verzet je met de hand door de schuifbiels heen en weer te schuiven.
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Bij peco dienen de wissel tongen als schakelaars volgens mij,maar fluit me maar terug als ik het fout heb.
Correct, de hele combinatie van tongen plus puntstuk wordt omgeschakeld doordat de tong tegen ??n van de doorgaande rails ligt. Dat contact is op den duur niet erg betrouwbaar, dus als je een elektrische bediening aanbouwt is het aan te raden om daarvan een contact te gebruiken voor de omschakeling.
En een Peco wissel zonder elektrische aandrijving verzet je met de hand door de schuifbiels heen en weer te schuiven.
Dus we zijn het eens.[;)]
wim ysbeer
Ik ben momenteel bezig met de voorbereiding van mijn eerste modelspoorbaan in gelijkstroom en moet kiezen welk merk van sporen ik ga gebruiken. Kan iemand mij een lijstje geven van de merken die wissels uitbrengen met gepolariseerd hartstuk? [?]
Twee tips
Lees eerst alles wat hiervoor geschreven staat,dat beantwoord al heel veel
2de
alle goed merken polariseren hun hartstuk.
Maar dat geld alleen bij electrisch bediende wissels,of bij met de hand bediende wissels waar men de omschakelaar heeft laten zitten.
Meestal geeft dat dan een nogal opvallende kast naast de wissel,die nu niet direct mooi is,en zeker niet natuur getrouw.
De meeste modelbouwers geven daarom de voorkeur aan wissel aandrijving onder de tafel.
wat dat inhoud voor polarisatie van het hartstuk zie eerder verhaal.
Enkele merken voor goede modelwissels.Peco/roco/piko/tillig/shinohara
Maar let niet alleen op de wissels polarisatie(dat is eigenlijk bijzaak)maar ook op rail type/wisselhoek/wat voor type heeft dit merk/wat kost het/is het te koop in mijn buurt/wil ik met bedding of zonder(zonder vind ik,ik dus, mooier)
Wim ysbeer
Bedankt voor de verduidelijking, Wim! Als ik het goed heb, vormen de nieuwe geoLINE wissels van ROCO dus geen probleem op dit vlak?
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Twee tips
Lees eerst alles wat hiervoor geschreven staat,dat beantwoord al heel veel
2de
alle goed merken polariseren hun hartstuk.
Maar dat geld alleen bij electrisch bediende wissels,of bij met de hand bediende wissels waar men de omschakelaar heeft laten zitten.
Meestal geeft dat dan een nogal opvallende kast naast de wissel,die nu niet direct mooi is,en zeker niet natuur getrouw.
Wim ysbeer
He Ysbeer, ik geloof dat je het nog niet helemaal begrepen hebt.
(http://www.lokshop.de/Img/MAR/T/1/T14938.jpg)
Want dit is een wissel met polarisatie, en waat is dan die grote kast? Zoals de wissel afgebeeld staat is alles functioneel.
Info
Ja overtuigd.
Maar een echte modelwissel is het niet.
En wat ik telkens probeer te vertellen is,en ik hoop dat je dat met mij eens kan zijn.
Zodra je echte modelwissels gaat toepassen dan is polarisatie je eigen werk.
UItgezonder, daar heb je gelijk in, enkele naar mijn smaak middeleeuwse wissels.
yes2nsmb
geoline zou ik nooit toepassen duur en niet natuurgetrouw,neem rocoline zonder bedding(met is er niet meer)maak je bedding en aancrijving zelf en zie een echte modelbaan.
wim ysbeer