Modelspoormagazine forum

Zeg maar Off-topic => (Modelspoor) Babbelhoek => Topic gestart door: the_gold op 12 februari 2020, 12:50:04 PM

Titel: Roco toch...
Bericht door: the_gold op 12 februari 2020, 12:50:04 PM
22/11/2018 bestelde ik een kap (5403) vlottende cabine via de roco webshop.
Ik ontving rond eind december het pakket, bleek de verkeerde kap er in te zitten.
Het label op de verpakking klopte wel en stond met 'sncb nmbs 5403' aangeduid.
Het ging namelijk om een Oostenrijkse e-loc die dus duidelijk niet vergeleken kan worden met een Belgische dieselloc...

Na via verschillende manieren contact op te nemen heb ik eindelijk antwoord gehad en kon ik de kap terug opsturen.
Ik heb er uit frustratie een A4 met een foto van de juiste kap in de doos bij gestopt zodat ze zeker niet konden missen.
We zijn terug een tijdje verder waarop ik terug de vraag stel aan roco hoe het zit met mijn bestelling, ik kreeg de vraag terug om graag te laten weten welke kap ik nu namelijk wou. Ik heb nochtans het juiste artikelnummer gegeven uit hun gegevensbank + nog die foto in de doos met het artikelnummer.
De respons volgde dat ik mijn artikel kon verwachten op korte tijd bij mij thuis.

Nu terug een tijdje verder te zijn en niets meer te horen stelde ik opnieuw dezelfde vraag, en kreeg ik als antwoord dat het artikel niet meer voorradig is en ik mijn betaling terug krijg...hopelijk nog voor het einde van het jaar  ::)

Roco...dit was de laatste keer dat ik een artikel, laat staan een loc koop bij jullie.

Jullie al zoiets mee gemaakt?
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: bellejt op 12 februari 2020, 12:52:39 PM
kappen komen regelmatig te koop op ebay duitsland of oostenrijk.Veel makkelijker dan bij roco zelf.Kleine onderdelen geven ze wel goede service.Raar
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: bollen neus op 12 februari 2020, 12:54:48 PM
Neen nog nooit meegemaakt, heb enorm veel onderdelen liggen maar klaarblijkelijk ben ik "te duur" (alé volgens de "allesbeterwetende mannen" met dank dus hiervoor) Dus tja bestellen bij Roco dan hé.
Den Eric.
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: Rangeerduivel op 12 februari 2020, 13:08:34 PM
Ik heb een Roco .5403 zwevende cabine in nieuwstaat.
Staat wel een puntje voor het nr!!
Als jij jouw geld terugkrijgt van Roco kunnen wij eventueel tot een akkoord komen in de vorm van een ruil met ofwel een andere zwev.cab. kap of de hele loc met iets anders (Belgisch) van dezelfde waarde....
Als je interesse hebt doe maar een PM.

;)
Al zou deze post dan beter thuis horen in de rubriek "Ruilbeurs(je)"
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 februari 2020, 13:09:21 PM
Het zal misschien afhangen van waar die stukken vandaan komen. Ik heb zelf twee keer onderdelen rechtstreeks bij Roco besteld en dat ging helemaal goed. Zaten in doosjes met opschrift van zowel Roco als Fleischmann en ze kwamen bij Lippe vandaan. Blijkbaar fungeert Lippe als centraal onderdelenmagazijn voor Roco en Fleischmann. Maar het kan zijn dat bepaalde dingen bij Roco zelf vandaan moeten komen
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: efl045 op 12 februari 2020, 13:40:32 PM
Citaat van: the_gold op 12 februari 2020, 12:50:04 PM
Roco...dit was de laatste keer dat ik een artikel, laat staan een loc koop bij jullie.

Jullie al zoiets mee gemaakt?
Dat iemand daarvoor geen locs meer koopt? Neen, nog nooit meegemaakt...
Daar zullen ze bij Roco wel van wakker liggen zeker?
Je fopt er alleen je eigen mee denk ik...
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: Peter op 12 februari 2020, 15:05:48 PM
Je kan ook altijd bij ETS Emmen proberen. Kan je de meeste onderdelen van diverse merken bezorgen tegen een redelijke prijs
Uitstekende service trouwens

https://www.etsemmen.nl/
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: bellejt op 12 februari 2020, 15:15:58 PM
of op een beurs.Liggen dikwijls nieuwe kappen tegen spotprijzen.
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: jodo op 12 februari 2020, 16:16:31 PM
heb niet zo lang geleden een cardan besteld van Roco via Hunerbein en deze kon ik na 14 dagen gaan afhalen in de winkel te Aachen.
geen problemen ondervonden.
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: the_gold op 12 februari 2020, 16:20:32 PM
Citaat van: efl045 op 12 februari 2020, 13:40:32 PM
Citaat van: the_gold op 12 februari 2020, 12:50:04 PM
Roco...dit was de laatste keer dat ik een artikel, laat staan een loc koop bij jullie.

Jullie al zoiets mee gemaakt?
Dat iemand daarvoor geen locs meer koopt? Neen, nog nooit meegemaakt...
Daar zullen ze bij Roco wel van wakker liggen zeker?
Je fopt er alleen je eigen mee denk ik...

Ik heb het over hun service, blijkbaar eenmaal als het geld binnen is telt een correcte service niet meer. Voor mij eerder principekwestie.
Ik ben blij dat jullie nog geen slechte ervaringen hebben, maar ik hoop dat jullie ook mijn teleurstelling na 3 maand en 20 tal mails snappen. Ik ben blij dat ik mijn geld terug krijg.
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 februari 2020, 16:34:08 PM
Het probleem is waarschijnlijk dat er bij zo'n firma een dame zit die niet precies weet waar ze op moet letten.
Heb ook eens bij Piko vervangende wielstellen besteld. Heb er het loctype G1206 bij genoemd en het onderdeelnummer. Vraagt die tante toch nog het artikelnummer van de loc terwijl het onderdeelnummer voor alle uitvoeringen van de G1206 precies hetzelfde is.
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: efl045 op 12 februari 2020, 16:37:08 PM
Citaat van: the_gold op 12 februari 2020, 16:20:32 PM
ik hoop dat jullie ook mijn teleurstelling na 3 maand en 20 tal mails snappen
Ik snap dat zeker, maar ben er even zeker van dat wat jij nu voor hebt met Roco bij iedere fabrikant van om het even wat kan gebeuren, en dan kan je niks meer kopen, zelfs niet alleen treintjes...
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: bellejt op 12 februari 2020, 16:45:53 PM
op hun website staat die ook in rood blokje als niet leverbaar.Bij een andere firma wel 

https://modellbahnmarkt24.de/Roco-Ersatzteile/ROCO-140432-Gehaeuse-kpl-52624-SNCB-5403::385010.html

Mss daar eens vragen en anders ruilen
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: the_gold op 12 februari 2020, 16:49:03 PM
Tuurlijk, klopt helemaal wat je zegt.
Maar als ik ergens een slechte ervaring heb stopt het meestal bij mij. Vorig jaar was het een BR186 van piko met lakschade en gebroken onderdelen via hun webshop...dit komt allemaal wel goed maar ik denk dat niemand daar op zit te wachten of ik ben gewoon een pechvogel  ;)
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: the_gold op 12 februari 2020, 16:54:10 PM
Citaat van: bellejt op 12 februari 2020, 16:45:53 PM
op hun website staat die ook in rood blokje als niet leverbaar.Bij een andere firma wel 

https://modellbahnmarkt24.de/Roco-Ersatzteile/ROCO-140432-Gehaeuse-kpl-52624-SNCB-5403::385010.html

Mss daar eens vragen en anders ruilen

Toen wel, maar blijkbaar zijn die webshop's niet altijd up-to date en hoor je vaak pas na betaling dat het object niet meer beschikbaar is.

Ik zal het niet meer riskeren en wacht wel wat af  :)
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: bellejt op 12 februari 2020, 16:59:53 PM
mailtje met vraag is toch gratis ? Dat doe ik steeds op voorhand want met enkele webshops ook al gehad dat mijn centen gewoon na 2 weken teruggestort worden. Vragen staat vrij en refeseren is er soms bij.
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: stoomlokje op 13 februari 2020, 01:39:25 AM
Heb bij Roco ook onderdelen ( kardanschale ) in bestelling staan sinds oktober 2017 ,
Een enkele keer een paar stuks gehad , de rest nog altijd op aan't wachten.
vroeger hetzelfde voorgehad met de spoorbiels voor de flexrails, en polarisatieset's voor de wissels, jaren op gewacht , nooit ook maar 1 stuk geleverd door Roco , later waren de artikels uit katalogus verdwenen . ( 2 jaar na mijn bestelling )
Mij moet je niet meer wijsmaken dat ze snel onderdelen leveren.
Trouwens dezelfde slechte ervaring met Piko.
Ik heb hiervan de bewijzen.
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: Brunel op 13 februari 2020, 04:49:12 AM
Heb je dan eerst gekeken of het onderdeel nog leverbaar is? Naar mijn ervaring klopt de informatie op de website daarover prima.

Is het onderdeel leverbaar en je bestelt bij Roco zelf, dan is het er naar mijn ervaring binnen twee weken. Als je via een winkel bestelt, dan ben je eerder afhankelijk van de winkelier dan van Roco. Genoeg winkeliers die bestellingen voor onderdelen maanden opsparen.

Als het onderdeel voorlopig niet meer leverbaar is, dan houdt het op, totdat Roco eventueel herproduceert. Genoeg winkeliers die je dat alleen niet vertellen, zodat het onderdeel ellenlang in bestelling kan blijven staan.

Eind vorig jaar in een grotere bestelling onder andere twee containers besteld. Bleek bij aankomst in de verkeerde schaal. Zelf een fout gemaakt. Containers teruggestuurd en binnen enkele weken het geld weer retour. Jaren geleden verkeerde onderdeel gekregen. Vervelend, maar na een mailtje kreeg ik het juiste onderdeel alsnog en het verkeerde kon ik houden.
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: the_gold op 13 februari 2020, 09:15:52 AM
Citaat van: Brunel op 13 februari 2020, 04:49:12 AM
Heb je dan eerst gekeken of het onderdeel nog leverbaar is? Naar mijn ervaring klopt de informatie op de website daarover prima.

Indien iets niet leverbaar is dan is het ook niet mogelijk om te bestellen aangezien er dan een rood teken naast staat i.p.v groen( bij roco en piko toch)

Mijn kap was altijd beschikbaar. Tot op gisteren wanneer ze mij na 3 maanden en 1 foute kap lieten weten dat ze niet voorradig meer was. Volgens mij hadden ze het gisteren nog maar pas door ook...
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 februari 2020, 10:51:00 AM
Citaat van: Brunel op 13 februari 2020, 04:49:12 AM
Genoeg winkeliers die bestellingen voor onderdelen maanden opsparen.
Heb dat lang geleden eens voorgehad, lang voor het internet tijdperk. Ik had de motor van een Roco loc door een stomme fout opgeblazen. Bij winkelier een nieuwe besteld. Elke maand even langs de winkel om te vragen hoe het er voor stond. Standaard antwoord: die motortjes zijn in heel Europa niet meer te verkrijgen.

Tot ik een keer voor mijn werk in München moest zijn. Daar een grote modelspoorzaak binnengestapt met de vraag of ze motortje nummer zoveel hebben (ik weet het nummer nu niet meer zeker, maar had het op een briefje geschreven).
Vraagt die man: hoeveel wil je er hebben? Trekt een lade open en daar liggen ongeveer 100 van dat type. Hoezo, in heel Europa niet meer te krijgen?

Die winkelier waar ik ze had besteld, daar ben ik nooit meer geweest.
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: Peter op 13 februari 2020, 11:15:43 AM
Even naar Hünerbein bellen en vragen of hij het heeft. Indien niet besteld hij het en heb je het binnen de kortste tijd. Net zoals bij Modellbahn shop Lippe trouwens. Waarom moet dat hier altijd zolang duren.
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: stoomlokje op 14 februari 2020, 00:28:39 AM
Brunel,
De bestelling van de biels en polarisatiesets waren in die tijd volop leverbaar volgens de website van toen, stond groen aangemerkt.
Maar als ze na 2 of 3 jaar in bestelling nog niet geleverd werden , dan veranderde natuurlijk het aanbod (soorten rails )en dan gaan ze natuurlijk dat artikel dat je al zolang besteld had , schrappen en plaatsen als NIET meer leverbaar.
Titel: Re: Roco toch...
Bericht door: loco op 14 februari 2020, 10:37:38 AM
Ik begrijp je frustratie volkomen. Zeker nadat je eerst wel een pakje hebt ontvangen, maar dan met de verkeerde kap.
Zonder iets aan je negatieve ervaring af te doen, is Roco één van de weinige firma's die een service leveren voor hun onderdelen. Ze doen ten minste moeite. Märklin is hierin bijna niet te evenaren, maar dat zal wel een uitzondering zijn (ik weet niet of je bij Märklin een kap los kunt na bestellen).
Je moet weten dat het aanbieden van deze service een serieuze meerkost betekent voor Roco. Ze moeten niet alleen alle onderdelen bijhouden, ze hebben ook iemand nodig die dit beheert. Neem maar aan dat dit een fulltime job is, en waarschijnlijk meer dan dat. Dat is dan ook de reden waarom veel firma"s deze service niet organiseren, of doen alsof. LSM is hierin een expert. Onderdelen zijn nauwelijks of niet verkrijgbaar. Zij werken nu in het totaal met 4 fulltimes die alles in goede banen moeten leiden. De rest wordt uitbesteed aan verdelers (Frankrijk, Duitsland) en aan de Chinezen. Een extra fulltime zou een serieuze meerkost betekenen.
Maar anderzijds, als je de service aanbiedt, dan moet je ze ook waarmaken. En daarin schiet Roco in jouw geval ernstig tekort. Jammer, maar hopelijk is er iemand die je kan verder helpen.