Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: svvander op 07 februari 2020, 16:18:08 PM

Titel: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 07 februari 2020, 16:18:08 PM
Naar aanleiding van een heel pak leuke, nieuwe locomotieven in model, stel ik mij de vraag: welke operatoren zijn momenteel allemaal actief op het Belgische spoornet?

- Railtraxx (sinds 2019, voordien Captrain), materieel: Class 66, MaK DE6400 (mogen deze op het Belgische net opereren?), G2000 BB en BR185.
- Lineas (sinds 2017, voordien B-Cargo en B-Logistics): HLE13, HLE28, HLR77/78, MaK G1206 en BR186.
- Crossrail (sinds 2008, voordien DLC): Class 66 en BR185.
- THI Factory (nog nooit van gehoord, maar ze kregen wel een veiligheidscertificaat A... blijkbaar bedrijfsnaam van Thalys?).
- DB Cargo Belgium BV (Sinds 2016, voordien o.a. Railion): BR186 en...?

Wie kent er nog andere operatoren? Bovenstaande zouden sinds 01/01/2020 allen een A-veiligheidscertificaat verkregen hebben voor België.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: Houdini op 07 februari 2020, 17:52:09 PM
Die vraag is hier de laatste paar weken/maanden enkele keren voorbij gekomen :)

Zie hieronder ;)
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 08 februari 2020, 07:51:44 AM
Da is al ne fameuze lijst. Ik had de B-certificaten nog niet allemaal vermeld.

Dan is deze dus, denk ik toch, zo goed als helemaal volledig. Bedankt!

Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: Houdini op 10 februari 2020, 13:05:39 PM
Aanvulling met links naar foto's, met dank aan de betrokken fotografen.


GOEDEREN

1/ LINEAS
Voorheen B-Logistics, B-Cargo
Rijdt met:
- HLE 13 (https://images.app.goo.gl/fSay18YxtaxR6Eq18)
- HLE 28 (https://images.app.goo.gl/seN3p5mn1XrCKod18)
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/gPRs7gkpNid9ZXpn8)
- HLD 77/78 (https://images.app.goo.gl/enbMAbG9hzTBhmaV9)
- Class 66 (https://images.app.goo.gl/qSsVLfDBMoVtgjDw7)


2/ Crossrail
Heeft DLC (eerste privé operator in België) overgenomen
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/YsCBd2Nmp6yVJqN6A)
- Class 66 (https://images.app.goo.gl/EG7Udak2M7NuLF2r7)
- Class 77 (https://images.app.goo.gl/5ryKfM6b6Ca2r4Y36)


3/ Railtraxx
Heeft Captrain (België) overgenomen
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/Yzu8VbBGbjWs7Hu87)
- Class 66 (https://images.app.goo.gl/Uapxi4VKDsymMkFUA)
- G2000 (https://images.app.goo.gl/AF5X2VG9df41BsS36)
- HLD 6400 (https://images.app.goo.gl/bEvZL95kFddnKYdS9)


4/ SNCF
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/f3V1JnuXqicmxMhd7)


5/ DB Cargo
Ik dacht voorlopig nog DB Cargo NL
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/vCk3JSaf6aMiX7k67)
- HLD 6400 (https://images.app.goo.gl/jeNg3FqTrtSkCj37A)


6/ RTB Cargo
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/qPaBB2nNiudHZcbu7)
- Class 66 (https://images.app.goo.gl/Mcx69Ze2zvN5fkNt5)


7/ Europorte
Rijdt -voor zover ik weet- enkel een trein op Tessenderlo Chemie vanuit Frankrijk
Rijdt met:
- Euro 4000 (https://images.app.goo.gl/AZuduVopv3ZRQAUK8)


8/ Rotterdam Rail Feeding (RRF)
Komt -denk ik- niet meer in België
Reed met:
- Class 66 (https://images.app.goo.gl/pv898fTsWJ7Jd6S8A)


9/ Euro Cargo Rail (ECR)
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/HxzR6DBD3ERSYoBK7)
- Class 77 (https://images.app.goo.gl/M36ec8hU61t5DF5E8)

Al komt de Class 77 niet meer in België dacht ik?


10/ CFL
Rijdt -samen met Lineas- in een poule waarin de CFL 3000 en de LINEAS 13xx zit
Rijdt met:
- HLE 3000 (https://images.app.goo.gl/LX6NPQkNjdci726b9)


11/ HSL Polska
Reden vooral de suikertreinen in het bietenseizoen. Hebben een mooi kleurenpalet aan livreien.
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/n4sehMT9YrUvY2vSA)
- Class 66 (https://images.app.goo.gl/WeHRNNrbg98rEn3S8)


12/ TUC-rail
Rijdt vooral in onderaanneming voor Infrabel voor spoorwerken
Rijdt met:
- HLD 55 (https://images.app.goo.gl/a2A6VtoA7MJfWKkL9)
- HLD 62 (https://images.app.goo.gl/YM8MW86kzWcrd3g19)
- HLD 77 (https://images.app.goo.gl/dj1dpJu3cuqrakEm6)


13/ Infrabel
Onderhoud en aanleg van sporen
Rijdt met:
- HLD 55 (https://images.app.goo.gl/wtu3KebBGxDnjQkS9)
- HLD 62 (https://images.app.goo.gl/eUCfjWH1kmzCdvqw6)
- ES 508 (https://images.app.goo.gl/LXYXwgLihKdRgBmP8)
- ECTS Meetmotorwagen (https://images.app.goo.gl/PJjPcmsUXa8C9vSQ7)
- EM 130 (https://images.app.goo.gl/YKD8YeRhQnsPhDPR8)
- en nog vele andere werktreinen



REIZIGERS

1/ NMBS
Algemeen (binnenlands) reizigersvervoer
Rijdt met:
- Klassiekjes (AM73, AM78, ...) (https://images.app.goo.gl/otxn3Zs8bzYugAoa7)
- Varkensneuzen (AM75) (https://images.app.goo.gl/4LzAuTqX7yM2Huxn8)
- Break (AM80) (https://images.app.goo.gl/2j7ZnWsNTJKmKVbLA)
- Duikbrillen (AM86) (https://images.app.goo.gl/i4JNLztnSKFc8BDWA)
- Deense neuzen (AM96) (https://images.app.goo.gl/FBagg7FfdBDwhAwF7)
- Desiro (AM08) (https://images.app.goo.gl/fRmd7ZD2SRQV8ucn9)
- AR41 (https://images.app.goo.gl/vcxMkU6j9aYtTvqR6)
- HLE 18/19 (https://images.app.goo.gl/KVaSWCUPYgUGVtQC7)
- HLE 21 (https://images.app.goo.gl/LWuiBigxVmdgodUUA)
- HLE 27 (https://images.app.goo.gl/MzTcQSZXzyPZqnGG6)
- M4 (https://images.app.goo.gl/Z7t4htFqcwoHuw9N6)
- M5 (https://images.app.goo.gl/LH1ujbcrQQHidUxL8)
- M6 (https://images.app.goo.gl/MGD78nkmTqrwnM7f9)
- I6 (https://images.app.goo.gl/7JnwsvadqarMRA8h6)
- I10 (https://images.app.goo.gl/ry5YX211XbfJy8k38)
- I11 (https://images.app.goo.gl/PX8Aav1PEsGJn3Yf9)


2/ Eurostar
Voorziet de verbinding van Brussel via Frankrijk naar Londen
Rijdt met
- TMST-stel  (https://images.app.goo.gl/ap3HPA3QdgtgZg337)
- E320 (?)  (https://images.app.goo.gl/JgGyJadSkUSasRsU8)


3/ Thalys
Voorziet HST tussen Parijs-Brussel-Keulen-Amsterdam
Rijdt met:
- PBA (Parijs-Brussel-Amsterdam)  (https://images.app.goo.gl/1KatYXVbFVHduEM86)
- PBKA (Parijs-Brussel-Keulen-Amsterdam)  (https://images.app.goo.gl/1c8bb496nELtA1Yf6)


4/ SNCF TGV
Rijdt met:
- TGV Réseau  (https://images.app.goo.gl/s438Jfr8HkwtNc3y7)


5/ DB
Voorziet verbinding vanuit Brussel/Luik naar Duitsland
Rijdt met:
- ICE  (https://images.app.goo.gl/wbqND7vYCw9VCYVv5)




Voor de verschillende locs van hetzelfde type zijn er uiteraard nog verschillende livreien. Locs worden soms ook gehuurd
van een andere maatschappij, waardoor het niet altijd even duidelijk is tot welke maatschappij de loc (of trein) behoort.

Ik hoop dat dit al redelijk volledig is. Aanvullingen zijn welkom. En hopelijk kunnen jullie deze lijst goed gebruiken :).

Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: modelbaanHO op 10 februari 2020, 16:56:47 PM
Bij de NMBS rijden er ook nog Breaks (AM80-83)
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 10 februari 2020, 16:58:21 PM
Die horen onder de noemer "klassiekjes".
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 10 februari 2020, 16:59:07 PM
Top! Houdini... dat is wat ik zocht en heel duidelijk opgelijst.

Dank u.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: modelbaanHO op 10 februari 2020, 17:01:34 PM
Zonder een discussie op gang te willen trekken
"klassiekjes" zijn 2 delige stellen waarbij reizigers via en overgang van het ene stel naar het andere kunnen gaan.
"Breaks" zijn 3-delige stellen. Reizigers kunnen niet van het ene stel naar het andere.
Van mij mag je die onder dezelfde noemer zetten, maar er zijn wel heel duidelijke verschillen.

Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: Houdini op 10 februari 2020, 17:35:50 PM
Citaat van: modelbaanHO op 10 februari 2020, 16:56:47 PM
Bij de NMBS rijden er ook nog Breaks (AM80-83)

Terecht opgemerkt, hoe kon ik die nu vergeten ;)
Ik heb ze toegevoegd.

Citaat van: svvander op 10 februari 2020, 16:58:21 PM
Die horen onder de noemer "klassiekjes".

Een break is nog een ander type, zoals Luc terecht opmerkt. Maar ook hier kan er nogal eens verwarring zijn, aangezien de break initieel ook een 2-ledig stel was. Sinds de memling-livrei is er echter een tussenrijtuig toegevoegd, waardoor deze dus 3-ledig zijn.  Ze hebben ook een beduidend andere vormgeving. De klassiekjes zijn nog steeds 2-ledig.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: Michiel op 10 februari 2020, 18:19:18 PM
Naar wat ik heb begrepen zijn "klassiekskes" alle treinstellen die kwa concept zijn voortgekomen uit MS39: het oer-tweetje dat na de eerste 4-delige elektrische stellen van 1935 werden geproduceerd. Deze tweetjes werden oorspronkelijk "groentjes" genoemd, naar wat ik vermoed dat ze nooit een twee-kleuren livrei hebben gehad. Ze werden steeds in het Braunschwig-groen geleverd.  Gezien het succes bleef men deze tweetjes produceren: zelfde concept maar steeds met gemoderniseerde techniek. In totaal ongeveer 500 eenheden.

Maar dan, in de jaren '80 werden ze in bordeau livrei gestoken. Ondertussen al bijna 50 jaar oud, en niet meer in het groen, kregen ze de nieuwe bijnaam "klassiekskes". De "grijze muizen", later de "varkensneuzen" behoren in feite tot de klassiekskes, want het zijn in feite 2 paar stellen gekoppeld, maar met een ander koetswerk. Ze gingen dus een eigen identiteit tegemoed. Ook de speciaal gebouwde Sabena stellen zijn klassiekskes.

Maar het concept van de klassiekskes werd na 50 jaar een beetje achterhaald, en de NMBS zocht naar een moderner concept en dus volgende nieuwe reeksen van stellen met wisseld succes: "Breaks", "Duikbrillen", "Deense neuzen" tot "Misero's". Allemaal geen klassiekskes.

Maar de klassiekskes, kwa concept, rijden na 80 jaar dienst nog steeds rond, in de vorm van CityRail stellen. En ik blijf het nog steeds heel aangename stellen vinden om mee te reizen, stukken aangenamer dan de vermomde trams die Desiro's eigenlijk zijn.

Maar dat is mijn gekleurde kijk op de "groentjes".  Of dit het ware verhaal is, dat laat ik in het midden.  ;)
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: B_Modelbouw op 10 februari 2020, 19:06:24 PM
En onze noorderburen ?

NS hiSpeed (Traxx) als vervanger voor de BeNeLux, deze laatste waren enkel de rijtuigen Nederlands.

Eurostar is trouwens niet beperkt tot Brussel, maar rijdt ook richting Nederland...

En dan denk ik ook aan de NS ICE... of rijdt deze enkel tussen NL en D


In ieder geval een overzichtelijke lijst met interessante informatie
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: Sicco op 10 februari 2020, 19:23:09 PM
De 'Break' heet juist de 'Break' omdat het een breuk met de traditie van de doorloopstellen (de Klassieke motorstellen) was.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: Elgar op 07 juni 2020, 00:09:15 AM
Citeer
4/ SNCF
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/f3V1JnuXqicmxMhd7)
SNCF-FRET rijdt af en toe met hun diesel BB 67400 naar en van Quenast via Quévy.

Citeer
7/ Europorte
Rijdt -voor zover ik weet- enkel een trein op Tessenderlo Chemie vanuit Frankrijk
Rijdt met:
- Euro 4000 (https://images.app.goo.gl/AZuduVopv3ZRQAUK8)
Europorte rijdt één maal per week ook nog een trein naar Prayon Rupel in Ruisbroek bij Puurs. Deze komt België binnen langs Moeskroen en vanaf Sint-Niklaas rijdt deze via L54 en L52.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: stoomlokje op 07 juni 2020, 02:09:01 AM
Citaat van: Michiel op 10 februari 2020, 18:19:18 PM
Naar wat ik heb begrepen zijn "klassiekskes" alle treinstellen die kwa concept zijn voortgekomen uit MS39: het oer-tweetje dat na de eerste 4-delige elektrische stellen van 1935 werden geproduceerd. Deze tweetjes werden oorspronkelijk "groentjes" genoemd, naar wat ik vermoed dat ze nooit een twee-kleuren livrei hebben gehad. Ze werden steeds in het Braunschwig-groen geleverd.  Gezien het succes bleef men deze tweetjes produceren: zelfde concept maar steeds met gemoderniseerde techniek. In totaal ongeveer 500 eenheden.

Maar dan, in de jaren '80 werden ze in bordeau livrei gestoken. Ondertussen al bijna 50 jaar oud, en niet meer in het groen, kregen ze de nieuwe bijnaam "klassiekskes". De "grijze muizen", later de "varkensneuzen" behoren in feite tot de klassiekskes, want het zijn in feite 2 paar stellen gekoppeld, maar met een ander koetswerk. Ze gingen dus een eigen identiteit tegemoed. Ook de speciaal gebouwde Sabena stellen zijn klassiekskes.

Maar de klassiekskes, kwa concept, rijden na 80 jaar dienst nog steeds rond, in de vorm van CityRail stellen. En ik blijf het nog steeds heel aangename stellen vinden om mee te reizen, stukken aangenamer dan de vermomde trams die Desiro's eigenlijk zijn.

Maar dat is mijn gekleurde kijk op de "groentjes".  Of dit het ware verhaal is, dat laat ik in het midden.  ;)

Die klassiekers (tweetjes) rijden hier nog altijd in't grijs de gewone P dienst ( lijn 15 ) samen met de varkensneuzen , bijna altijd  in één combinatie
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: brfire op 07 juni 2020, 09:08:44 AM
voor wie van die klassieks houden geniet er nog maar van maar gaan dit of ten laatste volgend jaar uit dienst.
ze mogen ook niet meer gekoppeld worden aan de vernieuwde 800 (varkensneuzen) gezien ze dan problemen krijgen.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 07 juni 2020, 13:25:38 PM
We zijn nu wel heel ver aan het afwijken... het topic ging over buitenlandse of prviate operatoren op het Belgische spoornet.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: bollen neus op 07 juni 2020, 13:49:05 PM
Wat had ge hier anders van verwacht?
Den Eric.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: Houdini op 09 juni 2020, 13:27:16 PM
Aanvulling 09/06/20


GOEDEREN

1/ LINEAS
Voorheen B-Logistics, B-Cargo
Rijdt met:
- HLE 13 (https://images.app.goo.gl/fSay18YxtaxR6Eq18)
- HLE 28 (https://images.app.goo.gl/seN3p5mn1XrCKod18)
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/gPRs7gkpNid9ZXpn8)
- HLD 77/78 (https://images.app.goo.gl/enbMAbG9hzTBhmaV9)
- Class 66 (https://images.app.goo.gl/qSsVLfDBMoVtgjDw7)


2/ Crossrail
Heeft DLC (eerste privé operator in België) overgenomen
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/YsCBd2Nmp6yVJqN6A)
- Class 66 (https://images.app.goo.gl/EG7Udak2M7NuLF2r7)
- Class 77 (https://images.app.goo.gl/5ryKfM6b6Ca2r4Y36)


3/ Railtraxx
Heeft Captrain (België) overgenomen
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/Yzu8VbBGbjWs7Hu87)
- Class 66 (https://images.app.goo.gl/Uapxi4VKDsymMkFUA)
- G2000 (https://images.app.goo.gl/AF5X2VG9df41BsS36)
- HLD 6400 (https://images.app.goo.gl/bEvZL95kFddnKYdS9)


4/ SNCF
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/f3V1JnuXqicmxMhd7)
- BB67000 (https://images.app.goo.gl/rAAh7bQgtwXPgooK8)


5/ DB Cargo
Ondertussen DB Cargo België.
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/vCk3JSaf6aMiX7k67)
- HLD 6400 (https://images.app.goo.gl/jeNg3FqTrtSkCj37A)


6/ RTB Cargo
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/qPaBB2nNiudHZcbu7)
- Class 66 (https://images.app.goo.gl/Mcx69Ze2zvN5fkNt5)


7/ Europorte
Rijdt een trein op Tessenderlo Chemie en op Prayon Rupel.
Rijdt met:
- Euro 4000 (https://images.app.goo.gl/AZuduVopv3ZRQAUK8)


8/ Rotterdam Rail Feeding (RRF)
Komt -denk ik- niet meer in België
Reed met:
- Class 66 (https://images.app.goo.gl/pv898fTsWJ7Jd6S8A)


9/ Euro Cargo Rail (ECR)
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/HxzR6DBD3ERSYoBK7)
- Class 77 (https://images.app.goo.gl/M36ec8hU61t5DF5E8)

Al komt de Class 77 niet meer in België dacht ik?


10/ CFL
Rijdt -samen met Lineas- in een poule waarin de CFL 3000 en de LINEAS 13xx zit
Rijdt met:
- HLE 3000 (https://images.app.goo.gl/LX6NPQkNjdci726b9)


11/ HSL Polska
Reden vooral de suikertreinen in het bietenseizoen. Hebben een mooi kleurenpalet aan livreien.
Rijdt met:
- Traxx 186 (https://images.app.goo.gl/n4sehMT9YrUvY2vSA)
- Class 66 (https://images.app.goo.gl/WeHRNNrbg98rEn3S8)


12/ TUC-rail
Rijdt vooral in onderaanneming voor Infrabel voor spoorwerken
Rijdt met:
- HLD 55 (https://images.app.goo.gl/a2A6VtoA7MJfWKkL9)
- HLD 62 (https://images.app.goo.gl/YM8MW86kzWcrd3g19)
- HLD 77 (https://images.app.goo.gl/dj1dpJu3cuqrakEm6)


13/ Infrabel
Onderhoud en aanleg van sporen
Rijdt met:
- HLD 55 (https://images.app.goo.gl/wtu3KebBGxDnjQkS9)
- HLD 62 (https://images.app.goo.gl/eUCfjWH1kmzCdvqw6)
- HLD 77 (https://images.app.goo.gl/pn39kFxxrzTdqGSJ6)
- ES 508 (https://images.app.goo.gl/LXYXwgLihKdRgBmP8)
- ECTS Meetmotorwagen (https://images.app.goo.gl/PJjPcmsUXa8C9vSQ7)
- EM 130 (https://images.app.goo.gl/YKD8YeRhQnsPhDPR8)
- en nog vele andere werktreinen



REIZIGERS

1/ NMBS
Algemeen (binnenlands) reizigersvervoer
Rijdt met:
- Klassiekjes (AM73, AM78, ...) (https://images.app.goo.gl/otxn3Zs8bzYugAoa7)
- Varkensneuzen (AM75) (https://images.app.goo.gl/4LzAuTqX7yM2Huxn8)
- Break (AM80) (https://images.app.goo.gl/2j7ZnWsNTJKmKVbLA)
- Duikbrillen (AM86) (https://images.app.goo.gl/i4JNLztnSKFc8BDWA)
- Deense neuzen (AM96) (https://images.app.goo.gl/FBagg7FfdBDwhAwF7)
- Desiro (AM08) (https://images.app.goo.gl/fRmd7ZD2SRQV8ucn9)
- AR41 (https://images.app.goo.gl/vcxMkU6j9aYtTvqR6)
- HLE 18/19 (https://images.app.goo.gl/KVaSWCUPYgUGVtQC7)
- HLE 21 (https://images.app.goo.gl/LWuiBigxVmdgodUUA)
- HLE 27 (https://images.app.goo.gl/MzTcQSZXzyPZqnGG6)
- M4 (https://images.app.goo.gl/Z7t4htFqcwoHuw9N6)
- M5 (https://images.app.goo.gl/LH1ujbcrQQHidUxL8)
- M6 (https://images.app.goo.gl/MGD78nkmTqrwnM7f9)
- M7 (https://images.app.goo.gl/1ittKrTBaQdZZTVD8)
- I6 (https://images.app.goo.gl/7JnwsvadqarMRA8h6)
- I10 (https://images.app.goo.gl/ry5YX211XbfJy8k38)
- I11 (https://images.app.goo.gl/PX8Aav1PEsGJn3Yf9)


2/ Eurostar
Voorziet de verbinding van Brussel via Frankrijk naar Londen
Rijdt met
- TMST-stel  (https://images.app.goo.gl/ap3HPA3QdgtgZg337)
- E320 (?)  (https://images.app.goo.gl/JgGyJadSkUSasRsU8)


3/ Thalys
Voorziet HST tussen Parijs-Brussel-Keulen-Amsterdam
Rijdt met:
- PBA (Parijs-Brussel-Amsterdam)  (https://images.app.goo.gl/1KatYXVbFVHduEM86)
- PBKA (Parijs-Brussel-Keulen-Amsterdam)  (https://images.app.goo.gl/1c8bb496nELtA1Yf6)


4/ SNCF TGV
Rijdt met:
- TGV Réseau  (https://images.app.goo.gl/s438Jfr8HkwtNc3y7)


5/ DB
Voorziet verbinding vanuit Brussel/Luik naar Duitsland
Rijdt met:
- ICE  (https://images.app.goo.gl/wbqND7vYCw9VCYVv5)


6/ NS
Voorziet verbinding Brussel-Amsterdam
Rijdt met:
- Traxx 186  (https://images.app.goo.gl/7C6VxLEiFSCjWbKG7)




Voor de verschillende locs van hetzelfde type zijn er uiteraard nog verschillende livreien. Locs worden soms ook gehuurd
van een andere maatschappij, waardoor het niet altijd even duidelijk is tot welke maatschappij de loc (of trein) behoort.


Aanvullingen blijven steeds welkom.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 09 juni 2020, 14:19:07 PM
Knap! Bedankt.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: ronny-vdv op 10 juni 2020, 19:41:00 PM
En binnenkort komt BLS Cargo ook op ons net.

Ze hebben 25 Vectrons aangekocht waarvan de eerste geleverd zijn.

https://www.blscargo.ch/_Resources/Persistent/d823ec99018386d9661b47938ae31a2723428d47/2019-10-21%20BLSC%20beschafft%2025%20Lokomotiven.pdf (https://www.blscargo.ch/_Resources/Persistent/d823ec99018386d9661b47938ae31a2723428d47/2019-10-21%20BLSC%20beschafft%2025%20Lokomotiven.pdf)
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: mardig23 op 10 juni 2020, 20:17:45 PM
Ja, die voelde ik in januari al in mijn portemonnee ::)

In mei werd de Vectron MS goedgekeurd voor Belgie, en zowel BLS als OBB hebben er normaal gezien in maart ter beschikking gekregen.
Volgens mij reeds de eerste DB Vectron op 2 mei een testrit.

Het wordt jagen op de eerste Vectron in bedrijf in Belgie denk ik :P

En dan zijn we vertrokken voor een hoop nieuwe locs vrees ik. Bijna alle fabrikanten maken hem ondertussen, dus wat nieuwe kleurtjes erop een gaan met de banaan.
En jammer genoeg, zie ik die Vectron nog graag ook... :-[

Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: ERVIN op 10 juni 2020, 21:23:03 PM
 ;D ;D bekend probleem Karl.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 10 juni 2020, 22:20:09 PM
Persoonlijk vind ik de Vectron niet mooi. Ik zie liever de vormen van de BR185. Maar nog liever de rechte vorm van ne 66. Persoonlijke smaken.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: ronny-vdv op 20 juli 2020, 17:01:11 PM
Voila,

De eerste zijn geleverd.

(https://live.staticflickr.com/65535/50134257272_56ff852e61_o.jpg)

Hopelijk krijgen ze nog een mooie bestickering op de zijkant.

Volgende nummers krijgen volgende seininrichting ingebouwd.
Re 475 416 – 425 worden analoog zoals de 401 – 415 met Signum en ZUB uitgerust.
Re 475 426 - 440 worden met ETCS Baseline 3 uitgerust en hebben geen Signum en ZUB meer (Uitlevering 2023).

Dus, we gaan nog een beetje moeten wachten.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 20 juli 2020, 17:58:37 PM
Citaat van: ronny-vdv op 20 juli 2020, 17:01:11 PM
Voila,

De eerste zijn geleverd.

(https://www.bahnforum.ch/index.php/Attachment/85132-475416-JPG/)

Hopelijk krijgen ze nog een mooie bestickering op de zijkant.

Volgende nummers krijgen volgende seininrichting ingebouwd.
Re 475 416 – 425 worden analoog zoals de 401 – 415 met Signum en ZUB uitgerust.
Re 475 426 - 440 worden met ETCS Baseline 3 uitgerust en hebben geen Signum en ZUB meer (Uitlevering 2023).

Dus, we gaan nog een beetje moeten wachten.

?
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: ACFI op 20 juli 2020, 18:24:06 PM
Beste Ronny,

Die foto is enkel te bekijken door leden van het forum waar je de foto opgepikt hebt.

ACFI
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 20 juli 2020, 18:27:33 PM
Zijn dat de nieuwe Vectron's van BLS?
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: ronny-vdv op 20 juli 2020, 18:34:13 PM
Voila, de foto zou voor iedereen zichtbaar moeten zijn.

Sorry voor het ongemak.

????, daar zijn we niks mee  ;)
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 20 juli 2020, 18:35:16 PM
Ik kon niet volgen waarover het ging... en zonder foto... niet makkelijk.  :P
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: 55erke op 20 juli 2020, 18:47:01 PM
Hoy,

Zou mooi zijn , dat ze in deze kleuren naar België  komen , dan nog een mooie sticker op de zijkant...
Groetjes
Johan
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 20 juli 2020, 20:04:08 PM
Ik voel er nog steeds niets voor... die BR 186 daarachter daarentegen, vind ik mooier.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: TBCédric op 20 juli 2020, 20:21:00 PM
Jelle, Railtraxx is in principe ook eigendom van SNCF (FRET). 😉
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 20 juli 2020, 20:23:33 PM
Is Railtraxx niet samengegaan met Captrain? (Die bedrijven veranderen wel heel vaak van eigenaar).
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: C.B. op 20 juli 2020, 21:01:04 PM
Ze komen al meer dan een jaar tot in Aachen West de Vectrons.  8)
Bij de DB varianten is de "B" al in het raster verschenen , echter nog steeds afgeplakt.

Ook de Hupac vectrons (geleased aan BLS) komen regelmatig op de opstelsporen van Xrail in Aachen West.

(https://live.staticflickr.com/65535/50133946033_5af718a335_b.jpg)
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 20 juli 2020, 23:32:50 PM
Ik denk dat ik toch eens tot in Aachen ga gaan donderdag of vrijdag... lijkt me daar leuk  ;) (En niet alleen voor de modelbouwwinkels). Is er daar ergens een plaats waar je mooi zicht hebt op de treinen?
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: Houdini op 21 juli 2020, 07:34:44 AM
Citaat van: TBCédric op 20 juli 2020, 20:21:00 PM
Jelle, Railtraxx is in principe ook eigendom van SNCF (FRET). 😉

Klopt, maar het blijft toch een "afzonderlijk" bedrijf, niet?  Zoals DB Cargo België ook een onderdeel is van DB, maar toch onder een eigen naam opereert. Treinen als de Linz worden toch effectief door Railtraxx gereden/gefactureerd/...
Of sla ik de bal hier volledig mis?  :) Want dat verandert soms zo snel... ;)


Citaat van: svvander op 20 juli 2020, 20:23:33 PM
Is Railtraxx niet samengegaan met Captrain? (Die bedrijven veranderen wel heel vaak van eigenaar).

Ze zijn inderdaad samen gegaan, maar Railtraxx is de naam die behouden is gebleven.
Ze hebben ook nog een hele tijd met de Captrain-classes gereden, maar na revisie bij Beacon is de Captrain-bestickering weggehaald. Ik denk niet dat er nu nog eentje in Captrain-livrei rijdt.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: Houdini op 21 juli 2020, 07:48:13 AM
Euro Cargo Rail (ECR) valt (intussen) trouwens ook onder DB Cargo.
De witte traxx zit mee in de poule van DB, die hangt dus geregeld voor de petroleum bv...
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 24 juli 2020, 16:19:05 PM
Voor wat die Vectron's betreft... ik heb deze van de DB op gevoelige plaat (of hoe noem je dit met smartphone?) kunnen vastleggen. Was op midweek in Heerlen en van het moment gebruik gemaakt om met de trein eventjes naar Aken te reizen en daar een bezoekje te brengen aan Hünerbein. Ondertussen ook eens gaan zien naar de universiteit (hogeschool) waar ik mijn zoon graag zou naartoe sturen: Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule (wishful thinking  ::) :D )

(https://i.imgur.com/M3jqk6f.jpg)
(https://i.imgur.com/P4Awloy.jpg)
Ziet die wielflenzen blinken... volgens mij had 'm nog niet heel kilometers op den teller:
(https://i.imgur.com/awArph6.jpg)
(https://i.imgur.com/6TtL8ok.jpg)

Ik zag er ook een heel pak Traxxen... blijkbaar was ik niet de enigste Belg dat foto's aan het trekken was: op FB verschenen bijna identiek dezelfde foto's, van iemand die aan het mountainbiken was daar in de buurt  8)
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: Peter op 24 juli 2020, 17:32:31 PM
Hoi Sven, heb je van de gelegenheid niet geprofiteerd om bij Hünerbein dan een model te komen van het LS rijtuig in de versie en kleuren van die universiteit

https://www.huenerbein.de/modelleisenbahn-H0/ls-models-g%C3%BCterwagen-91/ls-models-96026-rtb-messwagen-rwth-aachen-v-2k1z.html
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 24 juli 2020, 18:00:51 PM
Aaah, die had ik niet zien staan. Had misschien nog leuk geweest. Heb wel iets anders leuk mee :-)
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: mardig23 op 24 juli 2020, 18:19:20 PM
Laten zien, laten zien ;D ;)
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 24 juli 2020, 18:20:59 PM
Sebiet of morgen... nu nog ff bekomen  :P :P
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: ERVIN op 24 juli 2020, 19:03:05 PM
Aan die Universiteit in Aken heeft mijn jongste neef zijn doctoraat behaalt in de scheikunde.
Ondertussen staat hij aan het hoofd van het onderzoekscentrum van Bayer in Leverkusen.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 24 juli 2020, 20:11:43 PM
Hola, da is niet niets. Nu, ik hoop stilletjes dat 'm zulke zaken ooit zou kunnen volbrengen... maar het is bijlange na zo ver nog niet. En... hij zal zelf moeten kiezen wat 'm wilt. Ik vond het daar alvast heel leuk. Moest ik nu nog moeten kiezen voor een studierichting, dan had ik het toch geprobeerd, denk ik.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 25 juli 2020, 10:27:32 AM
Citaat van: mardig23 op 24 juli 2020, 18:19:20 PM
Laten zien, laten zien ;D ;)

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,12248.msg452784.html#msg452784 (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,12248.msg452784.html#msg452784)
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: ronny-vdv op 06 juli 2021, 21:07:39 PM
Voilà, de eerste lok is bestickerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/51295604930_59ce0fe3bd_o.jpg)

De rest zal ook volgen en over onze sporen rijden.

Wie hem voor de lens krijgt, mag graag een fotootje aan mij bezorgen.
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: 55erke op 07 juli 2021, 08:03:08 AM

Waaw , zeer geslaagd! Ben ik wel fan van  ;D
Titel: Re: (Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet
Bericht door: svvander op 08 juli 2021, 20:10:48 PM
Leuk, die wil ik ook wel :-)