Uit de vergeethoek gehaald. Jammer genoeg ontbreken er een paar onderdelen.
Dat wordt improviseren!
(https://live.staticflickr.com/65535/49445530227_c56a95773e_z.jpg)
Links een fabrieksmodel, rechts een gedeeltelijk "gesuperde"
(https://live.staticflickr.com/65535/49444823103_629a928aa1_z.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49456717376_7e9deec726_c.jpg)
Stavaza aan de rechterkant, roeien met de riemen...enz
ziet er veel beter uit...
Leuke projectje, ziet er goed uit. En het geeft vast en zeker voldoening wanneer een achtergelaten project dan uiteindelijk toch de eindmeet haalt.
De lichten branden...
Alleen nog vastzetten
(https://live.staticflickr.com/65535/49460575811_2d757cdbb2_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49460575901_2a505ee755_c.jpg)
Citaat van: Michiel op 29 januari 2020, 07:27:37 AM
Leuke projectje, ziet er goed uit. En het geeft vast en zeker voldoening wanneer een achtergelaten project dan uiteindelijk toch de eindmeet haalt.
Zeker als je dehandvaardigheid niet (helemaal) verleerd bent.
En er liggen er nog twee! Als ik het maar haal! ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/49460644246_3fa427feaf_c.jpg)
De rechterkant zowat compleet, nu aan de linkerkant begonnen
(https://live.staticflickr.com/65535/49460167268_3c3804b80b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2imChyC)type64lp (https://flic.kr/p/2imChyC) by Hugo Albert (https://www.flickr.com/photos/151601112@N05/), on Flickr
De laatste lood... euh buisjes gelegd.
Nu aan het overdenken om er een type 38 tender aan te hangen.
En die decals, waar zijn die nu weer.
Mooie verbetering t.o.v. het origineel, knap gedaan.
Citaat van: Alberke op 29 januari 2020, 18:58:23 PM
(https://live.staticflickr.com/65535/49460575811_2d757cdbb2_c.jpg)
Zijn de onderste 2 lampjes nu blauw gekleurd of ligt dit aan de foto/flits ?
Citaat van: Alberke op 04 februari 2020, 19:45:25 PM
De laatste lood... euh buisjes gelegd.
Nu aan het overdenken om er een type 38 tender aan te hangen.
En die decals, waar zijn die nu weer.
Hallo,
Een type 38 tender? Bedoel je een kuiptender?
ACFI
Hugo, ik heb nog een spoor 1 BR38 liggen om ooit eens te verbelgischen. Dan schooi ik wel foto's en/of tekeningen om te zien wat er allemaal moet veranderen. Je H0 ziet er in alle geval al heel OK uit!
Citaat van: ACFI op 04 februari 2020, 20:58:14 PM
Citaat van: Alberke op 04 februari 2020, 19:45:25 PM
De laatste lood... euh buisjes gelegd.
Nu aan het overdenken om er een type 38 tender aan te hangen.
En die decals, waar zijn die nu weer.
Hallo,
Een type 38 tender? Bedoel je een kuiptender?
ACFI
Nee, een type 38 tender is een grotere die blijkbaar voor de loc type 10 is gemaakt. Sommige 64-en hadden die echter ook.
Het type 10 kreeg gerecupereerde Pruissische type 38 tenders toegewezen vanaf 1928. Deze kwamen van Pruissische S6, S10 en P8 locomotieven die Belgiƫ ontving na WOI. De P8 (NMBS type 64) locomotieven hadden van oorsprong al de type 38 tenders.
Citaat van: Michiel op 05 februari 2020, 09:23:47 AM
Het type 10 kreeg gerecupereerde Pruissische type 38 tenders toegewezen vanaf 1928. Deze kwamen van Pruissische S6, S10 en P8 locomotieven die Belgiƫ ontving na WOI. De P8 (NMBS type 64) locomotieven hadden van oorsprong al de type 38 tenders.
Hier moet ik je toch tegenspreken. De oorspronkelijke tenders waren type 35, vervangen door type 36.
Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar deze tenders komen niet van het type 10. Deze hadden oorspronkelijk korte 3-assige tenders type 18. Ik ga vanavond toch eens opzoeken met welke tenders de P8 locomotieven ons land binnen kwamen.
Citaat van: Michiel op 05 februari 2020, 10:08:51 AM
Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar deze tenders komen niet van het type 10. Deze hadden oorspronkelijk korte 3-assige tenders type 18. Ik ga vanavond toch eens opzoeken met welke tenders de P8 locomotieven ons land binnen kwamen.
Mijn info komt uit het nieuwe boek van Casier, Vanderhaegen en Van Olmen
Dan moet het juist zijn. Goeie bron. ;)
Citaat van: Alberke op 05 februari 2020, 09:08:30 AM
...
Nee, een type 38 tender is een grotere die blijkbaar voor de loc type 10 is gemaakt. Sommige 64-en hadden die echter ook.
Ah een Langstreckentender zoals van een S10/HL 60/61/62. een pr 2'2' T31,5 op zijn Duits.
Ik zal maar wat plaats vrijmaken in mijn bibliotheek voor het nieuwe HL 64 boek dus.
Bedankt,
ACFI
Ik heb Ferivan verward met PB-messing, waarvoor mijn welgemeende excuses!
Citaat van: Dirky op 04 februari 2020, 21:07:27 PM
Hugo, ik heb nog een spoor 1 BR38 liggen om ooit eens te verbelgischen. Dan schooi ik wel foto's en/of tekeningen om te zien wat er allemaal moet veranderen. Je H0 ziet er in alle geval al heel OK uit!
Leuk idee! Om die leidingen te maken is er wel iets dikkere koperdraad nodig denk ;D
Nu met nummering; alle details er op; nog even retoucheren en dan in de satijnlak!
Achteraan de grote tender.
(https://live.staticflickr.com/65535/49501023567_eaf289477f_b.jpg)
Citaat van: Alberke op 07 februari 2020, 11:53:14 AM
(https://live.staticflickr.com/65535/49501023567_eaf289477f_b.jpg)
Mooi druk bezet ding... 8)
Dat "retoucheren", bestaat dat ook uit het bijschilderen van die messing-leidingen of blijven die zo, :-\
;)
Citaat van: Rangeerduivel op 07 februari 2020, 12:27:36 PM
Citaat van: Alberke op 07 februari 2020, 11:53:14 AM
(https://live.staticflickr.com/65535/49501023567_eaf289477f_b.jpg)
Mooi druk bezet ding... 8)
Dat "retoucheren", bestaat dat ook uit het bijschilderen van die messing-leidingen of blijven die zo, :-\
;)
Hier en daar een likje verf, maar ik laat de messing zo; na de matte laag blinken die wel niet meer zo erg.
Dat ziet er heel goed uit, Hugo. 8)
Toch een algemeen vraagje: welke kleur hadden de leidingen van de NMBS stoomlocomotieven in 't echt. Was dit ook zo feestelijk met al het opgeblonken koper, of werden de leidingen in het algemeen in de ketelkleur gezet? En zelfde vraag betreffende de handgrepenen. Kleurenfotos uit de jaren '50 - '60 die uitsluitsel geven misschien? Of bestaat er een document met richtlijnen of beschrijving betreffende de kleur van leidingen?
Citaat van: Michiel op 07 februari 2020, 13:13:30 PM
Dat ziet er heel goed uit, Hugo. 8)
Toch een algemeen vraagje: welke kleur hadden de leidingen van de NMBS stoomlocomotieven in 't echt. Was dit ook zo feestelijk met al het opgeblonken koper, of werden de leidingen in het algemeen in de ketelkleur gezet? En zelfde vraag betreffende de handgrepenen. Kleurenfotos uit de jaren '50 - '60 die uitsluitsel geven misschien? Of bestaat er een document met richtlijnen of beschrijving betreffende de kleur van leidingen?
Ik heb geen foto's van de 64 met ACFII in kleur, maar op zwart-wit foto's zie je dat die toch veel lichter van kleur zijn. In die tijd waren ook de ketelbanden opgeblonken, dus mag ik veronderstellen dat de leidingen ook zo verzorgd waren. Pas later zie je dat alles eenheidskleur kreeg.